Accu laden met solar paneeltje. Kan het kwaad?

Pagina: 1
Acties:

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
iets schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:27:
[...]
Uit de specificaties van dat paneeltje valt te lezen dat hij een vermogen heeft van 1,5W. Laten we er even vanuit gaan dat de zon altijd schijnt en dat het paneel altijd 1,5W generereerd voor 8 uur. Dat is dan 12Wh energieopbrengst per dag.
[...]
De dynamo van een Suzuki Alto tot 70A leveren
[...]
Bij 12V is dat 840W. Bij 20 min rijden per dag is de opbrengst 280Wh, in het geval dat hij continu maximaal staat te laden.

De energie opbrengst van de dynamo is met het korte stukje rijden een factor 13 groter dan wat het paneel opbrengt. M.a.w. de energieopbrengst van het paneel is niet significant.

Anders bekeken: de energie efficiëntie van een verbrandingsmotor is ca. 30% en de energie-inhoud van benzine is 32MJ/liter. 12Wh uitgedrukt in joules is 12 x 3600 = 43kJ. Dat bespaart je dus 0.043/(32 x 0.30) = 0.004479 liter benzine per dag. Waarschijnlijk is.die besparing ongeveer gelijk aan de extra benzine die nodig is om het paneel mee te nemen ;).
Ik heb eigenlijk een vergelijkbare vraag.

Ik heb een auto met start-stop systeem, deze werkt als de temperatuur boven de 7 graden is en de accu vol genoeg. We rijden altijd met licht aan. Dynamo is 90A @ 13.5V, dus 1215W.

Wat mij opvalt is dat als we met name kleine stukjes rijden (~12km @ 40 minuten) het start-stop systeem het niet meer doet, ook niet as de motor warm is. Pas als we een keer 300km gereden hebben gaat hij het weer eens doen. De auto staat vaak weken stil.

Dus zat ik te denken moet ik die accu niet gewoon bijladen via het lichtnet? Zodat het start-stop systeem het weer doet. En als de accu goed vol zit, staat de dynamo van de auto dan uit? En is dat te merken in brandstof gebruik?
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/9/4/7/9200000048077497.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door djwice op 22-07-2018 16:21 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Pagina: 1