Hybride versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden van het concept van een hybride versterker (Buizen+MosFets).

Ik ben zelf bezig met het bouwen van zo'n versterker op basis van een elektuur ontwerp. Helaas was de DC instelling op de vermogensprint niet goed, dus die ben ik aan het redesignen...

Het concept van een Hybride amp is, dat er een buis gebruikt wordt voor de spanningsversterker. De buis heeft als voordeel, dat ze zéér weinig ruis produceren. Dat is natuurlijk zeer belangrijk bij een spanningsversterker.

Voor de stroomversterker wordt er in een hybride amp dan wel halfgeleiders (bv MosFets) toegepast. Mosfets zijn zeer goed in het versterker van stromen. En je hebt geen dingen nodig zoals uitgangtrafo's bij buizen.

Door dit concept is een hele lage vervorming te bereiken, omdat er in het signaalpad maar 3 actieve componenten zitten. Namelijk 1 buis en 2 mosfets (1 N-type & 1 P-type). In combinatie met een grote ruststroom (200mA in mijn geval) valt dan een versterker te maken die zeer weinig vervorming produceert en een zeer hoge signaal/ruis verhouding heeft.

Nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die dit soort versterkers al hebben gehoord en wat ze van de klank vinden?

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

er zijn diverse versterkers op de markt die zo gebouwd zijn ...het heeft natuurlijk z'n voor- en z'n nadelen...maar het KAN goed klinken...

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 21:42
Ik had nog nooit van het idee gehoord maar in theorie klinkt het goed! (nu ik erover nadenk). Uit welke elektuur komt deze versteker?

Laat het ff weten als het af is.

There is no place like 127.0.0.1

• Vaagharses
Het concept komt uit een elektuur uit 1996 (buizen bijlage). Helaas zit er in de vermogensprint een fout: De DC-instelling is niet goed. Dit probleem heb ik bijna opgelost, maar helaas zijn Audio Versterkers op onze school verboden goed geworden. Ja je leest het goed VERBODEN :( en ik doe nog wel Elektrotechniek(op de HvA trouwens)... Gelukkig heb ik thuis de nodige meetapparatuur staan (Scoop, sinusgenerator, multimeters), behalve een dikke labvoeding. En dat is toch wel een must zo'n labvoeding, want dat kan je zoveel eindtorren uitsparen als je een foutje maakt :) . De labvoeding heb ik nu besteld bij Conrad, deze was redelijk betaalbaar en kan tenminste wat leveren (2x 40V/3A). Helaas heeft conrad lange levertijden |:(

Als dat ding af is zal ik wel een topic openen net zoals al die gasten met hun Case-Mods :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Jag

Een buis gebruik je niet omdat ie zo weinig ruist, maar vanwege zijn rare eigenschappen lijkt me. Als je weinig vervorming wil moet je namelijk zeker geen buis nemen.

• Vaagharses
Dat was ik nog vergeten: Een buis klinkt natuurlijk ook iets anders :)

Toch is de lage ruisfactor van een buis ook een zeer leuke eigenschap.

Hier een quote uit de elektuur waar het originele ontwerp uit komt (E.v.Wincek elektuur 1997-september)
Welke versterkertechniek is beter, transistoren of buizen? Dit is wellicht een van de meest gestelde vragen in audiokringen, die veelal beantwoord wordt met tal van persoonlijke meningen aangevuld met de nodige speculaties. Het is hierbij duidelijk dat de elektronenbuis bij voorkeur ingezet wordt als spanningsversterker die menige transistoruitvoering in de schaduw stelt. Grote uitgangsvermogens leveren kunnen we daarentegen beter over laten aan een goed ontworpen transistorversterker, aangezien een buizenontwerp nadelen met zich meebrengt zoals een dure uitgangstransformator en relatief weinig uitgangsvermogen. Het ontwerp van de high-end hybride versterker verenigt het beste van beide werelden.
Dit is de inleiding van het artikel. De specs van deze amp:
Ingangsgevoeligheid: 900mV
Ingangsimpedantie: 100k
Uitgangsvermogen: 2x65W
Versterking(1KHz): 25dB
Dempingsfactor(1KHz): 3,2
Bandbreedte(0dB..-1,7dB): 10Hz..100KHz

Natuurlijk zal ik deze schakeling bijwerken tot ik er zelf helemaal happy mee ben, maar de specs lijken mij niet onaardig.

Ik ben alleen nog steeds benieuwd of er mensen zijn die zo'n soort versterker gehoord hebben :) Ookal blijkt het een uniek exemplaar te worden 8-)

• Jag

Jag

Wel heel erg fout dat jij als aanstaand electrotechnicus zo'n foute amp gaat maken :)
Technisch zeer inperfect (niet dat het daar om draait).

• Vaagharses
Technisch gezien ziet ie goed inelkaar :P Het design bevat geeneens een overall-feedback :)

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 19:30 schreef Jag het volgende:
Een buis gebruik je niet omdat ie zo weinig ruist, maar vanwege zijn rare eigenschappen lijkt me. Als je weinig vervorming wil moet je namelijk zeker geen buis nemen.
een buis heeft andere vervorming dan een transistor...een buis vervormt op een voor het menselijk oor minder storende manier...

• Jag

Jag

Op zaterdag 16 juni 2001 20:19 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

een buis heeft andere vervorming dan een transistor...een buis vervormt op een voor het menselijk oor minder storende manier...
Weet ik, en een buis klinkt ook helemaal niet slecht, maar dat neemt niet weg dat een buis wel veel meer vervormt dan een transistor. Dus als je puur voor een versterker gaat die technisch goed is, moet je zeker geen buizenontwerp maken.

• Vaagharses
Ik wil een versterker die mooi klinkt :P :) Dit leek me een leuk concept en ik ben heel benieuwd of het ook een succes wordt... Zo ja dan ben ik blij :) en anders ga ik door tot ik dat ding wel goed klinkend heb

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 06:15 schreef Vaagharses het volgende:
Ik wil een versterker die mooi klinkt :P :) Dit leek me een leuk concept en ik ben heel benieuwd of het ook een succes wordt... Zo ja dan ben ik blij :) en anders ga ik door tot ik dat ding wel goed klinkend heb
suc6.... :)
Pagina: 1