Accu laden met solar paneeltje. Kan het kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushdoctor
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09-2023
Goeie dag,

Ik zou graag willen weten of het kwaad kan voor mijn accu als ik hem oplaadt met een solar paneeltje.
Dus gewoon op de parkeerplaats, paneeltje op het dashboard en laden maar. Tot vanavond. Of morgen.

Er zijn inmiddels betaalbare setjes van zo'n 15 euro te koop die zelfs een aansluiting voor op de aansteker hebben. Als waarschuwing hierbij ben ik inmiddels wel te weten gekomen dat bij veel auto's de aansteker is uitgeschakeld als de auto is uitgeschakeld, dus dat moet ik nog even checken bij onze voiture.

Ook moet ik me afvragen of het voor ons nut heeft, want we maken wel elke dag gebruik van de auto, maar dat is net name voor korte afstanden woon/werk verkeer. Maar goed, elk beetje helpt.

Auto's zijn natuurlijk steeds meer stroom gaan gebruiken. Verlichting, verwarming, audio, airco, spiegel verwarming, kont verwarming, gps systeem, stroom voor de smartphone, voor de tablet, etc. Mijn vriendin wil het in de winter altijd een lekkere crispy 22 graden hebben in die bak bijvoorbeeld. Al die stroom moet opgewekt worden door de verbrandingsmotor, en benzine is niet goedkoop maar de zon wel. Vandaar mijn bovenstaande vraag.

Hartelijk dank,
Doc.

[ Voor 5% gewijzigd door Bushdoctor op 23-03-2018 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Welja, bedenk eens hoe veel vermogen een zonnepaneeltje van 15 euro levert, en hoe veel vermogen de verwarming vraagt. Dat zonnepaneeltje gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushdoctor
Dank je wel voor je reactie DCM. Maar ik zou allereerst graag willen weten of het ook schade kan opleveren, ik weet niet, bijvoorbeeld als mijn accu al vol zit.. Geen verstand van.

Dat zou kunnen met die opbrengst. Ik ga er daarentegen wel van uit dat hij overdag een uurtje of 7-8 de tijd heeft om te laden, terwijl de auto veel korter gebruikt wordt. In ons geval zo'n 2x10 minuten. Maar je kan gelijk hebben.

Eigenlijk zou ik dus een berekening moeten hebben hoeveel stroom ik daadwerkelijk met zo'n paneeltje, per dag zou kunnen opwekken. En dat vergelijken met het verbruik. Hmm.

-edit
Dit is het paneeltje dat ik tegenkwam.

[ Voor 46% gewijzigd door Bushdoctor op 23-03-2018 00:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Vziw wordt het interieur bij brandstofauto's verwarmd door (rest)warmte van de motor en niet via een element die gevoed wordt door de accu.
Bij elektrische auto's met een verwarmingselement zou het wel kunnen, maar verwarmen kost ontzettend veel energie. Zo'n paneeltje kan praktisch niets van de benodigde energie leveren om je auto te verwarmen. Bedenk ook dat je brandstofverbruik zal toenemen door dat ding de hele tijd met je mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

De verwarming in een auto met brandstofmotor gebeurd door de restwarmte van de motor (d.m.v. het koelwater en een warmtewisselaar). Een beetje autodynamo zit tegen de 80/90 Ampère aan (mss wel meer tegenwoordig). Dat ga jij niet redden met je zonnepanneeltje van 15 euro :+
Conclusie: het is te verwaarlozen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
Antwoord op je vraag: nee, het kan geen kwaad. Tegen dat zo'n zonnepaneeltje je autoaccu helemaal volgeladen heeft, laat staat overladen zodat er schade aan komt, moet je al heel lang in de brandende zon staan (of is de accu van ouderdom versleten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:21
Daadwerkelijk een accu opladen gaat met zo'n paneeltje niet gebeuren. Die paneeltjes zijn vooral bedoeld om de lekstroom van een paar watt te compenseren wanneer je de auto langere tijd niet gebruikt. Zodat je ook na bijvoorbeeld een lange vakantie nog probleemloos kunt starten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
je tweede vraag, heeft het nut:
nee, zeer waarschijnlijk geen enkel nut. Je gebruikt de auto bijna dagelijks zeg je, dus de accu wordt geregeld bijgeladen. Daarnaast is het verschil in vermogen (en dus laadstroom) tussen je dynamo en de accu een factor 500-1000 dus je schiet hier weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenJohn
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-03-2023
Bushdoctor schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 00:02:

Ik zou graag willen weten of het kwaad kan voor mijn accu als ik hem oplaadt met een solar paneeltje.
Dus gewoon op de parkeerplaats, paneeltje op het dashboard en laden maar. Tot vanavond. Of morgen.
We gebruiken dit ook gewoon op de boot om de accu vd boegschroef bij te laden. Waarom zou je niet ook de accu van je auto bij kunnen laden.
Er zijn inmiddels betaalbare setjes van zo'n 15 euro te koop die zelfs een aansluiting voor op de aansteker hebben.
Zou dat niet zo snel doen, gewoon de bijgeleverde dikkere kabels met alligatorklem rechtstreeks op de batterijpolen je weet nooit hoe dun de bedrading naar je aanstekerplug is en of dat dus niet (te) warm gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb eenzelfde paneeltje (was wel wat duurder uit china) anderhalf jaar gebruikt op een auto accu.

De accu stond in een soort schuurtje met afdak dat ik in de tuin had waar geen stroom was.
Er zat een radio en verlichting op aangesloten die ik dagelijks gebruikte, en het zonnepaneel was in ieder geval sterk genoeg om de accu altijd op 100% te houden hoe veel ik het ook gebruikte.

Dus helpen doet het zeker. Of het nut heeft in jou geval... Elke keer dat ding neerleggen, 99% van de auto's schakelen de aansteker uit als je de sleutel omdraait, of je moet een auto uit de jaren 80 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
eenJohn schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:13:
[...]

We gebruiken dit ook gewoon op de boot om de accu vd boegschroef bij te laden. Waarom zou je niet ook de accu van je auto bij kunnen laden.

[...]

Zou dat niet zo snel doen, gewoon de bijgeleverde dikkere kabels met alligatorklem rechtstreeks op de batterijpolen je weet nooit hoe dun de bedrading naar je aanstekerplug is en of dat dus niet (te) warm gaat worden.
Het kan wel, maar de situatie van jouw boot en zijn auto zijn totaal verschillend qua gebruikspatroon. Zijn autoaccu bijladen zal waarschijnlijk niks uitmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
[...]

[...]

De spanning/stroom is zo laag wat uit zo'n paneeltje komt dat kunnen die draden van de aanstekerplug tot de zekeringskast makkelijk hebben.

Die draden moeten minsten 10 ampère kunnen verdragen. Die paneeltjes leveren niet eens 0.2 ampère ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:56
[...]
Die accu van de boegschroef gaat niets merken van zo'n paneeltje van 15 euro, echt niet. Vaak zijn die accu's 200Ah of meer. die paneeltjes van 15 euro doen in volle zon misschien 5 watt, dat is nog geen half ampere.
Dus 1 uur in volle zon doet het paneel 0,5Ah. reken maar uit.
Voordeel is dat je een boegschroef niet al teveel gebruikt, daardoor lijkt het alsof het paneeltje de accu bijlaadt, echter doet de dynamo van de motor dat gewoon. Tenslotte vaar je enkele uren, en met aanleggen gebruik je enkele (tientallen) seconden de boegschroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

-tom-562 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:19:
De verwarming in een auto met brandstofmotor gebeurd door de restwarmte van de motor (d.m.v. het koelwater en een warmtewisselaar). Een beetje autodynamo zit tegen de 80/90 Ampère aan (mss wel meer tegenwoordig). Dat ga jij niet redden met je zonnepanneeltje van 15 euro :+
Conclusie: het is te verwaarlozen
Moderne dieselwagens beschikken ook over een elektrische bijverwarming. Omdat ze zo efficient zijn...anders is het na 30 minuten karren nog -15 in de wagen :D heeft je dynamo ook wel,140A vaak :p

(Mijn bora 1.9 had dat dus niet, ding was zo verdomst efficient....dat ondankt opgevoerd naar 220pk en na 30kilometer rijden(in brussels verkeer), ik aan kwam in de garage van het werk aankwam met nog steeds aangevroren ruiten en het wijzertje van de koelvloeistof net omhoog begint te komen) :'( altijd rijden ‘et dikke vest,*muts en wanten :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 14:52
Bushdoctor schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 00:18:
Dank je wel voor je reactie DCM. Maar ik zou allereerst graag willen weten of het ook schade kan opleveren, ik weet niet, bijvoorbeeld als mijn accu al vol zit.. Geen verstand van.

Dat zou kunnen met die opbrengst. Ik ga er daarentegen wel van uit dat hij overdag een uurtje of 7-8 de tijd heeft om te laden, terwijl de auto veel korter gebruikt wordt. In ons geval zo'n 2x10 minuten. Maar je kan gelijk hebben.

Eigenlijk zou ik dus een berekening moeten hebben hoeveel stroom ik daadwerkelijk met zo'n paneeltje, per dag zou kunnen opwekken. En dat vergelijken met het verbruik. Hmm.

-edit
Dit is het paneeltje dat ik tegenkwam.
Uit de specificaties van dat paneeltje valt te lezen dat hij een vermogen heeft van 1,5W. Laten we er even vanuit gaan dat de zon altijd schijnt en dat het paneel altijd 1,5W generereerd voor 8 uur. Dat is dan 12Wh energieopbrengst per dag.

Ik.weet niet wat voor auto je hebt, maar laten we een klein autootje nemen met ook een kleine dynamo als voorbeeld. De dynamo van een Suzuki Alto tot 70A leveren, zie
https://www.onderdelenlij...namo/onderdeelid/9023406/

Bij 12V is dat 840W. Bij 20 min rijden per dag is de opbrengst 280Wh, in het geval dat hij continu maximaal staat te laden.

De energie opbrengst van de dynamo is met het korte stukje rijden een factor 13 groter dan wat het paneel opbrengt. M.a.w. de energieopbrengst van het paneel is niet significant.

Anders bekeken: de energie efficiëntie van een verbrandingsmotor is ca. 30% en de energie-inhoud van benzine is 32MJ/liter. 12Wh uitgedrukt in joules is 12 x 3600 = 43kJ. Dat bespaart je dus 0.043/(32 x 0.30) = 0.004479 liter benzine per dag. Waarschijnlijk is.die besparing ongeveer gelijk aan de extra benzine die nodig is om het paneel mee te nemen ;).

[ Voor 9% gewijzigd door iets op 23-03-2018 08:40 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p.s. ik heb een variant van deze:

https://www.gearbest.com/...ng-gadgets/pp_657429.html

Maar met andere verkabeling er aan voor 12v (verwisselbaar met clamps, of USB output)

30w zet wellicht wat meer zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45

Theo

moederbord

Een zonnepanneel levert in de winter ongeveer 3Wh per Wp per week indien je'm op het zuiden gericht hebt. Leg je 'm plat dan zal dit ongeveer 2.5Wh zijn per week

Stel je legt een 10Wp paneel op je auto dan levert deze per week zo'n 25Wh op. Een kleine autoaccu (Fiat Panda) is 12V 40Ah, en bevat dus 480 Wh aan energie. Met je 10Wp paneeltje in de winter kun je dus per week je accu 5% opladen...

Die 25Wh per week daar kun je een kwartier je koplampen mee voeden, of 10 minuten je achterruitverwarming voor aanzetten.

Als je de auto stationair laat draaien dan wordt de accu geladen met ongeveer 15A; ofwel 180 watt. Hiermee bereik je in 8 minuten stationair draaien net zoveel als met je paneel in een week.

Tijdens het rijden wordt je accu geladen met 60 ampères; ofwel 720 watt. Dan bereik je in twee minuten wat je met je zonnepaneel per week doet.

Dus ja; op papier doet het wel iets, maar in de praktijk is het niet de moeite waard om je 12V autoaccu op te laden met een zonnepaneel.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenJohn
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-03-2023
ybos schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:19:
[...]

Die accu van de boegschroef gaat niets merken van zo'n paneeltje van 15 euro, echt niet.
gelukkig een iets groter paneeltje dan een paneeltje van 5 x 5 cm voor een tientje :P haha ik gaf alleen heel droog aan waarom zou een paneel niet werken en aangezien die iets grotere wat meer leveren gebruiken wij wat dikkere bedrading :P

Maar dan nog kleinschaliger, zelfde idee neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Net zoals iedereen hierboven, zie ik niet hoe jij je auto denkt te verwarmen door met een zonnepaneeltje de accu van de auto op te laden. De auto wordt van binnen opgewarmd door warm koelwater, en warm koelwater krijg je pas als de motor draait, niet als de accu vol is.

Als je vriendin het koud heeft dan trekt ze maar een extra kledingstuk aan :?

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 23-03-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
Waarschijnlijk is alle vergaarde energie van overdag al weg als je de centrale vergrendeling bedient. :+
Want als je geen booster aan het paneel hangt zal hij alleen opladen als de spanning boven de 12 uitkomt, ofwel in felle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:44
Het kan geen kwaad maar het is volstrekt nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushdoctor
Goeie reacties mensen! Ben toch weer een stukje wijzer geworden.
Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
iets schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:27:
[...]
Uit de specificaties van dat paneeltje valt te lezen dat hij een vermogen heeft van 1,5W. Laten we er even vanuit gaan dat de zon altijd schijnt en dat het paneel altijd 1,5W generereerd voor 8 uur. Dat is dan 12Wh energieopbrengst per dag.
[...]
De dynamo van een Suzuki Alto tot 70A leveren
[...]
Bij 12V is dat 840W. Bij 20 min rijden per dag is de opbrengst 280Wh, in het geval dat hij continu maximaal staat te laden.

De energie opbrengst van de dynamo is met het korte stukje rijden een factor 13 groter dan wat het paneel opbrengt. M.a.w. de energieopbrengst van het paneel is niet significant.

Anders bekeken: de energie efficiëntie van een verbrandingsmotor is ca. 30% en de energie-inhoud van benzine is 32MJ/liter. 12Wh uitgedrukt in joules is 12 x 3600 = 43kJ. Dat bespaart je dus 0.043/(32 x 0.30) = 0.004479 liter benzine per dag. Waarschijnlijk is.die besparing ongeveer gelijk aan de extra benzine die nodig is om het paneel mee te nemen ;).
Ik heb eigenlijk een vergelijkbare vraag.

Ik heb een auto met start-stop systeem, deze werkt als de temperatuur boven de 7 graden is en de accu vol genoeg. We rijden altijd met licht aan. Dynamo is 90A @ 13.5V, dus 1215W.

Wat mij opvalt is dat als we met name kleine stukjes rijden (~12km @ 40 minuten) het start-stop systeem het niet meer doet, ook niet as de motor warm is. Pas als we een keer 300km gereden hebben gaat hij het weer eens doen. De auto staat vaak weken stil.

Dus zat ik te denken moet ik die accu niet gewoon bijladen via het lichtnet? Zodat het start-stop systeem het weer doet. En als de accu goed vol zit, staat de dynamo van de auto dan uit? En is dat te merken in brandstof gebruik?
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/9/4/7/9200000048077497.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door djwice op 22-07-2018 16:21 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
iets schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:27:
[...]
Uit de specificaties van dat paneeltje valt te lezen dat hij een vermogen heeft van 1,5W.
[...]

Stel je kiest een 100W setje in plaats van het 1,5W setje en je dynamo is bijvoorbeeld 80% efficiënt kan kom je op:
0.004479/80%/1.5*100 = 0.37325 liter benzine per dag ~ €0,60 per dag (bij 1,64 €/l brandstof).

Uiteraard moet je wel opletten dat je dan niet meer wind vangt die deze winst grof weer ongedaan maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 22-07-2018 16:24 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
1L benzine ~ 9,7kWh.
Efficiëntie van een Mengselmotor met Alternator Dynamo is ongeveer 25%.

Dus 1 liter benzine levert dus 2,4kWh.
Het laden van de accu met de verbrandingsmotor kost dus ongeveer €0,70 per kWh.

Via het lichtnet kost 1kWh ~ €0,20.
De accu lader moet dus minimaal 29% efficiënt zijn om goedkoper uit te zijn om hem via het lichtnet te laden. Ik heb geen specs kunnen vinden van efficiëntie van laders.

Wel zie ik dat voedingen in computers normaal meer dan 80% efficiënt zijn en zonnepaneel inverters gebruikelijk ook boven de 95% efficiëntie zitten, dus is het aannemelijk dat goede accu laders vergelijkbaar resultaat hebben (glad ijs voor mij: ik heb geen kennis van deze techniek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-07 16:24

cdoens

Peugeot-gek

Ik had een paneeltje ter grootte van een A4 papier in mijn oude hobby auto liggen. Die auto stond soms wel eens een maand stil. Vaak genoeg een lege accu gehad voordat ik dit paneel aan had gesloten. Daarna had ik alleen in de winter nog soms problemen.
Ik had een lege plek in mijn zekeringenkast waar een relais geplaatst kon worden die een ongeschakeld 12V+ had. Ik heb een oud relais leeggemaakt en het paneel op de pootjes gesoldeerd. Op deze manier het probleem van de geschakelde sigarettenaansteker omzeilt. En het zat hobby-bob-vrij aangesloten.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:02
djwice schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:06:
[...]

Ik heb een auto met start-stop systeem, deze werkt als de temperatuur boven de 7 graden is en de accu vol genoeg. We rijden altijd met licht aan. Dynamo is 90A @ 13.5V, dus 1215W.

Wat mij opvalt is dat als we met name kleine stukjes rijden (~12km @ 40 minuten) het start-stop systeem het niet meer doet, ook niet as de motor warm is. Pas als we een keer 300km gereden hebben gaat hij het weer eens doen. De auto staat vaak weken stil.

Dus zat ik te denken moet ik die accu niet gewoon bijladen via het lichtnet? Zodat het start-stop systeem het weer doet. En als de accu goed vol zit, staat de dynamo van de auto dan uit? En is dat te merken in brandstof gebruik?
[afbeelding]
Volgens mij is 1 van de voorwaarden voor start stop inderdaad de lading van de accu. Dat kan je oplossen met een dergelijke lader, maar is wel bewerkelijk. Ten eerste moet je stroom bij de auto hebben en dan moet je vervolgens elke keer het ding af en aankoppelen. Motorkap open, je snapt wat ik bedoel.

Zet dat af tegen de 1 liter brandstof die je dan op jaarbasis bespaard, is het je dat waard?

Zelf heb ik wel een dergelijke lader om een accu te onderhouden die 6 van de 12 maanden niet gebruikt wordt. Zonder druppellader kan ik deze elk jaar vervangen, met druppellader gaat het jaren goed. De druppellader die je post is daar bijvoorbeeld goed geschikt voor omdat deze ook regelmatig de accu wat leeg laat lopen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-07 15:51
djwice schreef op zondag 22 juli 2018 @ 16:55:
1L benzine ~ 9,7kWh.
Efficiëntie van een Mengselmotor met Alternator Dynamo is ongeveer 25%.

Dus 1 liter benzine levert dus 2,4kWh.
Het laden van de accu met de verbrandingsmotor kost dus ongeveer €0,70 per kWh.

Via het lichtnet kost 1kWh ~ €0,20.
De accu lader moet dus minimaal 29% efficiënt zijn om goedkoper uit te zijn om hem via het lichtnet te laden. Ik heb geen specs kunnen vinden van efficiëntie van laders.

Wel zie ik dat voedingen in computers normaal meer dan 80% efficiënt zijn en zonnepaneel inverters gebruikelijk ook boven de 95% efficiëntie zitten, dus is het aannemelijk dat goede accu laders vergelijkbaar resultaat hebben (glad ijs voor mij: ik heb geen kennis van deze techniek).
Allemaal leuk en wel, maar in recente wagens laadt de alternator de batterij hoofdzakelijk bij het afremmen en recupereert zo energie die anders verloren gaat in de remmen in de vorm van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AndRo555 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:39:
[...]

Allemaal leuk en wel, maar in recente wagens laadt de alternator de batterij hoofdzakelijk bij het afremmen en recupereert zo energie die anders verloren gaat in de remmen in de vorm van warmte.
Dat zijn maar een zeer, zeer gelimiteerd aantal electrische en hybride auto's. En die laden daar zeer zeker je 12v startbatterij niet mee op, maar de hybrid/aandrijfbatterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Anoniem: 472287 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:08:
[...]

Dat zijn maar een zeer, zeer gelimiteerd aantal electrische en hybride auto's. En die laden daar zeer zeker je 12v startbatterij niet mee op, maar de hybrid/aandrijfbatterij.
nee nee ook gewone normale auto`s proberen hebben een vrijloop op de dynamo en proberen deze zoveel mogelijk slim aan te sturen.... dus bij motorremacties / afdalingen en andere momenten... van "gratis"energie

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

[afbeelding]
Bij normaal gebruik van de auto bespaart het start-stop systeem echt een minimale hoeveelheid brandstof. Ikzelf zie het meer als een comfort eigenschap omdat de auto lekker stil is als we stil staan. Ik zou dus geen lader aanschaffen om je auto bij te laden zodat je start-stopsysteem weer eerder in werking treed. Dat is echt zonde van de tijd en energie.

Hoe kleiner de motor, hoe eerder het start-stopsysteem weer werkt, is de stelregel.
De Kia van mijn ouders met 1.6L motor moet beduidend langer onderweg zijn voordat start-stop werkt dan mijn Ford Focus met 1.0L motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Anoniem: 472287 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:08:
[...]

Ik wist niet dat mijn 8 jaar oude Golf behoorde tot “een zeer, zeer gelimiteerd aantal electrische en hybride auto's”. Die laadt de 12V batterij hoofdzakelijk op bij het afremmen, tenzij deze te leeg is. Andere auto’s doen dat ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

AndRo555 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:35:
[...]

Ik wist niet dat mijn 8 jaar oude Golf behoorde tot “een zeer, zeer gelimiteerd aantal electrische en hybride auto's”. Die laadt de 12V batterij hoofdzakelijk op bij het afremmen, tenzij deze te leeg is. Andere auto’s doen dat ook
I stand corrected |:( Een google zoektochtje leert mij inderdaad dat het bij premium-merken hoofdzakelijk vanaf 2006 al ingevoerd is. Nooit gemerkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-07 13:00
Hann1BaL schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:35:
[...]

Bij normaal gebruik van de auto bespaart het start-stop systeem echt een minimale hoeveelheid brandstof. Ikzelf zie het meer als een comfort eigenschap omdat de auto lekker stil is als we stil staan. Ik zou dus geen lader aanschaffen om je auto bij te laden zodat je start-stopsysteem weer eerder in werking treed. Dat is echt zonde van de tijd en energie.

Hoe kleiner de motor, hoe eerder het start-stopsysteem weer werkt, is de stelregel.
De Kia van mijn ouders met 1.6L motor moet beduidend langer onderweg zijn voordat start-stop werkt dan mijn Ford Focus met 1.0L motor.
Bij een automaat is daar niet zoveel comfort meer aan. Enfin, heb al 10 jaar start-stop systemen en dat afzetten is een automatisme geworden. Starten, start-stop uit, Drive zetten en gassen maar :+ .
Anoniem: 472287 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:11:
[...]

I stand corrected |:( Een google zoektochtje leert mij inderdaad dat het bij premium-merken hoofdzakelijk vanaf 2006 al ingevoerd is. Nooit gemerkt!
VW is geen premium merk hoor (en ja, ik heb zelf een VW)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Engineer Stewie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:28:

[...]

Ben ik mij van bewust, maar de google searches zeggen dan ook dat het voornamelijk bij premium merken begon in 2006. Van VW zie ik in de directe search results niet zo snel iets terug. Geen idee wanneer het daar begon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45

Theo

moederbord

[...]

[afbeelding]
Dit moet op zich gewoon kunnen. Enig punt waar je echt over moet nadenken is hoe je het gaat inbouwen en gebruiken. Bijv het 'laadkastje' in het dashbordkastje inbouwen en vanuit daar een draad (met zekering. Ik herhaal, MET zekering! mocht het niet duidelijk zijn; gebruik een ZEKERING!) naar je accu. Als je de auto dan niet gebruikt kun je via het raam een stroomkabel je auto in laten gaan.
Andere optie is, indien je een trekhaak met stekker hebt, zorgen dat de 12V op die stekker niet geschakeld is en via deze je accu opladen. Of gewoon met de motorkap open uiteraard, al is dat niet altijd ideaal vanuit een gebruiksgemak pint of view.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Engineer Stewie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:28:
[...]

Bij een automaat is daar niet zoveel comfort meer aan. Enfin, heb al 10 jaar start-stop systemen en dat afzetten is een automatisme geworden. Starten, start-stop uit, Drive zetten en gassen maar :+ .

[...]

Het comfort is de stilte, dat is onafhankelijk van automaat vs handgeschakeld. Verder niet. De motor draait niet, dus minder geluid in de auto. Dat jij daar misschien anders over denkt zal mij uiteraard worst zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Hann1BaL schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:19:

Het comfort is de stilte, dat is onafhankelijk van automaat vs handgeschakeld. Verder niet. De motor draait niet, dus minder geluid in de auto. Dat jij daar misschien anders over denkt zal mij uiteraard worst zijn :)
Dat is uiteraard niet zo, de werking is wel degelijk verschillend handgeschakeld vs automaat.
Bij een handgeschakelde gaat de motor uit als je tot stilstand komt, naar neutraal schakelt en het koppelingspedaal laat opkomen. Bij koppelen gaat de motor terug aan.
Dat werkt deftig, omdat een persoon 'traag' is en het uitschakel en aanschakelmoment zelf te bepalen is.

Bij een automaat valt de motor uit voordat je volledig stilstaat en gaat pas aan nadat je gas aan het geven bent.
Stel nu dat iemand zijn oprit oprijdt in een vrij smalle straat, en je bijna tot stilstand komt valt de motor stil en je wil dan terug vertrekken moet de motor terug aan. Dat gaat allemaal niet 100% vloeiend kan ik je vertellen. Comfort is ver te zoek.

Verder hoor je de motor toch niet in de binnenruimte als je stilstaat, dus daarvoor moet je het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Engineer Stewie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:16:
[...]

Dat is uiteraard niet zo, de werking is wel degelijk verschillend handgeschakeld vs automaat.
Bij een handgeschakelde gaat de motor uit als je tot stilstand komt, naar neutraal schakelt en het koppelingspedaal laat opkomen. Bij koppelen gaat de motor terug aan.
Dat werkt deftig, omdat een persoon 'traag' is en het uitschakel en aanschakelmoment zelf te bepalen is.

Bij een automaat valt de motor uit voordat je volledig stilstaat en gaat pas aan nadat je gas aan het geven bent.
Stel nu dat iemand zijn oprit oprijdt in een vrij smalle straat, en je bijna tot stilstand komt valt de motor stil en je wil dan terug vertrekken moet de motor terug aan. Dat gaat allemaal niet 100% vloeiend kan ik je vertellen. Comfort is ver te zoek.

Verder hoor je de motor toch niet in de binnenruimte als je stilstaat, dus daarvoor moet je het niet doen.
Goed punt qua verschillende manier van werken, maar in de meeste auto's hoor en/of merk je wel degelijk dat de motor draait. Dus ik ben het niet eens met je laatste en wel redelijk cruciale zin. En dat is hetzelfde bij automaat en handgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
AndRo555 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:39:
[...]

Ah ha, thanks! Dan geeft dat direct antwoord op mijn vraag, wellicht onbedoeld.
Ik ben heel goed in het uitrollen en rem eigenlijk zo goed als nooit, alleen bij het parkeren of een oversteek plaats zeg maar, dus wellicht is dat een van de redenen dat mijn accu niet altijd vol genoeg raakt bij korte ritjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:35:
[...]
Is het wellicht niet gewoon merk afhankelijk? Of heeft een Kia Ceed exact het zelfde systeem als Ford Focus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
cactusman schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:21:
[...]

nee nee ook gewone normale auto`s proberen hebben een vrijloop op de dynamo en proberen deze zoveel mogelijk slim aan te sturen.... dus bij motorremacties / afdalingen en andere momenten... van "gratis"energie
Is dat de reden dat je op cruise control zo nu en dan dat (versnellen/niet-versnellen)-repeat gevoel krijgt. Dat hij iedere x seconden lijkt in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
[...]
Wow dat is een heel verschil inderdaad, bij mijn handgeschakelde is het start-stop-systeem ook handig als ie per ongeluk afslaat: gewoon koppeling in, schakelen, koppeling los en hij is weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
djwice schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:10:
[...]

Ah ha, thanks! Dan geeft dat direct antwoord op mijn vraag, wellicht onbedoeld.
Ik ben heel goed in het uitrollen en rem eigenlijk zo goed als nooit, alleen bij het parkeren of een oversteek plaats zeg maar, dus wellicht is dat een van de redenen dat mijn accu niet altijd vol genoeg raakt bij korte ritjes...
Die recupereert bij het uitrollen en het remmen. Uiteraard laadt die ook op in andere scenario's als mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
djwice schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:24:
[...]

Wow dat is een heel verschil inderdaad, bij mijn handgeschakelde is het start-stop-systeem ook handig als ie per ongeluk afslaat: gewoon koppeling in, schakelen, koppeling los en hij is weer aan.
Een automaat valt niet stil natuurlijk. Ik rij altijd met start/stop uitgeschakeld.
Weiger manueel te schakelen (want de bak moeit zich alsnog (te laag/hoog in toeren of kickdown) en de sportstand is absoluut niet voor een diesel.
Gewoon drive en gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:02
[...]

Grappig, ik heb recent zowel een handgeschakelde als automaat te leen gehad en precies dit was me opgevallen. Bij de automaat loste ik het op (niet echt een oplossing) door de rem los te laten en even te wachten met gas geven. Werd je zo traag als dikke smurrie door een trechtertje. Bij normaal gas geven stuiterde je gewoonweg van je plek, heel irritant.

Sowieso het hele systeem nooit begrepen. Het bespaart amper tot geen brandstof en wordt enkel ingebouwd om onduidelijke en onhaalbare verbruiksdoelen te halen. Bij het berekenen van de uitstoot mag je bepaalde aannames doen als fabrikant, maar in de praktijk haal je dat natuurlijk nooit.

En ik ben niet overtuigd van de besparing. Stationair draaien kost amper brandstof, starten kost brandstof en onderdelen die normaal weinig gebruikt worden (startmotor, accu krijgt veel klappen, e.d.).
Ik ben benieuwd als je over een periode van 15 jaar kijkt hoeveel duurder of goedkoper het was.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1