Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCooper
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-04-2024
Hallo,

Op dit moment heb ik beschikking over 14 zonnepanelen à 270 Wp (=3780 Wp totaal). Echter daar hoort een omvormer bij. Hierbij heb ik de keus uit de volgende twee omvormers: 3 kW of een 3.6 kW omvormer. Het enige verschil tussen de omvormers is de MPPT voltage range. Van de 3kW omvormer ligt deze tussen de 80~550 volt ligt en voor de 3.6kW omvormer ligt deze op 125-550 volt.

De situatie is als volgt: plat dak, met hellingshoek zonnepanelen à 13 graden, geen schaduw, volledig op zuiden gericht.

Gezien de situatie, voor welke omvormer zou u kiezen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is er ook een prijsverschil? In opbrengst gaat het hooguit enkele procenten schelen.
Bij gelijke prijs natuurlijk de grootste omvormer, dan kan je later naar een oost/west opstelling ;)

De opstartspanning is relevant als je weinig panelen of veel schaduw hebt. Jij hebt nominaal 400+ volt, ruim boven elke startspanning.
Laat je niet gek maken met kreten als 'eerder beginnen', dat is niet significant omdat opstarten vooral om de stroom gaat - en die is lineair met de hoeveelheid licht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tja 13 graden, mijn 3700Wp op een 3600 omvormer doet toch best veel boven de 3000, maar dat is 45 graden dak.
Het zal niet veel kosten kwa aftoppen maar het gaat om de grijze massa tussen je oren of je het aankan om max omvormer te draaien terwijl de panelen verder willen.
Als het een paar tientjes scheelt zou ik de 3600 pakken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoeveel kan je kwijt op oost/west?
Want als de verslaving erin zit is de 3.6 misschien ook weer te klein

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCooper
Proton_ schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:01:
Is er ook een prijsverschil? In opbrengst gaat het hooguit enkele procenten schelen.
Bij gelijke prijs natuurlijk de grootste omvormer, dan kan je later naar een oost/west opstelling ;)
Er is geen prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCooper
AUijtdehaag schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:11:
Hoeveel kan je kwijt op oost/west?
Want als de verslaving erin zit is de 3.6 misschien ook weer te klein
Op dit moment wek ik evenveel energie op als ik verbruik, echter gaan mijn kinderen binnen afzienbare tijd het huis uit. Hierdoor zullen wij niet gaan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Bij geen prijsverschil gewoon de 3.6 doen, de 3.0 zal vaker op vol vermogen moeten draaien.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
CCooper schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:23:
[...]

Op dit moment wek ik evenveel energie op als ik verbruik, echter gaan mijn kinderen binnen afzienbare tijd het huis uit. Hierdoor zullen wij niet gaan uitbreiden.
Alles al elektrisch? Koken, warm water, verwarming, vervoer ...

Als je eenmaal begint is het eind niet te overzien.

Oja, neem de 3,6 kW omvormer. Zoals gezegd, eerder opstarten is een verkooppraatje. Geeft voor mij al een gevoel dat de verkoper niet echt op de hoogte is van zijn waar, maar daar kan ik zomaar naast zitten.

Hoe worden de panelen aangesloten?
14 x op 1 MPPT wordt misschien wat te hoog in Voltage in de winter, 2x7, beide apart op 1 MPPT kan ook. Maar dan wordt je spanning weer wat aan de lage kant op een mooie warme zomerdag (ligt er ook aan wat voor soort panelen het zijn, maar ik ga ervan uit dat het 60 cells panelen zijn).

1x10 en 1x4 zou ook kunnen, afhankelijk van de omvormer. Dit heb ik ook een tijdje gehad op een omnik 3k TL, voordat het virus echt toesloeg. Nu liggen er 21 stuks, mix van 185/195 200Wp mono's op een 3,6 kW Power Uno. Voelt toch lekkerder als het hele dak vol ligt :).

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@drielp
Of een sma 4000 tl-21 waar 14 panelen in 1 string geen enkel probleem is, en je nog meer kan hangen op mppt2.

Maar er komt geen uitbreiding geloof ik ;-)

https://m.ebay.de/itm/SMA...183073:g:vPMAAOSwWYhamrgy

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2018 21:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
AUijtdehaag schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:39:
@drielp
Of een sma 4000 tl-21 waar 14 panelen in 1 string geen enkel probleem is, en je nog meer kan hangen op mppt2.

Maar er komt geen uitbreiding geloof ik ;-)

https://m.ebay.de/itm/SMA...183073:g:vPMAAOSwWYhamrgy
Dat is idd een mooie, kan lekker veel Wp op. Als ik ooit de NW kant helemaal vol ga leggen is dat wel een optie.
Alhoewel, de ZW kant hangt aan de 3, 6 kW Power One en er ligt nog een omnik 4k TL2 gereed als de Power One de geest geeft. Die kan ook gebruikt worden. Ieder op z'n eigen fase. Nog even wachten wat het saldeer-alternatief gaat worden. Kan zomaar zijn dat heel de PV markt instort.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1