Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Interne dual band wireless adapter - niet van Intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gensnet7
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-05-2021
Als je gebruik wil maken van de 5 GHz band moet je daar een geschikte adapter in het desbetreffende apparaat voor hebben. Je kunt dit ondervangen door een externe usb-wireless dual band adapter te kopen, maar dit werkt niet echt lekker. Beter is een interne dual band adapter. De meestal al wat oudere hebben er alleen een 2,4 GHz band adapter in zitten. De wat nieuwere laptops èn gsm's hebben zo'n 5 GHz band adapter standaard aan boord.

Voor zover ik nu weet en op internet kan nagaan heeft alleen Intel zulke interne dual band wireless adapters voor o.a. in een laptop bijv. Intel WLA/Dual band wireless - AC 7260. Maar zijn er nog andere merken die soortgelijke interne adapters maken cq verkopen?

Alle reacties

Verwijderd

Heb jij een voorkeur voor een merk? Op zich zijn die Intel dingen best wel goed.

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11 19:12

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Gensnet7

• Gensnet7
Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:45:
Heb jij een voorkeur voor een merk? Op zich zijn die Intel dingen best wel goed.
Ik heb in twee laptops zo'n intern dualband adapter van intel zitten. De software van alle twee zijn niet te vernieuwen en bij het installeren krijg je een foutmelding dat ie een bepaald dll bestand niet kan vinden. De oude software verwijderen en er daarna de nieuwe opzetten wil dus niet.Dus zo erg goed is intel nu ook weer niet......

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gensnet7 schreef op maandag 2 april 2018 @ 00:09:
[...]

Was mij al bekend.Heb hier al gekeken.
Wat heb je toen gezien?

Er zijn tig fabrikanten van deze zaken, waarvan een beperkt maar nonzero deel retail verkoopt. Je kunt ervaringen en reviews lezen van die apparaten. Als je even de moeite doet te zoeken. Dat blijkt niet bepaald uit bovenstaande (erg bondige) posts.
Gensnet7 schreef op maandag 2 april 2018 @ 00:16:
[...]

Ik heb in twee laptops zo'n intern dualband adapter van intel zitten. De software van alle twee zijn niet te vernieuwen en bij het installeren krijg je een foutmelding dat ie een bepaald dll bestand niet kan vinden. De oude software verwijderen en er daarna de nieuwe opzetten wil dus niet.Dus zo erg goed is intel nu ook weer niet......
Dat is opvallend - en gezien de positieve ervaringen van velen (waaronder ikzelf in ministens drie systemen, zowel van mezelf als van werk) met de AC-7260 verdenk ik eerder je Windows-install cq programmatuur dan de NICs zelf. En als dit al mis gaat, blijf verre van de Killer NICs, daar zijn de drivers een grote bak met ellende.

P.s. meerdere posts achter elkaar is nergens voor nodig. Je kunt prima (zoals ik hier doe) twee of meer posts in een enkele reactie quoten. Dat houdt het wat overzichtelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 02-04-2018 00:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Gensnet7
> Wat heb je toen gezien?

Overwegend allemaal adapters van intel en draadloze kaarten voor in een computer. Ik ben op zoek naar interne wireless dualband kaart niet van intel. Bovendien moet de kaart "ac" hebben. De snelste is momenteel op de 5 GHz band de 7260 van intel met 886.7 GHz. Er zijn wel dualband adapters maar die hebben géén ac.

> met de AC-7260 verdenk ik eerder je Windows-install cq programmatuur dan de NICs zelf.

Zou wel héél toevallig zijn dat dit met twee laptops waar weliswaar dezelfde winhoos 7 (32 en 64 bit) op staat dezelfde foutmelding geeft......

> Op zich zijn die Intel dingen best wel goed.

Nou hier ben ik het maar deels mee eens. Probeer die adapters maar eens in een HP of Dell laptop te monteren. Werkt dus niet. Zo universeel zijn die adapters van intel dus niet.

Zo ik het momenteel kan lezen en bekijken bestaan er geen interne wireless dualband ac kaarten van een ander merk dan intel.

Verwijderd

Echt wel. Er zat in mijn oude Dell een eigen Dell kaart erin. Die eruit gesloopt, en Intel erin. Werkt als een zonnetje.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 22:56
Asus PCE-AC66 is een van de weinige 3x3 AC pci kaarten ...
(intel ac7260 is maar 2x2 )

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:28
Gensnet7 schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:32:
....
De snelste is momenteel op de 5 GHz band de 7260 van intel met 886.7 GHz.
....
Dat wil ik even tegen spreken. Overigens tot voor kort zeer tevreden geweest met de 2x2 Intel AC7260.

Het kan echter wèl degelijk sneller met de AzureWave AW-CB160H (Broadcom BCM94360HMB). Dit is een 3x3 ac wifi kaartje.
Vergt echter wel wat aanpassingen: ten eerste antenneverloopjes vanwege de kleinere connectoren, en ten tweede een derde antenne.
Mijn ervaringen zijn terug te vinden in dit topic.

PS: Niet alle laptops accepteren zomaar andere wifi-kaartjes. Vaak zit er een white-list in de BIOS, die alleen bepaalde hardware toelaat. Daar zijn soms oplossingen voor, maar niet altijd. Als voorbeeld: mijn huidige Acer V3-772G laat alles toe, de HP van mijn zoon geen enkele andere wifi-adapter.

[ Voor 19% gewijzigd door Masimo op 02-04-2018 13:05 ]

Verwijderd

En trouwens, je wilt 3 x 3 MIMO AC. Is jouw router wel capabel om dat te leveren? En hoe "snel" is je internetpijp?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:48:
En trouwens, je wilt 3 x 3 MIMO AC. Is jouw router wel capabel om dat te leveren? En hoe "snel" is je internetpijp?
Wat heeft internet-bandbreedte te maken met "goede" WiFi? Want de gemiddelde router staat in de boeken vanaf 300Mbps en dat tikt rustig door naar enkele Gbps.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Tja... als je maar een VDSL of kabel hebt van pak weg 100 Mbps, dan haal je dat makkelijk met een b/g/n kaart.

Ik haalde 200 Mbps met mijn Intel Ultimate N 6300 AGN kaart. Ik kon wel sneller, maar het glasvezel ging niet verder.

En dat met een Mikrotik hAP ac (3 x 3 MIMO) als access point en met PPPoE als verbinding.

Maar omdat de laptop de "bottleneck" is met zijn N standaard, is dat een hele mooie snelheid. Maar ik zeg, hij kon sneller.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gensnet7 schreef op maandag 2 april 2018 @ 00:16:
De software van alle twee zijn niet te vernieuwen en bij het installeren krijg je een foutmelding dat ie een bepaald dll bestand niet kan vinden. De oude software verwijderen en er daarna de nieuwe opzetten wil dus niet.Dus zo erg goed is intel nu ook weer niet......
Zou wel héél toevallig zijn dat dit met twee laptops waar weliswaar dezelfde winhoos 7 (32 en 64 bit) op staat dezelfde foutmelding geeft......
Dit verklaart een hoop; een probleem op laag 8 van het OSI model, ook wel bekend als PEBKAC. Update die oude zooi eens naar Win10 en probeer het dan nog eens. Wat is er overigens mis met de huidige drivers dat je ze per sé wil updaten?
Nou hier ben ik het maar deels mee eens. Probeer die adapters maar eens in een HP of Dell laptop te monteren. Werkt dus niet. Zo universeel zijn die adapters van intel dus niet.
Dat ligt niet aan Intel, maar aan HP en Dell, die alleen kaartjes met specifieke hardware IDs toestaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overwegend allemaal adapters van intel en draadloze kaarten voor in een computer. Ik ben op zoek naar interne wireless dualband kaart niet van intel.
Selecteer dan Mini PCI Express (of M.2 als je laptop die interface heeft)
Bovendien moet de kaart "ac" hebben. De snelste is momenteel op de 5 GHz band de 7260 van intel met 886.7 GHz. Er zijn wel dualband adapters maar die hebben géén ac.
IMHO is WiFi-ac overrated, het verschil tussen n en ac is alleen relevant bij (zeer) goed signaal, zodra dat geldt heb je bij WiFI-n ook prima verbinding. Dat gezegd, naast Intel maken ook Qualcomm Atheros, Broadcom en Mediatek WiFi-ac dualband NIC chips, die door verschillende vendors op modules verwerkt worden.
> met de AC-7260 verdenk ik eerder je Windows-install cq programmatuur dan de NICs zelf.

De gemeenschappelijke factor is de gebruiker - jij dus. Zoals je hierboven leest ben ik niet de enige bij wie die dingen wel prima werken. Ik vermoed dat je een of andere 3rd party driver updateprogramma draait, of 'security' software die roet in het eten gooit. En dat op beide laptops geïnstalleerd hebt.
> Op zich zijn die Intel dingen best wel goed.

Mijn werklaptop is een Dell E7450. Fabriek-af geleverd met AC-7265. Dat is de M.2 variant van de AC-7260. De vorige generatie van Dell werd met AC-7260 geleverd.
Enige reden dat ik mijn privé Dell d420 en d630 niet voorzie van AC-7260 is omdat ze drie antenne-aansluitingen hebben en ik dus liever een 3x3 WiFi-n adapter gebruik dan een 2x2 WiFi-ac. Daar gebruik ik ook Intel, de 4965agn. Op het werk heb ik ook ergens een oude HP Probook met 4965agn liggen. Dus dat Dell en HP laptops bij voorbaat niet zouden kunnen werken met Intel adapters is alleen al op basis van wat ik hier heb liggen te ontkrachten.
Zo ik het momenteel kan lezen en bekijken bestaan er geen interne wireless dualband ac kaarten van een ander merk dan intel.
Wederom, chips worden door Qualcomm-Atheros, Broadcom en Mediatek gemaakt, adapters door verschillende leveranciers. De al genoemde 'Killer' adapters hebben Qualcomm-Atheros chips erop, Apple Airport adapters hebben Broadcom chips en zo zijn er zat anderen.

Oslik blyat! Oslik!

• Gensnet7
> Wat is er overigens mis met de huidige drivers dat je ze per sé wil updaten?

Nou vraag dat eens Microsoft met dat win10. Niet uit te schakelen. Je -zult-en-moet- updaten :-(

Om je vraag te beantwoorden. Ik heb met een update de hoop dat de verbinding wat stabieler wordt. Die wisselt nu sterk. Begint met 866.7 en valt dan terug naar 780.0, 585.0 en 433,3 Mbps. En dat ligt echt niet aan het access point (Unifi), want dat hangt op zicht hoogte (afstand hoogstens 5 meter) van de laptop.

> Update die oude zooi eens naar Win10

Nou als ik dat bij ieder programma (update) moet doen, blijf je bezig. Daar doe ik dus niet aan mee. Intel heeft nog prima drivers voor het gebruik met Windows 7. Bovendien laat ik een programma niet voor mij bepalen wat ik moet gebruiken. De meeste versies van windhoos zijn je eigenlijk behoorlijk de baas en dat wordt met volgende versies alleen maar erger.

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 03-04-2018 22:34 . Reden: dergelijke rare 'flames' zijn nergens voor nodig ]

Pagina: 1