Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is het raadzaam een Elga warmtepomp te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:38
Beste tweakers,

Sinds een jaar ben ik eigenaar van een jaren '30 tussenwoning, waar ik woon met vrouw en baby. Graag zou ik verduurzamen. Daartoe heb ik laatst zonnepanelen geplaatst. We hebben grotendeels dubbelglas en dakisolatie. De vloer kan niet geïsoleerd worden omdat de kruipruimte vol puin zit helaas, maar de spouwmuren wel. Dit laat ik binnenkort doen. Verder ben ik geïnteresseerd in een hybride warmtepomp. Wij verbruiken (erg) veel gas, namelijk 1864 m3 per jaar. Ons huis heeft 131 m2 opperverlak en ongeveer 400 m3 bruto inhoud. We hebben gewone radiatoren en een oude cv, die ik laat vervangen als hij kapot is (Nefit EcomLine Classic HR uit 1998).

Mijn vraag is of mensen mij kunnen helpen met of een Elga hybride warmtepomp ons helpt de gasproductie (flink) te verlagen. Ik ben verder benieuwd hoeveel geluid dat de buitenunit produceert, aangezien ik die helaas niet kan wegstoppen in een verborgen hoekje.

Ik heb al wel verschillende dingen op google gezocht en op tweeakters gelezen. Mocht er een waardevolle link zien die ik over het hoofd heb gezien dan ben ik heel blij met een verwijzing daarnaar. Hartelijk dank met het meedenken!

Groet,

Menno

Alle reacties

Verwijderd

ik heb voor ons huis wel is wat berekeningen gemaakt
even wat feiten hiervoor
overall dubbelglas hr++
vloer niet geisoleerd
muren niet geisoleerd
inhoud 350m3
gasvebruik op jaarbasis inclusiief warmwater/koken
met een elga warmtepomp ter onderstuening cv zouden wij ongeveer 800m3 aan besparen
dit kost ons 2500 kwh extra

2500 kwh vs 800m3 gas is allebei ongeveer 520 euro ==> besparing -0-

echter als je zonnepanelen heb om die 2500kwh op te wekken dan is je besparing dus ongeveer 520 euro / jaar

mbt je kruipruimte je zou deze vol kunnen laten blazen met piepschuimkorrels.
mbt geluid de buitenunit maakt net zoveel lawaai als een normale airco buitenunit.

indien je voldoende overschot zou hebben van je pv dan kan je bijvoorbeeld ook nog een boiler plaatsen voor je warmwater.

aan koken/warmwater zijn we gemiddeld 6m3 per week kwijt hier .
2 volwassen 2 kids van rond de 10jr

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53

Yucon

*broem*

Ik denk dat je die zonnepanelen uit de berekening moet laten. Saldering gaat er vroeg of laat aan dus daar kun je dit soort lange termijn beslissingen niet op baseren.

Wat betreft isolatie zit er wel erg veel verschil tussen dubbel glas en hr++, vooral nog omdat dat dubbel glas in de praktijk ook al wat ouder zal zijn en minder isoleert dan toen het nieuw was. Ik kan me voorstellen dat het zinvoller is het geld van de warmtepomp in nieuwe beglazing op de benedenverdieping te stoppen. Dat ga ik binnenkort ook doen. We hebben sinds een jaar terrasdeuren met hr++ glas en daar voel je niets van kou, en aan de voorkant zit gewoon dubbel glas en als de gordijnen opgengaan voel je echt een stevige afstralende kou op je af komen. Daar ben jij nu permanent tegen op aan het stoken.

Verwijderd

Heb je je cv al getuned: Gas besparen door middel van CV tuning deel II ? Kost je bijna niets (een IR thermometer) en kan je verbruik met zo'n 20/30 procent naar beneden brengen. Hier heel de dag iemand thuis, dus stoken en een verbruik van 900m3, 1200m3 zonder houtkachel. Heb voor mij de Elga doorgerekend en dan is het niet interessant. Heb ter controle ook nog even rechtstreeks met https://techneco.nl/elga-hybride-warmtepomp/ gebeld. Hier kan je overigens snel een berekening maken: https://besparen-warmtepompen.nl/elga

Houdt ook rekening met het feit dat je voor een Elga eigenlijk lage temperatuur verwarming radiatoren nodig hebt of iig zwaar overbemeten aan afgifte moet hebben hangen zodat de lage temperatuur van een Elga je huis kan verwarmen. Anders slaat je ketel nog continue aan.

@Yucon Als je je zonnepanelen overschot gebruikt tbv Elga saldeer je niet meer. Je maakt het dan gewoon op. Als ik plek zou hebben voor meer panelen (heb 2500 WP) dan deed ik het gelijk en ging gas er wel uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2018 12:32 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53

Yucon

*broem*

@Musicmasters dat klinkt leuk in theorie, maar er is een mismatch tussen wanneer je stookt en wanneer je stroom opwekt. Natuurlijk wek je op een bewolkte dag in november ook stroom op.. maar de bulk valt toch op het verkeerde moment.

Verwijderd

@Yucon De ontwikkeling van accu's gaat gelukkig snel. Maar denk dat die discussie hier te ver gaat. Denk dat er op een jaren 30 woning niet zoveel ligt dat salderen speelt.

Ik zou sowieso als je voor een warmtepomp gaat nooit voor een hybride (meer) gaan en dan een echte warmtepomp plaatsen. Dan ben je echt futureproof.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Persoonlijk zou ik eerst de effecten van je isolatie even afwachten, zodat je helderder krijgt wat je warmtevraag is. Ga ook eens op jacht naar tocht en kijk wat je daar aan kunt doen. Ook CV tunen valt aan te raden. bijna verplichte kost hier op het forum zou ik zeggen.
Een website als mindergas.nl gebruiken geeft een goed idee waar je gas blijft en waar het aan op gaat. In een huis waar je de CV ketel nog moet vervangen zou ik persoonlijk voor een volledige warmtepomp gaan. Een Elga gaat pas echt lekker helpen in een huis dat gemaakt is voor Lage temp verwarming, dat is een jaren 30 huis doorgaans nog niet. Is er ergens mogelijkheid tot vloer of muurverwarming? Veel vragen, weinig antwoorden van mij uit helaas.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Verwijderd

mbt lage temperaturen radiatoren vind ik persoonlijk beetje flauwe kul.
de cv aanvoertemp hier staat op 50gr vroeger nog op 80gr toen was ik ook pakembeet 1600 m3 per jaar kwijt nu bij temp50 1250 m3 per jaar.

buiten het lagere gasvebruik is het grootste merkbare verschil dat je radiatoren niet zo gruwelijk heet worden maar gewoon aangenaam warm en dat meer de hele dag door dankzij de modulerende ketel.

volgens de norm valt en temp van 50 al onder de Lage Temp /
alleen nhet blijft belangrijk dat de combinatie cv / warmtepomp elkaar ondersteunt
en dus niet of cv of warmtepomp aan
Pagina: 1