HDD opeens niet herkend?

Pagina: 1
Acties:

• impy101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Hallo,

Ik ben een klein beetje in paniek. Ik heb zojuist een nieuwe, schone Windows 10 op mijn SSD gepleurd omdat mijn vorige Windows (een van de eerste builds) niet langer wilde updaten (alle updates en upgrades mislukten).

Ik heb in totaal 3 HDD's en 1 SSD (Windows schijf) in mijn PC zitten en op een van de HDD's heb ik al mijn backups geplaatst voor ik Windows opnieuw ging installeren. Eenmaal geinstalleerd wordt die schijf niet langer herkend. Hij geeft aan dat ik de schijf eerst moet formateren voordat ik er gebruik van kan maken. CHDSK werkt niet omdat het een "RAW" schijf lijkt te zijn.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Stap 1 is de disk op sectorniveau clonen naar een image of een andere schijf om verdere analyse te gaan doen. Vooral niks schrijven naar de defecte disk.

Daarna kun je kijken of je data recovery kunt uitvoeren op de image (met recuva of andere data recovery tools) of wat er mis zou kunnen zijn met de partitietabel.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Een backup naar 1 schijf is geen backup
Een backup , die in je hardware gebackup staat, op een andere schijf is geen backup.
Dus je had geen backup gemaakt.

Probeer eens met een ubuntu livecd te booten , en dan de harde te bekijken, misschien gaat deze hier wel open, maak dan direct een kopie naar een andere hd.

Recovery hard disk
Zoek met google(en op deze site) hoe je een recovery kunt doen.
Eerst handleiding zoeken, liefst van meerdere personen,
dan testen op andere hd's,
dan eeerst een backup maken van je slechte hd,
dan gaan recoveren.

1 lege schijf nodig om een kopie te maken,
dan 2e lege schijf nodig om recovery naar toe te schrijven.

En als je een goede backup had gemaakt, dan had je al dit werk niet gehad.
En een backup kost geld en kost tijd om bij te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 07-03-2018 13:03 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Zoals hierboven al gesuggereerd wordt, kijk heel erg uit wat je met die disk doet. Alles wat je ermee doet (e.g. CHKDSK, al deed die het gelukkig niet nu) kan de schade groter maken.

1. Als de data erg waardevol is voor je, ga dan niet zelf prutsen, maar schakel een professioneel data recovery bedrijf in. Dat is duur, maar de kans is aanzienlijk dat zij nog wat kunnen bereiken.

2. Als bovenstaande niet nodig is, kun je zelf kijken of je met data recovery tools wat kunt bereiken, bij voorkeur eerst op een image van de disk. Recuva (ook al genoemd) is gratis en schijnt redelijk te werken. Zie ook dit topic voor meer informatie: Thematopic: Datarecovery

Iets wat je wel veilig kunt doen, is de SMART data van de schijf eens uit te lezen (en eventueel hier te posten als je niet weet wat die output betekent). CrystalDiskinfo is een goede, veilige, gratis tool hiervoor. Dat kan je vertellen of de disk ook fysieke problemen heeft (e.g. beschadigde sectoren). Al maakt dat voor het advies hierboven niet veel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 07-03-2018 13:10 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk heeft @Verwijderd tijdens de Windows installatie alle partities verwijderd en niet alleen die van de SSD.

Ik zou de partitie info terugzetten via https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk maar inderdaad eerst een secor-voor-sector kopie van de disk maken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:45
Voor de volgende keer, trek je backup HDD los voordat je opnieuw gaan installeren. Een externe disk zou dat helemaal een stuk makkelijker maken.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:17:

Waarschijnlijk heeft @Verwijderd tijdens de Windows installatie alle partities verwijderd en niet alleen die van de SSD.
Precies dit. Sorry dat ik het zeg, maar dat is niet echt slim. Sowieso als je met meerdere schijven werkt, is het altijd verstandig om de schijven, die je niet nodig hebt om Windows te installeren, los te koppelen alvorens je gaat beginnen met Windows te installeren. Gewoon uit voorzorg mocht er iets misgaan.
Ik zou de partitie info terugzetten via https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk maar inderdaad eerst een secor-voor-sector kopie van de disk maken.
Denk je dat dat nog zin heeft? Die schijf is nu onbruikbaar en moet geformatteerd worden om hem weer te kunnen gebruiken dus dan ben je sowieso alles kwijt.

Zo, goedemorgen! @DukeBox was me al voor. :O 8)7 :+

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 11-03-2018 09:12 ]

Verwijderd

chim0 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:11:
[...]

Denk je dat dat nog zin heeft? Die schijf is nu onbruikbaar en moet geformatteerd worden om hem weer te kunnen gebruiken dus dan ben je sowieso alles kwijt.
Die schijf is helemaal niet onbruikbaar.

Je wilt de verwijderde partitie tabel herstellen, wat heel goed kan via Testdisk.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:49:
[...]

Die schijf is helemaal niet onbruikbaar.

Je wilt de verwijderde partitie tabel herstellen, wat heel goed kan via Testdisk.
Heb er nooit van gehoord, maar misschien wil TS het proberen en hier zijn bevindingen plaatsen?
Pagina: 1