Toon posts:

Tado icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:34
Beste Tweakers,

Ik wil in mijn nieuwe woning met vloerverwarming op de begane grond het gehele systeem meer onafhankelijk van elkaar maken dmv tado radiatorknoppen.

Nu zit de vloerverwarming dit een beetje in de weg, daar die altijd aan zal springen als er ergens om warmte wordt gevraagd. Nu heb ik het volgende bedacht, en vroeg ik mij af of dit een veilige en valide manier is om de vloerverwarming ook op basis van vraag wel of niet in te schakelen.

Allereerst een foto van mijn systeem (of eigenlijk het systeem van de vorige bewoners :-( )

Klopt het als ik zeg dat:
1. Ik ergens vóór de thermostaatknop, de tado slimme radiatorknop kan en mag invoegen?
2. Is het dan noodzakelijk om een bypass te plaatsen voor de tado slimme radiatorknop?
3. Is dit überhaupt veilig? Wat als de tado slimme radiatorknop de waterdoorgifte blokkeert, mag de pomp dan blijven draaien? Is dit schadelijk voor de pomp?
4. In aluminiumfolie zit de sensor van de pompschakelaar gewikkeld, waar kan die het beste in het geheel positioneren?
5. Kan ik de tado slimme radiatorknop laten overrulen door de tado slimme thermostaat? De thermostaat hangt namelijk in de woonkamer, terwijl de verdeler in de gang staat.

Overigens wil ik dit alles door een loodgieter laten uitvoeren, daar ik er niet bekwaam mee ben.
Daarnaast excuses als ik iets belangrijks niet genoemd heb, ik heb tot op heden geen ervaring met vloerverwarming.

[Voor 77% gewijzigd door -Edwin- op 19-03-2021 00:22]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-05 12:19
@-Edwin-
oke tado.
eerst een kleine waarschuwing.
in de meeste kleine Nederlandse huizen is de verwarming erg krap in gemeten met een te zware gasketel.
dit maakt in veel gevallen een regelsysteem(zoals tado) een erg inefficiënt systeem.
veel mensen hebben eigenlijk gewoon te weinig radiatoren (kW) om ook maar iets te kunnen regelen.
als je het heel fout doet dan gooi je zoveel warmte weg dat je net zo goed de vloer had kunnen verwarmen of je het nu nodig hebt of niet.
dus begrijp het hele plaatje voor je er aan begint anders kun je bedrogen uit komen. ;)
-Edwin- schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:43:
Klopt het als ik zeg dat:
1. Ik ergens vóór de thermostaatknop, de tado slimme radiatorknop kan en mag invoegen?
dit mag op de invoer of de uitvoer, dus kies maar een buis. ;)
2. Is het dan noodzakelijk om een bypass te plaatsen voor de tado slimme radiatorknop?
een bypass is altijd nodig in je systeem (of te wel is altijd verstandig).
je hebt geen bypass nodig bij de vloerverwarming, maar wel voor de gasketel. ;)
(maar denk er niet te moeilijk over.
1 strategische radiator die geen mogelijkheid heeft om dicht te worden gezet is ook een bypass en is eigenlijk de beste bypass die je kunt hebben.
het idee van de bypass is: de gasketel moet water kunnen blijven pompen dit altijd.
staan alle radiatoren dicht kan hij zijn warmte niet rond pompen, en word de ketel te heet.
(en dan heb je gelukkig nog een 2de beveiliging, hij zal afslaan omdat hij te heet word. gelukkig.
maar laat een beveiliging beveiliging zijn, een gasketel kan namelijk boem doen.))
3. Is dit überhaupt veilig? Wat als de tado slimme radiatorknop de waterdoorgifte blokkeert, mag de pomp dan blijven draaien? Is dit schadelijk voor de pomp?
dit is puur voor de gasketel, de vloerverwarming blijft altijd water rond kunnen pompen.
tenminste ik begrijp dat je geen tado op de afzonderlijke vloerverwarming groepen wil. ;)
4. In aluminiumfolie zit de sensor van de pompschakelaar gewikkeld, waar kan die het beste in het geheel positioneren?
is niet een hele belangrijke zolang hij maar de temperatuur kan meten.
vaak pakt men wel de aanvoer en niet de afvoer van de vloerverwarming.
dus ik denk dat dit een redelijk goede plek is, maar weet niet of dit aan of afvoer van de vloerverwarming is.
(heb wel eens vaker gezien dat het omgedraaid is aangesloten, maar die rode(warm) buis lijkt mij aanvoer en blauw(redelijk koud) afvoer.)
5. Kan ik de tado slimme radiatorknop laten overrulen door de tado slimme thermostaat? De thermostaat hangt namelijk in de woonkamer, terwijl de verdeler in de gang staat.
dit kan, maar hier moet je dingen gaan begrijpen.
en hier gaat het vaak fout.
je hebt dan te maken met de referentie ruimte(de ruimte met de huidige thermostaat, meestal de woonkamer) en de verdeling van de warmte over het systeem.
dit ga je aardig overhoop halen en kan andere effecten hebben als je zou verwachten.

simpel is een systeem wat andere ruimtes als de referentie ruimte minder warm kan maken.
ingewikkelder is een systeem wat andere ruimtes meer warm kan maken of op andere tijden warm kan maken, hier komt de meeste kennis voor om de hoek kijken. ;)
Overigens wil ik dit alles door een loodgieter laten uitvoeren, daar ik er niet bekwaam mee ben.
Daarnaast excuses als ik iets belangrijks niet genoemd heb, ik heb tot op heden geen ervaring met vloerverwarming.
kan, maar ziet er verder erg simpel uit om zelf te doen.

bij alu folie, haal je de buis los, die zaag je door, en zet je een tado kraan in.
kort je het restant stukje buis in en samen met een nieuw klem ringetje zet je hem weer vast aan het knie stukje. klaar.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• -Edwin-
Dank voor je uitgebreide reactie! Over de praktische zaken zijn je antwoorden duidelijk, dat het kan en hoe het kan begrijp ik nu.

Je eerste alinea zet me wel aan het denken over het concept. Vanuit het huis van mijn ouders met stadsverwarming, ben ik het erg gewend en gewoon dat je de temperatuur per radiator kan regelen (of nou ja, cijfers 1 t/m 5). Eigenlijk heb ik die redenering nu dus doorgetrokken naar mijn nieuwe woning met cv-ketel. Begrijp ik van jou nou goed dat dit niet persé efficiënt is? In mijn beleving is het verschrikkelijk zonde om beneden de boel (verwarming + evt radiatoren) aan te zwengelen als ik boven een warme badkamer wil of op kantoor thuis werk boven.

Als dit hele concept weggegooid geld is, kan ik er natuurlijk net zo goed voor kiezen om slechts een Tado slimme thermostaat te installeren beneden, en daarbij alleen boven op de belangrijke plekken een slimme radiatorknop te monteren, zodat ik daar altijd indien gewenst warmte heb.

• migjes
-Edwin- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:25:
Dank voor je uitgebreide reactie! Over de praktische zaken zijn je antwoorden duidelijk, dat het kan en hoe het kan begrijp ik nu.
cool.
Je eerste alinea zet me wel aan het denken over het concept. Vanuit het huis van mijn ouders met stadsverwarming, ben ik het erg gewend en gewoon dat je de temperatuur per radiator kan regelen (of nou ja, cijfers 1 t/m 5). Eigenlijk heb ik die redenering nu dus doorgetrokken naar mijn nieuwe woning met cv-ketel. Begrijp ik van jou nou goed dat dit niet persé efficiënt is? In mijn beleving is het verschrikkelijk zonde om beneden de boel (verwarming + evt radiatoren) aan te zwengelen als ik boven een warme badkamer wil of op kantoor thuis werk boven.
stads verwarming kan in theorie heel makkelijk 0,1kW variabel tot 24kW verwarming leveren.
dus simpele thermostaat kranen er op en het werkt.
een gasketel levert 24kW maximaal en 6kW minimaal, en dan +/-4 stapjes 6-12-18-24.
(en ja er zijn uitzonderingen en andere aansturingen met andere stapjes. hoef je geen wijsneus voor te zijn in de praktijk kom je veel verschillende systemen tegen ;) .)

stel je gebruikt van de minimum 6kW een 3kW en de andere 3kW blaas je naar buiten, dat is nog meer zonde als de boel vast verwarmen beneden. ;)
(is voorbeeld en vaak is het niet zo extreem, maar weet verder niks van je situatie.)
Als dit hele concept weggegooid geld is, kan ik er natuurlijk net zo goed voor kiezen om slechts een Tado slimme thermostaat te installeren beneden, en daarbij alleen boven op de belangrijke plekken een slimme radiatorknop te monteren, zodat ik daar altijd indien gewenst warmte heb.
uit eindelijk heb je vloer verwarming, die is erg langzaam, het duurt gewoon lang voordat die hoeveelheid beton warm is. en duurt ook lang voordat die hoeveelheid is afgekoeld.
bij mij kan het 12 uur duren voordat de huiskamer 1 graad is afgekoeld.
wat je dan ook verzint met tado, dit is onoplosbaar.

vloerverwarming is 3 dingen, isoleren,isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
het is gewoon lastig even je huis op te warmen, dus verlies zo min mogenlijk warmte en je hoeft niks te regelen en gaat alles van zelf zonder kosten.

(ik heb dit probleem opgelost door te isoleren.
en daar na een 1,5kW warmtepomp te installeren.
door het lage vermogen werk die 24x7 aan 1 stuk door(als het ook maar een beetje koud is buiten, ik verwarm dus niet in de zomer, duhuu).
ik doe dus ook niet meer aan nacht verlaging nog aan dag verhoging.
gewoon 24x7 22 graden in de huiskamer, en dit is goedkoper als met gas verwarmen.
moeilijke aansturing, nop, ik raak de thermostaat 2x per jaar aan en klaar ben ik er mee.
lijkt dan meer op stadsverwarming, boven een paar thermostaat kranen om het niet te koud laten worden. als ik er werk, dan een elektra kacheltje extra.
KISS principe werkt het tofste ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• -Edwin-
Klinkt voor mij allemaal plausibel wat je zegt. We hebben hier ook geen bijzondere installatie die minder dan die 3kW (als voorbeeld ;))zou kunnen leveren vermoed ik. De CV ketel is een simpele Remeha Avanta 28c uit 2012. Woning is uit 1997, dubbel glas, nog nergens HR++ glas.

Wat isolatie betreft heb je volledig gelijk, daarom ook dat binnenkort aan de woonkamerzijde beneden alle kozijnen worden vervangen en er HR++ glas in gaat. Maar goed, we zijn er niet in één dag.

Terug naar mijn gewenste systeem. Als ik het zo lees, moet ik het misschien een tijdje aanzien zonder aparte regeling voor de vloerverwarming, dus enkel boven slimme thermostaatknoppen en that's it. Hooguit dat ik dan de niet thermostatische radiatorknop van de badkamer vervang voor een thermostatische met een tado erop. Dan kan ik het in ieder geval boven wel warm maken, met als zij-effect dat het ook beneden mogelijk wat warmer wordt. Maar dat is dan voor de time-being maar zo. Mocht het heel vervelend worden, kan ik altijd nog denken aan een tado knop voor de verdeler van de vloerverwarming.

Overigens, als er andere ideeën hierover zijn, hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 12:07

decramy

root@birdie:~#

Ikzelf heb een Tado slimme thermostaat (uit het starterspakket) opgehangen in de ruimte waar de vloerverwarming zit. Deze heb ik ingesteld als relais (R1 / AanUit) en gekoppeld aan een extensiekit (die de CV bestuurt.
Vervolgens geef ik 230V aan het relais en heb daar een stopcontact aan gemaakt. Daarin zitten zowel de vloerverwarmingspomp, als een klep op de aan/afvoer.

Op deze manier:
- gaat de klep open en de pomp aan als de ruimte warm moet worden
- loopt er geen water door de verdeler als de CV-pomp wel draait en de thermostaatkraan op de verdeler ook open staat (omdat de vloer bv slechts 20graden is)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

• migjes
-Edwin- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:56:
Klinkt voor mij allemaal plausibel wat je zegt. We hebben hier ook geen bijzondere installatie die minder dan die 3kW (als voorbeeld ;))zou kunnen leveren vermoed ik. De CV ketel is een simpele Remeha Avanta 28c uit 2012. Woning is uit 1997, dubbel glas, nog nergens HR++ glas.
a een remeha, uit het hoofd iets van 5-6kW als minimum vermogen. ;)
(opzoeken dan weet je het precies.)

maar ik heb een huis uit 1984, dus jij heb beter isolatie als ik.
dus misschien kun je net zo als ik net zo goed over gaan op 24x7 verwarmen in plaats van onnodig regelen. ;)
(dit hoeft niet perse met een warmtepomp kan met gas ook, allen ik gebruik nu 120m3 gas per jaar en 1kWh elektra, tja warmtepomp en zonnepanelen, het is een combi die het erg goedkoop maakt. ;) )
Wat isolatie betreft heb je volledig gelijk, daarom ook dat binnenkort aan de woonkamerzijde beneden alle kozijnen worden vervangen en er HR++ glas in gaat. Maar goed, we zijn er niet in één dag.
het glas (hr++ of wat dan ook is zo een slechte aanduiden van het type vergeet die. ;) ) als je een aansteker vlammetje er bij houd.
en ene beetje schuin er naar kijkt.
zie je dan 2 vlammetjes weerspiegelen (ja wat het is dubbel glas.) en is 1 van die 2 vlammetjes een net iets ander kleurtje groenig (ja dan metaal laagje in het glas verwerkt, dus goed isoleert, nee dan is vervangen een optie.).
Terug naar mijn gewenste systeem. Als ik het zo lees, moet ik het misschien een tijdje aanzien zonder aparte regeling voor de vloerverwarming, dus enkel boven slimme thermostaatknoppen en that's it. Hooguit dat ik dan de niet thermostatische radiatorknop van de badkamer vervang voor een thermostatische met een tado erop. Dan kan ik het in ieder geval boven wel warm maken, met als zij-effect dat het ook beneden mogelijk wat warmer wordt. Maar dat is dan voor de time-being maar zo. Mocht het heel vervelend worden, kan ik altijd nog denken aan een tado knop voor de verdeler van de vloerverwarming.

Overigens, als er andere ideeën hierover zijn, hoor ik dat natuurlijk ook graag :)
de oplossing van @decramy klinkt wel leuk.

ik heb zelf boven normale termostaat knoppen opgehangen, en die op een lage stand staan.
het maakt dat ik boven amper stook maar nooit echt koud word.
maar ik zorg er ook voor dat mijn huiskamer een ruime 22 graden is. (met de warmtepomp, met gas maak ik er maar 21 graden van.) hier door word boven ook al aardig warm.
er zit geen isolatie tussen huiskamer en boven. ;)

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
migjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:47:
[...]

cool.

[...]

stads verwarming kan in theorie heel makkelijk 0,1kW variabel tot 24kW verwarming leveren.
dus simpele thermostaat kranen er op en het werkt.
een gasketel levert 24kW maximaal en 6kW minimaal, en dan +/-4 stapjes 6-12-18-24.
(en ja er zijn uitzonderingen en andere aansturingen met andere stapjes. hoef je geen wijsneus voor te zijn in de praktijk kom je veel verschillende systemen tegen ;) .)

stel je gebruikt van de minimum 6kW een 3kW en de andere 3kW blaas je naar buiten, dat is nog meer zonde als de boel vast verwarmen beneden. ;)
(is voorbeeld en vaak is het niet zo extreem, maar weet verder niks van je situatie.)

[...]

uit eindelijk heb je vloer verwarming, die is erg langzaam, het duurt gewoon lang voordat die hoeveelheid beton warm is. en duurt ook lang voordat die hoeveelheid is afgekoeld.
bij mij kan het 12 uur duren voordat de huiskamer 1 graad is afgekoeld.
wat je dan ook verzint met tado, dit is onoplosbaar.

vloerverwarming is 3 dingen, isoleren,isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
het is gewoon lastig even je huis op te warmen, dus verlies zo min mogenlijk warmte en je hoeft niks te regelen en gaat alles van zelf zonder kosten.

(ik heb dit probleem opgelost door te isoleren.
en daar na een 1,5kW warmtepomp te installeren.
door het lage vermogen werk die 24x7 aan 1 stuk door(als het ook maar een beetje koud is buiten, ik verwarm dus niet in de zomer, duhuu).
ik doe dus ook niet meer aan nacht verlaging nog aan dag verhoging.
gewoon 24x7 22 graden in de huiskamer, en dit is goedkoper als met gas verwarmen.
moeilijke aansturing, nop, ik raak de thermostaat 2x per jaar aan en klaar ben ik er mee.
lijkt dan meer op stadsverwarming, boven een paar thermostaat kranen om het niet te koud laten worden. als ik er werk, dan een elektra kacheltje extra.
KISS principe werkt het tofste ;) )
Interesting. Welke warmtepomp praat je hier over?

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• migjes
water_escape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Interesting. Welke warmtepomp praat je hier over?
in mijn geval een inventum ecolution combi 50.
dit is een ventilatielucht/water warmtepomp, maar dat is niet speciaal nodig.
de meeste warmtepompen kunnen ook moduleren naar lagere kW's als nodig.
verschild een beetje per type en zo, maar dan kun je gewoon opzoeken. ;)

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Ah helder. Ik ben aan het orienteren voor een L/W , maar ik heb geen mechanische ventilatie in huis waar de combi 50 van jou weer aan zit.

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee