NAS/Storage voor 100 mensen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sence123
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik zoek een?
NAS of vergelijkbaar systeem voor op een kantoor met 80 a 100 gebruikers

Wat is je budget?
Budget is er niet echt maar het moet wel schappelijk blijven :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
We hebben nu een Synology DS1513+ en dat bevalt prima maar een DIY NAS oid is ook geen probleem.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onze huidige nas zit vol (ongeveer 8TB) met voornamelijk PSD's en Ai bestanden voor onze design afdeling(8 a 10 mensen), hun werken constant vanaf het netwerk maar er komen steeds meer mensen bij die dit doen en het word eigenlijk gewoon wat traag, bijv. het laden van thumbnails in bridge of het openen van een PSD a 700MB duurt gewoon veel te lang. Buiten om de designers gebruikt de rest van het kantoor ook eigenlijk wel elke dag de NAS.

Zijn er tweakers die zelf een oplossing hebben bij hun werkgevers oid ?

Beste antwoord (via Sence123 op 29-03-2018 16:37)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:19
Hoe zit je netwerk in elkaar ? Wat doen de interfaces ?
Vind het vreemd dat je LAN 2 overlapt met LAN 1.
RAID5 is nooit echt een uitblinker in performance. Zeker met beperkte write cache (bij softraid vrijwel geen). Je zou met een DX uitbreiding nog voor SSD cache kunnen gaan én je spindels vergroten voor meer IO.
Eigenlijk moet je kijken even onder CPU kijken naar IO wait. Via cli kan je ook htop gebruiken om wat meer info te krijgen over specifieke processen en gemiddelde load.
We hebben geen LACP atm maar dat heb ik al wel voorgesteld.
Heeft alleen nut bij veel gelijktijdig gebruik (en natuurlijk redundancy).
Leeghoofd21 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:17:
Het lijkt er vooral op dat je NAS vol zit in plaats van heeeel hard moet werken.
Waar kan je dat uit opmaken ? Met maar een beetje load kan ik de IO wait vrij makkelijk > 90 krijgen, zeker met raid 5. Systeem lijkt dan uit zijn neus te vreten maar staat toch helemaal stil.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 29-03-2018 14:27 ]

Alle reacties

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:29
Begrijp ik het goed dat de mensen de bestanden openen vanaf de NAS? Wat je niet verteld is hoe je netwerk er uit ziet, wat hier wel van belang is. Ook vertel je niet wat voor schijven er in je NAS zitten en wat voor RAID configuratie je gebruikt in deze NAS. Beide zaken hebben sterke invloed op de snelheid.

Een kennis van mij zit een beetje in dezelfde situatie, alleen dan met video materiaal. Deze hebben uiteindelijk besloten om naar 10 Gbit aansluitingen op de werkstations over te gaan en de storage oplossing (geen NAS maar een SAN) te upgraden naar SSD schijven. Toen was het werkbaar maar nog steeds niet optimaal.

• DukeBox
Wat is de configuratie van je DS1513+.. hoeveel HDD's (en welk model), expansion units, netwerk LACP ?
Werken hier met 200+ man vanaf synologys zonder issues maar uiteraard wel genoeg IOPS en bandbreedte.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 29-03-2018 11:19 ]

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-01 19:14

NeHoX

Gamer + PV

Is er rekening gehouden met (on-site en off-site) back-up? Heb je een richtprijs? Voor een kantoor met 100 werknemers en bestanden van 700MB zou ik zeker gaan kijken naar NAS/SAN met flash storage en 10Gbit interfaces.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Sence123
Bedankt voor de reacties!
Monkeybrains schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:14:
Begrijp ik het goed dat de mensen de bestanden openen vanaf de NAS? Wat je niet verteld is hoe je netwerk er uit ziet, wat hier wel van belang is. Ook vertel je niet wat voor schijven er in je NAS zitten en wat voor RAID configuratie je gebruikt in deze NAS. Beide zaken hebben sterke invloed op de snelheid.

Een kennis van mij zit een beetje in dezelfde situatie, alleen dan met video materiaal. Deze hebben uiteindelijk besloten om naar 10 Gbit aansluitingen op de werkstations over te gaan en de storage oplossing (geen NAS maar een SAN) te upgraden naar SSD schijven. Toen was het werkbaar maar nog steeds niet optimaal.
Dat klopt mensen openen de files vanaf de NAS

Wat betreft de config van de DS1513+ :

Disks
Netwerk
Raid
Gemiddelde load

Verder hebben we een incremental backup die elke avond om 22:00 uur draait

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je dit topic al bekeken:
HP ProLiant DL180 Max storage?

Zelfde soort situatie. :) Misschien dat je daar eerst even doorheen moet bladeren.

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 29-03-2018 14:10 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:12

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Het lijkt er vooral op dat je NAS vol zit in plaats van heeeel hard moet werken.
Is het niet mogelijk om de schijven te upgraden naar 6 of 8TB schijven?

Ik zag dat er een uitbreiding is voor deze NAS in de vorm van de DX513 ( pricewatch: Synology DiskStation DX513 (Expansion Unit) )

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • Beste antwoord

• DukeBox
RAID5 is nooit echt een uitblinker in performance. Zeker met beperkte write cache (bij softraid vrijwel geen). Je zou met een DX uitbreiding nog voor SSD cache kunnen gaan én je spindels vergroten voor meer IO.
Eigenlijk moet je kijken even onder CPU kijken naar IO wait. Via cli kan je ook htop gebruiken om wat meer info te krijgen over specifieke processen en gemiddelde load.
Waar kan je dat uit opmaken ? Met maar een beetje load kan ik de IO wait vrij makkelijk > 90 krijgen, zeker met raid 5. Systeem lijkt dan uit zijn neus te vreten maar staat toch helemaal stil.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 29-03-2018 14:27 ]

• Sence123
[quote]DukeBox schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:24:
De NAS zit op een Gigabit switch, de designers zitten allemaal op een gigabit lijn.
Dus wat je eigenlijk zegt is overstappen op RAID-1? We hebben een Back-up in de cloud dus mocht er iets mis gaan kunnen we binnen no-time weer up en running zijn.
De IO wait heeft in de laatste maand een piek gehad van max. 17%.
Veel gelijktijdig gebruik als in 10 mensen die tegelijk een flinke PSD openen ?
Is het niet mogelijk om de schijven te upgraden naar 6 of 8TB schijven?

Ik zag dat er een uitbreiding is voor deze NAS in de vorm van de DX513 ( pricewatch: Synology DiskStation DX513 (Expansion Unit) )
Die expansion is sws wel een idee aangezien het vol zit idd, upgraden naar grotere schijven is niet echt een optie aangezien de NAS 24/7 up moet zijn ivm productie systemen die hier data vandaan halen of uploaden.

• DukeBox
Sence123 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:56:
De NAS zit op een Gigabit switch, de designers zitten allemaal op een gigabit lijn.
Ik bedoel waar zijn de verschillende ip-adressen voor. Gescheiden netwerk voor backup e.d. of zit alles in hetzelfde netwerk (VLAN) ?
Dus wat je eigenlijk zegt is overstappen op RAID-1? We hebben een Back-up in de cloud dus mocht er iets mis gaan kunnen we binnen no-time weer up en running zijn.
Nee, ik geef alleen aan dat RAID5 nou eenmaal niet het snelst is en dus beperkingen heeft. Gaat het om veel IO dan zit je al snel aan RAID10 vast, dit schaalt ook mee met meer spindels.
De IO wait heeft in de laatste maand een piek gehad van max. 17%.
Hoe lang heeft die piek geduurd ? Als dat de momenten zijn dat alles 'traag' is dan weet je meteen je bottleneck.
Veel gelijktijdig gebruik als in 10 mensen die tegelijk een flinke PSD openen ?
Dat zou die op zich wel aan moeten kunnen. Gaat meer om tegelijk grote hoeveelheden data wegschrijven.
Die expansion is sws wel een idee aangezien het vol zit idd,
Met een DX zou je ook een SSD cache kunnen toevoegen. Kijk eens met de cache advisor of dat nut voor je zou hebben.
.. upgraden naar grotere schijven is niet echt een optie aangezien de NAS 24/7 up moet zijn ivm productie systemen die hier data vandaan halen of uploaden.
Waarom niet ? Expanden kan gewoon on-line (een voor een), je kan ook de rebuild rate tunen en hem 's nachts zwaarder zetten dan overdag qua impact. Met 2 TB HDD's zal het nou ook weer geen eeuwigheid duren. Dat is júíst waarom je een NAS met hotswap opties e.d. koopt.

Hoe dan ook valt er ook nog veel te tunen aan de instellingen, denk aan log settings, gebruik van advanced permissions, type filesystem, smb instellingen zoals versie en fast file clone, file access time recording, indexing etc..
Zeker bij bedrijven kom ik maar al te vaak tegen dat ze niet veel verder gekomen zijn dan uit de doos halen, wizzard doorlopen en 'klaar'..

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 29-03-2018 15:13 ]

• Sence123
Ik bedoel waar zijn de verschillende ip-adressen voor. Gescheiden netwerk voor backup e.d. of zit alles in hetzelfde netwerk (VLAN) ?
Eerlijk gezegd geen idee waarom dit zo is ingericht, de NAS staat er al een aantal jaar en ik werk hier pas een half jaartje ongeveer.
Nee, ik geef alleen aan dat RAID5 nou eenmaal niet het snelst is en dus beperkingen heeft. Gaat het om veel IO dan zit je al snel aan RAID10 vast, dit schaalt ook mee met meer spindels.
Oke, dit is wel iets om over na te denken dan.
Hoe lang heeft die piek geduurd ? Als dat de momenten zijn dat alles 'traag' is dan weet je meteen je bottleneck.
De piek duurde van 11:00 tot ongeveer 15:00.
Met een DX zou je ook een SSD cache kunnen toevoegen. Kijk eens met de cache advisor of dat nut voor je zou hebben.
SSD Cache Advisor
Waarom niet ? Expanden kan gewoon on-line (een voor een), je kan ook de rebuild rate tunen en hem 's nachts zwaarder zetten dan overdag qua impact. Met 2 TB HDD's zal het nou ook weer geen eeuwigheid duren. Dat is júíst waarom je een NAS met hotswap opties e.d. koopt.

Hoe dan ook valt er ook nog veel te tunen aan de instellingen, denk aan log settings, gebruik van advanced permissions, type filesystem, smb instellingen zoals versie en fast file clone, file access time recording, indexing etc..
Heeft dit geen invloed op de backup die elke avond om 22:00 draait?

[ Voor 3% gewijzigd door Sence123 op 29-03-2018 15:35 ]

• DukeBox
Sence123 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:35:
Heeft dit geen invloed op de backup die elke avond om 22:00 draait?
Volgens je cache adviser heb je 200GB per dag aan delta's ? Weet niet hoe je je backup maakt maar denk niet dat dat erg veel invloed heeft. Maar nogmaals, je kan dat tunen, desnoods doe je voor ieder weekend een disk, en zet je hem op zondag op maximaal. Dan heb je ze in 5 weken allemaal gehad.

b.t.w. het advies is overigens best flink, zou dus zeker kunnen helpen. Ik heb bij ons maar 1 NAS met voornamelijk videomateriaal die in de buurt komt van de 700GB.. de rest zijn maar kleine beetjes (is ook voornamelijk cold storage).

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 29-03-2018 15:51 ]

Pagina: 1