Overweging private lease- vergeet ik wat bij m.b.t kosten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Hi Tweakers,

In 2016 heb ik een Fiat Grande Punto (BJ '09) aangeschaft voor €5500,-
In die tijd heb ik flink wat kosten gehad aan onderhoud, 1x 780 1x €700, 1x€1300 en 1x€600
Samen dus; €3380,- aan onderhoud
Ik verwacht dat bij verkoop de auto nog €2000 oplevert dus de afschrijving zal €3500 geweest zijn.

Kosten in 24 maanden tijd dus: €6880 / 24 = €286,- per maand
Vaste lasten die daar bij komen; €35 wegenbelasting + 40,96 verzekering
Ik rijd +-18.000 kilometer per jaar. De Grande Punto rijdt gemiddeld 1:13 dus €173,- per maand aan benzine
Totale gemiddelde maandlast = €534,-

Nou heb ik gewoon een hoop pech gehad. Met een andere auto kan ik meer geluk hebben maar ik houd wel van wat zekerheid in mijn leven en de onverwachte kosten voel ik wel goed in m'n portomonee.

Als ik dan kijk op een B-segment lease, ford fiesta, opel corsa e.d. vind ik bijvoorbeeld bij JustLease onderstaande aanbieding;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZYxPagi.jpg

Dus €314,- per maand. Laten we zeggen dat het verbruik van deze auto op 1:17 zal uitvallen.
Dat zal dus €132,- per maand aan benzine zijn. Wat de maandlast zal doen uitvallen op €446,- per maand.
Wat vergeet ik?

Mocht iemand verder voordeligere vergelijkbare lease-autos kunnen vinden dan hoor ik dat graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 19-03-2018 16:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:01
Je moet even bij jezelf bedenken of je binnenkort een huis wilt gaan kopen omdat een Private Lease best zwaar meeweegt in de maximaal te krijgen hypotheek omdat het als schuld bij het BKR geregistreerd wordt.

In het B-segment kan private lease best voordelig zijn trouwens al denk ik dat jij voor een bouwjaar 2009 auto wel extreem veel pech hebt gehad. Daar mag echt niet zoveel mis mee zijn. Verder zou ik goed in de voorwaarden duiken van JustLease of en wanneer je boetevrije van de contract af kunt en wat eventuele meer kilometers gaan kosten buiten je opgegeven kilometrage.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 12:50
Omdat je veel pech hebt gehad betekent dat niet dat private lease goedkoper is natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Davidshadow13 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:10:
Je moet even bij jezelf bedenken of je binnenkort een huis wilt gaan kopen omdat een Private Lease best zwaar meeweegt in de maximaal te krijgen hypotheek omdat het als schuld bij het BKR geregistreerd wordt.

In het B-segment kan private lease best voordelig zijn trouwens al denk ik dat jij voor een bouwjaar 2009 auto wel extreem veel pech hebt gehad. Daar mag echt niet zoveel mis mee zijn. Verder zou ik goed in de voorwaarden duiken van JustLease of en wanneer je boetevrije van de contract af kunt en wat eventuele meer kilometers gaan kosten buiten je opgegeven kilometrage.
Klopt, ik heb een paar pechjaren gehad helaas. Met een andere auto kan het beter gaan maar het kan ook helaas nóg meer pech opleveren. Dit heeft een vieze nasmaak achter gelaten dus zou ik graag wat meer zekerheid willen hebben. Je kunt bij JustLease niet boetevrij van je contract afkomen in de voorwaarden staat;
Opzegvergoeding
Wilt u door omstandigheden u contract tussentijds beëindigen, dan is dit bij ons geen probleem. We vinden het uiteraard erg jammer! U kunt de kosten
voor het afkopen van het contract als volgt berekenen: Bent u in het bezit van een A, B of C segment auto dan rekenen wij 35% van de resterende
leasetermijnen 12 maanden na inzet. Heeft u een D of E-segment** auto dan vragen wij 40% van de resterende leasetermijnen 12 maanden na inzet.
De gekozen auto betreft segment C.
Extra kilometers kosten €0,08 per kilometer maar 18.000 is breed genoeg genomen dat mijn vakantie er wel in past.
MartijnA3 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:15:
Omdat je veel pech hebt gehad betekent dat niet dat private lease goedkoper is natuurlijk.
Ik beweer ook niet dat het voordeliger is. Maar voor een nieuwe auto rijden is dit wel redelijk voordelig.

[ Voor 8% gewijzigd door Valandin op 19-03-2018 16:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 17:02
Ik geloof dat het belangrijkste, helemaal gezien je financiele plaatje, wat je je moet realiseren is dat alles geld kost. Dat klinkt flauw, maar de lease maatschappij zal hun gemaakte kosten in geheel op jouw verhalen. Uiteindelijk betaal je voor de auto + de infrastructuur van de leasemaatschappij + de kosten van de financiering + de winst die er nog gemaakt moet worden.

Dus als jij toen pech hebt, en straks weer, betaal je die nog steeds zelf. Misschien niet direct, maar uiteindelijk betaal je wel.

Dus, mocht je op zoek zijn naar een kosten efficiente manier om auto te rijden moet je er niet teveel tussenpartijen in je verhaal hebben.

Lees anders https://www.consumentenbond.nl/auto/auto-leasen even door. Er zitten zeker voordelen aan, maar als je je beklaagt over de afschrijving van de Punto vraag ik mij af of het financieel verstandig is om aan private lease te beginnen.

Hier misschien nog een vergelijking waar je wat aan hebt: https://www.consumentenbo...vate-lease-28-11-2016.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door simon op 19-03-2018 16:30 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
simon schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:28:
Ik geloof dat het belangrijkste, helemaal gezien je financiele plaatje, wat je je moet realiseren is dat alles geld kost. Dat klinkt flauw, maar de lease maatschappij zal hun gemaakte kosten in geheel op jouw verhalen. Uiteindelijk betaal je voor de auto + de infrastructuur van de leasemaatschappij + de kosten van de financiering + de winst die er nog gemaakt moet worden.

Dus als jij toen pech hebt, en straks weer, betaal je die nog steeds zelf. Misschien niet direct, maar uiteindelijk betaal je wel.

Dus, mocht je op zoek zijn naar een kosten efficiente manier om auto te rijden moet je er niet teveel tussenpartijen in je verhaal hebben.

Lees anders https://www.consumentenbond.nl/auto/auto-leasen even door. Er zitten zeker voordelen aan, maar als je je beklaagt over de afschrijving van de Punto vraag ik mij af of het financieel verstandig is om aan private lease te beginnen.

Hier misschien nog een vergelijking waar je wat aan hebt: https://www.consumentenbo...vate-lease-28-11-2016.pdf
Hartelijk dank. Ik zal het gaan doorlezen!
De afschrijving is zeker het punt niet, dat hoort er eenmaal bij.
Wat me wel uitmaakt is een beetje zekerheid, ben nu al meerdere keren de auto 1-3 weken kwijt geweest aan onderhoud en dat is een verschrikking zowel privé als voor het werk.

Verder zit het onderhoud er bij in, dus als het een pech-auto is die duur onderhoud nodig heeft zal dat voor de leasemaatschappij zijn. Die kunnen dat niet op mij gaan verhalen. (toch?) Wel zit dat deel natuurlijk in de lease-prijs inbegrepen. Als ik voor dezelfde gemiddelde maandlast kan overstappen op een gloednieuwe auto is dat zeker wel interessant in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Onderhoud zou er bij de lease maatschappij in moeten zitten. Zij dekken namelijk de vaste lasten die je hebt aan het bezit van de auto. De auto is namelijk van de leasemaatschappij, en je hebt een lease op de auto. Wat ik meer wilde schetsen is dat ook de kosten van dat onderhoud nu onderdeel zijn van je maandelijkse prijs, met als economisch voordeel dat de leasemaatschappij dmv schaal inkopersvoordeel heeft bij zowel onderhoud als aanschaf. JustLease heeft volgens mij dan ook 1 bedrijf waar jij de wagen mag laten repareren.

Als je ontzorgd wil worden en het geld je minder veel uitmaakt dan is er niet zoveel aan de hand.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Je vergeet dat je elke (kleine) beschadiging moet aftikken voor 300euro (per stuk!).

En je levert flexibiliteit in.

Verder heb je met je auto enorm veel pech gehad (of een slechte auto gekocht) en je afschrijving lijkt me flink te hoog(of je hebt de auto veel te duur gekocht). Een kleine auto van 7jaar oud schrijft in 2 jaar en 36.000km geen meer 60% af, sterker nog, dat doet een nieuwe auto niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-08 12:25
Waarom koop je geen auto met (merk)garantie? Bij 'pech' wordt het gratis gerepareerd en meestal is de leenauto ook gratis ( dus niet zonder vervoer zitten - zo niet +/- 20 euro per dag, ook geen drama ).

Je kunt namelijk met elke auto pech hebben, door een iets jongere auto te kopen met garantie denk ik dat je minder problemen zult hebben.

Het nadeel is dat je na 2-5 jaar leasen eigenlijk nog steeds geen auto hebt, je blijft dus altijd betalen. Bij aanschaf + afschrijving + onderhoud heb je altijd de auto + restwaarde nog.

Een Toyota Aygo kun je voor een redelijk bedrag kopen met garantie en is zeer goedkoop in onderhoud ( zelfs al gaat er wat stuk ). Grotere auto's misschien een Volkswagen Polo, wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
deagan1337 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:12:
Waarom koop je geen auto met (merk)garantie? Bij 'pech' wordt het gratis gerepareerd en meestal is de leenauto ook gratis ( dus niet zonder vervoer zitten - zo niet +/- 20 euro per dag, ook geen drama ).

Je kunt namelijk met elke auto pech hebben, door een iets jongere auto te kopen met garantie denk ik dat je minder problemen zult hebben.

Het nadeel is dat je na 2-5 jaar leasen eigenlijk nog steeds geen auto hebt, je blijft dus altijd betalen. Bij aanschaf + afschrijving + onderhoud heb je altijd de auto + restwaarde nog.

Een Toyota Aygo kun je voor een redelijk bedrag kopen met garantie en is zeer goedkoop in onderhoud ( zelfs al gaat er wat stuk ). Grotere auto's misschien een Volkswagen Polo, wel wat duurder.
Ik heb een hele stapel met tegenslagen gehad afgelopen jaar. M'n auto is vaak naar onderhoud gegaan, m'n wasmachine is kapot gegaan, m'n computer is kapot gegaan, m'n relatie is stuk gelopen waardoor ik het huis opnieuw heb moeten inrichten en een hoop ander gezeur.

M'n spaarpotje is dus zodanig gekrompen dat ik geen fatsoenlijke auto meer kan kopen. Ik heb berekend dat ik naast de leasekosten nog €450,- per maand kan gaan bijsparen voor een auto. Dan heb ik na 3 jaar leasen dus €16,200 bij elkaar om een nieuwe auto aan te schaffen. Dan kan ik inderdaad gaan kijken om een auto + 2-3 jaar merkgarantie aan te schaffen :)

Het plan was dus om de aankomende 3 jaar te leasen en daarna te kopen..
In een Aygo of vergelijkbaar durf ik helaas niet voor de dag te komen. Bizar treurig, toch een status kwestie denk ik. Vandaar ook de overweging om te gaan private leasen i.p.v. een rammelbakje op de kop te tikken voordat ik weer een degelijke auto kan kopen. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Valandin op 19-03-2018 17:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Valandin schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:21:
[...]

In een Aygo of vergelijkbaar durf ik helaas niet voor de dag te komen. Bizar treurig, toch een status kwestie denk ik.
Wtf, sinds wanneer is een Corsa een statussymbool? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:42
Volgens spritmonitor is het gemiddelde verbruik 6.5L/100km, dat is iets onzuiniger dan 1:17.
Overigens is een Corsa alles behalve een statussymbool, in mijn ogen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Jullie begrijpen me wat verkeerd. Een Opel Corsa (Of Ford Fiesta) is inderdaad geen statussymbool.

Wat ik wil zeggen is dat een Opel Corsa toch wel wat meer status heeft dan een Toyota Aygo, waar ik me niet in durf te vertonen. (Ander punt is dat ik een scoliose/lordose heb en comfort in een auto dus wel belangrijk vind en ik me in zo'n klasse auto niet bepaald veilig voel. Al is een VW Up daarin tegen wel degelijk)

Maargoed, dat is een discussie apart en eigenlijk ook niet nodig. Het is eigenlijk al treurig dat iemand zoveel kan geven om in wat voor auto hij rijd :)

[ Voor 28% gewijzigd door Valandin op 19-03-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Valandin schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:57:
Wat ik wil zeggen is dat een Opel Corsa toch wel wat meer status heeft dan een Toyota Aygo, waar ik me niet in durf te vertonen. (Ander punt is dat ik een scoliose/lordose heb en comfort in een auto dus wel belangrijk vind en ik me in zo'n klasse auto niet bepaald veilig voel. Al is een VW Up daarin tegen wel degelijk)
Ben jij nou een echte man? :+

Ik rijd een knalrode Citroen C1... maar ik ben wel genoeg man om dat ding zelf te onderhouden! Nieuwe uitlaat, nieuwe katalysator, nieuwe remschijven... gewoon zelf gedaan. En heel eerlijk, dat had de vrouw ook kunnen doen, zo simpel.
Dus je kunt een auto kopen die meer weg heeft van een 'man purse', zoals een BMW 3, waarbij je druk op je smartphone kunt prutsen terwijl een echte man/vrouw je auto fixt bij een probleem.
Of je kunt een dopsleutel set en een Aygo/C1/108 halen en laten zien dat een tweaker meer is dan een computernerd >:)
Maar zonder gekheid. Als je voor elk wissewasje naar de computerzaak moet is een computer ook heel duur.

Ik ben geen fan van al dat soort financiële constructies. Uiteindelijk verdienen zij er een dikke boterham aan.
Als je dan toch wilt/moet financieren, kijk dan ook eens naar de 'koop nu en betaal in 2019' deals. Je ruilt toch alweer 2k in, misschien nog een beetje sparen en daarna rijd je gewoon je eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:10
Wist je dat we een heel groot private lease topic hebben? ;)
Private Lease - Deel 1

In ieder geval, je kan ervan uitgaan dat in de gemiddelde situatie je met leasen wat meer kwijt bent. Je betaald wat extra voor;
- geen gedoe met reparatieskosten etc.
- het genot van het rijden in een nieuwe auto (en dus ook zuiniger, mooier, minder defecten etc.)
- geen gedoe met aankoop en verkoop van auto

Wat ook leuk is, is dat je met het kortste contract je hem na 2 jaar weer kan inleveren voor een ander nieuw model. :)

[ Voor 25% gewijzigd door SCIxX op 19-03-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Ik snap je punt en tegelijkertijd ben ik niet in de veronderstelling dat ik hetzelfde moet betalen voor aanschaf en onderhoud van de auto dan dat de leasemaatschappij dat doet.

Van mijn eigen leaseauto heb ik wel is wat bedragen voorbij zien komen en dat verschilt toch wel veel tov consumentenprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Valandin schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:35:
[...]

De afschrijving is zeker het punt niet, dat hoort er eenmaal bij.
Ik heb 3 maanden gezocht en gezocht en heb uiteindelijk een deal gemaakt waardoor ik 1500 euro afschrijving had op onze Mini Cooper in 3 jaar. Wel maar 13000 km gereden in die tijd, maar goed.

Ik denk dat ik eerder een stuk zou financieren voor een andere auto dan aan private lease zou beginnen. Je zegt het zelf al, er zijn heel wat zaken veranderd bij je de laatste tijd, wie zegt dat dat niet weer gaat gebeuren? Misschien wel op een hele positieve manier? En dan zit je vast aan zo'n lease constructie.

Misschien kun je beter onderzoek doen naar een betrouwbare oudere auto, waardoor je per maand meer overhoud om sneller te sparen voor iets anders.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:20

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gemiddeld zal private lease heus wel wat duurder zijn dan zelf die auto aanschaffen en onderhouden. Dat prijsverschil geeft je zekerheid, mocht je bij kopen aan de verkeerde kant zitten (zoals bij je Punto).

Ik denk dat je berekening klopt. Belangrijk is om te weten of je last met je hypotheek kan krijgen (mocht je willen verhuizen) en hoe flexibel het contract is. Hier op tweakers wordt wat terughoudend gekeken over het algemeen (als je de auto niet in een keer kan betalen, is de auto te duur, dat soort dingen), maar als je daar wat doorheen prikt is het eerder genoemde topic prima leesvoer.

Als jij die maandlasten kan hebben en je vindt het niet erg dat het wellicht iets goedkoper kan en je snapt de impact van de verplichting die je aangaat, dan denk ik dat je een prima besluit neemt als je deze auto least.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 21:26
Bereid je wel voor op crappy leasemaatschappijen, slechte communicatie en onduidelijke offertes. Ik ben er klaar mee in ieder geval.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 12:31
Waarom moet de Punto weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ZieMaar! schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:48:
Gemiddeld zal private lease heus wel wat duurder zijn dan zelf die auto aanschaffen en onderhouden. Dat prijsverschil geeft je zekerheid, mocht je bij kopen aan de verkeerde kant zitten (zoals bij je Punto).
Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Een leasemaatschappij koopt op enorme schaal zowel de auto's als de bijbehorende service in waardoor ze zeer concurrerend kunnen zijn. Daarnaast verkopen ze de auto's zelf weer door naar de hoogste bieders waardoor ze een zo laag mogelijke afschrijving hebben. Lang niet elke particulier kan de kortingen krijgen die de leasemaatschappijen krijgen.

Het blijft altijd een kwestie van prijzen vergelijken maar er zomaar vanuit gaan dat private lease "heus wel wat duurder is" zal in lang niet alle gevallen juist zijn.

@Valandin let vooral op de meerkosten per kilometer. Soms zijn die erg redelijk maar soms kunnen die flink hoger uitvallen of je in een duurder tarief duwen voor de gehele looptijd. Als je zekerheid wilt is private lease aan prima optie, als je goedkoop wilt rijden zal de gemiddelde tweedehands auto voordeliger zijn. Zelfs met de hoeveelheid pech die jij hebt gehad is het verschil nog relatief klein vergeleken met private lease.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Ik heb gister en vandaag veel onderzoek gedaan m.b.t. verschillende leasemaatschappijen en de kosten hiervan. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de nieuwe Nissan Micra (Tekna uitvoering) via ANWB. Kom ik op €304,- per maand uit voor 20.000 km en 24 maand contract. Morgen een proefrit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Precies, @Valandin. Waarom moet de Punto weg? Na al de gemaakte kosten is dat mogelijk de meest zuinige auto die je kan vinden momenteel. Je moet ook de Punto gewoon vanaf nul overwegen denk ik.

Een nieuwe auto leasen is ook aantrekkelijk natuurlijk (zuiniger, veiliger, moderner) maar niet noodzakelijk voordeliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dus de kleine zuinige diesel is van de baan ?

edit: vaste lasten die daar bij komen; €35 wegenbelasting + 40,96 verzekering
Ik rijd +-18.000 kilometer per jaar. De Grande Punto rijdt gemiddeld 1:13 dus €173,- per maand aan benzine

dit zijn de komende vaste lasten, en na zoveel reparatie wat is dan de reden van verkoop van de Punto ?

[ Voor 76% gewijzigd door Hackus op 20-03-2018 15:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Dat is natuurlijk niet helemaal waar.
Als jij nu een auto koopt, betaal je BTW over de nieuwwaarde. Vervolgens verkoop jij hem weer door en daar krijg je die btw nooit meer terug.

Een lease mij kan de btw terugvragen, dus koopt de auto ex btw en voert vervolgens de bruto prijs van de auto op. Hij krijgt aan het einde iets terug en het verschil is je afschrijving. Uiteindelijk betaal je bij lease du alleen btw over de afschrijving, veel minder dan de nieuwwaarde.

Ik ben al diverse voorbeelden tegen gekomen die gewoon goedkoper zijn dan zelf nieuw kopen.

In vergelijk met een tweedehandsauto kom je natuurlijk bijna nooit goedkoper uit.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
dfrenner schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:57:
[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar.
Als jij nu een auto koopt, betaal je BTW over de nieuwwaarde. Vervolgens verkoop jij hem weer door en daar krijg je die btw nooit meer terug.

Een lease mij kan de btw terugvragen, dus koopt de auto ex btw en voert vervolgens de bruto prijs van de auto op. Hij krijgt aan het einde iets terug en het verschil is je afschrijving. Uiteindelijk betaal je bij lease du alleen btw over de afschrijving, veel minder dan de nieuwwaarde.

Ik ben al diverse voorbeelden tegen gekomen die gewoon goedkoper zijn dan zelf nieuw kopen.

In vergelijk met een tweedehandsauto kom je natuurlijk bijna nooit goedkoper uit.
Uiteindelijk betaal jij de kosten van de auto. Full stop/punt. De leasemaatschappij moet er gewoon geld aan verdienen.

Doordat de contractduur van je leasecontract korter is dan de economische leeftijd van de wagen (je hebt restwaarde) zit je niet met een object waar je btw over hebt betaald maar die niet terug krijgt. Die vlieger zal dan op gaan bij verkoop tov eindecontract. Maar zo lang jij least dek jij alle kosten die een niet verlieslijdende leasemaatschappij maakt, van personeel tot je eigen auto. Leasen van een verlieslijdende maatschappij lijkt mij niet handig.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Hackus schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:42:
Dus de kleine zuinige diesel is van de baan ?

edit: vaste lasten die daar bij komen; €35 wegenbelasting + 40,96 verzekering

dit zijn de komende vaste lasten, en na zoveel reparatie wat is dan de reden van verkoop van de Punto ?
Blue-eagle schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Precies, @Valandin. Waarom moet de Punto weg? Na al de gemaakte kosten is dat mogelijk de meest zuinige auto die je kan vinden momenteel. Je moet ook de Punto gewoon vanaf nul overwegen denk ik.

Een nieuwe auto leasen is ook aantrekkelijk natuurlijk (zuiniger, veiliger, moderner) maar niet noodzakelijk voordeliger :)
De kleine, zuinige diesel is inderdaad van de baan omdat dat achteraf toch niet voordeliger ging uitpakken.
Bij het behouden van de Punto hebben jullie gelijk, echter, dat dacht ik 2 keer onderhoud terug ook. 'Nu hebben we alles wel gehad' hop, volgende maand koppeling en versnellingsbak stuk. Denk ik weer 'Nou nu is inmiddels alles wel vervangen' maand later motorstoring. Auto staat nu alweer bij de garage. Nu denk ik inderdaad alweer 'Nou nu heb ik wel ECHT alles gehad'.

What's next? Heb nu het gevoel dat het wachten op het volgende onderhoud is. Vertrouwen is gewoon weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Valandin Kijk gewoon voor een leuke Toyota, en zie deze Punto goed te slijten. besteed niet teveel geld bij aankoop privé, dat is zonde. Als je geen liefhebber ben,t en het eigenlijk een vervoermiddel is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
simon schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:45:
[...]

Uiteindelijk betaal jij de kosten van de auto. Full stop/punt. De leasemaatschappij moet er gewoon geld aan verdienen.

Doordat de contractduur van je leasecontract korter is dan de economische leeftijd van de wagen (je hebt restwaarde) zit je niet met een object waar je btw over hebt betaald maar die niet terug krijgt. Die vlieger zal dan op gaan bij verkoop tov eindecontract. Maar zo lang jij least dek jij alle kosten die een niet verlieslijdende leasemaatschappij maakt, van personeel tot je eigen auto. Leasen van een verlieslijdende maatschappij lijkt mij niet handig.
Jij koopt privé een auto van 36.300 incl btw.
Excl btw is dat 30.000.

Een leasemij vraagt die btw uiteraard terug en betaalt 30.000 voor die auto, waarschijnlijk nog minder door grote inkoop.

Er komt nog 20.000 terug voor die auto, na 2 jaar.

Bij kopen kostte hij je dus 16.300 in 2 jaar aan afschrijving.
Bij lease 10.000 aan afschrijving, die verwerkt wordt in de leaseprijs (+21% btw in de leaseprijs) = 12.100 euro.

BTW over een deel van de afschrijving is altijd lager dan btw over de nieuwwaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-08 00:37
Wat je vergeet is dat je bij eventuele krasjes en deukjes een behoorlijk bedrag per krasje/deukje nog moet neerleggen.

En dat je als je na 3 jaar weer een andere auto wilt kopen, je schadevrije jaren kwijt bent en daarmee weer op nieuw moet starten. Dat kan afhankelijk van wat je dan wilt gaan rijden maandelijks ook behoorlijk wat euro's kosten als je nu veel schadevrije jaren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
koektrommeltje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:07:
Wat je vergeet is dat je bij eventuele krasjes en deukjes een behoorlijk bedrag per krasje/deukje nog moet neerleggen.

En dat je als je na 3 jaar weer een andere auto wilt kopen, je schadevrije jaren kwijt bent en daarmee weer op nieuw moet starten. Dat kan afhankelijk van wat je dan wilt gaan rijden maandelijks ook behoorlijk wat euro's kosten als je nu veel schadevrije jaren hebt.
Als je met een eigen auto schade hebt kun je er uiteraard voor kiezen dit niet te laten maken. Maar dat kost je dan ook weer extra afschrijving zodra je hem wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Laatst online: 21-08 00:37
Phusebox schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Als je met een eigen auto schade hebt kun je er uiteraard voor kiezen dit niet te laten maken. Maar dat kost je dan ook weer extra afschrijving zodra je hem wil verkopen.
Die extra afschrijving bij een eigen auto zal een stuk lager zijn. Een en ander hangt natuurlijk af van de leeftijd van de auto en wat de dealerprijs van deizelfde auto is.

Maar nu moet het gerepareerd worden, dus tel gewoon 500-1000 euro bij het totaal op voor simpele dingen als bijvoorbeeld parkeerschade aan het einde van de leaseperiode.

En reken ook maar een paar tientjes aan extra kosten per maand voor de verzekering voor de opvolgende bolide na afloop van het leasecontract. Hiervoor kan het lucratief zijn om je verzekernig te schorsen na verkoop van je auto. Dan blijfven de schadevrije jaren langer staan dan bij het opzeggen van de verzekering. Soms 2 jaar, soms geloof ik 3 jaar, maar dat wisselt per verzekeraar. Bij opzeggen is dat meestal maar 1 jaar geloof ik.

(Voor wat betreft het behouden van je schadevrije jaren, kan het wellicht zelfs lucratief zijn om gewoon eens in het jaar een maandje* ofzo een auto op je naam te zetten en die te verzekeren zodat je schadevrije jaren blijven ebstaan.

[ Voor 42% gewijzigd door koektrommeltje op 20-03-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Zover ik weet blijven je schadevrije jaren tot 3 jaar geen auto gewoon bestaan. Ik ga 2 jaar leasen, ga ik daarna terug behoud ik m'n schadevrije jaren. Ik ben 25, heb tot m'n 23e een lease-auto van het werk gehad. Heb dus ook maar 2 schadevrije jaren. Zo drastisch gaat m'n verzekering ook niet omhoog. Verder geeft ANWB bij de FAQ aan dat je bij hun schadevrije jaren kan opbouwen.

Over de krassen e.d. staat er het volgende in de richtlijnen;

Acceptabel (Kost geen eigen risico);

• Krassen van maximaal 10cm, mits deze met behulp
van mechanisch polijsten kunnen worden verwijderd
• Butsen en schuurplekken van maximaal 2 cm, mits
deze met behulp van mechanisch polijsten kunnen
worden verwijderd
• Deuken tot 2 cm, mits het niet meer dan twee deuken
per carrosseriepaneel zijn
• Gebieden met steenslag, mits minder dan 25%
van het carrosseriepaneel is aangetast en er geen
roestvorming is opgetreden
• Steenslag dat correct is bijgewerkt vóór het ontstaan
van roestvorming

Verder;

Het meest financieel verantwoorde zou inderdaad zijn om te kijken naar een 2e hands auto in goede conditie, denk aan een 107/c1/aygo/up of een vergelijkbare 2e hands auto. Echter vind ik €304,- per maand voor een leuke, nieuwe auto wel de moeite waard. Gezien je zelf met verzekering+wegenbelasting al wel €100,- kwijt bent (ik dan), vervolgens krijg ik er gratis wegenwacht standaard bij, wat ik zelf normaal ook heb, dus -11 euro per maand.

Blijft er dus eigenlijk €193 per maand over dat je betaald aan onderhoud+afschrijving op een termijn van 24 maanden. In mijn ogen een enorm nette deal. Zelfs als je na 2 jaar nog wat geld bij moet lappen.

[ Voor 24% gewijzigd door Valandin op 20-03-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
dfrenner schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:44:
[...]

Jij koopt privé een auto van 36.300 incl btw.
Excl btw is dat 30.000.

Een leasemij vraagt die btw uiteraard terug en betaalt 30.000 voor die auto, waarschijnlijk nog minder door grote inkoop.

Er komt nog 20.000 terug voor die auto, na 2 jaar.

Bij kopen kostte hij je dus 16.300 in 2 jaar aan afschrijving.
Bij lease 10.000 aan afschrijving, die verwerkt wordt in de leaseprijs (+21% btw in de leaseprijs) = 12.100 euro.

BTW over een deel van de afschrijving is altijd lager dan btw over de nieuwwaarde...
Dank voor het voorbeeld, maar nergens ontken ik wat je zegt en zeg ik enkel, alle kosten die een leasemaatschappij maakt betaal jij. Omdat dat een economisch principe is waar een winstgevend bedrijf aan moet houden, hoe men die verdeelsleutel heeft opgebouwd, waar en wat de kosten zijn, is iets anders. Dat btw over minder geld (de contractduur) lager is dan de nieuwwaarde is logisch. Maar als jij de auto niet verkoopt, dwz af rijdt, en je vergelijkt die tov dat je voor die periode een auto leaset gaat je vlieger niet op.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
simon schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:53:
[...]

Dank voor het voorbeeld, maar nergens ontken ik wat je zegt en zeg ik enkel, alle kosten die een leasemaatschappij maakt betaal jij. Omdat dat een economisch principe is waar een winstgevend bedrijf aan moet houden, hoe men die verdeelsleutel heeft opgebouwd, waar en wat de kosten zijn, is iets anders. Dat btw over minder geld (de contractduur) lager is dan de nieuwwaarde is logisch. Maar als jij de auto niet verkoopt, dwz af rijdt, en je vergelijkt die tov dat je voor die periode een auto leaset gaat je vlieger niet op.
Nu gaan we appels met peren vergelijken.
Je hebt meerdere type mensen.
- Die willen iedere 2 jaar nieuw rijden en kopen dan ook iedere 2 jaar een nieuwe auto
- Die een auto oprijden.

Voor de eerste groep is lease een prima alternatief en in sommige gevallen voordeliger dan koop
De tweede groep kan beter blijven kopen, dat lijkt mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
36 maanden is geen 2 jaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
MartijnA3 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:04:
[...]

36 maanden is geen 2 jaar.
Heb elders in het topic aangegeven dat mijn keuze is veranderd :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZQagDlI.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/URPw3K5l.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 21-03-2018 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:42
Ik had de Nissan deal al gezien. Is in het PL topic volgens mij ook al meerdere keren langsgekomen. In mijn ogen zijn het mooie wagens, rijden ze lekker en zitten ze ook aardig in de opties. Zou er veel eerder voor kiezen dan voor die rotzooi als een Up!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:11
Valandin schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:47:
[...]

Heb elders in het topic aangegeven dat mijn keuze is veranderd :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb dezelfde auto besteld, zoals ook eerder in deze fora aangegeven.
Wel de N-Connecta, zelfde kleur, maar 48 maanden en 10.000 km/jaar, kwam op 229p/maand.

Was met afstand de goedkoopste B-Segmenter, en zit ook nog eens uitstekend in de opties.

Heb de auto (2X) test gereden, viel 100% mee. Moest het m.i. net afleggen tegen met name de Polo en Fiesta, maar zet er dicht bij.

Veel plezier met de auto, die van mij komt eind mei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
smurfinmark schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Ik heb dezelfde auto besteld, zoals ook eerder in deze fora aangegeven.
Wel de N-Connecta, zelfde kleur, maar 48 maanden en 10.000 km/jaar, kwam op 229p/maand.

Was met afstand de goedkoopste B-Segmenter, en zit ook nog eens uitstekend in de opties.

Heb de auto (2X) test gereden, viel 100% mee. Moest het m.i. net afleggen tegen met name de Polo en Fiesta, maar zet er dicht bij.

Veel plezier met de auto, die van mij komt eind mei :)
Nice!

Hoezo heb je niet utieindelijk voor de Tekna gekozen maar voor de N-Connecta? Tekna is €15 p/m extra en heb je wel een écht goed geluidsysteem, 17" velgen en wat andere leuke foefjes.
Ik had voor de Solid White gekozen, helaas bleek deze niet meer beschikbaar te zijn dus heb nu gekozen voor de Passion Red, deze zou nog wel voldoende leverbaar zijn. Over 2 weken hoor ik wanneer de mijne geleverd gaat worden.

Heb zelf ook in de Fiesta en Polo gezeten maar vond de Micra op best wat vlakken beter. Het multimedia systeem is in de Micra veel fijner te besturen dan eerder genoemde.

Enige 2 minpunten aan de micra vond ik;
  • Turbo komt pas bij ~3000-3500rpm op gang. Optrekken is niet echt erg vlot te noemen tenzij je hem continue tegen het rode aan gaat zitten drukken. Fiesta en Polo reden in dat opzicht een stuk vlotter.
  • Afwerking achterin is ronduit slecht. Auto is zowat een ruimteschip qua opties en technologie maar de ramen achterin zijn niet elektrisch bedienbaar? wtf?
Ruimte achterin viel wel mee. Maat van me (1.98) kon er zitten, wel erg krap. In reviews werd gedaan alsof iemand van 1.80 met z'n hoofd klem zat. Dat valt echt wel mee.

Hoop dat de levertijd uiteindelijk wat minder is dan de verwachtte 8-12 weken :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Valandin schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:17:
Afwerking achterin is ronduit slecht. Auto is zowat een ruimteschip qua opties en technologie maar de ramen achterin zijn niet elektrisch bedienbaar? wtf?
Ik weet het niet maar ik als bestuurder zit 99.5% van de tijd op de plek van de bestuurder.
Snap niet dat dit zo een afgrijselijke tekortkoming is.

Misschien dat ik te pragmatisch ben in deze soort zaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 23-03-2018 07:27 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:10
koektrommeltje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:07:

Krasjes worden niet berekend, alleen krassen, bij alphabet gaat het bijvoorbeeld om krassen groter dan 8cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 22-08 21:05
Valandin schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:02:
In 2016 heb ik een Fiat Grande Punto (BJ '09) aangeschaft voor €5500,-

In die tijd heb ik flink wat kosten gehad aan onderhoud, 1x 780 1x €700, 1x€1300 en 1x€600
Samen dus; €3380,- aan onderhoud
Ik verwacht dat bij verkoop de auto nog €2000 oplevert dus de afschrijving zal €3500 geweest zijn.

Kosten in 24 maanden tijd dus: €6880 / 24 = €286,- per maand
Je hele betoog hangt op het extrapoleren van de kosten die je in de afgelopen 2 jaar hebt gemaakt.

Je geeft aan dat je pech hebt gehad met onderhoud.

Dat geloof ik ook. Een Punto (/Corsa) van 2009, op benzine, hoort geen dure auto in onderhoud te zijn. Ter vergelijk, ik heb een vergelijkbaar bedrag uitgegeven (+10%) aan een BMW 530d die ik in 2016 kocht (regulier onderhoud, 4 banden, storing met EGR klep en daarop volgende revisie van het roetfilter).

Ga je de komende 2 jaar weer 3k uitgeven aan onderhoud? Of gaat het gewoon 2x grote beurt + APK en wat kleine dingetjes zijn voor 2x750 euro?

Dan de inruil. Nu is de auto waarschijnlijk 2000 - 2500 waard. Als je nog 2 jaar doorrijdt, dal dat waarschijnlijk dalen naar 1500. Kleine auto's houden altijd relatief veel restwaarde zolang ze probleemloos en met weinig vaste lasten hun werk doen.

Met deze alternatieve parameters kom ik op een maandlast van 170 euro excl brandstof.

Wat betreft de lease-Corsa reken je bovendien rijk met het brandstofverbruik. De 1.4 90pk is geen zuinigheidswonder maar een ouderwets indirect ingespoten benzineblok zonder turbo. Ik zie niet hoeveel zuiniger die moet zijn dan een Punto van 2009. Waaschijnlijk haal je wel -10% verschil in praktijkverbruik, maar met de rijstijl waarmee je Punto 1:13 loopt zal dat dus 1:14.5 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:11
[...]

Nice!

Hoezo heb je niet utieindelijk voor de Tekna gekozen maar voor de N-Connecta? Tekna is €15 p/m extra en heb je wel een écht goed geluidsysteem, 17" velgen en wat andere leuke foefjes.
Ik had voor de Solid White gekozen, helaas bleek deze niet meer beschikbaar te zijn dus heb nu gekozen voor de Passion Red, deze zou nog wel voldoende leverbaar zijn. Over 2 weken hoor ik wanneer de mijne geleverd gaat worden.

Heb zelf ook in de Fiesta en Polo gezeten maar vond de Micra op best wat vlakken beter. Het multimedia systeem is in de Micra veel fijner te besturen dan eerder genoemde.

Enige 2 minpunten aan de micra vond ik;
  • Turbo komt pas bij ~3000-3500rpm op gang. Optrekken is niet echt erg vlot te noemen tenzij je hem continue tegen het rode aan gaat zitten drukken. Fiesta en Polo reden in dat opzicht een stuk vlotter.
  • Afwerking achterin is ronduit slecht. Auto is zowat een ruimteschip qua opties en technologie maar de ramen achterin zijn niet elektrisch bedienbaar? wtf?
Ruimte achterin viel wel mee. Maat van me (1.98) kon er zitten, wel erg krap. In reviews werd gedaan alsof iemand van 1.80 met z'n hoofd klem zat. Dat valt echt wel mee.

Hoop dat de levertijd uiteindelijk wat minder is dan de verwachtte 8-12 weken :(
Ik wilde specifiek niet de 17" velgen, dat schijnt ietwat ten koste te gaan van het comfort t.o.v. de 16" velgen.
Verder wilde ik het qua maandkosten beheersbaar houden, ik heb het wel overwogen maar anders gekozen.
Bose systeem schijnt wel prima te werken trouwens.

Wat betreft de achterbank, hier is de auto inderdaad niet geweldig. Ik maak daar zelf zelden gebruik van (ook geen passagiers buiten de bijrijder), dus was voor mij persoonlijk geen kritiek punt.

De Polo en met name de Fiesta rijden m.i. toch wel iets beter, oa door de turbo die laat opkomt zoals je zelf aangeeft. Daarintegen find ik het dashboard van de Micra weer erg mooi met de "soft touch" materialen en het mooie 7" systeem.

Ik heb er zin in :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
[...]

Nice!

Grotere velgen = bredere banden = minder comfort en hoger verbruik

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MartijnA3 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:17:
[...]

En meer herrie van de banden tijdens het rijden (mits je dat niet onder comfort schaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
t_captain schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:42:
[...]

Je hele betoog hangt op het extrapoleren van de kosten die je in de afgelopen 2 jaar hebt gemaakt.

Je geeft aan dat je pech hebt gehad met onderhoud.

Dat geloof ik ook. Een Punto (/Corsa) van 2009, op benzine, hoort geen dure auto in onderhoud te zijn. Ter vergelijk, ik heb een vergelijkbaar bedrag uitgegeven (+10%) aan een BMW 530d die ik in 2016 kocht (regulier onderhoud, 4 banden, storing met EGR klep en daarop volgende revisie van het roetfilter).

Ga je de komende 2 jaar weer 3k uitgeven aan onderhoud? Of gaat het gewoon 2x grote beurt + APK en wat kleine dingetjes zijn voor 2x750 euro?

Dan de inruil. Nu is de auto waarschijnlijk 2000 - 2500 waard. Als je nog 2 jaar doorrijdt, dal dat waarschijnlijk dalen naar 1500. Kleine auto's houden altijd relatief veel restwaarde zolang ze probleemloos en met weinig vaste lasten hun werk doen.

Met deze alternatieve parameters kom ik op een maandlast van 170 euro excl brandstof.

Wat betreft de lease-Corsa reken je bovendien rijk met het brandstofverbruik. De 1.4 90pk is geen zuinigheidswonder maar een ouderwets indirect ingespoten benzineblok zonder turbo. Ik zie niet hoeveel zuiniger die moet zijn dan een Punto van 2009. Waaschijnlijk haal je wel -10% verschil in praktijkverbruik, maar met de rijstijl waarmee je Punto 1:13 loopt zal dat dus 1:14.5 worden.
Best Case Scenario
€1500 onderhoud
€1000 afschrijving
€864 wegenbelasting
€1080 verzekering
€240 ANWB (Krijg je gratis bij lease)
De nissan micra gaat me €304,- kosten, dus een meerprijs van €109 per maand t.o.v. een best-case scenario, waar bij de grote beurten niks of minimale dingen gevonden worden. De Nissan Micra rijd echter wel écht 1:17 (Ik rijd veel 100 wegen). Dus met benzine er bij ingerekend is de meerprijs nog veel minder.

Ik geloof dat een eigen auto rijden altijd voordeliger kan zijn en vaak ook zal zijn.
Ik vond deze prijs voor een vol uitgeruste, nieuwe auto zelf de moeite wel waard!
MartijnA3 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Maar ook stoerder!!11eeneen.
Vond het zelf de moeite wel waard alleen al voor het audio systeem. Ik heb zelf alle speakers in mijn auto vervangen om te kunnen genieten van goede muziek. De micra voldeed goed aan mijn verwachtingen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Valandin op 23-03-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 09:58
Even de realist uithangen:
Uitgaande van jouw gegevens, rij je 24 maanden in je Punto en heb je in totaal 13000 uitgegeven (met inruilwaarde van €2000). Dat is € 524/maand.

Wanneer je tot eind 2020 in je Punto rijdt, normaal onderhoud hebt (=1.000/jaar) en de restwaarde dan € 1.000 is, dan ben je in totaal € 24.800 kwijt. Dat is € 11.800 extra voor de komende 33 maanden. Dat is € 358/maand. Dat is € 5.800 minder dan je private lease van € 534/maand.

Voor dat verschil loop je dus het risico van hogere onderhoudskosten dan de begrote 1.000/jaar (wat al hoog is voor zo'n kleine auto) en het risico van een lagere restwaarde (dat risico is maximaal €1000, want dan zit je op 0). Je moet dus in de komende 33 maanden meer dan €4800 aan onderhoud uitgeven aan je Punto wil je duurder uit zijn dan PL.

Als ik weinig geld zou hebben, zou ik het wel weten. Maar ja, "status"...

Edit: Met je net geposte kostenplaatje van de Micra is het verschil uit mijn rekensommetje € 3.155.

[ Voor 5% gewijzigd door Highland op 23-03-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vind 750 per jaar onderhoud voor een Punto op benzine geen "best case" maar een realistische inschatting met behoorlijk wat ruimte voor tegenvallers. 18000 km / jaar = 1 beurt + APK per jaar. Als er niets aan de hand is, laat je zo'n beurt bij de garage om de hoek doen voor 300 euro ofzo.

Wat betreft brandstof, een Micra die je regelmatig op 100 km/h wegen rijdt, daarmee haal ik inderdaad wel 1:17. Met een Punto uit 2009 en diezelfde use case rij ik echter ook 1:15. Het verschil is echt niet zo schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Highland schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:26:
Even de realist uithangen:
Uitgaande van jouw gegevens, rij je 24 maanden in je Punto en heb je in totaal 13000 uitgegeven (met inruilwaarde van €2000). Dat is € 524/maand.

Wanneer je tot eind 2020 in je Punto rijdt, normaal onderhoud hebt (=1.000/jaar) en de restwaarde dan € 1.000 is, dan ben je in totaal € 24.800 kwijt. Dat is € 11.800 extra voor de komende 33 maanden. Dat is € 358/maand. Dat is € 5.800 minder dan je private lease van € 534/maand.

Voor dat verschil loop je dus het risico van hogere onderhoudskosten dan de begrote 1.000/jaar (wat al hoog is voor zo'n kleine auto) en het risico van een lagere restwaarde (dat risico is maximaal €1000, want dan zit je op 0). Je moet dus in de komende 33 maanden meer dan €4800 aan onderhoud uitgeven aan je Punto wil je duurder uit zijn dan PL.

Als ik weinig geld zou hebben, zou ik het wel weten. Maar ja, "status"...

Edit: Met je net geposte kostenplaatje van de Micra is het verschil uit mijn rekensommetje € 3.155.
Daarbij het benzinevebrruik ingerekend.
Grande punto over 24 maanden: €3810 benzine (1:12)
Nissan Micra over 24 maanden: €2688 (1:17)
1122, eindstand van het rekensommetje moet dan €2033,- over 2 jaar zijn.
Daarvoor rij je zonder stress, een nieuwe auto en een stuk luxer.
Nogmaals, het is niet de goedkoopste optie maar het is niet extreem veel duurder.

Verder is het (gelukkig) niet het probleem dat ik 'weinig' geld heb.
Naast de leaseprijs en mijn overige vaste lasten spaar ik €600,- per maand en heb ik €400,- per maand vrij uitgeefbaar aan leuke dingen. (Eten/Kleding/Uitgaan)
Wel is het zo dat m'n spaarrekening vorig jaar drastisch gekrompen is wegens allemaal onvoorziene lasten. D.m.v. deze lease heb ik wat meer zekerheid dat ik weer stabiel kan sparen.
t_captain schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:34:
Ik vind 750 per jaar onderhoud voor een Punto op benzine geen "best case" maar een realistische inschatting met behoorlijk wat ruimte voor tegenvallers. 18000 km / jaar = 1 beurt + APK per jaar. Als er niets aan de hand is, laat je zo'n beurt bij de garage om de hoek doen voor 300 euro ofzo.

Wat betreft brandstof, een Micra die je regelmatig op 100 km/h wegen rijdt, daarmee haal ik inderdaad wel 1:17. Met een Punto uit 2009 en diezelfde use case rij ik echter ook 1:15. Het verschil is echt niet zo schokkend.
Die van mij dus echt niet :P Als ik eindeloos 90 km/h rijd tikt hij net op de boordcomputer 13.8 aan. Bij tanken blijkt de boordcomputer altijd 0.5 af te wijken dus is dat zelfs 13,3.

PS.
Krijg niet de indruk dat ik oogkleppen op doe. Ik zie echt wel in dat private lease duurder is dan het rijden van een eigen auto. Echter was van de Nissan Micra de meerprijs niet drastisch veel hoger, de voordelen van de Micra waren voor mij het verschil waard. De nieuwe auto, leuke opties en het zorgeloos rijden waren voor mij de relatief kleine meerprijs waard.

[ Voor 23% gewijzigd door Valandin op 23-03-2018 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook gaan leasen, in mijn geval een Opel in het goedkope(re) segment (goedkoop wordt het natuurlijk nooit). De reden hiervoor was niet zozeer geld tekort (ik had de auto ook zelf kunnen kopen), maar nu zit ik nergens mee. Banden versleten? Probleem van de leasemaatschappij. Kurkas kapot? Probleem van de leasemaatschappij.

Niemand zal je een eerlijke berekening kunnen tonen waarbij een lease auto goedkoper is dan een leuke tweedehandse wagen, maar ik heb gewoon geen zin in het gedoe en als dat een paar tientjes meer kost per maand dan is dat me het wel waard.

Tuurlijk moeten lease maatschappijen ook winst maken, en tuurlijk betaal je daar als klant ook aan mee, maar een groot deel van hun winst zit hem ook in het goedkoper kopen van de auto's dan wij zelf kunnen, het onderhoud is goedkoper, banden zijn goedkoper, ruit vervangen goedkoper, goedkopere verzekeringen, etc. Eigenlijk is alles voor een leasemaatschappij goedkoper vanwege de aantallen. Daar moeten ze echt wel het gros van de winst ook uithalen, want als je ziet dat je voor 200€ al een auto kan leasen tegenwoordig dan moet er aan de andere kant wel worden bespaard.

@Highland Hoe kom je aan 534? Dat is volgens mij zijn berekening inclusief de brandstof? In zijn screenshot staat €304 p/m, dat scheelt meer dan €200 per maand, wat neerkomt op € 4800. Dan zou je dus in 2 jaar maar €1000 meer kwijt zijn. Één keer goed pech en je bent dat kwijt (hetgeen TS ook juist wil afdekken).

Nogmaals, er is niemand die eerlijk kan zeggen dat leasen goedkoper is dan een tweedehands auto, maar als je zelf niet handig bent met auto's en je wilt risico afdekken dan is dit wel een uitkomst die ook goed betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In de compacte klasse zijn leasecontracten inderdaad best betaalbaar.

Maar dat geldt ook voor zelf een compacte auto rijden. Die betaalbaarheid komt ergens vandaan :)
Ik heb eerder het gevoel dat je een beetje veel aan die Punto uitgeeft.

1:13.x bij 90 km/h, dat moet je even laten nakijken. Daar zit winst. Welke motor heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 09:58
@Verwijderd De 534/m kwam uit een eerdere leaseberekening. De Micra van 304/m is ex brandstof, als ik daar 150/m voor reken komt de maandlast op 454/m. In mijn edit ook al aangepast.

Maar goed, Valandin heeft geloof ik z'n keus al gemaakt. Hij wil stabiel sparen, maar vindt het niet erg om duurder uit te zijn. Ik als cententeller snap dat nooit, maar daar wordt ik voor behandeld. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 12:31
Ik vind vooral de verzekering erg duur, bij geen schade hoort de noclaim te stijgen. Daarnaast een oude auto niet oververzekeren.
Ik houd overigens mijn 2009 Fiesta in de budget all-risk bij unive maar dat scheelt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:39
Begrijp ik goed dat een Nissan Micro het nieuwe status symbool is?
Dan wordt het tijd om mijn Golf 1 in te ruilen. Is een bond kraagje nog hip?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
t_captain schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:45:

1:13.x bij 90 km/h, dat moet je even laten nakijken. Daar zit winst. Welke motor heb je?
Denk dat het in de 18" velgen zit die die nu onder de Punto heeft. :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
18 inch op een Punto?

Wat zal dat zijn, 225/45R18? In plaats van standaard 185/55R15? Dat is 12.8% meer omtrek.

Dan is die huidige 1:13.3 eigenlijk 1:15. En die 18.000 km/jaar zijn er 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
t_captain schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:50:
18 inch op een Punto?

Wat zal dat zijn, 225/45R18? In plaats van standaard 185/55R15? Dat is 12.8% meer omtrek.

Dan is die huidige 1:13.3 eigenlijk 1:15. En die 18.000 km/jaar zijn er 20.
Ik maakte een grapje, geen idee wat ie nu onder de punto heeft. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
MartijnA3 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:55:
[...]

Ik maakte een grapje, geen idee wat ie nu onder de punto heeft. :)
Close :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q1pcEpDl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 09:56
Die 1 op 17 met een atmosferische benzinemotor kan je op je buik schrijven. Gaat je never nooit lukken. Mijn Golf 6 1.4 TSI doet 1 op 16.5 als ik 95% van mijn rit op de snelweg doe en niet harder dan 100 ga op cruise control. Normaal gesproken als ik niet naar werk ga met mijn auto dan zit ik ongeveer op de 1 op 13.5.

Dit zijn verschillende auto's uiteraard maar dit is om alleen een vergelijking te geven met een atmosferische motor vs turbo motor.
Ook ik raad je aan om een prive auto te nemen ipv te leasen. De onderhoudskosten die je noemt zijn meer een uitzondering dan regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
com2,1ghz schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:08:
Die 1 op 17 met een atmosferische benzinemotor kan je op je buik schrijven. Gaat je never nooit lukken. Mijn Golf 6 1.4 TSI doet 1 op 16.5 als ik 95% van mijn rit op de snelweg doe en niet harder dan 100 ga op cruise control. Normaal gesproken als ik niet naar werk ga met mijn auto dan zit ik ongeveer op de 1 op 13.5.

Dit zijn verschillende auto's uiteraard maar dit is om alleen een vergelijking te geven met een atmosferische motor vs turbo motor.
Ook ik raad je aan om een prive auto te nemen ipv te leasen. De onderhoudskosten die je noemt zijn meer een uitzondering dan regel.
Ik basseer realistisch verbruik altijd via spritmonitor.
1:17 moet echt wel haalbaar zijn met mijn vele 80&100km wegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5kOLALs.png

Komt met m'n Grande Punto ook redelijk overeen;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KV1Kerh.png

[ Voor 11% gewijzigd door Valandin op 23-03-2018 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
En als je met de Punto eens naar een andere garage zou gaan? Je kan natuurlijk altijd pech hebben, maar met zoveel niet-standaard problemen waarbij je dan nog regelmatig de auto een paar weken kwijt bent, zou ik toch ook eens overwegen van garagist te wisselen. Als je er een zoekt met een goede reputatie, zal het niet slechter zijn als het aan de auto ligt, maar wel beter als het aan de garagist ligt.

Mijn vriendin heeft zo ook nog ooit een auto met niks dan problemen gehad. Van het moment dat ze daarmee naar mijn garage (onafhankelijke, specialiteit Volvo, maar wouden haar Polo er ook wel bij doen) ging tot we hem verkocht hebben voor een wat groter exemplaar (kinderen...), heeft die geen enkele steek meer laten vallen. 't Zijn vaak kleine dingen zoals consequent wat meer nakijken en een proefritje maken na onderhoud waarbij een goede garagist toch wel wat dingen opmerkt voor ze ontsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Valandin Is dit jou Punto ? Die lijkt me wel meer waard dan €2000,-

edit: Je rekenvoorbeelden zitten echt verkeerd in elkaar. snap ook niet dat je je niet op feiten baseert. of wil je het voor je partner zo maken om maar snel een andere auto te kopen ?

[ Voor 57% gewijzigd door Hackus op 23-03-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
indigo79 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:21:
En als je met de Punto eens naar een andere garage zou gaan? Je kan natuurlijk altijd pech hebben, maar met zoveel niet-standaard problemen waarbij je dan nog regelmatig de auto een paar weken kwijt bent, zou ik toch ook eens overwegen van garagist te wisselen. Als je er een zoekt met een goede reputatie, zal het niet slechter zijn als het aan de auto ligt, maar wel beter als het aan de garagist ligt.

Mijn vriendin heeft zo ook nog ooit een auto met niks dan problemen gehad. Van het moment dat ze daarmee naar mijn garage (onafhankelijke, specialiteit Volvo, maar wouden haar Polo er ook wel bij doen) ging tot we hem verkocht hebben voor een wat groter exemplaar (kinderen...), heeft die geen enkele steek meer laten vallen. 't Zijn vaak kleine dingen zoals consequent wat meer nakijken en een proefritje maken na onderhoud waarbij een goede garagist toch wel wat dingen opmerkt voor ze ontsporen.
Ben inderdaad gewisseld van garagist. Ga nu naar H&S Corse in Almere. Eind rijden maar dan krijg je wel fantastische service en een hoop kennis. (Ik woon in Arnhem). Toen m'n auto kapot ging moest ik hem helaas door ANWB naar een dichtsbijzijnde garage laten slepen.
Hackus schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:21:
@Valandin Is dit jou Punto ? Die lijkt me wel meer waard dan €2000,-

edit: Je rekenvoorbeelden zitten echt verkeerd in elkaar. snap ook niet dat je je niet op feiten baseert. of wil je het voor je partner zo maken om maar snel een andere auto te kopen ?
Alles is op feiten gebasseerd behalve de afschrijving. Dat is een verwachting dat ik er voor ga krijgen.
Er zijn wat puntjes; (BJ 2009, KM stand atm 187.000)

-Schade rechterachterbumper (veeg +-8 cm door mongool met winkelwagentje)
-Velgen hebben redelijk wat schaven. Zou e.v.t. ook velgen kunnen vervangen met de standaard 16" velgen met banden die nog nieuw zijn en de velgen vervolgens voor €300-400 proberen te verkopen.
-Banden zijn bijna op en moeten vervangen gaan worden.
-Radio/Stuurbediening werkt niet door vervanging headunit. Zou even een tussenstukje gemonteerd moeten worden, +-€100,-

Als de levertijd van de lease bekend is ga ik mijn auto een maand van te voren op MP zetten voor €2500,- en bieden. Kijken wat de gek er voor geeft. Is verder natuurlijk wel een prima auto, helemaal na al het onderhoud dat hij gehad heeft. Odds are dat hij niet veel kuren moet gaan krijgen aankomende jaren.

M'n vriendin en ik zijn een half jaartje geleden uit elkaar gaan. Vandaar dat ik nu meer geld overhoud >:)

[ Voor 35% gewijzigd door Valandin op 23-03-2018 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Je hebt het steeds over verbruik, toen ik "vroeggah" mijn lease Audi A3 1.9TDI van 17" terug zette op z'n originele 15" velgen, ging het verbruik van 1:16,2 naar 1:18,7.

Dus veel plezier met je 17". :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Valandin schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:42:
[...]

Ben inderdaad gewisseld van garagist. Ga nu naar H&S Corse in Almere. Eind rijden maar dan krijg je wel fantastische service en een hoop kennis. (Ik woon in Arnhem). Toen m'n auto kapot ging moest ik hem helaas door ANWB naar een dichtsbijzijnde garage laten slepen.
Ha, ik woon ook in Arnhem. House of Motorsports, heb ik al 4 jaar mn auto in onderhoud. Eenmanszaak, gast is professioneel monteur bij raceteams. Erg tevreden over.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Valandin De schade kun je denk ik weg laten poetsen (aan je verhaal te horen). Je moet kijken op sites als Autoweek en Autoscout wat de vraagprijs is van een auto zoals die van jouw. een inkoop via online tool is voor bedrijven en die kan op +- €2000,- liggen ja. online zou je kunnen informeren wat herstel van je velgen kost. valt mee hoor ik zou de auto niet zomaar 'verschijten' op Marktplaats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 22:31
Valandin schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:37:
[...]

Verder is het (gelukkig) niet het probleem dat ik 'weinig' geld heb.
Naast de leaseprijs en mijn overige vaste lasten spaar ik €600,- per maand en heb ik €400,- per maand vrij uitgeefbaar aan leuke dingen. (Eten/Kleding/Uitgaan)
Wel is het zo dat m'n spaarrekening vorig jaar drastisch gekrompen is wegens allemaal onvoorziene lasten. D.m.v. deze lease heb ik wat meer zekerheid dat ik weer stabiel kan sparen.

[...]
Private lease geeft natuurlijk een fijn stukje zekerheid en je rijdt iets nieuws.

Gezien jouw budget ( Na de maandelijkse leaseprijs nog € 1.000 vrij te besteden) zou ik lekker voor de private lease optie gaan.
Het is misschien niet de goedkoopste optie maar je hebt er geen omkijken meer aan.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
MartijnA3 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:48:
Je hebt het steeds over verbruik, toen ik "vroeggah" mijn lease Audi A3 1.9TDI van 17" terug zette op z'n originele 15" velgen, ging het verbruik van 1:16,2 naar 1:18,7.

Dus veel plezier met je 17". :)
Oh jee, haha. Najah, we gaan het meemaken!
De auto gaat in ieder geval zuiniger rijden dan m'n punto. Laten we het daar dan maar op houden.
Hackus schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:06:
@Valandin De schade kun je denk ik weg laten poetsen (aan je verhaal te horen). Je moet kijken op sites als Autoweek en Autoscout wat de vraagprijs is van een auto zoals die van jouw. een inkoop via online tool is voor bedrijven en die kan op +- €2000,- liggen ja. online zou je kunnen informeren wat herstel van je velgen kost. valt mee hoor ik zou de auto niet zomaar 'verschijten' op Marktplaats
Klopt. Alleen stel ik verkoop mijn auto voor ~€2500,- óf ik laat eerst de velgen herstellen, moeite en ben ik de auto een paar dagen kwijt. Breng ik hem naar een autopoetsbedrijf, moeite en ben ik weer de auto een dag weg. Levert het me uiteindelijk €500,- meer op terwijl het me dat ook kost om te herstellen. 8)7

Of zie ik dat verkeerd?
De gebreken zijn inderdaad niet erg, wat schoonheidsdingetjes.

[ Voor 50% gewijzigd door Valandin op 23-03-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(poetsen) kost je geen €500,- en je kunt er zelf ook wat van leren. je kwalificeert de auto zelf af met de "kras en beschadigde velgen" ik geef alleen een optie, en vind dat je je eigen auto te laag waardeert.

helemaal bij Marktplaats, maar elke koper gaat punten van kritiek aangeven om de prijs te drukken. of je nu €2500,- of €4000,- vraagt. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 23-03-2018 16:25 ]

Pagina: 1