Subforum 'beginnende Tweakers' een idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoi,

Hebben jullie weleens nagedacht over een subforum voor beginnende Tweakers ("nieuwe leden") waar vragen laagdrempeliger gesteld kunnen worden en/of leden meer op weg worden geholpen - dan wel een plekje voor nieuwe leden (tot 90 dagen bijv) om samen kunnen hangen?

Veel dank!

[ Voor 20% gewijzigd door CyberMania op 17-03-2018 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dus alleen beginners kunnen beginners helpen, is je intentie?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Je kan nu toch al heel laagdrempelig een bericht posten? Als je maar normaal vertelt wat je wel en niet hebt gedaan, maar er is zeker geen technische kennis vereist.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daar is best wel eens over nagedacht en vaker ook. Meestal is de conclusie dat het niveau van GoT hoog is en dat moet blijven, en dat er voor beginners andere fora zijn. Zeg maar de computeridee's van deze wereld :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
MsG schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:10:
Je kan nu toch al heel laagdrempelig een bericht posten? Als je maar normaal vertelt wat je wel en niet hebt gedaan, maar er is zeker geen technische kennis vereist.
Het is inderdaad meer inzet dan technische kennis dat wordt verwacht. Ook als beginnende Tweaker vind ik dat er plek moet zijn binnen de huidige fora en dat is mede de verantwoordelijkheid van ons allemaal. :) Anders zou het idee worden dat er om een subforum wordt gevraagd waar mensen eigen inzet achterwege kunnen laten. Dat lijkt me ook niet helemaal de beste manier om mensen aan GoT te laten wennen.

@CyberMania wat mis je aan de huidige gang van zaken? Wat voor vorm zou je willen geven aan een soort hangplek voor beginnende tweakers?

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 17-03-2018 10:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:16:
Daar is best wel eens over nagedacht en vaker ook. Meestal is de conclusie dat het niveau van GoT hoog is en dat moet blijven, en dat er voor beginners andere fora zijn. Zeg maar de computeridee's van deze wereld :)
Volgens mij is het idee dat er ook voor beginners ruimte is op tweakers, zolang ze maar wel op normale manier vragen stellen (dus zelf dingen opzoeken en dat ook laten zien bij het stellen van een vraag). Dus de normale vragen kunnen gewoon in de normale fora, ook als het beginnersvragen zijn.

Zo'n beginnersforum wordt meer gezien als excuus om niet je best te hoeven doen. De "luie" vragen zijn volgens mij nergens welkom.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11
Ik vind juist dat de drempel op GoT wel eens verhoogd mag worden. Topics als Beste tweakers, lijken steeds vaker voor te komen en is om droevig van te worden. Zelfs de topictitel slaat nergens op.

Ik zou eerder stemmen voor een functie die het nieuwe gebruikers onmogelijk maakt om hun eerste post binnen een week na registratie te maken. In een week tijd moet er wel iets te Googlen zijn, of zoals @The Eagle zegt een beginner forum te vinden zijn.

Ik snap dat Tweakers toegankelijk wil zijn, maar topics met "ik plemp hier m'n vraag wel neer want ik kan/wil niet Googlen" lijken steeds vaker voor te komen en houden het niveau niet bepaald hoog.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een blok op reageren gaat zeker niet helpen, werkt denk ik eerder averechts.
Verder denk ik dat er ook een verschil in generaties zit. Ik bedoel, ik heb internet nog op zien komen. Fora was een manier van kennisuitwisseling, social media was er nog niet.
Wat nu 16 is is er mee opgegroeid dat ze een vraag op FB of whatever zetten en dat er altijd wel iemand antwoord. Das niet de insteek van GoT maar wel zoals die generatie dingen verwacht. Daar zit een gat tussen. En dat gat is logisch maar zorgt wel voor dit soort situaties.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Denman schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:06:
Ik vind juist dat de drempel op GoT wel eens verhoogd mag worden. Topics als Beste tweakers, lijken steeds vaker voor te komen en is om droevig van te worden. Zelfs de topictitel slaat nergens op.

Ik zou eerder stemmen voor een functie die het nieuwe gebruikers onmogelijk maakt om hun eerste post binnen een week na registratie te maken. In een week tijd moet er wel iets te Googlen zijn, of zoals @The Eagle zegt een beginner forum te vinden zijn.

Ik snap dat Tweakers toegankelijk wil zijn, maar topics met "ik plemp hier m'n vraag wel neer want ik kan/wil niet Googlen" lijken steeds vaker voor te komen en houden het niveau niet bepaald hoog.
Ergens ben ik het wel met je eens. Probleem is alleen dat door het aanspreken van een steeds groter publiek, er ook mensen tussenzitten die niet direct het niveau van GoT halen. Dat is niet erg, maar wat ook steeds vaker achterblijft is het eigen initiatief. Dat zorgt gewoon voor vervuiling.

Misschien is zo'n pauzeperiode wel een idee.

Ook is het het spellings- en grammatica niveau vaak echt om te huilen. Zie ook deze TS weer...

[ Voor 4% gewijzigd door Spacecowboy op 17-03-2018 14:48 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:49
Mij lijkt een week 'post pauze' een heel goed idee. Ik lees veel, post veel minder. Maar als ik veel topics met registratie datum vandaag, aantal post 1 en start topic waar niemand enige logica uit kan halen. Ze zijn vaak wel grappig, maar voegt niets toe aan het niveau van Tweakers. Dat gezegd te hebben....valt het mij ook vaak op dat topics waar toch redelijk tot goede onderbouwing ook worden afgeknald. Maar de mensen die langs komen, een post dumpen en ook nooit meer reageren, ja die mogen weg van mij.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Ik had m'n topic vooral aangemaakt, n.a.v. deze post vanochtend (en soortgelijke):

Beste tweakers,

Voor zulke nieuwe gebruikers zou een laagdrempeligere plek best interessant kunnen zijn en waarin op een prettigere manier nieuwe gebruikers de policies (zelf onderzoek eerst doen etc) rustig kan worden bijgebracht. De vraag is of zo iemand later nog terugkomt na een dergelijke eerste harde kennismaking met het forum.

[ Voor 20% gewijzigd door CyberMania op 17-03-2018 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat topic is een erg slecht voorbeeld, waar het duidelijk was dat de modjes nog op een oor lagen (of gewoon wat beters te doen hadden ;)). Ik snap niet dat mensen (zoals @kazz1980 met zijn lmgtfy-linkje* :r (naar notabene bijna exact dezelfde query als ik al plaatste)) daar zo gaan lopen reageren in plaats van een TR aan te maken. Dan was het een stuk minder bot geweest. (Ook jammer dat @F_J_K die niet weggehaald heeft.)

Op zich kan een subforum handig zijn maar dat wordt natuurlijk een wespennest met een boel geschreeuw en heel veel werk voor moderators. Beter meng je dat soort nieuwelingen direct onder het elite volk (;)). Maar misschien is een tutorial, of zo, wel handig voordat de eerste post geplaatst wordt. Voorwaarden leest men niet, maar een korte instructie over UBB-codes kan wel handig zijn. Of een, pas na 5 seconden weg te klikken, pop-up met een korte herhaling van de voorwaarden voor de eerste post.

Zoiets.

Overigens word ik ook wel eens moe van de luiheid van nieuwelingen, hoor. Maar dan val ik de mods gewoon lastig met een TR :P

* Voor de duidelijkheid: Het verwijzen naar relevante zoekopdrachten vind ik prima, doe ik ook vaak. Maar zo'n arrogante toon en een lmgtfy-linkje dat in 2000 al niet meer cool was, vind ik gewoon niet nodig. Zeker niet als het al gepost was. Daar heeft de TS helemaal niks aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 17-03-2018 21:51 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Room42 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:22:
Dat topic is een erg slecht voorbeeld, waar het duidelijk was dat de modjes nog op een oor lagen. Ik snap niet dat mensen (zoals @kazz1980 met zijn lmgtfy-linkje* :r (naar notabene bijna exact dezelfde query als ik al plaatste)) daar zo gaan lopen reageren in plaats van een TR aan te maken. Dan was het een stuk minder bot geweest. (Ook jammer dat @F_J_K die niet weggehaald heeft.)

Op zich kan een subforum handig zijn maar dat wordt natuurlijk een wespennest met een boel geschreeuw en heel veel werk voor moderators. Beter meng je dat soort nieuwelingen direct onder het elite volk (;)). Maar misschien is een tutorial, of zo, wel handig voordat de eerste post geplaatst wordt. Voorwaarden leest men niet, maar een korte instructie over UBB-codes kan wel handig zijn. Of een, pas na 5 seconden weg te klikken, pop-up met een korte herhaling van de voorwaarden voor de eerste post.

Zoiets.

Overigens word ik ook wel eens moe van de luiheid van nieuwelingen, hoor. Maar dan val ik de mods gewoon lastig met een TR :P

* Voor de duidelijkheid: Het verwijzen naar relevante zoekopdrachten vind ik prima, doe ik ook vaak. Maar zo'n arrogante toon en een lmgtfy-linkje dat in 2000 al niet meer cool was, vind ik gewoon niet nodig. Zeker niet als het al gepost was. Daar heeft de TS helemaal niks aan.
Dat is denk ik ook de insteek van @The Eagle en persoonlijk sta ik erachter . alleen "elite' vind ik wel een puntje hier .. Oldbee's (lees oudgedienden) verwijzen vaak naar de zoek opdracht .. ook Mods betrap ik vaak op kort door de bocht reacties ..

Als iemand niet weet wat hij vraag wegens kennis hindering is (zoals je zegt) is het inderdaad gewoon behulpzaam door iemand te helpen met een vraag bedoel je A, B of C ? soms moet je de vis geven en soms leer je ze vissen met een goeie hengel. en daarom is misschien een "wat zoek ik" subforum niet eens zo slecht .. we moeten allemaal toch ergens starten met kennis vergaren.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
vso schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:57:
[...]

Dat is denk ik ook de insteek van @The Eagle en persoonlijk sta ik erachter . alleen "elite' vind ik wel een puntje hier .. Oldbee's (lees oudgedienden) verwijzen vaak naar de zoek opdracht .. ook Mods betrap ik vaak op kort door de bocht reacties ..

Als iemand niet weet wat hij vraag wegens kennis hindering is (zoals je zegt) is het inderdaad gewoon behulpzaam door iemand te helpen met een vraag bedoel je A, B of C ? soms moet je de vis geven en soms leer je ze vissen met een goeie hengel. en daarom is misschien een "wat zoek ik" subforum niet eens zo slecht .. we moeten allemaal toch ergens starten met kennis vergaren.
Deels met je eens. Dat je de kennis mist wil niet zeggen dat je geen moeite hoeft te doen. Ik denk persoonlijk dat niemand hier te beroerd is om een beginner uit de brand te helpen, maar de grote meerderheid hier doet dat uit hobby. We zijn geen helpdesk. Ik stoor mezelf ook wel eens aan de gemakzucht en de lading spelfouten waarmee een topic op GoT gedumpt wordt waar het letterlijk aan iedere vorm van eigen inzet ontbreekt, maar die topics skip ik dan ook. Ik ben zelf vaak genoeg geholpen met onderwerpen waar ik 0 verstand van had.

Ik gooi het hier dan ook op een gebrek aan (forum)etiquette. Daar gaat een apart subforum geen verandering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gastje01 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:07:
[...]

Deels met je eens. Dat je de kennis mist wil niet zeggen dat je geen moeite hoeft te doen. Ik denk persoonlijk dat niemand hier te beroerd is om een beginner uit de brand te helpen, maar de grote meerderheid hier doet dat uit hobby. We zijn geen helpdesk. Ik stoor mezelf ook wel eens aan de gemakzucht en de lading spelfouten waarmee een topic op GoT gedumpt wordt waar het letterlijk aan iedere vorm van eigen inzet ontbreekt, maar die topics skip ik dan ook. Ik ben zelf vaak genoeg geholpen met onderwerpen waar ik 0 verstand van had.

Ik gooi het hier dan ook op een gebrek aan (forum)etiquette. Daar gaat een apart subforum geen verandering in brengen.
Ligt beetje aan je ervaring, sommige vragen gaan voor mij ook onbeantwoord en ik zit al sinds 1996 ofzo op GOT .. trollen zijn er overal.. en dan krijgt je topic een wendig waarbij antwoord uitblijft en zelfs een mod of oudgediende kan een trol zijn ..

Tja de startpost van dit topic zou IMHO niet jou reactie waardig zijn en toch doe je het ;) maar ach sommige mensen zien zwart en wit en kunnen geen grijs zien .. en dan is het handig "grijs" een apart onderdeel te geven. GOT is nooit de insteek geweest om vis uit te delen voor luie mensen die anderen liever het werk laten doen. (werkstuk of werk) eerder meedenken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Dat topic is een erg slecht voorbeeld, waar het duidelijk was dat de modjes nog op een oor lagen (of gewoon wat beters te doen hadden ;)). Ik snap niet dat mensen (zoals @kazz1980 met zijn lmgtfy-linkje* :r (naar notabene bijna exact dezelfde query als ik al plaatste)) daar zo gaan lopen reageren in plaats van een TR aan te maken. Dan was het een stuk minder bot geweest. (Ook jammer dat @F_J_K die niet weggehaald heeft.)

Hier was in mijn ogen sprake van iemand die geen seconde moeite gedaan had zelf even te zoeken. Die even op Tweakers een nieuw account aangemaakt had en vervolgens ook nog eens niet de moeite heeft genomen even terug te kijken naar antwoorden (en nog steeds niet volgens mij).
Ik help met alle liefde newbies, n00bs of andere beginnelingen! (vaak genoeg gedaan ook). Maar een beetje moeite doen is ook voor een beginneling imho gewoon een kwestie van goed fatsoen... (als ik op een ander forum voor het eerst kom is ook het eerste dat ik doe even de regels bekijken en de zoek-functie gebruiken). En ja, ik had ook meteen een TR aangemaakt. En wat de arrogante toon betreft? Was meer een knipoog (dat ligt er met die antieke lmgtfy link toch wel behoorlijk dik bovenop, leek mij zo?). Zal er voortaan ook nog wel een knipoog smiley bij doen... (ok, ok! een volgende keer zal ik mij (natuurlijk) gewoon inhouden O-) houdt het voor iedereen wel zo gezellig!).
Verder mogen meningen over wat arrogant is natuurlijk verschillen. Zo vind ik het arrogant als mensen :r smileys gebruiken richting een ander, evenals verkleinwoorden en meldingen dat iets in 2000 al niet meer cool was. ;)

En het idee van een subforum voor de beginnende Tweaker. Helemaal geen gek idee wat mij betreft! Maar of het werkt? Ik weet het niet. Ik zie twee type beginnende Tweakers. Degene die gewoon echt nieuw is en nog zoekende naar de wegen (prima! Help ik graag!). En het type dat helemaal niet zoekende is maar gewoon direct een vraag uitbraakt zonder even verder te kijken dan de neus lang is en die ook niet van plan is op Tweakers te blijven hangen maar enkel een instant hapklaar antwoord verwacht...
Bij een beginnersforum verwacht ik dat eerstgenoemde netjes daar zijn vragen post (terwijl dat dus mensen betreft die gewoon prima op de 'echte' subfora de vragen kunnen stellen omdat ze simpelweg het fatsoen hebben wat moeite te doen en te reageren op mede-Tweakers). De 'vragen-braker' daarentegen zal zich vrees ik weinig aantrekken van het 'Beginnende Tweaker' subforum en zijn vraag alsnog neergooien waar hij/zij toevallig geland is...

[ Voor 24% gewijzigd door kazz1980 op 17-03-2018 23:05 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Ik vind het altijd zo hard om een topic meteen te sluiten als iemands post niet aan de regels voldoet. Kan er niet een tussenoplossing komen, zoals bij het voorbeeld wat je aandraagt, dat het topics gesloten blijft tot de TS zijn openingspost heeft aangepast en dit is goedgekeurd door een mod? Of denk ik nu te omslachtig?

Het is gewoon zo zonde dat zo'n topic dan helemaal dichtgaat, TS kan dan ook niet meer reageren op degenen die al wel inhoudelijk hadden gereageerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 07:50

momania

iPhone 30! Bam!

vso schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:16:
[...]

Ligt beetje aan je ervaring, sommige vragen gaan voor mij ook onbeantwoord en ik zit al sinds 1996 ofzo op GOT .. trollen zijn er overal.. en dan krijgt je topic een wendig waarbij antwoord uitblijft en zelfs een mod of oudgediende kan een trol zijn ..
offtopic:
Oh nice, dus je was hier al voor het bestond! _o_ :+

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43
Het probleem met slechte topics is in veel gevallen niet de Topicstarter maar de reacties van de Tweakers. In sommige gevallen reageert de TS makkelijk / onduidelijk maar in de meeste gevallen is de redenatie dat als een bejaarde midden op een kruispunt valt en dr heup breekt dat het een idioot is omdat ze geen rollator had meegenomen of een rolstoel of een begeleider.

Slechte topics kunnen bijzonder waardevolle informatie bevatten voor de search maar in de meeste gevallen zijn het de 'notoire' mensen hier die een topic slecht maken.

Als je bij de ANWB binnen loopt omdat je pech hebt met je auto en om hulp vraagt en de baliemedewerker reageert net zo als menigeen tweaker omdat er aan de muur een a4tje hangt met 12 pagina's aan tekst) dan wordt dat over het algemeen als onbeschoft gezien.

[ Voor 19% gewijzigd door RedHat op 17-03-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

momania schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:26:
[...]

offtopic:
Oh nice, dus je was hier al voor het bestond! _o_ :+
offtopic:
1996 kreeg ik kabel internet en tweakers.net bestond volgens mij rond die tijd al .. Wikipedia: Kabelinternet oke 2 jaar .. https://tweakers.net/info/faq/algemeen/ 1998 dus 20 jaar al dammm !

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

CyberMania schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:40:
Hoi,

Hebben jullie weleens nagedacht over een subforum voor beginnende Tweakers ("nieuwe leden") waar vragen laagdrempeliger gesteld kunnen worden en/of leden meer op weg worden geholpen - dan wel een plekje voor nieuwe leden (tot 90 dagen bijv) om samen kunnen hangen?

Veel dank!
Dat plekje bestaat al heel lang:

http://forum.computeridee.nl

:)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:57:
[...]

Dat is denk ik ook de insteek van @The Eagle en persoonlijk sta ik erachter . alleen "elite' vind ik wel een puntje hier .. Oldbee's (lees oudgedienden) verwijzen vaak naar de zoek opdracht .. ook Mods betrap ik vaak op kort door de bocht reacties .. [...]
Vandaar de knipoog O-) Maar vind jij het fout om mensen te helpen door ze te leren zoeken? Dat is toch gewoon onderdeel van het hebben van kennis/leren, tegenwoordig? Met je tools om kunnen gaan.
kazz1980 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:18:
[...] En ja, ik had ook meteen een TR aangemaakt. En wat de arrogante toon betreft? Was meer een knipoog (dat ligt er met die antieke lmgtfy link toch wel behoorlijk dik bovenop, leek mij zo?). Zal er voortaan ook nog wel een knipoog smiley bij doen... (ok, ok! een volgende keer zal ik mij (natuurlijk) gewoon inhouden O-) houdt het voor iedereen wel zo gezellig!).
Verder mogen meningen over wat arrogant is natuurlijk verschillen. Zo vind ik het arrogant als mensen :r smileys gebruiken richting een ander, evenals verkleinwoorden en meldingen dat iets in 2000 al niet meer cool was. ;)
Point taken :)
En het idee van een subforum voor de beginnende Tweaker. Helemaal geen gek idee wat mij betreft! Maar of het werkt? Ik weet het niet. Ik zie twee type beginnende Tweakers. Degene die gewoon echt nieuw is en nog zoekende naar de wegen (prima! Help ik graag!). En het type dat helemaal niet zoekende is maar gewoon direct een vraag uitbraakt zonder even verder te kijken dan de neus lang is en die ook niet van plan is op Tweakers te blijven hangen maar enkel een instant hapklaar antwoord verwacht [...]
Exact, het eerste type dat je noemt komt om hulp te vragen. Het tweede type plaatst een opdracht en verwacht (direct) een antwoord. Ik wil best helpen, leuk zelfs, maar ik ga het niet voor je doen. Dat afhaalchinees-principe trek ik niet, dat vind ik gewoon asociaal.
Overigens probeer ik daarbij wel altijd de leeftijd te schatten van zo'n TS. Soms is het duidelijk dat het een jonkie betreft en dan ben ik meer genegen wat extra geduld te tonen dan anders. Zo bleek laatst een jochie 13 te zijn. Dan sla ik om als een blad aan de boom en probeer hem echt wat te leren. En toen bleek ie ook leuk en leergierig, maar gewoon onhandig in zijn taalgebruik. Kinders... :P
RedHat schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:33:
Het probleem met slechte topics is in veel gevallen niet de Topicstarter maar de reacties van de Tweakers. In sommige gevallen reageert de TS makkelijk / onduidelijk maar in de meeste gevallen is de redenatie dat als een bejaarde midden op een kruispunt valt en dr heup breekt dat het een idioot is omdat ze geen rollator had meegenomen of een rolstoel of een begeleider.

Slechte topics kunnen bijzonder waardevolle informatie bevatten voor de search maar in de meeste gevallen zijn het de 'notoire' mensen hier die een topic slecht maken.

Als je bij de ANWB binnen loopt omdat je pech hebt met je auto en om hulp vraagt en de baliemedewerker reageert net zo als menigeen tweaker omdat er aan de muur een a4tje hangt met 12 pagina's aan tekst) dan wordt dat over het algemeen als onbeschoft gezien.
Het voordeel van een 1:1-gesprek is dat je direct aanvullende vragen kunt stellen. Je hoeft hiervoor niet een volledig pleidooi voor te bereiden zodat de winkelier pas na jouw volledige uitleg vragen kan stellen. Op het forum werkt dat anders.
En wat je vaak ook ziet bij ongemotiveerde mensen is dat ze niet of heel selectief antwoord geven op de (makkelijke) vragen die gesteld worden. Dat is gewoon heel irritant voor degene die wil helpen en een vervuiling van het forum.

Dus op zich zou een 'Het help mij Googlen-topic' helemaal geen slecht idee zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 18-03-2018 00:04 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
kazz1980 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:18:
[...]

Hier was in mijn ogen sprake van iemand die geen seconde moeite gedaan had zelf even te zoeken. Die even op Tweakers een nieuw account aangemaakt had en vervolgens ook nog eens niet de moeite heeft genomen even terug te kijken naar antwoorden (en nog steeds niet volgens mij). [/small]
Ik weet het niet, maar TS kan even goed een 12-jarige zijn die een PS4 controller op z'n iPad wil aansluiten om zo leuker te gamen - en ooit eens van Tweakers.net had gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik blijf het toch een beetje raar vinden dat men hier het idee heeft dat GoT het plekje is voor mensen met computerskills. Iedereen heeft tegenwoordig van doen met computers, slimme telefoons, slimme tv's, slimme thermostaten enz. maar hier mag men alleen 'professionele' problemen bespreken ofzo? Tante truus moet maar lekker naar computeridee. :?

Daarnaast ben ik het wel eens met @RedHat, waarom zou je mensen terecht willen wijzen op slechte inzet maar niet willen helpen met hun probleem, ook al is het simpel google werk. Blijf dan lekker weg uit het topic en maak een TR aan.

Trouwens, ook minder onderlegde Tweakers kunnen hun steentje bijdragen in een 'simpel' topic als dat zo uit komt, zolang mensen elkaar willen helpen zie ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een iets ander voorstel. Als je de eerste week lid bent dan dienen de forum posts door een modje goedgekeurd te worden alvorens deze zichtbaar is.

De modjes kunnen de nieuwelingen dan de kans geven om een goede topic te maken en als deze aan de eisen voldoen dan kan die zichtbaar worden gemaakt.

Mensen die zich alleen maar aanmelden om vervolgens nooit meer te komen vervuilen het forum dan ook niet meer.

Dit bespaart modjes denk ik veel werk want ze hoeven alleen een topic start te controleren en niet de onzin antwoorden die het gevolg zijn van de topic start. Voor de bezoekers worden er dan ook minder topics gesloten en blijft het forum meer opgeruimd.

Edit: eigenlijk stoor ik me ook vaak aan de antwoorden die zo’n topic blijkbaar uitlokt. Een TR is voor vele blijkbaar niet meer nodig dan.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 18-03-2018 09:45 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
De ANWB krijgt dan ook betaald voor het helpen van iedereen die lid is. Als de monteurs vrijwilligers waren dan zouden de mensen met interessante problemen voorrang krijgen boven de mensen die zonder benzine zijn komen te staan langs de snelweg.
Hippocampus schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:37:
[...]

Ik blijf het toch een beetje raar vinden dat men hier het idee heeft dat GoT het plekje is voor mensen met computerskills. Iedereen heeft tegenwoordig van doen met computers, slimme telefoons, slimme tv's, slimme thermostaten enz. maar hier mag men alleen 'professionele' problemen bespreken ofzo? Tante truus moet maar lekker naar computeridee. :?
Als tante truus geen inzet wil tonen dan mag ze van mij best naar ComputerIdee ja :)
Daarnaast ben ik het wel eens met @RedHat, waarom zou je mensen terecht willen wijzen op slechte inzet maar niet willen helpen met hun probleem, ook al is het simpel google werk. Blijf dan lekker weg uit het topic en maak een TR aan.
Dat doe ik regelmatig, maar de stroom houdt niet op...

Ik denk dan ook niet dat het zou helpen om een apart forum te maken. Dat zou dan een dumpplek worden van mensen die geen inzet willen tonen. En alleen de andere newbies die zich nog niet "goed genoeg" voelen voor de rest van GoT zullen daar gaan reageren waardoor het niveau schrikbarend omlaag zal gaan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

CyberMania schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:10:
Ik had m'n topic vooral aangemaakt, n.a.v. deze post vanochtend (en soortgelijke):

Beste tweakers,

Voor zulke nieuwe gebruikers zou een laagdrempeligere plek best interessant kunnen zijn en waarin op een prettigere manier nieuwe gebruikers de policies (zelf onderzoek eerst doen etc) rustig kan worden bijgebracht. De vraag is of zo iemand later nog terugkomt na een dergelijke eerste harde kennismaking met het forum.
Zo'n laagdrempelige plek is er. Computertotaal en andere fora bijvoorbeeld. En vooraf even in vijf minuten de huisregels doorlezen is al teveel moeite? Kom op zeg.

Bij de ANWB betaal ik voor een dienst. Hier op GoT investeren mensen hun eigen tijd om met jou proberen mee te denken over een oplossing. En ook de ANWB heeft bij een lidmaatschap een setje voorwaarden waar je mee akkoord gaat zodra je lid wordt. Jouw vergelijking gaat dus mank.

[ Voor 31% gewijzigd door Spacecowboy op 18-03-2018 10:28 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43
Spacecowboy schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:25:
[...]

Zo'n laagdrempelige plek is er. Computertotaal en andere fora bijvoorbeeld. En vooraf even in vijf minuten de huisregels doorlezen is al teveel moeite? Kom op zeg.

[...]

Bij de ANWB betaal ik voor een dienst. Hier op GoT investeren mensen hun eigen tijd om met jou proberen mee te denken over een oplossing. En ook de ANWB heeft bij een lidmaatschap een setje voorwaarden waar je mee akkoord gaat zodra je lid wordt. Jouw vergelijking gaat dus mank.
Dan neem je mijn insteek net wat te letterlijk. Maar je kunt ANWB ook door Juridisch loket vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

CyberMania schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:18:
[...]
Ik weet het niet, maar TS kan even goed een 12-jarige zijn die een PS4 controller op z'n iPad wil aansluiten om zo leuker te gamen - en ooit eens van Tweakers.net had gehoord.
Dat kan. In dat geval heb ik in ieder geval een foute inschatting gemaakt... Voor mij was de hint de '98' in de naam, het taalgebruik en het in bezit zijn van PS4 en iPad Air, die mij deed vermoeden dat het ging om iemand van 20. Maar misschien was ik daarmee wat kort door de bocht... Who knows.

Maar dan nog... Ook als 12-jarige heb je als het goed is enige fatsoensnormen mee gekregen en weet je dat gedragsregels er niet voor niks staan op een forum... (bij een vraag staan ze er letterlijk in beeld als je het topic opent - als je die dan ongelezen meteen weg gooit... tja. Dan ben je of niet zo snugger of je kiest er voor je nergens iets van aan te trekken! En dat geldt ook voor iemand van 12. In mijn optiek).

[ Voor 26% gewijzigd door kazz1980 op 18-03-2018 10:51 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

RedHat schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:46:
[...]

Dan neem je mijn insteek net wat te letterlijk. Maar je kunt ANWB ook door Juridisch loket vervangen.
Dan geldt nog steeds dat ook het Juridisch loket een aantal voorwaarden zal hebben waar je mee akkoord dient te gaan als je hun diensten gebruikt. Dat is hier op GoT ook. Een verzorgde TS, eigen initiatief tonen, correct gebruik van spelling en grammatica, én een bepaalde technisch niveau hebben vallen daaronder.

Juist door dat relatief hoge technische niveau heeft GoT een meerwaarde tegenover forums met een instapniveau in mijn optiek.

HENG HENG

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ja, we hebben wel eens nagedacht over zo'n forum. Nee, we hebben nooit besloten dat ook echt te doen. Zo'n forum is namelijk gedoemd om te mislukken:
  1. Eén forum voor heel veel verschillende onderwerpen met allemaal vragen die waarschijnlijk slechte topictitels hebben valt gewoon niet te bij te houden. Daar krijg je heel veel vragen met nul antwoorden.
  2. Bovenstaande wordt nog eens versterkt wanneer je de mensen die al langer lid zijn buitensluit, al zullen velen van hen überhaupt niet in zo'n forum kijken zelfs als je dat niet doet. De meeste regulars komen juist op Tweakers voor het niveau en een subforum inrichten waar dat bijna per definitie ontbreekt gaat hen eerder wegjagen dan iets anders.
  3. Als nieuweling heb je er ook geen bal aan. Zonder regulars om je op weg te helpen met hoe GoT werkt heb je alleen een klankkast met nieuwelingen die hun eigen manier van posten juist versterken in plaats van aanpassen naar wat we wél verwachten op GoT.
Een post maken op GoT is helemaal niet zo hoogdrempelig als sommige mensen lijken te denken. Zolang je maar laat zien dat je zelf geprobeerd hebt om je eigen probleem op te lossen is er in veruit de meeste gevallen niks aan de hand. Stel je een vraag waar bij wijze van spreken de topictitel in Google stoppen om in de eerste hit een antwoord te krijgen ([url=site:gathering.tweakers.net "topictitel in google"]en dat komt best vaak voor[/]) , dan gaat je topic uiteindelijk meestal dicht. Het is inzet waar het om draait hier, niet kennis.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. En aanvullend gaat een nieuweling met een complexe vraag in een uitgebreide topicstart niet komen. Die heeft geen zin te posten tussen alleen-helpdesk topics en zoals je zegt gaan de mensen die antwoord kunnen geven het niet zien. En gaan andere nieuwelingen vragen posten in bestaande topics. (Alle nieuwen beperken tot een newbie-forum wil je echt niet, als Torvalds als 1e post meteen wil antwoorden in NOS zou ik dat echt niet willen verbieden).

En ik eet m'n hoed op als meer dan een enkeling in dit topic alle voorwaarden van Facebook heeft gelezen voor die daar een eerste post plaatste. Ik niet, en die van GoT ook niet. Toch pretendeer ik sindsdien iets te hebben toegevoegd.

Dat hele volksstammen dus niet eerst de mores van het forum leren, kan ik dan ook wel snappen. Al zou ook ik heel graag zien dat nieuwe users fatsoenlijk eigen inzet laten zien. En dat hoeft inderdaad helemaal niet moeilijk te zijn en vereist geen enorme tech skills. Er zullen mensen zijn die het nooit leren en simpel zelf op te zoeken vraagjes blijven stellen zonder enige inbreng (zoals idd de eigen topictitel door Google gooien). Maar die met hooivork wegjagen zal als 'bijvangst' ook andere wegjagen. Ik hoop dat een gloednieuwe user dat ook netjes verteld krijgt de eerste keer - zodat ze het ook kunnen gaan doen.

----

Verplicht in een zandbak spelen, paar seconden timer die 'in your face' de regels laat zien voor je kunt posten en dan ook bijv een minimumaantal karakters vereisen, etc.: kan helpen om wat meer inzet van de beginners te krijgen. Zal er ook een paar naar andere fora / Facebook / oid of zo laten gaan. Maar het jaagt ook anderen weg. Ik zou er toentertijd om zijn weggebleven. Nou ja, mijn eerste reacties waren AFAIK in andermans topics, maar toch. Het gaat om de gedachte.

En de nieuwe aanwas is nodig, al was het maar omdat die de simpele vragen niet al duizend keer hebben zien langskomen en sommigen blijven hangen om mee te gaan denken.
(Ook jammer dat @F_J_K die niet weggehaald heeft.)
offtopic:
Ik heb het laten staan o.a. omdat het topic dicht was, de nieuwe user het toch al zal hebben gezien en niet terug gaat kijken en het alleen dan duidelijk is waarom ik 'reageer dan niet' roep.

En dat laatste blijft zo. Als er een domme vraag is, reageer dan niet of idd met een niet-kinderachtige ( :* ) en -denigrerende LMFGTFY maar behulpzame reactie en laat de crew sluiten / om meer inzet vragen / ...

offtopic:
Als het aan mij ligt wordt er ook niet gereageerd met een klant-en-klaar antwoord omdat er dan niets wordt geleerd, maar dat terzijde.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:26:
[...] Nou ja, mijn eerste reacties waren AFAIK in andermans topics, maar toch. Het gaat om de gedachte. [...]
offtopic:
F_J_K in "citaten Marx, Kennedy, Martin Luther, Malcom X" is de oudste post die ik van jou kan vinden. Niet echt een gebruikelijke eerste post, nee :P Overigens in de Huiskamer, was die toen nog openbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Room42 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:57:
[...]
Vandaar de knipoog O-) Maar vind jij het fout om mensen te helpen door ze te leren zoeken? Dat is toch gewoon onderdeel van het hebben van kennis/leren, tegenwoordig? Met je tools om kunnen gaan.
nee :) ik snapte hem wel, zolang je meegeeft wat mensen eigenlijk zoeken .. dus je zoekt naar x y en z probeer dat als zoek woorden in zoekmachine
Dus op zich zou een 'Het help mij Googlen-topic' helemaal geen slecht idee zijn :)
here here

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:32
vso schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:55:
[...]

nee :) ik snapte hem wel, zolang je meegeeft wat mensen eigenlijk zoeken .. dus je zoekt naar x y en z probeer dat als zoek woorden in zoekmachine

[...]

here here
Ik gok dat je 'hear, hear' bedoelt? :+

Enigszins weten hoe je moet Googlen vind ik zelf toch wel echt basiskennis waar je over moet beschikken als je hier op je plek wilt zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Titlefix; was "Hebben jullie welns nagedacht over subforum 'Beginnende Twkr"

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hahn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:00:
[...]

Ik gok dat je 'hear, hear' bedoelt? :+

Enigszins weten hoe je moet Googlen vind ik zelf toch wel echt basiskennis waar je over moet beschikken als je hier op je plek wilt zijn.
serieus ??? +1 voor de hulp maar -1 voor het gebrek van aan leesvaardigheid.

* vso wijst op "dat ding waar water doorheen gaat".

Hoe goed jou Google Fu ook is, als je niet weet wat je zoekt zoals mijn water voorbeeld .. loop je toch tegen een muur op. 'help mij Googlen' vind ik daarom ook ook geweldig

o en

* Define "basiskennis"
* wat maakt je beginner, gevorderd en Master ? niemand heeft daar "richtlijnen voor"
En sarcastisch er zijn geen "toetsen" voor om je "niveau" te toetsen

dus .. ;) daarom leesvaardigheid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien Tweakers ondertussen een breed forum is wil je dan voor ieder forumdeel een beginner-forum?
Lijkt mij een beetje te veel worden.

Probleem van veel jeugd tegenwoordig is dat men geen zin heeft om te zoeken en erg snel hun vraag neer willen plempen en 10 minuten later al lopen te zeuren dat er nog geen antwoord is (bij wijze van spreken maar soms ook realiteit)

Misschien moet je nieuwe tweakers meer wijzen op de zoekfunctie, desnoods aan de hand van trefwoorden eerst wat topics laten zien om ze meer bedenktijd te geven over het nut van het plaatsen van hun topic, er kunnen er immers al honderden over hetzelfde zijn.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Hier ook weer een beginnende Tweaker met ondermaatse reacties (dan bedoel vooral de onderste):

- Schep ofwel een ruimte voor beginnende Tweakers
- of wel ban mensen voor een week of zet de modjes sneller aan het werk

Want dit geeft steeds wel een slecht indruk af op de site. Komt zo'n beginner later ooit nog terug?

Printer werkt extreem traag!

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 21-03-2018 07:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

- of wel accepteren dat de wereld niet perfect is en dat er soms dit soort topics zullen zijn. Volgens mij hoort dat gewoon bij een levend forum. Beheer kan inderdaad wel zijn best doen om een "be nice" mentaliteit te stimuleren aan bestaande leden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@CyberMania Ik ben het met je eens, hoor, maar een mens moet toch snappen dat als je zo een vraag stelt, niemand hier wat mee kan. We zijn nog altijd geen helpdesk, dus je hoeft geen klantvriendelijkheid te verwachten. Natuurlijk wel fatsoen, maar dat komt van twee kanten, dus ook de vragensteller.

De TS klinkt in dit geval jong en onervaren maar de reacties zijn in dit geval niet superonaardig maar gewoon jolig (op de laatste reactie van jetspiking na). TS zal er niks mee kunnen behalve te leren dat zo een vraag stellen niet echt het gewenste resultaat zal hebben :)
CyberMania schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:36:
Want dit geeft steeds wel een slecht indruk af op de site. Komt zo'n beginner later ooit nog terug?
Ik denk niet dat dit een beginner echt af hoeft te schrikken, als deze beginner niet alleen kwam om een antwoordje te vissen maar om mee te praten in de velen topics. Als de beginner dacht een helpdesk-forum te vinden, komt deze inderdaad van een koude kermis thuis. Maar dat is dan ook niet de opzet van GoT :)

[ Voor 34% gewijzigd door Room42 op 21-03-2018 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

JvS schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:10:
- of wel accepteren dat de wereld niet perfect is en dat er soms dit soort topics zullen zijn. Volgens mij hoort dat gewoon bij een levend forum. Beheer kan inderdaad wel zijn best doen om een "be nice" mentaliteit te stimuleren aan bestaande leden.
^^ dit.

Die topics gaan óók gewoon in de inhoudelijke forums terechtkomen als we wél jouw idee doorvoeren want mensen lezen de regels toch al niet, dus waarom zouden ze naar een ongeschijnlijk ongerelateerd forum gaan? Of als we voor nieuwe gebruikers alle andere forums zouden blokkeren, hoe zouden ze dan nog zien dat ze überhaupt op Tweakers terecht kunnen voor discussie op niveau? Ze kunnen immers de goeie inhoudelijke forums dan niet zien...

Soms zijn er slechte topics. Soms blijven die ook wat langer open. Zolang er niet gescholden wordt en er niets illegaals gebeurt is dat geen enkele ramp. Dan komt er even later een moderator voorbij (zoals eerder vanochtend) en is het topic zo gesloten of op de rails getrokken. Het lijkt me sterk dat dat veel doet met de reputatie van Tweakers. Daarnaast: als dit zo'n beginner inderdaad afschrikt is het een beetje de vraag wat het nou is dat je stimuleert door dit exacte soort topics elders wel toe te staan. Dat kan bijna alleen maar betekenen dat mensen alleen maar minder moeite doen om de regels te lezen, want dat hoeft blijkbaar toch niet.

[ Voor 11% gewijzigd door NMe op 21-03-2018 11:34 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1