Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• JTvD
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 12-08 13:15
Mijn vraag

Ik heb 4 van deze zonnepanelen.
Nu wil ik graag de meest simpele aansluiting maken.

Nu heb ik gelezen dat dit via het stopcontact kan.
...
Maar welke omvormer heb ik hiervoor nodig.
Ik zie zoveel soorten voorbij komen.

Welke is goed voor 4 van deze panelen en op maakt het uit op welke stopcontact ik deze aansluit.

En weet iemand mij uit teleggen hoe ik kan zien hoeveel deze kunnen opbrengen..

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:28
:? Hoe kom je aan vier van zulke panelen zonder over een omvormer te denken?

Anyway, 1200W invoeden mag niet en heeft nooit met een stekker gemogen.
Dat wordt dus een groep in de groepenkast erbij en kabels trekken :)
In principe is elke 1 - 1.5 kW omvormer geschikt. Alle moderne omvormers maken de opbrengst beschikbaar met een website en/of app.
Heb je ook over montagemateriaal nagedacht?

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

• JTvD
De zonnepanelen komen weg bij mijn werk.
Daar hebben ze het hele dak vol gelegd en van deze zijn de randen beschadigd.

Ik ben echt een leek, op mijn paneeltje op mn campertje na.

Als ik het zo lees is het te veel voor een stekker omvormer.
En als ik de helft, dus 2 panelen aansluit?

Mag ik vragen hoe u aan de 1200W komt, waar kan ik dat vinden?

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:06

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

rechtsboven: 305 W max

1000 of 1500 omvormer zit op 400 euro nieuw met 2 losse exemplaren van 500-600 watt ben je niet goedkoper uit..

Barrycade wijzigde deze reactie 09-03-2018 20:33 (72%)

• JTvD
Dus zal het een omvormer moeten worden van 1500 w aangezien de panelen op 1200w komen.
Welke type ligt zo rond de 400 euro, neem aan dat dit nieuw is.
Is dit ook gebruikt te koop?

Ik heb geen vrije groep in de meterkast, moet deze door een erkende installateur aangelegd worden i.v.m. een keuring o.i.d. of kan het door een "beunhaas" met de juiste papieren ook gedaan worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10:43
Wat is een beunhaas met de juiste papieren? Die volg ik niet.

Doorgaans worden zulke werkzaamheden door vakkundig personeel gedaan. Zodat dit veilig en volgens de norm gebeurt. Op die wijze blijft de kwaliteit en de veiligheid in orde.

Maar als particulier kun je beunen tot je ons weegt. Niemand komt je van je bed lichten, behalve misschien de brandweer als je huis in de fik staat.
Het nadeel is, behalve brandgevaar, dat je beunwerk ongedaan moet maken als je de woning verkoopt. Als je huurt mag het uiteraard niet, want het is niet jouw installatie.
In de oude NEN1010 was het nog toegestaan om een PV installatie met een maximale uitgangsstroom van 2,25A oftewel 517,5VA via een stekker op een bestaande groep aan te sluiten. Deze methode van aansluiten is in de nieuwe NEN1010 niet meer toegestaan. Het is nu verplicht om tussen het net en de omvormer een toestel voor overstroombeveiliging op te nemen. In de praktijk betekent dit dat (de omvormer van) een PV installatie op een eigen eindgroep in de GroepenKast moet worden aangesloten.

• Skipper-93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-08 22:33
Twee APS YC500i micro omvormers zou een mooie optie kunnen zijn. Ze kunnen zonder de (dure) monitoring unit.

PVoutput: One / Two / Wind <- YouTube

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:28
@JTvD je mag het allemaal zelf doen :)

Het is heel gebruikelijk om een iets lichtere (goedkopere) omvormer te nemen dan het piekvermogen van de panelen. De omvormer is goed tegen overbelasting beveiligd en de zon piekt meestal niet ;)

Gewoon wat random google hits om je op gang te helpen:
https://wdsolar.nl/product/growatt-1000-s-gratis-wifi/

http://www.jenm-zonnepane...clickfit-montagesystemen/

Op wat voor dak komt het? Schuin, pannen, plat, EPDM?

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

• JTvD
Met een beunhaas met de juiste papieren bedoelde ik een installateur die bij klust in zijn vrije uren.

Inmiddels besloten dat een erkende installateur de extra groep gaat plaatsen/
Dit om inderdaad problemen met de verzekering te voorkomen.

Dus een 1000w omvormer is prima?
Ik wou ze op het platte dak van de garage plaatsen schuin tegen de muur aan.
Dan staan ze gericht naar het zuiden.
Er staan geen bomen o.i.d. voor dus kan de zon zijn best doen.

Nog een vraag.. moet ik een aparte meter nemen voor het terug leveren of kan dat met alle meters?

JTvD wijzigde deze reactie 09-03-2018 22:13 (12%)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:06

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Even kijken op je meter: sommige meters kunnen niet terugdraaien of terugleveren registreren.

Staat er vaak op met een symbooltje.
Of even type opzoeken op internet.

Let wel qua montage dat ze wel of vastgezet moeten worden of met fiks contragewicht. Anders liggen ze bij de volgende storm in de tuin of op je auto.

• JTvD
Ik kan op mijn meter van 1992 geen "terugdraai symbool" vinden
Het is een Schlumberger G13Xd.

met een draaischijfje en 2 tellers.

Het vastzetten moet ik nog even over nadenken.
Mogelijk met een strip aan de muur of een stellage verzwaard met stoetegels o.i.d.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:24

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

My oh my. :-(
Dit voelt een beetje aan als een ongeluk dat wacht om te gebeuren.

Beschadigde zonnepanelen, verder amper informatie. Is het niet een beter idee om de panelen die je hebt te verkopen en eens te praten met een professionele installateur? Ben je misschien ets meer geld kwijt, maar voorkom je wel allerlei mogelijke ellende.

Zonnepanelen heb je voor 20+ jaar op je dak liggen en zijn een financieel betere investering dan sparen. Daar mag je best een beetje zorgvuldig mee om gaan.

Ander ding, als je je panelen niet deugdelijk vast legt kun je enorm in de shit komen met je verzekering. Sowieso moet je even bij je verzekering na gaan of ze wel te verzekeren zijn. (ABN kon het bijvoorbeeld niet, dus zijn wij over gegaan naar SNS Reaal die het wl kon.)

N Scaoll. - Don’t Panic.

• JTvD
De panelen zelf zijn in prima staat, de rand er om niet.
Deze is wat krom of ingedeukt.
Een bedrijf koopt nieuwe en wil natuurlijk geen zonnepaneel op het dak hebben liggen met rand beschadiging.
Nee verkopen doe ik niet, voor mij zijn ze prima en ik zie het als een projectje.

Verzekeren ga ik niet doen stuk is stuk en stop dit project.
Het enige wat dan overblijft is de omvormer en de extra groep in de meterkast.

Tot ik weer tegen wat leuks aanloop..

Vastzetten gaat wel lukken

• unezra

unezra

@JTvD Ik zou vooral hl goed met je verzekeraar overleggen of als je zelf die panelen op je dag fabriekt, je uberhaupt verzekerd bent. Je panelen zijn 1 ding, maar als je je dak kapot trekt of je veroorzaakt schade aan eigendommen van anderen (of zelfs personen), wil je niet dat je verzekering zegt "jammer, zelf in elkaar gefabriekt, ondeugdelijke constructie, we betalen niet uit".

Zelfde voor die electra aan elkaar laten beunen. Het gaat niet om een 9v batterijtje dat je aan sluit. Hoe zeker ben je er van dat als je een electromonteur in zijn vrije tijd de boel laat aansluiten en het gaat mis (brand), je verzekering wel uitbetaald? (Even los van dat het dus niet mag van de belastingdienst tenzij diegene netjes een factuur stuurd.) Wie stel je aansprakelijk? HIj heeft het immers in zijn vrije tijd gedaan.

Een groep aansluiten is niet zo heel duur. Doe jezelf een plezier en laat het, volledig wit, goed doen. Gaat het dan mis, heb je tenminste iemand om aansprakelijk te stellen.

Maar goed, zoals gezegd, ik zou die panelen lekker op Marktplaats zeggen en als je dan tch iets met zonnepanelen wil doen, f jezelf ontzettend goed inlezen f de hele boel uitbesteden. In the end is er 1 heel goede reden om voor zonnepanelen te gaan: Financieel rendement. Daarin kun je best een beetje investeren.

N Scaoll. - Don’t Panic.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:38

Yucon

*broem*

quote:
unezra schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:26:
@JTvD Ik zou vooral hl goed met je verzekeraar overleggen of als je zelf die panelen op je dag fabriekt, je uberhaupt verzekerd bent. Je panelen zijn 1 ding, maar als je je dak kapot trekt of je veroorzaakt schade aan eigendommen van anderen (of zelfs personen), wil je niet dat je verzekering zegt "jammer, zelf in elkaar gefabriekt, ondeugdelijke constructie, we betalen niet uit".
Volgens mij is het volstrekt normaal om zelf panelen op je dak te monteren. Het lijkt me wel een goed idee om een degelijk bevestigingssetje te kiezen en de aansluiting uit te besteden als je niet weet wat je doet.

• unezra

unezra

quote:
Yucon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:33:
[...]
Volgens mij is het volstrekt normaal om zelf panelen op je dak te monteren. Het lijkt me wel een goed idee om een degelijk bevestigingssetje te kiezen en de aansluiting uit te besteden als je niet weet wat je doet.
Normaal of niet, het is verstandig dit vooraf met je verzekeraar te overleggen.

Ik heb het idee dat mensen wel eens te weinig stil staan bij de mogelijke gevolgen van onverzekerd zijn omdat ze zelf, zonder overleg en zonder garanties van de verzekeraar, aan het knutselen zijn geslagen. :)

Een paneel op de grond is 1 ding. Stuk is stuk. Maar land dat paneel op de auto of het hoofd van je buren (of trekt het in zijn vliegpartij je dak aan gort) heb je een heel ander probleem als ze verzekeraar zegt "zoek het maar uit".

N Scaoll. - Don’t Panic.

• Yucon

Yucon

*broem*

quote:
unezra schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:40:
[...]

Normaal of niet, het is verstandig dit vooraf met je verzekeraar te overleggen.

Ik heb het idee dat mensen wel eens te weinig stil staan bij de mogelijke gevolgen van onverzekerd zijn omdat ze zelf, zonder overleg en zonder garanties van de verzekeraar, aan het knutselen zijn geslagen. :)

Een paneel op de grond is 1 ding. Stuk is stuk. Maar land dat paneel op de auto of het hoofd van je buren (of trekt het in zijn vliegpartij je dak aan gort) heb je een heel ander probleem als ze verzekeraar zegt "zoek het maar uit".
Het is wel degelijk relevant. Als je geen abnormale dingen doet n je doet het op een manier die algemeen gezien als een juiste manier gezien wordt zul je geen problemen met de verzekering krijgen. Dan vooraf vragen is slapende honden wakker maken. Verzekeraars zijn op hun beurt weer bang zijn dat een akkoord als een complete vrijbrief voor prutswerk uitgelegd kan worden.

Ga jij je verzekeraar bellen als je met een kroonsteentje een lamp ophangt? Je zit dan wel mooi met 220v te prutsen, Weet je wel wat daarmee kan gebeuren?

Als ts z'n panelen met ducttape op z'n dak gaat plakken en aluminiumfolie als draadjes gaat gebruiken wordt het een ander verhaal. Maar als hij netjes geschikte bevestigingsmaterialen op de juiste wijze gebruikt lees: passende beugels en netjes vastschroeven heeft hij niets te vrezen.

• JTvD
@unezra
Als je goed gelezen hebt laat ik de extra groep aanleggen door een installateur
Mijn zin:
"Inmiddels besloten dat een erkende installateur de extra groep gaat plaatsen"
Zelfs het aansluiten van de bekabeling ga ik aan hun uitbesteden.. Met hulp van mijn kant ;0)

Voor het vastzetten had ik geen "ducktape" in gedachten aar een profiel aan de muur vast en op het dak verzwaren.. waar dan ook mee.
Hier worden de zonnepanelen o vast geschroefd..

En nee, ik ga ze niet verzekeren of verkopen..

Maar dankje voor de opmerking en het meedenken hoe meer info hoe beter..

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:21
Solax X1 , trannergy 1300, Omniksol 1.0K-TL2-M zijn onder andere geschikt als omvormer. Zoek gewoon 1tje die het goed doet bij 120 volt, dan zit je wel snor. Goodwe1000ns zou ik niet doen, die vind 150+ volt fijner.

verder gewoon de 3 oude regels:
1: Raak niks aan dat glimt
2: In geval van twijfel niet inhalen
3: domme vragen bestaan niet.

1710+570+1425+1150+880Wp PV (hoezo verslaafd), 2.1GJ ZB , 3.5kW Houtkacheltje, panasonic airco, op naar de gasloos

• JTvD
@Lardman Je bedoelde 220 volt nee ik aan?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@JTvD
Nee hij bedoelt de Vmpp die van de panelen afkomt. (4x 32,9 Vmpp = 131,6 Vmpp)

Zie de datasheets van de omvormer(s)
https://www.solaxpower.co...ll-in-one-Brochure-V2.pdf
https://www.installand.nl...3MqAtfEAYYASABEgJF1fD_BwE

Je kiest een omvormer die een lage minimale Vmpp nodig heeft (solax mini start al bij 60 Vmpp)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• JTvD
Ik zat zijn text al te lezen en vroeg mij af waar de 150 vandaan kwam.
Nu begrijp ik het.. nooit te oud om te leren..

• JTvD
Ik moet wel even kwijt dat er veel kennis is op dit forum ...
Hier heeft iedereen die begint, bezig is of al zonnepanelen heeft wat aan.

Klasse

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-08 22:51
Waarom niet 2 x AP YC600 micro omvormer pakken ? Schakelen al bij ~20v per paneel en geen losse omvormers meer nodig. Ideaal voor kleine opstellingen waarbij de string eigenlijk aan de krappe kant is.

2 van die omvormers ertussen en je bent klaar voor 4 panelen.

Heb zelf de yc500 werkt als een tierelier!

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35 2 x 285 Wp 13 maxim integrated | PVOutput

• JTvD
Een goede vraag: "Waarom niet de AP YC600"
Ik heb wat instructie films bekeken van dit type en dat ziet er best wel goed uit.

Maar waarom geen "gewone" omvormer?
Aangezien ik hier geen antwoord op kan geven wacht ik de reacties af...

JTvD wijzigde deze reactie 11-03-2018 11:33 (34%)

• unezra

unezra

@Yucon Je kunt beter vooraf vragen en toestemming krijgen, dan achteraf er achter komen dat je het niet goed hebt gedaan en in de shit zitten. Zoals gezegd, een zonnepaneeltje van 300 weg is 1 ding, maar dat ding door de auto van je buren is veel vervelender. Ik zou d'r geen risico mee nemen.

@JTvD Je had het over het door een electricien in zijn vrije tijd laten installeren. Hoe ga jij die jongen aansprakelijk stellen als het niet goed is gedaan? Of wilde je het toch gewoon wit laten doen?

N Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JTvD
@unezra Inderdaad "had"
Maar deze zin, later getypt, geeft aan dat ik daar vanaf zie:
"Inmiddels besloten dat een erkende installateur de extra groep gaat plaatsen"

En v.w.b. het vastzetten:
Ik snap het.. maak je daar maar niet druk om.. het komt vast en goed vast...
Om de auto van de buren te raken moet de zonnepaneel vliegen ;o)
Nee geintje.. gaat goed komen...

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-08 22:51
quote:
JTvD schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:41:
Een goede vraag: "Waarom niet de AP YC600"
Ik heb wat instructie films bekeken van dit type en dat ziet er best wel goed uit.

Maar waarom geen "gewone" omvormer?
Aangezien ik hier geen antwoord op kan geven wacht ik de reacties af...
Waarom voor de yc600 gaan

+ geen omvormer in huis
+ zeer lage opstart spanning ~20v
+ elke paneel een eigen mppt dus elke vorm van schaduw of defect paneel heeft geen enkel effect op de andere panelen
+ extra panelen erbij ? Dan alleen een extra yc600 erbij aanschaffen en eraan koppelen

- 230v op het dak dus wel goed (laten) aanleggen
- ca 25% duurder dan een string omvormer
- logunit is duur maar gelukkig niet nodig. KWh meter werkt ook prima van 3 tientjes ;).

Waarom voor een string omvormer gaan ?

+ goedkoper in aanschaf
+ gratis onboard logging
+ iets beter efficencie (is echter lood om oud ijzer)
+ geen 230v op ie dak (van dc kun je alsnog flinke tik krijgen btw ;))

- omvormer moet in je huis/schuur
- uitbreiden kan tot beperkte mate
- heeft een hogere opstart spanning nodig en met een defect paneel of schaduw zit je al snel te krap!

Mijn mening Is bij minder dan 6 panelen voor yc600 gaan en bij meer dan 6 panelen een string omvormer.

@unezra vaak ben je te bang.

Veel verzekeraars hebben zonnepanelen standaard erin zitten mits het een (nagel) vaste installatie is. Gewoon evve je verzekeraar bellen.

220v mag je zelf gewoon doen. Als door jouw werk brand ontstaat ben je zachtgezegd een keiharde prutser die niet weet waar hij mee bezig is. En moet je berhaupt afvragen of je het wel moet doen.

Jan-man wijzigde deze reactie 11-03-2018 14:30 (11%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35 2 x 285 Wp 13 maxim integrated | PVOutput

• unezra

unezra

quote:
Jan-man schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:15:
[...]
@unezra vaak ben je te bang.

Veel verzekeraars hebben zonnepanelen standaard erin zitten mits het een (nagel) vaste installatie is. Gewoon evve je verzekeraar bellen.
Aard- en nagelvast betekend: Vastschroeven in je dak.
Het leuke is, er is een kans dat je verzekeraar vervolgens lekkage niet meer dekt, want je hebt immers in je dak zitten schroeven. :)

Been there, done that. We wilden zelf onze zonnepanelen bij ABN verzekeren (lopen ook de rest van de verzekeringen en onze bankrekeningen). Die eisten dus dat de panelen vast werden geschroefd aan het platte dak, tegelverzwaard werd niet verzekerd. Maar helaas, had ik ze in het dak laten schroeven, hadden ze vervolgens eventuele lekkage nooit meer gedekt.

Lang verhaal kort: We zijn naar SNS Reaaal gegaan, die dekt tegelverzwaard wel en eist niet dat je de boel aan je dak vast schroeft. (Wel valt het onder de inboedelverzekering, niet onder de opstal.)
quote:
220v mag je zelf gewoon doen. Als door jouw werk brand ontstaat ben je zachtgezegd een keiharde prutser die niet weet waar hij mee bezig is. En moet je berhaupt afvragen of je het wel moet doen.
230v is het, maar dat ter zijde. :)
Je mag het inderdaad zelf, maar je bent dus daarmee ook verantwoordelijk voor je installatie. Zelf stop ik bij de groepenkast. Zodra daar aan gesleuteld moet worden bel ik een electricien. Een schakelaartje vervangen doe ik nog wel, lampjes ook, maar zodra het wat groter word huur ik d'r iemand voor in.

N Scaoll. - Don’t Panic.

• Lardman
Ik denk dat je vooral opzoek wilt naar iets wat bij je past. Prettige aan microomvormers is dat je geen extra DC kabel hoeft te leggen en geen mc4 stekkers er aan hoeft te hebben.
er zijn trouwens zat leveranciers die ook wel een kabel met stekkers er aan willen leveren, dus alles is oplosbaar. Aangaande het glimmen bedoelde ik zowel de 128 volt op de DC kant als de 230 volt AC kant. Het is niet eng zolang je maar weet wat je doet en er niet opeens stroom gaat lopen waar je dat niet wilt.

terugkomende op de omvormer zou ik zeggen: Wat is je budget? tussen de 300 en 400 euro ben je wel kwijt gok ik zo. 2e hands omvormer kan interessant zijn als er weinig budget is, maar dat is goed zoeken.
Er zijn meerdere oplossingen, allemaal goed. Als je post wat je wilt gaan doen zijn er hier zat mensen met een mening ;D

1710+570+1425+1150+880Wp PV (hoezo verslaafd), 2.1GJ ZB , 3.5kW Houtkacheltje, panasonic airco, op naar de gasloos

• JTvD
Ik denk dat ik toch voor een omvormer ga.
Zal mogelijk Growatt worden

We hoeven niet geheel zelf voorziend te zijn.
Het lijkt mij gewoon leuk om er even mee bezig te zijn..

Mijn plan:
IK
-Omvormer aanschaffen en plaatsen
- Stelling bouwen voor de panelen en verankeren
- Bedrading aansluiten tot te laatste paneel
- Panelen er op bevestigen
- bedrading trekken van het dak naar de meterkast

Installateur
- Extra groep maken
- Aansluiten omvormer op de meterkast en bedrading van de panelen

Ik
- aansluiten laatste zonnepaneel bedrading.

JTvD wijzigde deze reactie 12-03-2018 21:35 (8%)

• JTvD
Wat is het verschil tussen een Growatt 1000 S en een Growatt 1000 PV?
En als ik een wat zwaardere neem bv richting de 2000 kan dat?

JTvD wijzigde deze reactie 12-03-2018 21:12 (33%)

• Lardman
geen grote verschillen tussen die 2. Zolang je kijkt naar de opstartspanning van 2000 moet dat best kunnen. Post degene die je wilt hebben hier, dan kijken we er even naar.

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:17
Waarom niet op een soladin600 oost west. Dan ben je voor 150 euro klaar

• JTvD
@jantje112 Ik zie in de handleiding van de Solar 600 max 700w mag hebben ik kom op max 1200w.

@Lardman Ga ik doen..

Ben aan het kijken naar de volgende omvormers

1 Sunny boy SMA SB 1200 (hier zit Bleutooth bij)
2 Zeversolar zeverlution 1000s SMA (geen wifi of bleutooth als ik het goed begrepen heb maar bekijk ik de handleiding dan word wel wifi aangegeven ?)
3 OMNIK 1-fase omvormer 2.5K TL2 -DC (hier zit wifi bij)

Graag jullie mening voor deze 3?

JTvD wijzigde deze reactie 13-03-2018 19:58 (8%)

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:17
quote:
JTvD schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 17:28:
@jantje112 Ik zie in de handleiding van de Solar 600 max 700w mag hebben ik kom op max 1200w.

@Lardman Ga ik doen..

Ben aan het kijken naar de volgende omvormers

1 Sunny boy SMA SB 1200 (hier zit Bleutooth bij)
2 Zeversolar zeverlution 1000s SMA (geen wifi of bleutooth als ik het goed begrepen heb maar bekijk ik de handleiding dan word wel wifi aangegeven ?)
3 OMNIK 1-fase omvormer 2.5K TL2 -DC (hier zit wifi bij)

Graag jullie mening voor deze 3?
Veel grotere omvormers kunnen niets met die lage stringspanning. Dus ik zou 2 kleine omvormers nemen en die met een stekker op een bestaande groep (desnoods 2 verschillende) proppen

• Lardman
1: sb1200 zou kunnen, werkbereik vanaf 100 volt. Ik denk wel dat deze omvormer last krijgt bij heet zomerweer. Werkbaar als alternatief als je hem goedkoop 2e hands kunt krijgen. Als je er meer dan 250 euro voor moet geven zou ik een andere kiezen

2: zeversolar 1000s: stukken beter, nieuwer vooral. Wifi is meestal optioneel verkrijgbaar, prima omvormer, in mijn optiek niets mis mee

3: omnik 2.5 enigzins overkill.

alternatieven:

1: Solax x1 mini
2: omnik 1.5-M-tl
3: trannergy 1300 SGN (oid)

ook de hierboven genoemde soladin met de panelen parallel 2 op oost 2 op west is een heel leuk alternatief.

sterkte met je zoektocht.

• JTvD
omnik 2.5 enigzins overkill - maar dan hou ik wel ruimte over voor extra panelen als ik dat wil?
sb1200 250 euro incl bleutooth?

Zeversolar 1000s zal het dus kunnen worden alleen geen wifi o.i.d..
En ik kan ook niet vinden of dat achteraf er in te zetten is.

Tenzij de Omnik 2.5 ook zou kunnen met eventueel een uitbreiding indien ik dat wil.

Welke van de 2, zeversolar 1000s, Omnik 2.5 is de beste dan?

JTvD wijzigde deze reactie 14-03-2018 13:39 (8%)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:15
quote:
JTvD schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 17:28:
en het maximum Wp of W die ze aangeven zijn richt lijnen, die kun je totaal negeren. ;)

er is alleen een max Vmp en een max Voc die de omvormer aan kan.
en de min Vmp en Voc die de omvormer aan kan.
waar je naar moet kijken. ;)

lastige is wel, dat de Vmp en de Voc afhankelijk zijn van de temperatuur.
zijn de panelen kouder als hun testwaardes, dan is de Vmp/Voc hoger.
zijn de panelen warmer als hun testwaardes, dan is de Vmp/Voc lager.

(en lastig kan ook zijn dat sommige omvormer merken het net anders vertellen als anderen.
er is niet echt een 1 duidige manier die handig vergelijkbaar is.)

dus 4x32.9Vmp = 131.6Vmp
en 4x40.2Voc = 160.8Voc
zijn de basis waarde ex temperatuur waar een omvormer aan moet voldoen.
(dus neem marges voor de temperatuur, ik geef je ze even uit het hoofd dus niks precies berekend.
105Vmp tot 145Vmp en 140Voc tot 180Voc. dit komt vast wel aardig in de buurd.
mischien moet het preciezer, maar ik denk dat je zo het al wel weet.)

hoeveel W de omvormer verder is, dat maakt niet uit.
je kunt het aan een 5000W omvormer hangen of aan een 1000W omvormer.
(oke een 1000W heeft dan wel een klien voorbeeldje, dit is wel heel extreem om aan een 5000W omvormer te hangen. >:) )

als het goed is kun je dan uit @Lardman zijn lijst wel een omvormer kiezen.
anders laat weten wat je nog niet begrijpt. ;)

wil je later panelen bij hangen, dan wil je wel panelen die vrijwel het zelfde zijn als je nu hebt.
dan kan soms lastig zijn om te krijgen. (maar je kunt veel soorten wel mixen.)
dus soms is het wel een leuk om dan een omvormer te kiezen die 2x een mpp heeft.
dan heb je eigenlijk 2 omvormers in 1 apparaat en hoef je niet te mixen.

edit:
een voorbeeld omvormer met 2x mpp:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-585-euro-sunsolar/
max een 550V dus met je 180Voc geen probleem.
Operating Voltage Range [V] = 90-550. dus 140Voc en 180Voc geen probleem.
MPPT Voltage Range [V] = 90-500, dus 105Vmp tot 145Vmp geen probleem.
dan heb je nog een mpp over die je kunt gebruiken voor andere panelen. (en mogen van een geheel andere soort zijn.)

eigenlijk willen omvormer zo als dit 350Vmp, maar dat heb je niet met 4 panelen, dus dan maar het 2de beste, zo heel groot is het verschil ook niet.
en een minder presterend systeem, presteert altijd nog 100% beter als dakpannen. ;)

migjes wijzigde deze reactie 14-03-2018 14:20 (11%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JTvD
Ok, snap niet geheel wat van de berekeningen.
Maar het lijkt mij dan het beste dat ik dus toch voor de Omnik 2.5 (met wat overkill)

Maar als ik dan dit lees "Veel grotere omvormers kunnen niets met die lage stringspanning"
Dan begin ik weer te twijfelen.
Wat gebeurd er dan?

• migjes
quote:
JTvD schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:56:
Ok, snap niet geheel wat van de berekeningen.
Maar het lijkt mij dan het beste dat ik dus toch voor de Omnik 2.5 (met wat overkill)

Maar als ik dan dit lees "Veel grotere omvormers kunnen niets met die lage stringspanning"
Dan begin ik weer te twijfelen.
Wat gebeurd er dan?
wat is een "veel grotere omvormer" is dan de vraag. ;)
(je hebt omvormers die hebben een Operating Voltage Range van 350V tot 700V.
en dat red je niet, bij lange na niet. ;) )

de omnik, tja het kan geen probleem.
maar je moet eigenlijk wel iets begrijpen van de berekening, anders kun je niet beslissen.

(pasop, je hebt de omnik M/small serie en de gewone serie, ik heb het over de gewone serie.)
http://shop.winkelman-zon...1308/omnik-omvormers.html
het maakt bijna niet uit of je de 1.0k-tl2 of 1.5-tl2 2.0-tl2 pakt, hebben allemaal bijna de zelfde waardes, behalve de W.
maar bijna kan net het probleem zijn natuurlijk. ;)
maar hoeveel panelen wil je er later nog bij leggen maakt dan wel uit.

(zal het een beetje makkelijk maken voor je, grofweg is 12 panelen op dit soort omvormers +/- de max.
12x32Vmpp = +/- 350Vmp en dat ook voor de Voc en dan nog temperatuur maakt rond de 500V ;) )

edit:
ik checkte net de omniksol 2.5k tl2 small
http://shop.winkelman-zon...small-inclusief-wifi.html
en snapte er even niks van.
lol, dit is dus de omniksol 2.5k tl2-s en de s staat niet voor small maar voor 1x een mpp. (S:One MPPT Input)
foutje dus op de winkelman site.
http://nl.omnik-solar.com...44/Omniksol-2.5k_3k-TL2-S
check altijd de fabrikant, niet de winkel, daar zitten vaak fouten in dus. ;)

maar je hebt dus 4x40.2Voc = 160.8Voc
en met een start V van 150V zit je met 4 panelen wel erg op de grens.
ik kan je niet garanderen dat dit dus 100% van de dagen ook echt zal werken.
(er kunnen dus dagen zijn dat de omvormer niet start. :-( )
leg je er nog 1 of 2 panelen extra bij dan lukt het wel voor 100%.

(grofweg wil die dus 6 tot 12 panelen hebben van jouw type ;) .)

migjes wijzigde deze reactie 14-03-2018 14:44 (26%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JTvD
Duidelijk..

De Omnik is dus echt overkill.. daar kijk ik niet meer na
De zeversolar 1000s is een prima apparaat als ik het hier lees alleen niet uit leesbaar via de laptop.
Tenzij ik er een wifi module bij koop.
Alleen de verkoper schreef dat hij niet wist of deze er in kon.

Dus ga ik voor de Sunny boy 1200
Deze kan prima met de platen die ik nu heb als ik het goed gelezen heb.
Bovendien kan ik deze uitlezen op afstand (bleutooth)
De eventuele warmte denk ik niet dat ik daar last van krijg.
Deze komt in mijn meterkast te hangen ver van de buitenmuur.
Bij een eventuele uitbreiding zoek ik een omvormer er bij..

• migjes
@JTvD

de omnik 2.5 is wel een beetje over kill voor maar 4 panelen.
(probleem met omnik is dat ik al weet dat de cijfers niet altijd kloppen.
er is een kans dat hij wel gewoon werkt, kan het alleen niet garanderen dat het echt zo is.)

check ook de hosola smart serie, de Smart 1000TL werkt al met 90V dus dat gaat goed.
http://www.sun-solar.nl/i...t-wifi-380-euro-sunsolar/

Sunny boy 1200, kun je die nog ergens te pakken krijgen. (worden al lang niet meer geproduceerd.
of wil je 2de hands rond kijken?
zo iets:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
dat is wel een trafo omvormer en geen TL. (niet een echt probleem, is gewoon oudere techniek.)

ik zie bij paulspullen ook nog een SMA1300TL-10 staan. (voor als je perse SMA wil?)
https://www.paulspullen.nl/

migjes wijzigde deze reactie 15-03-2018 10:14 (5%)

• JTvD
[quote]migjes schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:12:
@JTvD dat is wel een trafo omvormer en geen TL. (niet een echt probleem, is gewoon oudere techniek.)

@migjes Ik had ook niet verwacht dat het de nieuwste techniek zou zijn, dan waren ze wel duurder lijkt mij.
Trafo ken ik maar wat is TL?

Ik heb de zelfde Sunny boy 1200 gekocht ook op marktplaats.
Iets goedkoper en met een bleutooth module er in.
Als het goed is heb ik deze vrijdag in huis.

En dan gaat het gebeuren en komen de volgende vragen.

Om mij alvast een beetje voor te bereiden een vraag over de zonnecellen "schakelen"

Moet ik ze serie of parallel aan elkaar schakelen ?

En hoeveel graden is het beste om ze te plaatsen.

JTvD wijzigde deze reactie 15-03-2018 10:45 (33%)

• migjes
@JTvD

lol, TL betekent trafo loos. >:)

lol, panelen moeten in serie. >:)
(parallel dan tel je de Ampp bij elkaar op. en serieel tel je de Vmpp bij elkaar op.
je hebt maar 4 panelen dus het moet wel serieel anders heb je nooit genoeg Vmpp. ;) )

hoeveel graden, dat is niet een vraag met een antwoord.
het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
alles tussen de 10 en 45 graden voldoet wel.

helemaal plat leggen kan ook, maar dan moet je wel poetsen (2x per jaar) want dan spoelen ze niet schoon met een regenbuitje.

verder moet je over de hoek niet te veel nadenken
platter werkt beter in de zomer, steiler beter in de lente/herfst.
maar net waarop je wil gokken dat het toevallig goed weer is. ;)

(of te wel verzin iets wat niet te moeilijk te maken is. ;) )

dus dit weekend, de panelen even aan de omvormer hangen in de tuin.
en dan omvormer even aan een stopcontackt hangen.
(mag wel niet omdat het geen eigen groep is, maar om even een paar dagen te testen is dit geen probleem.
voor normale operatie wil je een eigen groep. ;)
dus ook weer niet te strak kijken naar eigen groep, testen oke, normaal eigen groep.
je eerste kWh's zijn het leukst, dus geniet er van.)

edit:
je bent beginner, dus heb vooral lol er mee. ;)
(denk met weemoed terug aan mijn begin tijd.)

gisteren heb ik 14kWh opgewekt, slechte opbrengst dus. :-(
wat een verwend nest ben ik geworden, vroeger was ik bij met 2kWh per dag. ;)

migjes wijzigde deze reactie 15-03-2018 11:08 (9%)

• migjes
@JTvD
ik schrijf deze vast preventief, omdat ik nu al weet dat je deze vraag anders over een maand gaat stellen.
(ik weet hoe verslavend PV kan zijn, nu zul je dat nog ontkennen, maar dat is de eerste stap van een verslaving. >:) )

de Sunny Boy 1200, kan een 320Vmpp verwerken.
dus als je 8 panelen er aanhangt van jouw type dan werkt het nog steeds goed.
(hoeveel Wp dat is maakt eigenlijk niet veel uit, er mag gerust meer Wp als W omvormer vermogen er aangehangen worden.)

panelen die je bij koopt die hoeven niet perse trina te zijn.
(ik moet een beetje gokken omdat ik niet alles weet, maar ik zit er denk ik niet naast.)
elk paneel met 6"mono cellen is goed.
voorbeelden:
http://shop.winkelman-zon...mono-met-zwart-frame.html
http://shop.winkelman-zon...us-black-frame-300wp.html
http://shop.winkelman-zon...volledig-zwart-300wp.html

aantal Wp hoeft ook niet het zelfde te zijn.
b.v.
http://www.sun-solar.nl/i...n-e246-incl-btw-sunsolar/
kan ook.
zolang je maar +/- onder de 500 cellen in de string blijft zitten komt het wel goed. ;)
(voor preciezer, moet je een berekening vragen. ;) )

zo dat vast even preventief afgehandeld. >:)
(nu denk je nog: "grrrr", straks denk je: "dank je wel". ;) )

• JTvD
@migjes
Ik vind het prima om "preventief" mee te denken en GRRR zal niet in mij opkomen.

Ik lees alle antwoorden, opmerkingen e.d. met zeer grote belangstelling.
Alle URL's die meegestuurd worden, ik bekijk ze allemaal.

Ik vind het heel interessant en weet bijna zeker als dit setje eenmaal werkt ik niet stop..
Het werkt verslavend... (Zie je en nog geen plaat op het dak)

Mijn dank is wel enorm groot voor een ieder die hier toch zijn tijd in steekt om een ander te helpen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dus ja hoor, kom maar met ideen, opmerkingen en meningen..

JTvD wijzigde deze reactie 15-03-2018 19:45 (4%)

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 18-08 07:35
Je hebt voor zulke kleine installaties ook nog de Solis mini omvormers in 1k en in 1,5k varianten.
Die zijn rond de 400 euro nieuw en ze hebben een laag start voltage 50 of 60 volt dacht ik

TWyk wijzigde deze reactie 15-03-2018 17:35 (31%)

• JTvD
Vraag: Wat is de dikte van de bedrading die ik nodig heb om de panelen in serie te schakelen
En zit er veel kwaliteit verschil in.

JTvD wijzigde deze reactie 15-03-2018 22:01 (22%)

• Lardman
gewoon standaard 4 mm kwadraat solar kabel. Kost in kleine hoeveelheden ongeveer een euro per meter. Let op, als je zelf mc4 stekkers aan de kabels wil maken, zoek dan iemand met een goede tang of koop er zelf 1tje.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vergeet ook niet de verplichte aanmelding: https://www.energieleveren.nl/

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:01
Je kan de panelen onderling met de kabels die aan de panelen zitten met elkaar doorverbinden, daar heb je geen extra solar kabel voor nodig of ze moeten onderling allemaal erg ver uit elkaar liggen. Waarschijnlijk heb je alleen 2 solar kabels nodig van de panelen naar de plek waar je omvormer komt te hangen.

3924Wp ZO(131) 45dak @ SE3680H PVoutput

• Yucon

Yucon

*broem*

quote:
Hoe kom je erbij dat dit verplicht is? Dat ligt nogal wat genuanceerder en hangt onder meer van je meter af.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

quote:
Yucon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:43:
Hoe kom je erbij dat dit verplicht is? Dat ligt nogal wat genuanceerder en hangt onder meer van je meter af.
Het is niet duidelijk maar als ik op diverse websites m.b.t. energie leveranciers lees maak ik daar uit op dat het verplicht is.
quote:
Het aanmelden van uw teruglevering is wettelijk verplicht.
https://www.liander.nl/co...veren/aanmelden/verplicht
quote:
U bent verplicht u aan te melden bij uw netbeheerder
http://www.zonne-energie-...ancier-of-de-netbeheerder
quote:
Het aanmelden van uw zonnepanelen bij uw netbeheerder is verplicht (Netcode artikel 2.1.5.1.)
https://www.zelfenergiepr...k/aanmelden-zonnepanelen/

De nuance lijkt te zitten in het woord 'terugleveren', zolang je dus meer energie gebruikt (continue !) dan dat er opgewekt wordt zou dat dus niet hoeven.

Lever je dus niet terug (gescheiden netwerk of anders) lijkt het erop dat het niet wettelijk geregeld/verplicht is, het kan wel zo zijn dat je bepaalde voorwaarden hebt geaccepteerd bij jouw energie leverancier welke je daar wel tot verplichten, ook al is het gescheiden.
quote:
Is aanmelden verplicht? Tja, daarover lopen de meningen uiteen.
https://energieanders.nl/...atie-op-energieleveren-nl

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• migjes
quote:
JTvD schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:00:
Vraag: Wat is de dikte van de bedrading die ik nodig heb om de panelen in serie te schakelen
En zit er veel kwaliteit verschil in.
aan je panelen zit 4mm kabel, per paneel is dat al snel 2m, 4x2m=8m.
dus de paar meter naar je omvormer toe, daar kun je net zo goed ook 4mm voor gebruiken. :)

heb je geen tang voor de mc4 connector.
koop een 2x zo lange kabel met stekkers er aan vast.
knip die door en gebruik de stekkers voor buiten.

de stekkers binnen die kun je ook wel doen met een plat bek tangetje.
is zeker niet helemaal perfect, maar met maar 4 panelen heb je echt geen perfectie nodig en lukt het zo ook wel. ;)

(verplicht aanmelden, mmm.
voor maar 4 panelen en 1,2kW omvormer.
je krijgt eigenlijk alleen maar een brief met de dringende oproep om snel een slimme meter op te laten hangen, want dat is fantastisch hyper te gek gaaf met stukjes spek er in en zo etc etc.... (sarcasme)
die brief kun je vaak gewoon meteen weg gooien. ;)
ik snap wel dat ze het graag willen, maar echt nodig of nuttig nee dat zie ik toch ook erg moeilijk in met zo een klein setje.
je kunt je tijd beter besteden aan het checken of je huidige meter het netjes registreert. ;) )

• JTvD
Dank voor de reacties.
Ik ga 4mm kabel halen en paneel bevestiging materiaal zoeken/plaatsen.

V.w.b. de tang het lijkt er op dat ik deze niet nodig heb.
Ik heb 'Toolless' Solar connectoren en heb op YouTube dit filmpje gezien.
https://youtu.be/c3cKizwS0V0

Wat zijn de voordelen van aanmelden van de panelen en wat de nadelen.

B.v. als bij het aanmelden je alleen maar die brief krijgt, zoals Migjes schreef, dat voorzie ik geen reden om het niet te doen.
Deze brief gooi ik ook weg.. Een slimme meter hoef ik niet.
Ook niet omdat mijn huidige meter terug kan lopen.
Gezien het huidige setje zal deze wat langzamer gaan ipv terug lopen dus verdient het vanzelf.

Voordeel lijkt mij dat ze wel weten waarom je meter langzamer loopt dan voorheen zodat ze niet denken dat deze stuk is.

JTvD wijzigde deze reactie 17-03-2018 11:01 (15%)

• JTvD
Ok, laat ik de vraag anders stellen.

Wie heeft er achteraf spijt van dat hij/zij de panelen heeft aangemeld en waarom?
En wie heet er spijt van dat hij/zij de panelen veel te laat aangemeld heet en waarom?

• Lardman
spijt van laat aanmelden krijg je alleen als je gezeur krijgt met een fossiele energieboer die het salderen niet goed doet. Dat specifieke scenario heb je alleen bij grote overproductie, in jou situatie geen sprake van voorlopig.
Van aanmelden krijg je het gezeur dat ze je een nieuwe sluwe meter door de strot willen duwen, of je dat nu wilt of niet.
Ik zou zolang je het bij deze 4 panelen houd niet aanmelden en lekker laten pruttelen op je mooie ferraris. Zodra je een nieuwe meter MOET zou ik de installatie aanmelden, anders wordt er niet per startdatum gesaldeerd. Maargoed, dat is hoe ik het zie.... ;)

Kudos voor migjes voor de manier om een sb1200 met sunclix connectoren aan te sluiten zonder een tang nodig te hebben. Die houden we er in!

• weidevogel
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 05:59
quote:
[b][message=54615669,noline]JTvD schreef op zaterdag 17 maart

Wat zijn de voordelen van aanmelden van de panelen en wat de nadelen.

B.v. als bij het aanmelden je alleen maar die brief krijgt, zoals Migjes schreef, dat voorzie ik geen reden om het niet te doen.
Melden bij de netbeheerder is eigenlijk verplicht. Aanmelden via energieleveren.nl is dan een simpele oplossing. Je ontvangt daarna alleen maar een bevestiging (brief of mail). Wil je de huidige meter houden , dan is dat geen probleem..
quote:
brief gooi ik ook weg.. Een slimme meter hoef ik niet.
Ook niet omdat mijn huidige meter terug kan lopen.
Gezien het huidige setje zal deze wat langzamer gaan ipv terug lopen dus verdient het vanzelf.

Voordeel lijkt mij dat ze wel weten waarom je meter langzamer loopt dan voorheen zodat ze niet denken dat deze stuk is.
Dat laatste klopt helemaal...

• JTvD
Duidelijk....
Ik meld me aan zodra alles werkt..

• JTvD
Schoonmaak vraagje:

De panelen met autowax poets is dat een optie om ze langer schoon te houden?
Mijn gedachte is dat ze dan gladder zijn en het vuil er makkelijker afglijd..

• DigitalExcorcist
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19-08 22:59
quote:
JTvD schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:53:
Schoonmaak vraagje:

De panelen met autowax poets is dat een optie om ze langer schoon te houden?
Mijn gedachte is dat ze dan gladder zijn en het vuil er makkelijker afglijd..
Hoe oud zijn ze? Bij mn nieuwe Trina Solar panelen zit er een coating op die daar zker 2 jaar voor moet zorgen. Verder adviseerde de installateur gewoon regenwater te gebruiken om beschadigingen te voorkomen. Geen kraanwater (teveel kalk!) maar f schoon laten regenen of evt opgevangen regenwater gebruiken. Schoonmaakmiddelen voor panelen waren onzin vond ie.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@DigitalExcorcist
Mijn kraanwater loopt door zo een ding...
Geen enkel probleem..

Af en toe moet je de uitwerpselen van een vogel die aan de diarree is, wel eens verwijderen.
Dat lukt soms niet door de natuur zelf...

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• DigitalExcorcist
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19-08 22:59
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:37:
@DigitalExcorcist
Mijn kraanwater loopt door zo een ding...
Geen enkel probleem..

Af en toe moet je de uitwerpselen van een vogel die aan de diarree is, wel eens verwijderen.
Dat lukt soms niet door de natuur zelf...
Ok, maar niet bij iedereen 😜

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True