Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105188

Topicstarter
Ik heb een privérekening bij Bunq. Bunq zelf heeft geen stortingsautomaten en ze adviseren om de Mr. Pay dienst van GWK Travelex te gebruiken. Ik ben wel vaker bij GWK Travelex in Eindhoven geweest en ik weet ook dat het personeel daar niet al te snugger is (sorry dat ik het zo moet zeggen, maar het is zo). GWK functioneert nog als een instantie uit de jaren 80/90. Ambtenaren achter een loket, waardeloos.

Ik wilde vandaag dus geld storten op mijn rekening via GWK, in totaal 2000 euro. Paar briefjes van 50 en het gros briefjes van 20. Ik kan er ook niks aan doen, de persoon waar ik mijn gitaar aan heb verkocht heeft dat zo afgerekend.

Had al opgezocht hoe het werkt, je hebt je ID, IBAN van de begunstigde (van mijzelf dus) en het geld natuurlijk. Dus ik alles klaar gezet, IBAN zelfs alvast op een brief je geschreven, netjes in de rij gaan staan en zo het goedje aan de mevrouw achter het loket afgegeven.

Het eerste wat ze vroeg was: "hoe komt u aan dit geld", vond het een rare vraag maar heb gewoon gezegd dat ik iets heb verkocht en dat ik dat geld wil storten.

Hierna moest ik moeite doen om haar duidelijk te maken wat de bedoeling was. Ze begon over zakelijke transactie, of ik een rekening had bij de SNS en van alles en nog wat. Nee ik wil het geld op mijn rekening storten. Toen begon ze over buitenlandse rekeningen, ze begreep blijkbaar niet dat de NL waarmee het IBAN begint staat voor Nederland.

Nou na een discussie van pak em beet 10 minuten begon ze uiteindelijk dingen in te voeren in de computer en om het geld met de hand te tellen (??? hebben ze daar geen telmachine voor ??). Nadat ze het geld had geteld, stond ze even stil en zei ze: "nu moet ik toch echt weten waar u het geld vandaan heeft anders mag ik deze transactie niet uitvoeren".

Het leek mij nogal duidelijk dat ik met haar niks op zou schieten dus heb ik mijn geld terug gepakt en ben ik maar weggegaan. Volgens mij had ze het idee dat ze met drugsgeld te maken had ofzo.

Nou ben ik dus gaan zoeken, want als een echt internetwarrior zal ik hoe dan ook dat geld gestort krijgen, maar ik kan helemaal niks vinden op het onderwerp. De meldplicht begint bij 20k en niet bij 2k, ik heb wel vaker 2k of meer gestort op mijn zakelijke ING rekening via een automaat en daar vroeg mij niemand hoe ik aan dat geld kwam. Het enige wat ik kon vinden was het verhaal van iemand anders met soortgelijke ervaringen.

https://together.bunq.com...a-gwk-op-eigen-bunq-drama

Nou is mijn vraag dus, wat zijn de regels w.b.t. de meldplicht? Ben ik verplicht om de bron van het geld te melden bij een dergelijk bedrag? Ik heb de bron eigenlijk vermeld, dus blijkbaar moet ik liegen? Hebben meer mensen ervaring met dit soort taferelen en wat is de beste aanpak om alsnog het geld gestort te krijgen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
http://wetten.overheid.nl/BWBR0024280/2016-09-27#Bijlage
Een geldtransfer voor een bedrag van € 2.000 of meer, tenzij het een geldtransfer betreft door een instelling die de afwikkeling van bedoelde geldtransfer overlaat aan een andere instelling op welke de meldingsplicht, bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de wet, eveneens van toepassing is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Beetje omgekeerde wereld. GWK is niet verplicht om jouw geld aan te nemen, en met een berg twintigjes is het niet heel raar dat er een 'witwassen' lampje gaat branden bij de medewerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Die had ik ook gevonden, maar dat gaat om de meldplicht van instanties bij het vermoeden van een afwijkende transactie. Dat lijstje gaat over indicatoren.

Dat wil zeggen, dat ik niet verplicht ben om te zeggen waar het geld vandaan is gekomen, maar GWK heeft wel de plicht om het te melden omdat ze een vermoeden hebben dat er iets mis zou kunnen zijn.
Een instelling meldt een verrichte of voorgenomen ongebruikelijke transactie onverwijld nadat het ongebruikelijke karakter van de transactie bekend is geworden, aan de Financiële inlichtingen eenheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 105188 op 26-03-2018 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 00:15:
[...]

Die had ik ook gevonden, maar dat gaat om de meldplicht van instanties bij het vermoeden van een afwijkende transactie. Dat lijstje gaat over indicatoren.

Dat wil zeggen, dat ik niet verplicht ben om te zeggen waar het geld vandaan is gekomen, maar GWK heeft wel de plicht om het te melden omdat ze een vermoeden hebben dat er iets mis zou kunnen zijn.

[...]
En wat zou makkelijker zijn voor GWK? Jou melden, of je gewoon afwimpelen? Ik weet wel wat minder papierwerk oplevert.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 23:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

zal ik hoe dan ook dat geld gestort krijgen,
Waarom niet gewoon via iemand met een raborekening, storten en overmaken, klaar?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jeroenneman schreef op maandag 26 maart 2018 @ 00:20:
[...]

En wat zou makkelijker zijn voor GWK? Jou melden, of je gewoon afwimpelen? Ik weet wel wat minder papierwerk oplevert.
Ik kan nauwelijks geloven dat dat mens zover vooruit kan denken.
SinergyX schreef op maandag 26 maart 2018 @ 00:45:
[...]

Waarom niet gewoon via iemand met een raborekening, storten en overmaken, klaar?
Ja kan altijd, maar ik moet hier het fijne van weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Is het geld wel echt?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 23:20
SinergyX schreef op maandag 26 maart 2018 @ 00:45:
[...]

Moet je wel iemand hebben die zelf normaal geen cash stort. Bij de ING en de ABN AMRO mag je maar een paar keer per jaar gratis cash storten en bovendien zit er een maximum aan per storting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 18:00
Eli3l schreef op maandag 26 maart 2018 @ 02:50:
[...]

Moet je wel iemand hebben die zelf normaal geen cash stort. Bij de ING en de ABN AMRO mag je maar een paar keer per jaar gratis cash storten en bovendien zit er een maximum aan per storting.
Niet alleen een maximumbedrag maar ook een maximum aan het aantal bankbiljetten (meestal 200).

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

26779

Maar als ik je verhaal zo lees is het niet door GWK geweigerd maar heb je zelf besloten om de transactie niet verder te laten doorgaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Waarom doe je niet 2 stortingen van elk 1000 euro? Dan zal vermoedelijk niemand iets vragen. Wel iets meer gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
KopjeThee schreef op maandag 26 maart 2018 @ 06:51:
Waarom doe je niet 2 stortingen van elk 1000 euro? Dan zal vermoedelijk niemand iets vragen. Wel iets meer gedoe.
Of €50 voor boodschappen afromen, zodat je alsnog op €1950 uitkomt?

per aspera ad astra

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 09:50
Volgens mij maak je het jezelf gewoon te lastig.
Het eerste wat ze vroeg was: "hoe komt u aan dit geld", vond het een rare vraag
Ik vind het een zeer valide vraag. De medewerker is namelijk strafbaar als ze het vermoeden heeft van witwassen van gelden, en ze toch de transactie uitvoert. Ze wil zich er van overtuigen wat de herkomst van het geld is.
Ik ben wel vaker bij GWK Travelex in Eindhoven geweest en ik weet ook dat het personeel daar niet al te snugger is (sorry dat ik het zo moet zeggen, maar het is zo). GWK functioneert nog als een instantie uit de jaren 80/90. Ambtenaren achter een loket, waardeloos.
Ik heb wel vaker 2k of meer gestort op mijn zakelijke ING rekening via een automaat en daar vroeg mij niemand hoe ik aan dat geld kwam.
Als je al van te voren weet dat GWK niet aan jouw eisen voldoet, én je hebt de beschikking over een sneller, makkelijk en goedkoper alternatief ( de ING stortautomaat), waarom kies je er dan toch voor om naar GWK te gaan?

Een automaat zal je inderaad niet vragen wat de herkomst van het geld is. Maar reken er maar op dat als je bepaalde stortingen doet die niet in jouw klantbeeld passen, je een telefoontje kan krijgen. Op een zakelijke rekening zal het in de regel echter gebruikelijker zijn om contant te storten, dan op een particulieren rekening.
om het geld met de hand te tellen (??? hebben ze daar geen telmachine voor ??).
Niet vreemd. Ik heb bij een van de 4 grootbanken gewerkt, en daar was het ook gebruikelijk contanten met de hand na te tellen. (uiteraard waren er ook wel telmachines maar vaak stond er maar 1 apparaat op een kantoor, dus die had je niet altijd ter beschikking)
Het leek mij nogal duidelijk dat ik met haar niks op zou schieten dus heb ik mijn geld terug gepakt en ben ik maar weggegaan. Volgens mij had ze het idee dat ze met drugsgeld te maken had ofzo.
Je hebt er in deze dus zelf voor gekozen de transactie af te breken. GWK heeft jouw transactie niet geweigerd.
Overigens hadden ze dit prima kunnen doen, want ze zijn niet verplicht hun diensten aan iedereen te leveren. Idem voor de reguliere grootbanken overigens.(ze hoeven je niet eens als klant te accepteren)

Misschien had de medewerker inderdaad het idee dat de transactie niet helemaal zuiver was. Dat is namelijk ook aannemelijk als men 2000 EU in coupures van 20 EU komt storten.
Nou is mijn vraag dus, wat zijn de regels w.b.t. de meldplicht? Ben ik verplicht om de bron van het geld te melden bij een dergelijk bedrag?
De medewerker dient te vragen, bij een vermoeden van witwassen/niet integere transactie, wat de herkomst van het geld is. Je antwoord kan zijn: Ik heb XXX verkocht, bijvoorbeeld ' een auto'.
Dit antwoord kán voldoende zijn (wordt genoteerd in je klantdossier, en is voldoende om de medewerker zelf te vrijwaren voor het verwerken van de storting), maar later kun je alsnog vragen krijgen om dit verder te onderbouwen.
Bijvoorbeeld middels het aanleveren van een vrijwaringsbewijs, of een ander bewijs waaruit blijkt dat de gelden inderdaad afkomstig zijn van de verkoop van een auto.

Werkt je nergens aan mee, en acht de financiële instelling het risico op misbruik hoog? Dan kan ze ervoor kiezen jouw geheel als klant te weigeren en eventuele producten die je hebt afgenomen, eenzijdig op te zeggen.

Leesvoer:"U moet altijd een melding doen als u vermoedt dat een (voorgenomen) transactie verband houdt met witwassen of terrorismefinanciering."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik snap 1 ding niet.. waarom heb je niet simpelweg gezegd dat je je gitaar hebt verkocht? Dan was er toch niks aan de hand geweest? Desnoods had je nog een email kunnen overleggen op je telefoon van de koper of iets dergelijks, een Marktplaats advertentie, wat dan ook.... je bent niet geweigerd, je hebt zelf geweigerd aan de regels van GWK te voldoen..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind los van het feit dat je zelf de transactie hebt gestopt je bejegening van de medewerkers aldaar ook niet bijster fraai.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:14

Managelorian

“This is the workflow.”

Zoals hierboven al aangegeven: GWK is verplicht om bij een vermoeden van een geldstorting vanuit illegale bron verder onderzoek te doen. In dat licht had je i.p.v. “heb gewoon gezegd dat ik iets heb verkocht en dat ik dat geld wil storten” iets meer detail kunnen geven waardoor het waarschijnlijker werd dat je ter goeder trouw was (“ik heb mijn huppeldepupmerk gitaar verkocht, kijk, dit was de advertentie/email wisseling”).

GWK mag simpelweg jouw storting weigeren en aangezien ze een probleem hebben als ze illegale praktijken ondersteunen zullen ze erg voorzichtig zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 11:36

Hakulaku

Meh

Anoniem: 105188 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 23:59:
GWK functioneert nog als een instantie uit de jaren 80/90. Ambtenaren achter een loket, waardeloos.
Ik wilde vandaag dus geld storten op mijn rekening via GWK, in totaal 2000 euro. Paar briefjes van 50 en het gros briefjes van 20. Ik kan er ook niks aan doen, de persoon waar ik mijn gitaar aan heb verkocht heeft dat zo afgerekend.
Het eerste wat ze vroeg was: "hoe komt u aan dit geld", vond het een rare vraag maar heb gewoon gezegd dat ik iets heb verkocht en dat ik dat geld wil storten.
Nadat ze het geld had geteld, stond ze even stil en zei ze: "nu moet ik toch echt weten waar u het geld vandaan heeft anders mag ik deze transactie niet uitvoeren".
Ik wil niet heel vervelend zijn maar je hebt het op jezelf afgeroepen. Als je duidelijk was geweest dat deze inkomsten uit de verkoop van een gitaar kwam, had de mevrouw naar alle waarschijnlijkheid niet moeilijk gedaan. Door jou vage antwoord "uit een verkoop" zonder duidelijk te maken wat, roep je enig wantrouwen zelf op je af. Je sluit namelijk niet uit dat het geld uit illegale verkoop komt. Daarnaast kom je arrogant op mij over terwijl je het zelf allemaal niet zo goed snapt, wat tijdens je transactie ook niet geholpen zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hakulaku schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:49:
Door jou vage antwoord "uit een verkoop" zonder duidelijk te maken wat, roep je enig wantrouwen zelf op je af. Je sluit namelijk niet uit dat het geld uit illegale verkoop komt.
Aan de andere kant kun je natuurlijk altijd wel een lul verhaal verzinnen. Of iemand daar gaat staan zeggen dat hij dat van meerdere mensen heeft gekregen door het verkopen van een paar gram coke en een paar kilo illegaal vuurwerk :+ .

Los van even een serieus antwoord geven door de TS is de vraag natuurlijk ook onzinnig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:37
Ik vind de titel misleidend, je hebt immers zelf de transactie afgebroken. Als je gewoon had gezegd dat je iets verkocht had via marktplaats (je hoefde niet eens te vertellen wat) had de dame waarschijnlijk het geld gewoon in genomen. Wat ze daarna aan meldingen doet is niet meer jou zorg. Je maakt er meer van dan dat het is mijn inziens.

En door niet te zeggen waar het vandaan komt en weg te lopen bij lastige vragen maak je jezelf alleen maar verdacht. Zal mij niks verbazen als er alsnog een melding wordt genaakt van verdachte handeling en dat je waarschijnlijk ook op camera staat.

[ Voor 27% gewijzigd door gielie op 26-03-2018 09:31 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Hebben meer mensen ervaring met dit soort taferelen en wat is de beste aanpak om alsnog het geld gestort te krijgen?
Ook een privérekening bij ING openen ipv bij bunk. ;)

Ik snap wel dat je bent weggelopen had ik ook gedaan. Dat gaat haar helemaal niets aan wat mij betreft.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hakulaku

Hakulaku

Meh

jongetje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:55:
[...]
Los van even een serieus antwoord geven door de TS is de vraag natuurlijk ook onzinnig.
Nee de vraag is niet onzinnig. Een medewerker bij een financiele instelling wordt opgeleid om een inschatting te kunnen maken of een transactie uit legale handelingen komt.

Net als een kassa-medewerker bij alcohol verkoop aan minderjarigen (boete van 10.000 euro), staan er pittige straffen op medeplichtigheid aan witwassen / fraude. Bij twijfel snap ik daarom wel waarom ze om meer informatie vragen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:22
GWK heeft gewoon duidelijk gehandeld zoals er verwacht wordt. Het probleem zit duidelijk bij jezelf.
Dus als er iemand hier al een stempel moet krijgen van niet snugger / ambtenaar of welke dan ook ben je dat zelf wel.
Ik ben iig blij dat ze dit hebben gevraagd. Precies zoals ze het moet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dwarlorf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:58:
[...]

Ook een privérekening bij ING openen ipv bij bunk. ;)

Ik snap wel dat je bent weggelopen had ik ook gedaan. Dat gaat haar helemaal niets aan wat mij betreft.
Een ING rekening hoeft ook niet zalig te zijn. Leuk die stortautomaten. M'n moeder deed dat op een goed moment elke maand een bedrag storten, tot ze van de bank een brief kreeg dat ze dat te vaak had gedaan, en kon dat maar een paar keer gratis doen, en bij meer keren werden er kosten gerekend.

https://www.ing.nl/partic...storten/geld-storten.html

Nu zal de TS vast niet elke week 2k storten, maar ligt aan de rekening die je hebt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18
RaZ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:41:
[...]

Een ING rekening hoeft ook niet zalig te zijn. Leuk die stortautomaten. M'n moeder deed dat op een goed moment elke maand een bedrag storten, tot ze van de bank een brief kreeg dat ze dat te vaak had gedaan, en kon dat maar een paar keer gratis doen, en bij meer keren werden er kosten gerekend.
Het moet ondertussen iedereen toch wel duidelijk zijn dat banken geen liefdadigheidsinstellingen zijn, maar gewoon bedrijven die zoveel mogelijk winst willen behalen.

Mr Pay is ook niet kosteloos ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 01:40
[...]

https://www.ing.nl/partic...storten/geld-storten.html

Nu zal de TS vast niet elke week 2k storten, maar ligt aan de rekening die je hebt ;)
En dan leg je bij de ING de situatie uit, en dan kan het zonder extra betalen. Mijn opa & oma stortte elke maand 2x een X bedrag, dat is gewoon uitgelegd en het limiet werd redelijk extreem opgerekt.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Volgende keer zou ik 2K in cash ook weigeren als verkoper. Dat gezeik wil je niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:43
Hou er rekening mee als je het geld laat storten op de rekening van de buurman die het vervolgens overmaakt naar jou het gemarkeerd wordt als een schenking. Hier zit wel een maximum aan.

Deze ellende heb je niet alleen met geld storten maar ook met geld opnemen. Als je meer dan 10k opneemt moet je ook verklaren waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Paar briefjes van 50 en het gros briefjes van 20. Ik kan er ook niks aan doen, de persoon waar ik mijn gitaar aan heb verkocht heeft dat zo afgerekend.
Waarom accepteer je dit überhaupt? Zulke bedragen lekker bij verkoop laten overschrijven. En al helemaal als je bij een automaatloze bank zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Akemi schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:35:
Hou er rekening mee als je het geld laat storten op de rekening van de buurman die het vervolgens overmaakt naar jou het gemarkeerd wordt als een schenking. Hier zit wel een maximum aan.

Deze ellende heb je niet alleen met geld storten maar ook met geld opnemen. Als je meer dan 10k opneemt moet je ook verklaren waarom.
Dat het gemarkeerd wordt als schenking (door wie?) is irrelevant, het is geen schenking.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:43
Tsurany schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:47:
[...]

Dat het gemarkeerd wordt als schenking (door wie?) is irrelevant, het is geen schenking.
Mag jij gaan bewijzen en uitleggen aan de belastingdienst als die erom vraagt......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

sinovenator schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:33:
GWK heeft gewoon duidelijk gehandeld zoals er verwacht wordt. Het probleem zit duidelijk bij jezelf.
Dus als er iemand hier al een stempel moet krijgen van niet snugger / ambtenaar of welke dan ook ben je dat zelf wel.
Ik ben iig blij dat ze dit hebben gevraagd. Precies zoals ze het moet doen!
Kun je dat onderbouwen? Want dat heb in dit topic nog niet gelezen.

Zelf zit ik bij een volwaardige bank en heb regelmatig bedragen gestort van meer dan 2000 euro en heb nog nooit een vraag gekregen over de herkomst van het geld. Als een bank dit niet hoeft te vragen, dan lijkt het me sterk dat een bedrijf als GWK het wel verplicht zou zijn.

En vanuit het perspectief van de TS snap ik de verbazing ook wel. Ervan uitgaande dat er geen wettelijke verplichting is is deze vraag gewoon een grove inbreuk op je privacy. Snap dan ook goed dat de TS dit geweigerd heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Jazzy op 26-03-2018 10:59 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fender89 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:15:
Ik vind het een zeer valide vraag. De medewerker is namelijk strafbaar als ze het vermoeden heeft van witwassen van gelden, en ze toch de transactie uitvoert. Ze wil zich er van overtuigen wat de herkomst van het geld is.
Dan moet ze dat zeggen en niet om de feiten draaien.
Als je al van te voren weet dat GWK niet aan jouw eisen voldoet, én je hebt de beschikking over een sneller, makkelijk en goedkoper alternatief ( de ING stortautomaat), waarom kies je er dan toch voor om naar GWK te gaan?
Volgens mij zei ik dat dat een zakelijk rekening is...
Niet vreemd. Ik heb bij een van de 4 grootbanken gewerkt, en daar was het ook gebruikelijk contanten met de hand na te tellen. (uiteraard waren er ook wel telmachines maar vaak stond er maar 1 apparaat op een kantoor, dus die had je niet altijd ter beschikking)
Het apparaat stond voor haar neus. Elk loket heeft er een. Die dingen kosten tegenwoordig niet meer zoveel. Heb er zelf ook 3.
Je hebt er in deze dus zelf voor gekozen de transactie af te breken. GWK heeft jouw transactie niet geweigerd.
Ik ga hier natuurlijk niet een notulen opstellen van het gesprek. Ik kan natuurlijk het geld lastig zomaar wegpakken als ze achter het glas zit.
Misschien had de medewerker inderdaad het idee dat de transactie niet helemaal zuiver was. Dat is namelijk ook aannemelijk als men 2000 EU in coupures van 20 EU komt storten.
En dat kan zij ruiken? Voor ik wegging vroeg ik of het in andere hoeveelheden wel kon en haar antwoord was: "ook dan". Het heeft niks te maken met de briefjes van 20 als ik haar verhaal mag geloven.
De medewerker dient te vragen, bij een vermoeden van witwassen/niet integere transactie
Leuk en aardig, maar dat gaat over transacties van 20k en meer. Buiten dat gaat het om een geregistreerde initiator (ik zelf geef mijn ID af) naar een geregistreerde ontvanger (mijn rekening bij Bunq is geregistreerd). Dit is wel een hele rare vorm van witwassen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
Jazzy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:57:
[...]
Kun je dat onderbouwen? Want dat heb in dit topic nog niet gelezen.

Zelf zit ik bij een volwaardige bank en heb regelmatig bedragen gestort van meer dan 2000 euro en heb nog nooit een vraag gekregen over de herkomst van het geld. Als een bank dit niet hoeft te vragen, dan lijkt het me sterk dat een bedrijf als GWK het wel verplicht zou zijn.

En vanuit het perspectief van de TS snap ik de verbazing ook wel. Ervan uitgaande dat er geen wettelijke verplichting is is deze vraag gewoon een grove inbreuk op je privacy. Snap dan ook goed dat de TS dit geweigerd heeft.
https://www.snsbank.nl/pa...orten-op-je-rekening.html

Welke vragen kun je bijvoorbeeld verwachten?

Het kan zijn dat de medewerker je vraagt waar het geld vandaan komt, of waarom je het geld wilt storten. Als het nodig is, kan het zijn dat je de herkomst van het bedrag moet aantonen met bijvoorbeeld een aankoopbon of een schermprint van een marktplaatsadvertentie. Of je deze vragen krijgt, hangt af van bijvoorbeeld de hoogte van het bedrag dat je wilt storten of hoe vaak je een bedrag komt storten. Als GWK niet genoeg informatie heeft over jouw storting, of er twijfels zijn over de herkomst van je geld kan de transactie geweigerd worden. GWK hoeft niet te vertellen waarom.

Voorbeelden uit de praktijk

Let op: in het algemeen geldt dat de medewerker van GWK Travelex altijd nog naar andere stukken kan vragen. Het kan ook zijn dat hij of zij je storting alsnog niet accepteert. Je kunt geen rechten ontlenen aan de voorbeelden hieronder.

Met kerst heb je € 250 gekregen van je oma. Je wilt dit bedrag storten bij een GWK Travelex-vestiging. Dit neem je mee naar het GWK: een geldig identiteitsbewijs en je rekeningnummer van SNS. In sommige gevallen kan er om aanvullende informatie of onderliggende stukken gevraagd worden.

Hoogte bedrag is dus zeker niet bepalend

[ Voor 17% gewijzigd door sinovenator op 26-03-2018 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
@Anoniem: 105188
De medewerker dient te vragen, bij een vermoeden van witwassen/niet integere transactie
Leuk en aardig, maar dat gaat over transacties van 20k en meer.
Nope. Bij elk vermoeden van ... Je kunt ook vragen verwachten als je 500 eu komt storten in de vorm van één 500-EU biljet.
Deze zijn namelijk niet gangbaar in het dagelijks betalingsverkeer en dus reden om extra navraag te doen naar de herkomst ervan.
En dat kan zij ruiken? Voor ik wegging vroeg ik of het in andere hoeveelheden wel kon en haar antwoord was: "ook dan". Het heeft niks te maken met de briefjes van 20 als ik haar verhaal mag geloven
.

Nee, dat kan ze inderaad niet ruiken. Dáarom vraagt ze juist om extra informatie.
Niet dat de coupures van 20 "de" reden is, maar het kan wel net de trigger zijn om extra navraag te doen.
Het apparaat stond voor haar neus. Elk loket heeft er een. Die dingen kosten tegenwoordig niet meer zoveel. Heb er zelf ook 3.
Oke prima. Dan nog staat het haar vrij om het de hand te tellen, toch?
Volgens mij zei ik dat dat een zakelijk rekening is...
klopt, dan kun je dus óók nog gebruik maken van sealbags. Nog een alternatief om niet naar GWK te hoeven gaan..
Dan moet ze dat zeggen en niet om de feiten draaien
.

In welk opzicht draait ze om de feiten? Ze stel toch enkel een normale vraag ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Eli3l in "Geld storten via GWK (geweigerd)" schreef het al.

Bij de stortautomaat staat het duidelijk vermeld. Als ik stort, is dat hooguit twee maal per jaar waarvan zeker eenmaal verjaardagsgeld. Waarom zou je als particulier met zeer grote regelmaat storten? Overschrijven is dan goedkoper, sneller en met minder moeite.
Jazzy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:57:
Zelf zit ik bij een volwaardige bank en heb regelmatig bedragen gestort van meer dan 2000 euro en heb nog nooit een vraag gekregen over de herkomst van het geld.
Ervan uitgaande dat er geen wettelijke verplichting is is deze vraag gewoon een grove inbreuk op je privacy. Snap dan ook goed dat de TS dit geweigerd heeft.
Echt wel: http://wetten.overheid.nl/BWBR0024282

Ik weet niet waar de meldplicht bij het bedrag van 20k vandaan komt, maar ik denk dat EUR 15.000,00 wordt bedoeld:
Artikel 16

1 Een instelling meldt een verrichte of voorgenomen ongebruikelijke transactie onverwijld nadat het ongebruikelijke karakter van de transactie bekend is geworden, aan de Financiële inlichtingen eenheid.
[...]
f. een omschrijving van de desbetreffende zaken van grote waarde bij een transactie boven de € 15 000;
http://wetten.overheid.nl...k3_Paragraaf3.2_Artikel16

[ Voor 18% gewijzigd door PcDealer op 26-03-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Bedankt, die had ik gemist. Blijft toch raar dat dit voor GWK op een heel andere manier wordt ingericht dan normale banken doen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nope. Bij elk vermoeden van ... Je kunt ook vragen verwachten als je 500 eu komt storten in de vorm van één 500-EU biljet.
Deze zijn namelijk niet gangbaar in het dagelijks betalingsverkeer en dus reden om extra navraag te doen naar de herkomst ervan.
Oh ik heb die dingen dagelijks in de hand anders. Onzin, het zijn geregistreerde transacties. Er is een reden waarom ik bij ING bij de automaat kan storten zondar dat ik die vraag direct krijg. Dat is omdat de ING weet wie, wat, waar en wanneer. GWK weet dat ook.
Nee, dat kan ze inderaad niet ruiken. Dáarom vraagt ze juist om extra informatie.
Niet dat de coupures van 20 "de" reden is, maar het kan wel net de trigger zijn om extra navraag te doen.
Dus als het een stapeltje 50jes was geweest dan was het wel goed?
Oke prima. Dan nog staat het haar vrij om het de hand te tellen, toch?
Ze mag lekker zelf doen wat ze wil, maar als ze om de feiten gaat draaien en tijd gaat rekken dan ga ik me toch echt afvragen wat haar motieven zijn. Dat mag ik dan ook.
klopt, dan kun je dus óók nog gebruik maken van sealbags. Nog een alternatief om niet naar GWK te hoeven gaan..
Voor iemand die claimt dat hij/zij bij een bank heeft gewerkt ben je echt 0 bekend met beaalde dingen, ik zeg het is een zakelijk rekening.
In welk opzicht draait ze om de feiten? Ze stel toch enkel een normale vraag ?
Als ze wil weten waar het geld vandaan komt omdat ze een vermoeden heeft dan zegt ze dat toch, dan ga je niet vragen naar allerlei bijzaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 105188 op 26-03-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Akemi schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:54:
[...]

Mag jij gaan bewijzen en uitleggen aan de belastingdienst als die erom vraagt......
Dan doe je dat toch? Dit is prima uit te leggen en aan te tonen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fender89

Ik vind je reacties en houding nogal star en kinderachtig. Ben je ook zo als ondernemer?

Succes met dit topic en met het GWK :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:20:
[quote]fender89 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:15:

[...]

Oh ik heb die dingen dagelijks in de hand anders.

[...]

Dus als het een stapeltje 50jes was geweest dan was het wel goed?

[...]

Ze mag lekker zelf doen wat ze wil, maar als ze om de feiten gaat draaien en tijd gaat rekken dan ga ik me toch echt afvragen wat haar motieven zijn. Dat mag ik dan ook.

[...]

Voor iemand die claimt dat hij/zij bij een bank heeft gewerkt ben je echt 0 bekend met beaalde dingen, ik zeg het is een zakelijk rekening.

[...]

Als ze wil weten waar het geld vandaan komt omdat ze een vermoeden heeft dan zegt ze dat toch, dan ga je niet vragen naar allerlei bijzaken.
Lees eerst dit maar eens door

https://www.snsbank.nl/pa...orten-op-je-rekening.html

en dan hoor ik je graag weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk als ze nou dat had gezegd dan had ik de marktplaats app eruit gehaald en dat laten zien. Dat is wat ik dus bedoel met om de feiten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:20:
[...]

Misschien heeft ze helemaal geen vermoeden, maar doet ze gewoon haar due dilligence. Zou jij toch moeten snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 09:22
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:59:
[...]

Leuk en aardig, maar dat gaat over transacties van 20k en meer. Buiten dat gaat het om een geregistreerde initiator (ik zelf geef mijn ID af) naar een geregistreerde ontvanger (mijn rekening bij Bunq is geregistreerd). Dit is wel een hele rare vorm van witwassen dan.
De grens van € 20.000 geld voor alle transacties, ongeacht of er wel of geen vermoeden is dat het niet zuiver is. Daaronder geldt het voor elk bedrag waarvan het vermoeden is dat het misschien niet zuiver zou kunnen zijn. De GWK kan daarbij haar gezond verstand gebruiken, maar GWK zal ook vaste regels daarvoor hebben (de boetes van een ten onrechte niet gemelde transactie zijn niet mals), zoals bij iedereen die meer dan X euro komt storten, iedereen die met een flinke stapel biljetten komt en iedereen die met een ontwijkend antwoord komt. Je moet toegeven dat deze dienst van GWK erg aantrekkelijk is voor criminelen en dat ze daarom extra zorgvuldig moeten zijn (soms voor een onschuldige burger tot op het absurde af).

Dat jij het geld op je eigen rekening stort wil niet zeggen dat het bij voorbaat een rare vorm van witwassen is. Wanneer jij regelmatig wat bij zou verdienen met het verkopen van een paar pilletjes, is het in relatief kleine porties storten op je eigen rekening de eenvoudigste manier van witwassen. Op die manier kun je eenvoudig je vakantie en je hypotheek betalen en je vriendin los laten gaan bij Zelando. Een paar honderd euro kun je op zak houden, tienduizenden euro's moet je ergens verbergen omdat het anders te veel opvalt, maar een paar duizend euro wordt toch erg omslachtig wanneer het niet op je rekening staat en zal niemand opvallen. En ja, natuurlijk zeg je dan dat je het hebt verdiend met de verkoop van je gitaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

CivLord schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:25:
[...]
De grens van € 20.000 geld voor alle transacties, ongeacht of er wel of geen vermoeden is dat het niet zuiver is.

Nou ben ik dus gaan zoeken, want als een echt internetwarrior zal ik hoe dan ook dat geld gestort krijgen, maar ik kan helemaal niks vinden op het onderwerp. De meldplicht begint bij 20k en niet bij 2k, ik heb wel vaker 2k of meer gestort op mijn zakelijke ING rekening via een automaat en daar vroeg mij niemand hoe ik aan dat geld kwam. Het enige wat ik kon vinden was het verhaal van iemand anders met soortgelijke ervaringen.
€ 15 000 of meer!
PcDealer in "Geld storten via GWK (geweigerd)"

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 26-03-2018 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Kijk als ze nou dat had gezegd dan had ik de marktplaats app eruit gehaald en dat laten zien. Dat is wat ik dus bedoel met om de feiten draaien.
Maar ze vroeg je waar het geld vandaan kwam.... dus dat heeft ze wat dat betreft gedaan. Waarom heb je niet gewoon gezegd waar het vandaan kwam en doe je zo nodeloos moeilijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sinovenator
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:24:
[...]

uit jouw openings post

nu moet ik toch echt weten waar u het geld vandaan heeft anders mag ik deze transactie niet uitvoeren

Lijkt me dat ze dat toch duidelijk heeft gemaakt. Misschien op een manier zoals jij dat had willen horen....
Maar persoonlijk vind ik zoals je nu hier over deze medewerker praat meer over jou zegt dan over deze persoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
CivLord schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:25:
[...]
En ja, natuurlijk zeg je dan dat je het hebt verdiend met de verkoop van je gitaar.
Ze vroeg naar de herkomst van het geld, dat heb ik haar verteld. Ze vroeg niet om bewijs, nogmaals als ze dat had gedaan dan had ik de marktplaats app wel laten zien. Ze zat voor mijn gevoel vast in een gedachte gang, waar ze maar niet uitkwam en dat is dat het wel drugsgeld moest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Je kunt denken in problemen (ik denk dat GWK gelijk heeft in deze situatie gezien de hoge potentie met cash crimineel geld te maken te hebben), maar ook in oplossingen;

- Ga naar een ING kantoor;
- Open een ING rekening met een initiële storting van € 2.000;
- Boek € 2.000 weg naar je Bunq rekening en;
- Sluit de ING rekening weer.

Bob's your uncle. Ik denk dat het hoogstens € 1,55 kan kosten (één standaard maandbedrag).

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SmurfLink schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:27:
[...]

Maar ze vroeg je waar het geld vandaan kwam.... dus dat heeft ze wat dat betreft gedaan. Waarom heb je niet gewoon gezegd waar het vandaan kwam en doe je zo nodeloos moeilijk?
Volgens mij is dat meerdere malen herhaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sinovenator
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:29:
[...]

Ze vroeg naar de herkomst van het geld, dat heb ik haar verteld. Ze vroeg niet om bewijs, nogmaals als ze dat had gedaan dan had ik de marktplaats app wel laten zien. Ze zat voor mijn gevoel vast in een gedachte gang, waar ze maar niet uitkwam en dat is dat het wel drugsgeld moest zijn.
Je had gewoon uit jezelf kunnen aantonen dat het op een legale manier verkregen opbrengst was.
Deze link die jij legt, is misschien ook wel woorden in haar mond leggen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:48

Aganim

I have a cunning plan..

Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:59:
[...]
Ik ga hier natuurlijk niet een notulen opstellen van het gesprek. Ik kan natuurlijk het geld lastig zomaar wegpakken als ze achter het glas zit.
Je zegt eerst dat je zag dat het niet ging opschieten en je geld dus maar hebt gepakt, nu geef je aan dat je er niet bij kon. Wat is het nu? We hoeven geen gespreksnotulen, maar wel graag een duidelijk verhaal in plaats van tegenstrijdig- en vaagheden.

Iedere financiele instelling is verplicht boven de 20k melding te doen, maar (zoals al door andere Tweakers aangegeven): het staat een medewerker vrij om de bron van contant geld te achterhalen bij twijfels en jou te weigeren als klant. Daar kan je boos over worden, maar GWK is niet verplicht om jouw geld aan te nemen, zeker als ze de boel niet vertrouwen.
Jazzy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:19:
Bedankt, die had ik gemist. Blijft toch raar dat dit voor GWK op een heel andere manier wordt ingericht dan normale banken doen.
Eigen keuze van het bedrijf, ik zie echt het probleem niet. Wellicht dat ze meer te maken hebben met contant geld van dubieuze oorsprong dan een bank. Het is hun goed recht om enige vorm van controle toe te passen, wie het daar niet mee eens is staat uiteraard vrij om ergens anders zijn geld te storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
- Dat soort reacties mag je achterwege laten -

[ Voor 90% gewijzigd door .oisyn op 26-03-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:29:
[...]

Zij: waar komt dit geld vandaan?
Jij: iets verkocht.
En toen? Geloofde ze het niet, of heb je het gewoon niet geprobeerd uit te leggen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sinovenator
En hiermee geef je precies aan wat er mis is in dit verhaal.
Dat is jouw gedachte gang en reacties op een in mijn ogen vrij normaal handelen van de medewerkster vh GWK
Sorry dat ik het niet eens ben met je

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 26-03-2018 14:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Je kan je ook volwassen gedragen en een rekening openen bij een bank die wel contante stortingen accepteert. Dit kinderachtige gedrag gaat je echt niet verder helpen in de wereld. Om zelfs te zeggen: respectloos, gezien je opmerkingen over het personeel.

Mijn vraag aan jou: wat wil je nu nog van ons horen? Het lijkt mij inmiddels duidelijk dat het GWK nu eenmaal strikter is dan banken.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 26-03-2018 14:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 677216 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:32:
[...]

Zij: waar komt dit geld vandaan?
Jij: iets verkocht.
En toen? Geloofde ze het niet, of heb je het gewoon niet geprobeerd uit te leggen?
Nee.

Ik: Ik wil graag wat geld storten op mijn rekening, Dan heb jij volgens mij dit nodig (mijn ID), het geld en mijn rekening nr (geef blaadje met mijn IBAN nr welke begint met NL).
Zij: (Kijkt nogal geschrokken), oh mijnheer hoe komt u aan dit geld?
Ik: Oh, heb mijn gitaar verkocht via marktplaats, de persoon die hem kocht heeft het zo afgerekend.
Zij: Maar mijnheer, ik kan het geld alleen storten op een Nederlandse rekening.
Ik: Ja dat is een Nederlandse bank, het IBAN begint met NL.
Zij: Ok en waarom heeft u zoveel geld bij u?
Ik: Dat heb ik u zojuist verteld, ik wil het graag storten zodat ik het niet meer bij me hoef te hebben.
Zij: Ja, maar hoe komt u eraan?
Ik: Dat heb ik u zojuist ook verteld, ik heb mijn gitaar verkocht via marktplaats.
Zij: Kunt u het niet storten via uw eigen bank?
Ik: Bunq heeft geen stortautomaten en zij raden aan om het via jullie te doen. Ik heb ook nog een zakelijk rekening bij ING, maar daar kan ik het niet storten.
Zij: Mijnheer wij mogen geen zakelijke transacties uitvoeren.
Ik: Nee, het gaat niet om een zakelijke transactie. Ik zei alleen dat ik een zakelijk rekening heb. Dit is mijn prive rekening.

* zij gaat rustig het geld tellen en voert wat dingen in, in de computer *

Zij: En welke beschrijving mag erbij?
Ik: Prive storting

* Zij blijft staan *

Zij: Mijnheer, nu moet ik toch echt weten waar het geld vandaan komt anders mag ik de transactie niet uitvoeren.
Ik: Mevrouw dat heb ik u nu al meerdere keren uitgelegd.
Zij: Nee sorry ik kan deze transactie niet uitvoeren, ik vermoed dat het gaat om een zakelijk transactie.
Ik: Mevrouw dit schiet niet op, mag ik het geld terug van u dan neem ik wel contact op met het hoofdkantoor.
Zij: Goed, geeft het geld terug
Ik: Loop weg.

Zo beter?

Maar waarom moet je exact weten wat er is gebeurd? Waarom moet je meteen oordelen over de situatie? Ik heb toch helemaal niet om jou oordeel gevraagd? Mijn vraag is zeer duidelijk... namelijk:
Nou is mijn vraag dus, wat zijn de regels w.b.t. de meldplicht? Ben ik verplicht om de bron van het geld te melden bij een dergelijk bedrag? Ik heb de bron eigenlijk vermeld, dus blijkbaar moet ik liegen? Hebben meer mensen ervaring met dit soort taferelen en wat is de beste aanpak om alsnog het geld gestort te krijgen?
Hoe ben ik geholpen met mijn vraag met deze onzin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sinovenator
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:41:
[...]

Maar waarom moet je exact weten wat er is gebeurd? Waarom moet je meteen oordelen over de situatie? Ik heb toch helemaal niet om jou oordeel gevraagd? Mijn vraag is zeer duidelijk... namelijk:

[...]

Nee dat denk ik ook niet, maar geeft wel een duidelijker beeld aan ons allen.
Waar je wel mee geholpen bent is hier al eerder genoemd en daarin staat dat ze ten aller tijden dit mogen vragen.

Daarnaast kan het verkopen van een gitaar via Marktplaats ook best zakelijk zijn. Er zitten heel veel bedrijven op Marktplaats en er wordt vast ook wel eens iets onder de tafel verhandeld aldaar.

Als je gewoon nog een keer had verteld was je er waarschijnlijk uitgekomen en was er niets aan de hand geweest. Je ongeduld heeft je nu gewoon opgebroken.

Dus tel gewoon even tot 10 ... of net zo lang tot je boosheid is verdwenen en ga door met het leven

[ Voor 5% gewijzigd door sinovenator op 26-03-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sinovenator schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:47:
[...]

Nee dat denk ik ook niet, maar geeft wel een duidelijker beeld aan ons allen.
Waar je wel mee geholpen bent is hier al eerder genoemd en daarin staat dat ze ten aller tijden dit mogen vragen.

Daarnaast kan het verkopen van een gitaar via Marktplaats ook best zakelijk zijn. Er zitten heel veel bedrijven op Marktplaats en er wordt vast ook wel eens iets onder de tafel verhandeld aldaar.

Als je gewoon nog een keer had verteld was je er waarschijnlijk uitgekomen en was er niets aan de hand geweest. Je ongeduld heeft je nu gewoon opgebroken.

Dus tel gewoon even tot 10 ... of net zo lang tot je boosheid is verdwenen en ga door met het leven
Je zegt dat je het begrijpt, maar daarna sta je alweer met een oordeel te prediken... 8)7

Op het moment dat zij zegt: "Nee sorry ik kan deze transactie niet uitvoeren, ik vermoed dat het gaat om een zakelijk transactie", is het volgens mij klaar, toch? Ik kan er wel moeite in gaan steken om haar ervan te overtuigen dat het allemaal legaal is, maar ik gaf mijzelf een redelijk lage kans van slagen.

Maar ik heb goed nieuws, ik heb via het hoofdkantoor, de naam en nummer van de filiaalmanager gekregen en die persoon belt mij zo terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:54
[...]

Nee.

Ik: Ik wil graag wat geld storten op mijn rekening, Dan heb jij volgens mij dit nodig (mijn ID), het geld en mijn rekening nr (geef blaadje met mijn IBAN nr welke begint met NL).
Ik: Oh, heb mijn gitaar verkocht via marktplaats, de persoon die hem kocht heeft het zo afgerekend.
Ik: Dat heb ik u zojuist verteld, ik wil het graag storten zodat ik het niet meer bij me hoef te hebben.
Ik: Dat heb ik u zojuist ook verteld, ik heb mijn gitaar verkocht via marktplaats.
Ik: Bunq heeft geen stortautomaten en zij raden aan om het via jullie te doen. Ik heb ook nog een zakelijk rekening bij ING, maar daar kan ik het niet storten.
Ik: Nee, het gaat niet om een zakelijke transactie. Ik zei alleen dat ik een zakelijk rekening heb. Dit is mijn prive rekening.

* Zij blijft staan *

Zij: Mijnheer, nu moet ik toch echt weten waar het geld vandaan komt anders mag ik de transactie niet uitvoeren.
Zij: Nee sorry ik kan deze transactie niet uitvoeren, ik vermoed dat het gaat om een zakelijk transactie.
Ik: Mevrouw dit schiet niet op, mag ik het geld terug van u dan neem ik wel contact op met het hoofdkantoor.

Zo beter?

[...]

En waarom ben je zo star? Ze mag het toch meerdere keren vragen en meerdere vragen stellen om er zeker van te zijn dat de transactie die ze uitvoert niet zakelijk is en van de verkoop van een gitaar komt?
Ze vraag het gewoon vaker omdat ze strafbaar is als straks blijkt dat er geld witgewassen is.

Als je gewoon nog een keer had gezegd dat het van de verkoop van een gitaar op Marktplaats was geweest was er niks aan de hand.

Het probleem ligt imo dan ook volledig bij jou.
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:05:
[...]

Je ongeduld heeft je nu gewoon opgebroken.
Tja, dat kunnen we ook van jou zeggen. Had even tot 10 geteld en had je antwoord herhaald, dan was er geen enkel probleem geweest en stond er nu 2000 euro op je rekening.

[ Voor 7% gewijzigd door SgtElPotato op 26-03-2018 12:12 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Je zegt dat je het begrijpt, maar daarna sta je alweer met een oordeel te prediken... 8)7

Op het moment dat zij zegt: "Nee sorry ik kan deze transactie niet uitvoeren, ik vermoed dat het gaat om een zakelijk transactie", is het volgens mij klaar, toch? Ik kan er wel moeite in gaan steken om haar ervan te overtuigen dat het allemaal legaal is, maar ik gaf mijzelf een redelijk lage kans van slagen.

Maar ik heb goed nieuws, ik heb via het hoofdkantoor, de naam en nummer van de filiaalmanager gekregen en die persoon belt mij zo terug.
Waar staat in jouw ogen mijn oordeel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 16:56

BertV

Handgemaakt

Ik zit bij de Triodos en moet ook naar het GWK.

In de praktijk geef ik het gewoon aan mijn ouders die het dan storten.
Scheelt veel geld, en je hoeft je ook niet, alsof je een crimineel bent, te verdedigen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Dit is zo'n situatie waarbij het mes aan twee kanten flink aan het snijden is.
Enerzijds had de TS rustig en beleefd kunnen herhalen: "Ik wil dit bedrag op mijn privé rekening storten, deze 2000 euro heb ik ontvangen na het verkopen van mijn gitaar" waarbij de dame achter de balie dan de boel had geregeld.
Zij blijft echter zitten met een gedachtekronkel: "2000 euro, op een zakelijke rekening? Maar hoe komt hij dan aan dit geld is dit zakelijk zakelijk of is dit "zakelijk" zakelijk?" en schiet vervolgens vol in de "Nee" stand. En terwijl je schijnbaar duidelijk heb uitgelegd hoe je aan het geld komt en dat je dit op je privé rekening wilt storten.

:Probeer het morgen nogmaals, ga wat eerder zodat de medewerkers niet vermoeid zijn en luisteren. Dan ben je zo weer weg ;)

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BertV schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:00:
In de praktijk geef ik het gewoon aan mijn ouders die het dan storten.
Scheelt veel geld, en je hoeft je ook niet, alsof je een crimineel bent, te verdedigen.
offtopic:
Behalve dat je even moet oppassen dat het niet op een gegeven moment als schenking of als inkomsten wordt gezien door de belastingdienst. Bewaar de paper trail.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sinovenator schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:00:
[...]

Waar staat in jouw ogen mijn oordeel ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Nee.

* Zij blijft staan *

Zo beter?

[...]

Waarom antwoordde je daar dan niet gewoon met die marktplaats app, zodat zij kan zien dat het een privetransactie is? Ze legt duidelijk uit wat haar vermoeden is waardoor ze het niet kan aannemen... waarom neem je dan je geld terug ipv haar twijfels weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 105188 Het lijkt mij dat jouw voorkomen en gedrag dit resultaat oplevert. mede ook de staat van het geld, en het aantal kleine coupures hebben dit opgewekt. Tegenwoordig is het normaal een herkomst te vragen bij deze bedragen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

[...]

Je stelt zelf de vragen, waar veel directe antwoorden op zijn gegeven:
Meldplicht -> bronnen die beschrijven dat er meldplicht is bij verdachte transacties, ook bij lagere bedragen.
Bron van het geld -> Ja, als de andere partij aan meldplicht moet voldoen
Liegen -> Nee, beter uitleggen (i.p.v. boos weglopen om wat je denkt dat de ander denkt)
Ervaring -> Ja, stortingsautomaat bij de bank is veel makkelijker
Beste aanpak -> Rustig uitleggen of een rekening openen bij een bank met een stortingsautomaat

Oftewel: je vragen worden uitgebreid beantwoord, maar je weigert de antwoorden (of consequenties daarvan) serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 16:56

BertV

Handgemaakt

F_J_K schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:02:
[...]

offtopic:
Behalve dat je even moet oppassen dat het niet op een gegeven moment als schenking of als inkomsten wordt gezien door de belastingdienst. Bewaar de paper trail.
Dat spookte al door mijn hoofd. In mijn geval ging het nog om bedragen die onder die drempel lagen.
edit: Schenking aan je kinderen € 5.363 in 2018.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 26-03-2018 12:29 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 677216 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Je stelt zelf de vragen, waar veel directe antwoorden op zijn gegeven:
Ja, wat is dan de toegevoegde waarde van jou reply? Nou moet ik ook nog eens gaan scrollen tussen alle troep om het antwoord eruit te vissen. Bedankt hoor.
BertV schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:27:
[...]

Dat spookte al door mijn hoofd. In mijn geval ging het nog om bedragen die onder die drempel lagen.
Dat maakt niet uit, het gaat om het jaarlijks cumulatieve. Dus als jij 1x 2k en daarna nog een paar keer 100,150, 200 of 300 eu laat overboeken dan kan het jaarlijks totale naar uitpakken.

Niet dat ze kijken naar elke transactie ofzo hoor. Pas als er een paar rode vlaggen opgaan dan pas vragen ze alles op, maar dan ben je ook het onderwerp van een onderzoek.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 105188 op 26-03-2018 12:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sinovenator
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:27:
[...]

Ja, wat is dan de toegevoegde waarde van jou reply? Nou moet ik ook nog eens gaan scrollen tussen alle troep om het antwoord eruit te vissen. Bedankt hoor.
En weer geef je aan dat je totaal ongeduldig bent en niet tegen tegenspraak kan
En ja dat is mijn oordeel
Is toch een open forum ... dus ja hij mag ook zijn mening geven net als ieder ander incl mijzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Om maar even on-topic te blijven :P :
Ja, beter. Ik heb het hele verhaal niet geciteerd om ruimte te besparen, maar zo snap ik je frustratie iets beter. ;) Ik had in dit geval de zakelijke rekening gewoon niet opgebracht, het is niet relevant en je loopt inderdaad het risico dat men denkt dat het om een zakelijke transactie gaat.

De medewerkster staat nog steeds in haar recht om de herkomst te achterhalen en uit te sluiten dat het om een zakelijke transactie gaat, maar het had natuurlijk iets proactiever geweest om de Marktplaatsadvertentie c.q. mailconversatie bij je op te vragen ter ondersteuning van het verhaal.

Ik ben wel benieuwd wat je gesprek gaat opleveren, succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 26-03-2018 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Ik ben wel benieuwd wat je gesprek gaat opleveren, succes.
Denk niet veel voor TS.

Maar waarschijnlijk met het gestrekte been er in en dan gefrustreerd verder met zijn leven dat omdat TS voor een bank heeft gekozen zonder fysieke filialen en dus alleen digitaal zijn grieven kan uiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ok, dan pak ik enkel je vragen even.
Meldplicht is van toepassing op alle verdachte transacties.
En verplicht is een groot woord, je kan idd ook de transactie stopzetten en weglopen dan vervalt de verplichting om de bron van het geld te openbaren.
Nee, je hoeft niet te liegen. Je moet gewoon niet bijdehand gaan lopen doen en netjes de vragen beantwoorden.
De beste aanpak is om gewoon niet bijdehand te lopen doen en gewoon het traject te volgen, dan is het binnen 2 minuten geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Laatst online: 21-11-2019
Er wordt aangeraden om transacties via marktplaats met contant geld te doen om allerlei fraude met nep overboek apps en dergelijke te voorkomen. En aan de andere kant heb je banken met steeds minder filialen die tegenwoordig net doen alsof ze echt geld vies vinden. En dan heb je nog van die halfweg banken die niet veel meer dan een stapeltje computers in een serverruimte zijn. En als dat allemaal bij elkaar komt dan gaat het dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34

The Zep Man

🏴‍☠️

Dus de oplossing: hou ontvangen contant geld contant voor je (toekomstige) Marktplaats aankopen. Zo blijft het ook lekker zwart. Jij blij, banken blij. :+

Is natuurlijk sarcastisch bedoeld... Het bovenstaande is juist iets wat banken ook niet willen.

[ Voor 34% gewijzigd door The Zep Man op 26-03-2018 13:34 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
mashell schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:27:
Er wordt aangeraden om transacties via marktplaats met contant geld te doen om allerlei fraude met nep overboek apps en dergelijke te voorkomen.
Wie raad dat aan? Want het is wel het vreemdste advies wat ik ooit gehoord heb...

Marktplaats werkt bij mij als verkoper altijd super-simpel : Het goed kan de deur uit als het geld op mijn rekening staat, dat jouw telefoon iets kan produceren interesseert mij niets zolang mijn bankrekening leeg blijft...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hakulaku

Hakulaku

Meh

Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:31:
[...]

Ik had uit mijzelf ook mij piemel op de balie kunnen leggen.
[...]

Nee.

* Zij blijft staan *

Zo beter?

[...]

[...]

Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:27:
[...]

[...]

Dat maakt niet uit, het gaat om het jaarlijks cumulatieve. Dus als jij 1x 2k en daarna nog een paar keer 100,150, 200 of 300 eu laat overboeken dan kan het jaarlijks totale naar uitpakken.

Niet dat ze kijken naar elke transactie ofzo hoor. Pas als er een paar rode vlaggen opgaan dan pas vragen ze alles op, maar dan ben je ook het onderwerp van een onderzoek.
Volgensmij bent u niet zo'n prettig persoon... U vraagt om hulp, mensen reageren daarop, en u reageert behoorlijk geirriteerd. Misschien een moment voor zelfreflectie? Misschien gaat alles niet op de manier hoe u het wilt, door uw eigen manier van handelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 15:02
[...]

Ik was er natuurlijk niet bij, dus ik kan de intonatie niet vatten, maar zou het kunnen dat je door zo met de deur in huis te vallen misschien een wat opgejaagde en/of overhaaste indruk hebt gemaakt bij die mevrouw?

Wellicht dat dat bijgedragen heeft aan haar argwaan jegens jou of dat ze zich onder druk gezet voelde. Je zegt eerder dat je al vond dat het personeel 'niet al te snugger' is en dat heeft zich misschien vertaald in je houding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Heerlijk topic weer! :)

Het is zo simpel. Is er sprake van een verdachte situatie? Dan MOET er navraag gedaan worden.

Dat TS hier moeilijk over doet..... Tsja, zijn probleem. ALS het gewoon wit geld is kan je dat toch gewoon zeggen? Waarom zo moeilijk?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Aganim schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:38:
[...]

Om maar even on-topic te blijven :P :
Ja, beter. Ik heb het hele verhaal niet geciteerd om ruimte te besparen, maar zo snap ik je frustratie iets beter. ;) Ik had in dit geval de zakelijke rekening gewoon niet opgebracht, het is niet relevant en je loopt inderdaad het risico dat men denkt dat het om een zakelijke transactie gaat.
Dat is wel een beetje de kern van het probleem bij de TS, zowel daar aan de balie als hier in het topic. :)
Wees gewoon direct en vertel geen nutteloze informatie. 80% van het verhaal in de topicstart is irrelevant voor de vraagstelling, en je kan van tevoren verwachten dat men erop gaat reageren. Zeker als je gaat lopen ranten. Zo ook bij de balie, de hele toevoeging dat je ook nog een zakelijke rekening hebt is compleet irrelevant voor de baliemedewerker en zorgt alleen maar voor extra verwarring.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

mashell schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:27:
Er wordt aangeraden om transacties via marktplaats met contant geld te doen om allerlei fraude met nep overboek apps en dergelijke te voorkomen. En aan de andere kant heb je banken met steeds minder filialen die tegenwoordig net doen alsof ze echt geld vies vinden. En dan heb je nog van die halfweg banken die niet veel meer dan een stapeltje computers in een serverruimte zijn. En als dat allemaal bij elkaar komt dan gaat het dus.
Goede optie daarvoor is een app als Tikkie te gebruiken.
Kan men gewoon betalen via iDeal. Nette bevestiging dat er betaald is in een vertrouwde omgeving ook als het geld nog niet op de rekening staat (kan een dag duren bij verschillende banken).

Ik moet zeggen dat ik een persoon als de TS ook verdacht zou vinden overkomen als baliemedewerker. Dus tjah.
(en dan hadden we het nog niet over zijn 3 geldtelmachine's, 8)7 )

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
Ik krijg nu het idee dat je de medewerker niet bekwaam acht.
Als er twee medewerkers zouden zijn, zou ik gewoon uit de rij gaan en het nogmaals proberen bij een ander persoon.

Ja er is meld plicht van €2000. Maar als de GWK medewerker niet luistert (komt zo op mij over, dan doen we het wel anders)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 18:44
Maar waarom moet je exact weten wat er is gebeurd? Waarom moet je meteen oordelen over de situatie? Ik heb toch helemaal niet om jou oordeel gevraagd?
Ik voornamelijk een starre klant, waarbij een medewerker probeert te achterhalen waar het contante geld vandaan komt. Vaak is doorvragen om te kijken of het "verhaal" consistent blijft een goede check.

Ik zie nog geen probleem ontstaan vanuit de disscussie of waarom het geweigerd is/was, behalve iemand die niet mee wil werken en daar geen zin in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
pjot1 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:01:
Heerlijk topic weer! :)

Het is zo simpel. Is er sprake van een verdachte situatie? Dan MOET er navraag gedaan worden.

Dat TS hier moeilijk over doet..... Tsja, zijn probleem. ALS het gewoon wit geld is kan je dat toch gewoon zeggen? Waarom zo moeilijk?
Daar ben ik het niet mee eens. Dat TS zich hier niet prettig bij voelt is volkomen begrijpelijk. TS wordt door een (als ik de beschrijving volg) wat onozele baliemedewerker als een verdachte aangemerkt. Als je niks verkeerd gedaan hebt kan zo'n duidelijk merkbare twijfel aan je integriteit als diep grievend worden ervaren. Dan kun je wel zeggen "gewoon het spelletje mee spelen" maar emotioneel gezien is dat nog niet zo gemakkelijk.
Ik vind het ook niet leuk als een douanier in mijn koffer wil kijken of zo'n balie medewerker irritante vragen stelt. De manier waarop de baliemedewerker de situatie een beetje dragelijk kan maken is excuus aanbieden voor de procedures en heel vriendelijk correct en vooral terughoudend blijven. Maar zinnen die beginnen met "ik moet..." zijn absoluut niet gepast. Deze baliemedewerker verdient een cursus omgaan met cliënten. En TS kan mischien beter een echte bank zoeken natuurlijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Ik denk dat dit topic beter dicht kan, TS wilt mijns inziens alleen maar zijn eigen gelijk halen. Dit topic gaat dus nergens naartoe. Zeker niet na een aantal uitlatingen met puberale uitspraken.

Allemaal door zijn eigen kennis en kunde. C'est Ca. De voorbeelden zijn hier al genoeg aangehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
mashell schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:38:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Dat TS zich hier niet prettig bij voelt is volkomen begrijpelijk. TS wordt door een (als ik de beschrijving volg) wat onozele baliemedewerker als een verdachte aangemerkt. Als je niks verkeerd gedaan hebt kan zo'n duidelijk merkbare twijfel aan je integriteit als diep grievend worden ervaren. Dan kun je wel zeggen "gewoon het spelletje mee spelen" maar emotioneel gezien is dat nog niet zo gemakkelijk.
Ik vind het ook niet leuk als een douanier in mijn koffer wil kijken of zo'n balie medewerker irritante vragen stelt. De manier waarop de baliemedewerker de situatie een beetje dragelijk kan maken is excuus aanbieden voor de procedures en heel vriendelijk correct en vooral terughoudend blijven. Maar zinnen die beginnen met "ik moet..." zijn absoluut niet gepast. Deze baliemedewerker verdient een cursus omgaan met cliënten. En TS kan mischien beter een echte bank zoeken natuurlijk.
Ik weet niet of je het hele topic hebt doorgelezen maar ts kwam niet echt sympathiek over. Dat zowel de baliemedewerkster als ts zich er niet lekker bij voelt is meer een oorzaak/gevolg gevalletje imo.

Ben natuurlijk wel mee eens dat elke medewerker netjes en terughoudend moet zijn tegenover klanten. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Waarom vind je dat niet prettig? Je hebt toch niks te verbergen, die mensen doen alleen maar hun werk. Ik vind het dan ook totaal niet erg als dit me gebeurt, heb het een keer gehad bij de douane in Canada. Ik werd ondervraagd wat ik daar deed, legde de situatie rustig uit en kon vrolijk verder lopen. Waarom werd ik eruit gepikt? Ik reisde alleen (vrienden uit andere landen zag ik daar), had weinig bagage en relatief korte reisperiode (kwam er voor een weekje voor een concert), kwam uit Nederland en was in de leeftijd 20-30 jaar oud (heujeuj drugsrisico). Ik tikte simpelweg alle vakjes aan voor verdachte situatie. Niks vreemds aan, niks vervelends en ik voel me absoluut niet gekrenkt in mijn integriteit. Die mensen deden hun werk, en dat hebben ze goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48
Ik heb een tijd bij de SNS bank gezeten en ik wou een bedrag van rond de 9000 EUR storten. Helaas kan je bij de SNS bank helemaal geen geld meer storten en werd ik ook verplicht dit via GWK te doen. Nou dit was/is me toch een gezeik. Ik kon alleen een gedeelte van het bedrag aantonen waar het vandaan kwam, de rest was gespaard geld (verjaardagen/bruiloft/etc). En ze wouden het gewoonweg niet aannemen.

Dus ben ik de ABN Amro binnen gelopen, daar gevraagd of ze moeilijk doen als ik 9000 EUR zou storten. Dit was helemaal geen probleem en heb direct toen een rekening geopend. Binnen een paar dagen waren alle passen en documenten binnen en heb ik het geld gestort. Daarna mooi afscheid van de SNS Bank genomen.

Maar dit gezeik heb je bij alle 'internet (only) banken'. Het internet staat vol met situaties zowel die van jou als mij. Er worden zelfs bedragen van 500 EUR geweigerd :F !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 18:44
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Dat TS zich hier niet prettig bij voelt is volkomen begrijpelijk. TS wordt door een (als ik de beschrijving volg) wat onozele baliemedewerker als een verdachte aangemerkt. Als je niks verkeerd gedaan hebt kan zo'n duidelijk merkbare twijfel aan je integriteit als diep grievend worden ervaren.
Er zijn 2 punten vanuit de discussie. Eventueel verdachte transactie en mogelijke zakelijke transactie.
Daar probeert de GWK medewerker achter te komen met vragen. Dat TS die vragen niet leuk vind, dat kan en mag. Maar misschien moet die dan gewoon een bank zoeken waar een kantoor is? Daar krijg je meestal niet dat soort vragen, immers ze weten wie je bent.
Laten we niet vergeten dat dit maar 1 kant van het verhaal is. En als ik de discussie zo lees, zou ik de andere kant ook wel eens graag willen horen. Daar kan nog wel eens iets anders uit naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
console schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:50:
Ik heb een tijd bij de SNS bank gezeten en ik wou een bedrag van rond de 9000 EUR storten. Helaas kan je bij de SNS bank helemaal geen geld meer storten en werd ik ook verplicht dit via GWK te doen. Nou dit was/is me toch een gezeik. Ik kon alleen een gedeelte van het bedrag aantonen waar het vandaan kwam, de rest was gespaard geld (verjaardagen/bruiloft/etc). En ze wouden het gewoonweg niet aannemen.

Dus ben ik de ABN Amro binnen gelopen, daar gevraagd of ze moeilijk doen als ik 9000 EUR zou storten. Dit was helemaal geen probleem en heb direct toen een rekening geopend. Binnen een paar dagen waren alle passen en documenten binnen en heb ik het geld gestort. Daarna mooi afscheid van de SNS Bank genomen.

Maar dit gezeik heb je bij alle 'internet (only) banken'. Het internet staat vol met situaties zowel die van jou als mij. Er worden zelfs bedragen van 500 EUR geweigerd :F !
Zou dat niet te maken kunnen hebben met dat je bij reguliere banken alleen als rekeninghouder stort (want met pasje) en je bij GWK ook op andermans rekening kunt laten storten? Ik kan mij voorstellen dat dat laatste als risicovoller bestempeld wordt.

Wat raar overigens dat je bij SNS zelf geen geld kunt storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 09:21
Als we nog eens een goede reden nodig hebben om privacy als speerpunt te maken binnen de maatschappij, dan is het dit verhaal wel.

Kennelijk moet je met je billen bloot op het moment dat je 2000 euro (wat stelt dat nou helemaal voor) contant wil storten op een bankrekening. Ik zag opmerkingen van Tweakers die helemaal geen geld meer kunnen storten bij hun bank. Valt 't je op hoe ontzettend ver de overheid ons uitgavenpatroon in haar greep heeft? Contant geld is nagenoeg verbannen - alleen voor het afrekenen van een ijsje nog handig. Alle bedragen met 3 nullen zijn verdacht, worden ontmoedigd en met wantrouwen tegemoet gezien. Het gaat die bankmedewerker geen ene moer aan waar die 2000 euro vandaan komt. Al heb ik het gespaard van de statiegeld op de kratjes bier. Coupures van 20 piek lenen zich ook niet echt voor misdaad - beetje lastig om een miljoen aan biljetten van 20 euro te smokkelen.

En de bemoeienis van de overheid word erger: crypto-geld - de oplossing voor betalen zonder toezicht - ligt onder de loep bij DNB en AFM. India heeft ongeveer 2 jaar geleden populaire biljetten uit de handel genomen en meteen geprobeerd iedereen maar een bankrekening te laten openen. De Indiase overheid wilde meer grip, meer controle op het geld dat rondgaat in de economie.

En houd je er de boeven mee tegen? Niet echt, alleen de knakker die z'n gitaar verkoopt heeft er last van. De echte crimineel werkt netjes om deze regeltjes heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
Anoniem: 105188 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:55:
[...]

En heeft dit gesprek al plaats gevonden en wat was de uitkomst ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Tukkertje-RaH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:07:
Als we nog eens een goede reden nodig hebben om privacy als speerpunt te maken binnen de maatschappij, dan is het dit verhaal wel.

Kennelijk moet je met je billen bloot op het moment dat je 2000 euro (wat stelt dat nou helemaal voor) contant wil storten op een bankrekening. Ik zag opmerkingen van Tweakers die helemaal geen geld meer kunnen storten bij hun bank. Valt 't je op hoe ontzettend ver de overheid ons uitgavenpatroon in haar greep heeft? Contant geld is nagenoeg verbannen - alleen voor het afrekenen van een ijsje nog handig. Alle bedragen met 3 nullen zijn verdacht, worden ontmoedigd en met wantrouwen tegemoet gezien. Het gaat die bankmedewerker geen ene moer aan waar die 2000 euro vandaan komt. Al heb ik het gespaard van de statiegeld op de kratjes bier. Coupures van 20 piek lenen zich ook niet echt voor misdaad - beetje lastig om een miljoen aan biljetten van 20 euro te smokkelen.

En de bemoeienis van de overheid word erger: crypto-geld - de oplossing voor betalen zonder toezicht - ligt onder de loep bij DNB en AFM. India heeft ongeveer 2 jaar geleden populaire biljetten uit de handel genomen en meteen geprobeerd iedereen maar een bankrekening te laten openen. De Indiase overheid wilde meer grip, meer controle op het geld dat rondgaat in de economie.

En houd je er de boeven mee tegen? Niet echt, alleen de knakker die z'n gitaar verkoopt heeft er last van. De echte crimineel werkt netjes om deze regeltjes heen...
Dus wat is het probleem? Je houdt die knakker die zijn gitaar verkoopt echt niet tegen indien hij gewoon kan aantonen waar het geld vandaan komt. Lijkt me meer dan normaal.

Als je een auto koopt van >€20k in contanten zijn ze ook verplicht dit te melden bij de belasting want hoe komt meneer aan zoveel contanten?

Zakelijk gezien moet je ook kunnen aantonen dat als je geld stort, bijvoorbeeld als je een winkel hebt, dat daar omzet tegen over staat en waaruit die omzet bestaat. Niks raars aan?
sinovenator schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:14:
[...]

En heeft dit gesprek al plaats gevonden en wat was de uitkomst ?
Vraag me ook echt wat wat voor nut dit gesprek zal hebben. 'Ja ik wou geld storten en ze vroegen mij een aantal vragen waar ik maar eenmalig antwoord op wou geven en nu ben ik boos weg gelopen'. :+

[ Voor 8% gewijzigd door SgtElPotato op 26-03-2018 15:16 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Hele rare discussie met baliemedewerker.
Medewerker is een doos, zoals vaak met eerstelijnsmedewerkers.
Gewoon geduldig blijven herhalen wat je wilt bereiken is mijn advies. Desnoods gesprek stopzetten en bij een ander opnieuw beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
SmurfLink schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:50:
[...]

Waarom vind je dat niet prettig? Je hebt toch niks te verbergen, die mensen doen alleen maar hun werk.
Als het zo nuchter kunt bekijken prima. Maar het is voor veel mensen wel iets emotioneels. Dus als je je een beetje gekrenkt voelt door de "in jouw ogen" onzinnige vragen dan ga je daar misschien zelfs geirriteerd op reageren waardoor de situatie niet beter wordt, in het ergste geval ziet de baliemedewerkers/douanier hier zelfs een bevestiging van de verdachtmaking in. De kunst is het dus vooral om als ondervrager de vragen op de juiste manier te stellen. Dat is een edele kunst die helaas maar weinigen beheersen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterkaas
PcDealer schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:28:
[...]

Medewerker is een doos, zoals vaak met eerstelijnsmedewerkers.
Gewoon geduldig blijven herhalen wat je wilt bereiken is mijn advies. Desnoods gesprek stopzetten en bij een ander opnieuw beginnen.
Die mensen vriendelijk en gelijkwaardig benaderen doet ook nog wel eens wonderen. Regelmatig lees ik op Tweakers (en elders op internet for that matter) berichten van mensen die met een hoop dedain over servicemedewerkers spreken en vervolgens gaan miepen dat ze slecht behandeld worden. Het doet mij vermoeden dat het een wel eens met het ander te maken zou kunnen hebben. Tuurlijk komt het voor dat je wel eens slecht behandeld wordt, maar laat het alsjeblieft nooit aan jezelf liggen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hakulaku

Hakulaku

Meh

Kennelijk moet je met je billen bloot op het moment dat je 2000 euro (wat stelt dat nou helemaal voor) contant wil storten op een bankrekening.
Ben ik niet met je eens. In mijn ogen is dit verhaal vergelijkbaar met de al eerder aangehaalde douane beamte / beveiliger die een gesprek met je begint over waar je reis heen gaat en wat je doel van je reis is (hoe vager / zenuwachtiger je antwoord, hoe dieper ze door willen graven) of de kassa beambte die om jouw ID vraagt bij het aankopen van tabak / alcohol.
Ik zag opmerkingen van Tweakers die helemaal geen geld meer kunnen storten bij hun bank.
Sommige banken hebben geen loketten waar dit kan. Ligt eerder aan de bank waarbij ze zijn aangesloten dan dat de overheid dit heeft beperkt.
Valt 't je op hoe ontzettend ver de overheid ons uitgavenpatroon in haar greep heeft? Contant geld is nagenoeg verbannen - alleen voor het afrekenen van een ijsje nog handig. Alle bedragen met 3 nullen zijn verdacht, worden ontmoedigd en met wantrouwen tegemoet gezien. Het gaat die bankmedewerker geen ene moer aan waar die 2000 euro vandaan komt. Al heb ik het gespaard van de statiegeld op de kratjes bier. Coupures van 20 piek lenen zich ook niet echt voor misdaad - beetje lastig om een miljoen aan biljetten van 20 euro te smokkelen.
Zowel giraal als cash kunnen transacties opvallen. Wanneer het giraal gebeurd, zal er gebeld worden voor eventuele bewijzen, en eventueel een melding bij de juiste instanties
En de bemoeienis van de overheid word erger: crypto-geld - de oplossing voor betalen zonder toezicht - ligt onder de loep bij DNB en AFM.
Terecht, zelfs uit de cryptomarkt zelf begint de vraag om regulering steeds groter te worden. Mede door Bitconnect en andere vage coins en marktmanipulatie.
Tukkertje-RaH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:07:India heeft ongeveer 2 jaar geleden populaire biljetten uit de handel genomen en meteen geprobeerd iedereen maar een bankrekening te laten openen. De Indiase overheid wilde meer grip, meer controle op het geld dat rondgaat in de economie.
Het klopt dat de overheid inderdaad meer grip over de transacties in india wilde. Maar vooral met het oog op corruptie bestrijding en belastingontduiking.

https://www.theguardian.c...ee-notes-fight-corruption
Met die logica kunnen we het beste meteen de politie afschaffen, want criminaliteit bestaat nog altijd, en ziekenhuizen hebben ook geen zin want mensen gaan toch dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 09:21
SgtElPotato schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:15:
Dus wat is het probleem? Je houdt die knakker die zijn gitaar verkoopt echt niet tegen indien hij gewoon kan aantonen waar het geld vandaan komt. Lijkt me meer dan normaal. Als je een auto koopt van >€20k in contanten zijn ze ook verplicht dit te melden bij de belasting want hoe komt meneer aan zoveel contanten?

Zakelijk gezien moet je ook kunnen aantonen dat als je geld stort, bijvoorbeeld als je een winkel hebt, dat daar omzet tegen over staat en waaruit die omzet bestaat. Niks raars aan?
Het probleem is dus dat je nu moet kunnen verantwoorden waar contant geld vandaan komt zodra dat meer is dan 1 1/2 iPhone X. En dat vind ik bizar. Dat we er vanuit gaan dat de overheid *alles* moet kunnen controleren zodra het meer waar is dan een pakje kaarten. Dat we al zover gezonken zijn dat we het niet eens raar vinden dat de overheid hier grip op heeft, en dat ze streeft naar totale controle van onze uitgaven en een compleet overzicht van onze bezittingen.

En het is zon sluipend proces, het gaat langzaam maar wordt nooit minder. De Bitcoin was een aardige poging om te ontsnappen maar deze lijkt jammerlijk te falen. Ook daar wil de overheid inmiddels grip op zien te krijgen.

En het engst is eigenlijk dat we 't niet eens meer bijzonder vinden dat als we geld naar een bank brengen, dat we dan aan een wildvreemde moeten uitleggen hoe we aan dat geld komen...
Hakulaku schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:39:
Met die logica kunnen we het beste meteen de politie afschaffen, want criminaliteit bestaat nog altijd, en ziekenhuizen hebben ook geen zin want mensen gaan toch dood.
En @Hakulaku - tja - goede vergelijkingen zoeken is lastig... Waar het me om gaat is dat "fake" maatregelen alleen de goedwillenden tot last zijn en de kwaadaardigen niet tegenhouden. Datzelfde India heeft strenge controles bij de toegang tot de vertrekhal. Je moet er je ticket laten zien en dat wordt dan afgestreept tegen je paspoort. Maar alle tickets zijn tegenwoordig e-tickets. Gewone papiertjes dus. Die je zelf kan maken, met je printertje. Daar sta je dus voor in de rij - fake-security: de boeven maken hun eigen fake-ticket en mogen gewoon naar binnen.
Ook in die vertrekhal moet je zelf je koffer in een scanner duwen. Daarna krijg je er een stickertje op dat 'ie gescand is. Wat een onzin?!? Dat stickertje peuter je los en je bom glijdt zo het vliegtuig in. Andermaal: fake security.

Security is niet slecht, maar het moet zinnig zijn. Niet iets doen om maar iets te doen te hebben (of laten zien dat je iets doet). Mensen lastig vallen aan de balie en pro-forma vragen waar het geld vandaan komt. Hoe onzinnig wil je het hebben? Alleen als die dame getraind is in het herkennen van halve waarheden (en dat is ze niet, anders had ze daar niet gewerkt maar een echte baan gehad) heeft zoiets zin. Dit is alleen maar een checklist afvinken om het systeem tevreden te stellen...

[ Voor 34% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 26-03-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Tukkertje-RaH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:43:
[...]

Het probleem is dus dat je nu moet kunnen verantwoorden waar contant geld vandaan komt zodra dat meer is dan 1 1/2 iPhone X. En dat vind ik bizar. Dat we er vanuit gaan dat de overheid *alles* moet kunnen controleren zodra het meer waar is dan een pakje kaarten. Dat we al zover gezonken zijn dat we het niet eens raar vinden dat de overheid hier grip op heeft, en dat ze streeft naar totale controle van onze uitgaven en een compleet overzicht van onze bezittingen.

En het is zon sluipend proces, het gaat langzaam maar wordt nooit minder. De Bitcoin was een aardige poging om te ontsnappen maar deze lijkt jammerlijk te falen. Ook daar wil de overheid inmiddels grip op zien te krijgen.

En het engst is eigenlijk dat we 't niet eens meer bijzonder vinden dat als we geld naar een bank brengen, dat we dan aan een wildvreemde moeten uitleggen hoe we aan dat geld komen...
En dat is altijd al zo geweest en zal steeds meer worden gezien we minder met contact geld gaan doen. De overheid / belastingdienst weet al hoeveel je verdient bij je werkgever etc. Beetje controle lijkt me geen kwaad kunnen als je prima kunt verantwoorden waar het geld vandaan komt?

Bij Bitcoin lijkt het me ook geen kwaad kunnen als dat gereguleerd gaat worden, de manipulatie van de Bitcoin markt is zo groot dat het zonder regulatie wel zo zal blijven. De ontracebare bitcoin is er ook nooit geweest, zodra je het koopt / verkoopt met een echte rekening kun je de bitcoin volgen..

Maar goed, een bank of andere instantie die veel contact geld aanneemt in kleine coupures gaat vragen stellen als je geld inlevert. Ook voor zichzelf want ze worden natuurlijk zwaar hard op hun vingers getikt als het blijkt dat ze zwart geld hebben aangenomen en dit hebben gestort (witwassen).

Zucht...

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.