Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc voor Cad cam

Pagina: 1
Acties:

• Twiin3000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-04-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Voor industriele toepassing CadCam files renderen, en berekeningen op loslaten. Moet 2x 36" monitor en 1x 19" monitor aan kunnen sturen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Budget is tussen 1200 en 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Monitor, toetsenbord en muis zijn er al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Een kleine ssd en redelijke hdd. Standaard video voor de 19" en een flinke video kaart voor de 2 36".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Voorkeur is HP of Acer. Of een perfect op elkaar afgestemde zelfbouw.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Staat in een metaal fabriek dus zou enigsinds robuust moeten zijn.

Ga je overklokken? Nope.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Standaard en duurzaamheid. Vorige systeem begaf het na 3 jaar.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Eigenlijk geen kant en klare oplossing, meer een richting welke ik moet gaan zoeken.
HP/Asus met een dikke videokaart, een gaming pc of zelfbouw?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor industriele toepassing CadCam files renderen, en berekeningen op loslaten. Moet 2x 36" monitor en 1x 19" monitor aan kunnen sturen.
Uhuh... Nou ben ik absoluuuut niet thuis in jouw werkgebied maar allicht heeft het nut dat je aangeeft welke resoluties je moet aansturen.

En "industriele CAD/CAM" kan van alles zijn; van een schroefje ontwerpen tot een volledige raffinaderij. Hier zitten natuurlijk bepaalde merken/versies software aan vast alsmede recommended system requirements. Aangezien je hier ook geen info over geeft, weet ik niet of je met 2 GPU's van 50 Euro uit de voeten kan of dat je alleen al voor 1500 Euro aan RAM moet gaan aanschaffen.

Is het prive of voor werk? In het laatste geval zou ik wel bij HP, Dell of anderen gaan kijken en een systeem samenstellen met next business day support.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Twiin3000
Thx Max3400,

Ja het is voor een klant van me, een CNC frees bedrijf. Hij krijgt CadCam files aangeleverd en die moeten op de pc naast de freesmachine de files laten zien.
Daarnaast moet hij berekeningen op de afstanden tussen de onderdelen laten berekenen. Verder weet ik van de werking ook niets.
De werkstukken zijn vaak niet zo bijster complex.

Voor de resolutie zal ik nog even nakijken (Is een goede thx)

Mijn klant is een beetje sceptisch over next business support van merken, dus dan zal ik dat wel worden ;-)

Kom ik op terug.

• MAX3400

MAX3400

Twiin3000 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:52:

Mijn klant is een beetje sceptisch over next business support van merken, dus dan zal ik dat wel worden ;-)
Tegenvraag stellen: wat kost het aan verloren produktie/geld als de betreffende PC een dag, een week of misschien een maand niet functioneert?

Want als jij consumentenspul gaat kopen, ben je gebonden aan consumenten rechten/plichten voor garantie/RMA. En waar ga jij op zaterdagavond om 23:00 een defect moederbord inleveren om maandag om 08:00 weer produkten te kunnen maken?

• Twiin3000
Je heb volkomen gelijk.
Echter deze klant kan zonder de pc ook zijn core zaken doen. Is een zeer ervaren vakman die zijn machines door en door kent.
De pc's zijn enkel hulpmiddel. Daardoor is de nood aan een next bissday help niet noodzakelijk vind hij.
(Sommige zaakvoerders zijn echt eigenwijs)
Maar hij weet ook dat ik echt niet op zaterdagavond 23:00 h een probleem ga oplossen. No way! Voor niemand.

Ik vraag me gewoon af welk stabiel gaming systeem goede cadcam kan handelen. Vraag me ook af waarom ik me dit af moet vragen omdat het eigenlijk zoveel gebruikt wordt.

• MAX3400

MAX3400

Pragmatich: laat jouw klant eens contact opnemen met zijn eigen leverancier van de CNC of de software en laat een offerte opvragen van 1500, 2500 en 4000 Euro. Dan heb je een referentiepunt op basis van wat de leverancier aanraadt; allicht kunnen we dan gerichter een "consumenten alternatief" zoeken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hoe groot zijn de files?

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-11 13:44
Ik ben niet meer up-to-date in de CAD/CAM markt, maar op gebied van 3D tekenen, renderen en berekeningen uitvoeren wel.

Laat je inderdaad niet van alles aansmeren, als de klant CAD/CAM gebruikt en dat de modellen zijn die hij wil gaan berekenen en gaan renderen dan heeft die geen speciale videokaart nodig. Dit komt pas van pas als men echte complete fabrieken gaat samenstellen. En zelfs dan kun je met de juiste programma optimalisaties ervoor zorgen dat je met een normale videokaart overweg kunt.

Dit laatste is uiteindelijk het belangrijkste, als je klant goed overweg kan met de programma's en deze zelf kan optimaliseren dan heb je aan een 'eenvoudiger'computer genoeg. Zelfbouw zou mijn voorkeur zijn omdat dit klant specifiek aan te passen is, ook voor de omgeving.

Ik heb op mijn werk zelf de computer samengesteld voor ongeveer dezelfde werkzaamheden behalve het cad/cam gedeelte, al was dit paar jaar geleden.

Koop in ieder geval een i7 processor als dat mogelijk is, hier heb je veel voordeel mee bij berekeningen en de 3D pakketten. De videokaart doet wel steeds meer bij dit soort programma's maar ze zijn vaak erg afhankelijk van de processor.

Geheugen is iets waar je minimaal 16 tot 32GB van nodig hebt, meer lijkt me overkill. Vooral als je wat nieuwere geheugen gebruikt. Ik verwacht niet dat zijn modellen dermate groot zijn, want hij werkt alleen of met paar man als ik je reacties lees.
Geheugen is wel belangrijk bij het uitvoeren van berekeningen, als hij geen dynamische of warmte/stromings berekeningen uitvoert is 16GB voldoende. Als het uit kan ga voor 32GB. (Daarnaast kan men de berekeningen ook aan het einde van de dag laten uitvoeren waarbij men de computer aan laat staan)

Als videokaart zal een GTX1070 of GTX1070Ti ruim voldoende zijn. Voordeel is dat men beter binnen paar jaar een nieuwe kan aanschaffen in plaats van meteen een duur model te nemen. Hierbij is het wel weer puur afhankelijk wat voor modellen hij gebruikt en hoe goed zijn programma en optimalisatie kennis is. Ik werk nog steeds met een GTX 680 en die voldoet ook nog, al begint het nu bijna tijd te worden om te upgraden.

Zorg voor een kast die goed tegen stof etc. kan met goede koeling. En zorg dat de computer een keer in de 2 a 3 maand schoongemaakt wordt door de gebruiker, vooral in zulke omgevingen. Ben niet zo thuis in de behuizingen dus daar kan ik je niet zo mee helpen. Tegenwoordig hebben de meeste wel goede stofvoorzieningen.

Als opslag zou ik gaan voor een 500Gb+ SSD met een 1 a 2TB HDD voor backup en opslag.

Ik neem aan dat je zelf wel merken of uitvoeringen kunt bedenken die bij jou prijs zou passen.

Als laatste zou ik goed met de klant overleggen welke programma's (en versies) hij gebruikt en met welk besturingssysteem deze overweg kan. Want vooral de oudere programma's hebben problemen met Windows 10 en voor nieuwere varianten heb je die juist nodig.
Pagina: 1