Hij is af, hybride DIY amp.

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Het is al weer een maand geleden dat ik dit topic had geopend over het concept "hybride versterker". Daar is dan ook na te lezen wat een hybride versterker inhoud.

Mijn versterker is dan nu tot een succesvol einde gekomen :7 :7 En net als een trotse Case-Modder wil ik jullie pic's van mijn nieuwe ampje niet onthouden.

De voorkant (ja ik hou nou eenmaal van 19" cases :) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/FotoGOT/Voorkant.jpg

De koeling bestaat uit 4 "kleine" koellichamen geplaatst op een stuk aluminium van 400x80 met een dikte van 12mm:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/FotoGOT/Koeling.jpg

De bovenkant, het grootste gedeelte van deze Amp is opgeofferd aan de voeding van de buizen en mosFets. Het bedraden had wel iets netter gekund trouwens :o
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/FotoGOT/Bovenkant.jpg

Een beetje buffering kan geen kwaad, dus hier genoeg Elco's met een totale capaciteit van 80.000µF.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/FotoGOT/Condensatoren.jpg

De spanningsversterkertrap, deze bestaat uit een buis (PCC-88).
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/FotoGOT/BuisPCC-88.jpg

Uiteindelijk moet er toch ergens vermogen vandaan komen, dit wordt geregeld door een stel MosFets. Ik heb het type IRF540/IRF9540, ik hoorde dat ik beter IGBTs had kunnen toepassen van Toshiba. Maar helaas is het daar nu te laat voor en die zijn een stuk duurder :) :
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/FotoGOT/MosFETs.jpg

En hoe die klinkt: ik vind het goed gelukt. Zeer gedetailleerd, niet schel, mooi vol laag en een goed stereo beeld. Deze versterker is duidelijk de "baas" over de speaker, zelfs met lage impedanties gedraagt ie zich keurig.

Ik zit nu te genieten van dit ampje op mijn verse DM602s2 's.

Oja het uiteindelijk vermogen van dit warmte producerende wonder is 60W :Y)

* Vaagharses is zeer te vreden met zijn eindresultaat 8-)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Ziet er zeer netjes en strak uit. ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Vaagharses is zeer te vreden met zijn eindresultaat
EN TERECHT!
Denk dat je redelijk een pioneer bent op dit forum wat dit aan gaat, gefeliciteerd!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Nacho_Man
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08
Geweldig!!! En hoelang heb je eraan besteed, en hoeveel geld? :)

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Congratz met je goede resultaat! :)

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gaaf man! :)

• Vaagharses
Op zaterdag 14 juli 2001 23:49 schreef Nacho_Man het volgende:
Geweldig!!! En hoelang heb je eraan besteed, en hoeveel geld? :)
Ik ben er uiteindelijk toch nog een half jaar mee bezig geweest, omdat het basis ontwerp uit de elektuur helaas niet in een keer werkte. Dat kost je een paar torren |:( en dan besef je dat een labvoeding (die 2x40V 3A kan leveren) toch wel handig is. Ook het feit dat dit een bij projectje was in de "vrije" uurtjes is een rede, dat ik er zolang over gedaan heb.

Het hele DC gedeelte van de MosFET print heb ik moeten redesignen en heb 4 torren ipv 2 per print (extra vermogensreserve, 2 torren bleek toch te krap). Ook het feit dat ik aan het begin van dit projectje weinig kaas had gegeten van analoge elektronica schoot ook niet echt op. Ik had me in het verleden alleen gestort op digitaal (embedded systems).

De kosten, tja ik denk dat deze amp me uiteindelijk fl1000,- gulden heeft gekost. Dan moet ik er wel bij zeggen, dat ik voor 200 piek aan onderdelen heb verkloot wegens verkeerde DC instelling :+ maar ja verbrandt silicium ruikt wel lekker :D De koellichamen zijn gesponsord door een medestudent :) en het blok aluminium heb ik op school ergens gevonden.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

ziet er professioneel uit :9

erg strak!

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 07:25

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Goed bezig herman

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• Vaagharses
Hier een foto van de making off ... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/FotoGOT/meetopstelling.jpg

Mijn kamer is nu trouwens wel opgeruimd :o

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
ik hoorde dat ik beter IGBTs had kunnen toepassen van Toshiba
Van een zekere J. Lauwerijssen? Zou me niks verbazen. Die man heeft op zo'n beetje elk forum gevraagd waar je die een beetje geschikt kan krijgen...

BTW: Je amp ziet er monster mooi uit!!
Wel toevallig: Ik liep ook al een tijdje met het idee in het achterhoofd om er eens een topic over te starten. Wilde ook op termijn gaan beginnen met het in elkaar knutselen van zo'n amp. En was nieuwsgierig of er hier mensen zijn met DIY-Amp ervaring. Antwoord heb ik nu dus al :7

Ik krijg een beetje het idee dat het AV-forum van GoT wat bekender begint te worden. Worden steeds meer leuke projekkies geplaatst. Mischien wordt het hier wel hjet DiY forum in NL. Zou cool zijn

• Vaagharses
Op zondag 15 juli 2001 14:06 schreef Lampje het volgende:

Van een zekere J. Lauwerijssen? Zou me niks verbazen. Die man heeft op zo'n beetje elk forum gevraagd waar je die een beetje geschikt kan krijgen...
Inderdaad :) Op zich is er wel wat te zeggen voor IGBTs, maar ze zijn toch 4x zo duur per stuk als een IRF540/IRF9540 (4 piek per stuk bij display/conrad) plus nog moeilijk doen, omdat die IGBTs uit duitsland zouden moeten komen. Ook heb ik veel torren opgeblazen (tja dat kan gebeuren :+ ) ik heb namelijk een hele tijd zonder labvoeding moeten kutten |:( . Toch heb ik op vele sites gelezen dat de IRF540/IRF9540 (HEXFETs) zich keurig gedragen als audiotor: zeker bij lage impedanties blijven ze een stuk lineairder dan sommige specifieke audiotorren.
BTW: Je amp ziet er monster mooi uit!!
thnx, Het kastje maken vind ik trouwens het minst leuk om te doen: dat geklooi met vijlen :) Helaas wil ik altijd een beetje netjes hebben ... ;) Maar dat blok alu bewerken was zeer gaaf 8-) Het was namelijk een blok van 420x90 en die moest natuurlijk op maat gemaakt worden. Ik heb dat op school(HvA HTS Elektro) gedaan op zo'n brute frees machine. Ook het maken van de gaten voor het netentree(+filter :9 ), XLR's enz zou een crime geweest zijn als ik dat thuis met een black&decker had moeten doen.
Wel toevallig: Ik liep ook al een tijdje met het idee in het achterhoofd om er eens een topic over te starten. Wilde ook op termijn gaan beginnen met het in elkaar knutselen van zo'n amp. En was nieuwsgierig of er hier mensen zijn met DIY-Amp ervaring. Antwoord heb ik nu dus al :7
Aangezien ik dus een probleem had met de DC instelling ben ik ook opzoek gegaan naar fora/sites op internet (ook met de keuze voor de eindtor 2sj50/2sk135 waren naar mijn mening te duur en slecht verkrijgbaar en elektuur gaf zelf al aan, dat IRF540/9540 een goede vervanging zou zijn). Helaas is er op internet ook relatief weinig te vinden over DIY versterkers (vooral hoe het echt werkt ;) ). Je komt alleen vaak die australiër tegen met zijn te bruut vermogen ampz. Dus een duidelijke plek waar mensen zitten die DIYen zou niet verkeerd zijn :) Zeker omdat naar mijn mening de kennis op het gebied van analoge elektronica sterk afneemt. Op mijn opleiding waren er maar 2 3e jaars mede studenten die mij konden helpen met het probleem dat in mijn amp zat. De kennis tegenwoordig bij ons op de opleiding ligt meer bij digitale systemen (VHDL) en embedded systems.
Ik krijg een beetje het idee dat het AV-forum van GoT wat bekender begint te worden. Worden steeds meer leuke projekkies geplaatst. Mischien wordt het hier wel hjet DiY forum in NL. Zou cool zijn
Is er trouwens al een DiY forum in nederland ?? ik ken hem dan nog niet :) Ik wilde bijna zelf een site daarvoor beginnen, maar ben liever met mijn hobby elektro(zowel digitaal als analoog) bezig, ookal vind ik netwerken en Unix/Linux ook erug boeiend. Ik zou het ook niet zo gek vinden als hier een iets specifieker electronica gedeelte zou komen: want in het forum OCen en Modden kom ik heel vaak elektro vragen tegen ;)

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zondag 15 juli 2001 14:56 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Inderdaad :)
Is er trouwens al een DiY forum in nederland ?? ik ken hem dan nog niet :)
Voor zover ik weet niet. Als je al iets wilt wilt, zul je op amerikaanse sites of maillisten terecht moeten.
Ik ben zelf geabonneerd op een maillist voor DiY speakers. Met een aangenaam hoog niveau (Ik ben daar een beginneling. Sommige zijn er al 30 jaar mee bezig).
Voor versterkers weet ik niet of er zo''n lijst bestaat. Ikzelf weet er ook veel te weinig vanaf. Ik zal echt eerst minstens een jaar moeten inlezen voordat ik iets zinnigs over electronica kan zeggen.

Volgens mij is het GoT forum prima geschikt als thuisbasis. Het moet alleen een beetje naam krijgen, da's alles. Ik denk ook niet dat je er al teveel van moet verwachten. Daarvoor zijn er veel te weinig mensen in nederland mee bezig. Als je echt veel mensen wilt bereiken zal je toch een amerikaans forum moeten bezoeken.

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:43

fv

-------------------> hiero

Leuk, een hybride versterker! Ik heb er ook een gehad (ontwerp van het helaas te ziele blad Audio & Techniek). Het was de A-25 met 1 ingangsbuis en 2 eind FET's. Tegenwoordig draai ik nu alleen met een volledige buizen versterker (3 buizen per kanaal + eindtrafo). Is toch nog even wat beter in de klank. Maar een hybride verslaat menig transistor bakkie...

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Opvolger van Audio & Techniek is volgens mij Hawk audio: http://www.audio.nl/indexned.html
Olv oprichter van A&T John Versluijs (dacht ik).

Heb zelf ook een A&T zelfbouw versterker (20w klasse A). Toen ik 'm kocht ging A&T net failiet. Heb nog een hoop moeite moeten doen om de onderdelen van de (al betaalde) versterker te krijgen. Maar hij doet het nog steeds

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

vet gedaan :9~ heb zelf ook een versterker gemaakt uit de elektuur maar dis toch wel wat geavanceerder d8 ik zo :P

voor mijn subwoofer heb ik een TiTan 2000 gemaakt..
lang niet zo mooi dan een hybride met buizen :)
Pagina: 1