Modem met SFP-poort?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-05-2021
Ik weet dat er modems zijn die op glasvezel kunnen worden aangesloten. Ná het modem gaat de data dan verder via een "normale" lan-poort. Er zijn echter routers die een SFP-poort hebben om zo glasvezel door te kunnen sturen vanaf een modem. Maar zijn er überhaupt modems met een SFP-poort om aan te sluiten op een router e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:17

Felyrion

goodgoan!

Het ligt er een beetje aan hoe je dit bedoelt.

Als je bijvoorbeeld glasvezel van Tweak hebt kun je het af met iets als dit:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP

Dat is een router met een SFP poort. Zo kun je direct de binnenkomende glasvezel oppakken zonder daar apart een modem of converter voor nodig te hebben (is trouwens niet bepaald plug and play ;) )
Er zullen er vast meer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Felyrion op 22-03-2018 18:50 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:25
Bij glasvezel heb je geen modem. Volgens mij bedoel je een mediaconverter, zoals bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
hcQd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:53:
Bij glasvezel heb je geen modem. Volgens mij bedoel je een mediaconverter, zoals bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
TS haalt router en modem door elkaar. Je hebt inderdaad geen modem nodig, maar wel een router. Het kan dus handig zijn om een router te kopen met een SFP poort. Dan heb je namelijk maar één apparaat nodig.

Andere alternatieven:
pricewatch: MikroTik RB2011iLS-IN
pricewatch: MikroTik Routerboard RB2011UiAS-IN
pricewatch: MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac

Maar de ubiquiti die wordt genoemd is een veelgebruikte op dit forum.

Als je naar een eigen SFP naar RJ45 zoekt, dan kan je i.p.v. de bekende TP-Link ook een goedkope switch met SFP halen. Iets duurder, maar wel veelzijdiger:
pricewatch: MikroTik RouterBOARD RB260GS

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 22-03-2018 19:03 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Gensnet7 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:43:
Ik weet dat er modems zijn die op glasvezel kunnen worden aangesloten. Ná het modem gaat de data dan verder via een "normale" lan-poort.
Dat is strict genomen een media converter. Soms zijn ze uitgevoerd als "FTU", zoals de ISRA dat is voor telefoon en de NT1 voor ISDN. Maar die FTU komt ook wel eens een glasvezelkabeltje uit, en die gaat dan in een SFP in een "router". Als je dat apparaat in bridge modus zet moet er een (eigen) router achter, maar dat maakt 'm nog geen modem. De term is "CPE", oftewel "ons apparaat bij de klant".

Heb je zelf een apparaat dat een SFP accepteert dan kun je ook dat glaskabeltje en de SFP in je eigen apparaat stoppen. Moet je wel uitvogelen wat de andere kant van dat glaskabeltje aan data frames wil zien. VLANs, PPPoE, etc.
Er zijn echter routers die een SFP-poort hebben om zo glasvezel door te kunnen sturen vanaf een modem. Maar zijn er überhaupt modems met een SFP-poort om aan te sluiten op een router e.d.?
Een modem is een modulator/demodulator. Bijvoorbeeld een digitaal signaal op een telefoonverbinding, of een ADSL-signaal, of zelfs een DOCSIS-signaal en- en decoderen en omzetten van en naar, bijvoorbeeld een serieel lijntje (telefoonmodem), of naar ethernet. Dat is niet wat een media converter doet. Daar blijven de frames op de lijn hetzelfde, alleen het verandert bijvoorbeeld glas in koper.

Er bestaan een hele hoop verschillende apparaten met SFP. Er zijn switches met SFP, routers met SFP, media converters met SFP, noem maar op. Zoals gezegd, zo'n router (CPE) met SFP hangt aan het glaskabeltje dat uit een FTU komt. Dat gaat naar de vaste glasvezelkabel die weer bij de ISP (in een wijkkast ofzo) uitkomt, en daar uiteindelijk ook weer in een SFP verdwijnt.

Zoek even op wat "modem", "router", en als je toch bezig bent, "switching hub" betekenen. Dan merk je vrij snel dat wat in de volksmond "router" heet, makkelijk een half dozijn functies ineen heeft, waaronder dat van een router, en soms ook dat van een DOCSIS- (kabel) of ADLSmodem. Maar die SFP in een CPE is gewoon een alternatieve vorm van een ethernetpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
Dan nog maar eens een keer uitleggen.

- De experia box v8 en ook v10 heeft een glasvezel ingang maar géén glasvezel uitgang. De glasvezel
ingang is oranje. De "normale" VDSL-ingang is grijs en de lan-poorten zijn geel
- De data gaat vanaf het modem via de gele lan-poorten en wifi "analoog" verder via bijvoorbeeld een router of acces point
- Is er cq bestaat er een modem met een glasvezel die ook een glasvezel uitgang heeft?

Er zijn namelijk routers met een glasvezel in- en uitgang, maar hoe krijg je glasvezel vanaf een modem daarop aangesloten?

Normaal zit dit zo aangesloten >

Glasvezel > modem > utp-kabel > router > computer

Maar zo zou het moeten gaan mèt een glasvezel router >

Glasvezel > modem > glasvezel > router > computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:31
Jij zoekt dus een oplossing dat er glas binnen komt en waarop je glas kan aansluiten om deze door te lussen na het modem naar een andere glas aansluiting

Bijvoorbeeld de hoofdaansluiting komt binnen in pand A en je wilt de verbinding daarna doorsturen naar pand B via glas ?

Volg ik je verhaal zo een beetje ?

Volgens mij zijn hier geen particuliere oplossingen voor maar moet je meer naar zakelijk oplossingen kijken.
Ik heb er geen ervaring mee.

Juniper levert oplossingen hiervoor, maar denk niet dat het iets is wat je zoekt.

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 23-03-2018 21:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Jazeker kan dat. En nog goedkoop ook nog. Wat jij wilt, is een SFP switch, al dan niet managed.

Dit model van MIkrotik heeft 5 SFP poorten UIT en ééntje IN (en deze in-poort kan óók UTP aan). maar de ze IN poort mag ook als UIT poort gebruikt worden. Alles wordt daar toch gemixed in de switch.

https://mikrotik.com/product/CRS106-1C-5S

En hier is deze te koop:

https://www.eurodk.com/en...outer-switch-crs106-1c-5s

Voor 46 euro en dacht het 10 euro verzendkosten, is ie van jou. Bij mij draait deze heel goed.

Je "kan" deze als hoofdrouter gebruiken, maar hoeft niet. Van fabrieks- af aan is deze een gewone "domme" switch. Je kan VLAN's op de poort zetten, VPN's draaien, port isolation doen, een Hotspot draaien, IGMP snooping etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
> Volg ik je verhaal zo een beetje ?

Bijna ;-) Ik heb namelijk een router waar je glasvezel op aan kunt sluiten, maar waar haal ik die glasvezel met data vandaan?

> Juniper levert oplossingen hiervoor, maar denk niet dat het iets is wat je zoekt.

Inderdaad niet wat ik zoek, maar wat ik nog niet wist dat je op die manier zelfs glasvezel rechtstreeks op een speciaal daarvoor gemaakte netwerkkaart kunt aansluiten. Het laatste stukje glasvezel gaat meestal nog gewoon analoog (via utp-kabel) naar een computer.

Het gaat erom (op welk apparaat?) kan ik een router met glasvezel in- en uitgang aansluiten? Zo ik het begrijp niet op een modem. Maar waar dan wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
> Jazeker kan dat. En nog goedkoop ook nog. Wat jij wilt, is een SFP switch, al dan niet managed.

> Dit model van MIkrotik heeft 5 SFP poorten UIT en ééntje IN (en deze in-poort kan óók UTP aan).
> maar de ze IN poort mag ook als UIT poort gebruikt worden. Alles wordt daar toch gemixed in de switch.

> https://mikrotik.com/product/CRS106-1C-5S

> Je "kan" deze als hoofdrouter gebruiken, maar hoeft niet. Van fabrieks- af aan is deze een gewone
> "domme" switch. Je kan VLAN's op de poort zetten, VPN's draaien, port isolation doen, een Hotspot
> draaien, IGMP snooping etc....

Ik heb dus zo'n apparaat een EdgeRouter X SFP. Bij dit apparaat vraag ik me af waar (op welk ander apparaat?) die SFP-poort op aan kunt sluiten. Dus niet op een modem. Maar waar dan wel op? Weer op een router/switch met ook SFP-poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien even aangeven wat het daadwerkelijke doel is in plaats van te denken in technische oplossingen, dan kunnen we je beter helpen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
glasvezel > modem > utp-kabel > router > utp-kabel > computer

glasvezel > modem > glasvezel? > router > utp-kabel > computer

router > met in- en uitgang SFP-poort. Waar sluit ik die op aan?

Haik01 maakte me erop attent dat je wel degelijk glasvezel tot aan je computer kunt krijgen met een speciaal doorvoor gemaakte netwerkkaart. Maar hoe krijg ik de glasvezel data rechtstreeks in een computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vergeet die glasvezels. Denk even las je dat NIET had, en alleen UTP. Hoe zou je het dan gedaan hebben?

Want SFP (glas) is identiek aan UTP qua functionaliteit.

En ja, je kan wel glasvezel tot aan de PC brengen (met een SFP - PCI kaart), maar dat hoeft niet. UTP is ook mans genoeg om 1 Gbit eruit te persen.

Wij halen hier veel dingen door elkaar. Zoals modem, router en switch.

Wat doet :

een modem: Die moduleert het signaal van buiten naar een signaal wat verder verwerkt kan worden. Is een domme doorgeefluik. Doet NIETS anders. Sommige modems worden mét ingebouwde router verkocht (zie hieronder), maar dat hoeft niet. Bv. bij ADSL en kabel is dat het geval.

Een router. Dit is een apparaat die routeert. hij zorgt dat pakketje van het ene segment naar het andere segment van het LAN gaan. Bv. van jouw PC naar nu.nl. Router doet NIETS anders. Sommige routers hebben óók een ingebouwde switch, dat is meer gemaakt voor consumenten zodat ze niet gaan zeuren: oh de router heeft maar één poort, en ik heb twee PC's etc... Soms heeft deze ook WiFi, maar die is gelijk aan de UTP poorten voor het LAN.

switch. Is een doodgewone "splitter". Deze splitter kan UTP aan, maar kan óók SFP's aan. Die splitters zijn in managed en unmanaged (domme L2 switches).

Dus wat wil jij bereiken en hoe?

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 23-03-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom denk je een modem nodig te hebben tussen je twee glasvezelkabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gensnet7 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:25:

Haik01 maakte me erop attent dat je wel degelijk glasvezel tot aan je computer kunt krijgen met een speciaal doorvoor gemaakte netwerkkaart. Maar hoe krijg ik de glasvezel data rechtstreeks in een computer?
Glasvezel -> router -> UTP -> Computer.

Maar wil je perse glasvezel tot je desktop?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TommyboyNL schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:46:
Waarom denk je een modem nodig te hebben tussen je twee glasvezelkabels?
heb ik niet gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gensnet7 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:25:

Plaatje klopt niet. Bij glasvezel heb je geen modem . Het apparaat wat jij als "modem" bestempelt is ofwel een NTU danwel een router. Als je een router hebt met een SFP-WAN zou je gewoon de router direct op binnenkomend glas moeten kunnen aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
> Maar wil je perse glasvezel tot je desktop?

Dat wil ik helemaal niet. Nog weer eens een schot.

Ik heb een EdgeRouter X SFP. Met één glasvezel poort dus. Waar sluit ik die op aan?

Ja, ik weet ook best dat je zo'n poort niet nodig hebt, omdat je die toch nergens op kunt aansluiten. Dat gaat net zo goed èn snel met utp-kabel. Kan hem niet aansluiten met glasvezel op een modem; glasvezel niet aansluiten op een computer en waar dan wel op?

[ Voor 4% gewijzigd door Gensnet7 op 24-03-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als jij geen glasvezel hebt van buiten, dan klopt, je kan hem voorlopig niet gebruiken.

Heb jij ADSL / VDSL of kabel internet, dan moet je de "modem/router" gebruiken van de provider.

Het vrij SFP glaspoortje, kan je "doorlussen" naar ..... de schuur? Of ergens anders? Maar je kan net zo goed (en goedkoop) gewone UTP nemen.

Kijk, ik heb hier in mijn huis intern glas gelegd. Mijn AP werkt met glas (en krijgt stroom via PoE), glas naar de schuur (server), en glas naar zolder (zonnepanelen, andere apparatuur etc....)

En "maar" een 60 Mbps Ziggo lijn.

Alles had perfect met UTP gekund. Maar ik had nog 300 meter grond fibre SM liggen.... Waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Je edgerouter heeft geen glasvezelslot. Die heeft een SFP slot. Daar kan je inderdaad een glasvezel SFP in douwen, maar ook gewoon een koper SFP. Kijk bijvoorbeeld eens op fs.com.
Als je nou meteen gezegd had wat je wilde doen, hadden we meteen na je eerste post een bijpassend antwoord kunnen geven.

Één van deze moet je hebben:
https://www.fs.com/products/20036.html
https://www.fs.com/products/20057.html

[ Voor 15% gewijzigd door TommyboyNL op 24-03-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
> Als jij geen glasvezel hebt van buiten, dan klopt, je kan hem voorlopig niet gebruiken.

Ja, hè dan eindelijk het verlossende antwoord. Voor de thuisgebruiker dus niet te gebruiken. Zoiets had ik al verwacht en krijg het nu bevestigd. Het is dus onzin om zo'n apparaat met een glasvezel poort aan te schaffen tenzij je, zoals haik01 schrijft, je hele interne netwerk verglasvezeld hebt. 't Zal dan nog wel een aardige duit gekost hebben om alle apparaten op glasvezel aansluiten te sluiten, want de huidige apparatuur voor de particulier is er nog niet echt op ingesteld om al je apparaten in huis op glasvezel aan te sluiten. Je komt dan al snel op de zakelijke markt terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 09:33
Gensnet7 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:01:
> Als jij geen glasvezel hebt van buiten, dan klopt, je kan hem voorlopig niet gebruiken.

Ja, hè dan eindelijk het verlossende antwoord. Voor de thuisgebruiker dus niet te gebruiken. Zoiets had ik al verwacht en krijg het nu bevestigd. Het is dus onzin om zo'n apparaat met een glasvezel poort aan te schaffen tenzij je, zoals haik01 schrijft, je hele interne netwerk verglasvezeld hebt. 't Zal dan nog wel een aardige duit gekost hebben om alle apparaten op glasvezel aansluiten te sluiten, want de huidige apparatuur voor de particulier is er nog niet echt op ingesteld om al je apparaten in huis op glasvezel aan te sluiten. Je komt dan al snel op de zakelijke markt terecht.
Nou ja, dat is natuurlijk ook niet helemaal waar want je kan die interface gebruiken met een SFP naar ethernet en dan heb je een extra interface op je X. Of wellicht met een SFP DAC kabel naar een switch... Of zelfs die poort voor de toekomst behouden voor als je wel glasvezel internet kan afnemen. Mogelijkheden genoeg maar die hoeven voor nu niet opertuun te zijn.

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:17

Felyrion

goodgoan!

Je bent wel kampioen cryptisch schrijven zeg. Je hebt dus geen inkomende glasvezel maar wel een router geschikt voor glasvezel.

Het is geen onzin om zo'n apparaat aan te schaffen, als je inkomend gewoon een fiber hebt. Daar is hij specifiek voor bedoelt.
Als je inkomende signaal kabel of adsl is dan heb je er niet veel aan.
Wel kun je de poort configureren voor switching, dan kun je bijvoorbeeld een glasvezel naar je zolder trekken en daar een switch aansluiten op glasvezel. Maar voor thuis voegt het glas niet veel toe ten opzichte van UTP.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
> Als je nou meteen gezegd had wat je wilde doen, hadden we meteen na je eerste post een
> bijpassend antwoord kunnen geven.

> Één van deze moet je hebben:
> https://www.fs.com/products/20036.html
> https://www.fs.com/products/20057.html

Ik wilde alleen maar weten waar je een SFP-poort op een router kunt aansluiten. Nergens dus op. Voor een particulier dus onzin. Maar deze hele "discussie" heeft mij wel wat meer geleerd over glasvezel mogelijkheden.

We moeten helaas nog lang wachten tot een heleboel mensen glasvezel hebben cq kunnen krijgen, omdat de kpn er alles aan doet door bedrijven die glasvezel aan leggen op te kopen en de "uitrol" zo ze dat zelf zo mooi zeggen in de koelkast te zetten cq te traineren. Er ligt nu bijna (op héél véél plaatsen) glasvezelbuis in de grond, maar de kpn wil daar uit kostenoverweging geen glasvezel doortrekken, omdat het G5 gsm netwerk ze achter de broek zit. Ze laten op deze manier dus een enorme investering in glasvezel liggen.

De meeste mensen gaan dan in zee met een kabelboer die wel een "fatsoenlijke" snelheid levert dan de slakke snelheid en nog veel te dure van de kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Nu komt de aap uit de mouw. Het enige doel van dit topic is een beetje ongefundeerd lopen zaniken, net als in één van je vorige topics: Opkoping KPN
Zeg dat dan meteen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
TommyboyNL schrijft:

> Nu komt de aap uit de mouw. Het enige doel van dit topic is een beetje ongefundeerd lopen zaniken,
> net als in één van je vorige topics: Opkoping KPN
> Zeg dat dan meteen!

Ongefundeerd? Nou dan heb je je ogen toch niet goed open of sluit je je ogen voor huidige ontwikkelingen. Als je op dit forum gaat zoeken, zul je berichten daaromtrent genoeg vinden. Argeweb uit Maassluis opgekocht door de kpn. Solcon uit Dronten opgekocht door de kpn. Reggefiber uit Ruinerwold opgekocht door de kpn en zo zullen er nog wel "tig"" bedrijven opgekocht zijn door de kpn waarvan we dat niet weten. De kpn doet dit om weer monopolist te worden en zo de concurrentie uit te schakelen. De laatste bedrijven hebben zich enorm ingezet om glasvezel aan te leggen. Nu de kpn ze opgekocht heeft, stagneert het aanleggen van glasvezel omdat ze er verder niet in willen investeren. Hoezo ongefundeerd lopen zaniken? Voor jou mag dit lopen zaniken zijn, maar het is de waarheid die de meeste mensen niet willen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
1.) Leer quoten. Tip: Rechtsboven elke post staat een knopje "Quote", gebruik dat.
2.) Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden wat de reden was voor het openen van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dus je vraag is nu, TS?...

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1