Laptop 2x gerepareerd, koop ontbinden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-07 13:21

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Ik heb een laptop gekocht bij een webshop in mei vorig jaar. Vanaf het begin al problemen met het apparaat, waaronder stroom op de behuizing, ook als er gebruik wordt gemaakt van een geaard stopcontact. Apparaat is dus heel erg weinig gebruikt en dus in goede staat.

Reparatie 1:
Ik heb dus de webshop gemaild met het probleem. Probleem zou opgelost worden door de fabrikant (Asus). Ik stuur mijn laptop dus op naar de fabrikant en de fabrikant stuurt hem terug. Echter: Met schade aan bovenkant en onderkant van laptop, met schade en verzendlabels op mijn laptopdoos (laptopdoos was gewoon "kaal" verstuurd, zonder doos er omheen: terwijl ik de laptopdoos in een kartonnen doos met schuim had verstuurd naar Asus). Asus zegt dat dit normaal is en niet schadelijk is.

Reparatie 2:
Ik heb contact opgenomen en de reparatie ging in overleg met een contactpersoon.
Alleen de schade is hersteld aan de bovenkant en onderkant, maar niet aan de zijkant van de laptop. Daar zit nog altijd een wit puntje. Ook staat er nog steeds stroom op de laptop. Bovendien is de laptop weer in de laptopdoos teruggestuurd zonder doos er omheen.

Het bedrijf waar ik de laptop heb gekocht heeft geen leenlaptop (om de tijd van de reparaties te overbruggen) en zegt dat het wettelijk zo geregeld is dat ze 3x moeten repareren voordat de koop ontbonden kan worden. Ook wilt het bedrijf nu dat ik de laptop naar hen stuur, waarna zij hem gaan testen en door gaan sturen naar Asus. Ik wil echter de koop ontbinden, want ik heb nu al een maand mijn laptop niet fatsoenlijk kunnen gebruiken. Terwijl deze essentieel is voor mijn studie.

Tijdlijn:
26 mei 2017 laptop gekocht
24 november 2017 ik stoorde me voor het eerste erg aan het probleem
10 jan aangemeld per reparatie
2 feb zou laptop afgehaald worden
5 feb laptop daadwerkelijk afgehaald
12 feb laptop ontvangen
tussenperiode: contact gehad met Winkel en Asus
16 feb laptop opgestuurd
27 feb laptop ontvangen

Mag ik de koop nu al ontbinden? Ik wil het liefste van de laptop af. Ik heb er geen vertrouwen meer in dat Asus de laptop in betere staat krijgt (de stroom van de behuizing af weet te krijgen, en mijn laptop niet nog meer beschadigingen geeft).

Ik heb zelf al Consuwijzer gevonden en de rijksoverheid

[ Voor 11% gewijzigd door Frozen op 28-02-2018 23:00 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-08 12:49

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even voor de duidelijkheid; kan je de tijdslijn iets beter inzichtelijk maken?

- datum aankoop
- datum aanmelding reparatie 1
- datum inleveren reparatie 1
- datum teruggave
etc.

Bot gezegd, maar dat is beetje achteraf; reparatie is niet wenselijk. Eigenlijk had je direct de winkel moeten "dwingen" tot een werkbare oplossing en volgens mij geldt zelfs in de eerste 6 tot 12 maanden dat omruil of alternatief produkt een hogere prioriteit behoren te hebben dan repareren.

Anyhow, al zou je nu een derde keer willen laten repareren, dan zou ik even heel duidelijk laten weten aan de verkoper dat je binnen x dagen een oplossing verwacht (redelijkheid, 10 werkdagen??) en als dat niet mogelijk is, dat ze per direct een ontbinding van de koop mogen gaan inzetten.

FYI: heb je ook al telefonisch contact gehad hierover met Asus? Ondanks dat ze fabrikant zijn, is het zomaar mogelijk dat ze niet weten "waarom" de laptop ter reparatie wordt aangeboden. Mijn persoonlijke ervaring met Asus NL is dat ze aanzienlijk harder willen lopen om hun merk & produkten te garanderen dan dat de gemiddelde winkel dat voor je wil doen. Bel ze morgen even, leg de hele zaak uit en vraag of ze willen bekijken/bemiddelen in deze driesprong.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er is iig geen wet die zegt dat ze 3x moeten/mogen repareren.
Ik vermoed wel dat dat iets is wat via een vakvereniging (ik vermoed Uneto/VNI) wordt geregeld/afgesproken tussen winkels onderling want die 3x wordt in tenminste 2 bedrijven die ik ken gehanteerd.

Wat betreft de wet:
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel265 (algemeen)
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel22 (consumentenkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:37:
Even voor de duidelijkheid; kan je de tijdslijn iets beter inzichtelijk maken?

- datum aankoop
- datum aanmelding reparatie 1
- datum inleveren reparatie 1
- datum teruggave
etc.

Bot gezegd, maar dat is beetje achteraf; reparatie is niet wenselijk. Eigenlijk had je direct de winkel moeten "dwingen" tot een werkbare oplossing en volgens mij geldt zelfs in de eerste 6 tot 12 maanden dat omruil of alternatief produkt een hogere prioriteit behoren te hebben dan repareren.

Anyhow, al zou je nu een derde keer willen laten repareren, dan zou ik even heel duidelijk laten weten aan de verkoper dat je binnen x dagen een oplossing verwacht (redelijkheid, 10 werkdagen??) en als dat niet mogelijk is, dat ze per direct een ontbinding van de koop mogen gaan inzetten.

FYI: heb je ook al telefonisch contact gehad hierover met Asus? Ondanks dat ze fabrikant zijn, is het zomaar mogelijk dat ze niet weten "waarom" de laptop ter reparatie wordt aangeboden. Mijn persoonlijke ervaring met Asus NL is dat ze aanzienlijk harder willen lopen om hun merk & produkten te garanderen dan dat de gemiddelde winkel dat voor je wil doen. Bel ze morgen even, leg de hele zaak uit en vraag of ze willen bekijken/bemiddelen in deze driesprong.
Ik heb de tijdlijn aangevuld in de topicstart. :) Ik heb telefonisch contact gehad met Asus en via de email: zij zeggen dat de stroom op de behuizing helemaal geen probleem is en er niets aan wordt gedaan.
In de wet ligt de bewijslast bij de verkoper in de eerste 6 maanden en je hebt 2 maanden om aan te geven dat je product stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:24
Frozen schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:55:
[...]

Ik heb de tijdlijn aangevuld in de topicstart. :) Ik heb telefonisch contact gehad met Asus en via de email: zij zeggen dat de stroom op de behuizing helemaal geen probleem is en er niets aan wordt gedaan.
In de wet ligt de bewijslast bij de verkoper in de eerste 6 maanden en je hebt 2 maanden om aan te geven dat je product stuk is.
(Ik ben geen jurist en ben ook niet aansprakelijk voor eventuele schade d:)b )

Ja dat bewijslast gaat inderdaad na 6 maanden om tenzij je fabrieksgarantie hebt. Dan kan je er direct vanuit gaan dat het een niet conform product is.

Volgens mij mag reparatie niet teveel overlast geven. Wat met je studie duidelijk wel het geval is. Met een leen laptop gaat de overlast een flink stuk naar beneden. Maar daar willen ze niet aan meewerken.

Je kan 3 dingen doen.

1. Akkoord gaan met nog een reparatie.(best voor je bloeddruk maar minder voor je studie).

2. Akkoord gaan met reparatie maar een leen laptop eisen. Dit is immers belangrijk voor je studie.

3. De koop ontbinden en ze officieel in gebreken stellen. En willen ze niet mee werken dagvaarden (dit gaat je in het begin wel iets meer als 100 euro kosten. Maar is terug te vragen in je eis). En gaan ze daar niet in mee dan gaat een rechter een beslissing nemen. En dit kan beide kanten op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:37:
…en volgens mij geldt zelfs in de eerste 6 tot 12 maanden dat omruil of alternatief produkt een hogere prioriteit behoren te hebben dan repareren.
Nee, zeker niet.

De wet is eigenlijk heel duidelijk: de verkopende partij moet de gelegenheid hebben om de afnemer van een deugdelijk product te voorzien. Er staat nergens hoe de verkopende partij dat moet doen of wat de voorkeur heeft.

Uiteraard hebben veel consumenten wél een voorkeur, namelijk een nieuw apparaat wat niet conform is om te ruilen voor een exemplaar die dat wél is. Echter hoeft de verkopende partij daar geen gehoor aan te geven en mag reparatie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:54
Ik heb m'n twijfels of er daadwerkelijk spanning (niet stroom, maar spanning) op de behuizing van het apparaat staat. Die vraag kom je hier wel eens vaker tegen en dan is er vaak een technische verklaring voor te geven en is het geen defect en niet schadelijk.

Dus wat ik mij even afvraag: stel dat het inderdaad geen defect is, dan heb je enkel te maken met de reparatieschade aan het apparaat. Is dat voor jou genoeg reden om de koop te willen ontbinden?
Alleen de schade is hersteld aan de bovenkant en onderkant, maar niet aan de zijkant van de laptop. Daar zit nog altijd een wit puntje.
...klinkt alsof het niet direct ernstig genoeg is om een ontbinding te willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zou adviseren toch aan de derde reparatie mee te werken. Het zou wel eens de vlugste route kunnen zijn.

Raar dat Asus aangeeft dat het normaal is dat een behuizing onder spanning staat. Dat zouden ze dan wat mij betreft duidelijk moeten melden bij de product informatie. Als normale consument zou je dit niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-08 11:22
@Frozen

Vanaf het begin al problemen met het apparaat, waaronder stroom op de behuizing, ook als er gebruik wordt gemaakt van een geaard stopcontact.

Weet je zeker dat het stopcontact daadwerkelijk geaard is?
Heb je het probleem ook als je het probeert bij iemand anders thuis in een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
vanaalten schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:53:
Ik heb m'n twijfels of er daadwerkelijk spanning (niet stroom, maar spanning) op de behuizing van het apparaat staat. Die vraag kom je hier wel eens vaker tegen en dan is er vaak een technische verklaring voor te geven en is het geen defect en niet schadelijk.

Dus wat ik mij even afvraag: stel dat het inderdaad geen defect is, dan heb je enkel te maken met de reparatieschade aan het apparaat. Is dat voor jou genoeg reden om de koop te willen ontbinden?

[...]

Nouja...
Stroom op behuizing, na 2x repareren niet opgelost.
Laptop is tijdens 1 reparatie gemold
Laptop is heel erg belangrijk voor mijn studie
Ik kan al een maand geen gebruik maken van de laptop
Het bedrijf heeft geen leenlaptop
tmtx schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:42:
@Frozen

Vanaf het begin al problemen met het apparaat, waaronder stroom op de behuizing, ook als er gebruik wordt gemaakt van een geaard stopcontact.

Weet je zeker dat het stopcontact daadwerkelijk geaard is?
Heb je het probleem ook als je het probeert bij iemand anders thuis in een geaard stopcontact?
Jazeker, heb het op meerdere stopcontacten geprobeerd, ook die van de TU Delft. Ze hebben het allemaal.
vanaalten schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:53:

[...]

Als het geen defect is, wat is het dan: een feature? :P Enige reden dat er spanning over de behuizing staat is omdat er ergens een component of draadje de behuizing raakt. Dat is een defect, want anders hadden ze het aan moeten geven bij de verkoop. Ze zijn dus gewoon tekortgeschoten. De laptop is eenvoudigweg niet goed gedesignd.

[ Voor 46% gewijzigd door Frozen op 01-03-2018 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08 13:41
Ik ben ook geen expert maar ik had ooit een Apple Titanium Powerbook. De adapter die er bij zat had geen aarde. Ik voelde altijd dat er spanning op stond. Niet dat het pijnlijk was, maar ik voel het bijvoorbeeld ook als ik met mijn pols langs een metalen pan ga, die op een inductieplaat staat, zelfs als de inductieplaat uit staat (maar wel is aangesloten uiteraard). Het voelt meer als een soort van stroefheid..

Als ik met een geaarde draad tegen die laptop kwam, zag je ook kleine vonkjes. Je kon het ook meten met een spanningsmeter (weet de waardes niet meer, is jaren geleden, sorry, maar het was meer dan een paar volt).

Anyway mijn punt is: Sommige apparaten / laptops 'staan onder stroom' zonder dat ze kapot zijn.

Aanvulling: Als dit ook bij dit model laptop zo ontworpen is, gaat omruilen voor een nieuwe daar niet tegen helpen, wil ik maar zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door laptopleon op 01-03-2018 12:46 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Of het echt een defect is durf ik niet zeggen. De behuizing zelf wordt vaak mee aan de massa gelegd. Ik heb zelf een Surfacebook Pro en als deze aan het laden is voel ik ook een potentiaal verschil en ook de macbook op het werk heeft dat effect. Je zal trouwens merken dat vele van die laders geen gebruik maken van de aarding.

En breakers, er is een verschil tussen spanning en stroom. Er zal een spanningsverschil zijn tussen uw potentiaal en dat van de laptop, maar daarom loopt er nog geen stroom door. Het is pas van zodra een elektrisch circuit gesloten wordt dat er een stroom ontstaat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Frozen schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:06:
Als het geen defect is, wat is het dan: een feature? :P Enige reden dat er spanning over de behuizing staat is omdat er ergens een component of draadje de behuizing raakt. Dat is een defect, want anders hadden ze het aan moeten geven bij de verkoop. Ze zijn dus gewoon tekortgeschoten. De laptop is eenvoudigweg niet goed gedesignd.
Zie dit topic: Lekstroom bij dubbel geïsoleerde apparaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Ik heb naar het bedrijf gemaild dat ik de koop wil ontbinden. Hier gaan ze niet in mee omdat ze de overlast acceptabel vinden. Ze zeggen dat een termijn van twee tot drie weken per reparatie normaal is en dit daarom niet het recht biedt om de koop te ontbinden.

Ze gaan extra druk leggen op de reparatie bij Asus zodat hij zo snel mogelijk degelijk gerepareerd wordt.

Iemand nog een mening hierover? Moet ik volhouden dat ik de koop wil ontbinden of de laptop gewoon opsturen, weer een tijdje zonder zitten en geen leen-laptop krijgen?

[ Voor 14% gewijzigd door Frozen op 01-03-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frozen schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:38:
Ik heb naar het bedrijf gemaild dat ik de koop wil ontbinden. Hier gaan ze niet in mee omdat ze de overlast acceptabel vinden. Ze zeggen dat een termijn van twee tot drie weken per reparatie normaal is en dit daarom niet het recht biedt om de koop te ontbinden.

Ze gaan extra druk leggen op de reparatie bij Asus zodat hij zo snel mogelijk degelijk gerepareerd wordt.

Iemand nog een mening hierover? Moet ik volhouden dat ik de koop wil ontbinden of de laptop gewoon opsturen, weer een tijdje zonder zitten en geen leen-laptop krijgen?
Ik zou inderdaad proberen de koop te ontbinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wil je gelijk krijgen of de snelste oplossing?

Gelijk krijgen kan wel eens lang duren als ze niet meewerken.

Hooguit als ze zijn aangesloten bij zo'n geschillencommissie dat je daar nog iets uit kunt halen voordat je het echte juridisch traject in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:33
Frozen schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:38:
[...]
Je kán natuurlijk blijven aandingen op ontbinden, maar wat doe je als ze daar toch niet in meegaan? Ga je dan, met het risico op een proceskostenveroordeling, naar de rechter? Je kan namelijk pas ontbinden als reparatie zonder "ernstige overlast" en binnen een "redelijke termijn" uitblijft. Je bent je laptop pas twee en een halve week kwijt geweest; bij "ernstige overlast" denk ik eerder aan een CV-ketel die midden in de winter de geest geeft dan een laptop die je voor je studie nodig hebt (hier overigens een voorbeeld waarbij 6 weken auto kwijt wél ernstig genoeg was voor ontbinding, maar auto kwijt lijkt me ernstiger dan laptop kwijt).

Je schrijft dat je je in november pas (na 5 maanden gebruik dus) "voor het eerst erg aan het probleem stoorde". Bestond het probleem dan al langer? En voor die tijd stoorde je je er niet aan? Het zou dan best kunnen dat het gebrek überhaupt ontbinding niet rechtvaardigt, maar (hoogstens) prijsvermindering. Een klein lekstroompje is namelijk vrij normaal bij electronica, en het lijkt erop dat je de laptop wel normaal kan gebruiken.

Ik vermoed dat het probleem niet in de laptop zit, maar in de oplader, en dat het probleem met een nieuwe oplader opgelost zou zijn. Je zou kunnen voorstellen dat ze alleen de oplader vervangen, en kijken of het daarmee opgelost is. Je zou ook zelf ergens een lader (liefst ander type) kunnen bestellen, eventueel terugsturen onder koop op afstand als dat het probleem niet oplost, en anders voorstellen dat zij de lader voor je betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De sticky geeft al vrij veel info. Er is geen wettelijk voorschrift voor 3x reparatie en Uneto VNI is niet bepalend. Wat ik zou doen is met de winkel afspreken dat de reparatie dit keer goed is en zo niet, dat je kan ontbinden. Dan heb je relatief snel resultaat en een afspraak voor de toekomst.

De winkel zal veel makkelijker die afspraak accepteren omdat mensen graag *nu* van dingen af zijn. Zo weet je in ieder geval dat het niet eindeloos voortduurt.

De stelling van de winkel dat 2-3 weken geen overlast is, zou eventueel als redelijk gezien kunnen worden als het om een enkele reparatie gaat. Heb je meerdere reparaties om hetzelfde probleem op te lossen, dan is de conclusie dat de overlast er is van initeel waarnemen van het probleem tot definitieve oplossing. De winkel kan dan niet volhouden dat dat redelijk is en dat het niet nodig is meer te doen om die overlast te beperken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-08 09:13
Wat als je de stekker omdraait, ik meen dat ergens gelezen te hebben dat het wel vaker spanning op een behuizing staat meen iets van 110-115 volt als je dan de stekker omdraaide was het weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28

MrMonkE

★ EXTRA ★

Een laptop gebruikt toch een adapter die het omzet naar gelijkspanning. Dan kan het nooit afhankelijk zijn van het stopcontact. Het lijkt mij heeeeeeeeeeel sterk dat ze de aarde via de voeding aan de laptop doorlinken om je chassis van je laptop te aarden.

Heb je al eens een andere voeding geprobeerd?
Misschien ligt het daar wel aan, of gaat die voeding ook mee op reparaties? (Misschien gebruiken ze hem niet bij reparaties?)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Wat @MrMonkE zegt.

Heb dit probleem eerder meegemaakt in ver verleden. Laptop meerdere malen laten repareren voor eenzelfde probleem. Echter nooit de adapter bekeken en in reparatiecentrum bleken ze een eigen adapter te gebruiken. Adapter van andere (zelfde type) laptop gepakt en probleem verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:56:
De sticky geeft al vrij veel info. Er is geen wettelijk voorschrift voor 3x reparatie en Uneto VNI is niet bepalend. Wat ik zou doen is met de winkel afspreken dat de reparatie dit keer goed is en zo niet, dat je kan ontbinden. Dan heb je relatief snel resultaat en een afspraak voor de toekomst.

De winkel zal veel makkelijker die afspraak accepteren omdat mensen graag *nu* van dingen af zijn. Zo weet je in ieder geval dat het niet eindeloos voortduurt.

De stelling van de winkel dat 2-3 weken geen overlast is, zou eventueel als redelijk gezien kunnen worden als het om een enkele reparatie gaat. Heb je meerdere reparaties om hetzelfde probleem op te lossen, dan is de conclusie dat de overlast er is van initeel waarnemen van het probleem tot definitieve oplossing. De winkel kan dan niet volhouden dat dat redelijk is en dat het niet nodig is meer te doen om die overlast te beperken.
Ik: Bedankt, ik heb hem gemaild dat een volgende reparatie goed moet zijn en anders ontbind ik de overeenkomst.

Hij: Vervolgens stuurt hij terug dat de laptop nog maar 1x gerepareerd is aan het hoofdprobleem. De tweede keer hebben ze hem alleen maar gerepareerd vanwege de door Asus ontstane schade. Daarom is hij eigenlijk nog maar 1x gerepareerd.

Ik: De reparatie van de tweede keer is gegaan in overleg met een Asus medewerker: Ik heb hem gemaild over dat het probleem nog steeds aanwezig was en hij bevestigt dat in zijn mail door te zeggen "jammer dat het probleem nog steeds niet is opgelost". Vervolgens zou de Asus medewerker het doorzetten. Het is dus niet mijn schuld. Bovendien heeft het bedrijf mijn mail zelf ook doorgestuurd naar Asus (heb ik ook bewijs van).

hij: Laten we afspreken dat we de notebook doorsturen naar asus en de reparatie afwachten. Mocht na deze reparatie de klacht niet verholpen zijn dan bespreken we samen wat de verdere stappen zijn.

Kortom:
Eerst scheept hij me af met: In de wet staat 3x repareren
Vervolgens zegt hij: we hebben eigenlijk nog maar 1x gerepareerd in plaats van twee keer
en nu zegt hij: We zien wel wat er gebeurt en gaat niet in op mijn verzoek.

Moet ik hem nu vertellen dat we: Nog 1x gaan repareren en indien dit niet lukt de overeenkomst wordt ontbonden en anders de overeenkomst per direct wordt ontbonden?

[ Voor 17% gewijzigd door Frozen op 02-03-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-08 15:59

LankHoar

Langharig tuig

Het is mij niet helemaal duidelijk of je de laptop nu in bezit hebt of dat die bij verkoper of Asus ligt? Wanneer ik dit zo lees kun je de koop al ontbinden. Immers zijn er een paar reparatie pogingen geweest en ondervind je ook nog eens overlast door het missen van de laptop. Bovendien heb je weinig vertrouwen in een goede oplossing, vooral gezien de wisselende berichten (wet zou 3x repareren voorschrijven en dit is de 3e x, vervolgens is het maar 1x etc.). Ik zou dus die voorbeeldbrief erbij pakken, aanpassen aan je situatie, en deze opsturen naar de verkoper.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
LankHoar schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:30:
Het is mij niet helemaal duidelijk of je de laptop nu in bezit hebt of dat die bij verkoper of Asus ligt? Wanneer ik dit zo lees kun je de koop al ontbinden. Immers zijn er een paar reparatie pogingen geweest en ondervind je ook nog eens overlast door het missen van de laptop. Bovendien heb je weinig vertrouwen in een goede oplossing, vooral gezien de wisselende berichten (wet zou 3x repareren voorschrijven en dit is de 3e x, vervolgens is het maar 1x etc.). Ik zou dus die voorbeeldbrief erbij pakken, aanpassen aan je situatie, en deze opsturen naar de verkoper.
De laptop ligt momenteel bij mij, maar ik zit er echt aan te denken om ze een brief te sturen waarin ik ontbinding eis aangezien ik niet denk dat we eruit komen.

@Verwijderd Ik heb mijn bericht hierboven aangepast met nieuwe informatie. Het is wel duidelijk dat ik ze nu kan vertellen dat we wegens gebrek aan vertrouwen of gaan repareren en dat het goed is, of de koop wordt ontbonden. Zo niet, dat de koop per direct wordt ontbonden. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frozen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:43:
[...]

De laptop ligt momenteel bij mij, maar ik zit er echt aan te denken om ze een brief te sturen waarin ik ontbinding eis aangezien ik niet denk dat we eruit komen.

@Verwijderd Ik heb mijn bericht hierboven aangepast met nieuwe informatie. Het is wel duidelijk dat ik ze nu kan vertellen dat we wegens gebrek aan vertrouwen of gaan repareren en dat het goed is, of de koop wordt ontbonden. Zo niet, dat de koop per direct wordt ontbonden. Toch?
Waarom post je eigenlijk zulke onduidelijke berichten, Communiceer je ook zo met de verkoper en Asus ?

Hou het kort en duidelijk, en blijf bij je standpunt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Frozen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:43:
[...]

Ik zou het harder stellen:
---
Ik heb geprobeerd op redelijke wijze afspraken te maken, ondanks dat u claims doet over wettelijke opname van 3 reparaties die nadrukkelijk NIET waar zijn. Mijn redelijkheid wordt na eerst een leugen nu beantwoordt met verder afschepen.

Mijn standpunt is daarom veranderd; u hebt 14 dagen de laptop in conforme staat op te leveren. Komt u dit niet na, dan volgt ingebrekestelling. Bij uitblijven van een passende reactie daarop volgt zonder verdere communicatie dagvaarding. Alle kosten zullen op u worden verhaald.

*dit* is namelijk *wel* hoe het wettelijk geregeld is. Het lijkt mij dat u enige bijscholing nodig heeft over de wettelijke kant van de zaak. Als u mij geen keuze laat, dan is er geen andere optie dan u door de rechter te laten onderwijzen.
----

Er zijn hier mensen met ervaring in ingebrekestelling en dagvaarding. Als het zo ver komt, laat het hier dan even weten. Trouwens, als de winkel denkt het beter te weten, verwijs ze eventueel naar dit topic, dan mogen ze uitleggen waar ze hun claims op baseren want dan hebben ze een ander wetboek dan wij.

Ik denk dat de tijd voorbij is je te laten afschepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sypie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:28:
... Er staat nergens hoe de verkopende partij dat moet doen of wat de voorkeur heeft. ...
Op zich staat dat er wel: de koper mag kiezen, alleen onder bepaalde voorwaarden hoeft die keuze niet te worden gevolgd, daaruit blijkt dat de wens van de koper de voorkeur heeft.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:53:
...
Lijkt me ook

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 05-03-2018 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
begintmeta schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:53:
[...]

Op zich staat dat er wel: de koper mag kiezen, alleen onder bepaalde voorwaarden hoeft die keuze niet te worden gevolgd, daaruit blijkt dat de wens van de koper de voorkeur heeft.

[...]

Lijkt me ook
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:53:
[...]

Ik zou het harder stellen:
---
Ik heb geprobeerd op redelijke wijze afspraken te maken, ondanks dat u claims doet over wettelijke opname van 3 reparaties die nadrukkelijk NIET waar zijn. Mijn redelijkheid wordt na eerst een leugen nu beantwoordt met verder afschepen.

Mijn standpunt is daarom veranderd; u hebt 14 dagen de laptop in conforme staat op te leveren. Komt u dit niet na, dan volgt ingebrekestelling. Bij uitblijven van een passende reactie daarop volgt zonder verdere communicatie dagvaarding. Alle kosten zullen op u worden verhaald.

*dit* is namelijk *wel* hoe het wettelijk geregeld is. Het lijkt mij dat u enige bijscholing nodig heeft over de wettelijke kant van de zaak. Als u mij geen keuze laat, dan is er geen andere optie dan u door de rechter te laten onderwijzen.
----

Er zijn hier mensen met ervaring in ingebrekestelling en dagvaarding. Als het zo ver komt, laat het hier dan even weten. Trouwens, als de winkel denkt het beter te weten, verwijs ze eventueel naar dit topic, dan mogen ze uitleggen waar ze hun claims op baseren want dan hebben ze een ander wetboek dan wij.

Ik heb aan hen vermeld dat ze 14 dagen (vanaf vandaag) de tijd hebben de laptop naar conforme staat te brengen of de koop te ontbinden. Zo niet zal ingebrekestelling volgen. De laptop is vandaag opgestuurd.

Ik heb nog maar niet gedreigd met dagvaarding, omdat ik denk dat ze dan nog minder graag willen ontbinden. Ik was ook in de veronderstelling dat dreiging met ingebrekestelling genoeg zou zijn om "onze" termijn van 14 dagen bij te staan en ze verstandig genoeg zijn de koop voor die tijd te ontbinden. Aangezien dit de derde keer en volgens zijn eigen gelul hierna ontbinding volgt. Ik denk dat hij dan wel snapt dat bij verdere escalatie de rechter gehakt van ze maakt. Ik ben nu vanuit elk opzicht meer dan redelijk geweest. :)

Ze vergoeden in ieder geval de verzendkosten (als het gebrek wordt gevonden).

Ik zal een update plaatsen op het moment dat er informatie is om te delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 05-03-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Update 8-3-2018:
Het bedrijf heeft de klacht geconstateerd. Ze hebben contact gehad met Asus en zij zeggen dat er een tintelende sensatie kan worden gevoeld wanneer de notebook aangesloten is op de lader, doordat de lader niet geaard is. Dit is niet gevaarlijk voor de gebruiker of interne componenten. Zij gaven als tip een geaarde adapter te proberen of de plug van de lader van schildersplakband te voorzien. Ze hebben beiden geprobeerd maar zonder resultaat.

Het belangrijkste is volgens het bedrijf waarvan ik de laptop heb gekocht, dat Asus het niet als defect ziet en als eigenschap van de laptop beschouwd, dit is meer bij Asus notebooks met metalen behuizing. Asus behandelt de garantie daarom niet.

Het bedrijf begrijpt dat de laptop hiermee mogelijk niet aan mijn verwachtingen voldoet. Het vervelende in deze zaak is volgens de webshop dat dit pas ruim een half jaar na aankoop bij de webshop gemeld is, waardoor de laptop ook langere tijd gebruikt is en dit ondertussen een gebruikt product betreft.

Ze willen in deze zaak met mij meedenken en op zoek gaan naar een gezamelijke oplossing. Maandag is de productspecialist weer aanwezig en zullen ze overleggen wat ze voor mij kunnen betekenen.
--------------
Mijn punten:
  • Ook al had ik ze een maand na aankoop op de hoogte gesteld het blijft een gebruikt product
  • Probleem is daadwerkelijk ontdekt binnen de eerste 6 maanden garantie.
  • Probleem is vanaf datum van ontdekking binnen een termijn van 2 maanden gemeld bij het bedrijf
  • Laptop is amper gebruikt zoals je kunt zien aan de foto's en daarom nog in nieuwstaat. Zelfs de doos, boekjes et cetera zijn nog aanwezig.
  • Laptop heeft bij reparatie bij Asus een volledig nieuwe en krasloze boven en onderkant ontvangen.
Moet ik genoegen nemen met gedeeltelijke ontbinding, of is het redelijk dat ik het volledige bedrag terugkrijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

Het zou ze sieren om een mooi doosje chocolade te sturen en een sorry voor het ongemak kaartje.

Enorm zonde dat ze niet het technisch inzicht hadden om je bij het eerste contact (~7mnd na aankoop) te informeren over de wondere wereld van de elektronica.

Maar verder doorgaan over een product wat naar behoren functioneert en je nu van de hoed en rand weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
@Verwijderd We hebben een reactie.

Het bedrijf zegt het volgende:
Het probleem is een producteigenschap bij nagenoeg alle laptops met metalen behuizing. Asus geeft aan dat dit niets te maken heeft met een defect of een loszittend onderdeel dat de behuizing raakt. Vervolgens linken ze naar dit topic: Statisch gevoel bij aanraking laptop

Ook zeggen ze dat het omruimen voor een ander exemplaar niets zal veranderen. Asus heeft hiermee volgens hen dus gelijk door aan te geven dat het geen defect is maar een eigenschap van dit product en het daarom ook niet kan verhelpen. Het verschijnsel is niet schadelijk voor de gebruiker en de interne componenten.

Ten slotte zeggen ze dat ik er maar genoegen mee moet nemen omdat het alleen tijdens het opladen is en deze laptop over een krachtige accu beschikt en hier daarom makkelijk omheen te werken is. De laptop kan een volle werkdag op de accu draaien, zeker wanneer ik deze in een pauze zou opladen. Omdat het geen defect is kan het niet verholpen worden en ze kunnen daarom geen verdere actie ondernemen.
--------------

Ik ga ze een link sturen naar dit topic en ze vertellen dat het product zelf een designfout bezit aangezien laptops van HP en anderen dit probleem niet hebben. Ze hadden bij Asus gewoon een geaarde adapter moeten bijleveren, want ik erger me enorm. Het product is non-conform aangezien ik dit voor koop niet had kunnen weten.

Edit: Volgens het bedrijf kan de laptop tot een dag op een volle accu werken. Ga ik ermee gamen of noem het maar op, is het apparaat zo leeg. Daarbij heb ik niet altijd toegang tot een oplaadpunt, ook niet in de pauze. Ook is de doos nog steeds beschadigd.

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen op 12-03-2018 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frozen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:19:

Het probleem is een producteigenschap bij nagenoeg alle laptops met metalen behuizing. Asus geeft aan dat dit niets te maken heeft met een defect of een loszittend onderdeel dat de behuizing raakt. Vervolgens linken ze naar dit topic: Statisch gevoel bij aanraking laptop

Ook zeggen ze dat het omruimen voor een ander exemplaar niets zal veranderen. Asus heeft hiermee volgens hen dus gelijk door aan te geven dat het geen defect is maar een eigenschap van dit product en het daarom ook niet kan verhelpen. Het verschijnsel is niet schadelijk voor de gebruiker en de interne componenten.

Ten slotte zeggen ze dat ik er maar genoegen mee moet nemen omdat het alleen tijdens het opladen is en deze laptop over een krachtige accu beschikt en hier daarom makkelijk omheen te werken is. De laptop kan een volle werkdag op de accu draaien, zeker wanneer ik deze in een pauze zou opladen. Omdat het geen defect is kan het niet verholpen worden en ze kunnen daarom geen verdere actie ondernemen.
--------------

Ik ga ze een link sturen naar dit topic en ze vertellen dat het product zelf een designfout bezit aangezien laptops van HP en anderen dit probleem niet hebben. Ze hadden bij Asus gewoon een geaarde adapter moeten bijleveren, want ik erger me enorm. Het product is non-conform aangezien ik dit voor koop niet had kunnen weten.
(rode) opmerking is ook om je te schamen zeg.

Je hebt gelijk @Frozen door een geaarde adapter/lader te leveren lijkt het in mijn ogen ook verholpen.
(tegenwoordig) moet alles met dunne slanke kabels en stekkers (makkelijk op te bergen) Je zou kunnen voorstellen één geschikte (org.Asus) geaarde adapter/lader te leveren, en anders de koop te ontbinden zoals eerder is geadviseerd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Frozen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:19:

Klinkt wel een beetje zoals ik het ook al schreef (vanaalten in "Laptop 2x gerepareerd, koop ontbinden?").

Echter, als het geen defect is, waarom is er dan gerepareerd (met schade aan behuizing tot gevolg)?

--------------

Het product is volgens mij wel conform, want Asus stelt dat dit een niet-schadelijke eigenschap van het product is. Als alle laptops van dit type deze eigenschap hebben, is jouw laptop conform de rest van de serie, dus is niet-conform is volgens mij niet correct.

Het voldoet wellicht niet aan jouw verwachting, maar ik denk dat je daarvoor de twee weken koop-op-afstand had moeten gebruiken: in die periode had je dit kunnen merken en op grond daarvan de koop ongedaan moeten maken.

Nou ben ik geen jurist, maar zoals ik(!) het zie heb je weinig opties anders dan een laatste reparatie om de overgebleven beschadigingen aan de zijkant op te lossen - want dat is nog steeds een vreemd verhaal, er is geen defect en dan toch het apparaat openmaken en beschadigen.
Edit: Volgens het bedrijf kan de laptop tot een dag op een volle accu werken. Ga ik ermee gamen of noem het maar op, is het apparaat zo leeg.
Dan is de vraag: wat bedoeld men met 'tot een dag' en 'werken': Mag je redelijkerwijs verwachten 24 uur lang full-time video op hoge resolutie te kijken? Of 8 uur licht kantoorwerk?
Daarbij heb ik niet altijd toegang tot een oplaadpunt, ook niet in de pauze. Ook is de doos nog steeds beschadigd.
Je koopt een laptop, lijkt mij dat de laptop het product is en dat de doos er omheen zit als bescherming van het product - dus of je heel veel kan eisen qua doos weet ik niet.

Maar ik gok dat je al helemaal vastzit in het 'ik wil er van af!' en niet zo openstaat voor argumenten de andere kant op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:48:
[...]

Klinkt wel een beetje zoals ik het ook al schreef (vanaalten in "Laptop 2x gerepareerd, koop ontbinden?").

Echter, als het geen defect is, waarom is er dan gerepareerd (met schade aan behuizing tot gevolg)?

[...]

Het product is volgens mij wel conform, want Asus stelt dat dit een niet-schadelijke eigenschap van het product is. Als alle laptops van dit type deze eigenschap hebben, is jouw laptop conform de rest van de serie, dus is niet-conform is volgens mij niet correct.

Het voldoet wellicht niet aan jouw verwachting, maar ik denk dat je daarvoor de twee weken koop-op-afstand had moeten gebruiken: in die periode had je dit kunnen merken en op grond daarvan de koop ongedaan moeten maken.

Nou ben ik geen jurist, maar zoals ik(!) het zie heb je weinig opties anders dan een laatste reparatie om de overgebleven beschadigingen aan de zijkant op te lossen - want dat is nog steeds een vreemd verhaal, er is geen defect en dan toch het apparaat openmaken en beschadigen.

[...]
Dan is de vraag: wat bedoeld men met 'tot een dag' en 'werken': Mag je redelijkerwijs verwachten 24 uur lang full-time video op hoge resolutie te kijken? Of 8 uur licht kantoorwerk?
[...]

Je koopt een laptop, lijkt mij dat de laptop het product is en dat de doos er omheen zit als bescherming van het product - dus of je heel veel kan eisen qua doos weet ik niet.

Maar ik gok dat je al helemaal vastzit in het 'ik wil er van af!' en niet zo openstaat voor argumenten de andere kant op...
Het gaat erom dat de laptop non-conform is, ze geven zelf zelfs aan dat de klacht geconstateerd is en dat ze bovendien snappen dat de laptop niet aan mijn verwachtingen voldoet. In 7:17 BW lid 2 staat:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
De laptop was €912,5 en daarmee zeker niet goedkoop. Ik mocht verwachten dat de zaak de eigenschappen bezat die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan ik de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Dit lijkt mij dus dat het apparaat geaard was. Immers hoefde ik er niet aan te twijfelen dat ik bij gebruik van een laptop geen last kreeg van tintelende vingers, toch? Als ik had geweten dat de laptop mijn vingers liet tintelen had ik natuurlijk deze laptop niet gekocht, maar was ik voor een HP gegaan of een laptop zonder metalen behuizing. Vanwege het blauw leek er ook gewoon verf op te zitten. Als de verkoper mij had gewaarschuwd dat ik tintelende vingers kreeg bij gebruik van deze laptop had ik de laptop ook niet gekocht natuurlijk.

Ik heb de rechtsbijstand ingeschakeld.
Rechtsbijstand zegt dat je 3x moet vragen om reparatie, omdat de rechter anders niet vind dat je genoeg kansen hebt gegeven. Ze hebben nu ondertussen al 3x gerepareerd. Ik heb nu een aangetekende brief gestuurd omdat dat werd aangeraden door de rechtsbijstand met 14 dagen om het gebrek te herstellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Frozen op 12-03-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Frozen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:06:
[...]

Het gaat erom dat de laptop non-conform is, ze geven zelf zelfs aan dat de klacht geconstateerd is en dat ze bovendien snappen dat de laptop niet aan mijn verwachtingen voldoet.
Klacht geconstateerd en niet aan verwachtingen voldoet is niet hetzelfde als non-conform. Klacht geconstateerd betekent alleen maar: jij klaagt over tinteling bij aanraken en men bevestigd dat dat inderdaad het geval is --> klacht geconstateerd.
Daarna leest men je brief dat jij andere verwachtingen had --> snappen ze.
Dat men daarna stelt dat dit tintelen een eigenschap is van dit type laptop, daarmee zeggen ze zoveel als dat het een producteigenschap is - en stellen ze dus eigenlijk dat jouw laptop, hoewel die niet aan je verwachting voldoet, hoewel die gedrag heeft waar jij over klaagt, is die wel conform alle andere laptops van dat type.
In 7:17 BW lid 2 staat:
[...]

De laptop was €912,5 en daarmee zeker niet goedkoop. Ik mocht verwachten dat de zaak de eigenschappen bezat die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan ik de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Dit lijkt mij dus dat het apparaat geaard was.
Nee, lijkt mij niet. Aarding van apparaten is nodig of wordt geëist als het apparaat niet dubbel-geisoleerd is. Vraag mij niet hoe het zit (ik verwijs graag door naar eerdere topic-verwijzingen), maar blijkbaar kan een dubbel-geisoleerd apparaat toch zo'n tinteling laten voelen.
Immers hoefde ik er niet aan te twijfelen dat ik bij gebruik van een laptop geen last kreeg van tintelende vingers, toch? Als ik had geweten dat de laptop mijn vingers liet tintelen had ik natuurlijk deze laptop niet gekocht, maar was ik voor een HP gegaan of een laptop zonder metalen behuizing. Vanwege het blauw leek er ook gewoon verf op te zitten. Als de verkoper mij had gewaarschuwd dat ik tintelende vingers kreeg bij gebruik van deze laptop had ik de laptop ook niet gekocht natuurlijk.
Ik kan niet beoordelen hoe hevig die tinteling is, of je overdrijft of dat je daadwerkelijk flinke schokken ondergaat, maar juist voor dat soort eigenschappen, die je niet uit een brochure kan halen, is die wet koop-op-afstand en de zichtperiode. Dus als je dan NA die zichtperiode aankomt met dat het apparaat niet aan je verwachtingen voldoet - eh, ja, dan wordt het een heel lastig verhaal.
Ik heb de rechtsbijstand ingeschakeld.
Rechtsbijstand zegt dat je 3x moet vragen om reparatie, omdat de rechter anders niet vind dat je genoeg kansen hebt gegeven. Ze hebben nu ondertussen al 3x gerepareerd. Ik heb nu een aangetekende brief gestuurd omdat dat werd aangeraden door de rechtsbijstand met 14 dagen om het gebrek te herstellen.
Ga er maar van uit dat op dit moment de rechtsbijstand nog op jouw woord afgaat dat het apparaat non-conform is. Ze zullen geen expert van elektrische apparaten en laptops erbij gehaald hebben. De adviezen die ze geven zijn standaard-adviezen die de RB nog geen tijd of geld kosten en, indien jij gelijk hebt, prima beginstappen zijn. Kan zomaar zijn dat de RB na een consult met een expert tot de conclusie komt dat je geen zaak hebt.

Desondanks: ik hoop voor je dat er een bevredigende oplossing uit komt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:07:
[...]

Klacht geconstateerd en niet aan verwachtingen voldoet is niet hetzelfde als non-conform. Klacht geconstateerd betekent alleen maar: jij klaagt over tinteling bij aanraken en men bevestigd dat dat inderdaad het geval is --> klacht geconstateerd.
Daarna leest men je brief dat jij andere verwachtingen had --> snappen ze.
Dat men daarna stelt dat dit tintelen een eigenschap is van dit type laptop, daarmee zeggen ze zoveel als dat het een producteigenschap is - en stellen ze dus eigenlijk dat jouw laptop, hoewel die niet aan je verwachting voldoet, hoewel die gedrag heeft waar jij over klaagt, is die wel conform alle andere laptops van dat type.

[...]

Nee, lijkt mij niet. Aarding van apparaten is nodig of wordt geëist als het apparaat niet dubbel-geisoleerd is. Vraag mij niet hoe het zit (ik verwijs graag door naar eerdere topic-verwijzingen), maar blijkbaar kan een dubbel-geisoleerd apparaat toch zo'n tinteling laten voelen.

[...]

Ik kan niet beoordelen hoe hevig die tinteling is, of je overdrijft of dat je daadwerkelijk flinke schokken ondergaat, maar juist voor dat soort eigenschappen, die je niet uit een brochure kan halen, is die wet koop-op-afstand en de zichtperiode. Dus als je dan NA die zichtperiode aankomt met dat het apparaat niet aan je verwachtingen voldoet - eh, ja, dan wordt het een heel lastig verhaal.
[...]

Ga er maar van uit dat op dit moment de rechtsbijstand nog op jouw woord afgaat dat het apparaat non-conform is. Ze zullen geen expert van elektrische apparaten en laptops erbij gehaald hebben. De adviezen die ze geven zijn standaard-adviezen die de RB nog geen tijd of geld kosten en, indien jij gelijk hebt, prima beginstappen zijn. Kan zomaar zijn dat de RB na een consult met een expert tot de conclusie komt dat je geen zaak hebt.

Desondanks: ik hoop voor je dat er een bevredigende oplossing uit komt. :)
Het bedrijf betaalt mij driekwart van de prijs van de laptop terug en daarmee is er gedeeltelijke ontbinding tot stand gekomen. Zij blij met een amper gebruikte laptop van 680 euro (die ze mogelijk weer met wat winst kunnen verkopen) en ik blij met geld, want dan kan ik een laptop kopen die hier geen last van heeft. We zijn tot deze conclusie gekomen nadat ik ze de ingebrekestelling heb gestuurd. Lijkt mij een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Netjes van het bedrijf. Welke webshop gaat het om? Want zoals ik het zie hadden ze dit niet hoeven te doen, behalve voor klanttevredenheid - lijkt mij een aanrader als ik zelf een nieuwe laptop nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:59:
Netjes van het bedrijf. Welke webshop gaat het om? Want zoals ik het zie hadden ze dit niet hoeven te doen, behalve voor klanttevredenheid - lijkt mij een aanrader als ik zelf een nieuwe laptop nodig heb.
Die naam noem ik hier expres niet, het spijt me. :) Misschien kom je erachter als ik binnenkort een shopreview ga schrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Frozen op 13-03-2018 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-08 15:59

LankHoar

Langharig tuig

Jammer dat ze waardemindering in rekening hebben gebracht. Volgens mij heb je wettelijk gezien gewoon recht op 100% vergoeding. Echt zuur voor jou ook dat nalatigheid van Asus jou nu een dikke 200 euro kost. Wat zei je rechtsbijstand daar van?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is er voor een 200 euro geen geaarde adapter te koop voor deze laptop?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem zal niet eens in wel of niet geaard zitten. Sterker nog een geaarde behuizing heeft ook weer zijn nadelen. Weet niet of statische elektriciteit als fijn ervaren wordt maar een geaard apparaat kan ook een flinke klap geven :). Tevens is een aarde ook vaak niet 100% nul. Er mogen kleine lekstromen lopen die juist dit soort problemen kunnen veroorzaken.

Meestal is het echter de schakelende voeding die het tintelen veroorzaakt door het snelle schakelen van de spanning. Er zijn zeer veel laptops die dit probleem hebben en de ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
LankHoar schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:02:
Jammer dat ze waardemindering in rekening hebben gebracht. Volgens mij heb je wettelijk gezien gewoon recht op 100% vergoeding. Echt zuur voor jou ook dat nalatigheid van Asus jou nu een dikke 200 euro kost. Wat zei je rechtsbijstand daar van?
Naar mijn mening ook. De rechtsbijstand zei dat ze een specialist wilden regelen om dit te onderzoeken. Toen heb ik gezegd als ik 800 euro voor de laptop kreeg ik tevreden was. De rechtsbijstand heeft toen het verschil +- 120 euro aan mij vergoed. Hierdoor kon ik snel een nieuwe laptop kopen. :)
Falcon schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:29:
Is er voor een 200 euro geen geaarde adapter te koop voor deze laptop?
Het bedrijf heeft zelf al gezocht en gekeken of het op te lossen was, maar nee.
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:27:
Het probleem zal niet eens in wel of niet geaard zitten. Sterker nog een geaarde behuizing heeft ook weer zijn nadelen. Weet niet of statische elektriciteit als fijn ervaren wordt maar een geaard apparaat kan ook een flinke klap geven :). Tevens is een aarde ook vaak niet 100% nul. Er mogen kleine lekstromen lopen die juist dit soort problemen kunnen veroorzaken.

Meestal is het echter de schakelende voeding die het tintelen veroorzaakt door het snelle schakelen van de spanning. Er zijn zeer veel laptops die dit probleem hebben en de ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander.
Het voelde inderdaad ook als een oscillerende spanning en daarmee een wisselspanning. Er zijn inderdaad een hoop laptops met dit probleem, echter lijken het bij de mediamarkt eigenlijk alleen de ASUS laptops te zijn vreemd genoeg.

[ Voor 47% gewijzigd door Frozen op 24-03-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Qua begrippen blinkt je verhaal niet echt uit.
  • op een behuizing (maar dan ook nergens op) staat stroom, maar spanning. Stroom gaat lopen omdat er spanning op staat, net zoiets als een vol vat dat leeg kan lopen, maar een leeg vat niet.
  • volgens mij is geen enkele laptop voorzien van een adapter met randaarde.
Normaal gesproken wordt de wisselspanning van je stopcontact opgezet in gelijkspanning voor de laptop (zeg 230V AC naar 18V DC). In principe zou 1 lijn van je AC (ongeveer) 0 volt moeten zijn. Dat is gelijk aan de 'aarde'. Jouw voeten staan op de grond (=aarde) en spanning op de buitenkant van een laptop kun je alleen voelen als jij geleidt. D.w.z. droog weer, al dan niet sokken aan, statische energie(bijv. a.g.v. vloerbedekking) kun je allemaal voelen.

Als jij eerst iets als de radiator van de CV beetpakt, ben je je eigen statische energie kwijt. Als je dan nog tintelen voelt, dan moet dat te meten zijn met een simpele multimeter.

Of je 0-leiding van het AC net echt 0 is, hangt per plek af. Niet ieder dorp/stad is dat gelijk (maar vaak wel in 1 regio is alles hetzelfde).

Aarding heeft alleen nut als je een adapter hebt met aardeaansluiting (op de AC kant) en de DC kant op je laptop 3 aansluitingen heeft. Dat laatste is volgens mij nooit het geval (verschil tussen klasse I en klasse II apparaten, zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_veiligheidsklasse).

[ Voor 11% gewijzigd door kdekker op 28-03-2018 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@kdekker even inhaken hierop als een elektronica man.

Vrijwel alle laptop adapters hebben een 3 politie stekker dus met rand aarde. Of deze ook gebruikt wordt zal van het interne deel afhangen. Daarnaast kan een stekker aan de laptop zijde prima meerdere contacten hebben maar veelal wordt de min als massa gebruikt bij DC spanningen.

Als een adapter en schakelende voeding goed ontworpen is zal deze nagenoeg geen inspanning geven echter zijn er marges op wettelijk gezien daar dat volledig nul niet mogelijk is. Het apparaat moet volgens de DE gekeurd worden en aangezien er radio apparatuur in zit ook op emc.

De problemen die TE vermeld zijn dan ook veelal niet aarde gerelateerd. Maar een oscillerende voeding probleem. Het oplossen daarvan kan zeer kostbaar zijn en zeer lastig. Tegenwoordig wordt veel elektronica ontworpen op basis van kosten niet op basis van hoge kwaliteit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:21:
@kdekker even inhaken hierop als een elektronica man.

Vrijwel alle laptop adapters hebben een 3 politie stekker dus met rand aarde. Of deze ook gebruikt wordt zal van het interne deel afhangen. Daarnaast kan een stekker aan de laptop zijde prima meerdere contacten hebben maar veelal wordt de min als massa gebruikt bij DC spanningen.

Als een adapter en schakelende voeding goed ontworpen is zal deze nagenoeg geen inspanning geven echter zijn er marges op wettelijk gezien daar dat volledig nul niet mogelijk is. Het apparaat moet volgens de DE gekeurd worden en aangezien er radio apparatuur in zit ook op emc.

De problemen die TE vermeld zijn dan ook veelal niet aarde gerelateerd. Maar een oscillerende voeding probleem. Het oplossen daarvan kan zeer kostbaar zijn en zeer lastig. Tegenwoordig wordt veel elektronica ontworpen op basis van kosten niet op basis van hoge kwaliteit helaas.
Statische elektriciteit leek me het sowieso niet te zijn. Dat is namelijk 1 schok en daarmee basta.
Aardeprobleem leek me de mogelijkheid te zijn, aangezien er geen aarde op zat.
Maar het is dus gewoon een fout in het ontwerp van de voeding (blijkbaar). Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mselis
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-07 22:36
Frozen schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:53:
[...]

Naar mijn mening ook. De rechtsbijstand zei dat ze een specialist wilden regelen om dit te onderzoeken. Toen heb ik gezegd als ik 800 euro voor de laptop kreeg ik tevreden was. De rechtsbijstand heeft toen het verschil +- 120 euro aan mij vergoed. Hierdoor kon ik snel een nieuwe laptop kopen. :)

[...]

Het bedrijf heeft zelf al gezocht en gekeken of het op te lossen was, maar nee.

[...]

Het voelde inderdaad ook als een oscillerende spanning en daarmee een wisselspanning. Er zijn inderdaad een hoop laptops met dit probleem, echter lijken het bij de mediamarkt eigenlijk alleen de ASUS laptops te zijn vreemd genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
hallo,

Ik heb vergelijkbare situatie meegemaakt. Onlangs voor de 3e keer laptop retour Media Markt gebracht.

Omdat het voor de 3e keer was zouden ze de zaak extra snel in gang zetten.

Kreeg nu bericht omdat het voor de 3e keer was kon ik kiezen, nieuwe uitzoeken of geld retour.

Zonder problemen.

Het betrof een Medion en die stond er bekend om dat ze dit op deze manier oplossen.

Top toch ?
Pagina: 1