Hoe kan ik een wandlamp op continu stroom bedienen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JANNETJEJ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-02 08:55
Mijn vraag
In oms nieuwbouwhuis komen aansluitpunten voor wandlampen. We hebben gekozen voor continu spanning, omdat we dachten Hue lampen te gaan gebeuiken. Nu hebben we mooie wandlampen gevonden, maar met geintegreerde vaste ledlamp.
Kan iemand mj vertellen of er een mogelijkheid is om deze toch te bedienen en zo ja, welke?
Alvast bedankt.

...

Beste antwoord (via JANNETJEJ op 19-03-2018 18:26)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05
Het is maar net hoe ze het aanleggen. Wat is er af gesproken?

Kan ieder van deze 3 opties zijn:
- Buis met draad uit de muur
- Mini inbouwdoosje speciaal voor wandlichtpunten (past geen draadloze schakelmodule in)
- Normale inbouwdoos (past wel een klikaankikuit, z-wave of whatever module in)

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het de laatste optie is. Vaak kiezen ze daar juist bewust niet voor bij wandlampen aangezien smalle modellen niet de doos af kunnen dekken.

Maar het komt er dus op neer: wat heb je overlegd met de aannemer? Dat zul je krijgen...

Wil je het wel draadloos schakelen? Wellicht kun je ook wat nieuwe draad trekken, de boel in de centraaldoos anders oplassen en een extra schakelaar plaatsen. Zonder hak of breekwerk zal dat neerkomen op een enkele schakelaar vervangen door een dubbele, of een wcd vervangen voor een schakelaar. Of mag het wellicht met andere verlichting samen schakelen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je kunt kijken naar inbouwmodules van een domoticasysteem. Bijvoorbeeld klik aan klik uit van de bouwmarkt of de duurdere maar robuustere systemen die je op internet kunt krijgen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JANNETJEJ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-02 08:55
Ik weet niet of er wel ruimte voor is. Zit er achter zo’n draad altijd een doos waar je dat kunt inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, draad kan nooit zomaar met buis uit de muur komen. Daar doet men doorgaans een lasdoos achter zodat je daar de lamp op kunt schroeven. (indien niet te zwaar).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 01:05
Het is maar net hoe ze het aanleggen. Wat is er af gesproken?

Kan ieder van deze 3 opties zijn:
- Buis met draad uit de muur
- Mini inbouwdoosje speciaal voor wandlichtpunten (past geen draadloze schakelmodule in)
- Normale inbouwdoos (past wel een klikaankikuit, z-wave of whatever module in)

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het de laatste optie is. Vaak kiezen ze daar juist bewust niet voor bij wandlampen aangezien smalle modellen niet de doos af kunnen dekken.

Maar het komt er dus op neer: wat heb je overlegd met de aannemer? Dat zul je krijgen...

Wil je het wel draadloos schakelen? Wellicht kun je ook wat nieuwe draad trekken, de boel in de centraaldoos anders oplassen en een extra schakelaar plaatsen. Zonder hak of breekwerk zal dat neerkomen op een enkele schakelaar vervangen door een dubbele, of een wcd vervangen voor een schakelaar. Of mag het wellicht met andere verlichting samen schakelen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 22-09 11:16

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Wonen & Verbouwen, daar past dit een stukje beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 11:11

RUFFNECK

Poentje

Voor zover ik tot nog toe gezien heb, doen ze voor buitenwandverlichting vaak buis met draad uit de muur. Bij mijn woning ook (novermber 2017 opgeleverd) en daar ben ik eigenlijk alleen maar blij mee, vanwege de reden die hierboven gegeven is (smalle modellen die niet over de doos gaan).

Bij mij zijn ze ook op continu spanning in principe, maar ze worden geschakeld door een astro klok. Met een relais naast de groep in de meterkast kan ik deze schakeling wel overrulen.
Pagina: 1