Selecteer dan Mini PCI Express (of M.2 als je laptop die interface heeft)
Bovendien moet de kaart "ac" hebben. De snelste is momenteel op de 5 GHz band de 7260 van intel met 886.7 GHz. Er zijn wel dualband adapters maar die hebben géén ac.
IMHO is WiFi-ac overrated, het verschil tussen n en ac is alleen relevant bij (zeer) goed signaal, zodra dat geldt heb je bij WiFI-n ook prima verbinding. Dat gezegd, naast Intel maken ook Qualcomm Atheros, Broadcom en Mediatek WiFi-ac dualband NIC chips, die door verschillende vendors op modules verwerkt worden.
> met de AC-7260 verdenk ik eerder je Windows-install cq programmatuur dan de NICs zelf.
Zou wel héél toevallig zijn dat dit met twee laptops waar weliswaar dezelfde winhoos 7 (32 en 64 bit) op staat dezelfde foutmelding geeft......
De gemeenschappelijke factor is de gebruiker - jij dus. Zoals je hierboven leest ben ik niet de enige bij wie die dingen wel prima werken. Ik vermoed dat je een of andere 3rd party driver updateprogramma draait, of 'security' software die roet in het eten gooit. En dat op beide laptops geïnstalleerd hebt.
> Op zich zijn die Intel dingen best wel goed.
Nou hier ben ik het maar deels mee eens. Probeer die adapters maar eens in een HP of Dell laptop te monteren. Werkt dus niet. Zo universeel zijn die adapters van intel dus niet.
Mijn werklaptop is een Dell E7450. Fabriek-af geleverd met AC-7265. Dat is de M.2 variant van de AC-7260. De vorige generatie van Dell werd met AC-7260 geleverd.
Enige reden dat ik mijn privé Dell d420 en d630 niet voorzie van AC-7260 is omdat ze drie antenne-aansluitingen hebben en ik dus liever een 3x3 WiFi-n adapter gebruik dan een 2x2 WiFi-ac. Daar gebruik ik ook Intel, de 4965agn. Op het werk heb ik ook ergens een oude HP Probook met 4965agn liggen. Dus dat Dell en HP laptops bij voorbaat niet zouden kunnen werken met Intel adapters is alleen al op basis van wat ik hier heb liggen te ontkrachten.
Zo ik het momenteel kan lezen en bekijken bestaan er geen interne wireless dualband ac kaarten van een ander merk dan intel.
Wederom, chips worden door Qualcomm-Atheros, Broadcom en Mediatek gemaakt, adapters door verschillende leveranciers. De al genoemde 'Killer' adapters hebben Qualcomm-Atheros chips erop, Apple Airport adapters hebben Broadcom chips en zo zijn er zat anderen.