Wat zou een Tweaker absoluut moeten doen in z'n nieuwe huis?

Pagina: 1
Acties:

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 10:07
Per 15 mei krijg ik de sleutel van mijn (eerste) huis. Tijd om te klussen! Maar wat zou jij een mede Tweaker aanraden om te doen of had jij zelf in je huis willen hebben? Het gaat hier niet om dingen zoals een badkamer, maar kleine (technische) dingen die prettig waren als je het direct had gedaan.

Op mijn lijst staat op dit moment:
  • CAT6 (a/e/7?) in de meeste kamers (Glasvezel :P :*) )
  • HDMI input naast de bank direct naar de TV verwerkt in de muur (Chromecast is niet alles..)
Wat zou er op jullie lijst staan? :)

Leuk, al die snelle reacties d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Sjeefr op 17-03-2018 19:11 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Stopcontact met USB-poorten wellicht?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:06
Als je dan toch van kabeltjes trekken houdt, zorg dat gootjes/pijpjes of doorvoeren hebt zodat je altijd een kabeltje kan trekken of vernieuwen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Loze buizen aanleggen, zodat je de boel niet hoeft open te halen als je iets later wilt aansluiten.

Denk meteen ook aan de toekomst dat jouw huis 0 op de meter zou moeten krijgen. Dus zorg dat je (in de toekomst) zonder veel breekwerk zonnepanelen/collectors kan plaatsen, en dat je huis geschikt is voor een warmtepomp.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sloten vervangen!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13
Stopcontacten in de meterkast plus een plankje voor je pi, nas, whatever. Loze buizen naar elke ruimte.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 17:24

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Je vriendin direct een beurt geven. :P

Gein natuurlijk.

- Sloten vervangen zoals @MAX3400 aangeeft.
- Voldoende stroom in de meterkast
- Infrezen kabels voor als je je TV ophangt (doe je nooit meer als je er zit)
- Idem voor evt TV in de keuken
- CAT 6 naar alle slaapkamers (wifi is leuk, maar voor serieus netwerk wil je bedraad. Zeker als je thuiswerkt)
- Domotica

[ Voor 81% gewijzigd door Spacecowboy op 17-03-2018 19:01 ]

HENG HENG

Verwijderd

Fatsoenlijk internet in elke kamer. Ik ben een leek en het is bij mij een puinhoop. Wifi nergens bereik, bekabeling is ruk etc etc.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:38
Vilscon schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:50:
Per 15 mei krijg ik de sleutel van mijn (eerste) huis. Tijd om te klussen! Maar wat zou jij een mede Tweaker aanraden om te doen of had jij zelf in je huis willen hebben? Het gaat hier niet om dingen zoals een badkamer, maar kleine (technische) dingen die prettig waren als je het direct had gedaan.

Op mijn lijst staat op dit moment:
  • CAT6 (a/e/7?) in de meeste kamers (Glasvezel :P :*) )
  • HDMI input naast de bank direct naar de TV verwerkt in de muur (Chromecast is niet alles..)
Wat zou er op jullie lijst staan? :)
Ik weet niet welk jaar je huis is, maar ik heb twee huizen gehad waarbij ik bij alle twee in het begin druk was met het aanleggen van een aardedraad. Huizen van begin 1980 hebben de meeste stopcontacten zonder aarde.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

CAT7 (laten) aanleggen op de plekken waar je het nu nodig hebt en van de meterkast een centraal punt maken. (Dus daar al je internet, tv, etc, binnen laten komen en verdelen.)

Verder fatsoenlijk WiFi aanleggen en als je een aparte werkkamer hebt, die bedraden. (Eigen groep met aarde en daar zeker 2x of 4x CAT7 heen brengen.)

Oh, en als het kan:
Zonnepanelen op je dak en vloerisolatie. Maar da's afhankelijk van of je huis daarvoor geschikt is. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Spacecowboy

Spacecowboy

Maak vooraf een grove planning van wat je wil doen (aan de hand van bouwtekeningen). Zodra je de sleutel hebt, ga een concreet plan maken, met daarin precies uitgetekend wat je wil, en hoe je wil. Maak aan de hand daarvan je materiaallijst. Koop dit materiaal allemaal vooraf. Dat voorkomt dat je elke dag naar de bouwmarkt moet om "even" wat te halen.

HENG HENG

• unezra

unezra

@Spacecowboy Dat hou je en de regel is dat ieder ritje naar de bouwmarkt €100 kost.
Altijd. Al ga je voor een paar schroeven, dan nog kom je met €100 aan spullen thuis. :)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:58
@unezra Haha dit klinkt zeer bekend. Vooral de spullen waar je geen rekening mee gehouden had kosten t geld.

Behalve bedrading trekken, zie: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 alles netjes afwerken. Leg ook voldoende loze leidingen nu je de kans hebt, je weet nooit waar je t voor nodig hebt.

Verder: Isoleren! PV-installatie, warmtepomp en noem t maar op kan altijd later nog (al is voorbereiding nooit weg), maar alles wat je niet hoeft te stoken is pure winst.

Als handigheidjes? Wellicht een buis naar je oprit voor bekabeling om je (ooit) elektrische auto te laden.
Maak meerdere aansluitpunten voor je tv in je woonkamer, wellicht wil je alles een keer om gooien.

• unezra

unezra

Oh ja, en een van de laatste dingend die je waarschijnlijk gaat doen, over een jaar of wat: Schilderijen en andere dingen aan de muur... Wij zijn nu 3 jaar geleden verhuisd en alles bij elkaar hangt er 1 stuk kunst aan de muur, in de woonkamer en staat er 1 klein ding naast de open haard. Verder hangt er niets. (Dat stuk kunst dat we hebben gekocht hebben we vorig jaar september pas gekocht. Reproductie van een schilderij waar we toevallig in de UK tegenaan liepen.)

Een eigen huis is iig nooit af.

Wat voor soort huis is het eigenlijk @Vilscon?

• Spacecowboy

Spacecowboy

unezra schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:15:
@Spacecowboy Dat hou je en de regel is dat ieder ritje naar de bouwmarkt €100 kost.
Altijd. Al ga je voor een paar schroeven, dan nog kom je met €100 aan spullen thuis. :)
True true. Als het je eigen huis is, wil je ook mooi en fatsoenlijk spul.
unezra schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:24:
Oh ja, en een van de laatste dingend die je waarschijnlijk gaat doen, over een jaar of wat: Schilderijen en andere dingen aan de muur... Wij zijn nu 3 jaar geleden verhuisd en alles bij elkaar hangt er 1 stuk kunst aan de muur, in de woonkamer en staat er 1 klein ding naast de open haard. Verder hangt er niets. (Dat stuk kunst dat we hebben gekocht hebben we vorig jaar september pas gekocht. Reproductie van een schilderij waar we toevallig in de UK tegenaan liepen.)

Een eigen huis is iig nooit af.

Wat voor soort huis is het eigenlijk @Vilscon?
Dat, en denk na over verlichting. Maak iets van een lichtplan. Hoeft niet overdreven, maar denk er over na.

[ Voor 52% gewijzigd door Spacecowboy op 17-03-2018 19:40 ]

HENG HENG

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

sorry lange post

werk KAMER VOOR KAMER niet als een kip zonder kop alles openrukken want je word het zat. zorg dat je hanteerbare korte projecten hebt.
Werk van " boven naar beneden" (als je meerdere verdiepingen hebt)
en van buiten naar binnen.

mijn lijstje (ongelukjes zitten in kleine hoekjes en veiligheid voor alles)
- Stoppenkast vervangen als je oude stoppen hebt !! (zie Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1)
- reinig je CV installatie (paar keer de hele installatie doorspoelen (zie cv Gas besparen door middel van CV tuning deel II)
- reinig je ventilatie en rook kanalen,(vergeet hemel water afvoer niet)
- maak een lijst van werkzaamheden (houd logboek van wanneer wat is gedaan en foto (b)log bij)
- vervang flexible gasleidingen
- isoleer en vergeet niet radiator folie achter de verwarming.
- laat riool reinigen (ja je wilt niet weten wat mensen doorspoelen bij verhuizen en de problemen het oplevert ) zoals frituurvet/bakvet of verf ..
- controleer veiligheid van stopcontacten (even controleren of alles goed vast zit gedraaid) want vonkjes = vuur ..
- controleer je aarding v.d stoppen kast
- contoleer op lekkage/tocht en vochtplekken .. doe de moeite en kijk indien mogelijk in je kruipruimte
- twijfel bij alles .. en onderzoek hout op "zwakke plek) bij koop doen ze een NIET desctructieve onderzoek en je hebt een jaar de tijd om bij de verkoper je verhaal te halen .. (let op in je koop overeenkomst dat er geen clausule instaat dat je afziet van verborgen gebreken ofzo .. lees ZEER GOED je zit er immers 30 jaar aan vast) .. vrienden van ons hadden een lekkage in de badkamer .. 0 verhaal kans en 10.000 euro schade.
je kan beter openbreken en zekerzijn tijdens het klussen dan achteraf terwijl je woont lekkage te krijgen.

+1 voor loze leidingen (vergeet niet speakers in de woonkamer)
+1 voor aarde draad (betekend wel als het niet aanwezig is de bedrading opnieuw trekken)

wifi = geen must maar bedraad betekend minder kans op storing
cat5e = zonde,
cat6 is tot 50m 500mhz geschikt (of iets dergelijks in iedergeval lang genoeg .. )
cat7 = misschien net te duur
bij inbouwdozen en je kabel let op aarde draad het is geen noodzaak maar verminderd de kans op storing .. zonde op daarop te beknibbelen voor die paar euro) op chinese sites voor 20,- heb je een setje met LSA punchdown tool en kabeltest setje (of kan je lenen op je werk ??)
10 of 19" patchpanel in de meter kast (zie Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4)

Denk even aan smart verlichting (tradfri/hue oid) maar storm ff de ikea in en haal led bolletjes
Spacecowboy schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:06:
Maak vooraf een grove planning van wat je wil doen (aan de hand van bouwtekeningen). Zodra je de sleutel hebt, ga een concreet plan maken, met daarin precies uitgetekend wat je wil, en hoe je wil. Maak aan de hand daarvan je materiaallijst. Koop dit materiaal allemaal vooraf. Dat voorkomt dat je elke dag naar de bouwmarkt moet om "even" wat te halen.
Action en ophevings/executie partij winkels zijn bij DIY erg intressant, ook marktplaats ..

oke ik breek af ;)

Tja vanalles

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40

orf

Ik zou de bouwmarkt zoveel mogelijk overslaan. Of het nu gaat om verf, kit, ijzerwaren, schakelmateriaal of installatie materiaal. Het is allemaal duur en vaak niet de beste kwaliteit. Op internet vind je vaak merkartikelen voor de prijs van het eigen merk, of zelfs nog een stuk goedkoper. Als je een goede lijst maakt, kom je vaak al aan een minimumbedrag om het gratis te laten bezorgen. Bij Ecotools bijvoorbeeld heb je een acrylaatkit voor € 1,53 van een goed merk. Het eigen merk van de Gamma wil je niet gebruiken en is bovendien duurder.

elektra: https://www.sandervunderink.nl/
kabels: https://www.allekabels.nl/
ijzerwaren, kitten, etc: https://www.ecotools.nl/

• unezra

unezra

@vso Maakt radiatorfolie echt zo veel uit? Of is dat een leuk reklamepraatje van Tonzon?

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:38
Nog een advies van mij.. koop spullen niet bij de bouwmarkt als je goedkoop uit wil zijn. Schakelmateriaal is bij onze installatiebedrijf om de hoek stukken goedkoper dan de gamma of formido. Zelfde geld voor hout en andere materialen.

owh @orf was me al voor.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Buitenkraantje (een die niet kan bevriezen).
Stopcontacten aan weerzijden van het bed.
Draden voor boxen onder de vloerafwerking voor als je op termijn een surround set wilt.

En het allerbelangrijkste: maak alles af voor dat je er gaan wonen, anders zit je nog jaren met klusjes die je nog een keer moet doen. Er is op huizen gebied geen fijner gevoel dan in een huis te gaan wonen wat echt af is.

Als je nog thuis woont ga je iedere avond van 18:30 tot 23:00 uur in je nieuwe huis klussen. Als je al in je nieuwe huis woont, moet je de was draaien, boodschappen doen, ben je pas om 19:30 klaar met opruimen en daarna val je na een paar dagen terug in je oude ritme: lekker gamen of tv kijken of wat je normaal altijd deed want we zijn "moe"... En dan nog maar eens een week vrij nemen om nu echt de laatste kamer af te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door iamcj op 17-03-2018 20:39 ]

• unezra

unezra

@iamcj Een huis is nooit af...
Sure, het is fijn om voordat je er gaat wonen een aantal zaken af te hebben maar het idee van een eigen huis is dat je de rest van je leven (of zolang als dat je er woont) wat te verbeteren en onderhoud hebt.

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:44

kronolith

[EDIT]

Domotica!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
unezra schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:39:
@iamcj Een huis is nooit af...
Sure, het is fijn om voordat je er gaat wonen een aantal zaken af te hebben maar het idee van een eigen huis is dat je de rest van je leven (of zolang als dat je er woont) wat te verbeteren en onderhoud hebt.
Ik heb het de eerste keer fout gedaan en de tweede keer goed. Geen noemenswaardige klussen hoeven doen in de eerste 7 jaar dat ik er nu woon, anders dan opwaarderingen zoals rolluiken, uitbouw en dakramen en normaal onderhoud als schilderen. Eigenlijk precies wat je zegt. Bij mijn vorige huis heb echter ik de laatste klussen zoals bijvoorbeeld een missende plint, gedaan voor de verkoop.

En ik zie het bij vrienden, collega's en familie, soms hele verdiepingen nog niet klaar, geen plinten gelegd, nog niet behangen en ga zo maar door. Bij mijn tante heeft 12 jaar een klus peertje boven de salontafel gehangen :)

[ Voor 14% gewijzigd door iamcj op 17-03-2018 20:51 ]

• unezra

unezra

@iamcj Wij hebben dit huis gekocht met de intentie hier oud te worden. Een klushuis is het niet en ik ben absoluut geen klusser, maar we zien wel de nodige verbeteringen. :)

Zonnepanelen op het dak zijn inmiddels een feit, direct volgend project is badkamer/keuken/toilet/washok. (Was gepland voor begin van dit jaar, word eind dit jaar.) Daarna sowieso nieuwe trapbekleding, nieuwe haard (van een open haard naar een open-haard-met-glazen-deur en verbouwing van die hele hoek). Ooit de tuin (compleet strippen, opnieuw opbouwen, nieuwe schuur). Nieuwe schuttingen aan 1 kant. Dit jaar ook groot schilderwerk aan de buitenkant. Nieuw zonnescherm (nieuw doek en electrificeren). Al het schakelmateriaal vervangen door GIRA 55. (Het is nu een lelijke mix.) Etc, etc, etc.

Als dat allemaal gedaan is zijn er vast nog andere nieuwe kleine en grote klussen die we willen doen het comfort te verhogen, energie te besparen of op te wekken, etc, etc, etc.

Alles in 1x hebben we de financiële middelen niet voor maar los van dat lijkt het me ook niet leuk. Dan is alles in 1x af en heb je nooit meer iets om naar uit te kijken. Nu hebben we voor de komende 10-15 jaar al dingen waar we voor kunnen sparen en waar we dus nu al naar uit kunnen kijken. :)

EDIT: Oh, ik vergeet de vloerisolatie. Die offerte is gisteren getekend, word voor de winter uitgevoerd. Kosten waren relatief laag (€2000,-) en de terugverdientijd kort (minder dan 6 jaar) dus een no-brainer. €350 per jaar besparing op stookkosten én een verhoogd comfort in de woonkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 17-03-2018 20:53 ]

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-02 12:04

Nitai

Live the life you love.

- foto’s van alle elektra, leidingen etc voordat alles dicht gemaakt is..
- bij een plafond met spotjes een afdekplaat zodat je bij de trafo kan
- indien je tegelwerk hebt, altijd een doosje extra achter de hand

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Theo

moederbord

Eerste wat ik zou doen:

1) In de meterkast een lijst maken van wat er op iedere automaat aan zit gesloten (bijv 1= huiskamer, 2=oven 3= wasmachine, enz)
2) oriënteren op warmtepomp en/of zonnepanelen
3) sloten vervangen voor SKG*** cilinders. Liefst gelijksluitend.
4) Heb je mechanische of balansventiatie? Haal dan een anemometer en CO2 meter om deze goed in te regelen.
5) Huur/regel een warmtebeeldcamera en maak thermische plaatjes van de binnen en buitenkant van het huis
6) vervang halogeen voor LED, kijk wat voor vloerverwarmingspomp(en) je hebt en vervang deze eventueel voor een zuinige pomp en conroleer of je mechanische ventilatie zuinige motoren heeft.
7) Koop een energiemeter zodat je van ieder apparaat in huis het energieverbruik kan meten.
8.) Zet een stoel in de huiskamer en geniet van een goede whiskey in je nieuwe woning :)

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 17-03-2018 21:03 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Genieten van de open haard

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

oke offtopic antwoord
unezra schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:58:
@vso Maakt radiatorfolie echt zo veel uit? Of is dat een leuk reklamepraatje van Tonzon?
7 euro per rol is dit een "antwoord" waard ? ik zou zeggen voor die prijs gewoon doen ;) maar .. oke ik laat me gaan. en doe net alsof het "erg duur en/veel moeite is"

Kort gezegd, als je logisch redeneert "ja het werkt MAAR ..." en dat heeft puur te maken met verwacht geen enorm resultaat. (combinatie met een r-waarde product verbetert het rendement/effect) dus bv "bubbel radiator folie" kopen of xps plaat en daarop de folie plakken . geeft veel meer effect.

Tonzon is meer het 19 laags product dat je in de kruipruimte installeert en dat werkt alleen als het goed geinstalleerd is. persoonlijk is dat te "iffy"
Tonzon webshop is vrij hoog geprijst maar heeft wel producten die een speciaal doel stellen.

Ga je echter radiator folie bij de DIY shop halen en installeer je het dan heeft het op zeker effect bij goeie installatie, immers je verwarmt minder de buiten muur en dus komt dat de huiselijke verwarming op zeker ten goede. zelfs als je LTV radiatoren installeert .. maar .. adder onder het gras .. van bv Y% verlies ga je naar x% verlies .. want 20 andere factoren zoals spouw isolatie en hoe isolerend is je raam

Maar doe het goed en niet half:
1) Installeer een recente HR ketel
2) Spoel je hele installatie goed door (bezinking, roest en dergelijke wil je niet hebben)
(als je bij deze stap je radiatoren loshaalt om buiten de tuinslang (niet hogedruk spuit) kan je radiator folie installeren.voordat je terug plaatst :)
3a) Bedenk je verwarmings behoeften per ruimte ! (let op bij na-isolatie wijzigt dit plan)
3) Tune je hele installatie volgens Gas besparen door middel van CV tuning deel II met behulp van stap 3a
ps. In deze 3 traps raket (wij gaan een extra stap doen en de leiding werk veranderen en dus vervangen door minder weerstand (flow optimalisatie)

dus ja folie werkt wel in ruimtes waar je veel nut hebt aan een verwarming. Want minder verlies

Tja vanalles

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meteen zorgen dat alle "slimme" zooi die gaat installeren niet beslist een lijntje naar buiten nodig heeft. Gun jezelf wat privacy en zorg dat je apparatuur in huis haalt die data lekker bij jou laat in plaats van het overal naar toe te moeten sturen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bundel de antwoorden uit dit topic .. maak hiervan "actielijst" of iets wat je af kan vinken.. (en dus ook mensen die je helpen) .. zorg dat de lijst, foto toestel en pen en paper centrale plek liggen) 32gb sd kaart bv

en een schroevendraaier met lampje (om te testen of er spanning op staat) is erg belangrijk
begin ook nooit met iets van water/gas/elktra als je het niet veilig af kan sluiten ..
denk bv dat je geen water hebt omdat je besloot om laat in de middag te starten met verplaatsen van een waterleiding. en nu is de winkel dicht om het juiste onderdeel te halen. (FAAL)

je gaat gewoon balen als je luidspreker draad over de grond moet omdat men al de plintjes heeft neergelegd. dus helpen = actie lijst afvinken ..

Ik ben het niet mee eens dat je gamma/karwei enzo moet vermijden. maar het is zeker wel goed prijs te vergelijken per product (en dus ook kwaliteit) .. want bij 1 leverancier halen loop je op leeg. en is dus aanbiedingen in de gaten houden .. is handig.

Zo heb ik voor 10,- een led buitenlamp(schijnwerper model) op een plank geschroef en dat was mijn "bouwlamp" ding geeft pokke veel licht.
Maar een goeie boormachine met accu (dus meer als 100 euro ) was erg plezier.

Wij lopen nu in de woonkamer nog op de vloer die er lag bij de koop.. (2 jaar geleden) .. en is dus minder erg dat er gaten in zitten of vlekken van verbouwing/feestjes enzv .. (ook tuin verbouwing ging via de woonkamer)
in mijn tuin ligt er gratis tegels van MP dit is nog 2 a 3 jaar en dan gaan we de tuin afronden met mooie tegels.

O en over hulp gesproken .. laat je niet haasten door familie/vrienden .. wees er zeker van dat het goed gebeurt.. het is mij 1x overkomen dat ik veel werk (gelukkig geen geld) omdat men "haast had" .. dan maar niet of andere keer.
Dit is ook de reden dat je 1 ding per keer doet en als dat afgerond is het volgende start .. zodat als het niet afkomt je morgen verder kan gaan.
Want je hebt ook nog een sociaal leven die aandacht vraagt .. en "help mijn man is klusser" ga je veel horen .. als je een bouwput hebt.

Tja vanalles

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20
Klopt. En nog een “nadeel” aan een eigen huis is dat je ineens voor hezelf een excuus hebt ok duur/goed gereedschap te kopen omdat je het nu ook echt gaat gebruiken :)

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Wij gaan ook binnenkort verhuizen dus dat ga ik binnenkort inderdaad ook doen. Het gene wat echter lastig is is dat je niet op de hoogte bent van alle ins en outs wat mogelijk is. Merk dat er zoveel mooie dingen te doen zijn maar daar moet je dan vaak net op komen. Dus goed forums afstruinen naar alle mogelijkheden :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 18:09

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik weet wel waar ik "spijt" van heb (ook al kan ik het alsnog doen, maar als je eenmaal 'woont' ga je niet snel weer de boel opentrekken):
- Ik heb buizen/pijpjes maar dacht alles wel wifi te doen.. had liever toch utp aansluitingen in elke kamer gehad in retrospect
- En wat ik 100% ga doen in een nieuw huis: Heb overal rookmelders, maar ik had echt heel graag UTP / POE gehad op elke plek in het plafond, en een soort combi-rookmelder/WIFI point opgehangen wellicht later ook speakers ofzo dat je geluid overal kan volgen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:33
CT schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:57:

- En wat ik 100% ga doen in een nieuw huis: Heb overal rookmelders, maar ik had echt heel graag UTP / POE gehad op elke plek in het plafond, en een soort combi-rookmelder/WIFI point opgehangen wellicht later ook speakers ofzo dat je geluid overal kan volgen.
Dan zal je toch losse buisjes moeten hebben voor je UTP/PoE en niet i.c.m. je rookmelder i.v.m. het niet mogen mengen van VD-draad (elektra) en UTP in 1 buis ;)

@Vilscon de meeste dingen zijn hier wel genoemd denk ik waar je "op z'n minst" aan moet denken, en ga je b.v. een verlaagd plafond t.b.v. spotjes o.i.d. maken dan kan je ook kijken naar het punt hierboven, om dan ook een loos buisje te voorzien t.b.v. een accespoint aan het plafond.
m.b.t. het kabels trekken zou ik persoonlijk voor Cat6 gaan, je komt (ga ik vanuit) niet boven de 50m aan utpkabel uit per lengte en dan voldoet Cat6 ook nog prima aan de eis tot 10Gb, natuurlijk kan en mag je voor Cat6a/Cat7 gaan, maar is lastiger te verwerken en monteren.
Als je buisjes gaat voorzien, dan zoveel mogelijk met 3/4" (19mm) buis werken, dit gaat jezelf veel gemak opleveren, en NERGENS met flex-buis werken, dit gaat je veel gevloek en getier opleveren :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-02 14:42
Zelf vorig jaar een huis gekocht en wat betreft stroom kan ik je de volgende tips meegeven:
- Zorg voor voldoende stroompunten in het hele huis. Achter het tv meubel heb ik bijvoorbeeld al 8 stopcontacten.
- Als het mogelijk is, zet de stroompunten waar je ze wil hebben. In mijn geval heb ik de stopcontacten heel laag bij de grond gezet. Hierdoor zie je in mijn huis amper nog stopcontacten.
- Controleer of alle stroom geaard is.
- Zonnepanelen.
- Controleer hoe goed je huis geïsoleerd is.

En in het algemeen, doe alle grote verbouwingen en breekwerk voordat je er woont. Zodra je er eenmaal in zit ga je het allemaal niet meer zo snel doen.

• SBK1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-12-2025
- 2x utp naar elke kamer, woonkamer wellicht meer zodat je de tv kan verplaatsen. En de keuze voor 2x utp per kamer heb ik gemaakt omdat bij Caiway de interactieve televisie over utp gaat.
- afvoer voor een wc doortrekken naar zolder als die er nog niet is. Mocht je ooit een wc of badkamer op de zolder willen maken dan is de afvoer alvast weggewerkt.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 16:50
orf schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:53:
[...]

Ik zou de bouwmarkt zoveel mogelijk overslaan. Of het nu gaat om verf, kit, ijzerwaren, schakelmateriaal of installatie materiaal. Het is allemaal duur en vaak niet de beste kwaliteit. Op internet vind je vaak merkartikelen voor de prijs van het eigen merk, of zelfs nog een stuk goedkoper. Als je een goede lijst maakt, kom je vaak al aan een minimumbedrag om het gratis te laten bezorgen. Bij Ecotools bijvoorbeeld heb je een acrylaatkit voor € 1,53 van een goed merk. Het eigen merk van de Gamma wil je niet gebruiken en is bovendien duurder.

elektra: https://www.sandervunderink.nl/
kabels: https://www.allekabels.nl/
ijzerwaren, kitten, etc: https://www.ecotools.nl/
Goede tip als je toch een bouwmarkt zoekt is Hornbach als je die in de buurt hebt. Mijn ervaring is groter assortiment (incl. normaal schakelmateriaal) dan de andere standaardbouwmarkten en omdat ze niet met aanbiedingen werken is de prijs altijd wel ok (vaak niet veel meer als of zelfs gelijk met de laagste prijzen bij NL webwinkels). Bij Praxis of Gamma etc. ben je eigenlijk altijd te duur uit als iets niet in de aanbieding is.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik mis nog een beetje de tweaker/nerd dingen. In mijn volgende huis wil ik zeker
* een beamer met gigantisch scherm.
* weer een wijnkelder die ik vanuit mijn huiskamer kan benaderen (en dit keer met ingebouwde twee temperatuurzone-koelkast).
* een gaskachel met afstandbediening (met zelfgebouwde infrarood afstandsbediening die ook aangesloten is op Domoticz)
* een faraday kooi om mijn slimme meter
* een zelfgebouwde toon die geen gegevens deelt (en waarmee ik oa mijn sonos en nefit kan bedienen)

Wie volgt met goede nerd ideeen?

When life gives you lemons, start a battery factory

• unezra

unezra

@KabouterSuper Een _gaskackel_ !?
Jak! Da's zo nep...

Nee, een echte man wil met VUUR spelen.
Een open haard dus. Of een open-haard-met-glazen-raam. :)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:56:
@KabouterSuper Een _gaskackel_ !?
Jak! Da's zo nep...

Nee, een echte man wil met VUUR spelen.
Een open haard dus. Of een open-haard-met-glazen-raam. :)
Moeilijke keuze....aan de ene kant geef ik je gelijk. Echte mannen (en vrouwen, want we zijn bij tweakers natuurlijk genderneutraal) willen echt VUUR! En qua tweakergehalte is een houtkachel wel lekker off-grid en een mooie backup als de electriciteit en gas uitvalt....

Aan de andere kant is een open haard zo moeilijk met domoticz te besturen. En er zijn echt wel mooie gashaarden te koop...die van mij heeft mooie nepblokken hout en geeft echt vuur (niet van die blauwe vlammetjes op een rij, da's inderdaad jak).

When life gives you lemons, start a battery factory

• unezra

unezra

KabouterSuper schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:48:
[...]

Moeilijke keuze....aan de ene kant geef ik je gelijk. Echte mannen (en vrouwen, want we zijn bij tweakers natuurlijk genderneutraal) willen echt VUUR! En qua tweakergehalte is een houtkachel wel lekker off-grid en een mooie backup als de electriciteit en gas uitvalt....

Aan de andere kant is een open haard zo moeilijk met domoticz te besturen. En er zijn echt wel mooie gashaarden te koop...die van mij heeft mooie nepblokken hout en geeft echt vuur (niet van die blauwe vlammetjes op een rij, da's inderdaad jak).
:)
Voor mij is juist het hele proces van houtjes hakken, aanmaken, zorgen dat de boel goed blijft branden, etc, zo heerlijk. Niks domotica, niks moderne technologie. Hout en vuur. (En het is iedere keer anders.)

Fin, ik raak op drift. (Misschien hééft TS wel helemaal geen haard of vind TS vuur niet leuk...)

• unezra

unezra

@Vilscon Wat me nog te binnen schiet (juist omdat ik daar zelf nu tegenaan loop):
Als je een kruipruimte of leidingkoker hebt, kijk of er oude leidingen, kabels, etc, liggen en ruim die op. :) Hier stak een koperen buis uit de kruipruimte zo de toegang tot de kruipruimte in. Dwars door een stukje muur. Muur laten weghakken om toegang te krijgen tot de kruipruimte, blijkt het een koperen buis van meters te zijn waar we voorlopig geen idee hebben waar 'ie uit komt, maar blijken er meer leidingen en bedrading zomaar opgehangen te zijn.

Dat gaan we dus (laten) fixen, ook komt er extra bedrading en willen we bijvoorbeeld de kabel aansluitingen laten verleggen. Die komt nu op een raar punt de woonkamer binnen. Moet de kruipruimte in, doorgetrokken naar de meterkast, daar met een goede verdeler gesplitst richting tv decoder en tegelijkertijd 2x ethernet retour.

Zijn absoluut dingen die ook later kunnen (wij doen het ook pas na dik 3 jaar) maar als je er meteen de kans al voor hebt...

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wacht eens op een goede regenbui / storm en kijk of er plaatsen zijn waar water naar binnen komt. Bij mijn ouders slaat het b.v. door de muur met zuidwesten wind en bij onze woning liep de bijkeuken onder doordat de riolering niet goed was aangesloten.Tevens bleken enkele golfplaten van ons dak te lekken. Dat laatste was het lastigste omdat er niemand het dak op wilde en om het van binnenuit op te lossen zouden we het (nieuw geplaatste) plafond er uit moeten halen. (note: buitenland, geen bouwkundige keuringen en/of garanties)

Verder woont het goed hoor :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-02 13:06
KabouterSuper schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:48:
Ik mis nog een beetje de tweaker/nerd dingen. In mijn volgende huis wil ik zeker
* weer een wijnkelder die ik vanuit mijn huiskamer kan benaderen (en dit keer met ingebouwde twee temperatuurzone-koelkast).
* een gaskachel met afstandbediening (met zelfgebouwde infrarood afstandsbediening die ook aangesloten is op Domoticz)
* een zelfgebouwde toon die geen gegevens deelt (en waarmee ik oa mijn sonos en nefit kan bedienen)

Ben heel benieuwd waarom :P?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat trouwens wel praktisch is .. is temperatuur besturing (zonnewering enzo ..)
KabouterSuper schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:48:

of je idee-en goed zijn tja ... hmmm daar is de jury niet over uit ..
bv wijn :r bier *O* *O* en dan met name .. een domotica controled bierproductie ding.

* aquarium automagisch bestuurd
* magnetron en koelkast met scannner(s) zodat je niks in hoeft te progammeren maar gelijk besteld of ingesteld is ..
* tablet houder(s)
* follow-me tv (altijd je serie/film kunnen volgen)
* security cam's

Tja vanalles

• Olaf van der Spek
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:52:
EDIT: Oh, ik vergeet de vloerisolatie. Die offerte is gisteren getekend, word voor de winter uitgevoerd. Kosten waren relatief laag (€2000,-) en de terugverdientijd kort (minder dan 6 jaar) dus een no-brainer. €350 per jaar besparing op stookkosten én een verhoogd comfort in de woonkamer.
Wat voor isolatie wordt het?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

unezra schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:52:
offtopic:
wat heb je gekozen voor hoeveel oppervlakte ?

ik ga voor een nieuwe vloer .. jou bedrag maal 5 ... maar dan zit er ook vloerverwarming bij als eindresultaat.

Tja vanalles

• unezra

unezra

Soort van PUR schuim.
6cm dik, CW waarde van 2.5.

Gespoten tegen de onderkant van de hele vloer, waar ze aan de zijkanten "zakken" zodat je een soort van kuip krijgt.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-02 10:00
Ik zou aanraden om vooral geen vrouw in huis te nemen, maar met al deze gekkigheid zal dat ook niet gaan gebeuren gok ik :P

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-01 18:06
- Radiator buizen meteen goed isoleren, vooral als je er later niet meer bij kan.
- (beetje off-topic) Als je zaken door een aannemer laat uitvoeren, zit er dan met je neus bovenop! Als je een kleinbeetje on te vreden bent, meteen zeggen! Aannemers denken net als elke Nederlander: Tijd = Geld. Dus

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
Overal netwerk en extra loze leidingen als het kan.
Loze leidingen zeker naar bovenste verdieping altijd handig in de toekomst.

Krachtstroom ( 3 fase ) zeker als je naar 0 op de meter wilt.

USB stopcontacten voor laden op strategische plaatsen.

Apparte ruime kast voor je hardware met voldoende stopcontacten en netwerk. Niets is zo irritant als je halve meterkast uit moeten ruimen om even je router te vervangen.

Plan voor the worst. Zorg dat belangrijke ruimtes niet onder kunnen lopen bij lekkage. De laminaat naar de klote door een gesprongen leiding is kut, 5 dagen geen internet ,omdat je modem ook nog verzopen is, word je echt gek van.

Verwijderd

Ik kom er ff in als muziek- en filmjunk. Ik heb gelijk voor bij mij de massieve parketvloer werd gelegd, sleuven in de vloer gefreesd voor mijn surround speakers. Geniet er al 15 jaar van.

Wbt diegene die hier een gashaard aanraden. Really? Een echte tweaker bereidt zich nu reeds voor op gasloos en dan past dit niet meer in het toekomstplaatje. Ik heb zelf een houtkachel, koop ieder jaar 3m3 hout voor zo'n €180,- en heb totaal 6m3 liggen. Met 3m3 hout stook ik in de winter (de andere 3m3 ligt te drogen) met als resultaat in combo met mijn zonnepanelen, isolatie huis en tweaken CV dat ik een voorschot heb van €83,- per maand (altijd iemand thuis). Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen zou ik met de huidige subsidie gelijk LTV laten leggen icm een mooie warmtepomp en pelletkachel. Ik verdien dat niet meer terug helaas.

• Annuk
  • Laatst online: 23:33
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:38:
Overal netwerk en extra loze leidingen als het kan.
Loze leidingen zeker naar bovenste verdieping altijd handig in de toekomst.

Krachtstroom ( 3 fase ) zeker als je naar 0 op de meter wilt.

USB stopcontacten voor laden op strategische plaatsen.
Zou ik absoluut NIET willen USB stopcontacten, het lijkt leuk, maar deze blijven bijna allemaal enige energie slurpen ook wanneer niet in gebruik om een apparaat op te laden.
Zou eerder kijken naar een multi-charger en/of een charging-station.
Er zijn meen ik ook wel topic's over in DED, maar zou je even moeten nazoeken.
Apparte ruime kast voor je hardware met voldoende stopcontacten en netwerk. Niets is zo irritant als je halve meterkast uit moeten ruimen om even je router te vervangen.

Plan voor the worst. Zorg dat belangrijke ruimtes niet onder kunnen lopen bij lekkage. De laminaat naar de klote door een gesprongen leiding is kut, 5 dagen geen internet ,omdat je modem ook nog verzopen is, word je echt gek van.
Klote dat het je modem is, maar meestal hangt je modem bij je ISRA/NTU/AOP of iets dergelijks die meestal in je meterkast is geplaatst, en als je modem is ondergelopen is er grote kans dat ook je volledige meterkast (inclusief de groepenkast) water heeft gehad, en dan is je modem echt je grootste zorg niet meer..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vast allemaal al benoemd..

genoeg stopcontacten! ( en niet met van die usb dingen er bij in.. dat is killing sluipverbruik! )
Loze leidingen.. _VEEL_ loze leidingen..

en als je de keuze nog hebt.. ook op elke verdieping op een strategisch gekozen punt een loze doos in het plafond met een loze leiding er aan.. ( kan je dan dus heel mooi je wifi UFO aan ophangen ;) )

404 Signature not found

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:25
.

[ Voor 111% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:14 ]

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-02 09:39
Muurverf met schrobklasse 3 rondom je pc.

there's no tweak without the tweaker

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-01 20:06
virtualJac schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:36:
Muurverf met schrobklasse 3 rondom je pc.
:+

PSN: bryanlost

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:27
Overal UTP en loze leidingen is echt niet nodig. Sowieso succes met kabels trekken als je muren gestuct en geverfd zijn, dus of meteen een kabel er in of nooit meer. Verder ziet het er ook niet uit als je overal 3-4 WCD's hebt zitten

Ik zou eerder in een goed wifi netwerk investeren en hooguit UTP naar je werkkamer oid. En als je ergens coax of utp nodig denkt te hebben, meteen er in trekken anders doe je het toch nooit meer.

Zelf heb ik Ubiquity apparatuur aangeschaft en ik haal overal in huis 100mbit+ over wifi en met een Chromecast en Ziggo Go kan ik overal TV kijken

[ Voor 22% gewijzigd door GrooV op 27-03-2018 16:58 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GrooV schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:53:
Overal UTP en loze leidingen is echt niet nodig. Sowieso succes met kabels trekken als je muren gestuct en geverfd zijn, dus of meteen een kabel er in of nooit meer.
Ik zie die opmerking vaker, maar is het nou echt veel moeite om even een sleufje te frezen en weer dicht te stoppen? Even met een schuurpapiertje eroverheen, verfje en klaar. Dag werk hooguit.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:27
MikeyMan schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:03:
[...]

Ik zie die opmerking vaker, maar is het nou echt veel moeite om even een sleufje te frezen en weer dicht te stoppen? Even met een schuurpapiertje eroverheen, verfje en klaar. Dag werk hooguit.
Je zal er toch ook een inbouwdoos naar toe moeten maken? Hoe wil je anders je loze leiding gebruiken?

Ik heb alle muren glad gestuct en laten spuiten, als je dan zelf gaat prutsen met een schuurpapiertje en een verfje ziet dat er niet uit. Misschien leuk op een zolder maar niet als zichtwerk

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GrooV schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:07:
[...]

Je zal er toch ook een inbouwdoos naar toe moeten maken? Hoe wil je anders je loze leiding gebruiken?

Ik heb alle muren glad gestuct en laten spuiten, als je dan zelf gaat prutsen met een schuurpapiertje en een verfje ziet dat er niet uit. Misschien leuk op een zolder maar niet als zichtwerk
Spuitwerk krijg je niet meer goed idd, maar een gestucte muur krijg je zo weer strak.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:55:
Ik kom er ff in als muziek- en filmjunk. Ik heb gelijk voor bij mij de massieve parketvloer werd gelegd, sleuven in de vloer gefreesd voor mijn surround speakers. Geniet er al 15 jaar van.

Wbt diegene die hier een gashaard aanraden. Really? Een echte tweaker bereidt zich nu reeds voor op gasloos en dan past dit niet meer in het toekomstplaatje. Ik heb zelf een houtkachel, koop ieder jaar 3m3 hout voor zo'n €180,- en heb totaal 6m3 liggen. Met 3m3 hout stook ik in de winter (de andere 3m3 ligt te drogen) met als resultaat in combo met mijn zonnepanelen, isolatie huis en tweaken CV dat ik een voorschot heb van €83,- per maand (altijd iemand thuis). Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen zou ik met de huidige subsidie gelijk LTV laten leggen icm een mooie warmtepomp en pelletkachel. Ik verdien dat niet meer terug helaas.
Terug verdienen is ook maar hoe je het bekijkt, je huis is beter verkoopbaar omdat het toekomst gericht is.
83, p.m is de helft van wat ik (gedeeltelijk geisoleerd) betaal. En subsidie klinkt leuk maar die krijg je alleen als je het werk "laat" doen.

ik ga mijn vloer laten vervangen gaat me 20k kosten (vloer eruit, nieuwe vloer erin, vloerverwarming, keuken, wc, vloer om op te lopen etc etc..) hoop dat ik veel subsidie krijg :)

Tja vanalles

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:33:
[...]

Terug verdienen is ook maar hoe je het bekijkt, je huis is beter verkoopbaar omdat het toekomst gericht is.
83, p.m is de helft van wat ik (gedeeltelijk geisoleerd) betaal. En subsidie klinkt leuk maar die krijg je alleen als je het werk "laat" doen.

ik ga mijn vloer laten vervangen gaat me 20k kosten (vloer eruit, nieuwe vloer erin, vloerverwarming, keuken, wc, vloer om op te lopen etc etc..) hoop dat ik veel subsidie krijg :)
Toekomst is nu ineens heel dichtbij: https://www.nu.nl/wonen/5...-cv-ketel.html?redirect=1 ;)

@Vilscon Nu ben ik wel heel benieuwd wat je wel en niet gaat doen naar aanleiding van al die tips hier. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 18:25 ]

Pagina: 1