Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouw wifi / accesspoint?

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:10

Saven

Administrator

Topicstarter
Yow :P

Binnen nu en een paar maanden is het nieuwbouwhuis wat ik aan het (laten) bouwen ben eindelijk af. Tijd om elektra/internet te regelen. Laatst met de elektricien doorgenomen waar alle stopcontacten e.d. komen en de telefoonaansluitingen. Er komt een (v)dsl verbinding.

Er is veel te vinden op internet, maar ik zie door het bomen het bos niet meer en elke situatie is toch weer anders. Ook kan ik niet op alle vragen een antwoord vinden, ik hoop dat jullie eens met mij mee kunnen denken. Ben zelf niet echt een netwerk expert :P

Punt waar ik mee zit is dat alles tegenwoordig zo goed geïsoleerd is. De vloer van de eerste verdieping is kei dik gewapend beton + isolatie en dekvloer. Meeste muren (van die bouwstenen met luchtgaatjes erin ter isolatie) zijn ook 17,5cm dik. Niet bijster ideaal voor een 5ghz wifi signaal dus.

Wat ik heb begrepen is dat een access point eigenlijk the way to go is. Een wifi extender / range extender zou de snelheid teniet doen lees ik overal. Dus ik neem aan dat dat klopt :+

Ik twijfel dus vooral over de plaatsing van de router en de access points. Tijd voor foto's:
BG1enote: 'overloop' op de linkerfoto moet natuurlijk 'gang' zijn :+

De VDSL (telefoon)lijn komt het huis binnen bij de fritzbox in de bijkeuken. Ik heb ook een telefoonaansluiting op het kantoor boven. Dus eventueel kan ik de fritzbox ook daar neerzetten. Maar volgens mij is het beter om de router/modem zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting te plaatsen. Klopt dat?

Zal ik dan twee access points moeten plaatsen als de fritzbox beneden blijft staan? Boven eentje en in de woonkamer eentje? Of zou ik beneden bijvoorbeeld prima signaal hebben op de 5ghz band? Dat lijkt me namelijk nogal een probleem. Laat staan boven in de slaapkamers door al dat beton.

Of zou ik de fritzbox boven neerzetten en dan beneden één access point?

Ik zal door de elektricien nog wat ethernetaansluitingen aan moeten laten leggen, das best prijzig voor 100 per stuk :+ Maar dat is wel inclusief cat6 kabel die dan door de muur loopt begreep ik.

Overigens heb ik op het kantoor al een ethernetaansluiting zitten. Het access point zou dan ook op het kantoor kunnen zetten, dat scheelt een ethernetaansluiting in de overloop. Dan kan ik alleen geen computer rechtstreeks bekabeld aansluiten op het kantoor omdat die dan in beslag wordt genomen door het access point.

Kleine andere vraag: kan ik gewoon vanuit het access point mijn fritzbox interface benaderen? Hoeveel connecties kun je per access point ongeveer draaien, en heeft dat invloed op de snelheid?

Dilemma's alom :D Ben benieuwd wat jullie zouden doen.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 22:56
ap zou ik op de overloop hangen ... vraag evt lege wachtleidingen naar elke slaapkamer, dit zal een financiele afweging voor jou zijn

voor kantoor & woonkamer tv zou ik persoonlijk vragen voor 19mm pijp en dubbele utp kabels (2x cat6a past prima door een 19mm pijp)

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
ijske schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:01:
ap zou ik op de overloop hangen ... vraag evt lege wachtleidingen naar elke slaapkamer, dit zal een financiele afweging voor jou zijn

voor kantoor & woonkamer tv zou ik persoonlijk vragen voor 19mm pijp en dubbele utp kabels (2x cat6a past prima door een 19mm pijp)
Geen access point beneden? Volgens mij gaat dat niet echt met loze leidingen, had ik hem al naar gevraagd. Zal 't nog eens checken.

Ik zie allerlei leuke AP's met power over ethernet. Kan alleen geen modem/router in de pricewatch vinden die dat ondersteunt :')

Verwijderd

Die PoE: Die zal je niet vinden. Die PoE wordt alleen door switches gedaan. Want daar zit een AP op.

Maar je kan het ook "gewoon" voeden met de bijgeleverde adapter (als het een PoE adapter is). Anders ben je goedkoper uit met 3 losse PoE adapters dan met een switch die dat ondersteund. LET OP: Sommige AP's kunnen de 802.11af overweg (48Volt), maar sommige ALLEEN met 802.11 at (dat is 24Volt).

Over de plaatsing: Ik zou de AP op de BG wat dichter in het midden zetten. Niet in de hoek. Want een AP "straalt" in het rond, en als deze in een hoe staat, ben je energie kwijt aan het raken aan de straat, terwijl jij deze energie van het signaal voor jezelf zou kunnen gebruiken (lees: sneller internet).

De WiFi van de Fritzbox kan je ook aan laten. Stoort niet. Kijk of je 2,4 GHz nodig hebt of niet. Als je "moderne" apparatuur hebt, dan kan dat met 5 GHz overweg.

Op de 1-ste verdieping heb je genoeg aan één AP, midden in de gang, iets naar links. Dan heeft je kantoor ook genoeg signaal en de andere kamers ook.

Aantal connecties: hoeveel wil je, of denk je dat het gaat worden? In het kantoor: PC's en laptop: aan de kabel! Geen concessies. De rest (mobieltje, tablet etc.... die mogen aan de WiFi).

Als jij voor 100 euro een UTP aansluitpunt kan laten maken: DOEN! Dat is "goedkoop". Ik betaalde 120 euro voor een lege buis, en 230 euro voor een plafond aansluiting (zonder kabel!). Maar het was dubbel en dwars waard.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 21:04 ]

• ijske
Saven schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:52:
[...]

Geen access point beneden? Volgens mij gaat dat niet echt met loze leidingen, had ik hem al naar gevraagd. Zal 't nog eens checken.
accespoint beneden hangt prima...
maar dubbel utp (19mm pijp) naar kantoor bv is erg handig hoor.. met standaard 16mm pijp is het 2x cat5e of 1x cat6a...
voor een accespoint is een enkele kabel genoeg
vraag anders wat de meerprijs van een 19mm pijp is, als dat 20euro oid is, zou ik dat de moeite waard vinden

Verwijderd

Ik heb twee CAT 6 kabels naar kantoor. Eentje voor LAN, en de andere gesplitst in 2 x RJ11 voor telefoon en fax (ja..ja.... er zijn nog mensen en bedrijven die dat gebruiken!).

Maar feitelijk heb je aan één kabel genoeg. Je kan altijd een managed switch neerzetten, die bv. privé LAN van je zakelijke LAN scheidt.

Maar trek maar meteen twee kabels, Later er eentje erbij doen, is niet te bolwerken. Die tweede kan je bv. voor een VoIP telefoon gebruiken. Tegenwoordig zijn de telefoons ook niet duur meer:

Een Cisco IP telefoon (werkt zonder controller) heb je al voor 71 euro, met gratis verzending:

https://www.voipshop.nl/voip-telefoons/cid=760

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 22:30 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
ijske schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:05:
[...]

accespoint beneden hangt prima...
maar dubbel utp (19mm pijp) naar kantoor bv is erg handig hoor.. met standaard 16mm pijp is het 2x cat5e of 1x cat6a...
voor een accespoint is een enkele kabel genoeg
vraag anders wat de meerprijs van een 19mm pijp is, als dat 20euro oid is, zou ik dat de moeite waard vinden
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:28:
Ik heb twee CAT 6 kabels naar kantoor. Eentje voor LAN, en de andere gesplitst in 2 x RJ11 voor telefoon en fax (ja..ja.... er zijn nog mensen en bedrijven die dat gebruiken!).

Maar feitelijk heb je aan één kabel genoeg. Je kan altijd een managed switch neerzetten, die bv. privé LAN van je zakelijke LAN scheidt.

Maar trek maar meteen twee kabels, Later er eentje erbij doen, is niet te bolwerken. Die tweede kan je bv. voor een VoIP telefoon gebruiken. Tegenwoordig zijn de telefoons ook niet duur meer:

Een Cisco IP telefoon (werkt zonder controller) heb je al voor 71 euro, met gratis verzending:

https://www.voipshop.nl/voip-telefoons/cid=760
Alright thanks all.

De elektricien heeft het voor een dubbele aansluiting over een 'twin aansluitdoos "cat 6 met duplex- cat 7 kabel'. Geen idee wat dat inhoud, maar dat zou ik op het kantoor nemen als ik inderdaad een dubbele aansluiting op t kantoor maak. Klinkt dat goed? :+

Ik twijfel alleen nog een beetje over het AP beneden. Zou de fritzbox de woonkamer niet kunnen bereiken op 5ghz? Ik snap idealiter dat AP beneden ook een beetje in het midden komt. Maar dan zit ik wel weer erg dicht tegen de fritzbox aan waardoor het nut misschien een beetje wegvalt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Saven schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:21:
Ik twijfel alleen nog een beetje over het AP beneden. Zou de fritzbox de woonkamer niet kunnen bereiken op 5ghz? Ik snap idealiter dat AP beneden ook een beetje in het midden komt. Maar dan zit ik wel weer erg dicht tegen de fritzbox aan waardoor het nut misschien een beetje wegvalt
Voorspellen is heel lastig, je kan het ook gewoon afwachten en indien nodig een extra accesspoint toevoegen. Bij 5GHz is line of sight wel heel fijn (als je voor performance wil gaan), maar als je er niets anders mee doet dan Internet dan is het wellicht helemaal niet nodig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Het is wel een goed idee om zelf even in te lezen wat de verschillen zo ongeveer betekenen. Dan merk je vrij snel dat je niet zoveel hebt aan Cat 7 kabel. Met Cat 6A haal je 10Gbit/s ethernet, en voor de volgende stap van 40Gbit/s heb je "Cat 8" nodig, als je niet gewoon glasvezel pakt. Cat 7 is weer een stukje stugger dan 6(A) en dus meer werk om te trekken. Kijk maar wat het verschil in kosten per meter kabel is.

Als de installateur de blitz wil maken dan mag'ie testrapportjes van alle kabelruns meeleveren waaraan een geoefend oog kan zien of ze netjes 10Gbit/s ondersteunen, of als niet, wat dan wel. Dat vereist expertise en een duur testapparaat, maar hee, hij wil de blitz maken.

Qua AP en fritzbox, die fritzbox is zelf (onder andere) een AP, dus of je gebruikt die, of je zet de AP functionaliteit uit en pakt een andere. Het voordeel van bijvoorbeeld de ubiquiti APs die hier veel aangeprezen worden is dat ze goed samenwerken en je dus soepelere roaming en management van APs tezamen hebt.

Of het goede dekking zal gaan geven is altijd een beetje koffiedik kijken. Wat zit er in de muren, etc. En hoe hoger de frequentie hoe meer er alleen maar lucht tussen zender en ontvanger mag zitten. 2.4 GHz zit redelijk vol, 5 GHz loopt nu langzaam vol, en de volgende stap is... 60 GHz. Dus loze leidingen naar elke ruimte waar je WiFi wil hebben zijn mischien wel een goed idee.

Het probleem met alles-in-een apparaten is dat je AP daar zit waar alle kabeltjes bijelkaarkomen. Er bestaan wel gecombineerde AP/router/switch/PoE apparaten; mikrotik heeft er minstens een in het assortiment. Of het handig is in jouw situatie is een tweede. (Daarnaast: mikrotik heeft kennelijk malware problemen, maar wellicht is er een andere fabrikant, etc.)

Persoonlijk zou ik toch gaan voor een wiring closet (als het kan: een op elke verdieping) waar alle kabeltjes tezamenkomen en waar naast een patch panel ook wat apparaten bijkunnen. Tenminste ruimte voor een switch en een router (van jezelf), mischien een PoE injector, en een apparaat van een ISP. Mischien zelfs een UPS voor netwerk en (VoIP) telefoon. Waar komt je eventuele NAS? Domotica mischien? Er komen altijd meer apparaten te staan dan je denkt. En dan hang je APs op plekken waar ze goede dekking veroorzaken.

Er zal wel een meterkast zijn, regel met de electricien dat er zowel uitbreidingsruimte is voor electra als ook voor de netwerkmeuk die er bijkomt. Een plankje of twee, ophangruimte voor patchpanel en switch, genoeg stopcontacten, enige airflow voor koeling, etc.

Oh, en vooral: Zorg dat je overal documentatie van hebt. Inclusief de loze leidingen, want het is heel makkelijk te vergeten dat ze bestaan. Bijhouden in een multo vol met tekeningen en een logboek, configuratiegegevens, toegangsgegevens, telefoonnummers, klantnummers, contracten, etc. en een datadrager met alle bestanden achterin. Heb je gelijk een mooi overdrachtsdocument als je ooit mocht verkopen.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 16:46

Jeoh

blaat

Als je op je kantoor WiFi wil en ook een ethernetaansluiting dan kan je misschien de Ubiquiti UniFi AC In-Wall overwegen (eventueel de Pro versie).

Ik zou je AP op de begane grond meer in het midden hangen. Gewoon een metertje dichterbij de overloop.
Op de 1e verdieping ook een AP in de overloop, liefst op het plafond in het midden voor betere dekking. Zorgen dat ze 802.11r (Fast Roaming) ondersteunen, FritzBox gewoon lekker laten doen waar 'ie goed in is: Pakketjes routeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:21:

....

Het probleem met alles-in-een apparaten is dat je AP daar zit waar alle kabeltjes bijelkaarkomen. Er bestaan wel gecombineerde AP/router/switch/PoE apparaten; mikrotik heeft er minstens een in het assortiment. Of het handig is in jouw situatie is een tweede. (Daarnaast: mikrotik heeft kennelijk malware problemen, maar wellicht is er een andere fabrikant, etc.)
.....
Mikrotik heeft geen malware problemen. Dit is een "gat" wat al meer dan een jaar gedicht is. En op zo'n manier, dat je de oude (aangetaste) Winbox niet kan gebruiken.

Tevens was dit alleen een probleem, als iemand poort 80 van buiten open had staan.

Maar nogmaals, dit is niet meer van toepassing.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:21:

Of het goede dekking zal gaan geven is altijd een beetje koffiedik kijken. Wat zit er in de muren, etc. En hoe hoger de frequentie hoe meer er alleen maar lucht tussen zender en ontvanger mag zitten. 2.4 GHz zit redelijk vol, 5 GHz loopt nu langzaam vol, en de volgende stap is... 60 GHz. Dus loze leidingen naar elke ruimte waar je WiFi wil hebben zijn mischien wel een goed idee.

Persoonlijk zou ik toch gaan voor een wiring closet (als het kan: een op elke verdieping) waar alle kabeltjes tezamenkomen en waar....
60 GHz is totaal onintressant. Door de korte wave form wordt het signaal al geblokkeerd/geabsodeerd door je eigen lichaam of een simpele doos. Kun je elk hoek van je huis een ap gaan zetten 7(8)7

Voordat 5 GHz vol zit zijn we jaren verder en werkt meer dan perfect als je het goed inregeld. Je kan bijv een unify inwall nemen heeft ook direct weer een internet output. (Wel poe+ switch nodig!)

En elke verdieping een eigen patchkast ? Gaat hier om een huis van max 200m2 :z.....

Verwijderd

Jan-man schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:26:
Voordat 5 GHz vol zit zijn we jaren verder en werkt meer dan perfect als je het goed inregeld.
Het gaat hier over een nieuwbouwhuis. Hoe lang denk je dat die meegaan?

Met andere woorden, 60 GHz is nu volstrekt oninteressant, maar over 20 of 30 jaar is dat wellicht anders. En is er een goede kans dat wat loze leidingen achter de hand hebben goed van pas kan komen zodat je je APs dan, zeg, midden in elke kamer kan ophangen.

Dat is ook waarom er met "Cat 7" gesmeten wordt, vanwege dat "future-proofing" idee. (Pak dan Cat 7A.) Alleen bleek dat wat minder handig dan verwacht -- Cat 6A geeft je redelijk wat headroom en daarna is de kans groot dat je liever glas wil. Of een kabelsoort die nu nog niet bedacht is, weet jij veel.
En elke verdieping een eigen patchkast ? Gaat hier om een huis van max 200m2 :z.....
Het is verrekte handig als je het in het ontwerp kan passen, wat niet wil zeggen dat je dat ook moet doen. Ik zit hier bijvoorbeeld in een piepklein kamertje in een niet zo vreselijk groot huis (volgens postcodepuntnl: 176 m2) waar op wel vier verschillende plekken apparatuur en stoppenkasten hangen. Exclusief gas, water, en CV in de kelder. Allemaal in de loop der tijd erbij gefrommeld, allemaal open en bloot waar je er langs loopt. Dan is wat loze kastruimte waar nog wat extra aan kabels, stoppen, en andere dingen bij kunnen gewoon geen gek idee.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Jan-man schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:26:
[...]

60 GHz is totaal onintressant. Door de korte wave form wordt het signaal al geblokkeerd/geabsodeerd door je eigen lichaam of een simpele doos. Kun je elk hoek van je huis een ap gaan zetten 7(8)7

Voordat 5 GHz vol zit zijn we jaren verder en werkt meer dan perfect als je het goed inregeld. Je kan bijv een unify inwall nemen heeft ook direct weer een internet output. (Wel poe+ switch nodig!)

Die inwall is wel dope ja, maar iddd PoE. Ik ben geen network pro dus een patchkast op elke verdieping oid of zo complex hoeft helemaal niet. Gewoon beetje fatsoenlijk wifi door het huis :P Ben graag op de hoogte van de meest gebruikelijke mogelijkheden en best practices

Is er niet een mooie manier om de PoE power injectors mooi weg te werken bij het stopcontact naast de ethernetaansltuiting? Anders heb je daar zo'n adapter hangen.. Tussen t stopcontact en ethernetaansluiting. Ook niet heel mooi :P

Verder vandaag het AP op de benedenverdieping iets meer naar rechts verplaatst, Boven in de overloop naar de tegenovergestelde muur verplaatst en toch 2 ipv 1 netwerkaansluiting op t kantoor. Dus bedankt voor de tips _O_ Overigens is alles nog mogelijk dus als iemand nog een andere kijk heeft hoor ik het ook graag.

• ijske
Saven schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:21:
[...]

[...]

De elektricien heeft het voor een dubbele aansluiting over een 'twin aansluitdoos "cat 6 met duplex- cat 7 kabel'. Geen idee wat dat inhoud, maar dat zou ik op het kantoor nemen als ik inderdaad een dubbele aansluiting op t kantoor maak. Klinkt dat goed? :+
klinkt top ..
Afbeeldingslocatie: https://www.serverkast.com/media/catalog/product/cache/1/image/736x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/o/double.png
dit is dubbel cat7 en zolang het puur koperkabel zeg ik doen ouwe !
(er bestaan geen cat7 muurdozen dus worden die afgemonteerd op cat6a muurdozen, is prima zolang ze maar 500mhz gecertifieerd zijn, dan haal je ooit de 10gbit norm)

Verwijderd

Vraag eerst aan de installateur wat voor merk de kabel is. Laat hem desnoods een meter uit de buis halen (en dan staat het wel op de mantel). Als dat een "echt merk" is zoals AMP, TE, Belden etc.... (dus GEEN König), dan zit het wel goed.

Kijk ook op de website van de fabrikant met het type nummer.

• Jan-man
ijske schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:01:
[...]

klinkt top ..
[afbeelding]
dit is dubbel cat7 en zolang het puur koperkabel zeg ik doen ouwe !
(er bestaan geen cat7 muurdozen dus worden die afgemonteerd op cat6a muurdozen, is prima zolang ze maar 500mhz gecertifieerd zijn, dan haal je ooit de 10gbit norm)
Wens de elektricien veel succes om dat door een 19mm buis te krijgen met een paar bochten :S
Saven schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:35:
[...]

Die inwall is wel dope ja, maar iddd PoE. Ik ben geen network pro dus een patchkast op elke verdieping oid of zo complex hoeft helemaal niet. Gewoon beetje fatsoenlijk wifi door het huis :P Ben graag op de hoogte van de meest gebruikelijke mogelijkheden en best practices

Is er niet een mooie manier om de PoE power injectors mooi weg te werken bij het stopcontact naast de ethernetaansltuiting? Anders heb je daar zo'n adapter hangen.. Tussen t stopcontact en ethernetaansluiting. Ook niet heel mooi :P

Verder vandaag het AP op de benedenverdieping iets meer naar rechts verplaatst, Boven in de overloop naar de tegenovergestelde muur verplaatst en toch 2 ipv 1 netwerkaansluiting op t kantoor. Dus bedankt voor de tips _O_ Overigens is alles nog mogelijk dus als iemand nog een andere kijk heeft hoor ik het ook graag.
Poe injector/switch gooi je in de meterkast neer. Daarvoor is poe bedacht zodat je geen stroombron naast/in de buurt nodig hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Jan-man op 23-03-2018 21:51 ]

Verwijderd

Die kabels zitten al IN de buis. Deze wordt kant en klaar gekocht, op rol.

Hier een link. Dit is puur als voorbeeld.

https://www.kabel24.nl/Fl...kabel-20mm-rol-100-meter-

• ijske
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:02:

dr zijn maar enkele merken die dual cat7 in preflex leveren , dit is een van de betere
https://www.schrack.be/sh...s0h3-100m-vap2p4233k.html

Verwijderd

Dit is flexibel. Niet nemen.

De keystones voor die flexibele draden zijn lastiger te vinden en duurder. Alles wat VAST zit (lees: ligt in buis in de muur) moet met vaste kern. Daarom zijn de draden van het lichtnet ook stugge kabels. In andere (met name zuidelijke) landen gebruiken ze flexibel voor het lichtnet, met alle problemen en gedoe.

• ijske
euh , dit is echt wel massieve kern kabel :-)
Basis geleider:
Massieve koperdraad 0,58mm, AWG23/1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens dat Cat7 onzin is. 10GbE lukt al over Cat6A en als je je zorgen maakt of dat goed gaat kun je beter gelijk glasvezel trekken. Cat7 is duurder, veel moelijker om te installeren en beperkt sterk je keus aan aansluitmateriaal.

Mbt 60GHz: klopt dat vrijwel alles het tegenhoudt dus dat je line-of-sight nodig hebt. Oftewel je hebt in iedere kamer in het plafond een AP nodig om 60GHz zinnig te doen. Of dat gaat winnen van Li-Fi is een tweede, maar dat moet ook met line-of-sight vanaf het plafond, dus sowieso is Ethernet naar plafond voor AP's (en dus niet alleen ergens bij de vloer) een goed idee. Ook voor huidige 2.4GHz/5GHz kun je dan mooi een PoE AP op het plafond schroeven en klaar zijn (denk UniFI UAP-reeks of andere vergelijkbare). Geen kabels, geen AP's achter zooi waardoor ze niet goed werken :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ijske schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:46:
euh , dit is echt wel massieve kern kabel :-)
Basis geleider:
Massieve koperdraad 0,58mm, AWG23/1
Dacht het niet:

S/FTP Cat7 Kabel flexibel 2x(4x2xAWG23/1) 1000MHz LS0H3 100m

klik maar op de link.

• ijske
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:04:
[...]

Dacht het niet:

S/FTP Cat7 Kabel flexibel 2x(4x2xAWG23/1) 1000MHz LS0H3 100m

klik maar op de link.
de buis waar ie inzit , is flexibel ... lees de technische fishe van de kabel maar ;)

Verwijderd

Ach, je bedoeld het zo..... Natuurlijk is de buis flexibel. Hoe ga jij een 5 meter PVC buis mét 100 meter kabel verwerken? Kan toch niet?

De buis is ALTIJD flexibel, de kabel kan flexibel óf stug zijn. En de kabel MOET stug zijn.

• Jan-man
Arghhhh weer een luie elektricien...... Als dat eenmaal ligt krijg je het er ook nooit meer uit. Grootste rommel die voorbedrade flexbuizen.

Als het nog kan vraag dan om 19mm normale buis! Die flex buis wordt namelijk in onmogelijke bochten gelegd waardoor de bekabeling muurvast komt te zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door Jan-man op 24-03-2018 09:33 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Was even weekendje weg dus sorry voor late reply. Maar thanks allemaal!
Jan-man schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:48:
[...]

Poe injector/switch gooi je in de meterkast neer. Daarvoor is poe bedacht zodat je geen stroombron naast/in de buurt nodig hebt.
Hehe beetje offtopic in mn eigen topic, maar goed ik ben best een netwerk noob.

Kan ik zo'n (beetje standaard / gemiddeld model) PoE Switch dus gewoon aansluiten op een ethernetpoort van mn fritzbox. Vervolgens alle netwerkkabels in 't huis (zijn er nu dus 3 a 4 (2 losse voor de AP's en een duo-aansluiting voor het kantoor) op die switch aansluiten. En dan gaat alles automagisch? :P :+

Edit: ik bedenk me net, de fritzbox kan eenvoudig een gast wifinetwerk aanzetten. Is dat eenvoudig te regelen als ik wifi alleen aanzet via de AP's en die AP's aansluit op een simpele switch?
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:02:

Jan-man schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 07:17:
Arghhhh weer een luie elektricien...... Als dat eenmaal ligt krijg je het er ook nooit meer uit. Grootste rommel die voorbedrade flexbuizen.

Als het nog kan vraag dan om 19mm normale buis! Die flex buis wordt namelijk in onmogelijke bochten gelegd waardoor de bekabeling muurvast komt te zitten.
Ik heb geen idee, ga ik eens achteraan.

[ Voor 7% gewijzigd door Saven op 26-03-2018 11:43 ]

Verwijderd

En wat is volgens @Jan-man een "normale buis"? Er zijn twee soorten buizen: Recht en hard (die gele), en flexibel (geribbeld, in verschillende kleuren).

De huidige buizen (zowel hard als flexibel) worden met een rode coating gemaakt aan de binnenkant van de buis, zodat het makkelijk trekken is (is een soort vaste glijmiddel).

Maar het gaat erom hoe de bouwer de buizen legt voordat er gestort wordt. Als ze "ruim" gelegd zijn, dan is er niets aan de hand.

• Jan-man
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:19:
En wat is volgens @Jan-man een "normale buis"? Er zijn twee soorten buizen: Recht en hard (die gele), en flexibel (geribbeld, in verschillende kleuren).

De huidige buizen (zowel hard als flexibel) worden met een rode coating gemaakt aan de binnenkant van de buis, zodat het makkelijk trekken is (is een soort vaste glijmiddel).

Maar het gaat erom hoe de bouwer de buizen legt voordat er gestort wordt. Als ze "ruim" gelegd zijn, dan is er niets aan de hand.
Die rode coating is meer marketing dan dat het echt zinvol is. Als het er op aan komt heb je toch speciaal glijmiddel nodig.

Probleem is dat het allemaal snel moet en die flex buizen in de meest onmogelijke scherpe bochten worden gelegd.

Neem daarbij dat 2 x cat7 als snel 14 tot 16mm is en dat er in de fabriek erin geblazen wordt. Ligt dat eenmaal in een iets te scherpe bocht dan krijg je het er ook nooit meer eruit.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Saven schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:30:
Was even weekendje weg dus sorry voor late reply. Maar thanks allemaal!

[...]

Hehe beetje offtopic in mn eigen topic, maar goed ik ben best een netwerk noob.

Kan ik zo'n (beetje standaard / gemiddeld model) PoE Switch dus gewoon aansluiten op een ethernetpoort van mn fritzbox. Vervolgens alle netwerkkabels in 't huis (zijn er nu dus 3 a 4 (2 losse voor de AP's en een duo-aansluiting voor het kantoor) op die switch aansluiten. En dan gaat alles automagisch? :P :+

Edit: ik bedenk me net, de fritzbox kan eenvoudig een gast wifinetwerk aanzetten. Is dat eenvoudig te regelen als ik wifi alleen aanzet via de AP's en die AP's aansluit op een simpele switch?

[...]

[...]

Ik heb geen idee, ga ik eens achteraan.
kleine bump O+ was hier nog benieuwd naar
Pagina: 1