Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Een vriend van mij heeft een acer-aspire-e1-572g. Hij dacht dat de harde schijf kapot is (misschien was windows ook wel corrupt, maar heb ik niet naar gekeken, omdat een SSD sowieso een goede upgrade voor die laptop is en ik kwam er pas later achter dat dat misschien ook wel het probleem kan zijn), dus heeft hij mij gevraagd welke SSD hij moet kopen, om de harde schijf te vervangen. Ik heb hem aangeraden om een samsung 850evo te kopen.

So far so good. Ik heb hem via whatsapp tips gegeven om de SSD in te bouwen en windows erop te zetten. Echter meteen nadat windows 10 er op stond, freezed de laptop random en kan daarna alleen nog hard uitgezet worden (via de powerbutton). Gelukkig pakt hij het goed op en geeft hij mij in ieder geval niet de schuld, maar lastig is het wel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
acer-aspire-e1-572g-54208g1tmnkk
windows 10 home
8GB RAM
i5 4200u
AMD r5 240m

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ondertussen heeft hij al een nieuwe SSD gekregen (weer de 850evo), omdat de computerwinkel dacht dat de SSD DOA was. Maar ook na deze nieuwe SSD blijven de problemen aanhouden. (taakbeheer openen is voldoende om de laptop te laten crashen en niks meer te kunnen doen) De computerwinkel is trouwens een andere winkel dan de winkel waar de SSD is aangekocht, de SSD is namelijk bij coolblue gekocht.

Vandaag is hij bij mij geweest en heb ik samen met hem windows 10 er maar nog een keer op gezet (wist anders ook niet wat ik moest doen). Tot nu toe heb ik nog geen klachten over freezes gehoord, maar de wifikaart kan niet meer gevonden worden. (was ook al voordat hij bij mij kwam, dat gaf hij in ieder geval aan) Dat wil zeggen, geen wifiverbinding en in apparaatbeheer geen wifi-adapter. Via acer de driver gedownload, maar die geeft een foutmelding dat de wifikaart niet aanwezig is oid. Toen heeft hij maar -onder mijn toezicht- de laptop opengetrokken, om te kijken of de kaart nog goed vastzat. Wij konden de wifikaart niet vinden, maar ik durfde de laptop ook niet helemaal te openen, vanwege de flatkabels van het toetsenbord (?) en de touchpad (?) die aan het deksel van de laptop vastzitten en losgemaakt dienen te worden voordat de laptop helemaal open is. Heb geen zin dat die kapot gaan en de laptop niet meer werkt,

Mijn vraag:
Als ik het goed begrepen heb is de laptop wel onderzocht door een computerwinkel. Zou het kunnen zijn dat zij de wifikaart vergeten zijn terug te zetten? Of zie ik nog iets softwarematigs over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, maar als je zoekt op "e1-572g wifi card replacement" krijg je honderden youtube fillumpjes voorgeschoteld. Daar moet toch duidelijk te zien zijn waar de wifi kaart zich bevindt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:05:
Kwenie hoor, maar als je zoekt op "e1-572g wifi card replacement" krijg je honderden youtube fillumpjes voorgeschoteld. Daar moet toch duidelijk te zien zijn waar de wifi kaart zich bevindt?
Klopt. Maar het probleem is dus dat we niet goed in de laptop komen, juist door die flatkabels. Dus ik vroeg me eigenlijk af of dit ook een softwarematig probleem kan zijn. Dan is het snel opgelost. Ik ga in ieder geval geen flatkabels losmaken van een laptop die niet van mij is. Ik heb 1x de flatkabels losgemaakt van een oude DELL waar het toch niks uitmaakt als die kapot zou gaan, maar was weer blij toen alles weer in elkaar zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je al in device manager gekeken? Staat daar een onbekend apparaat?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik zou 8.1 eens installeren. Een laptop van laatste prijsopgave 2014 zou ik geen 10 op proberen. Gewoon om gedoe te besparen. Probeer maar eens voor een verouderde videodriver support te vinden. Een hoop videokaarten waar echt geen reden toe is om ze niet meer te supporten worden simpelweg niet meer gesupport onder windows 10. Windows 8.1 herkent een stuk meer hardware dan 7, dus op een laptop prima oplossing.

En niet beginnen over de start knop, want in 10 heb je ook geen fatsoenlijke haha. Gewoon instellen dat start alleen alle apps moet weergeven en dan applicaties vooraan en alle metro rotzooi uninstallen. Onder 10 zie je dezelfde programma's daar niet van. Maar noemen ze het volgens mij geen metro meer.

Laat daarna eens weten of het wel allemaal probleemloos werkt. 10=simpelweg vragen om hoop gedoe op oudere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Volgens de site van Acer zelf zijn gewoon Windows 10 drivers te downloaden voor de Aspire E1-572G hoor, het lijkt mij dat het eigenlijk geen probleem zou moetn zijn om op dit model laptop Windows 10 te installeren:

https://www.acer.com/ac/e...t/4867;-;Aspire%20E1-572G

Feit blijft dat het raar is dat de WiFi niet gevonden wordt, dus om die reden zou je idd eens Windows 8.1 kunnen proberen, gewoon om te zien of dat werkt.

De WiFi module lijkt bij de 572g inderdaad niet zo eenvoudig toegankelijk als bij de 571 (de meeste filmpjes in de search voorgesteld door Brahiewahiewa gaan over andere modellen), maar daardoor lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat een repairshop "vergeten" is die terug te zetten...

Weet je zeker dat je de Windows 10 specifieke drivers gedownload hebt van de Acer site?

[ Voor 54% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-03-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:39:
Volgens de site van Acer zelf zijn gewoon Windows 10 drivers te downloaden voor de Aspire E1-572G hoor, het lijkt mij dat het eigenlijk geen probleem zou moetn zijn om op dit model laptop Windows 10 te installeren:

https://www.acer.com/ac/e...t/4867;-;Aspire%20E1-572G

Feit blijft dat het raar is dat de WiFi niet gevonden wordt, dus om die reden zou je idd eens Windows 8.1 kunnen proberen, gewoon om te zien of dat werkt.

De WiFi module lijkt bij de 572g inderdaad niet zo eenvoudig toegankelijk als bij de 571 (de meeste filmpjes in de search voorgesteld door Brahiewahiewa gaan over andere modellen), maar daardoor lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat een repairshop "vergeten" is die terug te zetten...

Weet je zeker dat je de Windows 10 specifieke drivers gedownload hebt van de Acer site?
Heb op de site van acer het SN-nummer ingevuld. Dus neem aan dat ik de goede driver gedownload heb. Windows 10 heeft wel altijd bij hem gewerkt (denk 1-1.5 jaar). De WiFikaart zat in vorige modellen naast het RAM-slot, helaas past dat niet meer, omdat er een extra RAM-slot bij is gekomen.

Ik zal nog eens vragen of er een onbekend apparaat in apparaatbeheer te vinden is. Ga ook kijken of win 8.1 wel werkt. Kan ik daar de oude key voor gebruiken of werkt die niet meer door de upgrade naar windows 10?

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 31-03-2018 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
>Heb op de site van acer het SN-nummer ingevuld.

Ik zou voor de zekerheid de Window 10 driver expliciet downloaden (zie de link die ik stuurde). Acer weet op basis van SN niet welk besturingssysteem jij draait.

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 31-03-2018 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:41:
>Heb op de site van acer het SN-nummer ingevuld.

Ik zou voor de zekerheid de Window 10 driver expliciet downloaden (zie de link die ik stuurde). Acer weet op basis van SN niet welk besturingssysteem jij draait.
Ow je wou weten of ik w10 geselecteerd heb. Dacht gelezen te hebben of ik wel de juiste driver had gedownload.

Maar heb zeker weten de driver voor windows 10 gepakt, want ik had maar 4 andere drivers ipv 14 (oid) bij windows 8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Dan inderdaad, zoals Brahiewahiewa zegt, eens kijken of de device manager een onbekend apparaat laat zien, en/of win 8.1 testen. Tot slot kun je natuurlijk ook een andere WiFi adapter toevoegen, die zijn niet duur (bijv pricewatch: TP-Link TL-WN725N), mocht het echt niet lukken de interne adapter aan de praat te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 31-03-2018 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik heb al aangeboden om windows 8.1 te installeren om te kijken of dat iets oplost. Ook heb ik hem nog een keer gevraagd of er onbekende apparaten in apparaatbeheer te vinden zijn. (wou ik gisteren al doen, maar zijn we niet aan toegekomen, omdat hij weg moest). Heb nog geen antwoord, dus nog eventjes wachten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:52

MsG

Forumzwerver

99 van de 100 keer heeft een laptop een schakelaar voor wifi. Met die knop wordt vaak daadwerkelijk de hardware voor het systeem onzichtbaar, dus ook niet zichtbaar in Apparaatbeheer. Probeer dus eerst eens dat soort laptop-specifieke knoppen en schakelaars werkend te krijgen door de juiste drivers te gebruiken. Daarna ziet de laptop vanzelf wel een netwerkkaart. Is ook vaak met bluetooth of andere functionaliteiten zo. Zo heb ik helaas al meerdere laptops gehad waarbij deze knop-aansturing qua drivers niet meer beschikbaar was voor een nieuwere Windows, waardoor je soms de ingebouwde Bluetooth niet meer kan gebruiken.

Zie ook: Geen Bluetooth in Windows 10 door ontbreken keyboard-drivers

[ Voor 7% gewijzigd door MsG op 31-03-2018 11:50 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MsG schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:48:
99 van de 100 keer heeft een laptop een schakelaar voor wifi. Met die knop wordt vaak daadwerkelijk de hardware voor het systeem onzichtbaar, dus ook niet zichtbaar in Apparaatbeheer. Probeer dus eerst eens dat soort laptop-specifieke knoppen en schakelaars werkend te krijgen door de juiste drivers te gebruiken. Daarna ziet de laptop vanzelf wel een netwerkkaart. Is ook vaak met bluetooth of andere functionaliteiten zo. Zo heb ik helaas al meerdere laptops gehad waarbij deze knop-aansturing qua drivers niet meer beschikbaar was voor een nieuwere Windows, waardoor je soms de ingebouwde Bluetooth niet meer kan gebruiken.

Zie ook: Geen Bluetooth in Windows 10 door ontbreken keyboard-drivers
Als ik het goed begrijp, moet ik dus ergens een driver vandaan toveren voor het toetsenbord? Acer zelf heeft niet bijster veel drivers voor windows 10 gemaakt. Maar misschien kan windows zelf wel wat vinden.

Misschien heeft hij trouwens ook wel per ongeluk de wifi uitgezet met fn-toets f... Of moet apparaatbeheer de wifikaart dan nog wel zien? Nogmaals, windows is er opnieuw opgezet, dus ik zou er van uitgaan dat een eventuele 'functietoetsactie' ongedaan gemaakt is.

Windows 8.1 drivers zijn er wel in overvloed. Ik neem aan dat ik die zonder problemen kan gebruiken op windows 10 en mochten deze niet werken, ik netjes een foutmelding krijg bij het installatieproces?

Ik vind het wel een beetje apart. Die laptop heeft 1.5 jaar of zo prima gewerkt op windows 10, en ook nadat hij de eerste SSD geïnstalleerd had, had hij geen wifi-problemen. Die kwamen pas later.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 31-03-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Of probeer eens nu al de wifi toggle te doen. FN toets + (vaak) F2, is exact dezelfde werking als een andere vorm van een wifi schakelaar. Deze hebben allemaal als resultaat dat de hardware in Windows daadwerkelijk als verwijderd is gezien. Ga je dus drivers proberen te installeren voor een wifi-kaart dan zegt Windows dus doodleuk dat die hardware niet aanwezig is. Soms kan je vanuit het bios nog reguleren dat wifi bijvoorbeeld standaard aan staat. Maar stel je kan dat in het bios niet wijzigen en je kan die schakelaar ook niet meer aangestuurd krijgen met een nieuwe Windows, dan ben je soms redelijk de pineut om dat soort functionaliteit nog werkend te krijgen. Zeker op oude laptops die technisch prima kunnen draaien op Windows 10 kom ik dit veelvuldig tegen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:51:
Of probeer eens nu al de wifi toggle te doen. FN toets + (vaak) F2, is exact dezelfde werking als een andere vorm van een wifi schakelaar. Deze hebben allemaal als resultaat dat de hardware in Windows daadwerkelijk als verwijderd is gezien. Ga je dus drivers proberen te installeren voor een wifi-kaart dan zegt Windows dus doodleuk dat die hardware niet aanwezig is. Soms kan je vanuit het bios nog reguleren dat wifi bijvoorbeeld standaard aan staat. Maar stel je kan dat in het bios niet wijzigen en je kan die schakelaar ook niet meer aangestuurd krijgen met een nieuwe Windows, dan ben je soms redelijk de pineut om dat soort functionaliteit nog werkend te krijgen. Zeker op oude laptops die technisch prima kunnen draaien op Windows 10 kom ik dit veelvuldig tegen.
idd... :X waardeloos zijn die "softswitches"
Volgens mij kon je bepaalde features wel uit gooien als je een mpcie pennetje afplakte oid maar hoe dat precies zit? :/

en voor @hoi1234 je moet inderdaad het toetsenbord opliften om te kunnen zien of de kaart aanwezig is.

YouTube: Acer Aspire E1-572 backward assembling process

misschien dat je hier nog iets aan hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door SMSfreakie op 31-03-2018 13:01 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MsG schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:51:
Oh oké dat is balen... Ik sluit het niet uit dat iemand de wifikaart (per ongeluk) heeft uitgezet. Stom dat ik daar niet meteen aan dacht.
SMSfreakie schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:56:
[...]

idd... :X waardeloos zijn die "softswitches"
Volgens mij kon je bepaalde features wel uit gooien als je een mpcie pennetje afplakte oid maar hoe dat precies zit? :/
Dan moet ik dus weer de laptop openen en dat ga ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar FN + F3 biedt geen soelaas? Je zou dan zo'n "nieuwe hardware gedetecteerd"-achtig Windows-geluidje krijgen wat je ook hoort als je een USB-stick in een PC doet.

Afbeeldingslocatie: https://c.76.my/Malaysia/keyboard-acer-aspire-e1-570-e1-572-e1-731-e1-572g-e1-522-e1-522g-careitcomp-1510-18-careitcomp@1.jpg

Als ik naar je toetsenbord kijk lijkt het in dit geval dus FN + F3 te zijn.

Als je de laptop dan even bedraad aansluit installeert hij daarna de gevonden netwerkkaart 9 van de 10 keer vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MsG schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 13:32:
Maar FN + F3 biedt geen soelaas? Je zou dan zo'n "nieuwe hardware gedetecteerd"-achtig Windows-geluidje krijgen wat je ook hoort als je een USB-stick in een PC doet.

[afbeelding]

Als ik naar je toetsenbord kijk lijkt het in dit geval dus FN + F3 te zijn.

Als je de laptop dan even bedraad aansluit installeert hij daarna de gevonden netwerkkaart 9 van de 10 keer vanzelf wel.
Lijkt een goede tip. Ga het doorgeven! Zelf weet ik ook niet beter dan dat dat tekentje op de f3 toets voor de WiFi is
Pagina: 1