Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huiskamer/familie PC onder 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• sTaro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-10-2020
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Familie toepassing dwz video streamen, huiswerk, (licht) gamen, skypen en behoorlijk zwaar EXCEL, mogelijk tableau

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het streven is onder 1000 euro te blijven voor het systeem, bij essentiële verbetering op het gebied van geluidsvorming is een hogere prijs acceptabel

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
monitor LG 24EA53, toetsenbord logitech k200, microsoft muis met een staartje, logitech HD1080P webcam, samsung story 1.5 T externe HD, audyssey ACM1HB microphone

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 169,-€ 169,-
1MSI B350 PC Mate€ 79,90€ 79,90
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 189,-€ 189,-
1be quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 75,11€ 75,11
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 178,95€ 178,95
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,91
.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merkvoorkeuren, geen component voorkeuren, de te sterke voeding is met het oog op een betere videokaart in de toekomst. Bovendien is deze build ruim onder budget, zodat het tientje dat je met wat minder watts bespaart niet echt de moeite is. Tenzij dat wezenlijk stiller is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ivm woonkamer toepassing laag geluidsniveau. Goed scherp beeld zonder haperingen i.v.m streamen, foto's, video's en skype, voldoende rekencapaciteit voor EXCEL en mogelijk tableau.

Ga je overklokken?
No way!!

Wat verwacht je van ons?
Advies over compatibiliteit en geluidsniveau. Prijs hoeft niet echt omlaag, maar mag wel.Verder algemeen commentaar, het is mijn eerste build, dus leef je uit.

[ Voor 1% gewijzigd door sTaro op 23-03-2018 18:00 . Reden: slechte uitvoering wenslijst ]

• sTaro
Het is ook mijn eerste poging op het forum. Het wensenlijstje ziet er niet zo uit als ik gehoopt of verwacht had. Daar is iets vreselijk fout gegaan.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Probeer het gewoon opnieuw, klik op 'wijzig', delete het huidige lijstje, en kopieer het er nog een keer in.
Wat houdt 'behoorlijk zwaar Excel' precies in? Grote sheets? Hoe groot dan (rijen/kolommen of GB)? Veel formules?
Wat voor games zijn 'licht'?

De 850 heeft een opvolger: de 860, de MX500 van Crucial is ook een goede keuze.

[ Voor 25% gewijzigd door SpeedQber op 22-03-2018 17:23 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voeding is sowieso overdreven, deze voldoet prima: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50

OverloadOfRed

Bla, blabla

Dit is je lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 180,-€ 180,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 178,95€ 178,95
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 888,91

Op zich een prima lijst maar geef nog wel even antwoord op de vragen hierboven. 2gb excel bestanden en ultra pubg hebben flink wat meer eisen om maar even wat te roepen

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• sTaro
Tjonge wat zijn jullie snel. Ik heb ongeveer net het eten gekookt en opgegeten. Dank daarvoor.

De excel bestanden zijn voor mijn werk met in totaal een 15 bestanden, die in elkaar grijpen. De grootste is ongeveer 100Mb groot. Het totaal ongeveer 150. Elke bestand bevat meerdere sheets en er zijn veel index en vlookup functies gebruikt. Regels vallen mee (ongeveer 200, kolommen tot 200). Wakker maken en saven duren me nu te lang. Auto save zet ik soms uit, omdat dat me teveel tijd kost. Het huidige systeem is zeven jaar oud en moet zo nu en dan aan de zuurstof.
mbmt tot de games, CIV is één van mijn favorieten. Ik ben geen twintig meer.

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

sTaro schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:36:
Tjonge wat zijn jullie snel. Ik heb ongeveer net het eten gekookt en opgegeten. Dank daarvoor.

De excel bestanden zijn voor mijn werk met in totaal een 15 bestanden, die in elkaar grijpen. De grootste is ongeveer 100Mb groot. Het totaal ongeveer 150. Elke bestand bevat meerdere sheets en er zijn veel index en vlookup functies gebruikt. Regels vallen mee (ongeveer 200, kolommen tot 200). Wakker maken en saven duren me nu te lang. Auto save zet ik soms uit, omdat dat me teveel tijd kost. Het huidige systeem is zeven jaar oud en moet zo nu en dan aan de zuurstof.
mbmt tot de games, CIV is één van mijn favorieten. Ik ben geen twintig meer.
Het lijkt mij dat je een mooie lijst hebt gemaakt wat prima je eisen aankan.
Windows mis ik nog wel?
Je voeding mag ook iets lichter, een seasonic 450w kan bijvoorbeeld prima

• SpeedQber
Bekijk wat benchmarks mbt CIV, dat is namelijk niet zo'n GPU intensieve game. Misschien is een 1050 of zelfs iGPU voldoende.
Excel heeft wel multithreaded support sinds 2007, maar ik weet niet hoe goed dat werkt.
Wat voor systeem heb je nu?

• sTaro
Huidig systeem:Processor AMD Athlon tm(II) X$ 640, 4G intern, Windows 10 Grafische kaart is waarschijnlijk overleden. HDMI en analoge verbindingen daarvan werken niet meer. Verder maakt hij nogal wat lawaai. Vandaar mijn zoektocht naar een stille PC.

Ik heb even gekeken naar die 860. Dat is wel de moeite waard. Hij kwam alleen niet door mijn selectieproces van aanwezige beoordelingen, omdat die er nog niet zijn. Op papier moet die 860 echt wel 20 eurtjes beter zijn.

Windows wou ik eigenlijk overzetten van de huidige PC. Die wil ik toch onttrekken aan de wereld en met pensioen sturen. Heb nog niet gecheckt of dat mogelijk is.

Met de IGPU gedachte heb ik lopen spelen. Het geeft aantrekkelijke mogelijkheden om een I5-8400 te gebruiken. Daar kan dan later een betere videokaart bij als dat nodig is. Toen las ik, dat het bijbehorend moederbord beperkt bruikbaar is. Bij de AM4 is dat beter en bovendien, dat de stockcooler veel lawaai maakt en dat zoek ik dus niet. Dan moet er een cooler bij. Aangezien het budget nog wel wat ruimte bood op basis daarvan gekozen voor deze optie.

Met betrekking tot de voeding. Klaarblijkelijk wil iedereen teveel voeding. Als je dit forum leest staat er bij iedere build, dat er minder voeding in kan. Ik ben alleen bang, dat van een kleinere voeding meer gevraagd gaat worden, als ik er een zwaardere video kaart inzet en dat het systeem dan extra geluid gaat produceren.Dit wordt met name gemeld bij de seasonic-g-series-450-watt. Nu heb ik nog geen 230W, maar later misschien wel. De machine staat in de woonkamer, waar ook kinderen leren of TV kijken en waar mensen praten. Ik heb geen decibel meter ernaast gelegd, maar met mijn eigen beginnende doofheid zijn omgevingsgeluiden lastig. Ik heb verreweg het langst zitten dubben over de voeding, maar ben dan ook gaarne bereid voor een stiller exemplaar te gaan.

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Alleen als de voeding warm wordt gaat de fan draaien en geluid maken. Van een normaal lopend systeem met lichte games of excel werk ga je weinig last hebben. Nu ben ik geen expert op voeding gebied maar het lijkt me niet dat meer vermogen minder geluid en warmte betekent maar juist andersom. Correct me if im wrong

• SpeedQber
Ik gebruik zelf (naar tevredenheid) 8GB RAM, dus ik zal ik biased zijn, maar als je 4GB hebt, zou je dan echt 16GB nodig hebben? Ik zou 8GB nemen, en een moederbord met 4 slots, zodat je er nog 8 bij kan zetten.
Wat bedoel je met 'bijbehorend moederbord', er is niet 1 speciaal moederbord voor de i5-8400, er zijn wel speciale chipsets, waarvan Z370 de enige is die nu beschikbaar is. De stock koeler van Intel is inderdaad wel slecht, maar voor 30-40 euro heb je een goeie.
Een 1050Ti gebruikt max 75W, een i5-8400 max 65W, tel er wat bij op voor de rest van het systeem, en je komt niet boven de 450W uit.
Er is een verschil tussen max vermogen en huidig vermogen, het huidige vermogen geeft aan hoeveel vermogen de voeding aan het systeem levert, dit produceert warmte, want de voeding is niet 100% efficient. Het max vermogen geeft aan hoeveel de voeding maximaal aan het systeem kan leveren, als je systeem nooit boven een bepaalde waarde komt, heeft het weinig zijn om een voeding met een heel hoog max vermogen te nemen.

En fix even het lijstje in je openingspost.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:58

P_Tingen

omdat het KAN

Ik vermoed ook dat 16GB memory overkill is. Als je 150Mb aan Excel in geheugen hebt, wat ga je dan met die andere ruim 15,5GB doen?* Ik vermoed dat je nu op een HDD werkt omdat je zegt dat vooral openen en saven erg lang duurt. Een ssd doet wonderen voor een computer en ik denk dat die meer problemen op gaat lossen dan die enorme bak geheugen die je niet gaat gebruiken.

Mijn tip is net als @SpeedQber om eerst voor 8GB te gaan en een moederbord te kiezen waarbij je kan uitbreiden als het nodig blijkt te zijn. Sterker nog: ik vermoed dat je zelfs met 4GB prima uit de voeten zult kunnen. Ik heb ook 8GB maar ik denk dat ik het bijna nooit gebruik. En bedenk je ook: als het geheugen vol zit, gaat Windows wel swappen naar disk en als dat een ssd is, heb je daar vrijwel geen last van. Te weinig memory is niet meer zo'n groot probleem als dat het ooit wel was in de hdd-tijd.

Even bij mezelf gecheckt op mijn werk-laptop. Op dit moment open: Opera, Outlook, OpenEdge ontwikkelomgeving, 9 database servers, Total Commander, OneNote, Notepad++, Eclipse en net iets meer dan 5GB in gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O5JGg2i.png

* jaja, ik weet ook wel dat Windows en Excel zelf ook wat gebruiken, het gaat om het idee

[ Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 23-03-2018 11:26 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• sTaro
Eens kijken of ik goed geluisterd heb.
Het mobo kan vier geheugen slots aan, dus uitbreiden naar 16 kan altijd nog. Dat maakt 16 G met de prijzen van nu een 30 % duurder. Is dat de moeite waard?
Voor de voeding heb ik de op papier fluisterstille bitfenix gekozen. Op de voedingen en zo komt die er erg goed uit.
En de Samsung 850 EVO vervangen door de 860 EVO. Houdt aan het einde van de rit nog meer geld over. Behalve in mijn zak steken en bewaren, wat voor leuks kan ik daar met dit systeem nog voor doen. Een TB SSD lijk me niet nodig, extra geheugen niet nodig, extra voeding wordt afgeraden. Maakt enige zorgenkindje de temperatuur in die geïsoleerde kast.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 173,01€ 173,01
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,87

• Uszka
  • Laatst online: 22:40
Qua koeling en geluidsniveau is de Pure Base zeker niet de beste kast die je kunt nemen. In deze vergelijking naast mijn 2 favoriete kasten doet de PB het niet zo best. Oké, het is de versie met raam, maar toch. Zo heel veel zal dat niet schelen in geluidsniveau en temperatuur. De Deep Silence 4 heb ik zelf en sinds kort ook een pricewatch: Nanoxia CoolForce 1 welke ook heel goed het geluid dempt en prima koelt want heeft zelfs 3 casefans standaard. De Define Mini en Deep Silence 4 zijn mATX kasten zodat je een ander moederbord nodig zal hebben, bijvoorbeeld pricewatch: ASRock AB350M Pro4

De niet modulaire Bitfenix is ook een aanrader en een stuk goedkoper. De Formula Gold is zelfs iets stiller dan de Whisper. In de behuizingen is meer dan genoeg ruimte om de kabels weg te werken.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:21:
Qua koeling en geluidsniveau is de Pure Base zeker niet de beste kast die je kunt nemen. In deze vergelijking naast mijn 2 favoriete kasten doet de PB het niet zo best. Oké, het is de versie met raam, maar toch. Zo heel veel zal dat niet schelen in geluidsniveau en temperatuur.
Zou de metingen van HWI niet te serieus nemen, sowieso zal het verschil verwaarloosbaar zijn met een PC die ten alle tijden minder dan 200W uit de voeding zal trekken. Ik zou de keuze van de behuizing dan ook vooral bepalen door wat mooi wordt gevonden en wat handig is. Bijvoorbeeld USB poorten of headset aansluiting links, rechts of bovenop de behuizing bijvoorbeeld.

@sTaro Als SSD is de pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB trouwens ook een goede keuze. Is vrij vergelijkbaar, alleen paar tientjes goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 23-03-2018 20:26 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SpeedQber
500GB lijkt me voldoende ja, en als je in de toekomst meer nodig hebt kan je er een goedkope HDD bijdoen, of misschien zijn de SSD prijzen goedkoper dan nu.

• sTaro
dank voor de adviezen, ik heb de componenten besteld en dan maar sleutelen.
Pagina: 1