Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59
Beste tweakerts,

Heb een online service gemaakt die bepaalde updates controleert voor mensen. Voor deze update service reken ik (nadat klanten even gratis hebben kunnen proeven) een bedrag wat ze eenmalig kunnen betalen via credit card of via maandelijke subscriptions. Mijn doelgroep is mensen in de USA maar ik blokkeer natuurlijk niet andere klanten. De website host ik in Oregon.

Heb geen idee wat ik moet verwachten van deze service. Voor hetzelfde geld houd ik 10 klanten over die elk een paar dollar per maand uitgeven. Jullie snappen dat deze inkomsten niet echt opwegen tegen de extra overhead van een kvk en alle zaken die daarbij horen. Daarbij is het systeem in principe automatisch, hoef dus zelf geen zaken te regelen behalve bug-fixes en wat administratie.

De vraag is, moet ik in mijn geval perse KvK en BTW nr gaan aanvragen? Het liefst kijk ik het allemaal even aan en gooi evt inkomen onder "inkomsten uit overige werkzaamheden" alvorens ik ga inschrijven en alle andere zaken ga regelen.

Gr RD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:29
Aangezien je de website in Amerika host en ook richt op mensen daar zou ik eerst eens kijken naar wat de Amerikaanse wetgeving hier over zegt. Ik denk dat die dit ook niet zomaar toestaan en dat je daar belastingen moet gaan afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
jaspermeul schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:47:
Aangezien je de website in Amerika host en ook richt op mensen daar zou ik eerst eens kijken naar wat de Amerikaanse wetgeving hier over zegt. Ik denk dat die dit ook niet zomaar toestaan en dat je daar belastingen moet gaan afdragen.
Dat is een goede. Die vraag heb ik in september vorig jaar (waar blijft de tijd) al eens gesteld. Mede door dat topic heb ik besloten om de boel in Oregon te hosten (geen sales tax).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Absoluut inschrijven. Afhankelijk van de aard van de dienst en de bijbehorende risico’s, maak je er zelfs een BV van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
t_captain schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:57:
Absoluut inschrijven. Afhankelijk van de aard van de dienst en de bijbehorende risico’s, maak je er zelfs een BV van.
Wat voor risico's zit je aan te denken dat een BV gerechtvaardigd zou zijn? Is dat niet heel kostbaar zo'n BV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Nee, niet meer. Net als dat een KVK inschrijving geen bak geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Red devil schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:00:
[...]

Wat voor risico's zit je aan te denken dat een BV gerechtvaardigd zou zijn? Is dat niet heel kostbaar zo'n BV?
Nee. Niet heel kostbaar. Je moet alleen jaarrekening laten maken. Maar ik denk dat je eerder moet gaan kijken naar een LLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Trommelrem schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:01:
[...]

Nee. Niet heel kostbaar. Je moet alleen jaarrekening laten maken. Maar ik denk dat je eerder moet gaan kijken naar een LLC.
Mmm zo'n LLC lijkt wel interessant maar is misschien niet beetje overkill voor een simpele SaaS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Red devil schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:03:
[...]

Mmm zo'n LLC lijkt wel interessant maar is misschien niet beetje overkill voor een simpele SaaS?
Ik heb een BV die 6,9 dagen in de week slaapt. BV heeft een aantal voordelen t.o.v. andere rechtsvormen. Neem wel de tijd om je er in te verdiepen zodat je een goede keuze kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Trommelrem schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:19:
[...]

Ik heb een BV die 6,9 dagen in de week slaapt. BV heeft een aantal voordelen t.o.v. andere rechtsvormen. Neem wel de tijd om je er in te verdiepen zodat je een goede keuze kunt maken.
Bedankt voor de info. Ik vraag me toch af of er geen manier is om mijn SaaS "uit te proberen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
Trommelrem schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:19:
[...]

Maar ook nadelen, bijvoorbeeld geen mkb aftrek (14% van de winst is netto inkomsten!).
Dus ik zou TS adviseren om eerst eea goed uit te zoeken voordat hij zomaar wat start omdat dat op het eerste gezicht "wel handig" leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:37
Red devil schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de info. Ik vraag me toch af of er geen manier is om mijn SaaS "uit te proberen".
Inschrijving KvK is totaal niet spannend. Als het niet lukt, schrijf je je weer uit.

Je kan er daarnaast voor kiezen om geen BTW nummer aan te vragen, dat maakt het administratieve gedeelte iets minder complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
ybos schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:30:
[...]

Maar ook nadelen, bijvoorbeeld geen mkb aftrek (14% van de winst is netto inkomsten!).
Dus ik zou TS adviseren om eerst eea goed uit te zoeken voordat hij zomaar wat start omdat dat op het eerste gezicht "wel handig" leek.
Oh ja, ik zal nog wel menig uurtje hier over willen lezen. Jammer alleen dat het niet echt interessante materie is :z
Jasper schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:34:
[...]

Inschrijving KvK is totaal niet spannend. Als het niet lukt, schrijf je je weer uit.

Je kan er daarnaast voor kiezen om geen BTW nummer aan te vragen, dat maakt het administratieve gedeelte iets minder complex.
Dat is geen gek idee, ik weet nog van vroeger dat BTW aangifte een drama was. Bedankt voor de tip Jasper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

ybos schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:30:
Maar die gaat TS ook niet hebben. Hij gaat voor de belastingdienst geen ondernemer zijn met de beperkte inzet die hij heeft.
Pagina: 1