• jpstaman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-10-2025
Hoi mensen,

Ik overweeg een nieuwe televisie te gaan kopen. Heb me wat laten informeren en de meeste mensen vertellen me dat Direct LED de voorkeur heeft boven Edge Lit, alhoewel dit minder belangrijk is als het scherm kleiner is. Daarnaast heb ik me laten vertellen dat het de voorkeur heeft om voor een 100Hz tv te gaan, boven de standaard van 50Hz die vooral zie in mijn categorie.
Ik zoek namelijk een 43 inch tv, eventueel 49 inch. En het valt me op dat televisies die deze beide specs hebben bijna niet voorkomen of gelijk ver boven de gemiddelde prijs liggen voor die klasse tv's. Daarnaast valt het me op dat de TV's van de consumentenbond tests, of willekeurige andere 'best tv' tests die google oplevert bij de beste koop vaak Edge lit en 50 Hz zijn en blijkbaar juist niet veel waarde hier aan hecten.

Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen hier meer zijn? Is Direct een groot voordeel ten op zichte van Edge? En 100 Hz v 50 Hz?
Het is vooral ook de combinatie van beide die lastig blijkt te zijn. Dus als ik een van de twee zou laten vallen als prioriteit, wat is minder impactful in jullie mening, hogere Hz of betere backlighting?

Met vriendelijke groet,
Jan

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38
Nog belangrijker, ga eens kijken bij een zaak die ze heeft staan/hangen.
Het gaat erom wij jij mooi vind, ik kan een beeld mooi vinden maar jij kan hetzelfde beeldscherm niet mooi vinden.
Zie je tig schermen op een rij dan zie je best verschillen maar die zie je omdat ze naast mekaar hangen/staan.

Neem je een scherm in jouw prijsklasse en je vindt het beeld mooi dan niet verder kijken. Veel kans dat je een ander scherm wat ernaast staat mooier beeld vindt geven en veel kans dat die weer duurder is.
Is die goedkoper dan neem je die... zo simpel is het.

Toen ik de mijne gekocht heb een jaar geleden toen waren er een hoop die (veel) beter beeld gaven en allerlei duren woorden op de kaartjes hadden staan en testen blablablabla.
Nu een jaar verder ben ik nog steeds erg tevreden, vooral omdat er geen vergelijkingsmateriaal naast staat :P

Staar je niet blind op dure woorden, testen andere schermen etc.
Neem eventueel een DVD of zo mee van iets wat jij wil zien en vraag of ze het kunnen laten zien.
Het kan altijd mooier, beter etc etc etc maar zolang je niet 2 schermen naast elkaar zet om mee te vergelijken zal het niet opvallen dat die van jouw minder of beter is dan de ander.

Mijn profiel op Discogs

• jpstaman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-10-2025
Haha, nou ik ben er vanmiddag al even langs geweest en ik ga zo weer. Maar het is moeilijk om alles goed te vergelijken in zo'n winkel, zeker aangezien de setting totaal niet lijkt op wat je thuis mee maakt.

Bedankt!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38
Klopt doen ze ook niet voor niets, en ze willen natuurlijk dat je zoveel mogelijk uitgeeft.
Het liefst meer dan je eigenlijk voor ogen had.
Staar je niet blind, wat je nu nieuw koopt is zeer waarschijnlijk al beter dan wat je al hebt of had dus je gaat er altijd op vooruit.
Heel mooi al die verhaaltjes van LED dit of wat er nog meer te koop is. Thuis zie je alleen het beeld wat je gekocht hebt en niet wat er nog meer in de winkel te zien was.
Nogmaals ik kijk eigenlijk alleen maar films en series en het liefst op 4K maar ik heb zeker niet de duurste genomen. Integendeel ik zat zelfs dik onder de €1000,- en ik ben heel tevreden met wat ik heb.

Laat je niet gek maken.
1000 mensen 1000 meningen maar die van jouw/jullie is wat er telt wat anderen ook zeggen.
Heb je een budget van €500 dan gaat het beeld van een €800 toestel er waarschijnlijk beter uit zien ja maar het wil niet zeggen dat die van €500 er niet uit ziet....
Dat de ene techniek a heeft en de andere techniek b boeit niet, wat voor jouw ogen het mooiste beeld/prijs geeft is wat telt ;)

Mijn profiel op Discogs