Stoelpoot schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:29:
[...]
1. Die link is voor MKB-bedrijven
2. Als dat voor consumenten zou gelden, stond er niets in wat mij tegenspreekt. Je kan een OEM kopen en alleen installeren op 1 PC.
3. Microsoft verkoopt zelf de OEM licenses aan doorverkopers. Doorverkopen is ook gewoon toegestaan. Alleen het gebruiken ervan zonder de PC te willen verkopen mag tegenwoordig officieel niet.
4. Microsoft liet dit vroeger wel toe voor hobbyisten.
5. Microsoft-medewerkers geven aan dat dit nog steeds kan via helpdeskkanalen.
Bron:
ZDNet: Is it OK to use OEM Windows on your own PC? Don't ask Microsoft
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Ik geef niet aan dat het niet kan, ik geef alleen aan dat het in strijd is met de voorwaarden van Microsoft.
1. OEM is ook niet bedoelt voor consumenten.
2. zie 1
3. Daar bevestig je het zelf.
4. De versie is uiteindelijk geactiveerd en ik heb nog nooit gehoord dat Microsoft actie onderneemt tegen de eindgebruiker. Dit wil nog niet zeggen dat het de bedoelling is.
5. Ik heb het ze nooit gevraagt, maar als de helpdesk je aanmoedigd om een OEM licentie aan te schaffen in plaats van een retail versie als consument dan gaat er iets fout.
quote uit je eigen bron:
Many readers tell me they bought that software and installed it on their own new (or old) PC, happily saving a significant chunk of change in the process. According to Microsoft, they are violating the terms of the OEM System Builder license agreement, which says, in convoluted language, that you must install the software using the OEM Preinstallation Kit and then resell the PC to a third party. If you install that software on your own PC, you don't have a "genuine" copy of Windows.
Hier geven ze het letterlijk aan:
Het kan en werkt wel, maar het is in strijd met de licentievoorwaarden.
Het is een grijs gebied, de licenties kan je kopen en gewoon activeren maar het mag niet. Of het stand houd i.c.m. de wet in Nederland weet ik niet.
Verder staat er inderdaad dat het voorheen toegestaan was als consument om een OEM licentie te gebruiken als je zelf een systeem aan het assembleren was, je mocht dus bijvoorbeeld een NUC barebone kopen + RAM + ssd\hdd en daar een OEM licentie op gebruiken.
Dit telt alleen niet voor de TS omdat hij een compleet systeem gekocht heeft en niet geassembleerd.
Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het volgens de voorwaarden van Microsoft niet mag.
Chris_147 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:22:
Even afgezien dat ik duidelijk geen OEM licentie heb gekocht (maar ook geen geldige kennelijk), was het vroeger toch voldoende om bvb een muis te kopen om in aanmerking te komen voor de OEM licentie.
Want wat is "een apparaat"?
Volgens Microsoft gaat het om een apparaat waar de software van de licentie op geinstalleerd staat, een muis is dat dus niet.
[
Voor 8% gewijzigd door
Axewi op 16-03-2018 10:51
]
Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.