Welke data is resterend na een factory reset?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik kan een Asus Zenbook UX430U kopen met een grote prijsvermindering. Dat is omdat de doos al geopend is. In de winkel beweren ze dat de computer niet gebruikt is door vorige eigenaar, maar ik vertrouw ze niet 100%. Maar moest het waar zijn, dan heb ik een koopje.

Vandaar mijn vragen;
- Is het mogelijk om te controleren of een laptop al gebruikt geweest is via software, na een factory reset?
- Is het dan ook mogelijk om te controleren of hij al verbinding met internet gemaakt heeft, na een factory reset?
- Zal de voorgeïnstalleerde software van Asus zelf achterblijven na factory reset?

Dit via BIOS, windows terminal, gelijk welke manier?

Bedankt voor jullie moeite!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:40
Na een factory reset horen er geen gegevens achter te blijven. In theorie zou je het e.e.a. kunnen controleren met recovery applicaties zoals Recuva. Echter moet je dan zelf eerst de laptop in gebruik stellen. Dat wil zeggen registreren en activeren. Maar dan is de kans ontzettend groot dat de data overschreven wordt die je zou willen controleren.

In feite horen alle applicaties van de fabrikant terug te komen na een reset. Maar uit jouw verhaal kan ik niet echt opmaken in hoeverre dat er bijvoorbeeld een Windows refresh is gedaan of een Asus factory reset.

Uiteindelijk is dit dus erg lastig te controleren en zul je op de blauwe ogen van de winkelier moeten vertrouwen. Als je het dan niet vertrouwd of geen goed gevoel erbij hebt, moet je het gewoon niet doen. Daarnaast kun je jezelf ook afvragen wat het uitmaakt dat een computer bijvoorbeeld één dag gebruikt is geweest, maar ook dat is gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus Nee nog niet gelezen, maar dat is dan ook volledig of-topic :p

@alex3305 Wel dat denk ik ook.

Maar stel dat bv. Mediamarkt een laptop in geopende doos terugkrijgt, hoe zouden zij controleren of de laptop al dan niet gebruikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:39:

Maar stel dat bv. Mediamarkt een laptop in geopende doos terugkrijgt, hoe zouden zij controleren of de laptop al dan niet gebruikt is?
Door te kijken of er gebruikssporen zijn (krasjes, vlekken, etc) en of er qua software dingen zijn veranderd. Is dat laatste het geval, dan ga ik er vanuit dat ze de laptop een factory reset geven en dan merk jij, als 2e koper, er niks van qua software, vergeleken met een gloednieuwe laptop.

Maar laten we beginnen bij het begin: waarom wil je dit weten? Waar ben je bang voor? Als je helemaal zeker wilt weten dat je goed zit, dan kan je na aankoop ook zelf de laptop nog een keer een factory reset geven.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:39:
@Hackus Nee nog niet gelezen, maar dat is dan ook volledig of-topic :p

@alex3305 Wel dat denk ik ook.

Lees het maar, voordat je het gaat kopen. Maak je verder niet druk, het lijkt wel of jij iets terugstuurd waar je bang bent voor evt.consequenties

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1