Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Topicstarter
Goeedndag,

Weet iemand een merk (behalve Intel) die goede mini PIC-e WiFi kaarten maakt met 3 (DRIE)!!! aansluitingen. Ik heb er nu Intel Centrino Ultimate N 6300 AGN in zitten. Deze wil ik vervangen door een AC variant.

Intel heeft er een kaart, maar ik heb het hun gevraagd of deze in mijn Dell zal werken. Kunnen ze geen garantie op geven.
Dell zegt: Wij leveren geen AC kaarten voor mijn laptop model (is al 7 jaar oud).

Prijs maakt niet uit, als deze maar 3 aansluitingen heeft (want dat heeft de huidige ook). Merk maakt ook niet uit.

Beste antwoord (via rens-br op 01-02-2018 11:34)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:35
De stekkertjes van de antennekabels op de 6300 gaan niet passen op de AW-CB160H!
Ze lijken wel erg klein, maar de AW-CB160H heeft nog een maatje kleiner.
De 6300 heeft UFL, de AW-CB160H heeft MHF4.

Je hebt dus verloopjes nodig, als je de ingebouwde antennes wilt blijven gebruiken. Er worden er inclusief verloopjes aangeboden.

Update 23:26.
Ik heb ondertussen de stoute schoenen aangetrokken en wat materiaal besteld.
Voor de zekerheid er maar een compleet pakket van gemaakt:
  • Het AW-CB160H (BCM94360HMB) kaartje met drie 40 cm antennes,
  • 3 verloopjes (MHF4 naar UHL; 5 cm)
  • 3 MHF4 antennes van 58 cm
Eerst een poging met verloopjes op de bestaande antennes. Dat zijn er in mijn laptop echter maar twee, dus mogelijk nog een derde inbouwen. Of in het slechtste geval zelfs drie andere antennes inbouwen.
Vandaar de twee lengtes voor de zekerheid.

[ Voor 56% gewijzigd door Masimo op 14-01-2018 23:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:25
Tip: heb je gecheckt of een ac kaart door je laptop geaccepteerd gaat worden in de bios.

Weet dat sommige bedrijven een whitelist hebben qua hardware die ondersteund is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Volgens de pricewatch is er geen 3x3 mini PCI variant.

De queeste naar Wireless AC 3x3 (Mini PCI-E)
Wel tweedehands te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
Het topic waar @Bierkameel naar linkt geeft wel wat mogelijkheden. Hou er rekening mee dat de antenneaansluitingen van het nieuwe kaartje wellicht anders is dan van de antennes die je nu hebt - en je dus ook verloopjes nodig kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Dat wordt een heel gedoe. Ik heb dat topic destijds met veel interesse gevolgd, maar toen zelf de stap niet durven zetten. Ik heb uiteindelijk een AC7260 ingebouwd, wat een heel simpele uitwisseling was.
Dat leverde t.o.v. de ingebouwde 6300 al een flinke vooruitgang op.
Maximale (en vrij constante) downloadsnelheid die ik met de AC 7260 haal is zo'n 340 Mbps (42,5 MB/s).

Nu dit topic weer wordt aangestipt, begint het wel weer wat te jeuken.
Weer eens op AW-CB160H gezocht op eBay en dan is het aanbod wel gegroeid t.o.v. destijds.
Veel zelfs inclusief antennes of verloopjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Masimo op 14-01-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Topicstarter
Tja... met de huidige haalde ik 200 Mbps via een Mikrotik router (de glasvezel was maar 200 Mbps). Maar die waren wel strak. En uiteraard op 5 GHz.

Maar die AC-CB160H is voor 40$ op e-bay te koop. Alleen snap ik niet hoe het zit met die kabeltjes, en die verloopjes. Heb ik ze nou nodig of niet?

Ga zo wel de laptop open slopen.

OK, laptop open gesloopt. Stekkertjes zijn hetzelfde van de antenne's. Heb even een groot formaat afdruk gemaakt, want het is echt HEEL klein daar.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 14-01-2018 16:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
De stekkertjes van de antennekabels op de 6300 gaan niet passen op de AW-CB160H!
Ze lijken wel erg klein, maar de AW-CB160H heeft nog een maatje kleiner.
De 6300 heeft UFL, de AW-CB160H heeft MHF4.

Je hebt dus verloopjes nodig, als je de ingebouwde antennes wilt blijven gebruiken. Er worden er inclusief verloopjes aangeboden.

Update 23:26.
Ik heb ondertussen de stoute schoenen aangetrokken en wat materiaal besteld.
Voor de zekerheid er maar een compleet pakket van gemaakt:
  • Het AW-CB160H (BCM94360HMB) kaartje met drie 40 cm antennes,
  • 3 verloopjes (MHF4 naar UHL; 5 cm)
  • 3 MHF4 antennes van 58 cm
Eerst een poging met verloopjes op de bestaande antennes. Dat zijn er in mijn laptop echter maar twee, dus mogelijk nog een derde inbouwen. Of in het slechtste geval zelfs drie andere antennes inbouwen.
Vandaar de twee lengtes voor de zekerheid.

[ Voor 56% gewijzigd door Masimo op 14-01-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Topic bumpje.

Vandaag de bestelde spullen binnen gekregen. Helaas heeft vrouwlief mijn laptop in gebruik voor haar werk.
Morgenavond begint de test.

Spulletjes

[ Voor 35% gewijzigd door Masimo op 30-01-2018 22:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masimo
En nu de resultaten:

Inbouwen ging redelijk makkelijk. Het moeilijkste was het bevestigen van de kleine MHF4 verloopjes. Wel een enorm gepriegel, want ze passen op de "micrometer".

Na inbouw, de laptop opnieuw opgestart. De nieuwe hardware werd niet herkend door Windows 10, en ook via Windows Update werden geen drivers gevonden.
Ik heb de drivers van Asus gebruikt. Na installatie en een herstart werkte alles meteen goed. Zowel wifi als bluetooth.

Als ik de verbindingsstatus bekijk geeft Windows continu een linkspeed aan van 1.3 Gbps. Tussen de laptop en R7000 router zit ongeveer 5 meter en een muur. Signaalsterkte 4 - 5 van de 5 streepjes.

In eerste instantie heb ik met twee antennes getest. De eerste snelheidsmeting viel tegen. 5 GHz, kanaal 157. Kopiëren van een 4 GB bestand naar mijn NAS met gemiddeld 11.5 MB/s (92 Mbps).

Vervolgens een derde antenne aangesloten, en toen kwam de boel al beter op gang: 47 MB/sec (375 Mbps).

Na instellen van kanaal 48 op 5 GHz, kwam de snelheid erin: dik 64 MB/sec (515 Mbps). Dat is tot nu toe de hoogst gemeten snelheid. Ik verwacht dat er niet veel meer te halen valt. We zullen het zien. De driver biedt in ieder geval veel meer instellingsmogelijkheden dan de Intel AC-7260.

Experiment geslaagd, al met al zeer tevreden.
Snelheid is gemiddeld twee keer zo hoog als de AC-7260, die normaal een linkspeed van 650 - 867 Mbps liet zien.
Ik ga verder optimaliseren, en ik moet nog de derde antenne zien weg te werken in de laptop.

Linkspeed Drie antennes, kanaal 104 Drie antennes, kanaal 48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Masimo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:05:
Ik ga verder optimaliseren, en ik moet nog de derde antenne zien weg te werken in de laptop.
Mijn ervaring met die antennes is dat ze door de hele laptop heenlopen. Kun je die derde antenne niet gewoon langs die andere twee leggen? Grote kans is dan wel dat de hele laptop uit elkaar moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
rens-br schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:36:
[...]

Mijn ervaring met die antennes is dat ze door de hele laptop heenlopen. Kun je die derde antenne niet gewoon langs die andere twee leggen? Grote kans is dan wel dat de hele laptop uit elkaar moet.
Dat durf ik wel aan. Ik heb een service guide en wat YouTube filmpjes.
Maar eerst nog wat spelen, want ik heb twee types antennes erbij besteld. Kijken welke de beste is, en toch ook nog eens zonder die derde proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Masimo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:10:
Dat durf ik wel aan. Ik heb een service guide en wat YouTube filmpjes.
Bij de meeste laptops is dat ook echt niet moeilijk, maar wel een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Alle wifi-kanalen op 5GHz getest met Europa en United States instelling op de Netgear R7000.
Kanalen 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108,112, 159, 153, 157, 161.
Maximum linkspeed ingesteld op 1300 Mbps (=80 MHz kanaalbreedte + 256QAM).
Drie antennes aangesloten op de AW-CB160H.
Laptop is een Acer V3-772G (i7-4702MQ, 32GB RAM, 512 GB mSATA SSD, Windows 10 Pro).

Beste resultaat op instelling Europa en kanaal 52. Netto overdracht tussen 65 en 70 MB/s. Af en toe een piekje nét boven de 70 MB/s. Dat is dus tussen 520 en 560 Mbps netto doorvoer (5 meter afstand, 1 muur er tussen).
Loop ik vanaf het meetpunt naar de router toe, haal ik op één meter van de router, zonder obstakels tussen router en laptop, een gemeten pieksnelheid 75.1 MB/s (600 Mbps). Maximum bereikt voor mijn situatie.

Conclusie:
De AW-CB160H is hier onder alle omstandigheden 2x zo snel als de Intel AC-7260 en wat mij betreft de investering waard!
d:)b

Maximum snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Nog even een update:

Vandaag wilde ik de derde antenne in de laptop inbouwen. Heb gelijk kunnen stoppen.
Bij het loshalen van de middelste antenne van de wifi kaart, breekt het buitenste ringetje van de aansluiting af. Blijkbaar toch iets te ruw behandeld bij het inbouwen. Helaas blijft de antenne niet vastzitten op alleen het pinnetje.

Snelheid met twee overgebleven antennes rond de 55 - 60 MB/sec. Nog steeds ok.
Ik heb maar een nieuwe besteld. Hobby mag een beetje geld kosten, toch?

Een waarschuwing dus: Mocht je dit kaartje overwegen, wees héél voorzichtig met de antennes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er bij bijhangen van antennes rekening mee dat plaatsing en oriëntatie behoorlijk uitmaakt. Extra antennes leveren hogere performance door MIMO, en MIMO draait helemaal om faseverschil. Je moet er dus voor zorgen dat je zoveel mogelijk faseverschil hebt in het opgevangen signaal tussen de antennes. Gelukkig is de hoeveelheid wiskunde die je daarvoor nodig hebt beperkt als je antennes allemaal in zelfde oriëntatie en vlak staan - dus alledrie achter het scherm in zelfde richting wijzend.

Enige variabele die je dan nodig hebt is de golflengte van de signalen. Complicatie is dat de 5GHz-band nogal breed is, en dat je ook de 2.4GHz mee moet nemen, maar een algemeen acceptabele compromis is om de golflengte van de onderkant van de 5GHz-band te nemen en daarop te optimaliseren, namelijk 5.7cm. Dat ligt dicht genoeg bij de helft van de golflengte (ook wel: "lambda" genoemd) van 2.4GHz (1/2 van 12.1cm = 6.05cm) als bij de hoogste 5GHz kanalen (5.26cm) dat het overal min of meer voor zal werken. Je wilt er dan voor zorgen dat je antennes om te beginnen geen exacte veelvoud van 5.7cm uit elkaar staan (of trouwens van de helft daarvan, 2.85cm), en liefst 0.3 lambda meer of minder dan heel. Vervolgens krijg je overspraak tussen de antennes zelf als ze dichter dan 1/2 lambda bij elkaar staan. Hier moet je juist uitgaan van de laagste frequentie - dus hoogste golflengte - die je gaat gebruiken. Dat is dus 2400MHz, de onderkant van de 2.4GHz band, met een golflengte van 12.4cm. Kortom, de antennes moeten minimaal 6.2cm uit elkaar staan, dus dan kom je uit op ideale afstand van 1.3x lambda van 5310MHz, is 1.3x5.7cm = 7.41cm afstand tussen de antennes en dus 14.82cm tussen de buitenste twee. Dit gaat natuurlijk alleen lukken als je in totaal 15cm hebt om mee te spelen.

Je zult vrijwel zeker ook de twee bestaande antennes moeten verplaatsen voor optimale performance, aangezien die waarschijnlijk op 2.4GHz ingesteld zijn en dus vermoedelijk op 1.3x12.1 = 15.73cm uit elkaar staan, maar als dat niet lukt of als je er geen zin in hebt zal het vast wel werken (15.73 komt niet in de buurt van een veelvoud van de golflengtes of halve golflengtes van de 5GHz band), alleen niet optimaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik heb vroeger ook natuurkunde gehad, maar golftheorie was niet mijn sterkste onderdeel.
Mijn laptop heeft een 17,3" display overigens. Ik heb een plaatje van het net geplukt en aangegeven waar de 2 ingebouwde antennes zitten. De afstand tussen beide, gemeten op de soldeerverbinding, is 31,5 cm. Dat komt goed overeen met 2 x 15,73 cm.

Ik had de derde antenne achterop in het midden van het display bevestigd en de daarmee maximaal gemeten doorvoersnelheid is 75.1 MB/sec (601 Mbps). Voordat het connectortje afbrak tikte die nog heel even de 78.1 MB/sec (625 Mbps) aan. Gemiddeld varieert de snelheid bij de transfer van een groot bestand tussen de 70 en 75 MB/sec, met af een toe een "uitschieter" naar boven.

De derde antenne in het midden positioneren lijkt me prima. Veel sneller gaat het niet worden, denk ik.

Antenne afstand

[ Voor 9% gewijzigd door Masimo op 04-02-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
Masimo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:05:
Ik heb de drivers van Asus gebruikt.
...heb je daar toevallig nog een linkje van?
Destijds heb ik ook zo'n PCI-e 3-aansluiting kaartje gekocht en ingebouwd, maar vond ik het dagelijks gebruik de stabiliteit van de drivers wat tegenvallen. Daarbij ook het idee dat die drivers geen updates meer kregen - eenmaal uitgebracht, nooit meer bijgewerkt (terwijl Intel drivers zo ongeveer maandelijks wel een update lijken te krijgen).

Edit: voor compleetheid nog even mijn Asus-bron voor de drivers van mijn kaart (weet niet of TS hier dezelfde heeft): https://www.asus.com/nl/C...99M_WS/HelpDesk_Download/
Laatste driverversie: 2015/09/01. Niet bepaald recent dus.

[ Voor 17% gewijzigd door vanaalten op 05-02-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Ik heb de wifi en bluetooth driver hier vandaan. Windows 10 64 bits als OS selecteren.
Dat zijn de meest recente versies beschikbaar. Stabiliteit is prima.

In eerste instantie had ik wat problemen met bluetooth. Zodra er apparaten gezocht werden kreeg ik een blauw scherm. Er bleken nog restanten van de Intel AC-7260 achter gebleven te zijn. Allereerst de zichtbare items in Apparaatbeheer verwijderd. Vervolgens via Beeld, Verborgen apparaten weergeven gekozen en enkele andere restjes gedeïnstalleerd. Na herstart de BT driver opnieuw geïnstalleerd en sindsdien werkt alles goed.

Wat drivers betreft redeneer ik vrij simpel. Als het goed werkt vooral met rust laten. Alleen als er performance verbeteringen in de change log staan dan wil ik wel een update proberen. En dan meestal vooraf een herstelpunt aanmaken of een volledig systeembackup.

[ Voor 90% gewijzigd door Masimo op 05-02-2018 20:56 ]

• Masimo
Ik kwam toevallig hier (WiFi) en hier (BT) driver updates tegen voor Windows 10. Versie 7.35.352.0 voor WiFi en versie 12.01.1011 voor BT.

Nooit eerder geweten, maar Microsoft Update catalogus bevat vaak nieuwe(re) generieke drivers voor hardware waarvan de originele fabrikant ze normaalgesproken alleen aan de pc/laptop brands beschikbaar stelt, die ze dan vervolgens "customizen" en voor hun eigen hardware publiceren.

[ Voor 16% gewijzigd door Masimo op 15-02-2018 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Korte update: vandaag nieuw wifi-kaartje binnen gekregen.

Wat opviel was dat de MHF4 naar UHL antenne-verloopjes die ik bij dit kaartje gekregen heb, véél makkelijker erop te klikken zijn. Geen "geweld" nodig zoals bij het vorige setje, ook niet op het andere, kapotte wifi-kaartje. Blijkbaar een iets betere maatvoering van de kleine MHF4 connectoren dan het eerste setje verloopjes.

Laptop uit elkaar gehaald en de derde antenne netjes via een scharnier boven in het scherm gebouwd, precies midden tussen de twee aanwezige antennes. Dat was wel een behoorlijke operatie, maar met YouTube en wat durf kom je een heel end.

Doorvoer netto tussen 75 en 80 MB/sec (router = Netgear Nighthawk X4S (R7800) inmiddels).
Happy end.
Pagina: 1