Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
In onze woning heb ik het gevoel (niet gemeten dus) dat de ventilatie onvoldoende is. Kookluchtjes blijven lang hangen, badkamer snel vochtig. Het is een jaren 50 woning dus mechanische ventilatie is niet aanwezig, dus komt het nu aan op natuurlijke ventilatie.

De voor en achtergevel zijn voorzien van klepraampjes maar deze hebben we de hele winter dicht zitten vanwege de kou. Verder wordt er lucht afgezogen door de afzuigkap in de keuken, ventilator in de wc als badkamer. Alles rechtstreeks naar buiten maar alleen aan bij gebruik. Een open haard in de woonkamer zal wellicht ook voor wat afzuiging zorgen.

Nu is mijn vraag hoe ik voor betere ventilatie kan zorgen als je rekening houdt met het volgende:
- Woning zal in de loop der tijd beter geïsoleerd gaan worden. Denk aan spouwmuur isolatie, hr++ glas i.p.v. dubbelglas, etc.
- Open haard zal ooit vervangen worden door palletkachel
- Geen ventilatiebuizen aanwezig voor mechanische ventilatie
- Er komt een aanbouw dus achtergevel wordt sowieso aangepast
- zie vooral ook onze plannen: Jaren 50 woning verbouwen en verduurzamen

Waar ik zelf aan gedacht heb:
In zowel de voorgevel als achtergevel ventilatieroosters boven de ramen plaatsen die zorgen voor een natuurlijke trek. Is dit wel voldoende met de huidige afzuiging? Ik zie bij andere huizen eigenlijk nooit ventilatieroosters aan de voorgevel?

Decentrale ventilatie (eventueel met WTW) zoals bijvoorbeeld de Brink air 70. Is het huis daar luchtdicht genoeg voor? Zijn deze stil genoeg voor een slaapkamer? Is één zo’n apparaat voldoende voor een woonkamer of moet je er dan 2 hebben? Ze zijn wel prijzig (300-1200 p.s.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Is er afzuiging in de badkamer, of gaat dat via een raam? In oude huizen kan vaak wel een ventilator in de badkamer worden geplaatst.

Werkt de afzuigkap in de keuken optimaal? Zijn er geen blokkades door ophopingen in de pijpen en de roosters?

Klepraampjes werken op dezelfde manier als een ventilatierooster, als je ze dicht doet komt er geen lucht doorheen. Met open ventilatieroosters zul je ook tocht ervaren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Op de badkamer hangt een ventilator (gamma) rechtstreeks naar buiten. Echter werkt deze niet goed. Ik vermoed dat dit zo is omdat er geen rooster of ruimte onder de deur zit en daardoor onvoldoende verse lucht aantrekt.

De afzuigkap. Tja hij ziet er nog goed uit maar of hij nog optimaal werkt... goede vraag!

Zelf heb ik het idee dat je bij ventilatieroosters boven een raam minder tocht ervaart als een openstaand klepraampje. Maar verbeter me maar als dit onjuist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je alle ramen dicht hebt zitten en geen mechanische ventilatie hebt dan kan ik je garanderen dat je veels te veel CO2 en andere rommel in je binnenlucht hebt zitten, wat niet bijster goed is voor je gezondheid.

Zet op z'n minst een klepraampje in de huiskamer en slaapkamer open als er daar personen aanwezig zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Ik probeer het klepraampje steeds vaker open te zetten. Het nadeel is dat er dan zo'n tocht naar binnen komt dat de vrouw begint te zeuren over kou.
Ik zit te denken om een CO2 meter aan te schaffen en heb deze op het oog: Netatmo NWS01-EC Helaas zijn ze best prijzig maar dan kan ik wel het e.e.a. inzichtelijk maken.

Hiervoor woonden we in een appartement met ook natuurlijke ventilatie, maar op sommige plekken ventilatieroosters boven ramen/deuren. We hadden toen geen last van vervelende tocht of kou wat naar binnen kwam (ja ze stonden open :P ).

Met de komende aanbouw het idee om de achtergevel te voorzien van ventilatieroosters boven de ramen. Hoeveel roosters zijn dan genoeg? Wellicht in de toekomst ook aan de voorgevel ventilatieroosters.

Oja: ook met het plaatsen van ventilatieroosters komt er nog geen verandering in de afvoer van vieze lucht. De afvoer is niet continu (behalve open haard misschien) maar alleen wanneer afzuigkap aan staat. Is dit nog een probleem? Is het dan niet zo dat warme lucht juist door de ventilatieroosters naar buiten gaat?

[ Voor 14% gewijzigd door giedo555 op 28-03-2018 11:48 ]