Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google denkt dat ik in Turkije ben...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JannickNijholt
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 12-06 16:10
Hoi allemaal!

Ik heb een probleem. Ik heb een VPS bij Tilaa. Op deze VPS draait Ubuntu 16.04 LTS met een OpenVPN installatie, geÔnstalleerd vanuit een GitHub script gevonden op Google.

Wanneer ik inlog op de VPN en ik ga browsen dan denkt Google dat ik in Turkije ben. Het IP-adres en de sever komen allebei uit Nederland, kan Tilaa mij 100% garanderen.

Tilaa gooit het op een verkeerde configuratie van het script en zeggen dat ze dit nog niet eerder hebben gehoord.

Ze hebben mij ondertussen al een ander IP-adres gegeven en ik heb zelf al verschillende OS’en en verschillende scripts geprobeerd en steeds hetzelfde probleem.

Wie heeft enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen, het is aardig vervelend.

JannickNijholt wijzigde deze reactie 12-03-2018 21:50 (3%)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:32
"een script gevonden op google"...

Weet je welk VPN netwerk je gebruikt en waar de VPN host jouw verzoeken op het web gooit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-06 17:35
1. Controleer of je IP-adres klopt met wat het zou moeten zijn.
https://www.whatismyip.com/

2. Je regio veranderen in de zoekinstellingen.
https://www.google.nl/preferences?hl=nl&fg=1

3. Melding maken bij google vanwege fout in ip database.
https://support.google.com/websearch/contact/ip

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17-06 08:45

• JannickNijholt
quote:
biomass schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:08:
"een script gevonden op google"...

Weet je welk VPN netwerk je gebruikt en waar de VPN host jouw verzoeken op het web gooit?
Deze heb ik gebruikt: https://github.com/Nyr/openvpn-install

Als DNS heb ik voor Google gekozen, ik heb ook al eens een andere geprobeerd van de server zelf, maar wederom geen succes.

• JannickNijholt
quote:
Bazvv schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:10:
1. Controleer of je IP-adres klopt met wat het zou moeten zijn.
https://www.whatismyip.com/

2. Je regio veranderen in de zoekinstellingen.
https://www.google.nl/preferences?hl=nl&fg=1

3. Melding maken bij google vanwege fout in ip database.
https://support.google.com/websearch/contact/ip
Dit heb ik inderdaad ook al gedaan.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:35
Deel het IP en/of de reeks dan eens met ons?

• JannickNijholt
quote:
Thralas schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:17:
Deel het IP en/of de reeks dan eens met ons?
Sure, 46.19.34.220.

• Thralas
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het probleem bij Tilaa ligt. Klik.

De range is van Tilaa sinds 2012 en is dat altijd geweest, de WHOIS-data is al die tijd ook ongewijzigd gebleven. Geoip-services, waaronder de grootste (MaxMind?) prikken hem dus ook gewoon op Nederland.

Het enige dat ik me nog voor kan stellen is dat je DNS in de soep loopt en Google je op basis daarvan naar hun Turkse site redirect. Maar je zegt dat je die van Google gebruikt - dubbelcheck eens of daar ťcht 8.8.8.8 en 8.8.4.4 staat.

Ook kun je bij Google onder aan de pagina met zoekresultaten zien wat je huidige locatie is, en hoe Google daarbij komt. Wat zegt dat?

Als laatste, controleer of je geen rare language headers meestuurt met je browser. Of probeer een andere. Maar dat zou 'm ook niet moeten zijn als het echt alleen misgaat met de VPN aan.

Thralas wijzigde deze reactie 12-03-2018 23:00 (6%)

• JannickNijholt
quote:
Thralas schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:00:
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het probleem bij Tilaa ligt. Klik.

De range is van Tilaa sinds 2012 en is dat altijd geweest, de WHOIS-data is al die tijd ook ongewijzigd gebleven. Geoip-services, waaronder de grootste (MaxMind?) prikken hem dus ook gewoon op Nederland.

Het enige dat ik me nog voor kan stellen is dat je DNS in de soep loopt en Google je op basis daarvan naar hun Turkse site redirect. Maar je zegt dat je die van Google gebruikt - dubbelcheck eens of daar ťcht 8.8.8.8 en 8.8.4.4 staat.

Ook kun je bij Google onder aan de pagina met zoekresultaten zien wat je huidige locatie is, en hoe Google daarbij komt. Wat zegt dat?

Als laatste, controleer of je geen rare language headers meestuurt met je browser. Of probeer een andere. Maar dat zou 'm ook niet moeten zijn als het echt alleen misgaat met de VPN aan.
Ik heb gecheckt en mijn DNS gaat over Google servers.

Hier een screenshot van hoe het eruit ziet als ik naar Google.nl surf in incognito-modus:

(Dit is op mijn iPad, maar dit is hetzelfde op mijn PC of MacBook.)

Als ik mijn headers check staat er gewoon nl-nl:

• Thralas
Raar dat hij zegt 'Onbekend'.

Andere partijen zien wel gewoon Nederland?

Dan vermoed ik dat Google slimmer probeert te zijn dan 'de rest' en nog een andere reden heeft om het IP (de hele Tilaa-range?) als 'Turkije' te bestempelen - in tegenstelling tot wat WHOIS data zegt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06 12:57
Dit "ruikt" naar het geval van een paar jaar geleden.

Een journalist wou een KLM ticket boeken naar de USA voor zijn werk. Dat lukte. Maar hij werd door de mangel gehaald door de Amerikaanse geheime dienst op Schiphol. Met de vraag wat hij deed in LibiŽ of Sirie" (weet even niet meer exact wat het was). Hij wist helemaal van niets want hij was daar nooit geweest. Met moeite en zo werd hij toegelaten tot de vlucht (maar daarna als nog "lastig" gevallen door de lokale sheriff in USA).

Wat bleek: Vodafone (zijn vaste internet provider) had een reeks IP adressen gekocht van LibiŽ. Deze begonnen ze al uit te geven, maar de database van locatie van IP's en landen was nog niet geŁpdated. Dus dacht KLM dat hij in LibiŽ zat, en dat werd gedeeld met de Amerikanen.

Dus het "KAN" een probleem geven.

• JannickNijholt
Ik begrijp het ook niet en Tilaa kan mij ook niet verder helpen. Ik heb er ook last van in bijvoorbeeld AdSense advertenties, die zijn merendeels ook Turks.

Volgens RIPE is het IP-blok al 5 jaar niet geŁpdatet, dus het is ook niet dat het IP-adres snel even is ingekocht en wordt gebruikt voor VPS'en van klanten.

• Evianon
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21:49
Je kunt uitsluiten dat het aan je VPN setup ligt door op je MacBook even een SOCKS proxy over SSH met je server op te zetten in plaats van via je VPN.

In de terminal:
code:
1
ssh -D 8123 -f -C -N user@1.2.3.4 -p 22

Waarbij 8123 een random poort op je lokale systeem is die niet uitmaakt, 1.2.3.4 het IP van je server en 22 je SSH poort.

Dan naar Systeemvoorkeuren, Netwerk, aan de linkerkant je actieve netwerk selecteren, Geavanceerd, Proxy's, links "SOCKS-Proxy" aanvinken en selecteren, en dan als host "localhost" en als poort de lokale poort die je in het eerste commando opgaf, dus 8123 als je het zo gelaten hebt.

Dan browse je ook via je server (even checken via een wat-is-je-IP site), maar dan over een SSH tunnel, en kun je uitsluiten dat het iets met je VPN te maken heeft. Wat me heel sterk lijkt, maar toch.

Zit het nieuwe IP wat je hebt gekregen in dezelfde IP range als de vorige waar je het probleem ook mee had? Klinkt toch als een foutje in Googles GeoIP database.

Edit: Heb het even geprobeerd met twee van mijn Tilaa servers, uit de 37.252.123.0/24 en 84.22.103.0/24 ranges, en daarbij denkt Google dat ik gewoon in Nederland zit.

Evianon wijzigde deze reactie 13-03-2018 09:17 (7%)

• JannickNijholt
quote:
Evianon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:01:
Je kunt uitsluiten dat het aan je VPN setup ligt door op je MacBook even een SOCKS proxy over SSH met je server op te zetten in plaats van via je VPN.

In de terminal:
code:
1
ssh -D 8123 -f -C -N user@1.2.3.4 -p 22

Waarbij 8123 een random poort op je lokale systeem is die niet uitmaakt, 1.2.3.4 het IP van je server en 22 je SSH poort.

Dan naar Systeemvoorkeuren, Netwerk, aan de linkerkant je actieve netwerk selecteren, Geavanceerd, Proxy's, links "SOCKS-Proxy" aanvinken en selecteren, en dan als host "localhost" en als poort de lokale poort die je in het eerste commando opgaf, dus 8123 als je het zo gelaten hebt.

Dan browse je ook via je server (even checken via een wat-is-je-IP site), maar dan over een SSH tunnel, en kun je uitsluiten dat het iets met je VPN te maken heeft. Wat me heel sterk lijkt, maar toch.

Zit het nieuwe IP wat je hebt gekregen in dezelfde IP range als de vorige waar je het probleem ook mee had? Klinkt toch als een foutje in Googles GeoIP database.

Edit: Heb het even geprobeerd met twee van mijn Tilaa servers, uit de 37.252.123.0/24 en 84.22.103.0/24 ranges, en daarbij denkt Google dat ik gewoon in Nederland zit.
Ik heb geprobeerd wat je zegt. Ik heb de SOCKS-proxy opgezet en mijn verkeer gaat dan over het IPv6 IP. Hier denkt Google wel dat ik in Nederland zit. Een idee hoe ik deze op de IPv4 IP krijg?

Ook is dit IP-adres geloof ik inderdaad in dezelfde range.

Ik ben van plan deze VPN te delen met 2 of 3 anderen en dan lijkt het mij beter op gebruik te maken van OpenVPN dan van een SOCKS-proxy.

edit: Heb nu ook weer even de OpenVPN aangezet en direct is Google en Youtube weer in het Turks, met SOCKS dus niet..

Inmiddels ook maar weer contact gehad en naar dit topic gelinkt. Ik hoop dat ze mij een IP kunnen geven uit een ander blok.

JannickNijholt wijzigde deze reactie 13-03-2018 09:34 (6%)

• Evianon
quote:
JannickNijholt schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:23:
[...]

Ik heb geprobeerd wat je zegt. Ik heb de SOCKS-proxy opgezet en mijn verkeer gaat dan over het IPv6 IP. Hier denkt Google wel dat ik in Nederland zit. Een idee hoe ik deze op de IPv4 IP krijg?
Het snelste is denk ik de IPv6 configuratie even helemaal uitcommenten in /etc/network/interfaces en herstarten.
quote:
JannickNijholt schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:23:
[...]
Ik ben van plan deze VPN te delen met 2 of 3 anderen en dan lijkt het mij beter op gebruik te maken van OpenVPN dan van een SOCKS-proxy.
Nee zo'n SOCKS proxy is inderdaad niet handig om permanent te gebruiken, en ook alleen TCP verkeer gaat erdoorheen dus je lekt van alles aan alle kanten. Puur even om te testen.

Het lijkt me echt iets te maken te hebben met het IP adres en Googles GeoIP database, zeker als je nieuwe IP uit dezelfde range komt als de oude. Misschien kun je vragen om een IP dat niet in de 46.0.0.0/8 range zit.

• JannickNijholt
quote:
Evianon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:40:
[...]

Het snelste is denk ik de IPv6 configuratie even helemaal uitcommenten in /etc/network/interfaces en herstarten.

[...]

Nee zo'n SOCKS proxy is inderdaad niet handig om permanent te gebruiken, en ook alleen TCP verkeer gaat erdoorheen dus je lekt van alles aan alle kanten. Puur even om te testen.

Het lijkt me echt iets te maken te hebben met het IP adres en Googles GeoIP database, zeker als je nieuwe IP uit dezelfde range komt als de oude. Misschien kun je vragen om een IP dat niet in de 46.0.0.0/8 range zit.
Heb ook reactie van Tilaa:

‘Excuses aan Tilaa medewerker die hier eerst werd genoemd’

Balen dit. Ik ga even proberen wat jij zegt in de configuratie, even kijken wat daar uit komt.

Edit: Ik heb het bestand aangepast als volgt:

Alleen laat WhatIsMyIP.com nog steeds het IPv6 zien.

JannickNijholt wijzigde deze reactie 13-03-2018 12:22 (11%)

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17-06 11:09
Hoe kom je erbij dat google denkt dat je in turkije bent?

Denkt google niet simpelweg dat je turks bent? Dat is namelijk een groot verschil.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Recursio
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11-06 10:04
Wellicht netjes om de naam van de persoon bij de Tilaa Support Desk te verwijderen; deze heeft er niet om gevraagd om met naam en toenaam genoemd te worden.

• Evianon
quote:
JannickNijholt schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:27:
[...]
Alleen laat WhatIsMyIP.com nog steeds het IPv6 zien.
Heb je hem al opnieuw opgestart?

En inderdaad, helemaal onderaan de pagina met zoekresultaten kun je zien waar en waarom Google denkt dat je ergens bent. Kan "Uit uw zoekgeschiedenis" of "Uit uw internetadres" zijn.

• JannickNijholt
quote:
Recursio schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:43:
Wellicht netjes om de naam van de persoon bij de Tilaa Support Desk te verwijderen; deze heeft er niet om gevraagd om met naam en toenaam genoemd te worden.
Zeker! Je hebt helemaal gelijk, mijn fout. Ik heb de afbeelding eerst maar verwijderd!

• JannickNijholt
quote:
Evianon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:58:
[...]

Heb je hem al opnieuw opgestart?

En inderdaad, helemaal onderaan de pagina met zoekresultaten kun je zien waar en waarom Google denkt dat je ergens bent. Kan "Uit uw zoekgeschiedenis" of "Uit uw internetadres" zijn.
Jazeker! Dit krijg ik in mijn zoekresultaten:

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17-06 11:09
quote:
JannickNijholt schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:29:
[...]

Jazeker! Dit krijg ik in mijn zoekresultaten:
[afbeelding]
Maar wat is nu het concrete probleem?

Want ik vermoed dat dit enkel client-services zijn die dit op deze manier bepalen en ik vermoed dat dit fout gaat op basis van historische info. Wellicht dat dit ip-adres hiervoor een mega-turkse site zat te hosten oid, of een mega-turkse open proxy. Of wellicht dat er nog ergens een dns-registratie staat met een A-record naar jouw ip-adres?
En dan kan je er niets aan doen behalve wachten tot de interne database waar google het uithaalt verloopt

Alleen elke ip-to-location dienst zal gewoon zeggen dat je uit NL komt. Oftewel die zal goed zijn.

En qua anonimiteit is het enkel maar mooier dat google denkt dat je in turkije zit, dat maakt je weer een stukje anoniemer...

• JannickNijholt
quote:
Gomez12 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:43:
[...]

Maar wat is nu het concrete probleem?

Want ik vermoed dat dit enkel client-services zijn die dit op deze manier bepalen en ik vermoed dat dit fout gaat op basis van historische info. Wellicht dat dit ip-adres hiervoor een mega-turkse site zat te hosten oid, of een mega-turkse open proxy. Of wellicht dat er nog ergens een dns-registratie staat met een A-record naar jouw ip-adres?
En dan kan je er niets aan doen behalve wachten tot de interne database waar google het uithaalt verloopt

Alleen elke ip-to-location dienst zal gewoon zeggen dat je uit NL komt. Oftewel die zal goed zijn.

En qua anonimiteit is het enkel maar mooier dat google denkt dat je in turkije zit, dat maakt je weer een stukje anoniemer...
Dat vermoed ik ook. Ik denk dat er op dit moment ook maar een slotje op moet en dan zien we wel verder.

Tilaa heeft mij zonet nog gemaild en hebben ook een request bij Google neergelegd. Wanneer er updates zijn dan zal ik dit topic nog wel updaten.

Iedereen bedankt voor het meedenken! :)

• JannickNijholt
quote:
Zeker, Tilaa heeft dit ook al gedaan.

Zie vorige post ;)
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*