Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-05 21:29
Goedenavond!

De titel zegt eigenlijk al veel. Aangezien ik komende zomer een vakantie heb geboekt naar het mooie Bali, ben ik op zoek naar een systeemcamera om uiteraard mooie kiekjes mee te schieten. Het leek me zonde om op zo'n verre reis foto's te maken met je telefoon. Zodoende ben ik hier beland voor aankoop advies.

Even een korte introductie. Ik heb totaal geen ervaring in fotografie o.i.d. Daarentegen lijkt fotografie me ontzettend tof en wil ik me hier meer in gaan verdiepen. Maar voordat ik een camera koop van pak en beet 1500 euro wil ik eerst wat ervaringen opdoen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeemcamera. Na enig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat een compactcamera me niet ligt, en een spiegelreflex een tikkeltje onhandig lijkt ivm. de grootte/zwaarte.

Mijn budget is max. 600,- euro. dat is icm. lens.

En ik wil voornamelijk vakantiefoto's maken, natuurfoto's en ik geloof dat portret foto's daar ook onder vallen? Of tenminste, ik denk dat m'n vriendin ook mooi op de foto wil.
Daarnaast wil ik de camera ook gebruiken voor een beetje hobby'en op werk. Ik werk in de optiek en wil nieuwe brillen(merken) mooi laten zien op social media. Een soort close up van de bril.
Voorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17861888_413555445688633_9195002621959325302_n.jpg?oh=2d2f9c1d899304ddd1f1b19bf0473107&oe=5B49DA43

De camera moet wel een mogelijkheid hebben tot uitbreiding voor bijv. andere lenzen, momenteel vind ik het niet erg om het met een standaard kitlens te moeten doen aangezien ik nul ervaring heb met fotografie.

Ik heb geen voorkeur qua merk. Daarnaast heb ik enig voorwerk gedaan, en kwam de Sony a6000 eigenlijk als beste uit de test als ik de reviews lees. Ook ben ik even bij de lokale mediamarkt binnen gestapt om even rond te kijken. Hoe liggen bepaalde camera's in de hand etc. en de Sony voelt best prettig aan.

Zoals ik begrepen had was dit een wat ouder type systeemcamera. Maar zijn er evt. nieuwere (betere) systeemcamera's beschikbaar, voor een vergelijkbare prijs? Zo heb ik onderstaande camera's even vlug bekeken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS M100 Zwart + EF-M 15-45mm IS STM Zwart€ 509,-€ 509,-
1Fujifilm X-A3 + XC 16-50mm f/3.5-5.6 OIS Zwart€ 498,-€ 498,-
1Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart€ 549,-€ 549,-
1Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart€ 548,06€ 548,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.104,06

Nou hoop ik dat ik jullie zo voldoende informatie heb gegeven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 21:04
De Olympus is zeker aan te raden en heel erg compact. Tevens is er een ruimte hoeveelheid lenzen voor te vinden als je later wilt uitbreiden. Fuji heeft ook veel fans, maar daar kunnen anderen hier mee over vertellen.

De Sony A6000 is een mooi toestel, maar Sony investeert momenteel eigenlijk alleen in de full frame camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb zelf niet al te lang geleden de olympus gekocht, ik ben er erg tevreden mee. Ik heb toen ook naar de sony gekeken, maar vond de a6000 te duur en de extra lenzen ook.
Ik kan je verder niets vertellen omdat ik dus maar ervaring heb met een camera :-p ik ontdek nog steeds nieuwe functies :)

Edit: ik kan je toch meer vertellen; kies er een met evf! Ik wist niet of ik t nodig ging hebben, maar ik gebruik die eigenlijk alleen maar.

[ Voor 19% gewijzigd door DirtyBird op 12-03-2018 21:07 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS
PL JNS schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:47:
De Olympus is zeker aan te raden en heel erg compact. Tevens is er een ruimte hoeveelheid lenzen voor te vinden als je later wilt uitbreiden. Fuji heeft ook veel fans, maar daar kunnen anderen hier mee over vertellen.

De Sony A6000 is een mooi toestel, maar Sony investeert momenteel eigenlijk alleen in de full frame camera's.
Ahaa, dus mocht ik kiezen voor een sony dan kan ik beter een Full frame camera kiezen. Ik had ook begrepen dat de Sony lenzen nogal prijzig waren.
DirtyBird schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:03:
Ik heb zelf niet al te lang geleden de olympus gekocht, ik ben er erg tevreden mee. Ik heb toen ook naar de sony gekeken, maar vond de a6000 te duur en de extra lenzen ook.
Ik kan je verder niets vertellen omdat ik dus maar ervaring heb met een camera :-p ik ontdek nog steeds nieuwe functies :)

Edit: ik kan je toch meer vertellen; kies er een met evf! Ik wist niet of ik t nodig ging hebben, maar ik gebruik die eigenlijk alleen maar.
Ik geloof dat de olympus en sony beide over evf beschikken. Dus dan zouden de fuji en canon afvallen als ik het zo bekijk :)
Prijstechnisch liggen beide modellen dicht bij elkaar, maar als ik ze onderling vergelijk dan zie ik toch wel enkele verschillen. Nou had ik begrepen dat je niet alleen naar het aantal megapixels moest kijken. Maar ik neem aan dat dat ook een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Ja, ik herinner me dat de a6000 een stuk duurder was toen ik kocht, maar misschien toen verkeerd gezien.

Met de olympus moet je handmatig zoomen en focussen maakt nogal wat geluid. Wat dat betreft is de sony wellicht fijner. De sensor van de olympus is iets kleiner dus praktisch iets meer vergroting :p
Aantal megapixel...tja...veel is leuk bij nabewerken of bij zeer grote weergave. FullHD is 'maar' 2 megapixel. Veel belangrijker is dat er genoeg licht op elke pixel kan vallen. Telefoons hebben minuscule sensors en dus ondanks (of omdat) veel megapixel, een matige kwaliteit. Het verschil in megapixel bij deze camera's gaat in ieder geval niet de kwaliteit van je foto's bepalen.

De sony is kwa specs wel beter denk ik; snellere focus, grotere sensor, snellere burst. Wil je ook gaan filmen? De olympus heeft stabilisatie aan boord, kan handig zijn. Misschien moet je beide een keer gaan uitproberen in de MM ofzo :)

[ Voor 14% gewijzigd door DirtyBird op 12-03-2018 22:36 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS
Dus als ik het goed begrijp is de sony stiller en technisch beter tov de olympus? Of heb je evt. nog andere suggesties.

Filmen is geen vereiste, maar meer een leuke bijkomstigheid :) maar ik denk inderdaad dat ik beide modellen eens naast elkaar moet gaan leggen voor een kleine test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RLJS schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:10:
Dus als ik het goed begrijp is de sony stiller en technisch beter tov de olympus? Of heb je evt. nog andere suggesties.

Filmen is geen vereiste, maar meer een leuke bijkomstigheid :) maar ik denk inderdaad dat ik beide modellen eens naast elkaar moet gaan leggen voor een kleine test
Ja, dat klopt. Die Sony heeft betere autofocus en beeldkwaliteit. Het is niet de allernieuwste techniek maar binnen jouw budget de beste optie.

Als je gewend bent om met een schermpje te werken (zoals bij telefoon) dan is de A5100 nog iets goedkoper.
https://www.amazon.de/Son...LC-Display/dp/B00MTZI376/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Kijk ook even naar de prijzen van lenzen die je in de toekomst wil kopen want dat is de reden dat je voor zo'n systeem gaat i.p.v. een camera met vaste lens. Een telelens is toch wel een must have lijkt mij en kan je eventueel direct meenemen in een dubbel lens kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@RLJS Ik kan de Sony A6000 van harte aanbevelen. Het is een geweldige camera qua prijs kwaliteit verhouding.

Je foto van de bril kan daarbij prima worden nagebootst met de Macro instelling op de camera, dus ook op dat gebied hoef je je geen zorgen te maken.

De kitlens is prima om mee te beginnen en er was laatst iemand die ook naar Bali was geweest met de A6000, zie hieronder zijn testcase voor een impressie waartoe de camera in staat is.

[Testcase] Bali

Tip: Check ook de tweedehands markt op V&A en MP, deze camera gaat geregeld al weg voor 400,- waardoor je nog wat extra geld over houdt voor accessoires of misschien toch nog een extra (50mm) lens ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Greatsword op 13-03-2018 18:22 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:15:
[...]

Ja, dat klopt. Die Sony heeft betere autofocus en beeldkwaliteit. Het is niet de allernieuwste techniek maar binnen jouw budget de beste optie.

Als je gewend bent om met een schermpje te werken (zoals bij telefoon) dan is de A5100 nog iets goedkoper.
https://www.amazon.de/Son...LC-Display/dp/B00MTZI376/
Is het dan niet fijner fotograferen met de a6000 tov de a5100 dmv de evf zoals Dirtybird hierboven aangeeft?
Philip Ross schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:37:
Kijk ook even naar de prijzen van lenzen die je in de toekomst wil kopen want dat is de reden dat je voor zo'n systeem gaat i.p.v. een camera met vaste lens. Een telelens is toch wel een must have lijkt mij en kan je eventueel direct meenemen in een dubbel lens kit.
Sony's eigen lenzen zijn nogal prijzig zag ik. Maar om het systeem later evt. uit te breiden vind ik dat geen probleem, er waren ook voldoende 3rd party lenzen. Zo'n telelens lijkt me dan ook een leuke aankoop :) Maar kan een Sony E-mount in dit geval ook via een converter op een andere camera?
Unidentified schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:12:
@RLJS Ik kan de Sony A6000 van harte aanbevelen. Het is een geweldige camera qua prijs kwaliteit verhouding.

Je foto van de bril kan daarbij prima worden nagebootst met de Macro instelling op de camera, dus ook op dat gebied hoef je je geen zorgen te maken.

De kitlens is prima om mee te beginnen en er was laatst iemand die ook naar Bali was geweest met de A6000, zie hieronder zijn testcase voor een impressie waartoe de camera in staat is.

[Testcase] Bali

Tip: Check ook de tweedehands markt op V&A en MP, deze camera gaat geregeld al weg voor 400,- waardoor je nog wat extra geld over houdt voor accessoires of misschien toch nog een extra (50mm) lens ;)
Jezus, wat mooi! Nu leg je de lat wel behoorlijk hoog voor me. Toch even een vraagje, want de kitlens bevat 16-50mm, maar wat zou een extra 50mm lens dan voor meerwaarde bieden? Nu ben ik nog niet helemaal wegwijs mbt brandpunt afstanden etc. (Ik ben notabene optometrist, hoor het te weten 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@RLJS Je kan met beide op 50mm schieten, maar de 50mm is een 1.8 lens, waardoor hij lichtsterk is, dus ideaal voor wat sfeer fotos en portretten.

Doordat het een 1.8 lens is, kan je dus een hele zachte achtergrond krijgen, waardoor er dus extra focus wordt gelegd op het onderwerp, beetje net zoals bij de bril foto.
Dit wordt ook wel bokeh genoemd.

Als je het echter bij 1 lens wilt houden dan volstaat de kitlens prima en kan je later altijd nog de hobby uitbreiden.

Ik heb er zelf 2 jaar mee geschoten en geen moment spijt gehad.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Weet dat in veel omstandigheden de techniek en de lens veel meer met een foto doen dan de gebruikte camera. Daarom is het vooral belangrijk naar het lens aanbod te kijken, daarna kijk je of de camera's die daarbij horen je goed in de hand liggen. Lenzen zijn wel een beetje tricky te vergelijken, omdat de daadwerkelijke brandpuntsafstand samenhangt met de sensorgrootte. Bij full frame komt het brandpunt exact overeen met wat op de lens staat, bij aps-c is dat x1,5 of x1,6 en bij mft is dat x2. Waarom is dat belangrijk te weten? Omdat bepaalde brandpuntsafstanden meer geschikt zijn voor bepaalde onderwerpen dan andere. Portretfotografie heeft profijt van 70-120mm (bij ff, dus 35-60mm bij mft) zo ongeveer. Bij landschap gebruik je vaak en groothoek en tele, dus <24mm en >200mm zeg maar. Productfotografie heeft ook profijt van tele, doordat je minder vervorming krijgt omdat je verder van het onderwerp staat. Voor normale foto's (zeg vakantiefoto's of gewoon interessante dingen) wordt volgens mij vaak 35mm of 50mm gebruikt (17mm of 25mm bij mft). Statief is ook handig, hoewel lastiger op vakantie.

Dus het is goed eerst te bedenken wat je wilt gaan fotograferen en onder welke lichtomstandigheden. Adh daarvan kan gekeken worden welke lenzen voldoen en dan welke camera daarbij past.

Je geeft al aan met een instapper te willen beginnen en later een luxere camera te willen nemen. Bedenk dus ook of je je lenzen wilt blijven gebruiken, of dat je switchen naar een ander systeem ook geen ramp vindt.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 13-03-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS
Unidentified schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:30:
@RLJS Je kan met beide op 50mm schieten, maar de 50mm is een 1.8 lens, waardoor hij lichtsterk is, dus ideaal voor wat sfeer fotos en portretten.

Doordat het een 1.8 lens is, kan je dus een hele zachte achtergrond krijgen, waardoor er dus extra focus wordt gelegd op het onderwerp, beetje net zoals bij de bril foto.
Dit wordt ook wel bokeh genoemd.

Als je het echter bij 1 lens wilt houden dan volstaat de kitlens prima en kan je later altijd nog de hobby uitbreiden.

Ik heb er zelf 2 jaar mee geschoten en geen moment spijt gehad.
Ah oke, dan snap ik je! Ofwel je focust op hetgeen wat je wilt fotograferen, en de achtergrond wordt wazig, waardoor het extra nadruk krijgt, duidelijk :)
LA-384 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:59:
Weet dat in veel omstandigheden de techniek en de lens veel meer met een foto doen dan de gebruikte camera. Daarom is het vooral belangrijk naar het lens aanbod te kijken, daarna kijk je of de camera's die daarbij horen je goed in de hand liggen. Lenzen zijn wel een beetje tricky te vergelijken, omdat de daadwerkelijke brandpuntsafstand samenhangt met de sensorgrootte. Bij full frame komt het brandpunt exact overeen met wat op de lens staat, bij aps-c is dat x1,5 of x1,6 en bij mft is dat x2. Waarom is dat belangrijk te weten? Omdat bepaalde brandpuntsafstanden meer geschikt zijn voor bepaalde onderwerpen dan andere. Portretfotografie heeft profijt van 70-120mm (bij ff, dus 35-60mm bij mft) zo ongeveer. Bij landschap gebruik je vaak en groothoek en tele, dus <24mm en >200mm zeg maar. Productfotografie heeft ook profijt van tele, doordat je minder vervorming krijgt omdat je verder van het onderwerp staat. Voor normale foto's (zeg vakantiefoto's of gewoon interessante dingen) wordt volgens mij vaak 35mm of 50mm gebruikt (17mm of 25mm bij mft). Statief is ook handig, hoewel lastiger op vakantie.

Dus het is goed eerst te bedenken wat je wilt gaan fotograferen en onder welke lichtomstandigheden. Adh daarvan kan gekeken worden welke lenzen voldoen en dan welke camera daarbij past.

Je geeft al aan met een instapper te willen beginnen en later een luxere camera te willen nemen. Bedenk dus ook of je je lenzen wilt blijven gebruiken, of dat je switchen naar een ander systeem ook geen ramp vindt.
Logisch. Jij controleert de camera.

Qua lenzen vind ik het aanbod nu voldoende voor hetgeen wat ik mogelijk met een camera kan. Er is nog ruimte voor uitbreiding, maar dat zal pas in een later stadium zijn. Maar voor, in dit geval, vakantie foto's lijkt me de kitlens voldoende.
Een statief wordt hem denk ik niet, of evt. een kleine wat makkelijk mee op reis kan.

Later is er zeker een mogelijkheid om over te stappen naar een ander systeem. Dat vind ik geen ramp :) Maar mocht ik de mogelijkheid hebben om huidige lenzen te kunnen gebruiken, dan is dat zeker de overweging waard om ze bij een nieuwe camera te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik je een simpele tip mag geven kijk eens naar een pro compact camera. Voordeel grotere sensor en hele goede lichtsterke lens. De systeem cameras worden allemaal geleverd met minder en vooral ook minder lichtsterke lenzen. En voor het effect zoals met de bril heb je juist een goede lichtsterke lens nodig liefst onder de 2.0

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hoe bedoel je systeemcamera's worden allemaal geleverd met mindere objectieven. En er zijn zeker kits te vinden met betere objectieven. Deze zitten helaas vaak in hogere prijs klasse dan budget van TS.

TS komt al snel uit op een body only en zelf objectief erbij kiezen. Al vraag ik mij af of dergelijke set nieuwe in zijn budget past. Gezien de wensen.

Heeft TS een idee welke brandpuntafstand hij nodig denkt te hebben om te de gewenste foto's te kunnen maken? En zoals hij aanhaalt in zijn topic start wil hij eerst fotografie ontdekken voor hij gaat investeren. Dan is starten met een kitlens die wellicht van mindere kwaliteit is nog niet eens zo slecht idee. Gaande weg het fotograferen leert hij waar zijn behoefte liggen voor brandpuntafstand etc. Je kunt de set immers altijd nog uitbreiden met een leuke prime of zelfs de kitlens vervangen voor betere. Gelang waar de behoefte aan is. Persoonlijk zou ik lekker starten met standaard kit.

Kijk je naar een APS-C systeemcamera (crop sensor) dan zou ik zeker ook kijken naar merken als Fujifilm. Deze liggen nieuw buiten budget, maar tweedehands zijn er zeker leuke kits te krijgen. Zo nu en dan zie ik kits als de Fuijfilm X T20 + 18-55 f/2.8-4 voorbij komen die aardig in budget passen. Zou dan ook zeker tweedehands eens gaan kijken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Superdaantje schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:12:

Kijk je naar een APS-C systeemcamera (crop sensor) dan zou ik zeker ook kijken naar merken als Fujifilm. Deze liggen nieuw buiten budget, maar tweedehands zijn er zeker leuke kits te krijgen. Zo nu en dan zie ik kits als de Fuijfilm X T20 + 18-55 f/2.8-4 voorbij komen die aardig in budget passen. Zou dan ook zeker tweedehands eens gaan kijken.
Zelf ben ik van een Canon 5D Mark III overgestapt naar een Fujifilm camera en niets gelogen over Fuji _/-\o_

De autostand heb ik nog nooit gebruikt en o wat kan je oneindig creatief uit de voeten met een Fujifilm camera d:)b

Tip: kijk uit naar een X-T1 met een Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS objectief :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zo in 2014 volledig overgestapt van 5D3 naar de Fujifilm pro1 & T1. Helaas zijn het niet alleen juich ervaringen over Fujifilm. Net als bij andere merken zijn er ook wat minder vrolijke ervaringen. Zo was die van mij niet zo fijn te noemen. Veel gedoe met de QA en de service. Dit heeft mij uiteindelijk doen besluiten om over te stappen op de Sony FF. Mijn ervaring is die van mij en zo heeft ieder zijn eigen ervaring en beleving bij een merk. Neemt niet weg dat de Fujifilm X camera's een mooi systeem is om mee te werken. ;-)

Zoals aangehaald zijn de Fujifilm X camera's een mooie optie. Zeker als je kijkt naar APS-C systeemcamera's. En de moeite waard om eens vast te houden en te testen. De Fujifilm X T1 is een mooie optie net als de X T20. Ga eens naar de winkel en test het zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 18-03-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Frogmen schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:49:
Als ik je een simpele tip mag geven kijk eens naar een pro compact camera. Voordeel grotere sensor en hele goede lichtsterke lens. De systeem cameras worden allemaal geleverd met minder en vooral ook minder lichtsterke lenzen. En voor het effect zoals met de bril heb je juist een goede lichtsterke lens nodig liefst onder de 2.0
Dat ben ik niet met je eens. De sensorgrootte heeft ook invloed op de scherpte-diepte, evenals de brandpuntsafstand en de afstand tot het object.

Het klopt dat lagere diafragma ook minder scherpte-diepte geeft, maar in veel gevallen heb je dat niet nodig. Het bovenstaande voorbeeld met de brillen is niet zo spectaculair, echter door de kleine brandpuntsafstand, zal je idd wel een kleiner diafragmawaarde nodig hebben dan met een grotere brandpuntsafstand. De vraag is hoeveel van de achtergrond je in beeld wilt hebben.

Hieronder drie voorbeelden met niet zo'n spectaculaire diafragma's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qDlPHStqLWyVaXRRjSKp22ZP/medium.jpg
18mm @F/4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iInxquLVRAPdqRcZfLRSFsxW/medium.jpg
18mm @F/2.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YTomOaO9nGe47FMyLhPlhrVI/medium.jpg
55mm @F/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS
Frogmen schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:49:
Ik snap je punt, maar dan is er geloof ik geen optie meer tot uitbreiding mbv. extra lenzen? Vandaar mijn keuze voor een systeemcamera, toch relatief compact en niet zo groot als een spiegelreflex. Daarnaast kan ik best van mezelf zeggen dat ik relatief grote handen heb, dus lijkt me zo'n compact camera ook niet prettig vast te houden :P
Superdaantje schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:12:
Hoe bedoel je systeemcamera's worden allemaal geleverd met mindere objectieven. En er zijn zeker kits te vinden met betere objectieven. Deze zitten helaas vaak in hogere prijs klasse dan budget van TS.

TS komt al snel uit op een body only en zelf objectief erbij kiezen. Al vraag ik mij af of dergelijke set nieuwe in zijn budget past. Gezien de wensen.

Heeft TS een idee welke brandpuntafstand hij nodig denkt te hebben om te de gewenste foto's te kunnen maken? En zoals hij aanhaalt in zijn topic start wil hij eerst fotografie ontdekken voor hij gaat investeren. Dan is starten met een kitlens die wellicht van mindere kwaliteit is nog niet eens zo slecht idee. Gaande weg het fotograferen leert hij waar zijn behoefte liggen voor brandpuntafstand etc. Je kunt de set immers altijd nog uitbreiden met een leuke prime of zelfs de kitlens vervangen voor betere. Gelang waar de behoefte aan is. Persoonlijk zou ik lekker starten met standaard kit.

Losse body + lens kom ik vaak boven budget uit inderdaad. Dat, en tot voor kort mijn interesse in fotografie, lijkt me een kitlens voorlopig de beste keuze. Wie weet is het namelijk niks voor me en zit ik straks met een hele verzameling objectieven.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van tweedehandse artikelen (wie weet is het een luxe issue?) maar ik zal me er eens in gaan verdiepen. Zo'n Fujifilm X T20 lijkt me namelijk ook een tof apparaat.
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:46:
[...]
Zelf ben ik van een Canon 5D Mark III overgestapt naar een Fujifilm camera en niets gelogen over Fuji _/-\o_

De autostand heb ik nog nooit gebruikt en o wat kan je oneindig creatief uit de voeten met een Fujifilm camera d:)b

Tip: kijk uit naar een X-T1 met een Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS objectief :9
Zal er eens op letten maar ik weet niet zeker of ze 1.600 euro(?) aan spullen zomaar te koop zetten voor 600 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RLJS schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:00:
[...]

Zal er eens op letten maar ik weet niet zeker of ze 1.600 euro(?) aan spullen zomaar te koop zetten voor 600 :X
Het is de X-T1 en niet de 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hier op tweakers is ook een gebruiker die ook foto's van brillen heeft gemaakt. (lasteraar)

hij maakt gebruik van een Olympus EM1 en een Panasonic 30mm macro lens.

https://www.flickr.com/ph...0670415016/in/dateposted/
https://www.flickr.com/ph...9700458582/in/dateposted/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja.

Het is een ouder model wat inmiddels al een tijdje geleden is opgevolgd door de X-T2. Neemt niet weg dat het nog steeds een erg goede camera was/is en doordat er een nieuw model is word het oude doorgaans goedkoper op de 2e hands markt.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel alleen de body :)

Ik zag ook dat hij niet meer leverbaar is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je opzoek bent naar een Fujifilm X T1 dan kom je al snel uit op tweedehands. Kijk bijvoorbeeld in de Vraag & Aanbod of op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:03:
[...]

Ik bedoel alleen de body :)

Ik zag ook dat hij niet meer leverbaar is :(
Ja had al zo'n vermoeden :P maar goed dan zou ik voor mijn budget alleen de body hebben, nog geen lens. Heb marktplaats even vlug afgezocht maar daar worden ze aangeboden voor pak en beet 475-600+.
Er zit wel wat speling in mijn budget maar ik wil er niet teveel overheen gaan voor een pas ontdekte interesse/hobby.

Zal ik met een Fujifilm XT-1 een leukere foto ervaring krijgen tov bijv de Sony dmv andere/meerdere camera standen etc? Of zal dat in zekere zin weinig tot geen uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Met beide systemen zijn goede foto's te maken. Camera standen wat bedoel je daar precies mee?

Heb je de toestelen al eens vast gehad? Welke vind jij prettige vast houden/bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLJS
Superdaantje schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:35:
Met beide systemen zijn goede foto's te maken. Camera standen wat bedoel je daar precies mee?

Heb je de toestelen al eens vast gehad? Welke vind jij prettige vast houden/bedienen.
Ik lees m'n vraag terug en bedenk me nu dat het eigenlijk een onzinnige vraag was maar goed, wat ik er eigenlijk mee bedoelde was dat ik met bepaalde instellingen betere/mooiere foto's kan maken tussen de ene camera tov de ander, wat een leukere camera ervaring op zou leveren.

Ik meen de XT versie van fujifilm wel eens vast te hebben gehad in de mediamarkt, maar omwille van de prijs had ik hem vlug teruggelegd :P Alhoewel hij kwa comfort toch redelijk comfortabel in de hand lag. De sony had ik wel wat langer uitgeprobeerd. Deze lag, voor mijn gevoel, het fijnst in de hand. Iets robuuster/steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RLJS schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Ja had al zo'n vermoeden :P maar goed dan zou ik voor mijn budget alleen de body hebben, nog geen lens. Heb marktplaats even vlug afgezocht maar daar worden ze aangeboden voor pak en beet 475-600+.
Er zit wel wat speling in mijn budget maar ik wil er niet teveel overheen gaan voor een pas ontdekte interesse/hobby.

Zal ik met een Fujifilm XT-1 een leukere foto ervaring krijgen tov bijv de Sony dmv andere/meerdere camera standen etc? Of zal dat in zekere zin weinig tot geen uitmaken?
Nee, in het algemeen hebben de Sony camera's meer standen/features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Je zult je camera toch hoofdzakelijk in de (deels) handmatige stand gebruiken lijkt mij. Dan maakt het weinig uit hoeveel standen er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:42:
[...]

Nee, in het algemeen hebben de Sony camera's meer standen/features.
Sony of welk ander merk dan ook kan haar camera's vol proppen met standen/features etc, maar als je meer dan de helft niet gebruikt wat heb je daar dan aan. Kijk enkel naar de functionaliteit die je echt gebruikt de rest is dan ook niet interessant. En dat zal dan ook per persoon verschillen welke functionaliteit interessant is.

Begrijp zoals vaker jou reactie dan ook niet. Enkel dat deze overkomt dat je weer haakje hebt gevonden om over Sony te kunnen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij komt bij dat we niets hebben aan algemeenheden, als er een concrete vraag wordt gesteld (nog los van of de uitspraak hout snijd of niet).
Kom binnen het gestelde budget dan ook even met een directe vergelijking van features, die mogelijk de doorslag kunnen geven bij het maken van een keuze. :)

Ik zou momenteel nooit een Sony A6*00 (APS-C) aanraden, puur en alleen vanwege het beperkte lensaanbod voor deze camera's.
Kijk even rond bij Olympus en Panasonic, daar heb je veel meer keuzevrijheid. Ook Fujifilm heeft een mooie collectie glas, maar dat is vaak toch wat duurder naar mijn idee.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2018 17:34 ]

Pagina: 1