Gasverbruik verlagen zonder verbruik elektra te verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:49
Ik lees al een tijd mee en heb al veel info gevonden maar heb nog geen passende oplossing voor mijn wensen gevonden.

Eigenschappen van de 'casus':

- Woning van 5 jaar oud met goede isolatie
- Heb 3000Wp aan zonnepanelen en wek 3000 kWh op
- Verbruik van elektra ongeveer 2700 kWh
- Verbruik gas ongeveer 800 kuub, deels verwarmen en deels koken
- Verwarming naast CV dmv gesloten hout haard
- Overal lage temperatuur radiatoren van Jaga
- Speel/werk kamer wordt max 10% van de tijd verwarmd
- Gezin met 2 kleine kinderen
- Mogelijkheid tot zoneverwarming bijvoorbeeld Evohome van Honeywell
- Woning verder verduurzamen
- Geen electrische verwarming in woonkamer

Het doel is om het gasverbruik te verlagen omdat gas eindig is. Ik wil verder verduurzamen

Wat is in deze situatie de beste manier om het elektra overschot te gebruiken om mijn gasverbruik te verlagen?

[ Voor 15% gewijzigd door GoEV6 op 20-03-2018 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 19:18
Eigenlijk wil ik het gasverbruik verlagen omdat ik minder gas wil verbruiken
Je zegt hiermee 2x hetzelfde en dus precies niks, hè :+

Maar aangezien je 300 kWh meer opwekt dan dat je verbruikt, zou je dat kunnen gebruiken voor elektrische verwarming, toch?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-B
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-08 15:06
Hahn schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:37:
[...]

Maar aangezien je 300 kWh meer opwekt dan dat je verbruikt, zou je dat kunnen gebruiken voor elektrische verwarming, toch?
maar in de titel staat ook "zonder verbruik elektra te verhogen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Leon-B schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:40:
[...]

maar in de titel staat ook "zonder verbruik elektra te verhogen"
Dat dacht ik ook, maar hij eindigt zelf met:
Wat is in deze situatie de beste manier om het elektra overschot te gebruiken om mijn gasverbruik te verlagen?

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 20-03-2018 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Hahn schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:37:
[...]

Heb je gelijk in, aangepast. Verder toegevoegd dat ik geen verwarming in mijn woonkamer wil dmv bijvoorbeeld een elektrische radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
GoEV6 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:43:
[...]

Heb je gelijk is, aangepast. Verder toegevoegd dat ik geen verwarming in mijn woonkamer wil dmv bijvoorbeeld een elektrische radiator.
...en waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Vind het niet mooi en praktisch om extra radiatoren in de woonkamer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 10:57

JdM

Humbled

Waaraan gaat het meeste gas nu op? Warmwater of CV?
Indien warmwater: Is er ruimte voor een zonneboilersysteem?
Indien CV: Is er een mogelijkheid tot plaatsen van bijvoorbeeld een warmtepompsysteem op de huisventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
JdM schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:48:
Waaraan gaat het meeste gas nu op? Warmwater of CV?
Indien warmwater: Is er ruimte voor een zonneboilersysteem?
Indien CV: Is er een mogelijkheid tot plaatsen van bijvoorbeeld een warmtepompsysteem op de huisventilatie?
Weet ik niet precies, neig naar CV. Warm water in de keuken gaat btw dmv Cooker.

Er is een mogelijkheid tot het plaatsen van een warmtepompsysteem op de huisventilatie. Maar is dat een beetje rendabel? Met andere woorden: zijn de kosten van het extra electraverbruik niet hoger dan de besparing op de kosten van gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@GoEV6 ik zou eerst kijken waar het meeste gas naartoe gaat voor je verder gaat beredeneren.
En je zult ongetwijfeld ook ergens wat meer in moeten investeren, energie krijg je nauwelijks gratis ;) Je zult sowieso moeten investeren en als je dan zeker geen hogere rekeningen wil is uitbreiding van je zonnepanelen wellicht een optie, of meer hout stoken.

[ Voor 57% gewijzigd door JdM op 20-03-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
JdM schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:54:
@GoEV6 ik zou eerst kijken waar het meeste gas naartoe gaat voor je verder gaat beredeneren.
En je zult ongetwijfeld ook ergens wat meer in moeten investeren, energie krijg je nauwelijks gratis ;) Je zult sowieso moeten investeren en als je dan zeker geen hogere rekeningen wil is uitbreiding van je zonnepanelen wellicht een optie, of meer hout stoken.
Investeren vind ik geen probleem als ik daarmee meer duurzaam word en op de lange termijn lagere lasten heb.

Tja hoe kan je erachter waar het meeste warm water heen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Daar kom je achter door te monitoren in de winter en de zomer, want in de zomer verbruik je geen gas voor de CV. Ik vermoed ook dat daar je meeste gas naartoe gaat, de vraag is of jij dat wil gokken en daar wil starten met dat deel eraf te pakken.
Zo ja, dan lijkt een uitbreiding zonnepanelen en warmtepomp/ventilatie terugwin een optie, zeker omdat je al LTV hebt, dan moet je er alleen wel een hybride ketel bij hebben.
Je zegt simpelweg: ik wil qua zichtwerk geen veranderingen aanbrengen in huis (in de vorm van elektrische radiatoren), dan kom je het dichtste bij je doel door je huidige systeem van warmte te voorzien die zonder gas is op te wekken. Automatisch ontkom je er dan niet aan dat je dat elektrisch of anderszins via zonne-energie zult moeten gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-08 22:46

P_Tingen

omdat het KAN

Die 300kWh die je overhoudt, hoeveel krijg je daarvoor terug? Vermoedelijk erg weinig, maar als je ze zou verbruiken, zou het je ong €60 kosten. Ik zou dus eens kijken naar relatief kleine dingen in huis die je van gas naar electriciteit kan verplaatsen.

Ik zou in eerste instantie neigen naar overstappen op electrisch koken. Of misschien de speelkamer electrisch verwarmen?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 19:01

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Isoleren, Isoleren, Isoleren, had ik al isoleren gezegd? Ik blijf het toch zeggen hoor © :+

Maar alle gekheid, zoals gezegd bij 800M3 gasverbruik en een recente woning lijkt het er op dat 30-50% van je gasverbruik door warm water komt. 30% als je een Douche WTW hebt, richting 50% als je die niet hebt.
Om een voorbeeld te geven hier rond de 750-800M3 totaal verbruik en warm water neemt daar bijna 300M3 van voor zijn rekening. Dat is met 3 douchebeurten per dag met zo'n 10l/m en een Douche WTW, maar dan wel een stuk langer dan de 5 minuten die iedereen adviseert, ook onze wasmachine hangt direct aan het warm water (naast de combiketel) en draait gemiddeld 1x per dag.

Met overgang naar inductie koken zul je maximaal 50M3 besparen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:43
Deze discussie begint op de verkeerde manier.

Je hebt 300 kWh "over". Dat is niet zoveel om investeringen voor te doen.
Of je verstookt dat met een elektische kachel, kan een prima oplosisng zijn, en geeft een beetje gas reductie
Of je kiest voor een meer omvattende oplossing, dan gaat al het gas eruit en stijgt de electra rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:52
Wat je wil is onmogelijk met dezelfde comfortwensen ;)

En warmtepomp (LW) verbruikt ongeveer 2kWh tov 1m3 gas, dus in de basis goedkoper, maar qua investering kost dat ook wel een paar cent.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ollie1965 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:32:
Isoleren, Isoleren, Isoleren, had ik al isoleren gezegd? Ik blijf het toch zeggen hoor © :+

Maar alle gekheid, zoals gezegd bij 800M3 gasverbruik en een recente woning lijkt het er op dat 30-50% van je gasverbruik door warm water komt. 30% als je een Douche WTW hebt, richting 50% als je die niet hebt.
Om een voorbeeld te geven hier rond de 750-800M3 totaal verbruik en warm water neemt daar bijna 300M3 van voor zijn rekening. Dat is met 3 douchebeurten per dag met zo'n 10l/m en een Douche WTW, maar dan wel een stuk langer dan de 5 minuten die iedereen adviseert, ook onze wasmachine hangt direct aan het warm water (naast de combiketel) en draait gemiddeld 1x per dag.

Met overgang naar inductie koken zul je maximaal 50M3 besparen.
Wat valt er nog te isoleren aan een huis van 5 jaar oud? Heb geen Douche WTW.

In de maanden mei t/m augustus was mijn gasverbruik 80 kuub. Dus zal op jaarbasis iets van 250 kuub voor warm water en iets van 600 kuub voor verwarmen verbruiken.

600 kuub kost bij 60 cent € 360,- per jaar. 600 kuub met een warmtepomp (LW) kost dus 1200 kWh. 1200kWh minus 300 kWh overschot is 900 kWh. Bij 21 cent is dat € 189,-. Voordeel van € 171 per jaar.

Klopt dit sommetje ongeveer? Ook bij een Elga warmtepomp? Kosten Elga warmtepomp inclusief installatie en subsidie € 2.600. Terugverdientijd van 15 jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door GoEV6 op 25-03-2018 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Als je je gasmeterstanden weet dan kun je die ook terugwerkend invoeren op mindergas.nl
Daar heb je dan ook leuke overzichten van je gebruik te opzichte van het weer, de zgn graad dagen.

In jouw geval zou ik met name maatregelen nemen die het gasverbruik voor dat onderdeel volledig overbodig maken. Dus bijvoorbeeld elektrisch koken. De reden is, dat je uiteindelijk van het gas af moet en dus moet zoeken naar maatregelen om dat te bereiken.

Dit werkt wel iets verhogend in elektriciteitsverbruik, maar omdat je een huis hebt waarmee je van het gas af kunt, is dat in de toekomst zeker de moeite. Gasprijzen zullen zeer waarschijnlijk omhoog gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door bert pit op 25-03-2018 21:06 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

GoEV6 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:34:
[...]

Wat valt er nog te isoleren aan een huis van 5 jaar oud?
Heel veel, alleen kun je het zien? En wil je daar geld in steken, of vind je het zonde van het "nieuwe huis".
Even denken 5 jaar geleden (wie weet wel 6-7 geleden bouwvergunning), wat was de isolatienorm toen?

Stap 1: glas van Ug1.1 (1.3?) naar Ug 0,5 (of zo laag mogelijk wat kan),
Heb geen Douche WTW.
Bingo, stap 2
In de maanden mei t/m augustus was mijn gasverbruik 80 kuub. Dus zal op jaarbasis iets van 250 kuub voor warm water en iets van 600 kuub voor verwarmen verbruiken.

600 kuub kost bij 60 cent € 360,- per jaar. 600 kuub met een warmtepomp (LW) kost dus 1200 kWh. 1200kWh minus 300 kWh overschot is 900 kWh. Bij 21 cent is dat € 189,-. Voordeel van € 171 per jaar.

Klopt dit sommetje ongeveer? Ook bij een Elga warmtepomp? Kosten Elga warmtepomp inclusief installatie en subsidie € 2.600. Terugverdientijd van 15 jaar.
Tja, ik denk dat hier een duidelijk verschil van standpunten naar voren komt.
Duurzaam ≠ TVT of als je het anders wilt zeggen Duurzaam ⊄ van TVT

Wat voor ventilatiesysteem heb je?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ollie1965 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:29:
[...]

Heel veel, alleen kun je het zien? En wil je daar geld in steken, of vind je het zonde van het "nieuwe huis".
Even denken 5 jaar geleden (wie weet wel 6-7 geleden bouwvergunning), wat was de isolatienorm toen?

Stap 1: glas van Ug1.1 (1.3?) naar Ug 0,5 (of zo laag mogelijk wat kan),

[...]

Bingo, stap 2

[...]

Tja, ik denk dat hier een duidelijk verschil van standpunten naar voren komt.
Duurzaam ≠ TVT of als je het anders wilt zeggen Duurzaam ⊄ van TVT

Wat voor ventilatiesysteem heb je?
Buva Boxstream 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Ik bedoelde eigenlijk welk type ventilatiesysteem heb je, ik had iets duidelijker moeten zijn.

Al ik even snel google dan lijkt dit een systeem C te zijn, heb je roosters aan de bovenzijde van het glas bij de verschillende ruimtes?

Zo ja, dan is het waarschijnlijk systeem C, mogelijk kun (wil?) je het ombouwen naar systeem D, voordeel 1: comfort (geen tocht meer) 2: warmte terugwinning en dus nog meer gasbesparing.

Dat ombouwen dan dan mooi i.c.m. glas vervangen (2 maatregelen in 1)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

gas laag, elek gelijk=hout stoken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:52
GoEV6 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:34:
[...]

Wat valt er nog te isoleren aan een huis van 5 jaar oud? Heb geen Douche WTW.

Je sommetje klopt wel aardig, een Elga zal het naar alle waarschijnlijkheid niet alleen kunnen trekken in een koude periode. stroom kost 0.19 cent per kWh, maar in de basis klopt je berekening aardig.

Je kunt al een Pana netto voor rond de € 1000,00 hebben, maar dan moet je hem nog installeren.

Voor meer details hierover kun je beter je vragen stellen in onderstaand topic :)

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-08 11:55
Je zou een split airco kunnen toepassen. Kan in de winter verwarmen en in de zomer koelen. Geeft extra comfort, bespaart gas. Kun je mooi je overschot mee opsnoepen.

Bij een bouwmarkt kun je ze kopen voor rond 600 euro, zijn zelf te installeren.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:02
Wij verbruiken rond de 300 kuubin een huis van 12 jaar oud
- bij de Toon tapwater voorverwarmen uitgeschakeld
- alleen CV aan als we grootste deel van de dag thuis zijn en temperatuur <17 graden
- stoken op maximaal 19 graden. Vaak 18,5 aangezien dat warm genoeg is
- verwarmen alleen de woonkamer
- koken elektrisch
- boiler in keukenkastje voor warm water in de keuken
- zouden meer op douche en bad kunnen besparen
- mechanische ventilatie / wtw, dus geen ramen of iets dergelijks open
- elektrisch (olie dacht ik) kacheltje om af en toe de badkamer op te warmen voor als de kleine van een jaar in bad gaat

[ Voor 10% gewijzigd door President op 28-03-2018 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Kleine update/toevoering.

Inmiddels afrekening van het afgelopen jaar ontvangen. We hebben 740 kuub gas verbruikt. Daarvan is een klein deel voor koken en de rest voor douchen en het huis verwarmen op de momenten dat de haard niet aan staat.

Zou een zonneboiler eenbijdragen kunnen leveren om het gasverbruik flink te verlagen. Ik heb nog plaats voor bijvoorbeeld 2 panelen en een boilervat van 300L.

Welke kosten moet je ongeveer aan denken bij een volledige installatie inclusief subsidie?
Pagina: 1