Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 571579

Topicstarter
Ik zit met een probleem en kan het niet oplossen. Misschien zijn hier slimmerds die mee kunnen denken.

Originele situatie
In mijn huis had ik overal LED lampen en een paar Philips Hue lampen.
Ik had een fijne energieleverancier en een normale energiemeter, geen 'slimme'.

Vereniging Eigen Huis actie
Zij boden via Qurrent een actie aan. Om hen te helpen groenere energie te verspreiden kon ik meedoen aan een pilot. Dat heb ik gedaan. Ik bleek een slimme energiemeter te moeten nemen. Ik wilde dat niet maar dan mocht ik niet meedoen. Ze zeiden dat als het niet beviel, ik de gewone meter terugkreeg.
Okee.
Ze namen de energiestand die ik al zo'n 2 of 3 jaar stabiel had over.

De situatie in huis veranderde. Minder computers stonden aan, een televisie ging weg gelukkig, lichten gingen minder vaak aan.
Ik plaatste meer Philips Hue lampen omdat die zuinig zijn, zo zeggen ze tenminste. Zo zou ik nog minder stroom verbruiken want je kunt ze dimmen.

Qurrent kwam na een half jaar of wat meer opeens met een fors hogere rekening. Ondanks vaak mailen kreeg ik nooit antwoord. Ik belde en daar werd ook niks mee gedaan. Uiteindelijk na nog meer mails meer contact en ze zeiden dat ze niks verkeerd deden, ik mocht wel op eigen kosten Liander vragen om de meter te testen. Ik werd er helemaal depressief van.

Vraag is nu:
Is het mogelijk dat de Philips Hue lampen de kosten zo omhoog stuwen? Dit omdat ze eigenlijk de hele tijd 'aan staan' en met de app 'hoger' worden gezet. Ze kunnen daarmee ook worden gedimd. Ik heb een Windows Phone en omdat Hue niet wordt ontwikkeld voor Windows, zelfs niet voor laptops/computers gebruik ik daarop Huetro.

Ik hoop dat iemand kan helpen want het scheelt per maand enorm veel geld. Terwijl het enige wat veranderd is is dat er nu meer Hue lampen hangen maar ik zet veel minder apparatuur aan. Ik snap dit gewoon niet, ik ben echt zo superzuinig met alles :( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verbruik staat niet gelijk aan hogere kosten, ik denk dat je het verschil eerder in de kwh prijs/vastrecht moet gaan zoeken. Heb je dat al nagekeken en vergeleken met je oude leverancier?

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:50
Hier een test van Anandtech:
https://www.anandtech.com...-lighting-gets-colorful/6

De test is van een paar jaar geleden dus misschien zijn de lampen nu al zuiniger.
Zij spreken over een verbruik van 0,4 Watt als de lamp ‘uit’ staat. Mocht je er 50 hebben dan is het verbruik over een jaar als uit staan dus 175kWh, omgerekend zo’n 31 euro bij 0,18 cent per kWh.

Het lijkt mij dus zeer sterk dat je kosten omhoog zijn gegaan door de lampen.

Is je contract verder hetzelfde wat vastrechtkosten en een enkel/dubbel tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allen, ja, het contract is hetzelfde maar wel een andere energieleverancier. Ik had eerst Van de Bron en dat beviel prima, toen Qurrent en ik ging veel minder verbruiken maar na een paar maanden werd hun rekening veel hoger. Dit nadat een slimme meter was geplaatst.

@jaspermeul Als ik kijk naar de link (bedankt) lijkt het me inderdaad sterk dat dit door de lampen komt.

@Fietsbel: ik heb niet gekeken naar een verschil tussen vastrecht van beide aanbieders. Omdat ze steevast nooit op mails reageren en telefonisch heel lastig bereikbaar zijn (en dan zeggen dat ze terug gaan bellen terwijl ze dat dan niet doen) weet ik niet zo goed hoe ik dat moet opzoeken. Ze zeggen dat zij er niks mee kunnen en ik op eigen kosten naar Liander moet stappen.

Dit is echt frustrerend. Ik verbruik zo weinig stroom, dit kan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:23

Rmg

Tjah wat is fors hoger?
Hoeveel Kwh praten we over? ook vergeleken met 2 - 3 jaar geleden?
Wat is de prijs per Kwh dat je 2 - 3 jaar geleden betaalde en nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 22:31
Je post enkel onderbuikgevoelens maar helemaal geen cijfers.

Bovendien zijn contracten en kosten irrelevant als je hypothese is dat je meer verbruikt: dan moet je gewoon kijken naar het opgenomen verbruik.

Met die slimme meter kun je - met een beetje moeite - op ieder gewenst tijdstip van de dag zien wat je verbruik is, en vervolgens nagaan waar dat vandaan komg, al dan niet door zaken uit te schakelen.

Meten is weten. Je lampen zijn het probleem in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 571579 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:25:

@Fietsbel: ik heb niet gekeken naar een verschil tussen vastrecht van beide aanbieders. Omdat ze steevast nooit op mails reageren en telefonisch heel lastig bereikbaar zijn (en dan zeggen dat ze terug gaan bellen terwijl ze dat dan niet doen) weet ik niet zo goed hoe ik dat moet opzoeken. Ze zeggen dat zij er niks mee kunnen en ik op eigen kosten naar Liander moet stappen.
Sorry hoor, maar dit is wel onzin. Je hebt tenslotte een contract ondertekend dus je weet ook wat je betaald. Kortom, even je eigen papieren erbij zoeken en je weet het.

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:01
Anoniem: 571579 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:25:
Bedankt allen, ja, het contract is hetzelfde maar wel een andere energieleverancier. Ik had eerst Van de Bron en dat beviel prima, toen Qurrent en ik ging veel minder verbruiken maar na een paar maanden werd hun rekening veel hoger. Dit nadat een slimme meter was geplaatst.

@jaspermeul Als ik kijk naar de link (bedankt) lijkt het me inderdaad sterk dat dit door de lampen komt.

Dit is echt frustrerend. Ik verbruik zo weinig stroom, dit kan gewoon niet.
je moet nooit frustrerend bezig zijn met dit soort dingen.
dat is het echt niet eens waard.

rustig kijken wat er echt aan de hand is en begrijpen hoe het systeem werkt.
dat helpt meer. ;)

stap 1.
begrijp dat je de gas en elektra rekening 1x per jaar afrekent.
de betalingen die je per maand doet, dat zijn voorschoten om je jaar afrekening te betalen.
zo betaal ik nu 33€ per maand voor gas en elektra, dus 12x33=396€ per jaar.
en op het einde van het jaar komt mijn leverancier er achter dat mijn gebruik toch lager was en krijg ik weer 100 tot 150€ terug van hun. ;)
geen probleem.

nu begrijp ik dat je een slimmemeter hebt gehad.
en dat die geplaatst is tegen de winter aan?
nu werkt het systeem van voorschotten met een slimmemeter anders als met een ouderwetse meter.

met een ouderwetse meter, namen ze je gebruik van het jaar ervoor, deelde dat door 12 en deden er een 5% boven op(de meeste mensen gebruiken elk jaar iets meer gas elektra over het algemeen.).
en dat was je nieuwe voorschot.

met een slimmemeter weet het energie bedrijf niet 1x per jaar je hoeveelheden die je gebruikt, maar weten ze dit per 2 maanden. (of nog sneller)

en als je wisseld van de meter dan net tegen de winter aan zit.
in de winter gebruik je 90% van je gas en in de zomer maar 10% er van.
dan raakt het voorschotten bereken systeem wel een beetje van in de war.
en kan het voorkomen dat je in eens flink meer voorschot moet/mag betalen.

als je echt in dit verhaaltje zit, dan hoef je je nergens zorgen over te maken, dit lost zicht zelf op als je langer de slimmemeter hebt. de voorschotten gaan zich zelf meer normaliseren na maten het zomer word. ;)

kom je hier door in de financiële problemen, dan moet je rustig overleggen met de leverancier.
ook Qurrent zal je daar gewoon mee helpen.

let wel op, in 90% van de gevallen hebben hun gelijk, maar zoals jij het verhaal verteld kan het wel eens zijn dat je bij de 10% hoort. ;)

kom je niet in de financiële problemen.
dan kun je ook gewoon niks doen, en krijg je gewoon erg veel geld terug als je de jaar afrekening krijgt.
(niet echt mijn ding om eerlijk te zijn.
ik ben geen bank die renteloos geld aan de leverancier wil verstrekken. >:) )

dus zoek eens in de administratie naar je cijfers.
wat waren de standen die je ouderwetse meter de afgelopen jaren had.
en wat zijn de standen van je slimme meter.
en dan kunnen we hier wel eens uitrekenen of het allemaal klopt of niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:58
Anoniem: 571579 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:00:
[...]
Ik bleek een slimme energiemeter te moeten nemen. Ik wilde dat niet maar dan mocht ik niet meedoen. Ze zeiden dat als het niet beviel, ik de gewone meter terugkreeg.
[...]
Volgens mij ben je op dit punt voorgelogen :X Heb nog nooit gehoord dat een netbeheerder zoiets doet. De meter is overigens eigendom van de netbeheerder. De energieleverancier heeft daar niks over te zeggen!

Verder gebruikt een Hue lamp in de 'uit' stand hoogstens 0,5W. In de 'aan' stand zal het ergens tussen de 2-5W liggen vermoed ik. De bridge zelf zal ook in dat gebied (2-5W) zitten vermoed ik.

Ik heb het idee dat er iets anders in huis nu veel meer stroom gebruikt.

En zoals gezegd, kun je constatering ook kwantitatief onderbouwen? Je hebt het over 'enorm veel geld'. Is je maandbedrag met €2 gestegen? €10? €100?
Begin eens met dagelijks/wekelijks je meterstanden te noteren zodat je duidelijk hebt wat je in een dag/week verbruikt. Op de meeste slimme meters kun je volgens mij ook het actuele verbruik (Watt) zien (mogelijk moet je aantal keer op knop drukken om het menu te doorlopen). Hoeveel geeft de meter aan als je op het punt staat om 's avonds je bed in te duiken en alles uit zou moeten staan bijv.?

Kijk eens in Serieus elektriciteit besparen voor bespaartips.
Heb je bijv. niet ergens een oude koelkast/vriezer die constant blijft koelen?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allebei.
Ik ga elke avond eens kijken naar de standen en die noteren.
Ik heb geen ding dat opeens veel extra stroom verbruikt want alles bleef hetzelfde voor een na Qurrent, dat is het frustrerende.
Het verschil is 20 euro per maand, dat is echt veel. Wat kan er nou zoveel schelen??? Het gaat echt om electra dat zoveel omhoog is gegaan.
Maar goed. Ik ga nu eerst een poosje meten.
En ik ga kijken op serieus elektriciteit besparen!
Want er is wel een extra ijskastje bij gekomen, misschien is dat het. De andere is vervangen door een zuiniger model dus dat zou moeten schelen.
Maar nu dus eerst een poosje meten en de tips lezen.
En ja, ik raak wat in de stress hierdoor, vooral omdat Qurrent ongeveer een jaar lang niks van zich liet horen, niet op mails reageerde en na bellen en de belofte om terug te bellen dit standaard niet deed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heeft het niet te maken dat 1) de energiebelastings is gestegen in 2018, en 2) minder subsidie wordt gegeven.

Gemiddeld gaat voor electra de prijs met 152 euro per jaar omhoog. En dan mis je ook nog die subsidie. Wil niet zeggen dat je ineens meer verbruikt als de prijzen veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Anoniem: 571579 schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:22:
Bedankt allebei.
Ik ga elke avond eens kijken naar de standen en die noteren.
Ik heb geen ding dat opeens veel extra stroom verbruikt want alles bleef hetzelfde voor een na Qurrent, dat is het frustrerende.
Het verschil is 20 euro per maand, dat is echt veel. Wat kan er nou zoveel schelen??? Het gaat echt om electra dat zoveel omhoog is gegaan.
Maar goed. Ik ga nu eerst een poosje meten.
En ik ga kijken op serieus elektriciteit besparen!
Want er is wel een extra ijskastje bij gekomen, misschien is dat het. De andere is vervangen door een zuiniger model dus dat zou moeten schelen.
Maar nu dus eerst een poosje meten en de tips lezen.
En ja, ik raak wat in de stress hierdoor, vooral omdat Qurrent ongeveer een jaar lang niks van zich liet horen, niet op mails reageerde en na bellen en de belofte om terug te bellen dit standaard niet deed...
Kijk eens op je rekeningen. Die van nu en van de voorgaande jaren
En post dan hier hoeveel kWh je hebt verbruikt.

Je rekening kan namelijk ook heel makkelijk omhoog gaan omdat de prijs per kWh (of voor vastrecht) omhoog is gegaan. Dat heeft niks met je verbruik te maken.
Daarnaast krijg je vaak in het eerste jaar een "welkomskorting". Als je daarna niet van leverancier wisselt betaal je ineens de hoofdprijs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal!
Ik ga nu eerst een poosje meten, kijken wat eruit komt.
Plus ik heb de schakelaar van een ruimte eruit getrokken, iemand had daar tegen mijn wil in een boilertje in gebouwd voor warm water igas, misschien dat dat kleine ding (2 liter meen ik) ook veel stroom kost. Dat is trouwens het enige wat veranderd is, dat plus de extra kleine ijskast.
Ik las net op die pagina over serieus elektriciteit besparen al heel wat tips en ook dat als je een lamp dimt, hij nog steeds veel stroom verbruikt. Ik dacht lekker zuinig te doen door te dimmen!!! Maar dat helpt dus niet. Ik zou het wel leuk vinden om hier dingen over te leren, ik voel me nu al stoer dat ik mijn contactlens uit de gedemonteerde zwanenhals heb kunnen redden :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Eerst is er helemaal niets veranderd en dan heb je opeens een nieuwe ijskast, en een nieuwe boiler. Vervolgens blijkt het ook nog eens om "maar" €20 te gaan.

Meegewogen dat je oude versleten analoge meter niet meer zo nauwkeurig was, lijkt er mij helemaal niets aan de hand en maak je een hoop paniek om niets.

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 01-04-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:58
Anoniem: 571579 schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:22:
[...]
Want er is wel een extra ijskastje bij gekomen, misschien is dat het.
[...]
Dat zou goed kunnen. Is het een nieuwe, of een krijgertje van buren/familie?
Vooral oudere modellen slurpen veel stroom. Een oude koelkast van 10 jaar oud in de schuur hebben staan om 5 flessen cola koud te houden is dan ineens erg duur.

€20 euro per maand is ongeveer 105 kWh per maand extra, uitgaande van €0,19/kWh.
105 kWh delen door 31 dagen per maand = 3,4 kWh per dag extra verbruik erbij gekomen.
3,4 kWh (3400Wh) delen door 24u is 141W per uur, maar dit is heel grof gerekend omdat ik het nu uitsmeer over 24u. Het kan ook 8u lang 425W zijn bijv.

Zoals ik al eerder zei doet een Hue bridge misschien 5W, dus daar hoef je het echt niet in te zoeken.
Luister eens naar dat ijskastje, hoor je hem vaak aanslaan? Slaat hij überhaupt wel af?

Ik heb overigens een 5L boiler in de keuken en die trekt op jaarbasis 500 kWh, just saying...

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee het is een nieuwe, en voor het eerst eentje van Ikea. Hij is nu 2.5 jaar. Het dringt nu tot me door dat hij er al stond voordat ik naar Qurrent ging want dat was in 2016. En dan is dat boilertje ook van 2015. Jemig ik dacht dat ik nu zo'n beetje de reden zou kunnen achterhalen. Maar nee dus. Beide zijn geplaatst in september 2015. Dan klopt gewoon wat ik zei tegen Qurrent: de situatie was stabiel en sinds eind 2016 zo'n beetje ging ik naar Qurrent.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 571579 op 01-04-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huibje011
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-08-2023
L.s.,

het gebruik van hue verlichting in combinatie met een "oude" analoge meter leidt tot een hogere registratie van het verbruik.

dit komt doordat er "gohst" verbruik gemeten word, Ik heb door mijn installateur een schrijfmeter laten plaatsen en een week bijgehouden welke apparaten ik op welk tijdstip aan- en uitzet.

ik ging van een gemiddeld verbruik van 1750KwH naar ruim 7500Kwh op jaar basis.

het is zo dat de leveranciers niet blij zijn met huishoudens die hun "oude" analoge meters behouden daar dit een betere combinatie is met de zonnepanelen. in dit geval zullen zij hun medewerking niet verlenen om het eventuele "gohst" verbruik te compenseren en tegen betaling de oude meter te vervangen voor een slimme meter.
hier behoef je wettelijk niet mee in te stemmen en een gang naar de rechtbank is dan de enige oplossing om alsnog de compensatie af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:32
Je bedoelt denk ik dit fenomeen?
nieuws: Onderzoek Universiteit Twente: elektronica interfereert met deel ener...
https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/6775801

Dat is alleen van toepassing op enkele digitale meters. Analoge (schijf) meters kennen dit probleem niet.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 12-07-2023 08:17 ]

Pagina: 1