Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb een beetje zitten klooien met het zogenaamde Harris shutter effect waarbij je meerdere foto's neemt en van elk de kleur aanpast en daarna over elkaar legt.
Ik heb een opstelling gemaakt in de tuin om voldoende licht te hebben.
opstelling

Het doek was niet helemaal zwart, maar dat leek me niet zo heel erg. Helaas was er niet genoeg licht om voluit te gaan met de sluitertijd. De foto's zijn genomen met f/5, 1/1250, iso 4000 en 102mm (op een 2.0x crop). Ik heb tegen de zon in gefotografeerd om egaal licht te krijgen (tis een bewolkte dag) en met een lenskap om geen direct licht in de lens te vangen.
1

2

Bij de eerste heb ik de raws onbewerkt in photoshop geopend. Het ging niet helemaal soepel. Ik heb met verschillende merge instellingen gewerkt voor de kleur tot ik op foto 1 kwam. Daarna heb ik met camera raw de blacks helemaal teruggeschroefd om de achtergrond weg te laten vallen. Niet ideaal.

Daarna bedacht ik dat ik misschien beter de blacks kon terugschroeven voordat ik ze in photoshop opende. Daardoor kleurde de achtergrond niet mee bij de color adjustment. Het was toen een stuk makkelijker om de verschillende kleuren erin te krijgen, met de tweede foto als resultaat.

Al met al zit er naar mijn mening toch teveel ruis in, misschien vanwege de hoge iso, en heeft de schaal niet helemaal z'n natuurlijk kleur behouden. Als ik echt een doorzetter was zou ik natuurlijk elke combi van foto en kleur proberen, maar dat is me wat gedoe (ik ben nog niet zo handig met de hotkeys in PS :p).

Ik zag nog geen topic hierover en dacht, ik deel het even met jullie en ik zie ook graag jullie contrapties in dit topic :).

EDIT: Als toegift nog een foto uit de tweede serie...de bruikbaarheid liet te wensen over.
helaas

[ Voor 6% gewijzigd door DirtyBird op 24-03-2018 20:21 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik denk dat je leuke effecten kunt krijgen, maar de uitvoering hier vind ik wat minder. Door de ISO 4000 krijg je een bak ruis waar je u tegen zegt. De sluitertijd is best wel kort, maar toch is het niet scherp. Ik denk dat je beter met een flitser had kunnen werken. Dan "bevries" je het water meer en kun je de ISO omlaag brengen. Zoek maar eens op YouTube op "water drops flash photography" (voorbeeld).

Daarbij vind ik de compositie eigenlijk te krap en is er teveel afleiding door kleine spetters. Die zou ik wegclonen, waardoor je meer getrokken wordt naar het opspattende deel. Nu wordt het een beetje een rommeltje.

Wel een leuk experiment en ik denk dat het zeker potentie heeft, maar er is nog wel wat te verbeteren aan de uitvoering. Benieuwd naar een volgende poging...

[ Voor 4% gewijzigd door BugBoy op 24-03-2018 19:42 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@BugBoy Ik had de camera niet op manual focus staan en hij ging bij elk shot opnieuw focussen :F . Als het morgen weer hetzelfde weer is probeer ik het nog een keer. Mijn camera kan alleen niet bursten met flash erbij. Nou kan ik me afvragen of het noodzakelijk is dat ik burst, ik kan natuurlijk ook voor elke foto opnieuw het water in de schaal keilen. Voordeel hiervan is echter dat je sowieso van elke 'fase' een shot hebt.

Ik heb er uberhaupt niet aan gedacht om delen weg te brushen, inderdaad een goed idee! Bedankt voor je reactie en tips.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Als je minder inzoomt, dan kan je je lens ook op een groter diafragma zetten. Ik gok f/3.5, wat toch weer ongeveer een stop winst is. Dan kan je de sluitertijd sneller zetten of de ISO lager kan zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 24-03-2018 19:59 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@Hahn En daarna croppen? Of zorgen dat mn frame groter is? Ik kon nu niet verder naar achteren omdat het doek niet zo breed is, al zou ik het in de breedte kunnen ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DirtyBird schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:03:
@Hahn En daarna croppen? Of zorgen dat mn frame groter is? Ik kon nu niet verder naar achteren omdat het doek niet zo breed is, al zou ik het in de breedte kunnen ophangen.
Als je minder inzoomt, dan kan je de camera dichterbij zetten :) Zorgt natuurlijk voor iets anders beeld, want minder compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Maar dan wordt ie nat :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Camera's kunnen best tegen een spettertje. En het lijkt me niet dat veel spetters meer dan een meter ver komen. En anders een stukje plastic er overheen of minder hoog gieten, zodat je minder ver spettert. Maar goed, het was slechts een suggestie om de kwaliteit te verbeteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:46
Leuk effect! Doet me denken aan mijn opstelling, die nu steeds in de garage hangt. Misschien binnenkort weer eens mee gaan spelen. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1736291
Pagina: 1