Waterkoeling kiezen en ook nog een case!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max043
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 10:38
Hallo beste Tweakers!

Na een tijdje denken ga ik toch overwegen om een custom waterkoeling pc bouwen. Voordat ik begin, heb ik echter wat vraagjes en info nodig. Aub geen reacties; ‘’Ik zou dit niet doen omdat je veel beter een lucht koeler kan pakken’’ of ‘’Je weet dat hier heel veel risico’s aan verbonden zitten’’, danku. Ik wil zelf een custom water koeling nemen omdat:

1. Het is mooi en leuk om te hobbyen
2. Ik wil een SLI/CF setup maken (graag geen reacties; ‘’SLI/CF is het echt niet waard’’, danku).
3. Het is meestal stiller dan luchtkoelers (niet altijd)
4. Temps

Verder, zijn er nog enige leuke cases die jullie aanraden? Zelf heb ik nu een sharkoon TG5, alleen ik denk dat ik die ga verkopen ivm dat ie 4 120 mm fans hebben wat echt veel geluid maken in mijn oren 😉. Ik weet dat dit het topic over waterkoeling is toch wil ik het ff vragen. Wat hierin gaat:
1. Een ryzen 1600 wat ik ga overklokken tot 4ghz
2. 2x r9 290(x) CF
3. Een gigabyte AB350 Gaming moederbord (kan in principe ook een andere kopen als er een onweerstaanbare mooie case als reactie komt)
4. De voeding is een 620W Seasonic
Dus ik wil mijn CF en mijn CPU koelen.

Ik wil dus niet voor zo een koelers als NZXT x62 ofzo gaan, maar voor een custom cooling met colored water en met pompjes etc etc.
Zelf kom ik er niet echt uit om de onderdelen die ik wil bestellen maar zo wil ik hem er ongeveer laten uitzien:

http://prntscr.com/ipfwar

Onderdelen die ik heb gevonden (graag reactie hierop) ook graag reactie als er onderdelen zijn die beter zijn of goedkoper dat die hier staan:
-Mayhems Pastel Red Premixed Watercooling Fluid 1L OF Coolant 1000 Red (Kleur)
-Radiator heb ik nog niet
-EK-XRES 100 DDC PWM (Pomp)
-Reservoir heb ik ook nog niet
-PETG hard tubing OF V-Tubler 4T (slangen of zeg ik dit nooberig?)
-CPU water block heb ik ook nog niet
-Pacific 1/2” ID x 3/4” OD Compression (Fitting) ik die dat dit 13 mm is, en de PETG hard tubing is 12, dus ik denk dat dit niet gaat passen…
-Fans heb ik ook nog niet…

Dus ik denk zo groot mogelijke fans voor zo still mogelijk geluid?

Anyway, ik mis nog redelijk veel onderdelen zoals jullie kunnen zien, daarom vraag ik of jullie je ervaringen kunnen delen en ook nog jullie onderen erbij willen zeggen…Ook wil ik erbij zeggen dat ik een directeur ben van Samsung... (Budget mag ook opgelet worden)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Laatst online: 27-09 18:38
Max043 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:38:
Hallo beste Tweakers!

Na een tijdje denken ga ik toch overwegen om een custom waterkoeling pc bouwen. Voordat ik begin, heb ik echter wat vraagjes en info nodig. Aub geen reacties; ‘’Ik zou dit niet doen omdat je veel beter een lucht koeler kan pakken’’ of ‘’Je weet dat hier heel veel risico’s aan verbonden zitten’’, danku. Ik wil zelf een custom water koeling nemen omdat:

1. Het is mooi en leuk om te hobbyen
2. Ik wil een SLI/CF setup maken (graag geen reacties; ‘’SLI/CF is het echt niet waard’’, danku).
3. Het is meestal stiller dan luchtkoelers (niet altijd)
4. Temps

Verder, zijn er nog enige leuke cases die jullie aanraden? Zelf heb ik nu een sharkoon TG5, alleen ik denk dat ik die ga verkopen ivm dat ie 4 120 mm fans hebben wat echt veel geluid maken in mijn oren 😉. Ik weet dat dit het topic over waterkoeling is toch wil ik het ff vragen. Wat hierin gaat:
1. Een ryzen 1600 wat ik ga overklokken tot 4ghz
2. 2x r9 290(x) CF
3. Een gigabyte AB350 Gaming moederbord (kan in principe ook een andere kopen als er een onweerstaanbare mooie case als reactie komt)
4. De voeding is een 620W Seasonic
Dus ik wil mijn CF en mijn CPU koelen.

Ik wil dus niet voor zo een koelers als NZXT x62 ofzo gaan, maar voor een custom cooling met colored water en met pompjes etc etc.
Zelf kom ik er niet echt uit om de onderdelen die ik wil bestellen maar zo wil ik hem er ongeveer laten uitzien:

http://prntscr.com/ipfwar

Onderdelen die ik heb gevonden (graag reactie hierop) ook graag reactie als er onderdelen zijn die beter zijn of goedkoper dat die hier staan:
-Mayhems Pastel Red Premixed Watercooling Fluid 1L OF Coolant 1000 Red (Kleur)
-Radiator heb ik nog niet
-EK-XRES 100 DDC PWM (Pomp)
-Reservoir heb ik ook nog niet
-PETG hard tubing OF V-Tubler 4T (slangen of zeg ik dit nooberig?)
-CPU water block heb ik ook nog niet
-Pacific 1/2” ID x 3/4” OD Compression (Fitting) ik die dat dit 13 mm is, en de PETG hard tubing is 12, dus ik denk dat dit niet gaat passen…
-Fans heb ik ook nog niet…

Dus ik denk zo groot mogelijke fans voor zo still mogelijk geluid?

Anyway, ik mis nog redelijk veel onderdelen zoals jullie kunnen zien, daarom vraag ik of jullie je ervaringen kunnen delen en ook nog jullie onderen erbij willen zeggen…Ook wil ik erbij zeggen dat ik een directeur ben van Samsung... (Budget mag ook opgelet worden)
Kijk eens in mijn topic, ik ben namelijk ook bezig met alles uitzoeken. Dus hier staat ook al wat info etc.
En daarbij kijk bijvoorbeeld op youtube eens naar jayztwocents. Heeft leuke filmpjes over waterkoeling/uitleg/tips.

Beginner waterkoeling

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrick1992
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 21:23
hangt echt puur af wat voor kast je gaat gebruiken , als je weet wat je hebt kan je zien wat er in past kwa radiator space etc en uiteraard waar je je reservoir gaat staan / liggen / idk , en of dan je Videokaarten gaan passen... let daar wel op voor afmetingen enzo heb ook een keer vast gestaan omdat ik d8 dat het wel zou passen... dus meten is weten!!!

Dus stap 1 : kast..

voor PETG moet je ook nog een setje aanschaffen om ze uiteraard te buigen als je dat wilt, maar je kan je natuurlijk ook scheel betalen aan fittingen om alleen rechten stukken te doen ^^ your call,

620W voor een r9 290 (x) crossfire setje en een ryzen CPU .. vindt ik nog wel aan de lagen kant. zou eerder een 700 +- 750 W gaan to be save.

ik zou eens gaan kijken op Highflow.nl wat je precies nodig heb , kan je gelijk zien wat je budget is voor watercooling want trust me uit ervaring ben je gewoon +- 500+ aan fittingen pomp en res kwijt voor een simpele build.

voor de Fans kan je laag toerige PWM fans doen raad ik je aan, kan je zelf instellen hoe still je ze wilt hebben ^^ kost ook wel wat maar dan heb je geen geluid. raad aan van Bequiet . of noiceblockers als je echt still wilt .

als je meer wilt weten stuur me gerust een berichtje kan je helpen met diverse dingen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:06
[b][message=54551097,noline]620W voor een r9 290 (x) crossfire setje en een ryzen CPU .. vindt ik nog wel aan de lagen kant. zou eerder een 700 +- 750 W gaan to be save.
Helemaal mee eens plus dat het vanwege het verouderde design geen geschikte voeding is voor een modern systeem en de non modulaire uitvoering niet voldoende aansluitingen heeft voor een CF R9 290.
@Max043 Wil je een redelijk high-end gamebak bouwen neem dan een high-end voeding met voldoende vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 08:06
@Max043 leuk dat je ook gaat waterkoelen! Je hebt aan het een en ander aan onderzoek gedaan zo te lezen, maar je ziet volgens mij nog een aantal dingen over het hoofd.
Wat mij ten eerste opvalt is dat je twee relatief oude videokaarten wil waterkoelen en dat je ook een relatief goedkope cpu in gedachten hebt. Een custom loop wordt al snel erg duur (1000+ euro) en daarom wil ik je waarschuwen dat je investering wellicht niet de meest kosten efficiënte is.

Dat terzijde, ik lees dat je er nog niet helemaal uit bent welke kast je wil gaan gebruiken, dit is eigenlijk de eerste stap want je zult je loop om je kast heen moeten plannen. Bepalende factoren zijn welke radiatoren er in passen, op welke plekken en waar er ruimte is voor een pomp en reservoir.

Verder heb je een ddc pomp in je lijst staan, ik echter eerder een D5 aanraden omdat deze minder geluid maken en minder warm worden. Een goede reden om voor de ddc te gaan kan zijn dat je heel veel onderdelen hebt in je loop of als je de iets kleinere ddc wel kan passen waar de D5 niet past.

Daarnaast moet je goed opletten dat je fittings kiest die passen op je tubing, sommige merken rekenen in mm, andere in inches, zorg dat je fittings zoekt die letterlijk voor dezelfde grootte en soort buizen gemaakt zijn. Dit is vaak het makkelijkst als je de buizen van het zelfde merk klopt als de fittings.

Wat betreft een reservoir zou ik een pomp-res combi aanraden, scheelt wat fittings en is vaak makkelijker te plaatsen.

Wat betreft tubing, soft tubing is meestal veel goedkoper dan hard. Soft tubing heeft van minder fittings nodig om het goed te laten passen, en je kan ook moeilijk stukken soft tube verpesten.l, waar je hard tubing met een verkeerde bend vaak meteen weg kan gooien.
Ook heb je voor hardtube een hittepistool em bending kit nodig.

Qua fans kan ik de EK Vardar aanraden, relatief goedkoop maar goede performance.

Als je verder nog vragen hebt stel ze gerust, we helpen je graag.

Hier nog een link naar mijn build, zodat je ook kan verifiëren dat ik niet zomaar uit m'n nek lul.
Nycrea in "Het Show je Build! Topic"

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max043
  • Laatst online: 27-09 10:38
Dank jullie wel allemaal voor het reageren!

@Nycrea zeer nette build, die kleuren wilde ik ook pakken maar dan minder doorzichtig zegmaar. Maar ik zie dat jij hard tubing hebt, of niet? In iedergeval dat met dat warmte pistool heb ik ook gezien, ziet er niet zo heel lastig uit, maarja schein bedriegt snel het... Wat vond jij daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 08:06
Max043 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:25:
Dank jullie wel allemaal voor het reageren!

@Nycrea zeer nette build, die kleuren wilde ik ook pakken maar dan minder doorzichtig zegmaar. Maar ik zie dat jij hard tubing hebt, of niet? In iedergeval dat met dat warmte pistool heb ik ook gezien, ziet er niet zo heel lastig uit, maarja schein bedriegt snel het... Wat vond jij daarvan?
Hard tubing is zeker lastiger dan soft, het maken van nette bends is goed te doen als je de juiste tools hebt. Wat vooral lastig is is het goed uitmeten van afstanden.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
1. die voeding is zeker telicht en bij een oc al hellemaal.
2. waarom geen softtubing in een kleur aanschappen dan kan er normaal demi water in (zelf me blokken ook alleens dichtgeslipt gehad).
3. je wil het niet horen maar ik raad toch een enkele krachtigere kaart aan heb je ook maar gpublock nodig en spaart dus geld.
4. alleens aan een externe radiator gedacht zoiets zoals een mora3 etc koeld beter en als je je pc vaak versleept veel makkelijker meenemen zeul je je geen hernia aan pc? (hiervoor 360+280+120 gehad en de mora doet het met fans op 350rpm al beter)
Pagina: 1