Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:13

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb sindskort een oude Acer Aspire 5542G gekregen, een al wat ouder beestje maar hij werkt nog prima. Hij gaf geen beeld meer maar leek wel door te starten. Met een nieuwe BIOS-batterij werkte het beestje weer.

Echter heeft Acer geen drivers aangeboden voor hoger dan Windows 7, waardoor de Bluetooth-schakelaar uit blijft staan en daardoor ook hardwarematig niet vindbaar is in Apparaatbeheer. Ik heb in het BIOS al gekeken of ik de Bluetooh-staat los van de knop kan regelen, maar er is niks in te stellen in het BIOS helaas. De bestaande Windows 7 drivers voor het keyboard worden ook niet geaccepteerd door Windows 10 helaas.

Ik kom dit soort euvels wel vaker tegen met oudere laptops die voor 99% nog wel goed werken in Windows 10, maar door een paar proprietaire knopjes die leunen op een specifiek stuk software je bepaalde hardware niet meer kan gebruiken.

Ik heb reeds met Snappy Driver Installer Origin gekeken of deze bijvoorbeeld nog betere drivers vindt, maar deze vond niks nieuws. Handmatig een Bluetooth-driver installeren is ook niet mogelijk omdat het hele Bluetooth-apparaat verdwijnt via zo'n schakelaar.

Mensen ervaring met bepaalde tooltjes of iets dergelijks om nog wel de Bluetooth-hardware naar voren te laten komen? Wat mij betreft blijft hij nadat het 1 x werkt gewoon altijd enabled.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een scenario van maken.
drivers communiceren rechtstreeks met de hardware.
In Windows is dat de extensie sys.

Acer heeft geen drivers voor de Bluetooth.
Dan ga je kijken of er iemand drivers voor de bluetooth heeft geschreven via een driverzoek programma?

Beter kan je de adviezen van de Acer site overnemen.
Omdat die de fabrikant is, en drivers digitaal ondertekend moeten worden door Microsoft.

Dat wil zeggen, stel iemand zou die drivers zelf hebben geprogrammeerd, dan nog heb je er niks aan.
Microsoft is al bezig samen met fabrikanten alle drivers via Windows updates te laten verlopen in de toekomst.
Meer ook om bepaalde type malware die zich verspreiden ook de kop in te drukken die zich dan weer aanbieden als een programma die drivers zoekt en installeert.

Als insider weet ik dat, Microsoft is op dit moment ook bezig met technieken die een bufferoverflow onmogelijk maken, dat is in ontwikkeling ook om exploits onmogelijk te maken.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt, en op zo een ouwe laptop zou ik mij persoonlijk niet zo druk maken om Bluetooth, zat andere manieren om je data over te pompen.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij jezelf nadenken waar je bt voor wilt gebruiken. Keyboard en muis? Koop een simpele BT combi, zilt een dongle bij die het wel doet. Wireless headphones? Kun je doen maar daar zal deze chip niet evht voor geschikt zijn (wnat oud), dus ook een nieuwe dongle.
Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken en het kreng gewoon in apparaatbeheer definitief uitschakelen. Op in de BIOS helemaal disablen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07
*knip*....zeg dan niets

OT:
Ik ben niet heel erg fan van wat ik ga aanbieden maar heb je het volgende geprobeerd:
Bluetooth: https://drp.su/en/devices...-module?os=windows-10-x64
Launchmanager: https://drp.su/en/devices...-device?os=windows-10-x64

Ik gebruik zelf het liefst niet zulke programma's maar de LAN driver package van hun werkt ideaal op Windows 7. Gezien volgens de Acer pagina er een Foxconn driver voor Bluetooth in zit zou die hiermee moeten werken en na installatie gewoon met het standaard Bluetooth icoon van Microsoft uit en aan zijn te zetten. De launchmanager is als het goed is de applicatie waarmee je (eventueel) ook de Bluetooth aan en uit kan zetten, maar normaal gesproken hoort dit met alleen de Bluetooth driver ook te kunnen.

Eventueel kan je de EXE die wordt aangeboden ook uitpakken (met 7-zip en dergelijken) en via de inf files (device manager) hem installeren heb ik al eerder met drivers van hun site gedaan.

[ Voor 35% gewijzigd door TheVMaster op 18-01-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
*Knip* Heb het al aangepast

Ik wilde graag Windows 10 vanwege de actieve bijwerking, waar Windows 7 toch een beetje dood is qua ontwikkeling, de verbeteringen die in Windows 10 zitten komen bijv. niet opeens nog naar 7 (los van security updates)

Bovendien als ik hem weer van de hand doe staat 10 toch een stuk beter dan 7 in de beeldvorming. Daarnaast vond ik het onzinnig dat door een gebrek aan support een technisch ding als Bluetooth ineens niet meer werkt. Een nieuwe Bluetooth-module kopen vind ik dan ook wat symptoombestrijding.

Zelf met Bluetooth-drivers heeft dus ook niet zo'n zin, dat lees je op internet veelvuldig als oplossing, maar het punt is, via zo'n schakelaar wordt de Bluetooth daadwerkelijk hardwarematig uitgezet, dit is altijd zo bij laptops. Dus een Bluetooth-apparaat, ook geen onbekend apparaat, zul je niet vinden in Apparaatbeheer.

De nieuwere keyboard-drivers zijn dan wel een interessante, die had ik zelf nog niet gevonden, dat ga ik nu even proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 18-01-2018 09:36 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*
MsG schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:38:
Ik wilde graag Windows 10 vanwege de actieve bijwerking, waar Windows 7 toch een beetje dood is qua ontwikkeling, de verbeteringen die in Windows 10 zitten komen bijv. niet opeens nog naar 7
Dat klopt, MS is volop bezig daar met het ontwikkelen en door ontwikkelen van hun nieuwste versie. Ik lees ook veel over problemen die er ontstaan met oudere hardware die vooral na een versie upgrade plots rare bewegingen beginnen te vertonen. Onlangs nog na die laatste Fall Upgrade konden mensen met een oude AMD processor hun computer niet meer opstarten, maar MS heeft er wel een update voor gemaakt.

Mensen met kinderen die al hun schoolwerk ineens niet meer konden bereiken, is dan van een orde waar mensen echt gedupeerd kunnen worden.
MsG schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:38:
De nieuwere keyboard-drivers zijn dan wel een interessante, die had ik zelf nog niet gevonden, dat ga ik nu even proberen.
Doet je toetsenbord niks dan? Hoe ben je ingelogd dan? controleer je de uitgever van de drivers? De drivers worden in de kernel geladen. Je wil daar toch wel het liefst alleen betrouwbare bestanden.

Ik begrijp dat je graag Windows 10 wil gebruiken hoor. maar afgezien van al die MEUK, app store en een gekoppeld e-mail adres aan je account, verschilt het niet zo bar veel met Windows 7. Ja de interface is wel heel anders, en er zijn heel wat meer services. Uiteindelijk heb je wel gelijk na 2020, dan Windows 8.1 nog updates ontvangt tot 2023, en dan is Windows 10 het enige wat nog ondersteund wordt als MS besturingssysteem. Het is niet zo dat ik je op andere gedachten wil brengen hoor :), je bent vrij om te doen en te laten wat jij zelf wil, ik deel slecht mijn ervaringen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders is het RUIS zoals Starke het al noemde.

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 18-01-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
De keyboard drivers linken helaas naar zo'n bloatware driver pakket, zelf even wat andere drivers geprobeerd maar die pakt hij ook niet.

Het probleem is dit: Veel laptops hebben een Bluetooth-switch, ofwel middels een dedicated knopje, anders is het soms via een FN shortcut. Deze communiceert met bepaalde fabrikantsoftware, die er voor zorgt dat de Bluetooth daadwerkelijk hardwarematig aan gaat en zichtbaar wordt in Apparaatbeheer, en werkt en dergelijke.

Het probleem in mijn geval dus is dat die aansturingssoftware van die Bluetooth-knop niet beschikbaar is voor Windows 10, en de oudere versies werken niet of krijg ik niet eens geïnstalleerd. Hierdoor zal de Bluetooth-apparatuur dus niet eens zichtbaar worden in apparaatbeheer en dus ook niet bruikbaar worden.

Niet vreselijk hoor, maar vind het toch jammer als hier niks voor zou zijn, behalve de laptop terug naar Windows 7 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus in principe als je een bluetooth driver laadt toont de interface van Windows niks.
Dat komt omdat MS dan geen dll bestanden heeft gemaakt daarvoor.

dll bestanden bevatten de inhoud van de interface. Dus dan zou je ook nog een dll (modules) moeten hebben om instellingen te kunnen doen voor de bluetooth.

Hier zie je een voorbeeld van de broncontrole Windows 10, de kernel waar de drivers (modules) te zien zijn, en een paar dll bestanden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0razwndyxyl1e.jpg

zo ziet de bron er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Zonder de keyboard-aansturing van die specifieke knopjes krijg ik überhaupt het Bluetooth-apparaat niet eens zichtbaar (ook niet als onbekend apparaat) de knop doet nu namelijk niets. Je zit 1 denkstap te ver denk ik. Ik zoek dus eigenlijk een manier om alsnog tegen de hardware aan te praten die die Bluetooth-knop kan emuleren.

Maar het lijkt er sterk op dat hier niet echt wat mogelijk voor is.

Zal eens kijken wat een Linux-stickje doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja Linux is een wereld van verschil omdat een hele community open source mee kan werken. Het is vaak wat meer Engels maar veel meer mogelijk. In Windows 10 zijn ze de veiligheid ook aan het dichttimmeren.
Probleemloze systemen op dit gebied bestaan niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Helaas; zelfs onder Linux is die knop niet aangestuurd en is er dus geen Bluetooth zichbaar. Ik laat het gewoon zo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

@MsG heb je geprobeerd de driver te forceren voor je keyboard? En overigens, waar heb je die driver gevonden?

https://www.acer.com/ac/e...oduct/1336;-;Aspire+5542G

Daar staat hij niet?

En welke foutmelding krijg je? Driver niet getekend? Lijkt me gek, aangezien deze getekend moesten zijn ten tijde van Windows 7.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Hij staat onder Applications 'LaunchManager Application'. Die krijg ik niet geïnstalleerd, waardoor die Bluetooth-knop niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

MsG schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 00:55:
Hij staat onder Applications 'LaunchManager Application'. Die krijg ik niet geïnstalleerd, waardoor die Bluetooth-knop niks doet.
Alright, als je dat uitpakt vind ik .sys bestanden:

\Launch Manager_Dritek_v.3.0.03_WIN7x64\InstPack\WHQL_W764\LManager.sys

Als je deze driver handmatig forceert op het toetsenbord, wat gebeurd er dan?

Hoe driver forceren?
https://answers.microsoft...ee-4fb5-9acb-6e86122a8306

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07
MsG schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:19:
De keyboard drivers linken helaas naar zo'n bloatware driver pakket, zelf even wat andere drivers geprobeerd maar die pakt hij ook niet.

Het probleem is dit: Veel laptops hebben een Bluetooth-switch, ofwel middels een dedicated knopje, anders is het soms via een FN shortcut. Deze communiceert met bepaalde fabrikantsoftware, die er voor zorgt dat de Bluetooth daadwerkelijk hardwarematig aan gaat en zichtbaar wordt in Apparaatbeheer, en werkt en dergelijke.

Het probleem in mijn geval dus is dat die aansturingssoftware van die Bluetooth-knop niet beschikbaar is voor Windows 10, en de oudere versies werken niet of krijg ik niet eens geïnstalleerd. Hierdoor zal de Bluetooth-apparatuur dus niet eens zichtbaar worden in apparaatbeheer en dus ook niet bruikbaar worden.

Niet vreselijk hoor, maar vind het toch jammer als hier niks voor zou zijn, behalve de laptop terug naar Windows 7 zetten.
Sorry voor het bloatware driver pakket (ik gaf niet voor niks aan liever link ik ze niet, omdat je rekening moet houden met wat je aan en vooral uitzet tijdens installatie zeker in hun volledige driver update pakket).

Ik kwam in mijn zoektocht nog wat tegen hoewel ik geen idee heb of dit nog werkt voor de huidige 1709 versie van Windows 10 (gezien het artikel van ergens 2 jaar gelden is). Gezien de driver eveneens van Dritek is (en wat nieuwer dan degene op de site van acer van jouw laptop, v5.1.15 vs v3.0.0) zou wat er op onderstaande blog staat wel eens kunnen werken.

Website: http://laptop-driver.blog...er-for-windows-10_10.html
Launch Manager Driver/Application for Windows 10.
Acer only uses Dritek Launch Manager, and even it is part of drivers downloads, it is only a software and Windows Version compatibility normally doesn't effect the requirement for installation.
You only need to install Windows 7 Version of the Launch Manager, I use it on my Acer E15 (E1-511-C8QG) and it works just fine.

Acer Launch Manager
Version 5.1.15
Download (Windows 10 32-bit and 64-bit)
Download (Windows 10 64-bit)

Installation:
Unzip the package (extract the files)
Find setup and double click to install
Reboot after installation, you will see the changes after a reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57

TheVMaster

Moderator WOS
Modbreak:Ik heb een aantal reacties getrashed. Houden we het verder even on-topic en blijven we netjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Starke schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:49:
[...]

Sorry voor het bloatware driver pakket (ik gaf niet voor niks aan liever link ik ze niet, omdat je rekening moet houden met wat je aan en vooral uitzet tijdens installatie zeker in hun volledige driver update pakket).

Ik kwam in mijn zoektocht nog wat tegen hoewel ik geen idee heb of dit nog werkt voor de huidige 1709 versie van Windows 10 (gezien het artikel van ergens 2 jaar gelden is). Gezien de driver eveneens van Dritek is (en wat nieuwer dan degene op de site van acer van jouw laptop, v5.1.15 vs v3.0.0) zou wat er op onderstaande blog staat wel eens kunnen werken.

Website: http://laptop-driver.blog...er-for-windows-10_10.html

[...]
Ja die link heb ik ook geprobeerd, en hoewel er staat dat het compatibel is met Windows 10 wordt er wel geïnstalleerd (weet even uit het hoofd niet meer of dit ook alleen werkte met compatibiliteitsmodus) maar start er niks op en werken alle executables niet. Alleen bij de knoppen die native in Windows 10 ook al wel werken bij toetsenborden (schermverlichting aanpassen, geluid aanpassen, etc.) krijg ik nu ook nog een popupje van deze drivers/programma's, maar precies de enige knop waar het om gaat, de Bluetooth-switch doet nog steeds niks nuttigs :'(

Het toetsenbord veranderen met de driver lukte wel, maar haalde ook niets inhoudelijks uit, er is blijkbaar echt een extern proces nodig wat die knop-functie doorcommuniceert met de laptop-hardware.

Ik laat het denk ik maar zo, het is ook meer dat dit me dwars zit dat ik het niet werkend krijg dan dat ik de Bluetooth per se nodig heb. Volgens mij wel een bekend trekje op Tweakers :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:08:
[...]

Ik laat het denk ik maar zo, het is ook meer dat dit me dwars zit dat ik het niet werkend krijg dan dat ik de Bluetooth per se nodig heb. Volgens mij wel een bekend trekje op Tweakers :P.
Hoi MsG, ja dat kan je ook zien als een soort sport. Eigenlijk ben je dan ook meer bezig met het systeem zelf, en leer je ondertussen wat wel of niet kan.
Wat betreft de drivers is dat de extensie sys en die worden standaard in de kernel geladen in Windows zoals je in de broncontrole kan zien hier boven.

Dat is ntoskrnl.exe die via de bootmgr geladen wordt als Windows start. Bestanden met de extensie (type) *.sys communiceren rechtstreeks met de hardware. Je kan dat alles per proces zien in de broncontole gefilterd op modules. Een AV maakt ook gebruik van drivers, die kunnen gewoon in een programma geladen worden net als in ntoskrnl.exe.

Maar dan de functie van dll extensie is in Windows de inhoud van wat men noemt de interface. En vanuit dll bestanden zou jij dan knoppen en teksten in een schermpje willen zien die er niet zijn.

Als dat dus niet ondersteund wordt door MS, en een derde partij besluit daar een programma voor te maken, dan zit je eigenlijk al in een third party.
Ik hoop niet dat deze info vervelend voor je is. Maar zo werkt dat systeem.

Je kan in de broncontrole bij alle programma's die in het geheugen zijn geladen de modules zien, je kan dan ook zien dat programma's gebruik maken van dll bestanden van MS, daar is dat systeem zo voor bedoeld. Een programma kan een dll oproepen, die in de map system32 staat en functies gebruiken.

Je kan ook in de broncontrole zien dat meerdere programma's dezelfde dll bestanden op kunnen roepen.
Als je weet hoe dat in het geheugen wordt geladen, een exe is een frame, is het eigenlijk simpel.
Als je een BMP extensie laadt in mspaint.exe is dat eigenlijk voor een processor een zelfde beweging als sys en dll in ntoskrnl.exe laden. Maar dan met andere functies, de kernel heeft geen interface naar de gebruiker toe. mspaint.exe wel.

Veel succes.
JackSparrow schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:36:
[modbreak]

Ik heb een aantal reacties getrashed. Houden we het verder even on-topic en blijven we netjes?
[/modbreak]
Goed plan Jack, bedankt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2018 15:50 ]

Pagina: 1