Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errenai
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 14:57
Hallo!

Normaal post ik niet zo snel op een forum, maar ik zat toch met een prangende vraag waarbij ik om raad van medetweakers verlegen zat :)

Ik wil namelijk graag een vervanger voor mij oude compactcamera vinden. Ik vind fotografie leuk, en ben vooral ook meer een hobby-/reis-/amateurfotograaf. Daarom heb ik me zelf mogelijk verdiept in de verschillen tussen camera's en verschillende sensors. Nu heb ik mijn zoektocht inmiddels al beperkt tot systeemcamera's, en ik heb vooral nog een beetje twijfel tussen MFT of APS-C. Ik zat daarbij vooral te kijken naar Panasonic of Sony.

Mijn prijsklasse voor een camerabody met kitlens zou ik willen zetten op 1000 euro, om even het financiële kader te schetsen. Extra geld zou ik dan liever in lenzen steken daarna.

Belangrijk vind ik:

- Goede ergonomie (beetje DLSR-vorm vind ik wel wat, maar lichter dan dat is wel fijn)
- Uitbreiden van een lenzencollectie (met name ook zoom) het liefst een beetje betaalbaar
- Goede kwaliteit foto's (natuurlijk), het liefst voor
--- landschap
--- safari; ik ga eind dit jaar naar Afrika (vandaar ook de zoom!)
--- straatfotografie

Voorlopig lijkt Sony me een beetje te duur door het lensaanbod, omdat hun goedkopere lensaanbood vooral in zoom een beetje beperkt lijkt. Olympus en Panasonic hebben daar voor mijn gevoel meer mogelijkheden en variatie. Maar, ik heb 0 ervaring met de systemen en ecosysteem, dus misschien zie ik wat over het hoofd, en/of hebben jullie argumenten om me van een van de verschillende mogelijkheden (misschien ook wel Canon of Fujifilm) te overtuigen.

Kortom: kunnen jullie mij een advies geven op basis van het bovenstaande? :) dan kan ik een wat meer gefundeerde keuze proberen te maken!

Heel erg bedankt! _/-\o_

Ricardo

PS: hopelijk heb ik dit topic op de juiste plek gezet :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat heb je zelf al gevonden? En waarom twijfel je tussen deze camera's? Ga anders eens naar een winkel en houdt eens aantal camera's vast. Krijg je gelijk een beeld bij ergonomie en bediening etc... Je vraag is nu meer zo van dit zijn mijn wensen en budget en just shoot ;-)

* Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
* Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
* Gewenst bereik? Je geeft aan Safari en dat zoom wel gewenst is. Wat is het bereik waar je naar opzoek bent. 100mm of 400mm etc....

Heb je onderstaande topic al eens doorgenomen. Hier is enorm veel informatie te vinden.
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errenai
Goed punt :) zelf heb ik wel gekeken naar een Panasonic G7 of G80, evenals de Sony a6000. Qua vorm en grip bevallen deze me wel meer dan bijvoorbeeld de E-M10's van Olympus. Ik heb wel al eens wat camera's in de hand proberen te houden bij bijvoorbeeld de MediaMarkt, en dat was wel iets wat me opviel. Vanaf zo'n scherm kan je lastig naar de kwaliteit kijken natuurlijk.

Ik zou genoegen nemen met een 16 megapixels van een Panasonic, ook omdat een hogere pixeldichtheid op een kleinere sensor wellicht meer ruis zal veroorzaken. Het staat een beetje in verhouding met de pixeldichtheid op een a6000 volgens mij; al is de cropfactor natuurlijk wel weer hoger. Ik vraag me daarbij ook vooral af hoe groot de real-world verschillen tussen de MFT-sensor en de APS-C-sensor echt zijn.

Daarnaast wat betreft de andere punten die je noemt:
- geen voorkeur voor een geheugenkaart
- goede grip is wel belangrijk, omdat ik wat grotere handen heb; anders krijg ik het gevoel de camera te verliezen.
- instelwieltjes kunnen wel leuk zijn om van alles uit te proberen, maar daar zal ik gaandeweg nog wat meer ervaring mee op moeten doen denk ik

Qua bereik vind ik het moeilijk in te schatten wat toereikend zou zijn. Ik zat wel te denken aan minimaal 300mm op equivalent bereikt van 35mm, maar ik weet niet of dat genoeg is, of dat 400mm nog prettiger is in zo'n situatie.

Filmen is niet de hoofdmoot van wat ik ermee zou willen doen, maar misschien dat dat verandert als ik dat wat vaker heb gedaan.

Dank je voor je reactie in ieder geval. Het topic dat je aandraagt had ik nog niet bekeken, dat zal ik nog eens even gaan doen :) dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:39
Mijn advies:

Ga eens langs een goede foto zaak, Laat je daar voorlichten en probeer het een en ander uit.
Houd ook de Olympus E-M10 nog een keer vast maar nu met de optionele grip eronder, Misschien vind je hem dan wel prettig.

Als je dan nog vragen hebt (of het advies van de verkoper niet vertrouwd), Stel ze dan gerust hier.

Nu ga je namelijk gegarandeerd reacties krijgen van Sony en Fuji fanboys die Olympus/Panasonic onterecht gaan afraden, Terwijl het misschien wel het beste bij jouw wensen past.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als de 'safari-zoomlens' heel belangrijk is, is MFT eigenlijk je beste optie. De Sony APS-C en Fuji systemen hebben een stuk minder (betaalbare) opties op dat gebied. Daarnaast biedt MFT een boel leuke lenzen voor meer alledaags gebruik (prima kitlenzen, goedkope compacte primes).
Binnen MFT heb ik de beste ervaringen met Panasonic. Prettiger in gebruik (beethouden, knoppen), de laatste modellen hebben ook IBIS, en de DFD autofocus is geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
De ergnomie van mijn GH5 vind ik ontzettend pretting, echter is de autofocus waardeloos. Ik gebruik vrijwel geen AF maar mocht je het willen gebruiken dan denk ik dat je eerder bij Sony uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sato schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:58:
Mijn advies:

Ga eens langs een goede foto zaak, Laat je daar voorlichten en probeer het een en ander uit.
Houd ook de Olympus E-M10 nog een keer vast maar nu met de optionele grip eronder, Misschien vind je hem dan wel prettig.

Als je dan nog vragen hebt (of het advies van de verkoper niet vertrouwd), Stel ze dan gerust hier.

Nu ga je namelijk gegarandeerd reacties krijgen van Sony en Fuji fanboys die Olympus/Panasonic onterecht gaan afraden, Terwijl het misschien wel het beste bij jouw wensen past.
Olympus E-M10 heeft erg slechte autofocus. Zeker met telefoto is precieze AF belangrijk omdat de scherptediepte klein is.
Sony heeft een tele-zoom met goede prijs-kwaliteit:
Sony E 55-210mm
Snel, stil, met image stabilizer voor slechts 275 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:35
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:59:
[...]

Olympus E-M10 heeft erg slechte autofocus. Zeker met telefoto is precieze AF belangrijk omdat de scherptediepte klein is.
Sony E 55-210mm
Waar is dit op gebaseerd? Ik heb dit destijds niet gezien in de reviews over de E-M10. Sony adviseren omdat je zelf een Sony hebt is niet erg objectief natuurlijk ;).

[ Voor 7% gewijzigd door VeeGee op 21-03-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:59:
[...]

Sony E 55-210mm
Als je dit soort dingen schrijft onderbouw deze dan aub. Zeker gezien je post historie dat een gekleurd beeld laat zien m.b.t. Sony ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VeeGee schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:18:
[...]

Waar is dit op gebaseerd? Ik heb dit destijds niet gezien in de reviews over de E-M10. Sony adviseren omdat je zelf een Sony hebt is niet erg objectief natuurlijk ;).
Wat ik bedoel is dat die camera alleen CDAF (contrast detect AF) heeft.
https://www.dpreview.com/...oly_em10ii/specifications

PDAF is de nieuwere en snellere techniek. Dit is phase detect AF. Dat is DSLR techniek voor mirrorless camera's. Ik dacht dat dat wel bekend was bij de meeste fotografen.

De Olympus OM10 is op dit forum al vaker besproken als goedkope optie. Daar is ook vermeld dat de AF techniek verouderd is en dat 16 MP erg weinig is anno 2018.

toevoeging: quote uit de review van DPreview
"Not so good for - Video enthusiasts and those who wish to keep moving subjects in focus"

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errenai
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik zal inderdaad maar eens naar een fotografiewinkel gaan om me nog wat extra te laten voorlichten, en mijn wensen op tafel te leggen. Hopelijk kunnen ze me dan goed adviseren.

Nogmaals dank, en als ik nog vragen heb weet ik waar ik ze kan stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:09
Ik heb zelf voor MFT gekozen door het grote aanbod aan lenzen, bodies en accessoires van meerdere fabrikanten, zowel met DSLR grip als in rangefinder-stijl. Er zijn veel erg compacte lenzen wat handig is op reis, en de midrange modellen zijn betaalbaar waardoor ik niet al te bang hoef te zijn voor beschadigingen of diefstal. De beeldkwaliteit en focussnelheid ed. zijn voor mij meer dan voldoende, filmen doe ik nauwelijks.

Dat was overigens voor het succes van de full-frame Sony A7, Sony heeft een tijd lang nauwelijks lenzen uitgebracht voor hun APS-C range en ik had meer vertrouwen in de continuïteit van MFT. Die A7 zit wel in een hele andere prijsrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46

DirtyBird

Praktiserend denker

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:39:
[...]

Wat ik bedoel is dat die camera alleen CDAF (contrast detect AF) heeft.
https://www.dpreview.com/...oly_em10ii/specifications

PDAF is de nieuwere en snellere techniek. Dit is phase detect AF. Dat is DSLR techniek voor mirrorless camera's. Ik dacht dat dat wel bekend was bij de meeste fotografen.

De Olympus OM10 is op dit forum al vaker besproken als goedkope optie. Daar is ook vermeld dat de AF techniek verouderd is en dat 16 MP erg weinig is anno 2018.

toevoeging: quote uit de review van DPreview
"Not so good for - Video enthusiasts and those who wish to keep moving subjects in focus"
Volgens mij gebruikt sony ook gewoon contrast detectie, maar dan icm phase indien nodig.

Voor nauwkeurige focus op lange afstand zul je denk ik hoe dan ook focus peaking moeten gebruiken.
Ik heb een mft, maar vind de lenzen toch nog vrij duur. Als ik een type lens zoek zijn ze vaak goedkoper voor canon en nikon te vinden, al weet ik niet hoe de kwaliteit zich verhoudt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DirtyBird schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:23:
[...]

Volgens mij gebruikt sony ook gewoon contrast detectie, maar dan icm phase indien nodig.

Voor nauwkeurige focus op lange afstand zul je denk ik hoe dan ook focus peaking moeten gebruiken.
Ik heb een mft, maar vind de lenzen toch nog vrij duur. Als ik een type lens zoek zijn ze vaak goedkoper voor canon en nikon te vinden, al weet ik niet hoe de kwaliteit zich verhoudt.
Als de lens geschikt is (99%) dan wordt altijd een combinatie gebruikt omdat het beter werkt.
Eerst wordt PDAF gebruikt om snel in de richting van het gewenste focus punt te bewegen.
Daarna wordt combinatie met CDAF gebruikt om nauwkeurig het laatste stapje te maken.
Ook bij het volgen van een bewegend onderwerp is PDAF handig omdat het info geeft over de richting waarin het onderwerp zich beweegt. Dichterbij of verder weg.
https://www.imaging-resou...ony-a6000/sony-a6000A.HTM
Pagina: 1