zonnepaneel met omvormer 12 -> 230 volt gevaarlijk voor kind

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorkie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-03-2018
Ik heb een zonnepaneel gekocht (110Wp) met accu en laadregelaar voor de camper in de zomer. Daar komt 12 volt uit. Dit setje wil ik aansluiten op een stopcontact zodat de rest van het jaar de zonnestroom onze huismeter terugdraait.

Ik wil een omvormer kopen (12V - > 230V). De meeste hebben als uitgang een stopcontact. Dan zou ik dus met een snoer met twee stekkers de omvormer aan moeten sluiten op een stopcontact van ons huis.

Dat lijkt me gevaarlijk omdat de kinderen (per ongeluk) de stekker eruit halen. Toch? Of maak ik een denkfout? (Ik ben geen elektro-expert). Weet iemand een oplossing?

p.s. Ik heb via Google heel veel forums gezocht, maar specifiek dit onderwerp kom ik niet tegen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:49
Dit is zo fout :-)

Ten eerste gaat dit helemaal niet werken: de 230V die uit de transfo komt is een "andere" 230V dan die van het net (de frequentie gaat verschoven zijn). Als je die transfo op een stopcontact aansluit waar al 230V op staat is het waarschijnlijk ineens einde transfo.

Ten tweede is het zoals je zelf al aangeeft levensgevaarlijk: je zet nooit 230V op een mannelijke stekker.

De enige manier om dit te doen is een echte omvormer voor zonnepanelen te kopen, maar dat ga je nooit terugverdienen met 1 paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:46
Gaat ook niet werken met 1 paneel. Maar zoals Mathias al aangeeft zal dit resulteren in een flinke klap met wat rookontwikkeling waarna je omvormer/laadregelaar en zonnepaneel kapot zijn. Je kan beter wat kleine verbruikers voeden vanaf die omvormer zoals een LCD TV. Echter gaat het effect beperkt zijn, je winst is kleiner dan slijtage aan je accu en laadregelaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@blorkie het beste kan je inderdaad gewoon het paneel alleen op de accu gebruiken - goed voor de accu ook, mits je een degelijke laadregelaar hebt.

Als je het idee niet los wil laten, dan kom je hier op uit:
Victron Multiplus
Studer Xtender

Prachtige producten, superflexibel, lekker offgrid in je camper, 2000 watt senseo kunnen gebruiken op een 6A campingaansluiting en terugleveren thuis.
Reken op €800+.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De Darwin Awards worden vroeg uitgereikt dit jaar. Laat dat paneel lekker in de camper liggen voor de accu inderdaad. Mocht er al een goede oplossing zijn ga je hoogstens 1 of 2 tientjes terugleveren per jaar, minus de kosten van een omvormer zet dat geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 23:23
Proton_ schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:07:
@blorkie het beste kan je inderdaad gewoon het paneel alleen op de accu gebruiken - goed voor de accu ook, mits je een degelijke laadregelaar hebt.

Als je het idee niet los wil laten, dan kom je hier op uit:
Victron Multiplus
Studer Xtender

Prachtige producten, superflexibel, lekker offgrid in je camper, 2000 watt senseo kunnen gebruiken op een 6A campingaansluiting en terugleveren thuis.
Reken op €800+.
Om te kunnen terugleveren is het niet simpel een stekker van de omvormer in het stopcontact duwen. daar heb je echt een net injector voor nodig, en persoonlijk... met 110 watt zou ik dat niet doen.

Die zou ik lekker op de camper laten liggen. Perfect om je accu's af te toppen/vol te houden. Scheelt je een snoer tussen huis en camper uitrollen.

En ja, Victron multiplus, geniaal maar wel erg duur... Er zijn goedkopere opties die minstens even geniaal/goed zijn.

Die je daar linkt is maar 800 watt, en is niet geschikt voor een Senseo.

Voor dat geld koop je ook een vergelijkbare sinus omvormer met acculader en omschakel automaat die wel echt 2 Kw is en zeker weten ook 2 Kw kan leveren wanneer je de opstartstroom mee telt.. Ook een Senseo kan je er makkelijk op gebruiken.

https://budget-marine.nl/...ka-power-sinus-2000-12-2/

Helaas zit er nog geen laadregelaar in voor het zonnepaneel. die komt er nog los bij. dat is 10tjes werk.

Als je geen Senseo wil aansturen ben je met deze in 1 x klaar voor minder als de helft van die Victron
https://budget-marine.nl/...lska-sinuspro-1000-s-12v/

accu en zonnepaneel dr aan... en gaan op de camping knal je de stekker in het stopcontact en alles draait op het lichtnet. valt de stroom op de camping weg? of zijn er dippen op de lijn? dan vangt deze omvormer het voor je op. Ook onderweg heb je gewoon stroom als thuis.

[ Voor 8% gewijzigd door fvdberg op 31-03-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@fvdberg de gelinkte kunnen power assist doen (ze kunnen immers ook PV terugleveren). Dan kan je op een 6A aansluiting ook 3A uit de accu halen en dan een 9A Senseo gebruiken.

Jouw voorstel is inderdaad veel goedkoper, maar kan precies niet wat gevraagd is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 23:23
De Victron Multiplus kan niet terug leveren. echt niet.

Die andere wel, en ja als je dat zelf gebruikt ontlast je iderdaad de groep waar je op zit.
Alleen is dat ding van goud gemaakt? Ik vindt de Victron al te duur voor zijn specificaties...

En ja het kan met die 2e werken als de zon schijnt. Maar daar heb je icm een 110w zonnepaneel helemaal niks aan

110w is nog geen 0,5 A Als je dat al haalt. als het schemerig is en het paneel vlak op het camperdak ligt praat je eerder over 30-70 watt als 110. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Ook is veel te klein om rendementen te geven die je terug gaat zien bij terugleveren, oftewel lekker zelf gebruiken icm een goedkope PWM regelaar van een 10 tje om je accu mee vol te houden ipv een druppellader.

Power assist.. dat hebben ze beide, en het lijkt heel interessant, maar heb je rekening gehouden met het probleem dat je op campings zelfs wanneer er 6A op je groepje staat die vaak nog een onderverdeling met meer groepen als de som van 16a bij elkaar moet delen? Je zal wel aan de omvormer moeten laten weten hoeveel hij maximaal van de net aansluiting mag afsnoepen voor hij het gaat opboosten...

Ook zit je met het probleem dat de gebruikers voor je omvormer zo als de lader in de Multi plus ook in je som meegenomen worden.

en zelfs dan nog... Als je net aansluiting 2000 watt is, en je omvormer met powerassist 800 watt, dan heb je na je omvormer 2 opties:

1. 2000 watt netspanning,
2. 800 watt omvormer.

optie 1 + 2 samen kan niet.

De omvormer met powerassist kan het max op boosten tot zijn eigen maximale vermogen. oftewel 800W
Dit maakt deze optie op die kleine omvormer zinloos.

Met een 2 KW er is het al zinvoller maar zelfs dan...

Wanneer iedereen dergelijke features gebruikt klappen gewoon de onderverdelingen er uit.

Die opties zijn alleen betrouwbaar en toepasbaar bij vaste installatie op een plek waar je ook echt gegarandeerd een 6A aansluiting hebt in je eentje.

Maar in een camper heb je die zekerheid echt niet.

Nee ik vind die powerassist niet realistisch voor een camper.

En met het voorbeeld Senseo:

Je wil een Senseo gebruiken op een 6a aansluiting.

16A = 3600W,
1A = 225 W

6A= 1350 W

Aansluitwaarde Senseo: 1450 W oftewel 6,3 A en dus geen 9A
Alleen de Senseo HD7850 heeft een hogere aansluitwaarde van 2650 W (11,5 A)

Van de zekering is de werkelijke maximale stroomsterkte (de zogenaamde "aanspreekstroom") minstens 6% hoger dan de nominale waarde. Oftewel dan komen we op 6,36 A uit.

Oftewel die Senseo zou het als er geen andere gebruikers zijn gewoon moeten doen.

Ik zou een dergelijke optie adviseren in dit geval: https://www.camparo.nl/in...A_senseo_500_watt&lang=nl

[ Voor 20% gewijzigd door fvdberg op 01-04-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

Als je iets zinvols wil doen met die stroom kun je thuis een accu opladen, en daar via een 12v usb lader je telefoons mee opladen of iets dergelijks. Maar persoonlijk zou ik dat gewoon achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@fvdberg ah, ik heb me vergist: ergens ben ik van de multigrid op de multiplus terecht gekomen. De multiplus kan het alleen met een AC omvormer (en die vind je niet voor een 12V paneeltje) en de multigrid wil ook meer vermogen/spanning...
Dus voor @blorkie is de boodschap: vergeet het maar, of je legt serieuze panelen op je camper en geeft €3000+ uit aan een hybride offgrid systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@blorkie
ik ben het met @Proton_ en @fvdberg eens, lastig om het allemaal bij elkaar in 1 systeem te krijgen.
(tot zelfs onmogenlijk, maar zeg nooit nooit.)

maar stel dat je een systeem kunt verzinnen, zodat je 2 of 3 van dat soort panelen op de camper hebt.
en je maakt het zo dat je op reis de accu laad met de DC van de panelen.
maar als de camper dan thuis staat kun je de panelen om pluggen en aan sluiten op een micro omvormer.
en dan heb je wel wat je ongeveer wil. ;)

ik denk dan aan dit soort dingen:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-119-euro-sunsolar/
(rampzalig spul soms, maar ach de prijs is niet te duur voor een beetje hobby werk)
of leuker:
http://www.sun-solar.nl/i...s-e199-incl-btw-sunsolar/
(1 mpp gebruiken voor een paneel dat thuis blijft, de andere mpp koppelen aan de 2 panelen van de camper.)

begrijp wel 110Wp, tja daar mag je blij mee zijn dat het een 100kWh per jaar doet.
dat is heel wat anders als de 5660Wp die op mijn dak hangt. ;)
dus of het kosten effectief is, dat is een ander verhaal.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1