Ready to run home server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mneder
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-12-2022
Goedemiddag,
al jaren heb ik een Synology waar ik veel plezier mee beleef. Het dient als centraal opslag als ook voor een draaien van een aantal programma's zoals webserver, downloaden, music streaming en ook foto delen. In principe werkt alles prima, echter het system is al 5 jaar oud en dan moet je toch nadenken over vervanging...

Wat wil ik met de nieuwe server?
  • Centraal opslag (NAS)
  • Delen van foto's via internet
  • EAP controller software (voor het monitoren van TP-link wireless access points)
  • Muziek, video toegang voor Apple TV
  • Draaien van webserver(s) om wat te spelen
  • Dingen uit proberen zoals VM, netwerkt monitoring (kinderen klagen altijd over WIFI connectie en die wil ik eens controleren), VPN server
Belangrijk voor mij is dat de basis goed moet zijn, en dat het eigenlijk zo "out of the box" werkt. Het hele gezin zal er gebruik van maken, en ik heb geen zin om nachten aan de server te besteden omdat het niet werkt. Ik wil wel tweaken, nieuwe dingen uit proberen, maar dat mag geen impact hebben op het main systeem. Dat vindt ik zo mooi aan een Synology, het werkt en je kunt packages toevoegen en weer uitzetten. Je moet zeker tijd besteden om een dergelijke package goed te laten draaien, maar de NAS functionaliteit blijft door draaien...

Heb gekeken naar HPE ProLiant GEN 10, maar ik zie dat veel mensen moeite hadden om het in te richten. Ook een eigenbouw heb ik over nagedacht en ondanks dat het mij leuk lijkt om weer eens een systeem inelkaar te zetten, ik heb er geen tijd (meer) voor. Het mooiste zou zijn als je een werkend system zou kunnen kopen, en dan zelf eraan kunt knutselen.

Minimale eisen: 6TB, genoeg CPU om lekker vlot te zijn, SSD voor OS, het liefst remote kunnen aanloggen om te kunen onderhouden (dus niet eerst alles aansluiten omdat je op de server wat settings moet aanpassen)

En dan nu de vraag: hebben jullie advies voor een mooi systeem/server die volledig werkt voor onder de 1000,- euro?

Alvast bedankt voor jullie advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wacht ff, dus je wil én out-of-the-box werkend én allerlei dingen combineren die niet out-of-the-box als pakket samen geleverd worden?
Naja, dat kan je volgens mij wel vergeten.

Als je dat wil, en het mag ook nog eens geen interferentie met elkaar opleveren, dan zal je moeten gaan denken aan virtualisatie.
Een HP Microserver is opzich een prima apparaat hier voor. Paar flinke harddisks er in en een lekkere hoeveelheid RAM (16GB oid? maybe more)
Dan mik je er VMWare ESXi op, of Xen Server, of ProxMox, of een ander virtualisatieplatform.
Daar in maak je gescheiden virtuele machines die dan iets kunnen gaan doen.
En dan installeer je b.v. FreeNAS/Nas4Free/OpenMediaVault oid als NAS (met mediastreaming), een apparte VM als webserver (want scheiding is goed indien je webserver wordt ge-pwned) en je hebt ruimte om lekker te prutsen met de andere dingetjes die je noemt.

Betekent wel dat je moet gaan knutselen. Een kant-en-klaar oplossing is hier niet voor.

Edit:
Wat je eventueel zou kunnen doen, is een V&A oproepje neerzetten met de vraag of een medetweaker je wil helpen om het op te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2018 13:51 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mneder
Hi McKaamos,
Idd is wil twee conflicterende dingen. Maar bedankt voor he voorstel om toch richting HP Microserver the gaan. Zijn deze nu beter te instaleren? Zag elders dat het nogal eens een paar keer fout gaat.

Me suggestie om een medetweaker te vragen is een goed idee. Ff kijken waar is dat doe, en of er nog een paar suggesties komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Mneder schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:08:
Hi McKaamos,
Idd is wil twee conflicterende dingen. Maar bedankt voor he voorstel om toch richting HP Microserver the gaan. Zijn deze nu beter te instaleren? Zag elders dat het nogal eens een paar keer fout gaat.
Ik heb 3 stuks in huis, allemaal Gen8's.
2 daarvan zijn uitgerust met Proxmox, 1 daarvan met FreeNAS.

Ik vind ze prima te installeren, maar je moet er bijvoorbeeld wel rekening mee houden dat als je harddisks in de 3,5 bays plaatst, je niet van de 5e SATA aansluiting kunt booten. Enkel van die HDD's zelf, of een USB disk of met een bootloader op een SD kaartje.

Voor FreeNAS heb ik dat opgelost door er een USB SSD in te stoppen. Mijn Proxmox machines hebben enkel een SSD op de 5e SATA poort zitten.

Wil je NAS functionaliteit combineren met een hypervisor, dan kun je er voor kiezen Proxmox er op te zetten en enkel voor 3,5" HDD's te gaan. Proxmox laat je vervolgens een softraid variant doen (ZFS, mdadm) en gaan.

Betekend wel dat je je in die materie even moet inlezen. Het gaat niet helemaal vanzelf. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mneder
Unezra,
Volgens mij has ik gelezen dat dit probleem
“Ik vind ze prima te installeren, maar je moet er bijvoorbeeld wel rekening mee houden dat als je harddisks in de 3,5 bays plaatst, je niet van de 5e SATA aansluiting kunt booten. “ bij de Gen10 opgelost was? He kunt een ssd op de cdrom plek kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar waarom geen nieuwe Synology? Voor 1000 euro heb je een aardig model :) De nieuwe modellen ondersteunen ook een SSD voor caching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mneder
Mr_gadget schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:58:
Maar waarom geen nieuwe Synology? Voor 1000 euro heb je een aardig model :) De nieuwe modellen ondersteunen ook een SSD voor caching.
Helaas draaid daar de eap controller niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
Je kan op zwaardere modellen synology's ook gewoon een virtuele machine draaien, dan ka je vervolgens daar je andere software in kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mneder
Wannial schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:06:
Je kan op zwaardere modellen synology's ook gewoon een virtuele machine draaien, dan ka je vervolgens daar je andere software in kwijt ;)
Dat wist ik niet. Ga meteen even kijken. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:04

masauri

aka qwybyte

Mneder schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:19:
[...]

Dat wist ik niet. Ga meteen even kijken. Bedankt
Wat ik hier het grootste nadeel aan vind vanuit mijn persoonlijke ervaring is dat als er updates komen de vm's gestopt moeten worden en opnieuw opgestart na de reboot.
Vandaar dat ik dit topic ook even volg omdat ik na de laatste uitbreiding van mijn resterende 2hdd's moet gaan overwegen om:
- een uitbreidingsmodule voor mijn huidig model te kopen
- een andere nas (evt van een fabrikant die dit niet heeft zoals een hp microserver of dell server)
- een zelfbouw 2u server ofzo om vm's op te kunnen draaien.

Ik zit dus in een vergelijkbare situatie.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

masauri schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:00:
[...]
Wat ik hier het grootste nadeel aan vind vanuit mijn persoonlijke ervaring is dat als er updates komen de vm's gestopt moeten worden en opnieuw opgestart na de reboot.
Huh? Hoe is dat een nadeel?
Da's echt *altijd* in dit soort situaties, of je nu Synology, QNAP, Proxmox of wat dan ook draait.

Als je vm's op je storage hebt draaien en je update het OS, moet je de hele bende inclusief alle vm's rebooten. (Het is buitengewoon onverstandig een OS upgrade te doen zonder direct gevolgde reboot.)

Als je centrale storage hebt en je vm's via NFS ontsluit: Same shit. Want je vm's vinden het niet écht leuk als ze opeens voor enige periode hun disk kwijt zijn.
Vandaar dat ik dit topic ook even volg omdat ik na de laatste uitbreiding van mijn resterende 2hdd's moet gaan overwegen om:
- een uitbreidingsmodule voor mijn huidig model te kopen
- een andere nas (evt van een fabrikant die dit niet heeft zoals een hp microserver of dell server)
- een zelfbouw 2u server ofzo om vm's op te kunnen draaien.

Ik zit dus in een vergelijkbare situatie.
HP Microservers of Dell servers hebben dat "probleem" dus net zo goed. Je komt er niet onderuit. Nooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:21:
[...]

Huh? Hoe is dat een nadeel?
Da's echt *altijd* in dit soort situaties, of je nu Synology, QNAP, Proxmox of wat dan ook draait.

Als je vm's op je storage hebt draaien en je update het OS, moet je de hele bende inclusief alle vm's rebooten. (Het is buitengewoon onverstandig een OS upgrade te doen zonder direct gevolgde reboot.)

Als je centrale storage hebt en je vm's via NFS ontsluit: Same shit. Want je vm's vinden het niet écht leuk als ze opeens voor enige periode hun disk kwijt zijn.

[...]

HP Microservers of Dell servers hebben dat "probleem" dus net zo goed. Je komt er niet onderuit. Nooit. :)
Als ik bepaalde servers(met oa debian) zie met enorm veel uptime vraag ik me af hoe het dan wel kan.

Ik ga er van uit dat ik minder moet herstarten dmv een andere oplossing dan wanneer ik een systeem zoals Synology gebruik.
Waarbij meer software factoren aan de oorzaak van het herstarten liggen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Of 2 synos in HA dan kan je ze een voor een rebooten zonder je vm's te herstarten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

masauri schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:27:
[...]
Als ik bepaalde servers(met oa debian) zie met enorm veel uptime vraag ik me af hoe het dan wel kan.
Sowieso wordt uptime soms doorgeteld bij een controlled shutdown. :)

Los van dat: Het is onverstandig. Hoge uptime klinkt leuk, maar het betekend vooral dat de beheerder zijn vak niet verstaat, het systeem lang niet gepatched is én waarschijnlijk bij de eerste de beste reboot (gecontroleerd of niet) niet meer (goed) op komt.

Eigenlijk wil je na iedere serieuze wijziging je systeem rebooten. Ook na grote configuratiewijzigingen, niet alleen systeem updates. Waarom? Om zeker te weten dat het systeem reboot-proof is. Grote risico wat je loopt als je dat niet doet en pas na -tig wijzigingen eens reboot, je veel langer aan het troubleshooten bent waarom het systeem niet op komt. (Want weet jij nog welke wijziging je 2 jaar geleden hebt doorgevoerd?)
Ik ga er van uit dat ik minder moet herstarten dmv een andere oplossing dan wanneer ik een systeem zoals Synology gebruik.
Waarbij meer software factoren aan de oorzaak van het herstarten liggen .
Dat is dus een misvatting. Zie boven, tenzij je uberhaupt je onderliggende OS minder vaak update, zul je net zo vaak complete herstarts van je vm's nodig hebben.

Alleen, waarom is dat een probleem? Je vm's laat je automatisch starten en effectief is je downtime beperkt tot pak 'm beet een kwartier. Als je dat een beetje planned, merk je daar weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:32:
[...]
Sowieso wordt uptime soms doorgeteld bij een controlled shutdown. :)

Los van dat: Het is onverstandig. Hoge uptime klinkt leuk, maar het betekend vooral dat de beheerder zijn vak niet verstaat, het systeem lang niet gepatched is én waarschijnlijk bij de eerste de beste reboot (gecontroleerd of niet) niet meer (goed) op komt.

Eigenlijk wil je na iedere serieuze wijziging je systeem rebooten. Ook na grote configuratiewijzigingen, niet alleen systeem updates. Waarom? Om zeker te weten dat het systeem reboot-proof is. Grote risico wat je loopt als je dat niet doet en pas na -tig wijzigingen eens reboot, je veel langer aan het troubleshooten bent waarom het systeem niet op komt. (Want weet jij nog welke wijziging je 2 jaar geleden hebt doorgevoerd?)
[...]
Weer iets bijgeleerd, thx!
unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:32:
[...]
Dat is dus een misvatting. Zie boven, tenzij je uberhaupt je onderliggende OS minder vaak update, zul je net zo vaak complete herstarts van je vm's nodig hebben.

Alleen, waarom is dat een probleem? Je vm's laat je automatisch starten en effectief is je downtime beperkt tot pak 'm beet een kwartier. Als je dat een beetje planned, merk je daar weinig van.
Beperkte kennis van mijn kant moet ik bekennen.

Pagina: 1