Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 19:50
Wij willen ook zonnepanelen gaan plaatsen, maar hebben een huis wat niet heel makkelijk is. Ons huis ligt op het zuidoosten, ongeveer 30 a 40 graden naar het oosten, dus niet helemaal zuidelijk. De hellingshoek van het dak weet ik niet, maar is waarschijnlijk rond de 45 graden. Bovendien heeft het huis veel hoekjes, dakkapelletjes etcetera (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5nwiYVBgxBMYqbKvlykEHMGN/medium.jpg

Het huis is 5,2m breed en de pannen zijn 29cm hoog, dat betekent dus dat er boven de dakkapel ongeveer 3.48m ruimte is. Onder de dakkapel is er 2.03m

Aan de achterkant van het huis hebben we een plat dak, waarvan het lage deel zo'n 7 meter lang is en 2,2 meter breed. Dit ligt ongeveer 20 graden uit zuiden (zuidwesten). Wel is er schaduw van het huis. Hieronder een foto van half 12 in de morgen. Zoals je ziet is er een klein beetje dat al in de zon ligt. Om 13 uur is het ongeveer geheel zonnig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VL5Xaf3KdXWHEDb4sSQAuRm1/medium.jpg

Zelf zat ik te denken aan een viertal panelen op het platte dak en dan ook een aantal panelen aan de voorkant. Ik heb een aantal bedrijfjes over de vloer gehad en wacht op de eerste offertes. Echter, ik wil ook graag gebruik maken van de kennis van het forum om te kijken wat voor oplossingen hier verzonnen worden. Laat maar weten als ik nog wat meer informatie moet geven.

[ Voor 5% gewijzigd door pascoa341 op 28-03-2018 21:55 ]

Alle reacties

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Je foto’s hebben een wachtwoord.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• pascoa341
weet je het zeker, ik kan ze gewoon bekijken, zelfs al ben ik uitgelogd.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ja, het is echt zo. Probeer maar met een incognito venster.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:08
Ik kan ze gewoon zien hoor .?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-11 20:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Hier ook niet zichtbaar

Waarom? Omdat het kan!!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De zonnepanelen map heeft een slotje:
gallery: pascoa341
Je "Forum" map is wel zichtbaar,
gallery: pascoa341

daar staat deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5nwiYVBgxBMYqbKvlykEHMGN/full.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• pascoa341
Als het goed is werkt het nu wel

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 15:14
Panelen die een halve dag in de schaduw liggen zijn zinloos.
Neem de meest performante (W/m2), en leg ze enkel bovenaan op je dak.
Beter een paar panelen die goed opbrengen dan veel panelen waarvan de helft in de schaduw ligt te niksen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Welk gedeelte van het dak op de foto is van jou?

Panelen die pas om 13:00 in de zon komen hebben een langere terugverdientijd maar leveren als het goed is toch al een beetje als het voor 13:00 bewolkt is. In de zomer staat de zon hoger dus is de schaduw eerder weg.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De foto van dat platte dak is wanneer genomen? In maart?
Op dat platte dak kan je een aantal zuid oost-zuid west leggen met een helling van zo'n 5-8 graden. Door de lage hoek vangen ze bij slecht weer veel diffuus licht en hartje zomer doen ze gewoon vollop mee omdat de zon hoog staat.
Dat zijn al snel 8 panelen x 270Wp
Op het huis dak passen er ook nog een 8-9 denk ik (5 tussen de schoorstenen boven, 2 links naast het kapelletje en 2 onder het kapelletje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• pascoa341
Dank voor de reacties, het gaat om het linkerhuis, dus met alle kapelletjes. De foto is twee weken terug genomen, dus inderdaad in Maart. @Rol-Co ik vroeg me al of of een oost-west achtige opstelling hier zou kunnen werken. Zou dat efficienter zijn dan panelen alleen richting zuiden (ik zou er sowieseo een aantal normale in portrait en mogelijk 4 verlengde (72 cells) in portrait kunnen neerleggen)? Overigens zat ik zelf aan 300Wp panelen te denken, is er (buiten kosteneffectiveit) een speciale reden om voor 270Wp te gaan.

Aan de voorkant, werd mij verteld dat ik er mogelijk boven het kapelletje 6 panelen kwijt zou kunnen (4 in portrait en dan 2 in landscape eronder). Iemand anders vertelde me dat dat lastig was, omdat de bovenkant gemetseld is en je dan de panelen lastiger dichter tegen de nok aan zou kunnen leggen (de bovenste pannen liggen mogelijk vastgemetseld. Zit er logica in deze redenatie, of zou je er 6 boven kunnnen neerleggen (dat lijkt me namelijk wel een mooie oplossing).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@pascoa341
Efficienter? Tja, omdat je daar last hebt van je eigen huis liggen ze van sept - apr in de schaduw dus moeten ze in de zomer vlammen, vandaar erg plat. In de oost-west opstelling kan je gewoon meer kwijt en word het minder windgevoelig. Ik heb ze zelf al jaren zo liggen, oost-west en aan de noordkant van het huis die precies 180 graden zuid staat.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/387674/4dxDowlS.jpeg

Op je huis dak moet je even goed meten wat je werkelijk hebt, je kan best tot aan de nok en de rail vertikaal ipv horizontaal, dan kan je een pan lager maar als je boven landscape doet moet je dat overal doen en geen tetris maken.
Probeer het zo goed mogelijk op tekening te krijgen en pas daar wat diverse maten panelen in, is nog leuk om te doen ook. :)
Er zijn nogal wat soorten en maten met dezelfde Wp.

270Wp was puur kosten technisch, erg gangbaar nu en kan heel goedkoop, je kan ook wat gebruikt opzoeken en op dat platte dak neerleggen, kost weinig en veel bang for buck. Kan je eerst focussen op je huis zelf en houd je rekening met je platte dak wat omvormer betreft zodat je die later zo bij kan prikken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1