Speakers en stereoversterker voor bij Technis SL-1900

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:11
Vlak voor het nieuwe jaar heb ik mede dankzij jullie een mooie Technis SL-1900 bij de heer Van Eijk in Utrecht gekocht. Destijds vroeg ik jullie wat ik nu nog meer moet kopen; versterker, boxen etc.. Vanwege een drukke periode heb ik daar verder weinig mee gedaan, ook omdat ik de platenspeler pas wil gebruiken zodra ik mijn appartement in Utrecht ga betrekken. Per 2 april is het dan toch zo ver, een eigen appartement samen met mijn vriendin!

Ideaal moment om mijn platenspeler een mooi plaatsje te geven, en uiteraard te gaan gebruiken. Om nog even concreet wat informatie te verzamelen van jullie. Als versterker heb ik de Denon PMA-520AE op het oog. Is dit een geschikte versterker? Wat heb ik naast een versterker nog nodig? Boxen neem ik aan? Wat voor boxen raden jullie aan? Is het mogelijk om boxen te kopen, die ik zowel op mijn platenspeler, als op mijn tv kan aansluiten?

En weten jullie een leuke website waar compacte meubels voor mijn platenspeler, versterker en platen verkrijgbaar zijn?

Ik hoor graag nog wat meer van jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

De Denon 520AE is een nette versterker en geschikt voor het aansluiten van je platenspeler.

Uiteraard heb je luidsprekers nodig, de belangrijkste vraag daarbij is waar wil je ze plaatsen: moeten ze op de vloer komen te staan (als grotere vloerstaanders of op een luidsprekerstandaard) of juist op een plank of kastje? Dicht bij de muur of juist verder er vanaf? En hoe groot moeten/mogen ze zijn? En.. wat is ongeveer je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
Saaslijer1 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:45:
Vlak voor het nieuwe jaar heb ik mede dankzij jullie een mooie Technis SL-1900 bij de heer Van Eijk in Utrecht gekocht. Destijds vroeg ik jullie wat ik nu nog meer moet kopen; versterker, boxen etc.. Vanwege een drukke periode heb ik daar verder weinig mee gedaan, ook omdat ik de platenspeler pas wil gebruiken zodra ik mijn appartement in Utrecht ga betrekken. Per 2 april is het dan toch zo ver, een eigen appartement samen met mijn vriendin!

Ideaal moment om mijn platenspeler een mooi plaatsje te geven, en uiteraard te gaan gebruiken. Om nog even concreet wat informatie te verzamelen van jullie. Als versterker heb ik de Denon PMA-520AE op het oog. Is dit een geschikte versterker? Wat heb ik naast een versterker nog nodig? Boxen neem ik aan? Wat voor boxen raden jullie aan? Is het mogelijk om boxen te kopen, die ik zowel op mijn platenspeler, als op mijn tv kan aansluiten?

En weten jullie een leuke website waar compacte meubels voor mijn platenspeler, versterker en platen verkrijgbaar zijn?

Ik hoor graag nog wat meer van jullie!
Wellicht nog meer reacties? Ben met name benieuwd naar goede boxen. De Denon PMA-520AE is volgens mij een redelijk goedkope maar goede versterker binnen de versterkers, voor boxen zoek ik eigenlijk een vergelijkbaar iets (dus redelijk goedkoop, maar goed). En of ik die dan ook op mijn tv kan aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Saaslijer1 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:41:
[...]

Wellicht nog meer reacties? Ben met name benieuwd naar goede boxen. De Denon PMA-520AE is volgens mij een redelijk goedkope maar goede versterker binnen de versterkers, voor boxen zoek ik eigenlijk een vergelijkbaar iets (dus redelijk goedkoop, maar goed). En of ik die dan ook op mijn tv kan aansluiten?
In dat budget is de Denon inderdaad een prima versterker.
Wat voor luidsprekers zoek je? Vloerstaanders of een boekenplank model?
In beide gevallen kan je op marktplaats nog wel knappe B&W luidsprekers vinden. Ik heb zelf ook een combi van Denon versterker en B&W speakers (wel in hoger segment) maar de combinatie van die twee merken is prima.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:35
[...]

Wellicht je vraag stellen elders op het audio forum... Of als je een vintage versterker / receiver wil gaan aanschaffen de vraag stellen in het top "gebruik je nog vintage audio apparatuur? deel2":
Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

De Technics SL-1900 is in ieder geval een no nonsens platen speler die prima presteert...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
Naboo schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 23:09:
[...]

In dat budget is de Denon inderdaad een prima versterker.
Wat voor luidsprekers zoek je? Vloerstaanders of een boekenplank model?
In beide gevallen kan je op marktplaats nog wel knappe B&W luidsprekers vinden. Ik heb zelf ook een combi van Denon versterker en B&W speakers (wel in hoger segment) maar de combinatie van die twee merken is prima.
Mijn voorkeur heeft wel de zogenoemde boekenplank speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Saaslijer1 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 23:45:
[...]

Mijn voorkeur heeft wel de zogenoemde boekenplank speakers.
Dan is dit bijna wel de speaker die je zoekt. De B&W DM602 Series2 ofwel S2.

Prima speaker voor dat geld. Uiteraard wel even goed beluisteren bij ophalen.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Een 602 is als boekenplankspeaker wellicht wat groot. Is zo'n typisch jaren 80/90 formaat. Te klein voor op de grond en te groot voor de boekenplank. Dan is een 601 wellicht beter. De 600 is weer wat te licht, lijkt me.

* dreamscape heeft 602S3 als fronts, 600S3 als rears en een LCR60S3 als center...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Saaslijer1 zoals gezegd blijft het lastig adviseren als je niet kan aangeven wat het budget ongeveer is. Het lijkt me wel dat je dat onderhand moet weten als je 2 april een set wilt hebben staan of dat je anders gewoon nog even moet wachten met zoeken totdat je budget duidelijk is.

Je hebt het over "redelijk goedkoop maar goed". De één bedoelt met redelijk goedkoop nog geen 200 euro, de ander minder dan 1000 euro. Aangezien je voor een 2e hands SL-1900 platenspeler en een Denon PMA-520AE versterker wil gaan van 170 euro vermoed ik dat je ook minder wil uitgeven dan 500 euro voor speakers. Aanname.

Dat kost een een set B&W 602's namelijk. Bovendien zijn deze bijna een halve meter hoog. Speakers van 50cm hoog zijn ook al snel 30cm diep + toch wel minimaal iets van 15 cm muurafstand. Die plaats je niet meer op een plankje of kastje, maar zet je los op stands. Dat levert ook weer extra kosten op (en kost extra ruimte).

Wil je ook 2e hands marktplaats gaan afzoeken dat opent zich natuurlijk een andere wereld van mogelijkheden. Maar dan is het een kwestie van kijken wat er aangeboden wordt op het moment dat je het geld hebt liggen, zodat je meteen toe kunt slaan.

Ik denk dat je zoekt naar speakers van 25 tot 30 cm hoog die een paar honderd euro mogen kosten per set. Je komt dan nieuw bijvoorbeeld uit op speakers als een Dali Zensor 1 (zou ik aanbevelen in deze prijsklasse, 300 euro) of een wat goedkopere Q Acoustics 3020 of 2020(i). Onthoud wel, hoe kleiner je gaat - dat staat misschien leuk op het kastje - hoe minder bas er overblijft. Suggesties voor andere merken, als je iets in de die prijsklasse kan vinden: Kef, B&W, Monitor Audio, Yamaha.

Echt zinnig advies is er verder niet te geven, je zal de speakers toch zelf moeten beluisteren.

Oh ja: de speakers kunnen het geluid van je tv ook weergeven als je tv een line-out audio uitgang heeft. Je sluit deze dan aan op de Denon versterker, bijvoorbeeld op de AUX ingang. En dan maar hopen dat het geluid redelijk gelijk loopt met het beeld, sommige tv's hebben namelijk nogal wat beeldvertraging waardoor je het geluid een fractie eerder hoort dan dat je het beeld ziet. Dat is vooral storend als je kijkt naar iemand die aan het praten is. Althans, ik vind het al heel snel enorm storend maar ik er zijn zat mensen die het totaal niet boeit. Home cinema receivers hebben daar een lip-sync functie voor die het geluid een beetje uitsteld zodat het weer gelijk loopt met het beeld. Een stereo versterker bedoeld voor audio heeft deze functie niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 21-03-2018 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 20:15
De set waar ik mee begon, Boston Acoustics A25 waren spotgoedkoop en zeer indrukwekkend.
Voor ik ze kocht las ik overal zeer lovende recensies, maar toen ook hifi.nl als zowel Stereophile (die meestal veel meer high end gericht zijn) ze als aanrader opgaf, ging ik er voor. Nooit een seconde beklaagd.

https://www.hifi.nl/recen...rie-revisited-de-A25.html
https://www.stereophile.c...-acoustics-25-loudspeaker

Helaas ben ik met het upgrade-virus besmet en heb ze ingeruild voor een setje Q Acoustics 3020. Helaas vond ik die minder levendig dan de BA 25A. De Q aucstics verkocht en momenteel heb ik Dali Zensor 3's staan... en dit zijn de beste bookshelf speakers die ik gehoord heb. Zeer tevreden over. Alhoewel ik heimelijk lustgevoelens heb voor de Kef LS50 wireless..maar aan 2300 euro per paar vrees ik dat het enkel bij gevoelens zal blijven.

Dus zowel de Boston Acoustics A25 als de Dali Zensor 3s kan ik van harte aanraden, al vrees ik dat de BA's nog moeilijk te vinden zijn nieuw, maar tweedehands moet je een goed setje kunnen scoren voor 120-150 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

[...]
De Denon PMA-520AE is volgens mij een redelijk goedkope maar goede versterker binnen de versterkers, voor boxen zoek ik eigenlijk een vergelijkbaar iets (dus redelijk goedkoop, maar goed). En of ik die dan ook op mijn tv kan aansluiten?
Die vraag hoort niet in het Het Grote Vinyl Topic Deel 2. Voor aankoopadvies betreffende (stereo)versterkers en speakers heb ik de posts verplaatst naar Consumentenelektronica Aankoopadvies.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 21-03-2018 14:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:35
chromium schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:28:
De set waar ik mee begon, Boston Acoustics A25 waren spotgoedkoop en zeer indrukwekkend.
Voor ik ze kocht las ik overal zeer lovende recensies, maar toen ook hifi.nl als zowel Stereophile (die meestal veel meer high end gericht zijn) ze als aanrader opgaf, ging ik er voor. Nooit een seconde beklaagd.

https://www.hifi.nl/recen...rie-revisited-de-A25.html
https://www.stereophile.c...-acoustics-25-loudspeaker

Helaas ben ik met het upgrade-virus besmet en heb ze ingeruild voor een setje Q Acoustics 3020. Helaas vond ik die minder levendig dan de BA 25A. De Q aucstics verkocht en momenteel heb ik Dali Zensor 3's staan... en dit zijn de beste bookshelf speakers die ik gehoord heb. Zeer tevreden over. Alhoewel ik heimelijk lustgevoelens heb voor de Kef LS50 wireless..maar aan 2300 euro per paar vrees ik dat het enkel bij gevoelens zal blijven.

Dus zowel de Boston Acoustics A25 als de Dali Zensor 3s kan ik van harte aanraden, al vrees ik dat de BA's nog moeilijk te vinden zijn nieuw, maar tweedehands moet je een goed setje kunnen scoren voor 120-150 euro.
Als je nog eens echt wilt genieten van de muziek raad ik je ook eens aan om naar ATC loudspeakers te kijken:
http://atcloudspeakers.co...rs/entry-series/scm7-mk3/

Ik heb een van hun speakers mogen horen bij een van hun Nederlandse dealers (Home & Car Hifi waar ik al mijn nieuwe audio apparatuur haal: http://www.hchifi.nl/stor...cat=ATC&st=0&tp=home hifi en dat klonk een partijtje lekker... Volgens mij was het de ATC SCM 19 die ik destijds gehoord had (http://www.hchifi.nl/stor....php?tp=home hifi&id=1733...

Helaas ook erg duur (€ 2820,- en nu twijfel ik of dat per stuk was of per set)...

Maar wat ogen die speakers toch mooi (en wat zijn ze zwaar met 17 KG):
Afbeeldingslocatie: http://www.hchifi.nl/store/files/ATC%20SCM19%20award.png

Oh ja, en hier is de review te lezen van Whathifi: https://www.whathifi.com/atc/scm19/review

En geloof me: er zit meer laag in dan je verwacht gezien zijn maat...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 21-03-2018 19:41 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
Cap schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:30:
@Saaslijer1 zoals gezegd blijft het lastig adviseren als je niet kan aangeven wat het budget ongeveer is. Het lijkt me wel dat je dat onderhand moet weten als je 2 april een set wilt hebben staan of dat je anders gewoon nog even moet wachten met zoeken totdat je budget duidelijk is.

Je hebt het over "redelijk goedkoop maar goed". De één bedoelt met redelijk goedkoop nog geen 200 euro, de ander minder dan 1000 euro. Aangezien je voor een 2e hands SL-1900 platenspeler en een Denon PMA-520AE versterker wil gaan van 170 euro vermoed ik dat je ook minder wil uitgeven dan 500 euro voor speakers. Aanname.

Dat kost een een set B&W 602's namelijk. Bovendien zijn deze bijna een halve meter hoog. Speakers van 50cm hoog zijn ook al snel 30cm diep + toch wel minimaal iets van 15 cm muurafstand. Die plaats je niet meer op een plankje of kastje, maar zet je los op stands. Dat levert ook weer extra kosten op (en kost extra ruimte).

Wil je ook 2e hands marktplaats gaan afzoeken dat opent zich natuurlijk een andere wereld van mogelijkheden. Maar dan is het een kwestie van kijken wat er aangeboden wordt op het moment dat je het geld hebt liggen, zodat je meteen toe kunt slaan.

Ik denk dat je zoekt naar speakers van 25 tot 30 cm hoog die een paar honderd euro mogen kosten per set. Je komt dan nieuw bijvoorbeeld uit op speakers als een Dali Zensor 1 (zou ik aanbevelen in deze prijsklasse, 300 euro) of een wat goedkopere Q Acoustics 3020 of 2020(i). Onthoud wel, hoe kleiner je gaat - dat staat misschien leuk op het kastje - hoe minder bas er overblijft. Suggesties voor andere merken, als je iets in de die prijsklasse kan vinden: Kef, B&W, Monitor Audio, Yamaha.

Echt zinnig advies is er verder niet te geven, je zal de speakers toch zelf moeten beluisteren.

Oh ja: de speakers kunnen het geluid van je tv ook weergeven als je tv een line-out audio uitgang heeft. Je sluit deze dan aan op de Denon versterker, bijvoorbeeld op de AUX ingang. En dan maar hopen dat het geluid redelijk gelijk loopt met het beeld, sommige tv's hebben namelijk nogal wat beeldvertraging waardoor je het geluid een fractie eerder hoort dan dat je het beeld ziet. Dat is vooral storend als je kijkt naar iemand die aan het praten is. Althans, ik vind het al heel snel enorm storend maar ik er zijn zat mensen die het totaal niet boeit. Home cinema receivers hebben daar een lip-sync functie voor die het geluid een beetje uitsteld zodat het weer gelijk loopt met het beeld. Een stereo versterker bedoeld voor audio heeft deze functie niet.
Dank voor je uitgebreide antwoord Cap, ik begrijp ook je vraag om mijn budget te noemen. Maar ik heb echt nog even geen idee. De Dali Sensor 1 of de Q Acoustics 3020 spreken mij in ieder geval meer aan dan de B&W 602 (vind deze persoonlijk wat te groot). Maar de andere 2 genoemde speakers liggen waarschijnlijk wel in het budget. Een goedkopere optie zou helemaal fantastisch zijn, maar moet niet teveel ten koste gaan van het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je ook het geluid van je tv wilt horen, dan is de vraag hoe...

Wil je enkel stereo, of ook surround?
Wil je de tv verbinden via HDMI (heeft de voorkeur) of optisch, of via RCA (tulp)?

Waarschijnlijk kom je daarom eerder op een receiver uit.

Speakers kopen is vooral een kwestie van smaak. Je moet ze zelf horen om te weten welke speakers beter bij jouw smaak/wensen aansluiten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik denk niet dat surround een vereiste is, anders was ie daar wel over begonnen. Bovendien levert dat een wirwar van draden en luidsprekers door je woonkamer op omdat er ook speakers naast/achter je bank moeten worden geplaatst, de meesten willen dat niet (meer). En je zit minimaal aan 5 speakers dus je kostenplaatsje gaat ook omhoog.

Heeft je tv analoge tulp uitgangen (de bekende rood-witte) dan kan je deze op een gewone stereoversterker aansluiten. Heeft ie alleen een hdmi uitgang dan zit je wat je tv geluid betreft aan een surround receiver vast. Wil je vaak geluid van de tv via de speakers dan is een receiver zeker een optie, zeker omdat je dan het geluid kan vertragen via de receiver en lip-sync issues minimaliseert.

Alleen dan loop je wel tegen een nieuw probleempje aan met je platenspeler: receivers hebben zelden een phono ingang. En die heb je nodig, want op een gewone line ingang werkt je platenspeler niet.

Ik had ooit een Yamaha die er wel een had, maar dat is al enkele jaren geleden en die kostte dan meteen ook 600 euro. De enige betaalbare die ik nu zie is deze:

pricewatch: Pioneer VSX-932 Zwart

Je kan ook een goedkope receiver kopen zonder phono ingang, en dan een losse phono pre die je dan op de receiver aansluit, reken dan op zo'n 50 euro meerkosten voor de phono pre.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 22-03-2018 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Bij Audiozaal op de Nachtegaalstraat is de KEF Q100 in de aanbieding voor €159 per stuk. Past qua prijsklasse wel bij de PMA520 en qua formaat zeker boekenplank. En daar uiteraard te beluisteren.

edit: fietste er net weer langs en op het bord buiten stonden ze zelfs nog een tientje goedkoper geloof ik

[ Voor 21% gewijzigd door blinkenlights op 22-03-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als je geen phono-in hebt, kun je gewoon een nette voorversterker kopen met RIAA-correctie ingebouwd..

Daarmee doet mijn SL-1900 het ook prima en iets beter dan de meeste platenspelers bij een mediamarkt, check de specs maar.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
blinkenlights schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:09:
Bij Audiozaal op de Nachtegaalstraat is de KEF Q100 in de aanbieding voor €159 per stuk. Past qua prijsklasse wel bij de PMA520 en qua formaat zeker boekenplank. En daar uiteraard te beluisteren.

edit: fietste er net weer langs en op het bord buiten stonden ze zelfs nog een tientje goedkoper geloof ik
Deze speakers spreken mij wel aan!
Is het trouwens mogelijk om mijn iphone op de versterker danwel speakers aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nog een headphone out hebt wel. Airplay doet een pma niet, dan moet je een home cinema receiver hebben, die snappen wel airplay.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
The Eagle schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:26:
Als je nog een headphone out hebt wel. Airplay doet een pma niet, dan moet je een home cinema receiver hebben, die snappen wel airplay.
Volgens een collega van mij, kan ik deze bluetooth adapter op de Denon PMA aansluiten, en vervolgens op die manier spotify vanaf mijn iphone afspelen. Klopt dat?

https://www.audiostreamer...etooth-audio-adapter.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja dat klopt. je zou echter ook voor een home cinema receiver kunnen gaan met BT en spotify ingebouwd. Is niet of nauwelijks duurder dan de PMA520 icm die logitech BT

https://www.bol.com/nl/p/...eceiver/9200000079050011/
249 euro (helaas net 5 tientjes duurder geworden, vorige week deed is 199).
Heeft alleen geen spotify ingebouwd. Duurdere modellen hebben dat dan weer wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
Dat is nu net het 'probleem' (voor zover je van een probleem kan spreken) maar ik heb de Denon PMA al besteld. Dus lijkt me de aanschaf van die logitech BT een logischere keuze, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saaslijer1 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:03:
Deze speakers spreken mij wel aan!
Is het trouwens mogelijk om mijn iphone op de versterker danwel speakers aan te sluiten?
Op welke manier spreken ze je dan aan? Ik heb je hier al vaker op speakers zien reageren, maar dat roept bij mij de vraag op: hoeveel heb je er écht gehoord? Ik vermoed dat jij alleen kijkt op prijs en formaat, maar je weet hopelijk dat het bij een speaker vooral gaat om geluid/klank? Dát is immers waar je ze voor koopt?

Probleem is dat iedereen anders hoort en dat iedereen een andere smaak/voorkeur heeft voor een bepaald geluid. De verschillende merken en typen speakers klinken ook allemaal anders, de een klinkt warmer, de ander analytischer, de een heeft een mooi middengebied, de ander juist mooi hoog of laag. Daar komt ook nog bij wat iemand's persoonlijke voorkeur is qua muziek. Je zult dus eerst uit moeten vinden wat jouw voorkeur heeft. Je hebt speakers die er beter uit komen bij klassieke muziek, maar ook typische "popboxen", waar meer nadruk ligt op hoog en laag. Daarom moet ik altijd glimlachen, ook in een topic als dit, als mensen zeggen: déze moet je vooral kopen. Dan snap je er weinig van.
Je moet ook wat luisterervaring opbouwen, zodat je weet wat belangrijk voor je is bij jouw favoriete muziek. Moet spraak bv. goed hoorbaar zijn, moet de weergave zo strak mogelijk zijn of wil je graag meer nadruk op bas of hoge tonen enz. Daarnaast hebben veel mensen de neiging om de speaker uit te zoeken die meteen "lekker" klinkt, waar ze vaak later van terug komen omdat zo'n speaker na langer luisteren juist nogal opdringerig klinkt en daardoor vermoeiend werkt. Dat is nog het makkelijkst: gewoon een aantal uurtjes in een goede hifi-zaak doorbrengen met je favoriete muziek en alleen maar luisteren.....

En als je dat allemaal al veel vindt om je mee bezig te houden, ook het formaat van een box maakt nogal wat uit voor de klank. Dan speelt ook nog mee waar je een box plaatst. Fabrikanten zeggen daar nooit zo veel over (anders kopen mensen hun box misschien niet....), maar de plaatsing van je speakers is ook heel belangrijk, tegen de wand of juist er van af, hoger of lager. Ook je interieur speelt mee, heb je tapijt op de vloer en zware gordijnen dan kan een box heel anders klinken dan in een interieur met veel hout en/of tegels op de vloer.
Prijs speelt ook mee. Als je weet wat een goede speaker per stuk (je hebt er meer nodig...) kost, een goed wisselfilter, een goede kast, dan weet je ook dat een redelijke speaker pas kan beginnen bij 200-300 Euro per stuk, écht goede speakers kunnen oplopen tot een veelvoud van die prijs.

Kortom, als je serieus bent in de aanschaf van je stereoset kun je niet van een plaatje en een prijs roepen: dát is mijn ideale speaker......

Om je vraag te beantwoorden: die zijn er wel, bv. van Sonos en Heos. Je kunt ook kijken of de aan te schaffen versterker dat soort functionaliteit heeft (dat zie je steeds meer), dat geeft je weer meer ruimte om een goede speaker te kiezen....
Pagina: 1