Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 22:40
Sinds 1 februari dit jaar werk ik bij een werkgever die pensioen en partner pensioen aanbied. Voor zover ik heb gelezen maakt dat mij fiscaal partner met mijn vriendin.

Zonder dit partner pensioen zouden wij geen fiscaal partner zijn (geen samenlevingscontract, geen kinderen, huis is allen van mij)

Mijn partner heeft geen inkomen en ik ga er vanuit dat zij dit jaar ook geen baan vind. Zij heeft op dit moment recht op een zorgtoeslag van 94 euro per maand.

Over geheel 2018 zullen wij aangemerkt worden als fiscaal partner door het partner pensioen. Mijn salaris zit net boven de grens dat mijn partner geen recht meer heeft op zorgtoeslag.

Volgens mij is het mogelijk om het partner pensioen ongedaan te maken, maar op de website van zwitserlever kom ik er niet helemaal uit hoe dat moet, dat zal ik morgen na vragen.

Mijn vraag uiteindelijk is: Zijn er voordelen van een fiscaal partnerschap?

Wat ik tot nu toe gevonden heb:

Er wordt maximaal 755 euro heffingskorting uitbetaald (https://www.belastingdien...ht_heffingskortingen_2018)

Als je spaargeld hebt wordt het belastingvrije deel verdubbeld.

Het leven is te kort om te testen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zijn zowel voor- als nadelen aan fiscaal partnerschap.

Maar om je een beeld te geven; als jullie situatie (qua inkomen, werk, huisvesting, etc) in 2018 niet anders is dan in 2017, kan je bijna over 2017 ook een pro-forma opgave maken of laten doorrekenen. En dan zie je meteen wat er onderaan de streep anders eruit komt te zien.

Sowieso, maar dat is soms lastig(er) bewijsbaar; als je samen langdurig een huishouden hebt (ingeschreven op zelfde adres, relatie, etc), kan/ben je automatisch fiscaal partner indien je dat wenst om in te vullen op je aangifte.

Wil je het exact weten en is jullie inkomen relatief rechtlijnig, kan je voor enkele tientjes bij het buurthuis of sociale ondersteuning een aangifte laten invullen en weet je meteen wat het oplevert (fictief) en welke posten je komend jaar zelf kan invullen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17
Heb je haar specifiek bij je pensioen aangemeld als partner? Anders is ze volgens mij niet automtisch je fiscaal partner. Als je haar wel bewust hebt aangemeld dan wel.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
MAX3400 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:08:
Er zijn zowel voor- als nadelen aan fiscaal partnerschap.

Maar om je een beeld te geven; als jullie situatie (qua inkomen, werk, huisvesting, etc) in 2018 niet anders is dan in 2017, kan je bijna over 2017 ook een pro-forma opgave maken of laten doorrekenen. En dan zie je meteen wat er onderaan de streep anders eruit komt te zien.
Per 1 november samen gaan wonen, ik werkte bij een werkgever zonder pensioenregeling
per 1 februari een andere werkgever
Sowieso, maar dat is soms lastig(er) bewijsbaar; als je samen langdurig een huishouden hebt (ingeschreven op zelfde adres, relatie, etc), kan/ben je automatisch fiscaal partner indien je dat wenst om in te vullen op je aangifte.
Zoals het er nu uitziet zou ik het juist niet willen zijn
Wil je het exact weten en is jullie inkomen relatief rechtlijnig, kan je voor enkele tientjes bij het buurthuis of sociale ondersteuning een aangifte laten invullen en weet je meteen wat het oplevert (fictief) en welke posten je komend jaar zelf kan invullen.
Goed idee als ik er hier niet helemaal uit kom.
MrAngry schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:11:
Heb je haar specifiek bij je pensioen aangemeld als partner? Anders is ze volgens mij niet automtisch je fiscaal partner. Als je haar wel bewust hebt aangemeld dan wel.
Ik heb haar gegevens opgegeven inderdaad. Toen werd mij verteld dat het verplicht was als je 6 maanden of langer samen woont. Na het gesprek met de pensioen adviseur vandaag blijkt dat dus niet nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Beneveerg schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:13:
[...]
Ik heb haar gegevens opgegeven inderdaad. Toen werd mij verteld dat het verplicht was als je 6 maanden of langer samen woont. Na het gesprek met de pensioen adviseur vandaag blijkt dat dus niet nodig te zijn.
Klopt, opgeven is niet noodzakelijk, maar mocht er iets met jou gebeuren dan kan zij ook geen aanspraak maken op nabestaandenpensioen, tenzij je meer dan 5 jaar een gezamelijk huishouden hebt gevoerd, ook als je partner dus niet op de papieren van je pensioen staat. Dit staat waarschijnlijk ergens in de kleine lettertjes van je pensioenregeling.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MAX3400 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:08:
Nope, om fiscaal partner te zijn, moet je aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Als je aan die voorwaarde voldoet, ben je automatisch fiscaal partner. Hier zit geen keuze meer in. En sic langdurig samenwonen leidt nooit tot fiscaal partnerschap.*

*Disclaimer: het kan wel zo zijn dat, zoals veel pensioenfondsen verplicht stellen, je samenwoningspartner na x-periode automatisch pensioenpartner wordt. In dat geval wordt je vanaf dat moment ook automatisch fiscaal-partner. Maar bij mijn weten hoeven pensioenfondsen dat niet verplicht te stellen: veel pensioenfondsen keren minder uit aan hoofdpensioen als er sprake is van een partnerpensioen, en op die manier kost het je dus wel wat.
Niks ten nadele van het werk wat er in zo'n buurthuis gedaan wordt, maar ik heb ze meer dan eens fouten zien maken.
Tevens kun je prima zelf zo'n aangifteformulier invullen. Invullen mét fiscaal partnerschap, kijken wat het wordt, niet verzenden. Invullen zonder fiscaal partnerschap, kijken wat het wordt, niet verzenden. Je hoeft toch pas volgend jaar aangifte te doen.

Een van de grote voordelen van fiscaal-partnerschap, is dat je aftrekposten en vermogen mag verdelen over de 2 partners. Als je dus € 40.000 vermogen hebt, heeft iedere partner ineens maar € 20.000 vermogen, en hoeft geen van beide vermogensrendementsheffing te betalen. Het eigendom van dat geld gaat hierbij niet over naar de ander: jij blijft gewoon eigenaar van het geld.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 27-03-2018 19:27 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
je mag over 2018 alweer 30k per persoon hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:35

Theo

moederbord

Je hebt exact dezelfde situatie als die ik heb; ik verdien goed, vriendin amper/niet. Het huis en de hypotheek staan op mijn naam. IK heb HRA, vriendin heeft zorgtoeslag. Ik had een paar maanden geleden exact dezelfde vraag
Wel of geen samenlevingscontract aangaan?

Samenvatting:

Zolang jullie niet overlijden of uit elkaar gaan is er niet veel aan de hand. Door pensioenpartners te worden is het enige dat veranderd dat zij geen zorgtoeslag meer krijgt. Let wel dat die 755 euro die jullie terugkrijgen jaarlijks wordt afgebouwd (afbouwen aanrechtgeld)

Mocht jij overlijden dan krijg je vriendin wel jouw pensioen tot haar dood. Zijn jullie geen pensioenpartners dan krijgt ze niks.

Zoek uit hoe het zit met een erfenis en erfbelasting. Als jij komt te overlijden is jouw vriendin geen erfgenaam en staat zij op straat. Het huis gaat naar je wettige erfgenamen (ouders/broer/zus. Anders kinderen van broer/zus. Anders oom/tante. Anders kinderen van oom/tante) Benoem je haar via een testament tot erfgenaam dan zal zij, mits jullie minimaal 5 jaren samenwonen, geen erfbelasting hoeven te betalen. Wonen jullie korter dan 5 jaar samen betaalt zij heel veel erfbelasting.
Dit kun je eventueel afvangen door een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten die eindigt wanneer jullie 5 jaren samenwonen.

Testament aanpassen kost ongeveer 200 euro en moet via een notaris.

Mochten jullie uit elkaar gaan, zoek uit hoe het dan zit met verplichte boedelverdeling enalimentatie. Heeft zij recht op alimentatie wanneer jullie pensioenpartners waren? Heeft zij recht op een deel van de overwaarde of jouw spaargelden wanneer jullie uit elkaar gaan? Alimentatie is een plicht waar jij als betaler niet van af kan zien.

Mochten jullie pensioenpartners zijn mag je inderdaad samen 2 x 30K hebben zonder vermogensbelasting te betalen.

In mijn situatie heb ik vriendin in mijn testament opgenomen; heb ik een ORV afgesloten en zijn we geen fiscale partners. Vriendin heeft weinig inkomen waardoor we geen recht hebben op die 755 euro per jaar. Vriendin weet dat als wij uit elkaar gaan zij geen recht heeft op de overwaarde van de woning of van mijn spaargeld.

Kijk dus vooral naar wat te doen als jij komt te overlijden, of als jullie uit elkaar gaan. Dan is het enorm van belang hoe jullie relatie was. Zolang dat niet het geval is dan is het niet zo belangrijk..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
@Theo Bedankt voor je reactie, onze situatie lijkt inderdaad op elkaar. Er is echter wel een verschil wat ik dacht dat niet veel zou uitmaken.

Mocht ik binnen nu en 5 jaar overlijden of uit elkaar gaan, zal mijn vriendin niet in Nederland verblijven.
Het huis wordt afbetaald door de ORV, mijn ouders zijn dan de erfgenamen.

Het probleem is nu:

Wel pensioen partners = fiscaal partners = geen recht op zorgtoeslag (kost: ruim 1100 euro)
Geen pension partners = geen fiscaal partner = wel recht op zorgtoeslag

Het partnerpension is ingegaan op 1-2-18. Volgens de belastingtelefoon zou je dan per 1-1-18 fiscaal partner zijn, maar op de website staat weer dat je er voor kan kiezen: https://www.belastingdien...jaar_fiscaal_partnerschap

Het liefst wil ik nu het partnerpensioen ongedaan maken aangezien er geen voordelen aan fiscaal partner zijn zitten voor ons. (ik heb geen 30K spaargeld).

Weet iemand of de pensioen aanbieder dit moet aanbieden om met terugwerkende kracht ongedaan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
Let even goed op dat voor toeslagpartner andere regels gelden als voor fiscaalpartner. Bij fiscaalpartner ben je automatisch ook toeslagpartner, maar er zijn meer redenen om automatisch toeslagpartner te zijn, namelijk:

1.U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
2.U hebt samen een kind.
3.U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
4.U bent partner voor een pensioenregeling.
5.U hebt samen een koopwoning.
6.U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
7.U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
8.U was vorig jaar al elkaars toeslagpartner.

Dus als je aan één van de andere punten voldoet, hoeven je over het fiscaal partnerschap heel niet meer na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Bedankt voor het mee denken. Maar alleen punt 4 is nu bij ons van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:35

Theo

moederbord

Als je aan 1 van die 8 voorwaarden voldoet dan ben je gelijk fiscaal partner, je hoeft er niet aan meerdere te voldoen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Hoe ik fiscaal partner ben weet ik. De enige reden dat ik fiscaal of toeslagpartner ben is door het partner pensioen.

Ik wil nu juist geen fiscaal/toeslagpartner zijn, omdat het geen voordeel heeft ten opzichte van geen partner zijn.

De vraag is nu een beetje of het uberhaubt mogelijk is om terug te draaien of er bij de aangifte er voor te kiezen geen partner te zijn omdat een deel van dit jaar (1 maand) geen pensioenpartnerschap is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Hierboven worden in een aantal reacties onjuistheden vermeld t.a.v. fiscaal partnerschap / toeslagpartnerschap. Als er pensioenpartnerschap is bent u automatisch fiscaal partner / toeslagpartner.

Voor 2018 (aangifte volgend voorjaar 2019) is er een keuzemogelijkheid. U kunt kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap óf juist niet. U geeft aan voor deze laatste optie te kiezen.

N.B: fiscaal partnerschap en toeslagpartnerschap zijn nagenoeg identiek aan elkaar. Maar voor de toeslagen geldt dat je met terugwerkende kracht naar 1 januari toeslagpartner van elkaar bent als er per die datum al samengewoond werd én als je later in het jaar fiscaal partner / toeslagpartner van elkaar wordt. Voor de toeslagen bent u dus geheel 2018 toeslagpartners van elkaar.
Pagina: 1