Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05:16
*update: in deze post wat ik uiteindelijk gekocht heb, met meewegen van al jullie adviezen.

Ik ben een upgrade van mijn desktop van plan van met een Ryzen 5 1600 processor. Ik wil hiertoe een ASUS B350 Gaming F moederbord kopen. Eventueel een Ryzen 2600 processor en een B450 moederbord. Nu kom ik op internet steeds de aanbeveling tegen, om voor minimaal 16 GB geheugen van minimaal 3200 MHz te gaan. Het door Ryzen 5 ondersteunde geheugen is maximaal 2667 MHz. Hoger wordt niet ondersteund (lees ik bijvoorbeeld hier).

Hoe sneller hoe beter schijnt te gelden bij Ryzen, maar ik vind via Google geen begrijpelijk antwoord waarom hoger dan de ondersteunde 2667 MHz wordt aanbevolen.

Ik heb twee vragen:

1. hoe is 3200 MHz geheugen mogelijk, als 2667 MHz het snelste is wat wordt ondersteund?

2. Wat heb ik echt nodig qua geheugen?

Ik kom steeds tegen dat 16 GB tegenwoordig het minimum is wat nodig is en dat je het beste zo snel mogelijk RAM komt nemen. Zo kwam ik uit bij: Kingston HyperX FURY DDR4 16 GB - 2 x 8 GB 2666MHz Maar dat is €193,99 voor 16 GB 2667MHz.

Kan mijn beoogde systeem ook met minder toe, bijvoorbeeld Kingston HyperX FURY DDR4 8 GB - 2 x 4 GB 2400MHz? Kan ik zo €60,- besparen met 8 GB 2400MHz zonder mijn systeem extreem te bottlenecken??

extra info:

Beoogde geheugenfabrikant: Kingston (betere corporatie responsibility dan hun concurrenten).

Beoogde winkel: MyCom (ik wil de upgrade uit laten voeren in een winkel die ik vertrouw en mijn eigen technische vaardigheden vertrouw ik niet verder dan inbouwen videokaart, geen gehele upgrade).

Beoogd systeem (na upgrade moederbord/CPU/RAM):

moederbord: ASUS Strix Gaming B350 (of B450?) F (https://www.asus.com/nl/M.../ROG-STRIX-B350-F-GAMING/)
processor: Ryzen 5 1600 of Ryzen 5 2600
videokaart: Gigabyte Windforce RX460 2 GB
drive: Samsung 840 EVO 1 TB SSD
behuizing/voeding: Spire Coolbox 305 met ingebouwd 420 Watt voeding (http://www.spire-corp.com...box-305-spd305b-420w-pfc/)

overclocken: niet van plan, ik ben eigenlijk geen echte 'tweaker' al vind ik dit forum enorm boeiend.

gebruik: zwaarste games die nu niet of nauwelijks, maar straks wel hoop te kunnen draaien:

Battlefield 1, CoD WW2, Kingdom Come: Deliverance, Hellblade: Senua's Sacrifice

futureproofing: ik hoop er toch wel 6 jaar mee te doen, met op termijn misschien upgrade videokaart, Ryzen 3000 serie of latere CPU, misschien later uitbreiding geheugen als prijzen gedaald zijn?

budget: mijn begroting was nu (MyCom prijzen 30-3-2018):
ASUS STRIX B350-F GAMING 130,99
AMD Ryzen 5 1600 193,99
Kingston HyperX FURY 2x8GB 2666MHz 193,99
Windows 10 Home NL 64-bit 99,99
inbouw: schatting 90 minuten voor €10,-/10 min. 90 (maar dat is mijn eigen nattevingerwerk, ben nog niet naar hen toe gegaan met mijn plan)

totaal 708,96 maar ik had gehoopt op €600 uit te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door FairPCsPlease op 24-04-2018 21:13 ]

Beste antwoord (via FairPCsPlease op 02-04-2018 13:27)

Anoniem: 444127

FairPCsPlease schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:04:
1. hoe is 3200 MHz geheugen mogelijk, als 2667 MHz het snelste is wat wordt ondersteund?
Eerst en vooral, het is MT/s en niet MHz, dat is omdat je per kloksignaal twee keer data verstuurt, een keer op het moment dat de klok hoog wordt en 1 keer op het moment dat de klok laag wordt. Bij 3200 MT/s is de klokfrequentie dus 1600 MHz.

Het is niet zo dat 26** MT/s het hoogste is wat wordt ondersteund, het is het hoogste waarbij AMD stabiliteit garandeert. Dat is meer een theoretisch probleem dan een praktisch probleem voor jou of mij als gebruiker. Je doet aan overklokken zo gauw je het geheugen sneller laat draaien. Bij Ryzen2 wordt 2933 MT/s gegarandeerd als ik me niet vergis.
Let er wel op of dat het moederbord die 'snelheid' ondersteunt!
Dat ligt eraan wat voor software jij wil draaien en hoe jij dat doet.
Voor enkel browsing, office... 8 GB is meer dan genoeg. In theorie kan zelfs 4 GB nog als je op tijd je browser sluit en als je een lightweight Linux-versie gebruikt en een hierbij passende browser dan volstaat 2 GB nog.

Wil je gamen? Minder dan 16 GB zou ik niet doen. Eventueel een jaar met 8 GB maar niet jarenlang. Je gaat meer lag merken (plotselingen kortdurende vertragingen) als je minder RAM hebt. Niet bij alle spellen maar bijvoorbeeld wel bij GTA5 als je sessie lang genoeg duurt.
Momenteel merk je dat het met 16 GB wat soepeler verloopt, in de komende jaren gaat dat alleen maar erger worden.

Laat jij vaak je computer slapen in plaats van dat je het uitzet (niet doen als je een SSD hebt , je verspilt stroom voor 15 seconden boottijd ;)) en laat je de hele tijd je browser open staan met veel tabbladen dan zal het met 8 GB regelmatig crashen. Sluit je de browser regelmatig af dan is er niets aan de hand. Chrome en FF gebruiken tegenwoordig veel RAM.
...

Misschien is het handig voor jou als jij begrijpt wat RAM doet. Alles wat je in de RAM opslaat verdwijnt wanneer je een computer uitzet, het dient voor de tijdelijke opslag van data die de CPU (of grafische kaart, de data kan van de RAM naar het geheugen op de grafische kaart gaan) nodig heeft, die data kan van bijvoorbeeld een SSD of harde schijf komen maar ook van de CPU.
Wanneer een programma draait dan heeft het data nodig, het kan om een paar honderd kB gaan maar het kan ook om meerdere GB gaan. Hoe meer programma's je open hebt hoe meer data in de RAM wordt geschreven (als je dezelfde programma's hebt in elke kleinere set programma's, voor de volledigheid). Je wil graag dat deze data snel bij de CPU komt en andersom dat de CPU snel data kan opslaan in de RAM. Stel dat de RAM vol zit en het moet meer in de RAM opslaan dan gaat dat niet en dan zijn er twee mogelijkheden. Data in de RAM waarvan de CPU denkt dat die niet meer nodig is wordt overschreven, of in plaats van dat de RAM wordt gebruikt wordt je SSD of harde schijf gebruikt. Als je CPU data moet lezen van de harde schijf of SSD of moet opslaan op de harde schijf of SSD dan gaat dat veel trager dan wanneer de RAM wordt gebruikt. Die extra tijd zit je CPU te wachten en dat kan je bijvoorbeeld merken doordat je programma 'hapert'.
Beoogde geheugenfabrikant: Kingston (betere corporatie responsibility dan hun concurrenten).
Het maakt weinig uit, het gaat erom welke die wordt gebruikt. RAM komt vooral van 3 bedrijven: Hynix, Samsung en Micron. Samsung is momenteel de beste maar elk bedrijf heeft ook verschillen in kwaliteit. Samsung-B is momenteel het beste voor Ryzen. Daarnaast hangt het ook af van toevallige foutjes tijdens het maken van de RAM (o.a. afhankelijk van het deel van de wafer waarvan het komt). Wat belangrijk is om te begrijpen:
- de snelheid die wordt geadverteerd bij de latjes zou je moeten kunnen halen met de juiste instellingen.
- vaak is deze snelheid gebaseerd op 'Intel-systemen', zie dit niet als een garantie voor Ryzen.
- per moederbord verschilt het welke latjes het beste werken. Tegenwoordig werkt RAM die als 3200 MT/s wordt verkocht meestal voor Ryzen op 3166 MT/s (don't ask ;)) of anders toch minstens met 2933 MT/s, in het ergste geval nadat je de timings (ander verhaal, te lang voor nu en niet iets wat jij nu hoeft te weten) hebt aangepast. Misschien is het verstandig om op fora te kijken welke latjes goed werkten bij andere mensen maar garanties bestaan niet, elk latje is anders dus voor een deel is het een kwestie van toeval.

moederbord: ASUS Strix Gaming B350 (of B450?) F (https://www.asus.com/nl/M.../ROG-STRIX-B350-F-GAMING/)
behuizing/voeding: Spire Coolbox 305 met ingebouwd 420 Watt voeding (http://www.spire-corp.com...box-305-spd305b-420w-pfc/)
Over de CPU en het moederbord laat ik me niet uit omdat ik al advies heb gegeven en ik dus eerst anderen aan het woord laat. Wat betreft de videokaart, ik zou eerlijk gezegd even wachten met een videokaart te kopen. Ze zijn momenteel veel duurder dan dat ze horen te zijn. Wat jij nu zou betalen voor deze kaart betaal je normaal gesproken voor een RX 570. Dat lijkt niet veel te schelen (1 stap) maar het verschil is gigantisch: bijna 100% voor de GPU. Daarnaast is 2 GB tegenwoordig erg weinig, je zal veel spellen wel nog kunnen spelen maar het is verre van optimaal. Ik heb geen glazen bol maar de prijzen zijn net weer wat aan het zakken en het wordt verwacht dat er binnen 1 jaar (mogelijk in de zomer) een nieuwe generatie kaarten uitkomt van zowel AMD als Nvidia, dat op zichzelf zal voor lagere prijzen zorgen. Jij hebt helaas een hele slechte timing om een PC te (laten) bouwen. Bij OEM prebuilds betaal je volgens mij nog minder voor de grafische kaarten (mogelijk ook RAM) maar je zit dan wel met bepaalde beperkingen (al snel een slechter moederbord, zo goed als zeker 2400 MT/s RAM, een matige of slechte voeding). Een lastig dilemma.

SSD. Ik denk dat jij de 850 Evo bedoelt. Het verschil in performance tussen de 850 Evo en de MX500 is verwaarloosbaar klein omdat zowel Samsung als Crucial tegen de beperking van SATA (600 Mbps) aanlopen. Beide zijn top en momenteel is de 850 Evo gelukkig aanzienlijk minder duur doordat net de 860 Evo is uitgekomen (iets sneller maar niet de moeite waard in relatie tot de hogere prijs).
overclocken: niet van plan, ik ben eigenlijk geen echte 'tweaker' al vind ik dit forum enorm boeiend.
Je hebt ook automatische overklokking die tegenwoordig soms (afhankelijk van het moederbord) goed werkt maar met de hand overklokken stelt ook weinig voor, daar kunnen mensen hier je prima mee helpen. Het belangrijkste is dat je de spanning niet te hoog zet en dat je met kleine stapjes de klokfrequentie verhoogt totdat het niet meer stabiel is, op dat moment zet je de klokfrequentie net iets lager of de spanning iets hoger. Er komt iets meer bij kijken (relevant als je de grenzen opzoekt, niet als je voor een gemakkelijke overklok kiest) maar in principe kan je met een kwartier werk een veilige overklok instellen op basis van de hardware die je hebt (iets wat bijna altijd wordt gehaald) en met een paar korte testjes merken of dat het waarschijnlijk stabiel is.
Kort en simpel: bijna elke R5 1600 kan je op 3,8 GHz. klokken met een redelijke spanning, kies die klokfrequentie en een veilige spanning die waarschijnlijk werkt, voer een stabiliteitstestje uit, zet de spanning wat lager, test het nog een keer etc.
Jij hebt meer dan de 560 nodig. :)
570 minimaal bij AMD, 1060 3 GB minimaal bij Nvidia. Denk aan 1080p en 60 FPS met hoge instellingen. Ook de 570 en 1060 3 GB gaan het niet 6 jaar uithouden als je spellen met 1080p, 60 FPS en medium instellingen wil draaien, voor de CPU is de kans groot dat het wel lukt maar niemand weet het zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 31-03-2018 00:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 01:03
Ryzen heeft wel degelijk baat bij sneller geheugen, en 3000MHz is zowat de sweetspot. Sneller is natuurlijk beter, maar je gaat veel betalen voor bitter weinig extra performance. Je moederbord ondersteunt maximaal 3200MHz, dus dit is zowat de max dat je kan gaan.

De 2666MHz is wat je processor zeker zou moeten aankunnen volgens AMD. Hoger kan, maar is niet 'officieël' ondersteunt van AMD. In de praktijk zal je zien dat in 99.9% van de gevallen zelfs 3200MHz nog perfect loopt (bij de eerste moederborden was dit niet zo, maar is dmv bios updates opgelost).
Ik wil ook opmerken dat als je je pc in elkaar gestoken hebt, je geheugen trager gaat lopen. Je moet dan in de bios/uefi gaan (op 'del' duwen bij het opstarten) en XMP/memory profile (of hoe de fabrikant het noemt) en het 3000/3200MHz profiel toepassen zodat je geheugen op die snelheid loopt.

Verder ben ik van mening dat 8GB in principe nog genoeg is, maar 16GB toch aangeraden is als het budget het toelaat (geheugen is momenteel belachelijk duur door tekorten).
Persoonlijk zou ik ook niet te merk/winkelgebonden gaan shoppen, het scheelt al snel €20 bij een ander merk/winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 22:14
Met sommige onderdelen is Mycom goedkoop, met het meeste niet. Zo heb ik hetzelfde Asus bord voor ruim €20,- minder bij Sicomputers gekocht.
Geheugen kan ook een stuk goedkoper als je van je merkenvoorkeur afstapt. Bijvoorbeeld pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15. Als je het bij de RX 460 houdt kan je mi wel met 8GB ram af. Ik heb pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-8GVKB draaien op dat bord.
En die voeding en behuizing moet je gewoon niet nemen. Spire voedingen zijn van enorm slechte kwaliteit en leveren slechte kwaliteit stroom met hoge ripple. Dit geeft stress op de onderdelen in het systeem waardoor de levensduur wordt verkort. Je hebt zelfs kans op doorbranden van de voeding omdat het geen 420w is maar eerder 200w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 16:37

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Let goed op de QVL memory compatibility list van je moederbord met geheugen van 3000/3200.
Interessant artikel (zijn op zich wel meerdere te vinden op het internet ook, maar deze is recent):

https://nl.hardware.info/...voor-coffee-lake-en-ryzen

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Verder ben ik van mening dat 8GB in principe nog genoeg is, maar 16GB toch aangeraden is als het budget het toelaat (geheugen is momenteel belachelijk duur door tekorten).
Persoonlijk zou ik ook niet te merk/winkelgebonden gaan shoppen, het scheelt al snel €20 bij een ander merk/winkel
Betekent dat, dat ik beter af ben met 8 GB op 3200 MHz, dan 16 GB op zeg 2667?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:04:
Eerst en vooral, het is MT/s en niet MHz, dat is omdat je per kloksignaal twee keer data verstuurt, een keer op het moment dat de klok hoog wordt en 1 keer op het moment dat de klok laag wordt. Bij 3200 MT/s is de klokfrequentie dus 1600 MHz.

Het is niet zo dat 26** MT/s het hoogste is wat wordt ondersteund, het is het hoogste waarbij AMD stabiliteit garandeert. Dat is meer een theoretisch probleem dan een praktisch probleem voor jou of mij als gebruiker. Je doet aan overklokken zo gauw je het geheugen sneller laat draaien. Bij Ryzen2 wordt 2933 MT/s gegarandeerd als ik me niet vergis.
Let er wel op of dat het moederbord die 'snelheid' ondersteunt!
Dat ligt eraan wat voor software jij wil draaien en hoe jij dat doet.
Voor enkel browsing, office... 8 GB is meer dan genoeg. In theorie kan zelfs 4 GB nog als je op tijd je browser sluit en als je een lightweight Linux-versie gebruikt en een hierbij passende browser dan volstaat 2 GB nog.

Wil je gamen? Minder dan 16 GB zou ik niet doen. Eventueel een jaar met 8 GB maar niet jarenlang. Je gaat meer lag merken (plotselingen kortdurende vertragingen) als je minder RAM hebt. Niet bij alle spellen maar bijvoorbeeld wel bij GTA5 als je sessie lang genoeg duurt.
Momenteel merk je dat het met 16 GB wat soepeler verloopt, in de komende jaren gaat dat alleen maar erger worden.

Laat jij vaak je computer slapen in plaats van dat je het uitzet (niet doen als je een SSD hebt , je verspilt stroom voor 15 seconden boottijd ;)) en laat je de hele tijd je browser open staan met veel tabbladen dan zal het met 8 GB regelmatig crashen. Sluit je de browser regelmatig af dan is er niets aan de hand. Chrome en FF gebruiken tegenwoordig veel RAM.
...

Misschien is het handig voor jou als jij begrijpt wat RAM doet. Alles wat je in de RAM opslaat verdwijnt wanneer je een computer uitzet, het dient voor de tijdelijke opslag van data die de CPU (of grafische kaart, de data kan van de RAM naar het geheugen op de grafische kaart gaan) nodig heeft, die data kan van bijvoorbeeld een SSD of harde schijf komen maar ook van de CPU.
Wanneer een programma draait dan heeft het data nodig, het kan om een paar honderd kB gaan maar het kan ook om meerdere GB gaan. Hoe meer programma's je open hebt hoe meer data in de RAM wordt geschreven (als je dezelfde programma's hebt in elke kleinere set programma's, voor de volledigheid). Je wil graag dat deze data snel bij de CPU komt en andersom dat de CPU snel data kan opslaan in de RAM. Stel dat de RAM vol zit en het moet meer in de RAM opslaan dan gaat dat niet en dan zijn er twee mogelijkheden. Data in de RAM waarvan de CPU denkt dat die niet meer nodig is wordt overschreven, of in plaats van dat de RAM wordt gebruikt wordt je SSD of harde schijf gebruikt. Als je CPU data moet lezen van de harde schijf of SSD of moet opslaan op de harde schijf of SSD dan gaat dat veel trager dan wanneer de RAM wordt gebruikt. Die extra tijd zit je CPU te wachten en dat kan je bijvoorbeeld merken doordat je programma 'hapert'.
Het maakt weinig uit, het gaat erom welke die wordt gebruikt. RAM komt vooral van 3 bedrijven: Hynix, Samsung en Micron. Samsung is momenteel de beste maar elk bedrijf heeft ook verschillen in kwaliteit. Samsung-B is momenteel het beste voor Ryzen. Daarnaast hangt het ook af van toevallige foutjes tijdens het maken van de RAM (o.a. afhankelijk van het deel van de wafer waarvan het komt). Wat belangrijk is om te begrijpen:
- de snelheid die wordt geadverteerd bij de latjes zou je moeten kunnen halen met de juiste instellingen.
- vaak is deze snelheid gebaseerd op 'Intel-systemen', zie dit niet als een garantie voor Ryzen.
- per moederbord verschilt het welke latjes het beste werken. Tegenwoordig werkt RAM die als 3200 MT/s wordt verkocht meestal voor Ryzen op 3166 MT/s (don't ask ;)) of anders toch minstens met 2933 MT/s, in het ergste geval nadat je de timings (ander verhaal, te lang voor nu en niet iets wat jij nu hoeft te weten) hebt aangepast. Misschien is het verstandig om op fora te kijken welke latjes goed werkten bij andere mensen maar garanties bestaan niet, elk latje is anders dus voor een deel is het een kwestie van toeval.

Over de CPU en het moederbord laat ik me niet uit omdat ik al advies heb gegeven en ik dus eerst anderen aan het woord laat. Wat betreft de videokaart, ik zou eerlijk gezegd even wachten met een videokaart te kopen. Ze zijn momenteel veel duurder dan dat ze horen te zijn. Wat jij nu zou betalen voor deze kaart betaal je normaal gesproken voor een RX 570. Dat lijkt niet veel te schelen (1 stap) maar het verschil is gigantisch: bijna 100% voor de GPU. Daarnaast is 2 GB tegenwoordig erg weinig, je zal veel spellen wel nog kunnen spelen maar het is verre van optimaal. Ik heb geen glazen bol maar de prijzen zijn net weer wat aan het zakken en het wordt verwacht dat er binnen 1 jaar (mogelijk in de zomer) een nieuwe generatie kaarten uitkomt van zowel AMD als Nvidia, dat op zichzelf zal voor lagere prijzen zorgen. Jij hebt helaas een hele slechte timing om een PC te (laten) bouwen. Bij OEM prebuilds betaal je volgens mij nog minder voor de grafische kaarten (mogelijk ook RAM) maar je zit dan wel met bepaalde beperkingen (al snel een slechter moederbord, zo goed als zeker 2400 MT/s RAM, een matige of slechte voeding). Een lastig dilemma.

SSD. Ik denk dat jij de 850 Evo bedoelt. Het verschil in performance tussen de 850 Evo en de MX500 is verwaarloosbaar klein omdat zowel Samsung als Crucial tegen de beperking van SATA (600 Mbps) aanlopen. Beide zijn top en momenteel is de 850 Evo gelukkig aanzienlijk minder duur doordat net de 860 Evo is uitgekomen (iets sneller maar niet de moeite waard in relatie tot de hogere prijs).
Je hebt ook automatische overklokking die tegenwoordig soms (afhankelijk van het moederbord) goed werkt maar met de hand overklokken stelt ook weinig voor, daar kunnen mensen hier je prima mee helpen. Het belangrijkste is dat je de spanning niet te hoog zet en dat je met kleine stapjes de klokfrequentie verhoogt totdat het niet meer stabiel is, op dat moment zet je de klokfrequentie net iets lager of de spanning iets hoger. Er komt iets meer bij kijken (relevant als je de grenzen opzoekt, niet als je voor een gemakkelijke overklok kiest) maar in principe kan je met een kwartier werk een veilige overklok instellen op basis van de hardware die je hebt (iets wat bijna altijd wordt gehaald) en met een paar korte testjes merken of dat het waarschijnlijk stabiel is.
Kort en simpel: bijna elke R5 1600 kan je op 3,8 GHz. klokken met een redelijke spanning, kies die klokfrequentie en een veilige spanning die waarschijnlijk werkt, voer een stabiliteitstestje uit, zet de spanning wat lager, test het nog een keer etc.
Jij hebt meer dan de 560 nodig. :)
570 minimaal bij AMD, 1060 3 GB minimaal bij Nvidia. Denk aan 1080p en 60 FPS met hoge instellingen. Ook de 570 en 1060 3 GB gaan het niet 6 jaar uithouden als je spellen met 1080p, 60 FPS en medium instellingen wil draaien, voor de CPU is de kans groot dat het wel lukt maar niemand weet het zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 31-03-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Uszka schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:31:
En die voeding en behuizing moet je gewoon niet nemen. Spire voedingen zijn van enorm slechte kwaliteit en leveren slechte kwaliteit stroom met hoge ripple. Dit geeft stress op de onderdelen in het systeem waardoor de levensduur wordt verkort. Je hebt zelfs kans op doorbranden van de voeding omdat het geen 420w is maar eerder 200w.
Die voeding en behuizing neem ik niet, die heb ik al. Ik heb gekeken wat het zou kosten een nieuw systeem te bouwen, maar vanwege de prijs kies ik voor moederbord - cpu - geheugen upgrade binnen mijn bestaande kast. Tenzij het echt onverantwoord gevaarlijk zou zijn, die voeding die zoals je zegt niet echt 420 W maar eerder 200 W is (dat wist ik niet), maar dan wordt het nog wel een klus om een kast te vinden met het frontpaneel usb beneden, want toen ik rondkeek naar een compleet systeem, zag ik dat usb aan de bovenkant in is, maar dan kan ik er geen externe schijf met een kort kabeltje aansluiten aan de voorkant (of ik zou die óp de kast moeten leggen, in plaats van ervoor op het bureaublad). En dan nog één vinden van de simpele schoonheid van de Spire. Alles zit zo vol vensters, rode kleuren, rare vormen en led verlichting tegenwoordig :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:37
Ik zou eerlijk gezegd gewoon 16GB geheugen halen als je je PC voor de komende 6 jaar klaar wilt hebben, of je moet 1x 8GB dimm kopen en later nog een als je toch meer wilt. Verder is die windows licentie bizar duur. Die kan je op allkeyshop wel voor 8 euro vinden. Kan je direct van je besparing een mooie voeding van Seasonic scoren.

Mooie build trouwens. Ik heb de zelfde moederbord en cpu in mijn wensenlijstje maar wacht denk ik nog even twee weken op Ryzen 2 :)

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Je kunt er een nieuwe voeding in zetten. Een pricewatch: be quiet! System Power 9 400W is al 100x beter dan die Spire voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat betreft de grafische kaart, je zou kunnen proberen om tweedehands een redelijke kaart te kopen en het zodoende even uit te houden totdat de prijs weer redelijk normaal wordt. Het is niet ideaal maar je praat over dubbele prijzen in vergelijking met normaal, het is echt krankzinnig. Dat gaat in 2018 waarschijnlijk niet helemaal herstellen maar de prijzen zullen waarschijnlijk wel aanzienlijk lager worden.

Kijk hier voor de voeding: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Ik denk dat een 450/550 W voeding goed voor jou is maar kijk zeker ook naar de kwaliteit. Voor een deel ligt dat in betrouwbaarheid, levensduur, stabiliteit en veiligheid (beveiligingen), voor een deel ligt dat in comfort (fan, heatsink, zero-rpm mode...).

Wat betreft de kasten, het is maar net wat je wil. Stilte, goede airflow, een mooi uiterlijk. groot/klein...

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 31-03-2018 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Even een reactie op de tips van SSD/videokaart van CHBF:

genoemde SSD/videokaart zijn mijn huidige componenten, die ik voorlopig niet vervang. Een nieuwe build is mij veel te duur, vandaar de keus voor upgrade, centraal staat de Ryzen 5 1600 en daar een passend moederbord en geheugen bij.

Mijn huidige processor is een Sandy Bridge core i3 2120 op een Gigabyte GA-H61M-D2H-USB3 moederbord. Deze combi bottleneckt mijn SSD, doordat er de SATA op 3 GB/s draait in plaats van 6 GB/s. Games worden op het moment niet meer gebottleneckt door de Radeon 6670 die ik eerst had, maar nu juist door de core i3 2120.

Het idee is dat als ik nu upgrade naar Ryzen 1600, mijn Radeon RX460 de bottleneck wordt, maar deze wil ik niet 2 jaar na aanschaf al vervangen, zeker niet met de huidige gpu prijzen.

Dus mijn plan is 'haasje over' met budgetten die mijn vakantiegeld niet te boven gaan en stapje voor stapje verbeteringen brengen, waarbij de componenten om en om verbetering bieden (en de oudste dus altijd de bottleneck is):

*droommodus aan* 2018: Ryzen 1600, 2019/20: nieuwe videokaart (en dan ook zwaardere PSU met 6-pins voedingskabel), 2020/21: 3e of 4e generatie Ryzen.

Alleen qua geheugen wil ik nu wel een goede keus maken waar ik mee door kan, want alles na 2/3 jaar vervangen door een nieuwe set vind ik zonde van de materialen, de ecologische voetafdruk en het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
MainframeX schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:10:
Ik zou eerlijk gezegd gewoon 16GB geheugen halen als je je PC voor de komende 6 jaar klaar wilt hebben, of je moet 1x 8GB dimm kopen en later nog een als je toch meer wilt.
Ik meende dat het voor een goed dualchannel functioneren van belang is dat de tweede geheugenbank van exact hetzelfde type is als de andere bank. Maakt dat het idee van nu 1x8 GB DIMM en later (als de prijzen weer dalen) een tweede 1x8 GB DIMM erbij zetten haalbaar, of verandert het aanbod zo snel dat je hetzelfde type niet meer terug vind?

(dat laatste overkwam mij met mijn huidige moederbord: toen ik van 1x4 naar 2x4 GB ging, heb ik een nieuwe set gekocht, omdat ik eenzelfde als de eerste 1x4 GB niet meer vond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:25:
Het idee is dat als ik nu upgrade naar Ryzen 1600, mijn Radeon RX460 de bottleneck wordt, maar deze wil ik niet 2 jaar na aanschaf al vervangen, zeker niet met de huidige gpu prijzen.
Zoiets, de 1600 zou inderdaad heel wat betere grafische kaarten maximaal aan het werk kunnen zetten bij gaming maar niets aan te doen. :/
Dus mijn plan is 'haasje over' met budgetten die mijn vakantiegeld niet te boven gaan en stapje voor stapje verbeteringen brengen, waarbij de componenten om en om verbetering bieden (en de oudste dus altijd de bottleneck is):

*droommodus aan* 2018: Ryzen 1600, 2019/20: nieuwe videokaart (en dan ook zwaardere PSU met 6-pins voedingskabel), 2020/21: 3e of 4e generatie Ryzen.
Een uitstekend plan. Als jije die 1600 dan kan verkopen voor pak hem beet 50% van de aankoopprijs dan heb jij een mooie deal. Jij gaat waarschijnlijk niet een hele zware PSU nodig hebben tenzij jij aan een kaart zoals de Vega64 of de 1080 Ti denkt. Waarschijnlijk volstaat 550W, 650 W is niet veel duurder. Let op de kwaliteit van de voeding, het is belangrijk!
Alleen qua geheugen wil ik nu wel een goede keus maken waar ik mee door kan, want alles na 2/3 jaar vervangen door een nieuwe set vind ik zonde van de materialen, de ecologische voetafdruk en het geld.
Dan zou ik 3200 MT/s met goede timings (true latency van ongeveer 10 ns) kiezen. Sneller is veel duurder, minder snel is niet gek veel minder duur met de huidige krankzinnige markt.
Met dat geheugen en een goed AM4-moederbord zit je gegarandeerd goed in de komende 6 jaar. Mooi trouwens dat jij ook aan het milieu denkt!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 31-03-2018 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
... ik laat het voorlopig bij mijn RX 460. Hij is niet krachtig, maar pas in 2016 gekocht en ecologisch en financieel gezien vind ik het te kostbaar die al te vervangen. Eerst maar even genieten van het vooruitzicht, dat de core i3 2120 de kaart straks niet meer bottleneckt.
Anoniem: 444127 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:21:
Ik denk dat een 450/550 W voeding goed voor jou is maar kijk zeker ook naar de kwaliteit.
Nieuwe voeding in mijn oude kast is wel iets waar ik over denk, maar zou het niet het meest verantwoord zijn de upgrade van een PSU uit te stellen, tot ik weet welke grafische kaart ik in wil bouwen als de prijzen over een jaar of twee/drie hopelijk weer normaler zijn?

Als ik nu niet overklok, zou dan de Spire voeding niet nog een paar jaar mee kunnen?

[ Voor 9% gewijzigd door FairPCsPlease op 31-03-2018 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Ik ben bekend met de aanduidingen CL16, CL15, CL14 bij RAM-geheugen (CL14 is het laagst dus het best?), maar wat is true latency? Moet ik naar aanduiding CL10 op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als jij er financieel de ruimte voor hebt dan zou ik meteen een 550/650 W voeding uitkiezen. De CPU heeft een vermogen van 75-150 W afhankelijk van of dat je overklokt en hoe ver je daarmee gaat (iets hoger kan ook nog maar dat zou ik niet doen). Een grafische kaart heeft typisch een vermogen van 100-250 W als die kaart ergens tussen de 150 en de 500 € kost. Grofweg!
RAM, SSD, geluidskaart, fans...het vermogen daarvan is verwaarloosbaar klein, dat is misschien zo'n 50W. Reken het zef maar uit, met 550/650 W zit je wel goed. Bovendien is het bij AMD-kaarten vaak mogelijk om de spanning tot 0,1 V lager te zetten, dat scheelt best veel aan vermogen (en warmte en herrie ;)).

Een matige voeding kan zelfs je hardware beschadigen als je pech hebt, dat zou zonde zijn bij nieuwe hardware. Waarschijnlijk gaat het niet verkeerd maar waarom het risico nemen? Bovendien is de voeding een van meest lawaaierige componenten in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:41:
[...]

Ik ben bekend met de aanduidingen CL16, CL15, CL14 bij RAM-geheugen (CL14 is het laagst dus het best?), maar wat is true latency? Moet ik naar aanduiding CL10 op zoek?
Simpel gezegd, true latency geeft aan hoe snel je RAM echt is. Je hebt bij RAM twee belangrijke gegevens: 'snelheid' (MT/s) en latencies.
De snelheid geeft aan hoeveel data je RAM per seconde kan ontvangen of verzenden. De timings geven aan hoelang het duurt tussen dat de data of signaal (om om data te vragen) bij de RAM aankomt en dat de RAM de data kan opschrijven of naar de andere hardware kan sturen.
De latency geeft dus aan hoe lang je moet wachten voordat data kan worden verstuurd, de snelheid geeft aan hoe snel die data kan worden verstuurd als het eenmaal op gang is. De true latency combineert deze twee gegevens.

Verder is het relevant of dat je vele kleine stukjes data hebt of een klein aantal grote stukken data. In het eerste geval zijn de timings relatief belangrijker, in het tweede geval is de snelheid belangrijker. Bij Ryzen is de snelheid sowieso relatief belangrijker (Infinity Fabric) maar de latency heeft natuurlijk wel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

16GB met 3000 of 3200 MT/s. Let goed op wat de fabrikant zegt over compatibiliteit met Ryzen of veel belangrijker, wat de moederbord fabrikant zelf zegt. Met laatste BIOS versies is compatibiliteit zeer goed. En zoals eerder is beschreven, de sweetspot ligt bij 3000MT/s en 16 GB. Let wel op neem geheugen wat ook in 4-module config werkt zodat je later er nog 2 bij kan zetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
FairPCsPlease schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:30:
[...]

Ik meende dat het voor een goed dualchannel functioneren van belang is dat de tweede geheugenbank van exact hetzelfde type is als de andere bank. Maakt dat het idee van nu 1x8 GB DIMM en later (als de prijzen weer dalen) een tweede 1x8 GB DIMM erbij zetten haalbaar, of verandert het aanbod zo snel dat je hetzelfde type niet meer terug vind?

(dat laatste overkwam mij met mijn huidige moederbord: toen ik van 1x4 naar 2x4 GB ging, heb ik een nieuwe set gekocht, omdat ik eenzelfde als de eerste 1x4 GB niet meer vond).
Dat weet ik niet, ik ben nog nooit in de positie geweest dat ik naderhand geheugen van een ander merk/model heb moeten gebruiken. Het lijkt mij dat als de specificaties exact het zelfde zijn, dit voor dual channel niets zou moeten uitmaken. Is er iemand anders in dit draadje die met dit bijltje gehakt heeft?

Verder veranderd geheugen niet enorm snel maar kan je er wel van uit gaan dat je met 2-3 jaar niet meer dezelfde banken kan kopen als toen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
FairPCsPlease schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:37:
[

Als ik nu niet overklok, zou dan de Spire voeding niet nog een paar jaar mee kunnen?
Nee, die Spire is enorm slecht en sloopt je systeem. Daar gaan je nieuwe onderdelen.
De be quiet! die ik noemde is de goedkoopste voeding geschikt voor jouw systeem, van redelijke kwaliteit met goede prestaties. Betere kwaliteit kan maar betaal je minimaal €20 meer voor. Dan heb je wel 450w die je met 95% van de beschikbare videokaarten kunt gebruiken. Met een 550w is genoeg voor elke videokaart en dan is er nog ruimte om de cpu over te klokken, wat ik trouwens niet adviseer in de behuizing die je nu hebt. De koeling en airflow is onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Bedankt voor al jullie feedback. Er is niet één specifieke post die het beste antwoord geeft (bovendien is mijn keuzeproces ook nog niet voltooid), ik vind de bijdragen van iedereen bijzonder behulpzaam en deskundig. Dank daarvoor.

Alle reacties hebben geleid tot de volgende veranderingen in mijn plannen:

- de kernvraag die ik stelde, geheugen: ik denk dat ik toch maar iets extra investeer en ga voor 2x8GB 3000 of 3200 MT/s, dat kost me 2 tientjes meer in plaats van minder geld voor geheugen, maar zit ik hopelijk voor 6 jaar goed, ook als ik over een paar jaar een nieuwere Ryzen inbouw.

- ik had me niet gerealiseerd dat mijn huidige voeding zo'n slechte is, ik vond de Spire kast mooi, praktisch en lekker compact en lichtgewicht vergeleken met mijn vorige kast. Maar als een slechte voeding meer slijtage betekent dan steek ik nu toch maar geld in een goede voeding, 450 of 550 Watt. Op termijn wil ik een kaart van het caliber RX 570 in kunnen bouwen (tegen die tijd RX670 of 770).

- wellicht rondkijken naar een kast met betere airflow, maar dat wordt nog goed zoeken. In elk geval wil ik dan usb 3.0 aan de voorkant onderaan en een eenvoudig en stijlvol uiterlijk zonder moderne fratsen. De Spire mag dan geen goede kast zijn, uiterlijk hou ik van zijn eenvoud, compact van buiten en ruim van binnen en licht van gewicht.

- en toch wel zelfbouw proberen! Ik ben geheel overdonderd door hoe behulpzaam mensen hier zijn, ik was lang een lurker, dus ik kende Tweakers al voordat ik er vorige week een account aan maakte, maar toch was het een grote verassing, hoeveel steun je hier wel niet kan krijgen als je zelf aan de slag wilt. En dat zelfbouw ook voor niet handige mensen doenlijk is, met steun van stap-voor-stap uitleg en het nauwgezet volgen van de handleiding van het moederbord (handig ben ik niet, nauwgezet gelukkig wel).

Voor exacte keuzes van onderdelen kom ik weer terug in dit topic, als ik zelf inbouw ben ik niet afhankelijk van het MyCom aanbouw en wordt de keuze breder.

Ik heb nog even de tijd: het duurt nog 3 weken voor vergelijking mogelijk is van prijs/verbruik/prestatie van Ryzen 1600 en 2600 (en nog langer voor vergelijking van B350/B450 moederborden), nog 7 weken voor het vakantiegeld komt en nog 16 weken voor ik echt vakantie heb en genoeg tijd en energie om voor inbouw te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geef aan wat de kast mag kosten en wat jij belangrijk vindt.
- airflow
- USB-poorten
- geluid
- gemak om in te bouwen
- compatibiliteit met andere hardware (als je een grote towerkoeler of een grote grafische kaart wil kunnen plaatsen (minder lawaai) dan moet je daar rekening mee houden)
...
Afgaande op jouw omschrijving is Fractal wat voor jou; stijlvol, geen fratsen, goede airflow en natuurlijk USB 3.0 wat tegenwoordig redelijk standaard is. De Fractal S is leuk als je een redelijk goede airflow wil combineren met zo weinig mogelijk lawaai en er geen harde schijf (dus mechanisch) in hoeft, de Fractal C Meshify zal waarschijnlijk wat meer airflow mogelijk maken maar ten koste van meer lawaai. BeQuiet kasten zijn erg fraai maar helaas ook erg duur.
Zelf ben ik een voorstander van grotere kasten die een goede ventilatie hebben en niet al te veel lawaai doorlaten. Andere mensen willen dan weer per se een doorzichtig sidepanel hebben.

Moederbordbedrijven gebruiken een QVL (Qualified Vendor List). Daarop kan je zien welke latjes al in meer of mindere mate zijn getest voor dat moederbord. Simpel gezegd, door die latjes te testen komen ze erachter hoe ze beter het geheugen aansturen. Kijk op zo'n lijst voor een eerste indicatie, kijk op fora met welk latjes mensen goede ervaring hebben voor dat moederbord en kies dan het latje. Zo'n QVL zegt niet alles maar het is beter dan niets.
Gebruik 2 latjes, dus 2 keer 8 GB als je voor 16 GB kiest of 2 keer 4 GB als je voor 8 GB kiest.
Er zijn voor Ryzen twee kanalen tussen de RAM en de CPU, je wil in elk kanaal een latje hebben. Voor 16 GB is 2 latjes het handigst aangezien je dan later nog 1 of 2 latjes kan bijplaatsen als je dat zou willen, wanneer het geheugen ooit weer een normale prijs krijgt. :')
Sowieso zal de prijs van DDR4 fors dalen nadat DDR5 uitkomt, op dat momenet kan het leuk zijn als je extra RAM kan plaatsen.
Wim-Bart schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:54:
de sweetspot ligt bij 3000MT/s en 16 GB.
Met de huidige prijzen? :?
Ik heb de indruk dat het verschil in prijs tussen 3000 en 3200 niet zo groot is, ik zou met de huidige prijzen zeker voor 3200 MT/s gaan. Tussen 3200 MT/s en 3600 MT/s win je ook nog iets maar dan betaal je ook veel meer. Voor mij ligt de sweetspot dan ook op 3000+3200 MT/s, op dit moment, dus dat je ongeveer evenredig meer performance krijgt met de hogere prijs.
Daar moet ik overigens wel bij zeggen dat dit ook afhangt van of dat je de 6c of 8c gebruikt en hoe hoog je het klokt. Hoe meer kernen en hoe hoger geklokt hoe meer baat je hebt bij snellere RAM.
MainframeX schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 01:28:
[...]

Dat weet ik niet, ik ben nog nooit in de positie geweest dat ik naderhand geheugen van een ander merk/model heb moeten gebruiken. Het lijkt mij dat als de specificaties exact het zelfde zijn, dit voor dual channel niets zou moeten uitmaken. Is er iemand anders in dit draadje die met dit bijltje gehakt heeft?
Ikzelf niet maar ik heb er wel over gecommuniceerd met mensen die dit hebben gedaan. In het kort, er is teveel variatie tussen de latjes (ook omdat sommige bedrijven niet consistent 1 die gebruiken), zelfs als het hezelfde model is. Koop je tegelijkertijd 2/4 latjes in 1 verpakking dan is de kans groot dat ze ongeveer hetzelfde zijn en ook dan moet je naar het serienummer kijken om er zeker van te zijn.

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 31-03-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Ik heb zojuist naar kasten gekeken, bij alle webwinkels waar ik reeds eerder wat gekocht heb: MyCom, Coolblue, Conrad, 4Lauch, bol.com en daar álle midi towers beneden de €100,- bekeken, maar veel keus is er niet voor mij: echt meer dan 95% van de kasten heeft de usb-poorten en power-knop bovenop zitten, dat vind ik veel te lastig. Ik wil de powerknop naast mijn hand hebben zitten en de usb poorten vlak boven het bureaublad, zodat ik er een apparaat voor kan leggen en aansluiten, ook al is de kabel minder lang dan de kast hoog is. Dat betekent: poorten en powerknop beneden aan de kast, of hooguit halverwege aan de voorkant (als ik naar het aanbod kijk, dan denk ik dat de meeste bouwers er vanuit gaan, dat mensen de kast benéden zich hebben staan, in plaats van naast zich op het bureaublad?).

Alle Fractal Design kasten hebben de usb-poorten en powerbutton bovenop.

Ik vond maar 3 alternatieven voor mijn Spire Coolbox 305:

Cooler Master Elite 310
Antec VSK3000E-U3
Inter-Tech Starter 4

Wat er minimaal in moet passen:

koeling uiteraard
Micro ATX moederbord
1x 3,5" SSD
2x 3,5" HDD - en daarmee valt de Antec al af
1x 5,25" DVD-drive

aansluitingen: 2xUSB 3.0 onderaan geplaatst - en daarmee valt de Cooler Master Elite 310 af
+ hoofdtelefoon aansluiting aan de voorkant

liefst lichtgevende powerbutton of anders geplaatst licht dat HDD-activiteit kan weergeven

op jullie aanbeveling: goede airflow

en ook redelijk makkelijk met inbouw

ik heb niet verder gekeken dan €100,- omdat ik het anders te duur vind worden, een voeding moet ik immers ook nog kopen

Is de Inter-Tech Starter 4 die ik aldus vond qua airflow beter dan de Spire Coolbox 305 die ik al heb?

Want ik voel ook wel veel voor m'n oude kast met een nieuwe voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door FairPCsPlease op 01-04-2018 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Anoniem: 444127 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:07:
Het maakt weinig uit, het gaat erom welke die wordt gebruikt. RAM komt vooral van 3 bedrijven: Hynix, Samsung en Micron. Samsung is momenteel de beste maar elk bedrijf heeft ook verschillen in kwaliteit. Samsung-B is momenteel het beste voor Ryzen. Daarnaast hangt het ook af van toevallige foutjes tijdens het maken van de RAM (o.a. afhankelijk van het deel van de wafer waarvan het komt).
Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt van welk bedrijf je je RAM betrekt, óók al halen ze hun RAM van elders. Zie https://www.kingston.com/en/company/socialresponsibility:

"2) Kingston is also working with our supply chain to ensure that the purchased components used in our products are free of materials containing conflict minerals. We ask that our suppliers support our concern and we are involved in an ongoing effort to collect the necessary supporting data and applicable evidence as part of our due diligence."

Als componenten dat een bedrijf als onderdeel van zijn product gebruikt van elders komen, is het belangrijk dat er druk wordt uitgeoefend op de suppliers om zich aan ethische normen te houden, Kingston geeft aan dat te doen, bij Corsair kan ik er niets van terugvinden. Het beste voorbeeld van hoe het moet is Fairphone: natuurlijk maken zij niet alle componenten in de Fairphone 2 zelf, maar ze gaan met suppliers in gesprek om te zorgen dat ook de suppliers zich aan ethische en duurzaamheidsnormen houden.

En op het eind van het verhaal is een leefbare wereld voor huidige en komende generaties belangrijker dan of mijn RAM mij een tientje meer of minder kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat betreft die kasten, ik ken deze 3 modellen niet dus ik kan daar niets over zeggen. Ik raad je af om de headphone-aansluiting te gebruiken, de kabel daarnaar toe is altijd nogal slecht (kostenbesparing) waardoor het geluid ook slechter is (ook bij gaming headsets), ik heb dat bij mijn eigen kast zelf ook ervaren. Je kan beter de headphone direct op je moederbord aansluiten. Gebruik een standaard kwaliteit verlengstekkertje en leg het uiteinde daarvan op je computerkast of zo.
Zoiets als dit (de eerste die ik tegen kwam, geen advies voor model/merk).
pricewatch: Bandridge 5m Headphone Cable
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_GL9lsjv8B66otAWaTV3l5vP7g=/i/1404800850.jpeg
Je hebt twee veel voorkomende maten: 3,5 mm. (de kleine) en een grotere. Jij hebt zeer waarschijnlijk 2 keer 3,5 mm. nodig.

Er zijn inderdaad weinig desktopkasten die de slots laag aan de voorkant hebben zitten. Je zou ook de computerkast naast je bureau/tafel kunnen plaatsen in plaats van erop, de naam (desktop) suggereert dat je de kast op een bureau plaatst maar het hoeft niet. :P
Een laag bijzettafeltje (waarschijnlijk voor heel erg weinig te koop bij een kringloopwinkel bij jou in de buurt of gratis op te halen bij familie die er een heeft en er niets meet doet) kan misschien handig zijn als je erbij wil kunnen terwijl je zit.
Ieder zijn ding maar ik vind het helemaal niets om zo'n kast op een bureau of tafel te hebben, het staat in de weg, je hebt meer herrie, het is onhandig. Tenzij je een venster met tempered glass hebt en je de RGB wil bewonderen.

Offtopic
FairPCsPlease schreef op zondag 1 april 2018 @ 07:27:
[...]

Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt van welk bedrijf je je RAM betrekt, óók al halen ze hun RAM van elders. Zie https://www.kingston.com/en/company/socialresponsibility:

"2) Kingston is also working with our supply chain to ensure that the purchased components used in our products are free of materials containing conflict minerals. We ask that our suppliers support our concern and we are involved in an ongoing effort to collect the necessary supporting data and applicable evidence as part of our due diligence."

Als componenten dat een bedrijf als onderdeel van zijn product gebruikt van elders komen, is het belangrijk dat er druk wordt uitgeoefend op de suppliers om zich aan ethische normen te houden, Kingston geeft aan dat te doen, bij Corsair kan ik er niets van terugvinden. Het beste voorbeeld van hoe het moet is Fairphone: natuurlijk maken zij niet alle componenten in de Fairphone 2 zelf, maar ze gaan met suppliers in gesprek om te zorgen dat ook de suppliers zich aan ethische en duurzaamheidsnormen houden.

En op het eind van het verhaal is een leefbare wereld voor huidige en komende generaties belangrijker dan of mijn RAM mij een tientje meer of minder kost.
Natuurlijk is dat belangrijk maar het is niet technisch van aard, ik beperkte het tot de technische aspecten aangezien dat hier het onderwerp is.
De laatste jaren zie je bij veel hardwarebedrijven een dergelijk statement. Zo hebben zowel AMD als Intel op hun website vermeld dat ze ernaar streven om de grondstoffen op een fatsoenlijke manier te kopen of iets in die geest. Ik hoop dat ze ook daad bij woord voegen en dat het dus niet enkel PR is omdat ze terecht onder een loep kwamen te liggen. Ik denk niet dat je verschil zal merken tussen bedrijven voor iets als RAM maar als iemand kan hardmaken dat bedrijf X dat wel doet en bedrijf Y niet dan houd ik daar graag rekening mee wanneer ik hardware uitkies, ik betaal graag een paar € meer voor een eerlijk product wanneer dat mogelijk is (bijvoorbeeld ook biologische kaas en eiëren waarbij er wel fatsoenlijk voor de dieren wordt gezorgd).

Ondertussen kopen we nog steeds kleding die met slavenarbeid is gemaakt en dat is net zo'n groot probleem bij dure merken (Levis, Diesel, Hugo Boss (zij ontwierpen overigens de uniforms van de NAZI)...) als bij goedkope merken, met uitzondering van op maat gemaakte kleding (maatpakken).
Bij een typisch kledingstuk praat je over arbeidskosten in de ordegrootte van hooguit een paar €, als zij iets minder winst zouden nemen en de klant iets meer zou betalen dan zouden we hun salaris kunnen verviervoudigen. :F

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-04-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Ik hoop dat iemand wil reageren met ervaring met het merk Inter-Tech. De Starter 4 ziet er in elk geval uit als de kast die het meest bij mijn behoeften past, maar ik weet niet hoe ik de airflow in moet schatten, daar heb ik weinig verstand van. Ik zie dat er aan de zijkant het opengewerkte deel groter is dan bij mijn Spire Coolbox, maar of dat voldoende is?

Mijn burohoek heeft de eigenaardige indeling, dat er op de grond geen plek meer vrij is: eettafel voor de dummy schoorsteenmantel, daarnaast prullenbak, daarnaast bureaukast, precies 1 stoelbreedte vrij, weer bureaukast en de plek daarnaast zit naast de radiator van de CV, lijkt me geen fijne plek voor een PC (ze rijmen wel goed met elkaar, taalkundig dan, qua heatflow rijmt dat niet). Mijn bureaublad daarentegen is ruim en aangezien ik toch niet hou van stapels papier op mijn bureau is daar plek zat.

De tip van hoofdtelefoon-telefoonaansluiting achterop het moederbord met kabeltje naar voren hou ik in gedachte. Al is mijn hoofdtelefoon niet zo bijzonder dat ik veel verschil zal merken (opvouwbare Sennheiser PX-100 en dan heb ik nog een Thrustmaster game headset, maar die betrekt het geluidssignaal via de usb).

(de mooie audio splits ik nu nog via tulp af van de achterkant van het moederbord naar mijn stereo-hifi, met de geplande ASUS Strix B350 F gaming hoop ik daar een aparte uitgang voor te kunnen selecteren met de Sonic Studio III software, maar ik vrees dat ik toch moet splitten en alleen apart naar speakers <-> front headset signalen kan sturen: asus.com/us/support/faq/1031595).

@Anoniem: 444127 offtopic:

Biologisch eten kan ik mij gelukkig veroorloven. Slechte omstandigheden in de textielindustrie zijn mij ook een doorn in het oog, maar kleding van Nuhukiva en dergelijke kan ik mij helaas niet veroorloven, dat is enorm duur. Merkkleding is ook te duur, maar gelukkig kan me dat niets schelen wat voor merk er op staat, C&A huismerk is me goed genoeg. Maar inderdaad: het salaris van de arbeiders is maar een fractie van de prijs, dat kan best hoger. Wat ik wel doe is Solidaridad steunen, een organisatie die veel lobbyt en schoolt op het gebied van eerlijke duurzame kleding: https://www.solidaridad.nl/supply-chains/textiel

[ Voor 4% gewijzigd door FairPCsPlease op 01-04-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met die Inter-Tech ga je er niets op vooruit tov de Spire. Front intakefans zijn niet mogelijk waardoor je een slechte airflow in de behuizing hebt.
Als je een goede behuizing wil met USB laag in het front zou je naar pricewatch: Lian Li PC-A05FNB kunnen kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door Uszka op 01-04-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Uszka schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:45:
Met die Inter-Tech ga je er niets op vooruit tov de Spire. Front intakefans zijn niet mogelijk waardoor je een slechte airflow in de behuizing hebt.
Als je een goede behuizing wil met USB laag in het front zou je naar pricewatch: Lian Li PC-A05FNB kunnen kijken.
Dank voor die vondst. Ziet er goed uit.

Ben ondertussen wel gaan twijfelen over het moederbord. Ben wat gaan googlen over ervaringen met geheugen met dit bord en stuitte op dit topic in het ASUS ROG forum: https://rog.asus.com/foru...TRIX-B350-F-GAMING-issues

85 pagina's met ervaringen van instabiliteit van het moederbord! Ik kan beter op zoek naar een ander bord, dat de opties biedt van per programma een geluidsuitgang kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Die ervaring kan ik niet delen. Hetzelfde bord draait hier stabiel op bios 3803 en het geheugen op 3200 MT/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:02:
Mijn burohoek heeft de eigenaardige indeling, dat er op de grond geen plek meer vrij is: eettafel voor de dummy schoorsteenmantel, daarnaast prullenbak, daarnaast bureaukast, precies 1 stoelbreedte vrij, weer bureaukast en de plek daarnaast zit naast de radiator van de CV, lijkt me geen fijne plek voor een PC (ze rijmen wel goed met elkaar, taalkundig dan, qua heatflow rijmt dat niet).
Die radiator is niet echt een probleem zolang je de PC er een klein beetje (heel erg klein beetje) ruimte is tussen de PC en de radiator. Enig idee hoeveel hitte er in die kast is? Een grafische kaart wordt gemakkelijk 80 graden of warmer, de CPU kan oplopen naar 60-70 graden (warmer kan ook maar 60-70 graden is meer gebruikelijk als piektemperatuur), harde schijven kunnen 40-50 graden halen wanneer ze volop draaien voor een langere tijdsduur. Dat beetje warmte van de radiator maakt het verschil niet. Je kan rustig daar een PC plaatsen als je dat zou willen maar als jij het niet hinderlijk vindt als die op je bureau staat dan is dat natuurlijk ook prima.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-04-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Wat ik mij afvroeg toen ik het topic dat ik hierboven linkte door nam: of ze te maken hebben met een bord dat sowieso instabiel is, of dat de instabiliteit ontstaat door overclocken? Ikzelf ben helemaal niet van plan om over te klokken. Default settings zijn stabieler, makkelijker (geen gepuzzel) en zonder overclock draait het geheel ook zuiniger, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou deze kast dan eerder overwegen.
pricewatch: Fractal Design Define S
Je kan er elke grafische kaart en elke CPU-koeler in stoppen, de airflow is goed (voor een stille kast) en de kast is muisstil.
Het enige nadeel, als je een mechanische harde schijf gebruikt dan hoor je die in deze kast wel, in de R5/R6 niet maar dan betaal je ook meer.

Wil je meer airflow en maakt het geluid je niets uit? Dan zijn deze kasten leuk.
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

Een kast die erg op de Fractal R5/S lijkt maar minder duur is:
pricewatch: NZXT S340 Wit
Met deze kast kan je eigenlijk geen miskoop doen, wees echter gewaarschuwd dat je snel krassen krijgt in dat plastic venster. Ja, jij wil geen venster maar qua prijs/kwaliteit is dit een van de beste opties als je bereid bent om het venster voor lief te nemen. De Fractal-kasten hebben geen venster (als je dat wil) en geen RGB-gedoe en zijn niet flashy, daarom noemde ik deze kasten. De

Gezien jouw budget zou ik die NZXT aanraden van deze kasten (zelf vind ik de Fractal mooier en net iets beter) maar zoals ik zei, een kast is nogal persoonlijk. Lees wat reviews (overclockers.net heeft goede reviews), typ de naam van de kast in op Youtube en je zal zat reviews vinden. Ik raad in het bijzonder OC3D aan voor desktopcasereviews.
Ik raad af om specifiek voor een kast te kiezen op basis van waar de USB-poorten zitten want er zijn zoveel belangrijkere aspecten. Die kast van Lian Li zal waarschijnlijk goed zijn maar wil je tientallen € meer betalen voor de plaats van die poorten en de aan-knop? Ik heb het er niet voor over maar ieder zijn ding.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 02-04-2018 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kan aan overklokken liggen maar nog meer de combinatie moederbord/merk en type geheugen.
Anoniem: 444127 schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:26:
Ik zou deze kast dan eerder overwegen.
pricewatch: Fractal Design Define S
Je kan er elke grafische kaart en elke CPU-koeler in stoppen, de airflow is goed (voor een stille kast) en de kast is muisstil.
Het enige nadeel, als je een mechanische harde schijf gebruikt dan hoor je die in deze kast wel, in de R5/R6 niet maar dan betaal je ook meer.

Wil je meer airflow en maakt het geluid je niets uit? Dan zijn deze kasten leuk.
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG
pricewatch: Silverstone RL06 (SST-RL06WS-GP)

Een kast die erg op de Fractal R5/S lijkt maar minder duur is:
pricewatch: NZXT S340 Wit
Met deze kast kan je eigenlijk geen miskoop doen, wees echter gewaarschuwd dat je snel krassen krijgt in dat plastic venster.

Wil je een mooie maar minder praktische kast dan is deze leuk.
pricewatch: Corsair Crystal 460X

Gezien jouw budget zou ik die NZXT aanraden van deze kasten maar zoals ik zei, een kast is nogal persoonlijk. Lees wat reviews op typ de naam van de kast in op Youtube en je zal zat reviews vinden. Ik raad in het bijzonder OC3D aan voor desktopcasereviews.
TS heeft wat eisen aan de behuizing
FairPCsPlease schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:07:
maar dan wordt het nog wel een klus om een kast te vinden met het frontpaneel usb beneden, want toen ik rondkeek naar een compleet systeem, zag ik dat usb aan de bovenkant in is, maar dan kan ik er geen externe schijf met een kort kabeltje aansluiten aan de voorkant (of ik zou die óp de kast moeten leggen, in plaats van ervoor op het bureaublad). En dan nog één vinden van de simpele schoonheid van de Spire. Alles zit zo vol vensters, rode kleuren, rare vormen en led verlichting tegenwoordig :/ .
en geen enkele die je noemt voldoet daaraan.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 01-04-2018 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uszka schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:28:
TS heeft wat eisen aan de behuizing en geen enkele die je noemt voldoet daaraan.
Zie mijn laatste regels.
Als je per se poorten op die plaats wil dan zijn er weinig opties. Die kast die werd genoemd voldoet aan zijn eisen maar ik raad hem aan om te overwegen om die eis te laten vallen maar die keuze is uiteraard aan hem, als hij die eis vasthoudt dan hoop ik dat mensen nog wat meer opties voor hem vinden die daar wel aan voldoen. ;)
Ik noemde een aantal populaire kasten met voor- en nadelen om hem wat extra opties te geven.
Kudos overigens voor het vinden van die kast.

Ik schrap de Corsair en de Silverstone wegens het venster, Fractal levert al die kasten zonder venster. De NZXT heb ik toch laten staan wegens de prijs, teveel kast voor die prijs om het niet aan te raden, ook al heeft het een venster. Ik zeg dit als iemand die zelf een hekel heeft aan plastic vensters en RGB.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 02-04-2018 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Anoniem: 444127 schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:30:

Er zijn er meer. pricewatch: Cooltek UMX4 Zwart bijvoorbeeld. Prachtige kast, het wordt er alleen niet goedkoper op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uszka schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:32:
[...]

Er zijn er meer. pricewatch: Cooltek UMX4 Zwart bijvoorbeeld. Prachtige kast, het wordt er alleen niet goedkoper op.
Hij heeft een budget van €700, daarom dat ik die Lian Li ook te duur vind. Waarschijnlijk is het een prima kast, daar niet van.
FairPCsPlease schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:34:
Ben ondertussen wel gaan twijfelen over het moederbord. Ben wat gaan googlen over ervaringen met geheugen met dit bord en stuitte op dit topic in het ASUS ROG forum: https://rog.asus.com/foru...TRIX-B350-F-GAMING-issues

85 pagina's met ervaringen van instabiliteit van het moederbord! Ik kan beter op zoek naar een ander bord, dat de opties biedt van per programma een geluidsuitgang kiezen.
Ik zou voor de Prime Pro gaan. Het kost slecht €30 meer maar je krijgt een veel beter moederbord en als je daar in de toekomst een Zen3 CPU in zou stoppen dan ga je blij zijn met de betere VRM's die op dit moederbord zitten.
pricewatch: Asus Prime X370-Pro
Dit moederbord is een van de populairste keuzes bij de mensen die wel graag willen overklokken maar die niet teveel willen betalen voor allerlei fratsen (zoals de RGB op de Gigabyte Aorus moederborden). Saai maar degelijk.
Ja, jij wil niet overklokken maar net als bij overklokken kan bij Zen2 het vermogen hoger liggen voor de betreffende CPU. Daarom is het handig als het moederbord meer aankan dan wat voor een 1600 vereist is.

Overklokken maakt niet noodzakelijk het systeem minder stabiel, het hangt af van hoe ver je het pusht. Om een bepaalde klokfrequentie te halen is een bepaalde spanning nodig, pas wanneer de spanning niet hoog genoeg is wordt het onstabiel. Simpel gezegd, AMD geeft de 1700 en 1600 een aanzienlijk lagere klokfrequentie om er een lagere TDP aan te kunnen koppelen en omdat AMD weet dat veel mensen niet graag overklokken en daarom meer betalen voor een CPU die vanuit de fabriek een hogere klokfrequentie heeft. Jij kan bij een 1600 moeiteloos 3,7-3,9 GHz. instellen met een relatief lage spanning. Je krijgt meer performance zonder het systeem minder stabiel te maken en zonder extra slijtage. Het enige nadeel is dat het vermogen bij idle iets zal stijgen maar dat maakt weinig verschil.

Wil je niet overklokken, kies dan de 1600X, mogelijk nadat Ryzen2 uitkomt als de prijzen verder dalen (maar niet lang wachten, ze raken op een gegeven moment uitverkocht ;)). Het kost ongeveer €20 extra voor de CPU en je zal een CPU-koeler moeten kopen. De stock-koeler bij de 1600 is een redelijk goede CPU-koeler (veel beter dan alles wat Intel levert), je betaalt ongeveer €30-35 om een vergelijkbare koeler te kopen. 3,7 GHz is een hele gemakkelijke overklok voor de 1600, de 1600X (exact dezelfde CPU) doet dat vanuit de fabriek. Stel dezelfde spanning in als die de 1600X heeft en je weet zo goed als zeker dat je op alle kernen 3,7 GHz. haalt zonder dat het systeem crasht door het overklokken. Met 3,7 GHz. zit je nog voor wat een powerwall wordt genoemd (frequentie vs. spanning, bij Ryzen rond 3,5 GHz. de eerste en rond 3,8 GHz. de tweede), daarom hoeft de spanning nog niet zo hoog te zijn bij 3,7 GHz. :)

CPU, ongeveer €165
Moederbord, ongeveer €135
RAM, 16 GB, €170-210 (sorry, leuker kan ik dit deel niet maken :()
Kast, €60-110
Voeding (550W), €50-85

Ik denk dat je hier ongeveer op moet rekenen. Het kan altijd duurder of goedkoper maar met deze prijsklasse kan je bij alles een goede kwaliteit krijgen in verhouding tot wat je ervoor betaalt, bij duurder betaal je veel extra voor weinig extra kwaliteit, bij goedkoper betaal je weinig minder voor veel minder kwaliteit, dit is ongeveer de sweetspot. €700 is te doen aangezien je geen SSD, harde schijf of grafische kaart wil kopen in eerste instantie. Aan jou wat jij over hebt per component.
Iets om te overwegen: een goede voeding neem je mee naar je volgende systeem, ik zou daarom niet besparen op de voeding. De kast kan je in theorie meenemen naar je volgende systeem maar je moet dan mogelijk wel een oplossing regelen als je gemakkelijk bepaalde poorten wil kunnen gebruiken (een 'dongle').

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 02-04-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Anoniem: 444127 schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:30:
[...]

Zie mijn laatste regel.
Als je per se poorten op die plaats wil dan zijn er weinig opties. Die kast die werd genoemd voldoet aan zijn eisen maar ik raad hem aan om te overwegen om die eis te laten vallen maar die keuze is uiteraard aan hem, als hij die eis vasthoudt dan hoop ik dat mensen nog wat meer opties voor hem vinden die daar wel aan voldoen. ;)
Ik noemde een aantal populaire kasten met voor- en nadelen om hem wat extra opties te geven.

Ik schrap de NZXT, de Corsair en de Silverstone wegens het venster, Fractal levert al die kasten zonder venster.
Ik hou inderdaad liever aan de eis van poorten aan de voorzijde vast en dan zo nodig wat meer betalen. Maar ben net wat wezen meten aan de Lian Li en hij is wel erg diep: 500 mm. Is het alsnog lastig om een backup-schijf, telefoon of tablet vóór de kast te leggen bij het overzetten van data (want dat is het hele punt waarom ik een poort aan de voorzijde wil). Anderzijds meer ruimte voor upgrade van videokaart, bij mijn huidige kast heb ik m'n best moeten doen om een kaart te vinden van maximaal 220 mm.

#Overclocken: Met €50,- besparen, kan je van een 1600 een 1600X maken door een makkelijke overclock van 3,7GHz? Klinkt op zich wel aantrekkelijk, het is de reden die ik in reviews veel terugzie waarom de 1600 een prijs/prestatie sweetspot is. En de koeler vindt ik ook aantrekkelijk aan de 1600. Ik zie er tegenop dat er nog bij te moeten kopen. Dus misschien wel die 3,7 GHz overclock. Betekent wel dat ik naar de 1600X reviews moet kijken of ik het stroomverbruik dan nog wel acceptabel vind.

Stroomverbruik is de achilleshiel van AMD. De reden dat ik destijds van een Athlon 64 X2 naar een core i3 2120 overging, is het enorm zuinige verbruik van de 2120. Wat ook de reden zal zijn dat ik bij mijn huidige kast, ook al is de airflow er kennelijk niet goed, zelden last heb van ventilatoren die vol vermogen gaan draaien, dat doen ze pas na heel lang Battlefield 1 spelen. Maar ik zag dat Intel met de stap van Core i5 7400 naar 8400 op 6 cores is overgestapt en de core i5 8400 nu net zoveel blijkt te verbruiken als de 1600, terwijl de core i5's vroeger zuiniger waren dan Ryzen. Plus Meltdown, plus dat ik het Intel-nVidia monopolie wil helpen doorbreken doet me voor AMD-AMD kiezen.

Ik heb reviews vergeleken: Ryzen 1600, Ryzen 1600X, core i5 8400, lettend op default stroomverbruik en bij overklokken. Overklokken maakt een Ryzen 1600 alleen maar meer verbruikend en laat hem continue op hoge clocks draaien, geen lage clock bij lichte applicaties en turbo boost onder stress. Omdat een desktop de meeste tijd 'Idle' is (niet meer dan muziek afspelend en wat browsen) en maar af en toe voor gaming gebruikt wordt, is het Idle verbruik wel heel belangrijk. En dan scoort de niet overklokbare core i5 8400 heel wat beter qua verbruik. Alleen bij zwaar gamen gaat het verbruik van de 8400 de Ryzen 1600 voorbij.

Liefst zou ik het Intel monopolie verbreken en bovendien zit de Meltdown kwetsbaarheid zit nog in de hardware van de Intel 8-serie, maar misschien doe ik er beter aan te wachten op de Intel 9-serie en dan een core i5 9400 te nemen in 2019, wanneer Intel hardwarematig de kwetsbaarheid heeft opgelost? Of maakt eveneens in 2019 Zen2 de belofte waar, dat processoren op 7nm veel zuiniger zijn? Weliswaar komt de stroom in mijn huis van windmolens, maar zwaar energieverbruik stuit me tegen de borst. Mijn huidige i3 2120 is zo prachtig zuinig, dat ik ook in de slecht ventilerende Spire box de ventilatoren zelden naar de hoogste stand hoor gaan.

Ongeduld<->AMD steunen tegen het Intel-monopolie<->de wens om zo weinig mogelijk energie te gebruiken<->Meltdown vermijden<->het besef dat de meest milieuvriendelijke upgrade géén upgrade is<->spelen die ik niet kan spelen maar wel wil spelen. Het maakt kiezen zo lastig :o :/ |:(

[ Voor 59% gewijzigd door FairPCsPlease op 02-04-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Update: na alle getwijfel lijkt het meest wijze besluit mij "bij twijfel niet inhalen".

2019 brengt waarschijnlijk:(*) bronnen:
The Future of Silicon: An Exclusive Interview with Dr. Gary Patton, CTO of GlobalFoundries
7 nm lithography process - WikiChip: "GlobalFoundries claims a 2.8 times density improvement compared to their 14nm proces, and a performance improvement of 40% or a 55% reduction in power consumption."

Ik heb uit dit topic:
  • het antwoord dat ik toch het beste kan kiezen voor 16 GB 3200 MT/s geheugen als ik voor Ryzen zou gaan,
  • suggesties voor kasten met betere airflow, maar het besef dat de keuze niet groot is, als ik front-poorten wil,
  • het besef dat ik qua goede moederborden ook beter kan wachten (ik hoop dat de functionaliteit van Sonic Studio III in de toekomst ook op betaalbare kwalitatief betere borden komt dan de B350F gaming)
Waarvoor dank aan iedereen die met suggesties heeft bijgedragen, met name CHBF en Uszka hebben mij veel geleerd en goede suggesties gedaan, ook de rest van de bijdragen waardeerde ik ook enorm. _/-\o_

De beslissing uitstellen tot 2019 leek echter me beter. Zuiniger processoren zonder hardwarematige Meltdown kwetsbaarheid lijken er zowel bij AMD als Intel aan te komen volgend jaar. En de meest milieuvriendelijke elektronica, is je bestaande elektronica: deze blijven gebruiken en geen nieuwe kopen is nog altijd het meest energiezuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Het onderwerp upgrade laat me toch niet los, ondanks de laatste post, naar aanleiding van de reacties op mijn post zonet in het AMD Nieuwstopic.

Zuinigheid: ik besefte eigenlijk helemaal niet goed dat de AMD Ryzen 1600 zuiniger is dan mijn huidige core i3 2120. In die zin is het een stap vooruit én zal na een upgrade de warmte-productie alleen maar minder zijn. Als mijn kast nu geen problemen geeft met warmte, dan na een upgrade dus ook niet en kan ik mijn huidige kast blijven gebruiken.

De toekomst: volgens DanielWW2 gaat AMD kiezen voor meer prestaties en niet meer zuinigheid met 7nm en zit ik ernaast met mijn verwachting, dat er volgend jaar een superzuinige Ryzen 5 komt.

Een vraag bij 3200 MT/s RAM: ga ik van zo'n snel geheugen wel iets merken, als in games de fps toch gelimiteerd wordt door de RX460? Als ik benchmarks zie, dan doet test men met een GTX 1080(i), maar dat is niet mijn realiteit. Ik gebruik geen videokaarten die niet toe kunnen met 75 Watt, gebruik nooit kaarten die extra power cables nodig hebben. Destijds was HD 6670 de beste bang for the watts, nu is de RX460 de krachtigste videokaart op de markt die toe kan met de stroom van de PCI-Express slot, zal er echt een 75 Watt videokaart komen, waarbij je daadwerkelijk verschil gaat zien tussen 2400, 2667, 3000 of 3200 geheugen?

Downclocken: ik wist helemaal niet dat dat bestond, maar klinkt wel erg interessant. Aangezien game prestaties toch gebottleneckt worden door de RX460, kan ik een Ryzen 5 1600 wellicht downclocken zonder daar een fps drop voor terug te zien, maar wel een daling in stroomverbruik. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
FairPCsPlease schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:15:

Een vraag bij 3200 MT/s RAM: ga ik van zo'n snel geheugen wel iets merken, als in games de fps toch gelimiteerd wordt door de RX460?
Dat zal nihil zijn echter zou ik niet onder de standaardsnelheid van Ryzen gaan zitten. Minimaal 2666 MT/s dus.
Ik gebruik geen videokaarten die niet toe kunnen met 75 Watt, gebruik nooit kaarten die extra power cables nodig hebben. Destijds was HD 6670 de beste bang for the watts, nu is de RX460 de krachtigste videokaart op de markt die toe kan met de stroom van de PCI-Express slot,
Nee, dat is de GTX 1050Ti
zal er echt een 75 Watt videokaart komen, waarbij je daadwerkelijk verschil gaat zien tussen 2400, 2667, 3000 of 3200 geheugen?
Zoals gezegd, nauwelijks. Niet dat je er iets van gaat merken. Of er moet binnen een antal jaar een gpu op de markt komen die genoeg heeft aan 75w met de snelheid van minimaal een GTX 1070/Vega 56.
Downclocken: ik wist helemaal niet dat dat bestond, maar klinkt wel erg interessant. Aangezien game prestaties toch gebottleneckt worden door de RX460, kan ik een Ryzen 5 1600 wellicht downclocken zonder daar een fps drop voor terug te zien, maar wel een daling in stroomverbruik. Klopt dat?
Je kunt ook het corevoltage wat verlagen. De cpu blijft koeler en verbruikt minder zonder dat de snelheid omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het onderwerp upgrade laat me toch niet los, ondanks de laatste post, naar aanleiding van de reacties op mijn post zonet in het AMD Nieuwstopic.

Zuinigheid: ik besefte eigenlijk helemaal niet goed dat de AMD Ryzen 1600 zuiniger is dan mijn huidige core i3 2120.
De node zelf is veel kleiner (het vermogen daalt bijna evenredig met het oppervlakte), de architectuur heeft veel betere powergating (bij Intel overigens ook als je CL vergelijkt met dat, powergating wil o.a. zeggen dat ze delen van het circuit kunnen uitschakelen terwijl je de CPU gebruikt en dat de klokfrequentie en spanning goed kunnen worden verlaagd wanneer je minder performance nodig hebt). en de node is op zichzelf al zuinig, nog los van het oppervlakte.
In die zin is het een stap vooruit én zal na een upgrade de warmte-productie alleen maar minder zijn. Als mijn kast nu geen problemen geeft met warmte, dan na een upgrade dus ook niet en kan ik mijn huidige kast blijven gebruiken.
Als alles erin past en jij tevreden bent over de aansluitingen op de kast dan kan jij inderdaad prima wachten met die kast te upgraden, dat kan je altijd nog eens doen als je er behoefte aan hebt. ;)
Naast dat een kast je componenten moet huisvesten en voldoende ventilatie moet toestaan biedt het vooral luxe: meer of minder lawaai, een mooier of minder mooi uiterlijk, gemak om kabels veilig weg te werken, wel of niet scherpe randen, wel of niet een schroevendraaier nodig hebben om schijven te installeren, wel of niet stoffilters...
De toekomst: volgens DanielWW2 gaat AMD kiezen voor meer prestaties en niet meer zuinigheid met 7nm en zit ik ernaast met mijn verwachting, dat er volgend jaar een superzuinige Ryzen 5 komt.
Ik denk niet dat hij het zo heeft verwoord, waarschijnlijk gaf hij aan dat hij verwacht (ik ook) dat AMD de prioriteit legt bij meer performance maar het zal eveneens zuiniger worden bij dezelfde performance. Meer zuinigheid en meer performance gaan hand in hand, als de transistors kleiner worden dan heb je minder spanning nodig om ze te schakelen en kan je ze sneller schakelen (aan/uit). Dus minder vermogen en meer performance. Dat volgt simpelweg uit de fysica van een transistor (of beter gezegd van diodes). Alleen kan je, bijvoorbeeld door de vorm aan te passen, de node zo tweaken dat je ofwel nog meer het een (lager vermogen) benut ofwel nog meer het ander (performance) benut maar beide krijg je. Ryzen heeft een uitstekend vermogen, lager dan Intel t/m 3,8 GHz. , daarom vermoeden wij dat AMD voor Ryzen2 en Ryzen3 vooral een hogere performance wil halen zodat AMD ook daarmee Intel verslaat. Daarnaast werd voor Ryzen een node gebruikt die in eerste instantie door Samsung werd ontwikkeld voor hardware met een laag vermogen en niet al te hoge klokfrequentie terwijl voor Ryzen2 en Ryzen3 een node wordt gebruikt die meer voor CPU's en GPU's voor desktops is ontwikkeld. Verder hangt het maar net af van hoe je zelf als gebruiker de spanning en klokfrequentie instelt, hoeveel kernen je gebruikt etc.
Zen2/Zen3 zal ongeveer een half zo'n grote node gebruiken. Je kan er dan voor kiezen om met ongeveer de helft van het vermogen hetzelfde te doen, met hetzelfde vermogen veel meer te doen (ongeveer 50% meer performance?) etc.

Hoe dan ook, Zen2 en Zen3 zijn een forse verbetering t.o.v. Ryzen. Dat upgradepad is zeker erg interessant als je in de toekomst behoefte gaat hebben aan meer performance dan wat bijvoorbeeld een 1600 of 8400 biedt. Waar ligt de grens? Op een gegeven moment ga je een nieuw moederbord willen omwille van DDR5 en PCIe 4.0 maar dat ligt nog jaren in de toekomst (een jaar of 6?) voordat het relevant wordt.
Een vraag bij 3200 MT/s RAM: ga ik van zo'n snel geheugen wel iets merken, als in games de fps toch gelimiteerd wordt door de RX460?
Nee, maar als je later ene RX 580 erin zou stoppen dan merk jij het wel, als jij er een Vega 56 instopt nog meer etc.
Als jij nu voor trager geheugen kiest dan ga jij ofwel later die beperking hebben ofwel later alsnog sneller geheugen kopen en hiermee duurder uit zijn. In het algemeen, als je zoveel mogelijk performance wil voor zo weinig mogelijk geld dan is het de kunst is om de sweetspot te vinden waarmee je lang genoeg geen upgrade nodig hebt maar niet meer koopt dan wat je in die tijd nodig hebt. Dat houdt eveneens in dat je systeem goed in balans moet zijn. Voor RAM lijkt 3000/3200 MT/s die sweetspot te zijn. Het hangt af van de prijsverschillen en hoe sneller de RAM hoe kleiner het verschil bij dezelfde snelheidsstap. Het gat tussen 3166 en ongeveer 3600 MT/s is relatief klein, daaronder heb je best grote gaten bij elke stap als de CPU en grafische kaart krachtig genoeg zijn. Het verschil in snelheid zal in de toekomst (wanneer je een betere CPU of betere grafische kaart hebt) voor dezelfde spellen een groter verschil in performance geven dan nu. Het is wel mogelijk dat toekomstige spellen beter zijn aangepast aan dit type CPU.
Als ik benchmarks zie, dan doet test men met een GTX 1080(i), maar dat is niet mijn realiteit. Ik gebruik geen videokaarten die niet toe kunnen met 75 Watt, gebruik nooit kaarten die extra power cables nodig hebben.
Ook hier wil je kijken naar hoeveel performance/€ je krijgt. In dat opzicht levert de RX 570 veel meer FPS/€ dan de RX 560, en de 1060 en 1050 ti veel meer dan de 1050. Lowend-kaarten zijn tegenwoordig niet zo verstandig, tenzij je systeem niet beter aankan of je geen zwaar draaiende spellen speelt. Jij speelt echter wel enkele zwaar draaiende spellen, dan moet je zeker niet onder de RX 570 gaan zitten. Ik denk dat het voor jou interessant kan zijn om te wachten op de 670 en de 680, als die zo gaan heten. We weten niet wanneer die uitkomt maar we verwachten dat dat uiterlijk in de eerste helft van 2019 zal zijn en op zijn vroegst laat in de zomer.

Overigens is het best mogelijk dat je met een toekomstige 660 aan 75 W genoeg hebt om BF1 met 1080p en 60 FPS te spelen maar houd er rekening mee dat spellen eveneens zwaarder gaan draaien en dat je uiteindelijk weer die grafische kaart gaat upgraden wanneer de performance te laag wordt naar jouw zin. Daarom raad ik aan om te kijken naar FPS/€ bij dezelfde instellingen. Bij de prijzen zoals ze waren kwam je bij AMD uit op 570 t/m Vega56 (als je snel die referentiekaart had gekocht in Duitsland) en bij Nvidia op 1050 ti t/m 1070.
Het vermogen hangt af van de spanning en de klokfrequentie, als de klokfrequentie lager is dan kan de spanning ook worden verlaagd. Bij de CPU zijn de verschillen kleiner en hangt dit af van het moederbord. Als het moederbord goede software heeft dan wordt automatisch de spanning verlaagd wanneer je CPU niet veel hoeft te doen zonder dat het onstabiel wordt. Bij Ryzen is het vermogen sowieso goed, tenzij je hoger dan 3,8 GHz. (gemiddeld!) klokt. Bij grafische kaarten kan je als je geluk hebt bijvoorbeeld 80-90% van de performance krijgen met 50-60% van het vermogen. Bij de ene grafische kaart is daar meer ruimte voor dan bij de andere en bij de ene is dat interessanter dan bij de andere. Vega64, Vega56 en Fury(X) zijn kaarten waarbij het heel erg loont om de spanning en klokfrequentie wat te verlagen en waarbij je weinig verschil merkt in de performance, voor de 580 en 570 is het verschil kleiner maar ook bij de 580 kan je vaak met ongeveer 1/11de de spanning verlagen. Dat lijkt weinig maar het vermogen daalt meer dan evenredig en als extra voordeel heb je dat de kaart minder heet wordt en dat de fan minder hard hoeft te draaien (minder lawaai).

Ik haalde dit aan om jou duidelijk te maken dat je je echt geen zorgen hoeft te maken met een 550 W voeding. In jouw geval zal zelfs een 450 W voeding waarschijnlijk volstaan maar met 550W zit jij zeker goed! Mocht het net te weinig zijn, wat ik bij jou niet zie gebeuren (gezien jouw wensen), dan kan je altijd nog een beetje spelen met de spanning en klokfrequentie en met weinig performanceverlies sterk het vermogen verlagen. Ik weet van een aantal mensen hier dat zij dat hebben gedaan met een Vega64 AIO en een best wel krachtige CPU. Met een 8700k en een Vega64 (op lucht gekoeld) of 1080 Ti heb je normaal gesproken genoeg aan 550 W.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 03-04-2018 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nogmaals, lees hier even om te weten welke voeding voor jou geschikt is.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Lees heel die openingsreactie door, bepaal voor jezelf of dat jij behoefte hebt aan een mainstreamvoeding of een highend/enthusiast-voeding en kies dan de goedkoopste voeding uit die aan je wensen voldoet. Het verschil tussen mainstream en enthusiast bedraagt ongeveer €20 bij 550W voedingen, je krijgt daar best veel voor terug. Dit is het duurste wat ik voor 550W zou aanraden op basis van wat ik heb gelezen: pricewatch: Corsair RM550x Zwart
Veel beter krijg je niet als je meer betaalt.

Wachten tot 2019 is wat ik zelf doe omwille van het verschil in performance voor de CPU's en de prijzen voor DDR4 en grafische kaarten en het feit dat die grafische kaarten van nu 2 jaar oud zijn, op Vega na.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 02-04-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:20
Moet het perse een ATX of mATX systeem worden? Heb je ook al eens een mITX systeem overwogen..
Dan is de kast een stuk lager, en maakt het eigenlijk niet meer uit waar de power knop en de USB poorten zitten.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Robin4 schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:17:
Moet het perse een ATX of mATX systeem worden? Heb je ook al eens een mITX systeem overwogen..
Dan is de kast een stuk lager, en maakt het eigenlijk niet meer uit waar de power knop en de USB poorten zitten.
Met een lage kast is er minder ruimte voor de interne schijven. Ik heb een 2,5" SSD, 2x 3,5" HDD's, 1x 5,25" DVD-drive en heb dan liefst nog ruimte over voor expansie.

Ik heb wel een mini-ITX kast gezien met veel bays, maar die is dan weer hoog: http://www.fractal-design...es/arc-series/arc-mini-r2
Anoniem: 444127 schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:00:
Lees heel die openingsreactie door, bepaal voor jezelf of dat jij behoefte hebt aan een mainstreamvoeding of een highend/enthusiast-voeding en kies dan de goedkoopste voeding uit die aan je wensen voldoet.
Met de vraag van voeding ben ik nog niet actief aan de slag gegaan, maar ik zal er eens rustig voor gaan zitten. En ook calculeren wat ik nodig heb. Misschien ook een 150 Watt grafische kaart in calculeren voor de toekomst. Hoger dan dat zou ik toch niet willen gaan, maar het is wel handig om eventueel een RX 670 bijvoorbeeld in te kunnen passen.

[ Voor 38% gewijzigd door FairPCsPlease op 02-04-2018 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:20
Kan je dan niet de DVD drive extern aan je systeem hangen (usb type). En 2.5 ssds kan je prima i.c.m een coolermaster dual 2.5 inch bracket 2 ssds plaatsen op 1 plek.

Zuinigheid: ik besefte eigenlijk helemaal niet goed dat de AMD Ryzen 1600 zuiniger is dan mijn huidige core i3 2120. In die zin is het een stap vooruit én zal na een upgrade de warmte-productie alleen maar minder zijn. Als mijn kast nu geen problemen geeft met warmte, dan na een upgrade dus ook niet en kan ik mijn huidige kast blijven gebruiken.

Een vraag bij 3200 MT/s RAM: ga ik van zo'n snel geheugen wel iets merken, als in games de fps toch gelimiteerd wordt door de RX460? Als ik benchmarks zie, dan doet test men met een GTX 1080(i), maar dat is niet mijn realiteit. Ik gebruik geen videokaarten die niet toe kunnen met 75 Watt, gebruik nooit kaarten die extra power cables nodig hebben. Destijds was HD 6670 de beste bang for the watts, nu is de RX460 de krachtigste videokaart op de markt die toe kan met de stroom van de PCI-Express slot, zal er echt een 75 Watt videokaart komen, waarbij je daadwerkelijk verschil gaat zien tussen 2400, 2667, 3000 of 3200 geheugen?

Ondanks wat je hier allemaal boven zegt zou ik zelf toch voor AMD gaan.. Je weet van te voren dat Intel voor op loopt kwa energie verbruik. Ze hebben immers meer Research budgetten dan AMD. Maar vind het verschil zelfs zo heel erg niet.

Daarnaast heeft het ook geen zin om te wachten tot 2019, want je weet toch niet wat er werkelijk op de markt zal komen.. Het zijn momenteel alleen maar geruchten, en daar koop je niks mee.

Daarnaast zal je voor elk nieuw Intel platform een nieuw moederbord moeten kopen.. Wat vaker 1 generatie mee gaat en af en toe wel eens 2 vernieuwingen. Bij AMD zit je tot 2020 prima in de race voor alles wat nieuw nog komt.

En dan haalde je ook de discussie met DanielWW2 aan: (even quote hier plaatsen)
DaniëlWW2 schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:25:
@FairPCsPlease Zo werkt het dus niet. ;)
Bij een productieproces bieden de fabrikanten in de regel meerdere varianten aan. Meestal zijn deze verdeeld in een high power en een low power node. Voor 14nm faalde GoFlo om überhaupt een werkend proces voor elkaar te krijgen waardoor ze een proces van Samsung in licentie namen. Dit is 14nm LPE, later verbeterd tot LPP. LPE staat voor Low Power Early, LPP voor Low Power Plus. Dit proces was oorspronkelijk ontwikkeld voor chips die weinig verbruiken. Eigenlijk niet meer dan de 15W TDP categorie met als doel de implementatie in mobieltjes. Dit proces is absoluut niet bedoeld voor CPU's die een TDP van 65W, laat staan 95W met zich meebrengen en nog meer hitte uitstoten als je overclocked. Al helemaal niet bedoeld voor GPU's zoals Polaris 10, of Vega 10. :P

De clockspeeds die AMD producten halen ondanks dit proces zijn zeker niet misstaand. Het proces zelf is dus ook zeker niet slecht, maar eigenlijk wel ongeschikt voor alle hoge prestatie eisende producten die AMD erop laat bakken. In het bijzonder is Vega 10 problematisch te noemen.

Nu komt 12nm LP eraan. Dat staat voor Leading Performance waarmee GoFlo aangeeft dat dit een high power node is. Ryzen 2 wordt hierop gebakken, en volgend naar zal de vervanger van Raven Ridge hier ook op gebakken gaan worden.

Dan komt volgend jaar ook Zen2/Ryzen 3. Hier heeft AMD na jaren weer een keuze in productieproces. Gaan ze voor maximale efficiëntie of prestaties? Het antwoord zal hetzelfde zijn als alle voorgaande keren, prestaties, prestaties, prestaties. Die wafers zullen tweemaal zo duur zijn als 14nm wafers waardoor ze de chips of half zo klein moeten maken, of beduidend beter moeten laten presteren zodat ze er meer voor kunnen vragen. De budgetvriendelijke chips voor 2019 zijn al toegewezen naar 12nm productiecapaciteit. AMD zal dus voor maximale prestaties gaan. Dat betekent dat ze die 40% extra prestaties gaan pakken voor hetzelfde verbruik/hitteproductie.

Pas in 2020 komen er low power chips van AMD uit op 7nm. Dit betekent niet dat AMD niet met zuinige chips kan of zal komen. De eerste generatie van Ryzen was al heel wat zuiniger dan Bulldozer. Niet zo goed als de nieuwste Intel chips, maar ook beter dan een Sandy Brigde. Dat proces is al jaren bezig en elk jaar worden de chips zuiniger in idle verbruik. Verder kan AMD gewoon een chip produceren met een lagere clockspeed en een bijbehorende lagere TDP/hitte productie rating. Kan je ook gewoon zelf doen door de chip te downclocken. ;)
Hij geeft hier zelf al aan dat Zen 2 weer meer op prestaties gericht zal worden.. En dat vermoed ik ook, en lijkt mij ook de enige juiste beweging wat AMD zal moeten doen om Intel of bij te houden / misschien in gaat halen..
Dan zou ik je ook aanraden om niet op Zen 2 te gaan wachten als stroom verbruik de issue word.. (alleen dan moet je niet vergeten dat je wrs. 40% meer prestaties hebt met hetzelfde stroom verbruik en dat zegt toch wel wat..
Maar waarschijnlijk is het beter om te wachten als AMD met een Refresh uitkomt en niet meer op de max prestaties gaat richten. (zoals een Zen2 of Zen 3 `refresh)
Dan heb je het zelfde prestaties bij minder stroom verbruik. AMD zal dan altijd eerder voor prestaties kiezen en dan pas voor optimalisaties voor de chips..

Dus misschien is het dan toch beter om nou voor een Ryzen 5 1600(x) te kiezen en later bij `Zen3` te genieten van de zuiniger opties die ze dan te bieden hebben.
Zie de Ryzen 5 1600 als een tijdelijke oplossing. Mocht het stroom verbruik voor de 1600 echt teveel voor je zijn overweeg anders tijdelijk een 1500x of zo..

Waarom zou je naar Intel gaan, als AMD eerst je oog punt was (met het idee, wil Intel niet ondersteunen wegens monopoly)
Maar achteraf word je toch naar Intel getrokken wegens hun processoren `zuiniger` zijn. En liever hun toch jou geld aan Intel af geeft. Het is ook wel duidelijk dat Intel de iets betere producten heeft, maar hun hebben technologisch gezien wel grotere sprongen gemaakt vanuit het verleden wegens hogere budgetten, wat AMD niet had. En nog steeds een beetje moet aanpappen met wat ze wel aan budgetten hebben.. (Ik vind zelf dat AMD het beter doet dan Intel, aangezien AMD veel meer bereikt heeft met de kleinere budgetten die ze hadden, dan hoe het bij Intel is gegaan (die hadden gewoon meer geld voor research)

Dus ja waarom zou je twijfelen om een Ryzen 5 1600 te nemen.. Het geld gaat anders wel naar het goede doel.. Zodat hun ook hogere research budgetten kunnen krijgen, en het monopoly van Intel weg kunnen nemen.. Achteraf is de consument die gene die stemmen met hun eigen portomonee.
En soms is dat belans erg zoek geraakt.

Overigens ga ik over 2 - 3 maanden ook voor een Ryzen 5 1600..
De 2600 schijnt niet zo heel intressant te worden volgens enkele reviews.. Het zou een paar (te verwaarloze) procenten positief schelen, maar het ligt er ook aan wat de prijzen worden van de nieuwe processoren.
Meestal is een nieuwe computer onderdeel een stukje duurder dan een oude onderdeel.. En als het verschil maar 4-5% is. Waarom zou je dan theoretisch 50 euro meer betalen)

De 1600 zal binnenkort al dalen naar 163 euro.. De 2600 zal vast rond de 185 euro gaan kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Robin4 op 03-04-2018 00:16 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Robin4 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 00:04:
Waarom zou je naar Intel gaan, als AMD eerst je oog punt was (met het idee, wil Intel niet ondersteunen wegens monopoly)
Maar achteraf word je toch naar Intel getrokken wegens hun processoren `zuiniger` zijn. En liever hun toch jou geld aan Intel af geeft. Het is ook wel duidelijk dat Intel de iets betere producten heeft, maar hun hebben technologisch gezien wel grotere sprongen gemaakt vanuit het verleden wegens hogere budgetten, wat AMD niet had. En nog steeds een beetje moet aanpappen met wat ze wel aan budgetten hebben.. (Ik vind zelf dat AMD het beter doet dan Intel, aangezien AMD veel meer bereikt heeft met de kleinere budgetten die ze hadden, dan hoe het bij Intel is gegaan (die hadden gewoon meer geld voor research)

Dus ja waarom zou je twijfelen om een Ryzen 5 1600 te nemen.. Het geld gaat anders wel naar het goede doel.. Zodat hun ook hogere research budgetten kunnen krijgen, en het monopoly van Intel weg kunnen nemen.. Achteraf is de consument die gene die stemmen met hun eigen portomonee.
En soms is dat belans erg zoek geraakt.
Je hebt helemaal gelijk met deze twee alinea's. Het is knap van AMD dat ze met een veel lager R&D budget zo'n inhaalslag kunnen maken en Intel verdient geen steun. Monopolies moet je niet spekken. Ik was wel even heel erg onder de indruk toen ik zag hoe een core i5 voor desktop idle maar 10 Watt verbruikt (vergeleken met 30 Watt of zo voor mijn core i3 van destijds), maar de aankoop van een Ryzen 1600 helpt AMD met het veld meer gelijk te trekken.

Alleen is de prijs van geheugen nu op dit moment, misschien ook wel een reden om een jaar te wachten en in 2019 te kijken wat Zen 2 brengt. Wereldwijde geheugenproductie wordt in het najaar opgeschroefd, las ik hier op Tweakers, met twee nieuwe fabs zoals ze dat noemen. Ik weet het nog niet. Ben ondertussen al wel wat combinaties van componenten aan het optellen wat het kost, maar het is nog twee-en-een-halve maand wachten op vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
FairPCsPlease schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:59:
[...]

Alleen is de prijs van geheugen nu op dit moment, misschien ook wel een reden om een jaar te wachten en in 2019 te kijken wat Zen 2 brengt. Wereldwijde geheugenproductie wordt in het najaar opgeschroefd, las ik hier op Tweakers, met twee nieuwe fabs zoals ze dat noemen. Ik weet het nog niet. Ben ondertussen al wel wat combinaties van componenten aan het optellen wat het kost, maar het is nog twee-en-een-halve maand wachten op vakantiegeld.
Ik heb zelf voor het laatst in 2013 geheugen gekocht. Toen betaalde ik ~50 euro voor 8GB. Met de huidige prijzen zit je op ~100 voor 8GB. Dat scheelt je dus ~100 euro op 16GB indien de marktprijzen weer afdalen naar het niveau van bijv. 2013. Zelfs als de productie in het najaar opgeschroefd wordt zal dat zich niet acuut vertalen naar het prijsniveau van toen en kan je langer wachten. Uiteindelijk is 100 euro verspreid over een jaar ook niet zoveel geld (maar dat is nog steeds relatief natuurlijk).

Als je nu zin hebt in die nieuwe spullen zou ik het geld gewoon uitgeven wanneer Ryzen 2 released is. Ieder jaar heb je beter, sneller, efficiënter spul. Daarop wachten is een verloren zaak tenzij je vlak voor een nieuwe release zit zoals nu. Met de set die je nu koopt kan je wel een jaar of 5 vooruit verwacht ik, de rx460 zal na 2-3 jaar z'n plafond bereiken.

Verder is CHBF's advies voor die Corsair voeding goed (goede serie, Channel Well maakt degelijk spul). Mocht dat om wat voor reden niet naar wens zijn, dan kan je kijken naar Seasonic voedingen. Daar heb ik nu >5 jaar één van in m'n zwaar overclocked AMD setup zitten. Geen centje pijn tot zover.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
MainframeX schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:31:
Verder is CHBF's advies voor die Corsair voeding goed (goede serie, Channel Well maakt degelijk spul). Mocht dat om wat voor reden niet naar wens zijn, dan kan je kijken naar Seasonic voedingen. Daar heb ik nu >5 jaar één van in m'n zwaar overclocked AMD setup zitten. Geen centje pijn tot zover.
Anoniem: 444127 schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:00:
Qua voeding kwam ik na lezen van de opening van het voedingen advies topic tot de volgende keuze:

of de goedkopere keuze be quiet! Straight Power 10 400W, "Waarbij een 550W voeding vaak pas nodig is bij een overklok van een toch al veel verbruikende videokaart, zonder overklokken is meestal een goede 450W voeding voldoende" volgens de openingspost uit het adviestopic.

of de iets duurdere keuze Seasonic Focus Plus 550 Gold, maar dat is ruim bemeten. Zelfs als ik later upgrade met een GPU met het vermogen van een RX570, is het totale verbruik van mijn beoogde systeem 365 Watt, volgens deze methode die ik voor schatting van het verbruik heb gebruikt: https://outervision.com/power-supply-calculator. Maar misschien is 400 Watt al te strak, als ik over een jaar of wat mijn RX460 wil upgraden maar met de voeding nog langer door wil?

Verder heb ik getest hoe heet mijn componenten worden in de huidige behuizing, omdat ik nog twijfel tussen een nieuwe kast of een Ryzen bord inbouwen in de bestaande kast. Als ik CPU en GPU 10-15 minuten lang 100% belast met het spelen van Battlefield 4 en ik meet de resultaten met het programma Open Hardware Monitor, kom ik tot de volgende gemeten maximumtemperaturen:

CPU (core i3 2120) wordt 100% belast en bereikt een temperatuur van 63 °C.

GPU (RX 460) wordt 100% belast en bereikt een temperatuur van 73 °C.

(bij een kamertemperatuur van 20 °C, ik kan nu natuurlijk niet weten hoe het op een zomerdag zal zijn)

Kan ik daaruit concluderen dat het nog wel mee valt met de temperaturen in de kast of is een nieuwe behuizing echt hard nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
FairPCsPlease schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:46:
[...]

[...]

Qua voeding kwam ik na lezen van de opening van het voedingen advies topic tot de volgende keuze:

of de goedkopere keuze be quiet! Straight Power 10 400W, "Waarbij een 550W voeding vaak pas nodig is bij een overklok van een toch al veel verbruikende videokaart, zonder overklokken is meestal een goede 450W voeding voldoende" volgens de openingspost uit het adviestopic.

of de iets duurdere keuze Seasonic Focus Plus 550 Gold, maar dat is ruim bemeten. Zelfs als ik later upgrade met een GPU met het vermogen van een RX570, is het totale verbruik van mijn beoogde systeem 365 Watt, volgens deze methode die ik voor schatting van het verbruik heb gebruikt: https://outervision.com/power-supply-calculator. Maar misschien is 400 Watt al te strak, als ik over een jaar of wat mijn RX460 wil upgraden maar met de voeding nog langer door wil?
Voor een prijs verschil van 6 euro zou ik gewoon de iets zwaardere voeding nemen. Kans zit er dik in dat je het niet nodig hebt maar het biedt mogelijkheden. Je kan dan altijd nog een kaart halen uit een hogere prijsklasse of het zaakje overclocken. Je weet maar nooit waar die overcapaciteit goed voor is.
Verder heb ik getest hoe heet mijn componenten worden in de huidige behuizing, omdat ik nog twijfel tussen een nieuwe kast of een Ryzen bord inbouwen in de bestaande kast. Als ik CPU en GPU 10-15 minuten lang 100% belast met het spelen van Battlefield 4 en ik meet de resultaten met het programma Open Hardware Monitor, kom ik tot de volgende gemeten maximumtemperaturen:

(bij een kamertemperatuur van 20 °C, ik kan nu natuurlijk niet weten hoe het op een zomerdag zal zijn)

Kan ik daaruit concluderen dat het nog wel mee valt met de temperaturen in de kast of is een nieuwe behuizing echt hard nodig?
Je spullen overhuizen naar een andere kast kan altijd nog. Je spire kast is immers al betaald en in huis. Persoonlijk denk ik dat het qua koeling wel gaat meevallen als geen enorme eisen stelt zoals een overclocker o.i.d. Aangezien je ook nieuwere apparatuur wilt gaat aanschaffen dat efficiënter is verwacht ik niet dat je ineens aankomende zomer problemen krijgt met koeling, maar meten is weten.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De Straight Power 10 is geen goede keuze (meer). Er zijn kwalitatief betere alternatieven die net zo efficiënt en goedkoper zijn, bijvoorbeeld pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W. Wil je nog groener bezig zijn dan neem je een voeding die ook bij lage loads erg efficiënt werkt. Dan moet je pricewatch: Cooler Master V Series V550 hebben. Een vergelijk in efficientie tussen de Seasonic en de Cooler Master https://nl.hardware.info/...l/producten/402634-321412
Voor een systeem met RX570 heb je geen 550w nodig. Een dergelijk systeem verbruikt hooguit 300w zodat je ook hiermee makkelijk toe kunt met een 450w voeding.
Ga vooral niet met PSU calculators aan de gang. Alleen als ik mijn 65w i5-6500 invoer krijg ik al een advies van 273w. Slaat nergens op dus.
En wat je temperaturen betreft valt er niets over te zeggen. Het systeemverbruik is nu natuurlijk een lachertje met 150 - 175w maximaal. Dat kan je makkelijk in een behuizing met 1 fan koel houden en je hebt er eigenlijk 2 want de voeding trekt ook lucht uit de kast.

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 04-04-2018 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

[...]

Waarschijnlijk niet voor de hardware die jij er in eerste instantie in wil stoppen. Mochten de temperaturen onaangenaam hoog worden dan kan je altijd nog de spanning en zonodig de klokfrequentie verlagen en zal je weinig verliezen voor die paar weken dat jij een nieuwe kast uitzoekt, bestelt en je hardware verplaatst. :) Veel meer dan 60 W verbruikt een 1600 niet als je die op 3,7 GHz. klokt, een RX 460 zal niet meer dan 75 W gebruiken. Het is minder dan een halve RX 480.
De 480 heeft een vermogen van ongeveer 160 W (PCIe-slot + connectors voeding, Vega56 net boven de 200W.
Wat krijg je met een betere kast? Meer gemak en eventueel minder stof, minder lawaai en een betere airflow (voor als je krachtigere hardware gaat plaatsen). Een 8700k en Vega64 wil je niet in die kast plaatsen maar een Ryzen 1600/2600 en een RX460 zou geen probleem moeten zijn.

Ook ik raad die 150 W extra aan voor die paar € meer, jij weet nu niet wat je in de toekomst voor hardware gaat plaatsen. Een duurdere grafische kaart of CPU kan op de lange termijn goedkoper zijn als je later upgradet. Als je de smaak eenmaal te pakken krijgt...
Ik begrijp dat dat nu ver van jouw bed ligt aangezien zelfs een Vega56 en een Ryzen 1700 nog zou kunnen met een goede 400W voeding. Echter, wat maakt jou die pak hem beet €6 uit als die tweede voeding minstens 10 jaar mee gaat terwijl die eerste voeding minstens 5 jaar meegaat en die tweede voeding ook nog eens een semi-passieve fan heeft (geen herrie van de voeding bij 'idle' (browsing, video...). Die Seasonic is met grote afstand de betere deal tussen die twee.
Een goedkopere maar even goede 400W voeding kan natuurlijk ook. Zelf heb ik liever dat extra vermogen (550 of 650, meer is gekkenwerk!) omdat het prijsverschil meevalt en je zeker weet dat je genoeg vermogen hebt voor eender wat je in de kast stopt. Voor die meer dan 10 jaar dat het meegaat vind ik <=€20-40 geen probleem, zet dat af tegen wat grafische kaarten en CPU's per jaar kosten. Wij geven jou de argumenten (verschillende mensen => verschillende visie maar met goede onderbouwing), aan jou om je eigen afweging te maken.

Waarom kies jij voor deze 550W voeding van Seasonic? De kwaliteit is natuurlijk prima, het is zeker een goede keuze maar waarom deze in plaats van de voedingen die dezelfde kwaliteit hebben en ongeveer even duur zijn? Benieuwd naar jouw afweging. Hoe dan ook, een prima keuze!

Laat het ons weten wanneer je die PC gaat bouwen en hoe het verloopt. Als de persoon die jou over de streep heeft getrokken om het zelf te doen in plaats van een winkel hiervoor (€75?) te betalen met een beperkt aanbod aan hardware lees ik natuurlijk graag dat het allemaal soepel verloopt en dat jij tevreden bent met jouw systeem. ;)
Ben straks voorzichtig met de kabels, zie dat er geen kabels over de PCB's lopen (hitte!) en dat geen kabel in de buurt komt van een fan. Misschien even een paar foto's plaatsen en laten controleren voordat je de PC aan zet?
Uszka schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:59:
De Straight Power 10 is geen goede keuze (meer). Er zijn kwalitatief betere alternatieven die net zo efficiënt en goedkoper zijn
Daar ben ik het mee eens.

Ik heb zelf geen problemen ervaren met een OEM-kastje (18*42*36 cm.) met 1 case-fan en natuurlijk de fan van de voeding. Een HD 7850 en een i5-750 kon het met gemak aan. Bij een zware CPU-load (2,7/3,3) temperaturen van net boven de 60 graden Celsius en de grafische kaart overklokt (1050 MHz, spanning en powerlimiet ietsiepietsie verhoogd) temperaturen van laag/mid 80 bij maximale load.
Het vermogen van Ryzen is fors lager (ongeveer 60-65 W bij 3,7 GHz.) en het vermogen van een RX460 is iets lager (<=75W vs. < 101 W).
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/193/bench/Power.png
Zijn kast:
Hoogte 420mm
Breedte 175mm
Diepte 405mm
Volume 29,77L

Vergelijkbare ventilatiegaten met die van mij en vergelijkbare afmetingen.
Vandaar dat ik er vrij optimistisch over ben. Worst case scenario, na het bouwen moet hij wat downvolten en downclocken en alsnog een kast bestellen. Dan ben je een uurtje kwijt om alle hardware te verplaatsen. Geen probleem, lijkt mij, maar ik verwacht niet dat het nodig gaat zijn. Die afweging is aan hem maar hij lijkt graag het upgraden van de kast uit te stellen.

[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 05-04-2018 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Ik heb zelf nog wat uitzoekwerk gedaan en de temperaturen die ik gister heb gemeten in Call of Duty Advanced Warfare vergeleken met wat ik op internet kon vinden:

CPU wordt 100% belast en bereikt een temperatuur van 64 °C.

GPU wordt 100% belast en bereikt een temperatuur van 76 °C.

Google leverde mij de volgende resultaten op voor aanbevolen maximum van mijn CPU en GPU:

http://www.cpu-world.com/...0%20CM8062301044204.html: 69,1 °C.

en minder exact voor de RX460:

https://www.reddit.com/r/..._temperatures_for_rx_460/

waar de meesten van mening zijn dat onder de 75 °C goed is.

Daarmee vergeleken worden mijn eigen componenten wel akelig warm. Ik zou mijn huidige kast graag houden, maar als ik die temperaturen zie?

Wat wel ook een rol speelt met de CPU, is dat deze er al 6 jaar in zit en dat de enige schoonmaak is, dat ik iedere paar maanden de kast uitblaas met een air duster, ik heb nog nooit de processor en koeling los gemaakt om koelblok schoon te maken en thermal paste te vervangen.

En de bekabeling zit de airflow denk ik ook wel in de weg, het is één grote berg kabels voor de HDD stack, degene die mijn computer gebouwd heeft, heeft niet z'n best gedaan om ze weg te werken (wat voor mij wel makkelijk was als ik harde schijven verving, want ik kon makkelijk bij de kabels en connectors komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Anoniem: 444127 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 00:50:
Waarom kies jij voor deze 550W voeding van Seasonic? De kwaliteit is natuurlijk prima, het is zeker een goede keuze maar waarom deze in plaats van de voedingen die dezelfde kwaliteit hebben en ongeveer even duur zijn? Benieuwd naar jouw afweging.
Om door de bomen het bos te blijven zien, heb ik louter gekeken naar de voedingen die in de openingspost van het Voeding advies en informatietopic onder "Voedingen met een gemiddeld vermogen" werden genoemd en daarbij vooral gelet op de volgende criteria:

- geluidsproductie
- semi-modulair (dan kan ik de extra voedingskabels voor GPU weglaten en opbergen voor een eventuele latere upgrade in plaats van dat ze in de behuizing zelf in de weg zitten),
- 80 Plus Gold certificatie voor efficiënt energiegebruik
- en de prijs bij één van de volgende winkels: MyCom, 4Launch, Paradigit, bol.com, Coolblue, Azerty.

Op Azerty na heb ik bij al die winkels al een account en ik probeer het voor mezelf overzichtelijk te houden door het aantal winkelaccounts beperkt te houden. Maar bij Azerty ga ik ook wel winkelen, want voor veel componenten zijn zij de beste keus en ze krijgen veel sterren in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je zou een 80mm fan in het zijpaneel kunnen zetten voor wat extra airflow richting de cpu pricewatch: Gelid Solutions Silent 8, 80mm en misschien past daaronder nog een 120mm exemplaar achter het rooster pricewatch: Gelid Solutions Silent 12, 120mm voor aanvoer van lucht richting de videokaart.

Die ene kabel die je niet gebruikt van een niet modulaire voeding bundel je makkelijk bovenin de behuizing. Kan je die niet kwijtraken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:00:
Ik heb zelf nog wat uitzoekwerk gedaan en de temperaturen die ik gister heb gemeten in Call of Duty Advanced Warfare vergeleken met wat ik op internet kon vinden:

CPU wordt 100% belast en bereikt een temperatuur van 64 °C.

GPU wordt 100% belast en bereikt een temperatuur van 76 °C.
Dat is ok (geen throttling) maar kijk eens of dat de ventilatiegaten open zijn, het is mogelijk dat je hardgeworden stof hebt. Ik denk niet dat het een probleem gaat zijn als je die Ryzen erin zet.

Ben voorzichtig als je de kast opent: stekker van de voeding eruit, de knop op "0" zetten is niet voldoende. Ook het best even de computer 'aanzetten' nadat de stekker eruit is zodat de energie die opgeslagen is in condensators (elektrisch) en spoelen (magnetisch) dissipeert.

Bij fans kan je voor PWM-fans kiezen, die hebben een extra kabeltje (4 in plaats van 3) waarmee je via pulse width modulation de RPM goed kan regelen vanuit het moederbord. Fijn voor als je de fans op een lage RPM wil hebben bij idle (stilte) en op een hoge stand wanneer de temperatuur oploopt. Ze zijn natuurlijk iets duurder. Met 3 kabels heb je in principe een vaste RPM, je kan dan wel een exta weerstandje gebruiken (die in een tussenstukje zit) om zodoende de spanning wat te verlagen en daardoor een lagere RPM te krijgen. Het is maar dat je het weet.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 05-04-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Anoniem: 444127 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:07:
Bij fans kan je voor PWM-fans kiezen
Dan moet het moederbord wel 4 pins fanheaders hebben. Dat is lang niet altijd het geval bij borden van 6 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 21:24
DenHond schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:31:
Ryzen heeft wel degelijk baat bij sneller geheugen, en 3000MHz is zowat de sweetspot. Sneller is natuurlijk beter, maar je gaat veel betalen voor bitter weinig extra performance. Je moederbord ondersteunt maximaal 3200MHz, dus dit is zowat de max dat je kan gaan.

De 2666MHz is wat je processor zeker zou moeten aankunnen volgens AMD. Hoger kan, maar is niet 'officieël' ondersteunt van AMD. In de praktijk zal je zien dat in 99.9% van de gevallen zelfs 3200MHz nog perfect loopt (bij de eerste moederborden was dit niet zo, maar is dmv bios updates opgelost).
Ik wil ook opmerken dat als je je pc in elkaar gestoken hebt, je geheugen trager gaat lopen. Je moet dan in de bios/uefi gaan (op 'del' duwen bij het opstarten) en XMP/memory profile (of hoe de fabrikant het noemt) en het 3000/3200MHz profiel toepassen zodat je geheugen op die snelheid loopt.

Ja dat klopt je moet de specsheets nakijken van dat moederbord en als je dat moederbord gekocht hebt zit er meestal of altijd een moederbord boekje erbij en daar staat in wat voor een soort geheugen je nodig hebt,wat voor een geheugen en maximaal toelaatbaar geheugen en ook dus de aantal mhz wat dat type geheugen aankan. :)En wat voor een soort en merk geheugen je moederbord aankan in combinatie met aantal megaherzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij AM4 Asus Prime Pro kiezen, het goedkoopste moederbord wat bijna (RAM t/m 3200 MT/s, dat is ietwat teleurstellend, ik had graag gezien dat 3600 MT/s zou worden ondersteund) alles biedt wat je nodig hebt. Simpel. :)
Dat zeg ik als iemand die zelf 'lastige' eisen heeft (S/PDIF, goede VRM's...). Ofwel dat ofwel het goedkoopste B350 moederbord wat aan alle eisen voldoet die je hebt en wat niet van MSI komt (want slechte RAM-ondersteuning).

Wat betreft de RAM, 'sneller' geheugen helpt maar weeg de extra performance af t.o.v. de extra performance als je een betere CPU of een betere grafische kaart koopt met in je achterhoofd het upgradepad (je kan eventueel je CPU verkopen en een nieuwere generatie kopen als je bij Ryzen1-3 instapt) en een grafische kaart upgrade je waarschijnlijk sowieso wel na 2-4 jaar. Houd er ook rekening mee dat de RAM meer bottleneckt bij een snellere Ryzen-CPU en een betere grafische kaart, je wil daarom inderdaad niet te laag gaan. 3000/3200 MT/s lijkt het beste te zijn met de huidige prijzen. Prijzen veranderen!
Uszka schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:25:
[...]

Dan moet het moederbord wel 4 pins fanheaders hebben. Dat is lang niet altijd het geval bij borden van 6 jaar oud.
Yep, maar hij gaat binnenkort (2018/2019) een nieuw systeem met Ryzen bouwen en dat moederbord zal het vast wel ondersteunen. Maar inderdaad, iets om rekening mee te houden. Als we dan toch bezig zijn, @FairPCsPlease , 1 PWM-connector op het moederbord kan normaal gesproken zonder problemen 2 fans aansturen als je een splitter gebruikt. Kwestie van te zien hoeveel A de fans nodig hebben en wat de connector levert.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 05-04-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Anoniem: 444127 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:24:
Yep, maar hij gaat binnenkort (2018/2019) een nieuw systeem met Ryzen bouwen
Ik blijf er bij dat vervangen van de behuizing een slimme zet zou zijn. Spire geeft een verwachte levensduur van 5 jaar op voor de Coolbox 305 (waar vooral de bijgeleverde voeding voor verantwoordelijk is). Moderne kasten koelen gewoon veel beter en kan je de kabels tenminste fatsoenlijk wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uszka schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:36:
[...]

Ik blijf er bij dat vervangen van de behuizing een slimme zet zou zijn. Spire geeft een verwachte levensduur van 5 jaar op voor de Coolbox 305 (waar vooral de bijgeleverde voeding voor verantwoordelijk is). Moderne kasten koelen gewoon veel beter en kan je de kabels tenminste fatsoenlijk wegwerken.
Hij gaat die voeding al vervangen, dat is het belangrijkste.
Ik ben het zonder meer met jou eens dat het fijn is als je je kabels fatsoenlijk kan wegwerken, het is wat mij betreft een van de punten (samen met dat ruimte voor 140 mm. fans standaard is geworden en dat je nu voor €50-100 faciliteiten krijgt die vroeger enkel op duurdere kasten zaten) waaop de kasten de afgelopen jaren het meest zijn verbeterd. Maar ja, het is wel een luxe en je kan het ook goed doen zonder die middenwand met gaten en klitteband. Het geeft alleen wel meer gedoe en je moet ervoor zorgen dat de kabels nergens in de weg liggen wat lastiger is. Daarom heb ik hem aangeraden om eerst wat foto's te plaatsen voordat hij het systeem gebruikt zodat mensen mee kunnen kijken (PCB's, fans).

Zou ik zelf die kast upgraden? Ja!
Is het voor hem de beste keuze? Dat hangt van zijn budget en prioriteiten af. Het is vooral gemak en comfort wat je krijgt. Naar mijn mening is dat de moeite waard maar ik moet er helder over zijn dat dat slechts mijn mening is en dat het puur om luxe gaat als je die kast nu upgradet. Wat hij wil kopen zal waarschijnlijk ergens tussen de €600 en €625 kosten met de huidige prijzen. Als hij nu €700 kan en wil besteden dan kan die kast ook worden geupgrade. Hij gaf aan (OP) het budget laag in de €600 te willen houden, als het kan. Ik weet echter niet of dat het dan om de hardware gaat of dat dat inclusief het de vergoeding voor de winkel MyCom) is, hij was toen nog van plan om niet zelf de computer te assembleren.

Helaas stond dat koelen van de kasten in 2017 juist onder druk met die glazen wanden, power shrouts en gebrek aan openingen voor ventilatie. Net daarvoor kwamen er inderdaad kasten uit die veel beter gekoeld kunnen worden en ook nu komen er weer kasten uit die beter gekoeld kunnen worden (mesh).

Mijn voorkeur. Het is een must om meerdere 140 mm. fans te kunnen plaatsen, het liefst met PWM zodat je meer fans op een lage stand kan zetten en goed ventileert met een minimum aan geluid. Een kast moet groot genoeg zijn voor de grootste towerkoeler en grafische kaarten met grote open fans en een dikke heatsink (zoals de Sapphire Nitro Vega 56 _/-\o_).

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 05-04-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Korte krabbel (moe van werk): ik heb ook op mijn oude moederbord een 4-pins fan aansluiting, daar heb ik vlak na de aankoop van de RX460 een fan op aangesloten, die ik toen kocht omdat de RX460 te heet werd in mijn kast.

Ik heb hem echter niet aangesloten als inlaat aan de zijkant, maar als extra uitlaat onder de voeding, aan de achterkant, omdat ik het te lastig vond om een ventilator te hebben zitten op een zijkant die je weg moet halen om iets aan de binnenkant te kunnen doen.

Het is een Noctua Casefan NF-B9 Redux 1600 PWM 92mm en in elk geval lekker stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Uszka schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:59:
De Straight Power 10 is geen goede keuze (meer). Er zijn kwalitatief betere alternatieven die net zo efficiënt en goedkoper zijn, bijvoorbeeld pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W. Wil je nog groener bezig zijn dan neem je een voeding die ook bij lage loads erg efficiënt werkt. Dan moet je pricewatch: Cooler Master V Series V550 hebben.
Dit bleken goede tips, toen ik meer onderzoek deed naar de efficiëntie bij laag vermogen. Van de Seasonic Focus Pure Gold 550W die ik eerder als voorkeur had, heb ik een test gevonden, waaruit bleek dat de Gold efficiëntie valt naar slechts 72,7% bij 22,5 Watt. En de meeste tijd dat ik een PC gebruik, zal het verbruik heel laag zijn, met slechts Firefox en Windows Media Player actief.

Verder twijfel ik ernstig aan het nut van 550 Watt 'voor de toekomst'. Dat ligt niet zozeer aan het nut van 550 Watt voedingen, maar aan mijn eigen voorkeuren. Ik probeer altijd zo zuinig mogelijk met energie om te gaan en maak meestal maar geringe concessies aan de wens om krachtige games te spelen: nooit een 95W TDP CPU, altijd een 65W TDP CPU, een RX460 i.p.v. een RX470 omdat de RX460 genoeg heeft aan 75 Watt. Ontwikkelingen van betere performance/watt met kleinere nodes vindt ik interessant omdat het betere performance bij gelijk verbruik geeft, niet vanuit de wens om aan high-end gaming te doen.

[Overklokken lijkt me om die reden ook niet zo interessant. Vraag: is het waar dat als je overklokt, het stroomverbruik sneller stijgt (procentueel) dan de prestaties (procentueel) stijgen?]

Een uitbreiding die mijn systeem iets krachtiger maakt met een gpu die aan één 6 pins-connector voor 75 Watt extra voeding genoeg heeft kan ik me voorstellen als keuze die ik maak, maar als reactie hierop:
Ook ik raad die 150 W extra aan voor die paar € meer, jij weet nu niet wat je in de toekomst voor hardware gaat plaatsen. Een duurdere grafische kaart of CPU kan op de lange termijn goedkoper zijn als je later upgradet. Als je de smaak eenmaal te pakken krijgt...
Ik begrijp dat dat nu ver van jouw bed ligt aangezien zelfs een Vega56 en een Ryzen 1700 nog zou kunnen met een goede 400W voeding.
Een systeem met een vermogen boven dat van een Vega56 en een Ryzen 1700 blijft ver van mijn bed, want ook in de toekomst kan het niet anders of voor mij weegt milieubelasting/energieverbruik altijd zwaarder dan prestaties. Daarin ga ik niet veranderen, ik wordt niet een ander mens met het komen van nieuwe gaming mogelijkheden. Zuinig omgaan met de aarde is bij mij naast solidariteit de hoogste waarde in mijn leven.

En aangezien een goede 450W voeding met efficiëntie en lange levensduur zowel voor laag stroomverbruik een goede keus is (en alle upgrades met een 65W CPU en 150W videokaarten ook nog zal trekken) en omdat ik ook modulaire kabels wil (met kabels die ik niet gebruik netjes opgeborgen in de kelder - die raak ik niet kwijt, ik heb een vaste plek voor computeronderdelen die ik tijdelijk niet nodig heb), is mijn voorkeur nu deze:

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

Meer nieuws. Ik heb een review gevonden van de Lian Li PC-A05FN en ik wist al dat deze duur was, maar daar bovenop blijkt ook deze kast slecht te koelen, doordat de intake ventilator aan de voorzijde het moet hebben van slechts kleine inlaatopeningen naast het front. Bovendien is inbouw heel lastig door gebrek aan voldoende ruimte voor de videokaart en om kabels weg te werken.

Maar ik heb een serie kasten gevonden die én betaalbaar is én een goede airflow heeft én waar kabels weggewerkt kunnen worden én de usb-poorten aan de voorkant heeft én ruimte om de DVD-drive in te bouwen: de CoolerMaster N-serie, waarvan de Cooler Master N200 de beste reviews krijgt, bijvoorbeeld bij de buren.

Dus wil ik in afwachting van wat ik besluit over Ryzen upgrade en vakantiegeld, deze gaan bestellen bij Azerty, tenzij ik grote nadelen over het hoofd heb gezien?

Cooler Master N200: 44,50
BitFenix Whisper BWG450M: 82,95

Totaal €127,45 en geeft financiële ruimte om t.z.t. toch voor een 3200 MT/t geheugen te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De N200 is een prima budget (want meer is het niet) behuizing als je een mATX bord hebt. Vraag mij af of dat zo is omdat je nu een ATX kast hebt.

Testrapport van de Bitfenix Whisper BWG450M. Wat efficiëntie betreft blijft de Cooler Master V series 550w de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
[b]
Testrapport van de Bitfenix Whisper BWG450M. Wat efficiëntie betreft blijft de Cooler Master V series 550w de beste keuze.
Ja, ik zie het: zelfs bij lage belasting is de hoger-vermogen 550W Cooler Master V efficiënter dan de 450W Bitfenix Whisper. En ik zie ook dat de Bitfenix de naam Whisper niet echt waarmaakt, want ook daar scoort de CoolerMaster beter (ik heb deze en deze reviews naast elkaar gelegd).

Het is wel makkelijker om een goede voeding te vinden, dan een behuizing die aan m'n wensen voldoet. De N-series ziet er niet mooi uit en heeft geen geluidsdemping, maar het is ontzettend moeilijk om tussen alle betere kasten er één te vinden waar het front geen volledig kale plaat is, maar er nog ruimte is gemaakt voor een DVD-drive, een aan-uit knop en poorten. Het is net als met kleding: soms keert de mode van het moment zich volledig tegen wat je zelf zoekt en is dat wat je zoekt dus nauwelijks verkrijgbaar :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthNinja
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-05 13:38
Ik heb persoonlijk dit, en dat werkt goed
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D26BFSCK
Ik heb hem op 1.35v makkelijk stable op 3200MHz draaien met een R5 1600. Dus een goede aanrader voor een goedkope 3200MHz kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Ik heb me vandaag gerealiseerd dat ik veel te hoog inzet qua processor. Een Ryzen 1600 is qua vermogen opgewassen tegen een Vega64, als ik deze vergelijkingstool mag geloven: http://thebottlenecker.com/. Iedere mindere videokaart bottleneckt deze processor.

Mijn RX460 zal ik ooit willen upgraden, maar dat er binnen 6 jaar een kaart gaat komen die Vega64 prestaties levert voor 75 Watt, lijkt me sterk. En als het al zo ver zal zijn, zijn er over 6 jaar misschien al lang weer redenen langs gekomen om de cpu te vervangen - zoals ik nu mijn core i3 2120, die in de meeste games nog best mee komt, wil vervangen vanwege Meltdown.

Realistischer is hopen op een kaart met de prestaties van een RX 570/RX 580 met een vermogen van 75 Watt (op het moment redt een RX 560 het i.t.t. de RX 460 niet eens met 75 Watt). En toen zag ik in reviews dat een RX580 zelfs een Ryzen 1500X bottleneckt.

Conclusie: voor wat ik wil is een Ryzen 5 1400 echt wel krachtig genoeg voorlopig. En zo kunnen de kosten van het totale systeem ook omlaag en wordt slagen beneden de 600 euro een realistische optie.

Vandaar (en ook met de reactie hierboven in gedachten van een 2666MHz kit die zo nodig altijd nog hoger geclockt kan worden), vraag ik mij af of ik op geheugen niet flink kan besparen. Is het effect van snel geheugen immers pas niet zichtbaar bij zware videokaarten?

Met besparen (op financiën, op stroomverbruik, op grondstoffen gebruikt bij de productie van chips) in het achterhoofd, vraag ik mij af wat qua prestaties het beste is met een Ryzen 5 1400?

Wat is belangrijker, bij spelen van zwaardere games als Battlefield 2, Hellblade: Senua's Sacrifice, Kingdom: Deliverance:

de snelheid:
kiezen voor 2x4 GB 3200MHz:
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8

of de grootte:
kiezen voor 2xGB 2666 MHz:
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C16FR2K2/16

[ Voor 36% gewijzigd door FairPCsPlease op 14-04-2018 02:42 . Reden: aangepast met geheuhen dat wel op de compatibiliteitslijst voorkomt, zoals gevonden op de Kingston site voor het ASUS b350 f gaming moederbord (ik blijf bij die keus vanwege Sonic Studio III). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Ik heb het totaalplaatje even in een wensenlijstje gezet:

*noot: ik heb nog even de keuze open gelaten voor: 2x4GB 3200MHz of 2x8GB 2666MHz in afwachting van jullie antwoord waar je beter op kunt besparen bij deze processoren: grootte of snelheid van geheugen

ik heb voor de volledigheid mijn bestaande videokaart en systeemschijf erbij gezet, maar dit zijn natuurlijk geen 'wensen' die mij iets kosten maar 'hebben', maar ze komen wel in het nieuwe systeem te zitten.

budget Ryzen game PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 127,-€ 127,-
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 111,40€ 111,40
1Cooler Master N200 Closed€ 44,50€ 44,50
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 95,95€ 95,95
1Kingston HyperX Fury HX426C16FR2K2/16€ 170,95€ 170,95
1Cooler Master V Series V550€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,30

[ Voor 15% gewijzigd door FairPCsPlease op 14-04-2018 02:50 . Reden: de Ryzen 5 1500X die ik had staan is toch geen goede optie, dan kan ik voor 10,- meer net zo goed alsnog een Ryzen 5 1600 nemen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Een nachtje slapen later besef ik, dat het wel goed bedacht van me is, dat een Ryzen 1600 de eerstkomende jaren overkill is omdat het toch gebottleneckt wordt door wat je kan verwachten dat zuinige videokaarten presteren, maar in prijs scheelt het maar weinig, een 1400 of 1600. Ik wil toch graag bij MyCom kopen, die paar tientjes meer betekenen wel steun aan het blijven bestaan van fysieke winkels in de stad en een plek waar ik mijn systeem heen kan brengen als het zelfbouwen onverhoopt misgaat, want dan vraag ik hun hulp bij componenten die ze zelf geleverd hebben. En het prijsverschil bij MyCom is maar 13 euro meer voor de 1600.

Ook in energie- en grondstoffenverbruik is de 1600 niet echt veel onzuiniger. Weliswaar meer piek-belasting (maar echt zware games speel ik maar af en toe), maar omdat alle Ryzen 5's eigenlijk 8-cores zijn met cores uitgeschakeld die tegenvielen in het productieproces, maar nog wel in de processor zitten én ook stroom trekken bij Idle verbruik, zijn het grondstoffen- en energieverbruik bij productie én het energieverbruik in Idle verbruik bij de 1400 en 1600 gelijk!

Daar gaat m'n plan. Voor 13 euro meer heb ik weliswaar overkill met een 1600, maar wie weet doe ik dit keer dan wél 6-8 jaar met mijn processor en is er dan in 2024/2026 een vidoekaart van Vega-formaat die op 75 Watt draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:36
De 1600 is sowieso een veel betere keus.
Die bottlenecker site zou ik nooit naar kijken, geen idee hoe ze dat 'berekenen', maar het kan eigenlijk alleen maar onzin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
De kogel is door de kerk, ik heb mijn bestelling geplaatst! uitgezonderd de Ryzen 5 1600 die ik na 19 april bestel. Dan kan ik de reviews van de Ryzen 5 2600 zien voor ik ook die knoop doorhak. Wie weet daalt dan de eerste generatie bovendien nog verder in prijs?

Qua moederbord lag mijn keus al lang vast op de ASUS Strix B350 F Gaming vanwege de ingebouwde functionaliteit om meerdere programma's tegelijkertijd ieder hun eigen audio-uitgang te laten kiezen, zodat ik muziek kan draaien via de line-out terwijl ik door de front-uitgang naar andere dingen luister.

Zenuwachtig was ik echter over de vele verhalen over slecht compatibel geheugen dus ik heb uiteindelijk op safe gespeeld - en alsnog voor veel én snel geheugen gekozen door gebruik te maken van een weekdeal bij MyCom - door een geheugen te nemen wat exact in de QVL compatibiliteitslijst staat op de ASUS site:

het Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 2x8GB 3000 MHz geheugen voor €189,- (en daarmee de duurste component van het hele systeem dankzij de absurde prijzen van nu).

En dan is dit het totaal-plaatje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 159,-€ 159,-
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 111,40€ 111,40
1Cooler Master N200 Closed€ 44,50€ 44,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 174,-€ 174,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Je loopt wel het risico dat de eventuele 2600 niet direct werkt op het moederbord (bios update nodig), dat je daar even rekening mee houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
mitsumark schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:22:
Je loopt wel het risico dat de eventuele 2600 niet direct werkt op het moederbord (bios update nodig), dat je daar even rekening mee houdt.
Een goede reminder. Dan zal ik een leen-cpu nodig hebben of het moederbord door de winkel laten flashen dus. Eerst even de 19e afwachten, al denk ik dat ik vanwege het prijsverschil voor de oude generatie zal gaan.

Nog een vraag voor het assembleren: wordt koelpasta bijgeleverd, als je een boxen Ryzen 5 koopt of moet ik die nog los kopen? En maakt het dan uit wat voor koelpasta ik neem?
*edit: antwoord gevonden via Google dat de Wraith Spire met pre-applied thermal paste wordt geleverd
Ben straks voorzichtig met de kabels, zie dat er geen kabels over de PCB's lopen (hitte!) en dat geen kabel in de buurt komt van een fan. Misschien even een paar foto's plaatsen en laten controleren voordat je de PC aan zet?
Ik wil je danken voor alle tips, ik heb er veel aan gehad, al ben ik eigenwijs geweest met de keuze van moederbord, ook al bleef je de tip van ASUS Prime Pro spammen ;) . Ik zal foto's plaatsen als ik met de assemblage start, of alles goed is aangesloten. Volgende week rij ik met iemand die een auto heeft naar de winkel om de componenten op te halen, maar bouwen ga ik in de week van Hemelvaart doen, als ik vakantie heb en dan voldoende tijd en energie voor zelfbouw. Voor die tijd de uitgebreide video alvast bestuderen, die je me linkte en die het stap-voor-stap uitlegt.

[ Voor 73% gewijzigd door FairPCsPlease op 15-04-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
*oops* dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door FairPCsPlease op 15-04-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op zondag 15 april 2018 @ 08:24:
Ik wil je danken voor alle tips, ik heb er veel aan gehad, al ben ik eigenwijs geweest met de keuze van moederbord, ook al bleef je de tip van ASUS Prime Pro spammen ;) .
Het is jouw PC en jouw budget, dus dat is prima. ;)
Wacht voor de zekerheid nog even de performance en de prijs van de 2600 af, donderdag komt die uit, de eerste periode nadat de 2600 uitkomt zal je ook nog wel de 1600 kunnen kopen maar op=op, ik denk niet dat er nog nieuwe modellen worden gemaakt.

Wat betreft dat "risico", als je de 2600 koopt dan hoef je er enkel op te letten letten dat op de doos van het moederbord staat aangegeven dat het de juiste BIOS heeft. AMD laat dit heel erg duidelijk op de dozen aangeven, als het betreffende moerderbord niet langer dan x (4?) maanden in de winkel heeft gelegen dan zal het de nieuwe BIOS hebben en start een 2600 zonder problemen op. Ik ken niet de exacte tekst uit mijn hoofd maar als jij niet uit de tekst en afbeeldingen op de doos kan afleiden dat Ryzen2 zal starten dan is dat exemplaar te oud. ;)
Vraag desnoods in de winkel even of dat iemand erbij komt die weet hoe je ziet of dat Ryzen2 wel of niet start met die BIOS als de persoon achter de balie het niet weet. Bij een goede winkel is er iemand die dit kan uitleggen.
Dit was een groot probleem voor Raven Ridge (2200G/2400G) omdat veel klanten en winkelmedewerkers niet opletten, inmiddels zijn we weer een maand verder en zijn veel oude exemplaren moederborden verkocht, hopelijk hebben de winkelmedewerkers geleerd van alle klachten die ze kregen toen mensen hun RR-CPU niet startte.

edit
@FairPCsPlease
Ik keek even naar jouw kast, deze kast is niet geschikt voor ATX-moederborden. Op deze low-res (kom op, mensen, het is 2018, we zitten niet online met een 256 kb. modem en telefoontjes en fototoestellen kunnen foto's met hoge resoluties maken, gebruik 4k-foto's of zo ;)) foto van Tweakers kan je dat ook zien, als je goed kijkt naar waar de schroefgaten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52b8D15oI8U4JdiOT9TU_OEyY14=/i/1370421317.jpeg
Jij moet een andere kast (ATX) of een ander moederbord (micro-ATX) kiezen. Als jij voor een andere kast kiest: categorie: Behuizingen
Hier zouden enkel kasten tusssen moeten staan die wel geschikt zijn voor ATX.

Zelf selecteer ik ook op de grootte van de CPU-koeler die de kast aankan (180 mm. is handig voor de grootste towerkoelers, je hebt dan geen probleem om RAM-latjes te plaatsen als die RAM-latjes wat hoger zijn), het is fijn als je een towerkoeler kan plaatsen als je je systeem stiller wil maken. Nu begrijp ik goed als jij eerst de boxed-koeler wil gebruiken (dat zou ik ook doen) maar het hebben van de optie is fijn.

Nog een laatste keer over B350-f vs. X370 Prime Pro, het voornaamste verschil is de VRM's, dus wat het aankan met overklokken en met CPU's die een hoger vermogen hebben. Denk je dat het een realistische optie is dat je misschien over 2-3 jaar de 1600/2600 verkoopt en er een Zen3-CPU in stopt, denk nog eens goed na over de X370 Prime Pro aangezien die slechts €30 meer kost. Ben je er zeker van dat je minstens 6 jaar deze CPU blijft gebruiken, dan maakt het weinig uit. De VRM is crap in vergelijking met de X370 Prime Pro (maar niet slechter dan bij de meeste andere B350-moederborden) maar voor de 1600 is het goed genoeg. Objectief bezien krijg je relatief meer waar voor je geld bij de X370 Prime Pro, naast de betere VRM's ook wat extra PCIe-lanes (je kan meer SSD's en harde schijven aansluiten en een tweede grafische kaart gebruiken wat ik afraad) en beter onboard geluid.

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 15-04-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Anoniem: 444127 schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:26:
edit
@FairPCsPlease
Ik keek even naar jouw kast, deze kast is niet geschikt voor ATX-moederborden

[...]

Jij moet een andere kast (ATX) of een ander moederbord (micro-ATX) kiezen.
Dank. Je bent oplettender dan ikzelf was geweest. Ik had in mijn hoofd dat ik zocht op 'micro-ATX' toen ik moederborden vergeleek en met mijn geringe kennis van moederborden heb ik over het hoofd gezien dat de uiteindelijke keus ATX is geworden.

*edit: ik heb inmiddels de bestelling aangepast en de grotere variant besteld: pricewatch: Cooler Master N400 KKN1

In gesprek met MyCom heb ik meteen afgesproken dat de winkel mij bericht als het moederbord binnen is, om te vertellen wat de BIOS versie is.

P.S.: 6 jaar doen met deze CPU is inderdaad mijn intentie en mijn belangstelling ligt eerder bij laag vermogen en niet overklokken. Als ik al upgrade zal het zijn om met hetzelfde vermogen meer prestatie te halen, niet meer prestatie met meer vermogen, dus B350 lijkt mij voldoende voor mij. Als ik toch ooit een andere koeler wil, zal ik rekening moeten houden met een maximale koelerhoogte van 164mm bij deze behuizing.

[ Voor 39% gewijzigd door FairPCsPlease op 16-04-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:13:
P.S.: 6 jaar doen met deze CPU is inderdaad mijn intentie en mijn belangstelling ligt eerder bij laag vermogen en niet overklokken.
Het is maar dat jij het weet, dat vermogen gaat juist sterk dalen bij de volgende generaties van Zen. Van 14 nm. GF naar 7 nm. GF/TSMC geeft een daling van het vermogen tot zo'n 60%. Dat wil zeggen dat als jij die klokfrequentie van 3,8/4.2 GHz. (1600/2600) zou kiezen op Zen2/Zen3 dan kan jouw vermogen halveren, bijvoorbeeld van 80W naar 40W gemiddeld, al naargelang wat jij met jouw computer doet, misschien nog wel minder dan dat.
Natuurlijk moet je niet om financiële redenen eerder upgraden om dat lagere vermogen te hebben maar als het lagere vermogen op zichzelf een doel is...
Heel erg simpel gezegd: bij een kleinere node heb je kleinere transistors (MOSFETS in dit geval) die een lager vermogen nodig hebben om te schakelen (dat is wat ze doen bij een CPU en een GPU, enen en nullen, het is vooral bij het schakelen dat je elektrishc vermogen hebt, daar tussenin is het vermogen verwaarloosbaar klein) en sneller kunnen schakelen.

Jij gaf aan dat het milieu voor jou een belangrijk motief is - wat ik respecteer en wat voor mij ook geldt tot op zekere hoogte (ik heb bijvoorbeeld ook liever een Vega56 die lichtjes ondervolt is dan een Vega64 of een 1600 op 3,8 GHz in plaats van een 8700k op 4,9 GHz.) en wat overigens ook de reden is dat jij van mij deze speciale service krijgt ;) - dus daarom licht ik jou hier maar even over in dat jij daar rekening mee kan houden. Hoe jij dat afweegt tegenover andere belangen (jouw budget, upgradeplannen etc.) is uiteraard aan jou, daar bemoei ik me niet mee.
Dank. Je bent oplettender dan ikzelf was geweest.
De meest voorkomende beginnersfout: maten die niet bij elkaar passen. Het is nodig om altijd de maten te controleren: lengte grafische kaart, hoogte CPU-koeler, afmetingen kast en welke maten ze ondersteunen (dat wordt altijd aangegeven door de fabrikant, zelfs op Tweakers wordt het vermeld in de Pricewatch)...
Ik vermoedde daarom dat jij dit over het hoofd zou zien als de kast ongeschikt zou zijn voor ATX en dus controleerde ik het maar even.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 16-04-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Het is maar dat jij het weet, dat vermogen gaat juist sterk dalen bij de volgende generaties van Zen.
Dat was ook de reden dat ik bedacht had dat ik beter kon wachten, zo schreef ik 2 weken geleden: "De beslissing uitstellen tot 2019 leek echter me beter. Zuiniger processoren zonder hardwarematige Meltdown kwetsbaarheid lijken er zowel bij AMD als Intel aan te komen volgend jaar. En de meest milieuvriendelijke elektronica, is je bestaande elektronica: deze blijven gebruiken en geen nieuwe kopen is nog altijd het meest energiezuinig" en "Na alle getwijfel lijkt het meest wijze besluit mij "bij twijfel niet inhalen" schreef ik dapper. Alleen met zoveel aandacht geïnvesteerd in keuzes, bleek de keuze voor 1, 2 jaar op de plank te parkeren, toch niet mee te vallen. Zo won de psyche het van het milieu :/ en ga ik over een paar weken een Ryzen 5 desktop in elkaar knutselen :) .
Anoniem: 444127 schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:27:
De meest voorkomende beginnersfout: maten die niet bij elkaar passen.
Heb ik bij de voeding wel goed op zitten letten?

http://eu.coolermaster.com/en/case/case-by-series/n400/ ondersteunt ATX PS2

en http://eu.coolermaster.com/en/power-supply/by-series/v550/ heeft een ATX maat

en nu had ik gelezen, dat ATX PS2 de standaard ATX maat is en geconcludeerd dat het past. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:57:
[...]

Dat was ook de reden dat ik bedacht had dat ik beter kon wachten, zo schreef ik 2 weken geleden: "De beslissing uitstellen tot 2019 leek echter me beter. Zuiniger processoren zonder hardwarematige Meltdown kwetsbaarheid lijken er zowel bij AMD als Intel aan te komen volgend jaar. En de meest milieuvriendelijke elektronica, is je bestaande elektronica: deze blijven gebruiken en geen nieuwe kopen is nog altijd het meest energiezuinig"
Niet als je je huidige electronica kan verkopen en upgradet en die later weer verkoopt... ;)
Zo won de psyche het van het milieu :/ en ga ik over een paar weken een Ryzen 5 desktop in elkaar knutselen :)
Dat mag.
Heb ik bij de voeding wel goed op zitten letten?

http://eu.coolermaster.com/en/case/case-by-series/n400/ ondersteunt ATX PS2

en http://eu.coolermaster.com/en/power-supply/by-series/v550/ heeft een ATX maat

en nu had ik gelezen, dat ATX PS2 de standaard ATX maat is en geconcludeerd dat het past. Klopt dat?
Daar moet ik nog even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Anoniem: 444127 schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:41:
Niet als je je huidige electronica kan verkopen en upgradet en die later weer verkoopt... ;)
Die tweedehands Vraag en Aanbod sectie hier moet ik nog leren kennen, voorlopig ken ik nog alleen Marktplaats en de winkels van CeX uit ervaring, qua verkopen. Voor het oude Gigabyte moederbord heb ik een geïnteresseerde friend op Steam, die een Sandy Bridge i5 heeft en een videokaart, die niet compatible is met zijn huidige foxconn bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FairPCsPlease schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:54:
[...]

Die tweedehands Vraag en Aanbod sectie hier moet ik nog leren kennen, voorlopig ken ik nog alleen Marktplaats en de winkels van CeX uit ervaring, qua verkopen. Voor het oude Gigabyte moederbord heb ik een geïnteresseerde friend op Steam, die een Sandy Bridge i5 heeft en een videokaart, die niet compatible is met zijn huidige foxconn bord.
Ik vind de tweedehandsmarkt in Nederland niet zo goed. Vaak te hoge vraagprijzen voor wat het is.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 16-04-2018 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Het is allemaal binnen nu, met nog twee wijzigingen ten opzichte van het lijstje hierboven:

Na de release van de 2e generatie Ryzen heb ik besloten voor de Ryzen 5 2600 te gaan. Het moederbord wat ik had gekocht had nog niet de juiste BIOS en is door MyCom voor mij geflashed. Verder heeft CHBF me erop gewezen dat ik de verkeerde kast had gekocht en die heb ik geruild voor z'n grotere broer. En dit staat nu op mij te wachten, tot ik in de Hemelvaartsweek aan de slag ga:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 190,70€ 190,70
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 109,-€ 109,-
1Cooler Master N400 KKN1€ 52,70€ 52,70
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 173,-€ 173,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Het is gelukt! Ik post dit nu vanaf mijn nieuwe Ryzen PC. Hij is alleen wel een stuk lawaaieriger dan mijn vorige core i3 in een Spire Coolbox kast. Ik ben er achter gekomen dat de fans van de CoolerMaster N400 niet gestuurd zijn en altijd op vol vermogen draaien en vooral de front fan is luidruchtig.

Ik merk wel dat de PC een stuk sneller is. Ook omdat mijn SSD nu pas van de volle snelheid gebruik kan maken (het vorige moederbord limiteerde de SSD tot 3 GB/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hoe heb je de fans aangesloten, kun je die via het moederbord niet aansturen?

Het verschil tussen 3GB/s en 6GB/s is in de praktijk nihil (het gaat om IOPS, niet om overdracht), ik denk dat het merkbare verschil eerder komt door een verse installatie en/of de andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
mitsumark schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 14:13:
Hoe heb je de fans aangesloten, kun je die via het moederbord niet aansturen?

Het verschil tussen 3GB/s en 6GB/s is in de praktijk nihil (het gaat om IOPS, niet om overdracht), ik denk dat het merkbare verschil eerder komt door een verse installatie en/of de andere onderdelen.
De enige aansluiting voor de fans is een tweeplug-verloopje naar een Molex stekker om ze te voeden, ik zie geen aansluiting of draad die de sturing zou kunnen zijn. Een normale fan-connector (4-pins) heb ik niet gevonden in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De N400 heeft twee 3 pins fans. Als je die direct op het moederbord aansluit kan je met de Asus tool de fansnelheid regelen.
Voor de rest is de behuizing een vrij slechte. Een iets luxer uitziende versie van de N300 met dezelfde minpunten. Geen kabelmanagement, slechte stoffiltering en rumoerige fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Uszka schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 17:17:
De N400 heeft twee 3 pins fans. Als je die direct op het moederbord aansluit kan je met de Asus tool de fansnelheid regelen.
Ik heb ze gevonden. Toen ik de Molex verlooppluggen eraf haalden, bleken de connectoren met 3 gaatjes de passen in de fan aansluitingen met 4 pinnen op het moederbord.

En ik dacht gister dat de front fan het niet deed, maar het geheel ziet er statisch uit, als je naar de LED verlichte fan kijkt, want de bladen zijn zo snel dat je die niet ziet roteren, maar je ziet wel de houder van de fan, die ook fan-vormig is, dus lijkt het net of de boel stil staat.

Het is inderdaad jammer dat het een luidruchtige kast is, maar het was een enorme zoektocht naar een kast, die de usb-aansluitingen aan de voorkant heeft, waar ik ze hebben wil, bovendien hebben veel kasten geen sleuf meer voor de DVD-drive en zo kwam ik bij deze uit. De kast heb ik op mijn bureau staan en ik leg heel vaak een externe drive voor mijn kast om backups bij te werken en dan is het wel zo handig als de kabel ook bij de poort kan, bovenop vindt ik veel te lastig. Zoals ik eerder schreef: ik heb de mode (de mode is poorten bovenop de kast) tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Aparte post voor een andere vraag: ik lees vaak op Tweakers dat bij Ryzen de snelheid van de RAM lager is dan wat het zou moeten zijn, omdat deze soms begrensd wordt. Hoe kan ik zien hoe snel mijn RAM daadwerkelijk is? Het zou 3000 MHz moeten zijn, waar kan ik zien of dat ook echt gehaald wordt?
Pagina: 1