Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 12:53
Beste Tweakers,

Ik ben net in een nieuw huis komen wonen. Ik ben niet zo tevreden over de thermostaat die er hangt, de Honeywell Chronoterm Vision Modulation. Vooral het instellen van programma's vind ik niet handig. En als de stroom eraf is geweest (hetgeen tijdens het klussen nogal eens gebeurde) is hij alle instellingen weer kwijt.

Ik overweeg daarom een slimme thermostaat aan te schaffen. Bovenaan het lijstje staat de Tado. Het viel me echter op dat ik bij de ketel nog een extra Honeywell kastje heb zitten, een VC4013 Valve Actuator. Ik heb geen duidelijk beeld bij wat dit kastje doet en of dat met een Tado nog steeds zal werken. Ter info: mijn ketel is de Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30A uit 2016.

Mijn vraag dus voordat ik de Tado aanschaf: werkt de Tado ook met dit apparaatje samen? Is het simpelweg zo dat de Tado met de ketel praat, waarna de ketel die Actuator een zetje geeft? Of is er directe communicatie tussen de (Honeywell of Tado) thermostaat en de Valve Actuator?

Hopelijk hebben jullie hier een antwoord op!

Groet, Dzjam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

De vc 4013 is een 2 wegafsluiter voor de intergas als je een afgiftesysteem hebt met een 2e cv pomp on het circuit.
Heb je toevallig vloerverwarming met cv pomp?
Als het goed is zit de vc 4013 aangesloten op de print van de intergas.
De intergas regelt zelf wanneer de klep open en dicht gaat, en vaak is dit geschakeld met je pomp van de ketel.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
We hebben inderdaad vloerverwarming.

Conclusie is dus dat de Tado hier ook gewoon mee kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtuynman
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:17
dzjam schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:07:
We hebben inderdaad vloerverwarming.

Conclusie is dus dat de Tado hier ook gewoon mee kan werken?
2 jaar later maar ik heb hetzelfde vraagstuk met dezelfde componenten. Ben je hieruit gekomen en zoja hoe?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjam
Ik ben hier niet mee verder gegaan. Deels omdat ik het toch te ingewikkeld vond om te kiezen en deels omdat de winters qua kou meevallen, waardoor handmatig instellen best goed werkt.

Dit wil niet zeggen dat ik het in de toekomst niet alsnog wil, maar het ligt nu even stil. Als jij eruit komt, hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baggerwerkert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-03-2023
Wij hebben een vergelijkbare situatie, zie benedenstaande foto (CV geplaatst door/in opdracht van de vorige eigenaar van onze woning). Verder hebben wij radiatoren op de eerste verdieping en vloerverwarming op de begane grond.

Ik zou ook graag een tado plaatsen. Ik gisteren de thermostaat in combinatie met de extentiekit besteld. Ik ga ook een ticket maken via de tado website voor ondersteuning.

Indien iemand anders hier al ervaring mee heeft hoor ik dit graag. Ik zal ook mijn ervaring delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtP3z_5s-dSV7EGs3Z7Ssxhzwho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UslhdwzACeSe5JcARnn9PpEb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-09 20:27
Hoi @baggerwerkert
Ik zit met precies dezelfde situatie, alleen zit mijn VC4013 klep van net voor de vloerverwarming verdeler beneden. Heb jij al een ticket aangemaakt via de website van Tado? Ik hoor graag jouw bevindingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggerwerkert
Ren-z schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:38:
Hoi @baggerwerkert
Ik zit met precies dezelfde situatie, alleen zit mijn VC4013 klep van net voor de vloerverwarming verdeler beneden. Heb jij al een ticket aangemaakt via de website van Tado? Ik hoor graag jouw bevindingen...
Ik heb nog niets gehoord (ik ga dit weekend nog eens controleren of alles goed is gegaan met het op plaatsen er van). Ik raad aan om zelf ook een ticket aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggerwerkert
Ren-z schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:38:
Hoi @baggerwerkert
Heb een bedrade tado thermostaat aangesloten op de actuator valve (Honeywell VC8015) van mijn vloerverwarmingsunit. Lijkt goed te functioneren (voor zover je dat kunt zeggen na een avond).

Uiteindelijk heb ik de draadloze temperatuurssensor en ontvanger teruggebracht. Wilde simpel beginnen en gebruik dus op dit moment alleen de bedrade thermostaat; de ketel wordt vooralsnog niet via tado aangestuurd.

[ Voor 44% gewijzigd door baggerwerkert op 12-12-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtuynman
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:17
baggerwerkert schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:28:
[...]

Heb een bedrade tado thermostaat aangesloten op de actuator valve (Honeywell VC8015) van mijn vloerverwarmingsunit. Lijkt goed te functioneren (voor zover je dat kunt zeggen na een avond).

Uiteindelijk heb ik de draadloze temperatuurssensor en ontvanger teruggebracht. Wilde simpel beginnen en gebruik dus op dit moment alleen de bedrade thermostaat; de ketel wordt vooralsnog niet via tado aangestuurd.
Wij gaan nu na weer maanden wachten op cv installatie bedrijf en nul resultaat zelf de tado bestellen (goeie aanbieding nu bij tink) en ondertussen de vraag zoals jij aangaf plaatsen bij Tado zelf. Iemand anders nog wat wijzer geworden ?

We doen de aanname dat de tado "gewoon" werkt met de "valve actuator" ertussen omdat hij de cv vertelt warmte te geven, alleen bedenk ik me nu pas dat dit dus ook effect heeft op de vloerverwarming zelf.. zal de vloerverwarming aanvoer krijgen als het beneden warm genoeg is of komt het water dan niet voorbij de "valve actuator". ergens baal ik nu dat ik hier de ballen van snap 8)7

https://support.tado.com/...-centrale-thermostaat-aan

staat dit wat het voor mij lekker simpel uitlegde
3. tado° stuurt de verwarmingsketel aan, Slimme Radiatorknoppen worden in alle vaak gebruikte kamers geïnstalleerd (aanbevolen)
Alle kamers worden individueel aangestuurd. Als er een warmtevraag is in een van de kamers zal tado° de verwarmingsketel aanzetten. De Slimme Thermostaat/Draadloze Temperatuursensor meet de temperatuur voor de Slimme Radiatorknop in dezelfde kamer.

Let op: Iedere kamer zonder Slimme Radiatorknop ontvangt warmte wanneer de verwarmingsketel aan staat, dus traditionele radiatorthermostaten moet hierop worden aangepast. We raden aan dat je deze op vorstbescherming zet en alleen hoger zet wanneer de kamer gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baggerwerkert
dtuynman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:44:
[...]

Wij gaan nu na weer maanden wachten op cv installatie bedrijf en nul resultaat zelf de tado bestellen (goeie aanbieding nu bij tink) en ondertussen de vraag zoals jij aangaf plaatsen bij Tado zelf. Iemand anders nog wat wijzer geworden ?

We doen de aanname dat de tado "gewoon" werkt met de "valve actuator" ertussen omdat hij de cv vertelt warmte te geven, alleen bedenk ik me nu pas dat dit dus ook effect heeft op de vloerverwarming zelf.. zal de vloerverwarming aanvoer krijgen als het beneden warm genoeg is of komt het water dan niet voorbij de "valve actuator". ergens baal ik nu dat ik hier de ballen van snap 8)7

https://support.tado.com/...-centrale-thermostaat-aan

staat dit wat het voor mij lekker simpel uitlegde

[...]
Ik heb uiteindelijk toch nog een extensiekit/draadloze ontvanger gekocht. Ben op dit moment tevreden over het functioneren van de tado. Dus de bedrade thermostaat is aangesloten op de klep van de vloerverwarming en de extensiekit is bedraad aangesloten op de CV.

Ik stuur door middel van een IKEA slimme stekker via home assistant de pompschakelaar aan als tado om warmte vraagt. Dat werkt goed. Wel kwam ik pas in een ander topic een simpelere/robuustere oplossing tegen; iemand die met de tado bedrade thermostaat direct zowel de klep als de pomp aanstuurt.

Edit: dat was in dit topic: Tado icm vloerverwarming

[ Voor 9% gewijzigd door baggerwerkert op 10-04-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
baggerwerkert schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:07:
[...]

Ik heb uiteindelijk toch nog een extensiekit/draadloze ontvanger gekocht. Ben op dit moment tevreden over het functioneren van de tado. Dus de bedrade thermostaat is aangesloten op de klep van de vloerverwarming en de extensiekit is bedraad aangesloten op de CV.

Ik stuur door middel van een IKEA slimme stekker via home assistant de pompschakelaar aan als tado om warmte vraagt. Dat werkt goed. Wel kwam ik pas in een ander topic een simpelere/robuustere oplossing tegen; iemand die met de tado bedrade thermostaat direct zowel de klep als de pomp aanstuurt.

Edit: dat was in dit topic: Tado icm vloerverwarming
Kun je aangeven of dit nog steeds werkt? Wellicht heb je het inmiddels uitgebreid?

Ik zit met dezelfde setup, BG bedrade thermostaat voor vloerverwarming en boven een draadloze thermostaat voor radiatoren. Ik heb ook dezelfde zoneklep VC4013 voor de vloerverwarming.

In deze PDF staan de te nemen stappen voor mij (denk ik):
https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf

Maar hoe sluit je de zoneklep aan op de Tado thermostaat? En schiet de Intergas ketel dan niet in storing, omdat hij denkt dat hij zelf de zoneklep moet aansturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhFO9aP3Uow8BYIjGziktOYS7zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OjsMOhQhgqlWWkZ3OAhWalR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ik heb zo'n 4.5 jaar geleden dit topic gestart, er een tijdje niks aan gedaan, en ben me nu weer aan het oriënteren. Vooral omdat het belangrijk is dat de verwarming niet onnodig aanstaat in deze tijden :-).

Hebben jullie nu goed in kaart of je een eenvoudige thermostaat (zo'n klokding) gewoon kunt vervangen door een slimme, en dan werkt alles hetzelfde, alleen met de additionele op-afstand-functionaliteit? Die Valve Actuator wordt dan gewoon door de ketel aangestuurd, die op zijn beurt wordt aangestuurd door mijn nieuwe slimme thermostaat. Klopt dit?

De tado staat overigens iets minder nadrukkelijk op mijn lijstje; ik ben nu aan het kijken naar de Honeywell T6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
@dzjam Ik ben in de tussentijd op dit topic uitgekomen.

https://community.tado.co...eem-met-intergas-hreco-36

Hier geeft men aan dat het kan. Ik heb het zelf niet getest, ik heb wel inmiddels een bedrade thermostaat aangeschaft (nog niet binnen) om de vloerverwarmingszone te besturen.

Honeywell tweewegklep aansturing dan nog steeds vanuit de Intergas ketel.

[ Voor 12% gewijzigd door ivarv op 09-10-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André1900
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-12-2022
Goedendag,

Ik ben in het bezit van een slimme bedrade thermostaat van Tado voor mijn vloerverwarming. Voor boven heb ik slimme radiatorknoppen van Tado. Dit wordt geregeld via de extensiekit van Tado.

Dit werkt naar mijn inziens prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iE2FzXxbGsXGpmJt5i3sbaFayck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUyz3Iz47mgNdY8mysDpgYnS.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1