• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 18:38
Dag mede tweakers,

Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn eerste game pc gebouwd. Hierdoor eigenlijk verslaafd geworden aan het bouwen/pielen/tunen/modden van mijn pc.
Lees dagelijks artikelen over deze dingen en nou kwam mij waterkoeling in het vizier. Nou heb ik hier veel youtube filmpjes over gekeken en hier het een en ander gelezen.
Conclusie van dit verhaal : DAT WIL IK OOK.

Omdat ik een beginner der beginners ben op dit gebied, wil ik jullie hulp/mening vragen.

Ik zie door alle pompen/radiatoren/tubes etc de bomen door het bos niet meer. Hierdoor leek het me misschien handig om te beginnen met een soort starterskit.

Ik heb het volgende gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define S - Window€ 81,90€ 81,90
1EKWB EK-KIT X360€ 346,-€ 346,-
1Phanteks GTX 1080 GPU Block€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,90

Nou heb ik zelf een Phanteks p400s kast. Past dit daar in? Of kan ik beter deze kast van fractal nemen?

Is deze kit de moeite waard of raden jullie wat anders aan?
Ik wil trouwens mijn CPU en GPU ermee koelen.

_/-\o_

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 08:06
Leuk dat je ook wil gaan waterkoelen, ik kan het zeker aanraden!
Zelf ben ik geen fan van de kits van EK, allereerst omdat het soft tube is maar ook omdat de pomp een wat mindere is en alleen de minimaal nodige fittings erbij zitten, geen drain. Ook verlies je een hoop keuze vrijheid in hoe je je loop wil samenstellen.
Ik zie net dat deze set een prima pomp heeft.

Wat betreft de p400s, ik heb zelf nooit in deze kast gebouwd maar als ik het goed heb heeft deze ongeveer evenveel ruimte als de Meshify/Define C kasten. Dat is echter niet zoveel ruimte en zorgt ervoor dat het vinden van een goede plek voor de pomp lastiger wordt. De Define S heeft hier juist lekker de ruimte voor en maakt het bouwen van de loop een hoop makkelijker. Nadeel van de S vind ik het verouderde acryl paneel en het ontbreken van een psu shroud, maar daar is wel mee te leven natuurlijk.
Er zijn natuurlijk ook tal van andere kasten waar prima een loop in kan, dus fractal is echt niet de enige optie. Kies vooral iets dat je zelf ook mooi vind. Ik heb zelf bijvoorbeeld alles in een NZXT H700i zitten.

Over het bouwen en samenstellen van een loop, een aantal tips.

Per component heb je twee fittings nodig die aansluiten op je buizen (in en uit).

Kies wat voor tube je wil en neem daar dan de juiste fitting bij, grootte en soft/hard maakt verschil voor welke fittings je nodig hebt.

Denk na over wat voor extra fittings zoals 90° hoek fittings of dergelijke je nodig gaat hebben. Meestal lukt niet alles met alleen bends.

Zorg dat je reservoir altijd boven je pomp zit en direct op je pomp is aangesloten, de pomp mag niet droog pompen.

Denk na over hoe je de loop wil laten leeglopen, een drain op het laagste punt in de loop werkt het beste. Voor een drain heb je (meestal) nodig: valve, plug en male-male G1/4 fittings.

Denk na over hoeveel radiator oppervlak je nodig hebt, hoe meer rad hoe minder fanspeed je nodig hebt.

Dit is alles wat ik zo snel kan bedenken, stel gerust vragen als er nog dingen onduidelijk zijn!

[ Voor 3% gewijzigd door Nycrea op 23-02-2018 00:01 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
Nycrea schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:56:
Leuk dat je ook wil gaan waterkoelen, ik kan het zeker aanraden!
Zelf ben ik geen fan van de kits van EK, allereerst omdat het soft tube is maar ook omdat de pomp een wat mindere is en alleen de minimaal nodige fittings erbij zitten, geen drain. Ook verlies je een hoop keuze vrijheid in hoe je je loop wil samenstellen.
Ik zie net dat deze set een prima pomp heeft.

Wat betreft de p400s, ik heb zelf nooit in deze kast gebouwd maar als ik het goed heb heeft deze ongeveer evenveel ruimte als de Meshify/Define C kasten. Dat is echter niet zoveel ruimte en zorgt ervoor dat het vinden van een goede plek voor de pomp lastiger wordt. De Define S heeft hier juist lekker de ruimte voor en maakt het bouwen van de loop een hoop makkelijker. Nadeel van de S vind ik het verouderde acryl paneel en het ontbreken van een psu shroud, maar daar is wel mee te leven natuurlijk.
Er zijn natuurlijk ook tal van andere kasten waar prima een loop in kan, dus fractal is echt niet de enige optie. Kies vooral iets dat je zelf ook mooi vind. Ik heb zelf bijvoorbeeld alles in een NZXT H700i zitten.

Over het bouwen en samenstellen van een loop, een aantal tips.

Per component heb je twee fittings nodig die aansluiten op je buizen (in en uit).

Kies wat voor tube je wil en neem daar dan de juiste fitting bij, grootte en soft/hard maakt verschil voor welke fittings je nodig hebt.

Denk na over wat voor extra fittings zoals 90° hoek fittings of dergelijke je nodig gaat hebben. Meestal lukt niet alles met alleen bends.

Zorg dat je reservoir altijd boven je pomp zit en direct op je pomp is aangesloten, de pomp mag niet droog pompen.

Denk na over hoe je de loop wil laten leeglopen, een drain op het laagste punt in de loop werkt het beste. Voor een drain heb je (meestal) nodig: valve, plug en male-male G1/4 fittings.

Denk na over hoeveel radiator oppervlak je nodig hebt, hoe meer rad hoe minder fanspeed je nodig hebt.

Dit is alles wat ik zo snel kan bedenken, stel gerust vragen als er nog dingen onduidelijk zijn!
Bedankt voor je reactie.
Ik heb nog eens zitten kijken en denk toch dat ik eerst eens begin met de starterkit die ik hierboven plaatste. Dit omdat ik dan alles bij de hand heb wat er nodig is, enige wat ik dan nog moet kopen is een block voor mijn GPU.
Als ik het goed begrijp zitten er 8 fittings bij, daarmee zou ik ook mijn GPU kunnen aansluiten. Aangezien er 2 nodig zijn per component.

Mocht ik dit alles ingebouwd hebben kan ik altijd later nog eens kijken naar hardtube en alles weer eens aanpassen. Maargoed stapje voor stapje zou dit dan gaan gebeuren. Ik ben waarschijnlijk al zo trots als een pauw als ik de starterskit + gpu block prima werkend krijg via deze starterskit.

Volgens mij zit er alleen niet zo'n drain bij zie ik net, deze zou ik dan ook nog moeten toevoegen, maar daar moet ik wel uitkomen denk ik :P

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f3bruary
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 20:46
Ja met soft tubing is het niet moeilijk om een drain toe te voegen omdat je het kan knippen.

Je zal een splitter (T/Y fitting) nodig hebben, fittings voor de tubes, de drain valve, en een plug voor op de drain.

https://www.ekwb.com/shop/ek-af-y-splitter-3f-g1-4-nickel
https://www.ekwb.com/shop/ek-af-ball-valve-10mm-g1-4-nickel
https://www.ekwb.com/shop/ek-csq-plug-g1-4-nickel

EDIT: Wou nog toevoegen dat het belangrijk is om de drain op het laagste punt in de loop te plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door f3bruary op 23-02-2018 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Korkss schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:18:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb nog eens zitten kijken en denk toch dat ik eerst eens begin met de starterkit die ik hierboven plaatste. Dit omdat ik dan alles bij de hand heb wat er nodig is, enige wat ik dan nog moet kopen is een block voor mijn GPU.
Als ik het goed begrijp zitten er 8 fittings bij, daarmee zou ik ook mijn GPU kunnen aansluiten. Aangezien er 2 nodig zijn per component.

Mocht ik dit alles ingebouwd hebben kan ik altijd later nog eens kijken naar hardtube en alles weer eens aanpassen. Maargoed stapje voor stapje zou dit dan gaan gebeuren. Ik ben waarschijnlijk al zo trots als een pauw als ik de starterskit + gpu block prima werkend krijg via deze starterskit.

Volgens mij zit er alleen niet zo'n drain bij zie ik net, deze zou ik dan ook nog moeten toevoegen, maar daar moet ik wel uitkomen denk ik :P
Je kit heeft: 1 Reservoir, 1 Pomp, 1 Rad, 1 Block. Dit heeft dus alle 8 included fittings nodig (er zit bij zo'n kit standaard niet meer dan nodig).
Je zult dus nog 2 extra fittings moeten kopen voor de gpu en de fittings die nodig zijn voor een drain zijn ook erg aan te raden.
f3bruary schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:28:
Ja met soft tubing is het niet moeilijk om een drain toe te voegen omdat je het kan knippen.

Je zal een splitter (T/Y fitting) nodig hebben, fittings voor de tubes, de drain valve, en een plug voor op de drain.

https://www.ekwb.com/shop/ek-af-y-splitter-3f-g1-4-nickel
https://www.ekwb.com/shop/ek-af-ball-valve-10mm-g1-4-nickel
https://www.ekwb.com/shop/ek-csq-plug-g1-4-nickel

EDIT: Wou nog toevoegen dat het belangrijk is om de drain op het laagste punt in de loop te plaatsen.
Je vergeet in je lijst de fittings om de Y op de Valve en de Y aan de loop aan te sluiten. Dit kunnen G1/4 male-male fittings of gewone tube fittings zijn. Overigens is een Y(of T) splitter niet altijd nodig, als je bijvoorbeeld meerdere ports in je pump top of reservoir hebt waar je een drain aan kan hangen. Echter is dit ook niet altijd het geval, dus kijk hiervoor eerst goed wat wel en niet kan.

[ Voor 33% gewijzigd door Nycrea op 23-02-2018 12:11 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
Nycrea schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:56:
[...]

Je kit heeft: 1 Reservoir, 1 Pomp, 1 Rad, 1 Block. Dit heeft dus alle 8 included fittings nodig (er zit bij zo'n kit standaard niet meer dan nodig).
Je zult dus nog 2 extra fittings moeten kopen voor de gpu en de fittings die nodig zijn voor een drain zijn ook erg aan te raden.

[...]

Je vergeet in je lijst de fittings om de Y op de Valve en de Y aan de loop aan te sluiten. Dit kunnen G1/4 male-male fittings of gewone tube fittings zijn. Overigens is een Y(of T) splitter niet altijd nodig, als je bijvoorbeeld meerdere ports in je pump top of reservoir hebt waar je een drain aan kan hangen. Echter is dit ook niet altijd het geval, dus kijk hiervoor eerst goed wat wel en niet kan.
Ben toch alles los aan het zoeken.. heb nu de reservoir/pomp, cpu block, gpu block, tube, fittings, en 2 rads 360 en 240 en overige accesoires.
Snap alleen nog niet hoe zo’n drain aangesloten moet worden incl benodigheden.
Ga dit toch in een define s bouwen ipv die h700i. Vind die kast toch te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Korkss schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:21:
[...]

Bijvoorbeeld zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/30pd7Qie01sFMPp7u5zNdHk2/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Korkss schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:21:
[...]
Ben toch alles los aan het zoeken.. heb nu de reservoir/pomp, cpu block, gpu block, tube, fittings, en 2 rads 360 en 240 en overige accesoires.
Ga dit toch in een define s bouwen ipv die h700i. Vind die kast toch te duur.
Voor het aansluiten van een drain, zoals pilatus ook laat zien heb je een splitsing nodig, echter hoe je deze aansluit kan verschillen. In het voorbeeld van pilatus zit de T splitter tussen buizen, dus heb je extra fittings nodig om dit stuk aan buizen te maken. Ik heb het zelf in mijn loop zitten aan een van de poorten van mijn pomp, dus ik gebruik G1/4 male-male fittings om hierop een T stuk aan te sluiten.

Als je het T (of Y) stuk eenmaal in je loop hebt, moet je besluiten wat je wil doen met de nu nog open poort die je wil gebruiken als drain. In het voorbeeld van pilatus zit ook hier weer een fitting met een buis aan. In mijn geval heb ik hierop nog een G1/4 male-male stuk op aangesloten waarop ik een ball valve heb aangesloten.

Je hebt dus meerdere mogelijkheden en kan kijken wat voor jou handig uitkomt. Is een van je rad poorten bijvoorbeeld laag in de loop, dan kun je het daarop aansluiten. Komt dit niet goed uit en heb je juist ergens een buis die laag in de loop is, kun je hem daar aansluiten.

Hieronder twee voorbeelden.

Voor tussen tubing:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d64RQYS.png

Voor aan een component.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bg0vlxu.png

[ Voor 6% gewijzigd door Nycrea op 04-03-2018 13:25 ]

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou wel voor een T fitting gaan in plaats van de spullen in die plaatjes. Een splitter met 3 koppelingen is veel duurder dan een simpele T fitting. De T fitting die ik heb kost nog geen 5 euro. Die EK splitter met 3 koppelingen kan best eens 25 euro zijn.
Pagina: 1