• Nerd1979
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-07-2025
Hoi MedeTweakers,

Ik ben nu een tijdje bezig met Plex en thuis werkt alles als een zonnetje! Nu wil mijn schoenbroer via zijn Plex thuis gebruik maken van mijn bibliotheek. Ik heb hem als vriend uitgenodigd en hoppa meneer ziet meteen mijn bibliotheek.
Nu komt het probleem zodra hij een video opstart staat mijn server op 100% te stoken en wat we ook aanpassen in de instellingen de kwaliteit blijft belabberd en mijn server blijft (transcoden vermoed ik) stoken.

Setup

DS718+ (alle programma's up to date)
Plex pass
750mbit up en down

Schoonbroer

Apple TV4 en 100mbit down
Plex pass

Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het graag! Wie het verlossende antwoord heeft willen wij graag bedanken ;) _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Plex vindt 't nodig om alles te transcoden. Voor mij de reden dat ik 't eigenlijk niet meer gebruik. Wat je kunt doen is altijd het originele formaat af laten spelen (aan de client kant). Met 100Mb up en down moet dat lukken. En jouw kant zal er helemaal geen moeite mee moeten hebben. Dat scheelt een boel getranscodeer.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:52

WCA

Niet zo gek, de celeron in die NAS is niet erg krachtig, en bij het streamen naar een extern apparaat, zal je nas de boel gaan transcoderen.

1x 1080p streamen is ongeveer 2000 passmark punten voor nodig (vuistregel) en jouw cpu heeft maar heel ietsje meer dan dat.

Share and Enjoy!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45

Shunt

Boe

Zorgen dat je transcoding uit zet of hardware decoding aan zetten (weet niet of de nas dat kan.)
Of anders forceren alleen original content te laten spelen (moet de speler wel aan kunnen).
Ik weet dat mijn Plex client van mijn TV alles wil transcoden omdat het eigenlijk gewoon een soort van web app is. Geen idee hoe dat zit met de app op de Apple TV.

Andere optie is een wat steviger systeempje kopen (een i3 NUC van 2017/2018) is meer dan voldoende.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Nerd1979
TERW_DAN schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:53:
Plex vindt 't nodig om alles te transcoden. Voor mij de reden dat ik 't eigenlijk niet meer gebruik. Wat je kunt doen is altijd het originele formaat af laten spelen (aan de client kant). Met 100Mb up en down moet dat lukken. En jouw kant zal er helemaal geen moeite mee moeten hebben. Dat scheelt een boel getranscodeer.
Dit hebben we geprobeerd door alles op max te zetten of op origineel en helaas zonder resultaat.
GreNade schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:53:
Niet zo gek, de celeron in die NAS is niet erg krachtig, en bij het streamen naar een extern apparaat, zal je nas de boel gaan transcoderen.

1x 1080p streamen is ongeveer 2000 passmark punten voor nodig (vuistregel) en jouw cpu heeft maar heel ietsje meer dan dat.
Dit klopt maar het is toch vreemd dat als ik DS Video bij hem installeer de helft van de video's gewoon lekker lopen alleen ondersteund DS video veel minder bestanden vandaar dat we Plex gingen proberen.
Video afspelen via DS zie ik maar 10% gebruik van de CPU en dan het is ook gewoon een 1080p film.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
Die Celeron gaat het niet trekken nee. Als je gaat transcoden heb je (veel) meer power nodig.

Tip : NAS op marktplaats en een server met voldoende power bouwen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nerd1979 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:58:
[...]

Dit hebben we geprobeerd door alles op max te zetten of op origineel en helaas zonder resultaat.
[...]

Dit klopt maar het is toch vreemd dat als ik DS Video bij hem installeer de helft van de video's gewoon lekker lopen alleen ondersteund DS video veel minder bestanden vandaar dat we Plex gingen proberen.
Video afspelen via DS zie ik maar 10% gebruik van de CPU en dan het is ook gewoon een 1080p film.
Die Celeron is traag, en als je dan iets gaat transcoderen, dan gaat het haperen, omdat die de power heeft. Als DSvideo gewoon streamt, zonder transcoding, dan heb je aanzienlijk minder power nodig.

• WCA
  • Registratie: September 2010

WCA

Nerd1979 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:58:
[...]

[...]

DS video heeft hardwareacceleratie voor H264 en H265. Plex converteert via software op de CPU. Dat heeft voor een nadelen. Aan de ene kant is het langzamer dan hardware de/encoding, maar aan de andere kant werkt het wel op letterlijk alle hardware.

Share and Enjoy!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is lokaal synchroniseren geen optie?
Moet je zwager van te voren lokaal binnenhalen wat hij denkt te gaan kijken, maar belast hij niet de cpu van je nas.
Moet hij Plex natuurlijk wel bedienen vanaf een apparaat met lokale opslag.

• joseph pottema
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-03-2025
Ik weet het niet helemaal zeker maar het lijkt erop dat de Intel Celeron J3455 hw acceleration in Plex ondersteund. Geen idee of het veel uitmaakt, je zou het kunnen proberen:

1.Open the Plex Web app.
2.Navigate to Settings > Server > Transcoder to access the server settings.
3.Turn on Show Advanced in the upper-right corner to expose advanced settings.
4.Turn on Use hardware acceleration when available

Ik vind overigs Tauntulli een handige tool om te bekijken wat er getranscode wordt en of de transcode hw of sw is: https://github.com/Tautulli/Tautulli

[ Voor 15% gewijzigd door joseph pottema op 08-03-2018 11:20 ]

• Nerd1979
Misschien is de beste optie om HandBrake op de nas te installeren en alles om te zetten ? DS video is eigenlijk een prima programma en ziet er gelikt uit.

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
hardware transcoding op een 718+ werkt goed alleen moet je niet de Plex uit het synology pakkage center gebruiken maar van de Plex.tv site. Natuurlijk wel even aanzetten in de settings

[ Voor 13% gewijzigd door gekke op 18-03-2018 01:27 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.