Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dunne laptop voor developer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-11 23:04
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk developen. Visual Studio en Oracle VirtualBox met daarin een Linux VM zijn mijn belangrijkste tools.

Wat is je budget?
Ik hoop ergens tussen 1000 en 1500 klaar te zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop gaat vaak mee naar de klant. Compact is belangrijk, maar (paradoxaal) een niet al te klein scherm. Een dunne laptop met 14" of 15" scherm vind ik prettig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Over de jaren heen heb ik altijd goede ervaringen gehad met Japanse laptops. Volgens mij is er nog nooit een Toshiba kapotgegaan (N=4, sommige zijn echt langdurig in gebruik geweest). En ook met Sony Vaio (N=2) goede ervaringen kwa betrouwbaarheid (behalve de accu die wel behoorlijk achteruit zijn gegaan, voor mijn gevoel sneller dan die van de Toshiba's).

Specs:
* core i7-7xxx / 8xxxU of i5-8250U
* 16 GB
* 512 GB SSD

Goede accuduur, niet teveel warmte en bij voorkeur een stille verntilator. En verlicht toetsenbord is ook wel heel fijn.

Ik zit al een tijdje te puzzelen.

2.5 jaar geleden kocht ik voor net boven de 1000 euro een Toshiba Satellite met 15" full HD IPS / i7-5500U / 8GB / 256GB SSD. Geheugen heb ik intussen zelf uitgebreid naar 16 GB.
Dik tevreden, behalve over de bouwkwaliteit. het geheel voelt wat gammel aan, bij openklappen moet je de onderkant tegenhouden omdat de weerstand van het scharnier hoger is dan het gewicht van de laptop. De display heeft een paar pixel-beschadigingen opgelopen (alsof er bij het dichtklappen een zandkorrel tussen display en toetsenbord heeft gezeten, heel vreemd.

Ik zou verwachten op grond van de wet van Moore dat ik in de 1000+ euro prijsklasse nu 16GB en 512GB SSD zou gaan aantreffen. Maar kennelijk zijn dat nog steeds high end specs zoals een paar jaar terug. Want als ik die config invul, kom ik structureel boven de 1500 (en vaak zelfs op 2000+) uit.

Beste antwoord (via t_captain op 21-03-2018 09:02)

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:30
Ik ben tevreden van mijn Zenbook UX550 (15", 16GB, i7-7600HQ), dit zijn de 14" varianten met een U processor. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, al wordt de 430 vermoedelijk de volgende laptop voor mijn vriendin.

pricewatch: Asus ZenBook UX430UN-GV054T-BE (Belgisch model)
pricewatch: Asus ZenBook Flip UX461UA E1112T

Alle reacties

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 19:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

De wet van Moore is al een tijd lang niet meer toepasbaar, in welke vorm dan ook, ontwikkelingen in de procestechnologie gaan langzamer, en op geheugen gebied zijn de prijzen door schaarste al jaren compleet nuts.

Ik zou zelf beginnen met de eis voor de 512gb SSD even te laten voren, net als de 16gb, zoek een chassis wat je aanstaat met een snel genoege CPU, en upgrade dan zelf het werkgeheugen en de SSD naar wat je nodig hebt. Laptops met zo'n i5 kan je voor circa 700-800 wel vinden, prik er 8gb en een SSD in en je zit op 1000-1100

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • Beste antwoord

• bertware
Ik ben tevreden van mijn Zenbook UX550 (15", 16GB, i7-7600HQ), dit zijn de 14" varianten met een U processor. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, al wordt de 430 vermoedelijk de volgende laptop voor mijn vriendin.

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-11 22:44
Eventueel kijken naar een Mi Notebook Pro (importeren)?

nieuws: Xiaomi introduceert Mi Notebook Pro met 15,6"-scherm - update

• t_captain
Die Zenbook lijkt interessant. Ik zie ook een prima reliability (on par met mijn gewaardeerde Sony en Toshiba laptops): https://www.squaretrade.c...ptop_reliability_1109.pdf

Xiaomi heeft wat mij betreft iets te weinig track record. Bovendien is importeren weer extra administratie (buitenlandse BTW). Vraag me ook af hoe je service is geregeld.

Upgraden is (vooral bij conpacte laptops) steeds lastiger. Een SSD gaat meestal nig wel, maar RAM is steeds vaker gesoldeerd en niet-uitbreidbaar. Bovendien, ik wil vaak uitbreiden als midlife upgrade. Heb ooit een Vaio van 4 naar 8 GB uitgebreid en mijn huisidige Toshiba van 8 naar 16. Een volgende computer moet tenninste 16 hebben om te starten, en uitbreidbaar naar 32 zou prettig zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door t_captain op 20-03-2018 20:01 ]

• Coffee2Code
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 09:50
Kijk anders eens naar een Lenovo ThinkPad, mogelijk de T480s?

• t_captain
Aardig apparaat, vooral de accuduur moet goed zijn. Wel rond de 1750 euro met een 512GB SSD.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

bertware schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:24:

Leuk laptopje @t_captain maar de behuizing staat onder stroom tijdens het opladen. Dat is een reden waarom ik de mijne heb teruggestuurd!

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• t_captain
Is dat een exemplarische fout of een structurele fout?

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

t_captain schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:49:
Is dat een exemplarische fout of een structurele fout?
Structureel bij bijna alle asus laptops en alle asus laptops met metalen behuizing. De zenbook flip kan je wel nemen.

• t_captain
Apart. Een serieuze hardware fabrikant heeft toch een afdeling die de kwaliteitsbeleving van de producten controleert. Meer dan ooit is dat een differentiator. Vergelijk bijvoorbeeld hoe een telefoon nu in elkaar zit (rondom gehard glas en metaal met speciale oppervlaktebehandelingen) en 20 jaar geleden (zwart plastic, of toen in opkomst, metallic gespoten plastic. kieren en lasnaden waar je maar keek).

Die flip, die hou ik op de shortlist. Ga hem een keer in het echt bekijken. Verder staan de HP Envy en Dell XPS op het lijstje, en de Toshiba Portege. Ik baal ervar dat de Vaio S niet in ons land wordt gevoerd :)

• bertware
Frozen schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:56:
[...]

Structureel bij bijna alle asus laptops en alle asus laptops met metalen behuizing. De zenbook flip kan je wel nemen.
Hoe merk je dit of ben je hier achter gekomen? Ik typ dit vanop mijn UX550 met aluminium behuizing (te vergelijken met UX410/430) en staat voor zover ik weet toch geen stroom op, ook nog niemand anders die hem soms gebruikt die iets heeft opgemerkt.

@t_captain ik ken ze niet specifiek, maar heb er al goede ervaringen over gehoord en eerder zien passeren in het topic, dus kijk ook eens naar de ThinkPad lijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door bertware op 26-03-2018 13:15 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

bertware schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:14:
[...]

Hoe merk je dit of ben je hier achter gekomen? Ik typ dit vanop mijn UX550 met aluminium behuizing (te vergelijken met UX410/430) en staat voor zover ik weet toch geen stroom op, ook nog niemand anders die hem soms gebruikt die iets heeft opgemerkt.

@t_captain ik ken ze niet specifiek, maar heb er al goede ervaringen over gehoord en eerder zien passeren in het topic, dus kijk ook eens naar de ThinkPad lijn :)
Ik had de ux430 zelf en teruggestuurd (met veel moeite).
zie: De officiële blog van Frozen: ASUS-laptops onder stroom
zie: Laptop 2x gerepareerd, koop ontbinden?

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 26-03-2018 13:19 ]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:46
Heb zelf een Dell precision 5520 (uiterlijk hetzelfde als de XPS). 15” laptop in een 14” behuizing.

Bouwkwaliteit en prestaties zijn super. Accuduur is gemiddeld (ca 4-8 uur afhankelijk van de workload). De laptop had een 256gb PCIe m.2 SSD, heb zelf een kabeltje besteld en er mijn oude 940 PRO SSD bijgedrukt.

Bij het openmaken viel mij op dat alles super makkelijk te upgraden/wisselen is.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• t_captain
De XPS13 met i7 / 16 / 512 zit rond de 1650. Iets meer dan ik had gehoopt, maar het schijnt inderdaad wel een topproduct te zijn.
Pagina: 1