Zelfbouw pc geeft geen teken van leven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-02 17:50
Beste Tweakers,

Een paar weken geleden heb ik besloten een zelfbouw game pc te willen samenstellen. Na advies ingewonnen te hebben in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1843359 heb ik een keuze gemaakt in hardware. Dat is dit lijstje geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 188,55€ 188,55
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 110,50€ 110,50
1Asus Turbo GeForce GTX 1060€ 379,-€ 379,-
1Fractal Design Node 202€ 70,95€ 70,95
1Noctua NH-L9a-AM4€ 36,-€ 36,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,95€ 189,95
1Corsair SF450€ 81,95€ 81,95
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 228,78€ 228,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.285,68

Na alles ingericht te hebben volgens het boekje en naar mijn inziens ook juist aangesloten geeft de pc geen enkel teken van leven na het aanzetten van de stroom. Ik heb nog niet geprobeerd met een monitor eraan.

Het enige teken van leven voor zover je daarvan kunt spreken is het LED lampje van de videokaart dat gaat branden wanneer er spanning op de pc staat.

Hieronder een aantal aangezicht foto's.
https://imgur.com/HlQEUmt
https://imgur.com/if7eeGH
https://imgur.com/yhkeCqo
https://imgur.com/qqYfvHo
https://imgur.com/Qg9BxCZ

Zouden jullie mij van informatie willen voorzien wat de oorzaak zou kunnen zijn? Het is mijn eerste zelfbouw PC en waar ik zelf het meeste over twijfel is of de kabels wel op de juiste manier zijn aangesloten.

Ik heb de volgende gebruikt:
24 pins: moederbord ATX - voeding
Type 4: moederbord CPU - voeding
Type 4: videokaart - voeding
Type 4: SSD - voeding
SATA: SSD - SATA1 moederbord
USB 3: case - moederbord
Power + led: case - moederbord (hier twijfel ik zeer over of deze wel op de goede plek zit)
CPU koeler - moederbord

Het feit dat er een lampje brand van mijn videokaart doet mij vermoeden dat er wel stroom op de voeding komt. Heb ik dan de kabels toch verkeerd aangesloten op het moederbord?

Ik lees op veel topics ook terug dat wellicht de BIOS gereset moet worden. Zou dat iets kunnen zijn? Ik heb geen ander moederbord om te proberen en voordat ik conclusies trek over dat er spullen kapot zouden zijn wil ik toch eerst graag controleren of alles wel juist aangesloten is.

Graag jullie advies en bedankt alvast.

Beste antwoord (via Slim_eminem op 29-03-2018 22:25)

• Redney
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-08-2023
Ja, dat maakt zeker uit. Deze moet je gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aorgjp.png
Deze is voor je powerswitch.

[ Voor 12% gewijzigd door Redney op 28-03-2018 20:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

offtopic:
Hoop dat je kabelmanagement als je PC dicht is toch wat netter is, rond de CPU zo je kabels laten hangen is vragen om problemen.

Ik zou zeggen, begin met minimale boot:

Gebruik de videopoort op je moederbord en RAM geheugen, laat de rest even los. Kijk of hij opstart, dan 1 voor 1 componenten toevoegen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:14

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Fans gaan ook niet aan? Monitor wel aangesloten op de video kaart? En zonder video kaart via onboard?

[ Voor 20% gewijzigd door TheDudez op 28-03-2018 08:37 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Afstandbusjes gebruikt onder het moederbord?

Eens met Slavy. Testen met minimale opstelling. Mobo, 1 ram module, cpu en koeler. Alle frontconnectors eraf behalve de pwr switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je kan em altijd resetten. Dit kan geen kwaad. Overigens een tijd geleden hier ook iemand op het forum die het mobo eerst moest resetten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightningBullet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Slim_eminem schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:28:
[...]

Hieronder een aantal aangezicht foto's.
https://imgur.com/HlQEUmt
https://imgur.com/if7eeGH
https://imgur.com/yhkeCqo
https://imgur.com/qqYfvHo
https://imgur.com/Qg9BxCZ

Zouden jullie mij van informatie willen voorzien wat de oorzaak zou kunnen zijn? Het is mijn eerste zelfbouw PC en waar ik zelf het meeste over twijfel is of de kabels wel op de juiste manier zijn aangesloten.

Ik heb de volgende gebruikt:
24 pins: moederbord ATX - voeding
Type 4: moederbord CPU - voeding
Type 4: videokaart - voeding
Type 4: SSD - voeding
SATA: SSD - SATA1 moederbord
USB 3: case - moederbord
Power + led: case - moederbord (hier twijfel ik zeer over of deze wel op de goede plek zit)
CPU koeler - moederbord

Het feit dat er een lampje brand van mijn videokaart doet mij vermoeden dat er wel stroom op de voeding komt. Heb ik dan de kabels toch verkeerd aangesloten op het moederbord?

Ik lees op veel topics ook terug dat wellicht de BIOS gereset moet worden. Zou dat iets kunnen zijn? Ik heb geen ander moederbord om te proberen en voordat ik conclusies trek over dat er spullen kapot zouden zijn wil ik toch eerst graag controleren of alles wel juist aangesloten is.

Graag jullie advies en bedankt alvast.
Als ik zo de eerste foto bekijk is het volgende inderdaad niet goed:

Op de foto is te zien dat je deze op een 4-pin header hebt aangesloten. Als ik de handleiding van je moederbord bekijk, is dit de 4-pin header voor de 'AMD fan led 1'. (Nummer 3 in de handleiding).

Dat komt natuurlijk totaal niet overeen...

In plaats daarvan zal je ze aan moeten sluiten op "Panel 1", ofterwijl nummer 14.

(Ik kan zo snel even geen screenshot uploaden van de handleiding, dus ik hoop dat bovenstaande duidelijk is, ik raad je in ieder geval aan om nog eens goed de handleiding van je moederbord te bekijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart_bart_007
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-09 19:04
Slavy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:36:
offtopic:
Hoop dat je kabelmanagement als je PC dicht is toch wat netter is, rond de CPU zo je kabels laten hangen is vragen om problemen.

Gebruik de videopoort op je moederbord en RAM geheugen, laat de rest even los. Kijk of hij opstart, dan 1 voor 1 componenten toevoegen.
Je zou idd kunnen proberen om je PC op te starten op deze manier, maar beeld ga je niet krijgen met videopoort op je moederbord, Ryzen 5 heeft geen ingebouwde GPU. Wel kun je zien of je fans gaan draaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Redney
Pak je boekje er nog maar eens bij. De power switch en andere kabeltjes die daar aangesloten zijn zitten niet op de goede plek. Als je goed kijkt zie je ook dat er USB bij staat.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xfnkohcqz.jpg

Dit is de juiste plek.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d74k8ewcqmvs.png

[ Voor 32% gewijzigd door Redney op 28-03-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
Slavy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:36:
offtopic:

OK. Dank. De minimale boot ga ik proberen. Er gaat echt helemaal niks aan geen fans niks. Daarom denk ik dat LightningBullet wellicht een goed punt heeft :). Ik zit nu op mijn werk, maar ga het vanavond gelijk controleren.
TheDudez schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:36:
Fans gaan ook niet aan? Monitor wel aangesloten op de video kaart? En zonder video kaart via onboard?
Ik heb geen monitor nog aangesloten, omdat ik eerst wilde zien of het überhaupt wel aan ging (en dat was dus zo gek gedacht nog niet :))
Uszka schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:38:
Afstandbusjes gebruikt onder het moederbord?

Eens met Slavy. Testen met minimale opstelling. Mobo, 1 ram module, cpu en koeler. Alle frontconnectors eraf behalve de pwr switch.
Nee, ik heb geen afstandsbusjes gebruikt. Ik had de indruk dat dit min of meer in de case 'ingebakken' was.
Ik ga de tips gebruiken om aanpassingen te doen.
pjot1 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:39:
Je kan em altijd resetten. Dit kan geen kwaad. Overigens een tijd geleden hier ook iemand op het forum die het mobo eerst moest resetten.
Thanks. Ja die heb ik ook voorbij zien komen. Dat wilde ik gaan doen als blijkt dat alles wel goed is aangesloten. Er komen nu tips om de aansluitingen aan te passen, dus dat ga ik eerst doen.
LightningBullet schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:53:
[...]

Als ik zo de eerste foto bekijk is het volgende inderdaad niet goed:

Op de foto is te zien dat je deze op een 4-pin header hebt aangesloten. Als ik de handleiding van je moederbord bekijk, is dit de 4-pin header voor de 'AMD fan led 1'. (Nummer 3 in de handleiding).

Dat komt natuurlijk totaal niet overeen...

In plaats daarvan zal je ze aan moeten sluiten op "Panel 1", ofterwijl nummer 14.

(Ik kan zo snel even geen screenshot uploaden van de handleiding, dus ik hoop dat bovenstaande duidelijk is, ik raad je in ieder geval aan om nog eens goed de handleiding van je moederbord te bekijken)
Ha Top. Dat zijn goede tips. Ik heb hier de link naar de handleiding online http://asrock.pc.cdn.bitg...0AB350%20Gaming-ITXac.pdf

Ik heb de front (en dus de power knop) aansluitingen nu op "3" aangesloten. 8)7 Dat is dus niet goed. Ik zit nu op mijn werk, maar ga het vanavond gelijk proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
Redney schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:01:
Pak je boekje er nog maar eens bij. De power switch en andere kabeltjes die daar aangesloten zijn zitten niet op de goede plek. Als je goed kijkt zie je ook dat er USB bij staat.

[afbeelding]

Dit is de juiste plek.

[afbeelding]
Haha ja ik begrijp het ook net ja. 8)7
Super fijn dat je zo'n duidelijke uitleg erbij hebt gedaan. Kennelijk was het dus niet verstandig om tot gisteravond laat nog de aansluitingen te doen.

Ik houd iedereen hier van de uitkomsten op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redney
Je kunt alle bovengenoemde punten overslaan, gewoon op de goede plek aansluiten en hij zal werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slim_eminem
Redney schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:13:
Je kunt alle bovengenoemde punten overslaan, gewoon op de goede plek aansluiten en hij zal werken.
Check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Gefeliciteerd! Veel plezier met je nieuwe pc! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redney
En draait de PC al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
Nog niet.
Het led lampje van de aanknop brandde maar bij erop drukken gebeurt nog niks. Maakt het nog uit hoe die stekkers op de pinnetjes zitten? Ik heb 9 pinnen en 4 gaatjes

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Redney

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aorgjp.png

[ Voor 12% gewijzigd door Redney op 28-03-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
Redney schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:58:

[afbeelding]
Thanks! Hij draait. Alleen nog geen beeld. Ik heb een monitor in bestelling staan. Ik dacht dat het wel zou lukken met een tv met HDMI, maar ik krijg zowel via de videokaart als via de mobo aansluitingen geen beeld op mijn tv. Of moet de monitor aangesloten zijn zodra je de pc aanzet?

Andere monitor komt morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redney
Nee, er hoeft geen monitor aan te hangen voordat je hem opstart. Dat kan achteraf ook. Haal je losse videokaart er eens uit en sluit hem alleen op de onboard HDMI poort. Dat zal in de theorie gewoon moeten werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Redney op 28-03-2018 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:03
Redney schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:20:
Nee, er hoeft geen monitor aan te hangen voordat je hem opstart. Dat kan achteraf ook. Haal je losse videokaart er eens uit en sluit hem alleen op de onboard HDMI poort. Dat zal in de theorie gewoon moeten werken.
Hij heeft een Ryzen CPU, dus een monitor aansluiten op het moederbord gaat weinig resultaat opleveren. Die moet toch echt aan de videokaart aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
Wekko306 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:27:
[...]

Hij heeft een Ryzen CPU, dus een monitor aansluiten op het moederbord gaat weinig resultaat opleveren. Die moet toch echt aan de videokaart aangesloten worden.
Überhaupt of initieel? Mocht vooralsnog manier baten.
HDMI poort zonder videokaart werkt ook niet. Kabel gecontroleerd en die doet het wel. Is wel een 1.2 HDMI kabel maar zou niet uit moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:03
Slim_eminem schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:31:
[...]

Überhaupt of initieel? Mocht vooralsnog manier baten.

[...]

HDMI poort zonder videokaart werkt ook niet. Kabel gecontroleerd en die doet het wel. Is wel een 1.2 HDMI kabel maar zou niet uit moeten maken.
Een Ryzen CPU zoals degene die jij hebt heeft geen onboard graphics, dus je gaat nooit beeld krijgen als je je monitor aansluit op het moederbord. Vandaar dat je een HDMI (of andere) uitgang op je videokaart moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
Wekko306 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Een Ryzen CPU zoals degene die jij hebt heeft geen onboard graphics, dus je gaat nooit beeld krijgen als je je monitor aansluit op het moederbord. Vandaar dat je een HDMI (of andere) uitgang op je videokaart moet gebruiken.
Ok. Nou dan is er iets anders aan de hand want hij geeft geen beeld nog via werkende HDMI kabel op mijn tv. :/ monitor is morgen binnen, dan kan ik wat beter troubleshooten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slim_eminem
Slim_eminem schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:01:
[...]

Ok. Nou dan is er iets anders aan de hand want hij geeft geen beeld nog via werkende HDMI kabel op mijn tv. :/ monitor is morgen binnen, dan kan ik wat beter troubleshooten
Yes!!! Haha ik ben 32 maar dit maakt mij zo blij als een klein kind. Nu de Windows installatie en gaan! Thanks voor jullie hulp echt mega bedankt! Helemaal top! https://imgur.com/x3Ai5wB

Ik heb trouwens deze monitor gekocht: pricewatch: Dell Ultrasharp U2518D Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redney
Top! veel plezier ermee. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:21
Tip voor een volgende keer: haal als de bliksem dat stoffen doek weg onder de pc.

Een pc kan niet tegen statisch electriciteit. Je kunt daarmee meer kapot maken dan je lief is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is toch gewoon om zijn kast te beschermen? En het is ook zijn kast die erop ligt. Je moet inderdaad niet je moederbord erop leggen, maar zo met je kast zie ik niet echt hoe het kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:48

lordsnow

I know nothing

Mooit dat het werkt.

Had het ook een keer tijdens een build. Alle kabels 3x checken, stekker in stopcontact, powerknop indrukken... en dan gebeurd er niets. Bleek dat ik de voedingkabel niet had aangesloten op het mobo. *duh*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
DutchKel schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 15:59:
Tip voor een volgende keer: haal als de bliksem dat stoffen doek weg onder de pc.

Een pc kan niet tegen statisch electriciteit. Je kunt daarmee meer kapot maken dan je lief is.
Hi, goede tip. Was inderdaad ter bescherming van de kast (en tafel) zoals Sissors al aangeeft, maar wel nog even een goede heads-up dat je in ieder geval geen onderdelen buiten de kast er op moet leggen. Ik vroeg mij ook altijd nog af of ik nog mijn handen aan de radiator moest houden om ze te ontladen :).
Sissors schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:01:
Is toch gewoon om zijn kast te beschermen? En het is ook zijn kast die erop ligt. Je moet inderdaad niet je moederbord erop leggen, maar zo met je kast zie ik niet echt hoe het kwaad kan.
Ja klopt, en de tafel :). Het is een mooie kast. Zonde als er al snel onnodig krassen op komen.
lordsnow schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:02:
Mooit dat het werkt.

Had het ook een keer tijdens een build. Alle kabels 3x checken, stekker in stopcontact, powerknop indrukken... en dan gebeurd er niets. Bleek dat ik de voedingkabel niet had aangesloten op het mobo. *duh*
Haha, heel herkenbaar. En in mijn geval is het dan de eerste keer. Alles volgens het boekje (dacht ik in ieder geval) en dan niks.. Maar het werkt, en het performed als een malle. Scherm werkt ook fantastisch.
Pagina: 1