Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
In een topic in 2016 heb ik al eens aangegeven een switch van baan te willen maken, en heb die eind 2016 ook gemaakt.

Hoewel het uiteindelijke traject naar een job moest leiden op onze IT afdeling, liep het even wat anders.
Uit nood heb ik afgelopen januari en februari ondersteuning gegeven op 1 van onze vestigingen, omdat de zaken daar niet helemaal lekker liepen. In maart weer met mijn "eigen" werkzaamheden doorgegaan.
2 weken geleden was ik weer op die vestiging en vroeg de vestigingsmanager mij op kantoor te komen. Na een gesprek van een half uur zei hij: "ik wil jou als After Sales Manager". Ehhhh, ok? Die zag ik ff niet aankomen.

Ik heb mezelf namelijk nooit als een "leider" gezien. Ik durf te zeggen dat ik goed ben in m'n werk, maar leiding geven/managen is andere koek. Ik ben ook geen type dat iemand uitkaffert als dingen niet goed gaan (ik ben van nature een vrij rustig persoon), en aan presentaties geven heb ik al helemaal een broertje dood. Maar goed, een gesprek kan altijd.

Gister heb ik naar aanleiding daarvan een gesprek gehad met een lid van het MT. Hij vindt juist dat ik een natuurlijk leider ben omdat ik rust en zelfvertrouwen uitstraal (al voel ik dat zelf lang niet altijd). Hij en HR waren onder de indruk van mijn groei tijdens de 4 jaar bij de andere werkgever. Ook is hij er van overtuigd dat 100% van de medewerkers op de vestiging mijn terugkeer toejuicht (ik heb daar eerder al gewerkt).

Nu zit ik dus met een dilemma. Aan de ene kant is dit natuurlijk een prachtige kans. Bedrijf zit in mijn woonplaats op 15 minuten fietsen, ik ken iedereen daar en lig goed in de groep, het is een stap hogerop en als ik me bewijs zijn er nog voldoende mogelijkheden om verder door te groeien binnen de (grote) organisatie.
Aan de andere kant zie ik mezelf dus niet als manager. Ik heb nooit planningen in elkaar gezet, processen van bovenaf bekeken/bepaald of functionerings gesprekken gevoerd. MT is er van overtuigd dat dit goed komt, maar zo "simpel" zie ik het niet :)
Ik ben een perfectionist en de daarmee gepaarde faalangst zorgen er voor dat ik allerlei beren op de weg zie die er misschien helemaal niet zijn.

Iemand die in een dergelijke situatie heeft gezeten? En wat te doen?
Overigens krijg ik het aanbod vandaag of morgen toegestuurd. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de vergoeding die er tegenover staat. Maar alvast wat advies inwinnen kan natuurlijk geen kwaad :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:29

André

Analytics dude

Denman schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:48:

Ik heb mezelf namelijk nooit als een "leider" gezien. Ik durf te zeggen dat ik goed ben in m'n werk, maar leiding geven/managen is andere koek. Ik ben ook geen type dat iemand uitkaffert als dingen niet goed gaan (ik ben van nature een vrij rustig persoon), en aan presentaties geven heb ik al helemaal een broertje dood. Maar goed, een gesprek kan altijd.
Is dat jouw beeld van managen? Uitkafferen en powerpoints presenteren? :D

Juist met die rust kun je een afdeling begeleiden, je staat in dienst van de mensen die er werken en je doel is ze een zo goed mogelijke werkomgeving bieden. Zorgen dat ze gehoord worden, dat ze begeleid worden in hun functioneren.

De vraag is wel: vind je je huidige baan inhoudelijk leuk, of vind je managen leuker. Je loopt de kans vakinhoudelijk niet zo veel meer te hoeven doen. Ligt even aan de grootte van de afdeling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Gewoon doen. Het een jaar de tijd geven, is het niets is het niets. Kan gebeuren.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 18:51
In een topic in 2016

Ik ben ook geen type dat iemand uitkaffert als dingen niet goed gaan (ik ben van nature een vrij rustig persoon), en aan presentaties geven heb ik al helemaal een broertje dood.
Waarom is een manager een persoon die altijd iemand moet uitkafferen?
Ik ben al ruim 8 jaar in leidinggevende posities, manager van grote units en kleine teams.
Iemand "uitkafferen" heb ik wellicht 1 of 2 keer gedaan, maar dat kan ik beter omschrijven als functioneel boos.

Ik vind natuurlijk wel dat je als manager je verantwoordelijkheid moet pakken en een slecht nieuws gesprek aan moet durven gaan. Comes with the job om maar zo te spreken, maar verder is het niet mijn stijl.

Zelf hanteer ik meer faciliterend leiderschap. Ik ondersteun mijn collega's. Help waar nodig en coach waar nodig. Je moet een leiderschap stijl hanteren die goed bij je past, maar wel andere stijlen leren als de situatie er namelijk om vraagt (situationeel leiderschap).

Manager op papier zegt niet zoveel. Ken managers van een 2 mans afdeling en mensen die paar honderd man onder zich hebben en alles wat daar tussenin zit.

Als het een ambitie is: GO FOR IT!!
De enige manier om manager te worden is door het te worden en niet te wachten of je wel of niet al de juiste competenties hebt. Die ontwikkel je namelijk gaande weg steeds meer.

Als tip : het is verstandig om je te laten coachen door een ervaren manager. Leer, observeer en durf ook fouten te maken.

wijze woorden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 07:35
Vraag om begeleiding in de vorm van cursussen en een (interne) coach. Deze geven je hopelijk de hou vast die je nodig lijkt te hebben. Voor elke persoonlijke groei moet je een beetje uit je comfort zone stappen, dus dat voelt lastig, gevaarlijk, spannend, etc. Zo'n kans krijg je echter niet snel meer vermoed ik.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 19:21
André schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:53:
[...]

Juist met die rust kun je een afdeling begeleiden, je staat in dienst van de mensen die er werken en je doel is ze een zo goed mogelijke werkomgeving bieden. Zorgen dat ze gehoord worden, dat ze begeleid worden in hun functioneren.

De vraag is wel: vind je je huidige baan inhoudelijk leuk, of vind je managen leuker. Je loopt de kans vakinhoudelijk niet zo veel meer te hoeven doen. Ligt even aan de grootte van de afdeling.
Ik ben sinds een jaar manager van zo'n 15 consultants en ik wil vanuit mijn expertise zeggen: Waarom denk je dat managen uitkafferen en powerpoints presenteren inhoudt? Probeer eens uit te schrijven welke taken een manager op zich zou moeten nemen volgens jou. Bespreek eens met de gene die vraagt of je manager wil worden, of hij/zij datzelfde beeld heeft.

En oefening voor jezelf: zet bij al die punten waarvan jij denkt dat ze horen bij de taken van een manager of je denkt dat het nu al past qua competenties en of je er de komende tijd iets mee of aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:22
Waarschijnlijk heb je zonder het zelf door gehad te hebben tijdens het bijspringen veel aan managen gedaan. Dat is blijkbaar vanzelf gegaan en dat is opgevallen. Bevalt wat je daar gedaan hebt en wil je het proberen gewoon doen. Je weet het pas als je het doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:06
Als ik het goed interpreteer versta je je vak en heb je intrinsieke competenties die maken dat je een natuurlijke autoriteit hebt. Dat is veel waardevoller dan aangeleerde managementvaardigheden. Ik zou zeggen: doen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:56

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Tja, lastig. Een veel gemaakte fout is mensen die goed zijn in hun werk promoveren tot manager. Een goede werknemer is namelijk lang niet altijd een goede manager. Iemand die goed is omdat hij secuur zijn werk doet, kan een slechte manager zijn omdat hij dezelfde mate van secuurheid van zijn ondergeschikten gaat vragen. Managen is echt andere koek.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je er slecht in bent. Je zult alleen heel anders moeten gaan denken en handelen. Groot deel is ook prima aan te leren. Zolang je beseft dat je anders moet gaan doen, ben je al halverwege.

Dan rest de vraag of jij anders wil gaan doen. Sowieso zijn er verschillende stijlen van leidinggeven. Je zult een stijl moeten vinden die het beste bij jou past, doorgaans een stijl die je al deels in je hebt. Maar je moet ook beseffen dat je je stijl dikwijls aan moet passen aan de persoon die je voor je hebt. Je kunt prima een rustige leider zijn die vertrouwen uitstraalt en natuurlijk overwicht heeft. Maar niet iedereen is daar gevoelig voor, soms zul je wat directiever moeten zijn tegen bepaalde personen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Moet wel zeggen dat het went, in het begin voelt het enorm buiten je comfort zone, maar na een paar keer komt het wel goed. Voor mij werkt het ook om tegen mezelf te zeggen dat het nodig is voor het werk / het project / de zaak. Dan helpt me net even die drempel over.

Kortom, niemand kan jou vertellen wat je moet doen. Maar als je het vertrouwen krijgt, dan zou ik het gewoon proberen als ik jou was :).

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Klinkt alsof je het gewoon moet doen. Je komt meer over als een leider dan een manager. Een manager is een term die teveel gebruikt wordt en in Nederland te vaak verkeerd. In het Engels en bij mijn vorige werkgever had je "Leads" en "Managers", het grote verschil zit hem in, zoals het zou moeten zijn:
- Manager faciliteert de werknemers en zorgt ervoor dat ze zo efficient mogelijk hun werk kunnen doen. Dit is niet makkelijk overigens.
- Leiders (Leads) hebben visie, kennis en richting en trekken een groep een bepaalde kant op met een langetermijn visie en plan.

Ik zou zeggen, doen :)

Vaak wordt het bij elkaar gegooid en volgens mij overschat je het management-gedeelte :)

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-03-2018 10:03 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
Gewoon doen. Het management vertrouwen heeft in je, dus dat zeggen ze niet zomaar (tenzij ze erg omhoog zitten?).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Bart ® schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:01:
Tja, lastig. Een veel gemaakte fout is mensen die goed zijn in hun werk promoveren tot manager. Een goede werknemer is namelijk lang niet altijd een goede manager. Iemand die goed is omdat hij secuur zijn werk doet, kan een slechte manager zijn omdat hij dezelfde mate van secuurheid van zijn ondergeschikten gaat vragen. Managen is echt andere koek.
bszz schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:59:
Als ik het goed interpreteer versta je je vak en heb je intrinsieke competenties die maken dat je een natuurlijke autoriteit hebt. Dat is veel waardevoller dan aangeleerde managementvaardigheden. Ik zou zeggen: doen!
Zoals je ziet, zoveel mensen, zoveel overtuigingen. Zoek naar je eigen overtuigingen, valideer ze en kijk of het bij je past om je zelf op dit vlak te ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 20:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Blijkbaar heb je dus de aflopen jaren daar toch je talent laten zien en dat is opgevallen.
Ze vragen je inderdaad niet zomaar.

Zie het als een uitdaging en pak hem aan zou ik zeggen. Spreek af dat je gerichte cursussen volgt zodat je (nog) zekerder wordt in hetgeen wat je doet.
Lekker straks (fluitend?) op de fiets naar het werk in een mooie functie met groeimogelijkheden en nieuwe uitdagingen. Maar goed het is natuurlijk aan jou.

[ Voor 13% gewijzigd door Frostbite op 29-03-2018 10:08 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Limbeckx schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:04:
[...]

[...]

Zoals je ziet, zoveel mensen, zoveel overtuigingen. Zoek naar je eigen overtuigingen, valideer ze en kijk of het bij je past om je zelf op dit vlak te ontwikkelen.
Nou ja, je vak verstaan is natuurlijk wel erg handig he, als manager :). Een manager die inhoudelijk nul kennis heeft, zou ik bijna per definitie een slechte manager noemen. Maar een manager hoeft inhoudelijk ook niet alles te weten, dat gaat ook niet eens als manager. Als je van de werkvloer doorpromoveert tot manager, dan is misschien wel een van de lastigste dingen het loslaten. Dingen overlaten aan anderen, delegeren, niet meer alles willen weten. Vertrouw op je mensen.

Hoe hoger je in het management zit, hoe verder je van de werkvloer staat, hoe minder je inhoudelijk bezig kunt zijn (en ook moet zijn), en hoe minder je dus weet en hoeft te weten. Maar een zekere basis blijft altijd noodzakelijk, en het is ook zeker handig om op de werkvloer gewerkt te hebben :).

Dat kan trouwens ook een overweging zijn een managementbaan niet te accepteren, je bent minder met de inhoud bezig. Ik sta er nu al verder vanaf dan vroeger, en ik heb voorlopig ook nog geen behoefte aan promotie, dan ben ik er nog minder mee bezig... Vind het wel mooi zo :).

[ Voor 11% gewijzigd door Bart ® op 29-03-2018 10:11 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Sorry, het "uitkafferen" en presenteren zijn niet de dingen die ik meteen link aan een manager, maar zijn meer de genoemde "beren op de weg". Was uiteraard nogal gechargeerd :P
Valandil schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Als tip : het is verstandig om je te laten coachen door een ervaren manager. Leer, observeer en durf ook fouten te maken.
MrAngry schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:56:
Vraag om begeleiding in de vorm van cursussen en een (interne) coach. Deze geven je hopelijk de hou vast die je nodig lijkt te hebben. Voor elke persoonlijke groei moet je een beetje uit je comfort zone stappen, dus dat voelt lastig, gevaarlijk, spannend, etc. Zo'n kans krijg je echter niet snel meer vermoed ik.
De vestigingsmanager is zeer ervaren en heeft al aangegeven wat dat betreft een coachende rol op zich te willen nemen. Ook relevante cursussen en opleidingen worden door werkgever verzorgd en betaald.
armageddon_2k1 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:02:
Klinkt alsof je het gewoon moet doen. Je komt meer over als een leider dan een manager. Een manager is een term die teveel gebruikt wordt en in Nederland te vaak verkeerd. In het Engels en bij mijn vorige werkgever had je "Leads" en "Managers", het grote verschil zit hem in, zoals het zou moeten zijn:
- Manager faciliteert de werknemers en zorgt ervoor dat ze zo efficient mogelijk hun werk kunnen doen. Dit is niet makkelijk overigens.
- Leiders (Leads) hebben visie, kennis en richting en trekken een groep een bepaalde kant op met een langetermijn visie en plan.

Ik zou zeggen, doen :)

Vaak wordt het bij elkaar gegooid en volgens mij overschat je het management-gedeelte :)
Ik denk dat dit het ook gedeeltelijk is ja. Aangezien het in januari en februari al vrij "natuurlijk" ging heb ik er nooit bij stil gestaan dat ik toen wellicht al wat aan het managen was :)
André schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:53:
[...]

Mijn huidige baan is inhoudelijk wel leuk, maar niet iets wat ik nog 5 jaar ga volhouden. Daarvoor zit er niet genoeg afwisseling in. Daarvoor hoef ik het dus niet te laten. Ik ben momenteel wel flexibeler: ik kan thuis of op een willekeurige vestiging werken, maar moet minimaal 1 keer in de week wel naar het hoofdkantoor wat een 80km heen en 80km terug is. Soms 2 keer per week.

[ Voor 19% gewijzigd door Denman op 29-03-2018 10:14 ]

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Bart ® schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:08:
[...]

Nou ja, je vak verstaan is natuurlijk wel erg handig he, als manager :). Een manager die inhoudelijk nul kennis heeft, zou ik bijna per definitie een slechte manager noemen. Maar een manager hoeft inhoudelijk ook niet alles te weten, dat gaat ook niet eens als manager. Als je van de werkvloer doorpromoveert tot manager, dan is misschien wel een van de lastigste dingen het loslaten. Dingen overlaten aan anderen, delegeren, niet meer alles willen weten. Vertrouw op je mensen.

Hoe hoger je in het management zit, hoe verder je van de werkvloer staat, hoe minder je inhoudelijk bezig kunt zijn (en ook moet zijn), en hoe minder je dus weet en hoeft te weten. Maar een zekere basis blijft altijd noodzakelijk, en het is ook zeker handig om op de werkvloer gewerkt te hebben :).
Het heeft volledig met de rol in het team te maken. Sommige bedrijven vinden het belangrijk dat je uit de inhoud komt omdat ze je ook zien als expertise leader. Andere zien juist andere als inhoudelijke experts maar hebben iemand nodig die HR en 'de lijn' regelt. Ikzelf kom ook uit de inhoud maar ik ben inmiddels na een jaar wel klaar met dingen als goed of slecht benoemen. Elke situatie heeft wat anders nodig en dat maakt of je wel of niet geschikt bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou vooral het zelfde blijven doen, dan wat je nu al doet. Dat is wat ik vooral lees. Het kan zelfs zo zijn dat er een moment komt dat de mensen boven je moeten veranderen, zodat jij jezelf kan blijven...

Doen.. en vooral niet anders gaan doen... misschien is jouw eigen beeld van managen uiteindelijk wel de goede manier.

Hou vooral de band warm met je onderdanen :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:01

BCC

Ik heb m al vaker gepost hier op tweakers, maar hij is elke keer weer van toepassing IMHO: YouTube: So You Want to be an Ops Manager - Velocity Santa Clara 2016 Het gaat er niet over of je het kan naar mijn mening, maar of je het zelf ook leuk vind.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:22
Bart ® schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:08:
[...]

Ik denk ook dat echt goede managers niet perse jaren in de klei hoeven te staan om alle details over het vak te beheersen. Managers die echt goed zijn zorgen er voor dat de juiste omstandigheden worden gecreëerd om de vakinhoudelijk sterke medewerkers goed te laten functioneren. Houden prioriteiten in de gaten en sturen waar nodig bij.

Veel te vaak wordt iemand die veel ervaring heeft ten onrechte tot manager gepromoveerd. Goed managen is een vak apart. Het komt ook voor dat mensen gewoon worden gepromoveerd tot manager om dat men vindt dat het weer tijd is voor een promotie. Dat is zo mogelijk de grootste ramp. Op de een of andere manier wordt manager nog altijd gezien als 'hoger in de boom' en dan blijkt het lastig om de juiste persoon te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31

Hoewel het uiteindelijke traject naar een job moest leiden op onze IT afdeling, liep het even wat anders.
Uit nood heb ik afgelopen januari en februari ondersteuning gegeven op 1 van onze vestigingen, omdat de zaken daar niet helemaal lekker liepen. In maart weer met mijn "eigen" werkzaamheden doorgegaan.
2 weken geleden was ik weer op die vestiging en vroeg de vestigingsmanager mij op kantoor te komen. Na een gesprek van een half uur zei hij: "ik wil jou als After Sales Manager". Ehhhh, ok? Die zag ik ff niet aankomen.
Het is jouw loopbaan, en jij moet de regie voeren. Laat je niet leiden door toevalligheden die op je pad komen. Als je een bepaalde stap maakt, en het is toch niet helemaal jouw ding, dan kan het lastig zijn om terug te switchen. Vooral als je het een aantal jaar hebt volgehouden. Dan kan het gebeuren dat je alleen nog maar voor rollen als service manager, after sales manager, etc in beeld komt.

Maar:

Er is een reden dat ze een goede after sales manager in jou zien. Vraag eens naar die redenen. Leg de antwoorden naast je zelfbeeld en cariiereplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:34

FreakNL

Well do ya punk?

CornermanNL schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:16:
[...]

.. Het komt ook voor dat mensen gewoon worden gepromoveerd tot manager om dat men vindt dat het weer tijd is voor een promotie. Dat is zo mogelijk de grootste ramp. Op de een of andere manier wordt manager nog altijd gezien als 'hoger in de boom' en dan blijkt het lastig om de juiste persoon te kiezen.
Wikipedia: Peterprincipe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Volgens mij is het eigenlijk niet zo ingewikkeld maar durf je het zelf niet toe te geven:

- je huidige baan wil je niet nog 5 jaar volhouden
- je kunt kennelijk goed een afdeling leiden
- men heeft vertrouwen in je
- je krijgt coaching
- de mensen waar je leiding aan gaat geven willen je graag hebben
- het is dichtbij je huis
- waarschijnlijk beter betaald

Tja....

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
@P_Tingen Eens met alles, maar het belangrijkste is (en dat kan ie van tevoren niet weten): Is het ook leuk? :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

armageddon_2k1 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:28:
@P_Tingen Eens met alles, maar het belangrijkste is (en dat kan ie van tevoren niet weten): Is het ook leuk? :)
Dat weet je pas als je het probeert ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
P_Tingen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:26:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo ingewikkeld maar durf je het zelf niet toe te geven:

- je huidige baan wil je niet nog 5 jaar volhouden
- je kunt kennelijk goed een afdeling leiden
- men heeft vertrouwen in je
- je krijgt coaching
- de mensen waar je leiding aan gaat geven willen je graag hebben
- het is dichtbij je huis
- waarschijnlijk beter betaald

Tja....
armageddon_2k1 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:28:
Beide mee eens. Ik kan het ook alleen maar weten door het te proberen.
Om het eigenlijk nog makkelijker te maken: tijdens het gesprek gister zei hij: "als het na 1 of 2 jaar toch niet jouw ding blijkt... tja. Dan zetten we je gewoon ergens anders in. De organisatie is breed genoeg en je hebt je bewezen".

Als ik daar aan terug denk, denk ik echt: "pfff, wat maak je het jezelf moeilijk man, doe het gewoon". Je kan altijd terug. Maar op je 37e wil je wel goede keuzes maken voor je toekomst. Aan de andere kant kan je alles wel kapot analyseren en moet je soms ook gewoon iets doen, toch?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 17:05

Releases

Ja maar!

Wat ik zo lees uit je verhaal klink je in mijn oren als een ideale peoples manager.
Waarschijnlijk heb je vanuit nature een bepaald soort hierachie uitstraling wat goed gevallen is bij het MT.

Ik zou zeggen, ga ervoor!

- Klein voorbeeld vanuit mijzelf.
Heb 2 jaar geleden een baan aangeboden gekregen waarvan bijna mijn hele kennis kring zei: dat is veel te hoog gegrepen voor jou etc etc.
Na 2 jaar zit ik hier nog steeds, boven conforme beoordeling en plezier in mijn werk. _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Releases op 29-03-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Als ik even de advocaat van de duivel mag spelen (mag ik vast):

Wat maakt jou een goede manager, behalve dat de leidinggevende blijkbaar geen betere kon vinden. Ik zie in dit topic een man die niet eens controle heeft op z'n eigen carrière laat staan ook nog iets bijdraagt aan de carrière van iemand anders...

Let op: ik zet het ff aan. Ik ken je niet dus een beoordeling kan ik niet echt geven van je persoon en relevant zou het wss ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 01-06 20:17
Zoals je zelf wel weet, zijn veel managers niet bijster gekwalificeerd ;) Voel je je daar dus maar niet bezwaard om. Als je de baan neemt, dan krijg je de kans je te ontwikkelen als manager, op de manier die jij goed vind/graag ook zou hebben. Voordat je die baan pakt, zul je waarschijnlijk ook de noodzaak niet hebben je te ontwikkelen.

Kortom, gewoon doen als het je leuk lijkt. Je evalueert sowieso na een (half) jaartje.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Denman schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:32:
[...]
Aan de andere kant kan je alles wel kapot analyseren en moet je soms ook gewoon iets doen, toch?
Genau.

Probeer eens in te schatten wat er mis kan gaan:
- je vindt het na een of twee jaar echt helemaal niks; management is niet jouw ding
- je mist je oude werk / expertise
- je blijkt het niet te kunnen, de afdeling loopt over je heen en je resultaten zijn knudde

Veel meer kan ik zo niet bedenken en alledrie lijken me - gezien je verhaal - niet erg aannemelijk. Maar zelfs dan blijkt men binnen het bedrijf nog wel een plek voor je te hebben. Kweet niet hoor, maar dat lijkt me een loyale werkgever. En 37 jaar? Kom op man, je bent nog maar een broekie! Je mag nog zeker 30 jaar werken, dus geen gejeremieer over leeftijd. Tijd voor wat leuks, go get it!

[ Voor 14% gewijzigd door P_Tingen op 29-03-2018 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vaak wordt iemand die goed is in zijn werk een keer manager.
Mij is het in 6 jaar geleden gevraagd, ook omdat ik (zie ik achteraf) ik al aan het managen was, besluiten durfde te nemen en junior als vanzelf aan het coachen was.

Managen is anders, je bent veel minder betrokken bij de daadwerkelijke uitvoering. Momenteel werk ik bij een organisatie waar een behoorlijke vergader cultuur heerst en daar moet je tegen kunnen. Ook al heb je de vrijheid om je eigen agenda te bepalen je moet af en toe wel mee doen.

Mooi van het vak is te kunnen coachen, je eigen team kunt bouwen (of gefrustreerd over zijn als je een bestaan team overneemt dat al 20 jaar niet vooruit gaat) en strategie kunt bepalen voor je afdeling en mede kunt bepalen voor je organisatie.

Het nadeel kan zijn dat je overal verantwoordelijk bent voor wat je team doet, ook voor zaken waar je niet altijd de hand in hebt. Af en toe is het van 2 kanten (van boven en van je team) "gezeik" en soms van 2 kanten veren in je reet. Ik houd daar wel van omdat het je scherp houd, maar houd er rekening mee dat er vaak afgegeven wordt op de manager (zie je eigen woorden over powerpoints en het uitkafferen van mensen).

Ik vind techniek nog steeds gaaf en toen ik een aantal jaar geleden mijn contract bij een organisatie niet wilde verlengen dacht ik, laat terug de operatie in gaan (heb mezelf wel up to date gehouden). Dat lukte dus niet, eenmaal gewend te weten wat er speelt in de organisatie, betrokken te zijn bij de "grote" issues en "de baas" te zijn vond ik terug in de operatie niet leuk meer. Gelukkig kon ik snel weer aan de slag als manager.

Ligt aan de persoon maar terug gaan is dus niet altijd een optie.

Wat je vaak ziet is dat iemand die goed is in zijn werk manager wordt, maar een goede werknemer is niet per definitie een goede manager. Dat zie ik ook bij mezelf. Ik was echt goed in mijn IT werk en dat ging me makkelijk af, maar als manager kom ik maar net boven de middelmaat uit. Het is wat harder werken, wat ik kan waarderen maar ik baal ervan dat ik als manager niet de kwaliteit lever als in het verleden. Ik leer nog elke dag dus het kan nog goed komen :-)

En de tip die hierboven gegeven is, zorg dat je een coach krijgt.

Verder is het heerlijk om uit je comfort zone getrokken word en te kunnen blijven werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling.
Ik wil niet meer terug maar mis het oude werk nog elke dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 07:35
Denman schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:11:
De vestigingsmanager is zeer ervaren en heeft al aangegeven wat dat betreft een coachende rol op zich te willen nemen. Ook relevante cursussen en opleidingen worden door werkgever verzorgd en betaald.
Top dat de cursussen betaald worden. De vestigingsmanager, is dat je leidinggevende? Want een coach zou vooral heel erg van reflectie moeten zijn etc. En je kan met je leidinggevende moeilijk reflecteren dat je door hem wordt aangestuurd op een taakvolwassenheidsniveau dat je nog niet hebt bv. Je leidinggevende (of de leidinggevende daarboven) is volgens mij nooit een coach zoals ik dat bedoelde in de originele opmerking. Tip: Je kan coaches ook extern inhuren, das heel normaal binnen de management laag van veel organisaties.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als mensen met een hoop ervaring in je zien wat jij nog niet ziet wordt het tijd voor een spiegel en een duik in het diepe. Vraag om ondersteuning (zul je ongetwijfeld krijgen), wees niet bang om fouten te maken (leer je namelijk het meeste van).
Ook ik ben perfectionistisch, en da's een goed ding. Maar het leert je ook om op een gegeven moment te accepteren dat goed ook goed genoeg is.
Je kunt namelijk alleen perfectionistisch zijn naar jezelf toe en naar de schil om je heen waar je direct invloed op hebt.
Je gaat aftersales doen; dat betekent dus dat je aan je klant moet vragen wat ie acceptabel vind en dat oplossen. Niks meer en niks minder. Geen rode loper uitrollen voor een container met pleerollen als ie alleen om een rol toiletpapier vroeg, om maar eens een zijstraat te noemen ;)

Verder: lees https://www.bol.com/nl/p/...e-hoofd/1001004006579399/ eens. Maakt vrij snel korte metten met al die gedachten in je hoofd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 17:51
Lead by example, ga vooral niet doen wat je denkt wat je moet doen, maar doe wat er gedaan moet worden. Zo te lezen is dat de reden dat je nu deze baan wordt aangeboden, het is (zeer) goed bevallen!

In mijn ogen is een moderne manager meer een coach dan een militair officier. Ja, er zullen momenten zijn dat jij een knoop moet doorhakken, en ja jij "moet" een visie uitdragen en hier naartoe werken voor je afdeling, maar dat kan op een hele natuurlijke wijze.

Het lijkt mij een geweldig aanbod, en als anderen denken dat je het aankunt zal het wel zo zijn. Je bent immers zelf je grootste criticus (sp?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 21:40

Wom

Ik ben een perfectionist en de daarmee gepaarde faalangst zorgen er voor dat ik allerlei beren op de weg zie die er misschien helemaal niet zijn.
Gevoelsmatig is dit stukje tekst de reden waarom je het niet zou doen? Want alle andere voorwaarden lijken mijns inziens meer dan goed. Het in jouw uitgesproken vertrouwen moet toch wel een duw in de rug zijn om die faalangst te kunnen overbruggen? Serieuze mooie kans die je krijgt in ieder geval. In jouw schoenen had ik niet eens getwijfeld. Maar ik vind presenteren dan weer wel leuk :+

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 21:06
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar kun je niet een weekje (bijvoorbeeld) meedraaien om te zien wat je zoal moet doen, en of dit in je straatje past? Desnoods onbetaald tijdens een weekje "vakantie" bij je huidige baan?

Als je twijfelt of deze managerstaak iets voor jou is kan een soortevan snuffelstage natuurlijk geen kwaad als het bedrijf wat je wilt hebben daar ook voor te porren is :) Lukt of werkt het niet, dan is er niets aan de hand, en bevalt het wel, dan is er ook niets aan de hand en heb je misschien wel een hartstikke leuke uitdaging voor de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

bszz schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:59:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Een cursus ter ondersteuning kan nooit kwaad, maar managers enkel op een cursus leunen daar prikken mensen snel doorheen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Om hier nog even op terug te komen. Ik ga het doen :)

Afgelopen vrijdag een aanbod gehad, wat verder prima is en waar zwart op wit staat dat ik cursussen en opleidingen krijg, met onmiddellijke ingang een contract voor onbepaalde tijd (ik zit hier nu 1 jaar en 4 maanden), en mocht na verloop van tijd blijken dat het toch niets is of gaat worden, dan heb ik de garantie dat ik terug kan naar mijn huidige afdeling, of wellicht een andere.
Ik kon het niet laten om vandaag nog de vraag te stellen of er nog iets met het salaris gedaan kon worden, en dat kon :P
MrAngry schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:21:
[...]

Top dat de cursussen betaald worden. De vestigingsmanager, is dat je leidinggevende? Want een coach zou vooral heel erg van reflectie moeten zijn etc. En je kan met je leidinggevende moeilijk reflecteren dat je door hem wordt aangestuurd op een taakvolwassenheidsniveau dat je nog niet hebt bv. Je leidinggevende (of de leidinggevende daarboven) is volgens mij nooit een coach zoals ik dat bedoelde in de originele opmerking. Tip: Je kan coaches ook extern inhuren, das heel normaal binnen de management laag van veel organisaties.
Da's een goeie. Hij wordt de dagelijkse coach, maar er wordt ook een externe coach aangesteld die me verder gaat begeleiden in dit traject.

@The Eagle Dank voor de tip, ga dat boek eens even checken :)

En iedereen natuurlijk dank voor de adviezen. Heeft me weer nieuwe inzichten gegeven die me geholpen hebben.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 21:40

Wom

Van harte gefeliciteerd :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yw en proficiat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik ben ook een perfectionist en ik heb ook faalangst. Maar in de praktijk heb ik hier weinig last van, je moet vooral iedereen zijn of haar werk laten doen zoals zij dat goed achten. Dat jij net nog even iets meer, of het anders zou doen, moet je loslaten. Je kunt er wel op sturen, af en toe een tip geven, maar laat het vooral los. Als het werk goed wordt gedaan en jij daarin perfect faciliteert en je de juiste mensen in je team hebt of kunt zetten, dan komt dat helemaal goed.

Luister ook vooral naar je team en stuur bij, als je team tevreden is en goed werkt, dan ben jij ook tevreden.

Wat sowieso belangrijk is, is dat je niet alleen de verantwoordelijkheden krijgt, maar ook de bevoegdheden, zodat je bewegingsruimte hebt om dingen goed te kunnen doen, zonder om alles hoeven te vragen of waarbij anderen je voorstellen afkappen. Dan kom je niet verder. En blijf ook vooral bij jezelf, je eigen stijl en zoals je zelf bent. Dat is immers ook de reden dat je deze baan is aangeboden.

Nadeel van het zijn van een manager is dat je het vak waar je plezier in hebt/had vanaf een afstand door anderen uitgevoerd gaat zien worden. Je gaat meer met de uitdagingen en problemen geconfronteerd worden en minder blij worden van de opleveringen en mijlpaaltjes die er zijn. Ik heb uiteindelijk besloten om daarnaast ook nog als freelancer aan de slag te gaan, waarin ik nog mijn ei kwijt kan wat betreft het zelf opleveren van producten.

Ik zou de kans grijpen, gewoon doen! Zorg wel dat je een moment in de toekomst prikt waarop je besluit door te gaan, of toch weer een stapje terug doet. Spreek ook met je leidinggevende af dat je er voor open staat en het wil proberen, maar dat als het niet blijkt te werken dat je terug kan, in plaats van bijvoorbeeld ontslagen te worden ivm slecht presteren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1