Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mesh of ap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• degorre
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-06-2021
Hoi,

momenteel heb ik als thuisnetwerk telenet , 2 airports van Apple , 1 op gelijkvloers , 1 bovenverdieping
Omdat het aantal gebruikers gestegen is naar 4 , veel gaming en netflix dus voldoen de airports niet meer
Ik heb nu een ASUS RT AC86U gekocht en de snelheid is perfect nu en het bereik is veel hoger maar niet voldoende
Wat doe ik best ?
Optie 1 : 2de asus aankopen en mesh maken ( zit er standaard in )
Optie 2 : 2 de router boven plaatsen die ook is aangesloten via LAN op de telenet rmodem met zelfde ssid en wachtwoord
Optie 3 : ap maken ( maar ik heb geen LAN verbinding tussen de 2 routers dus moet ik met powerline werken)

Optie 1 is makkelijk maar duurder en misschien gaat snelhied naar beneden
Optie 2 kost mij niets , heb nog router liggen maar lukt dat met zelfde ssid en paswoord zodat ik niet zelf tussen netwerken moet switchen
Optie 3 : kost ook weer geld en powerline is niet ideaal

Bedankt voor de hulp
Sven

...

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@degorre in optie 2 plaats je een router boven aan een kabel, in optie 3 plaats je een AP, maar dan is er ineens geen kabel meer?

Ik zou overigens voor een combinatie van optie 2 en 3 kiezen. Ik zou je router gebruiken die je nog hebt liggen en die instellen als AP: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point. Mocht dat niet voldoende werken, kan je nog altijd kiezen om een nieuwe apparaat aan te schaffen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mesh zou ik niet aan beginnen. Tenzij je huis van karton is zoals de meeste amerikaanse huizen, gaat dat niet lekker werken.

• degorre
Rens,
ik heb boven een utp kabel die van aan de telenetmodem komt maar geen kabel die van mijn hoofdrouter in de living komt en voor een ap moeten de 2 routers verbonden worden via de LAN poort niet ?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Optie 4: Kabel trekken. :)

Beneden een router en een goed AP, kabel van beneden naar boven waar je al dan niet een switch al dan niet een AP hangt, afhankelijk van wat je nodig hebt.

Bekabeld je AP's aansluiten is by far de beste oplossing voor een snel en betrouwbaar draadloos netwerk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• degorre
maar heb ik dan 1 SSID zodat ik niet steeds hoeft te switchen tussen netwerken ?
Gewoon in router beneden en AP boven zelfde SSID en paswoord instellen + zelfde kanaal en beveiligingssleutel ?
Beneden DHCP aan op telenet modem , uit op router beneden en uit op router boven ?
Kabel van Telenet modem naar router beneden en AP boven
Wat is dan het verschil tussen router beneden en boven ?
Bedankt
Sven

• degorre
btw , een kabel trekken van de 1 ste naar de 2de router zit er niet in ,
Telenet modem en switch staan in berging , van de switch vertrekken er naar elke kamer UTP kabels
Dus kan ik beneden en boven een router aansluiten via UTP op dezelfde switch in de berging die aan de Telenet modem hangt
Ik heb dus enkel de instellingen nodig voor beide router
( beide als router of 1 als router andere als AP ?)
Bedankt
Sven

Verwijderd

Allebei als AP.

Je telenet modem doet de (NAT)routertaken. Als niet, dan zet je tussen telenet modem en switch een NATrouter (waarvan je de WiFi uitzet). Aan de huiszijde van je switch alleen APs.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:28
Over welke "Airports" hebben we het: Extremes of Express? Met twee Extremes zou je namelijk al voldoende hardware hebben.

Even opnieuw:

Je hebt vanuit je Telenet modem/router twee UTP kabels in je woning. Eentje beneden en eentje naar de eerste verdieping.
Op de benedenverdieping heb je de ASUS RT AC86U aangesloten. Deze moet ingesteld worden AP.
Op de bovenverdieping ga je hetzelfde doen, met de router die je nog hebt. Die stel je vervolgens ook in als AP.
De twee AP's hoeven dus niet onderling met een UTP kabel verbonden te zijn

Waar moet je op letten: AP's aansluiten via een LAN-poort. SSiD en password stel je op beide AP's hetzelfde in. Je moet ze wèl op verschillende kanalen instellen. Voor 2,4 GHz gebruik je 1, 6 of 11 omdat die niet overlappen.
(Als ze op hetzelfde kanaal ingesteld worden storen ze zich onderling).

Of roaming dan gaat werken is nog maar de vraag. Meestal zullen clients verbinding blijven houden met de AP waar ze als eerste mee verbinden. Zelfs als je bovenop het andere AP zit.
Je kan vervolgens gaan experimenteren met uitzendsterkte van je AP's, instellen van minimale verbindingssnelheden, roaming voorkeuren van je clients. Dat is echter wel een hele klus, zonder garantie op succes.
Pas als je overstapt op semi-professionele AP's zoals bijvoorbeeld van Ubiquiti gaat roaming (beter) werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Masimo op 06-03-2018 23:30 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Roaming is voor mij een drama gebleken.. in heb nu aparte SSIDs voor beneden en zolder en moet met de hand switchen.
Alternatief was heel irritante uitval van verbindingen op iPhone en iPad..

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:24
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:31:
Roaming is voor mij een drama gebleken.. in heb nu aparte SSIDs voor beneden en zolder en moet met de hand switchen.
Alternatief was heel irritante uitval van verbindingen op iPhone en iPad..
Werkt prima met de juiste apparatuur. Unifi, Ruckus etc. Apparte SSID vind iik juist drama. Tel en tablet proberen zo lang mogelijk één van de SSID's vast te houden waardoor zeer traag internet of zelfs geen verbinding.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Switek schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:37:
[...]

Werkt prima met de juiste apparatuur. Unifi, Ruckus etc. Apparte SSID vind iik juist drama. Tel en tablet proberen zo lang mogelijk één van de SSID's vast te houden waardoor zeer traag internet of zelfs geen verbinding.
Dat geloof ik, maar dan moet je dus wel flink in de buidel tasten en vooraf onderzoek doen. Had net daarvoor een relatief dure Asus router gekocht waarmee het dus niet lekker werkend te krijgen is.
En idd aparte namen is ook drama.. moet met de hand switchen voor optimale snelheid, maar Mn verbinding is iig stabiel nu..

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@degorre Waarom zit een kabel trekken d'r niet in?
Dat hoor je hier zó vaak en 9 van de 10x als je even door vraagt naar de situatie, blijkt het best te kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 07-03-2018 07:47 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• degorre
@ unezra :Omdat router beneden aan de tv staat , moet dan rechts omhoog ( sleuf in muur kappen anders ligt kabel op de muur ) en dan door 40 cm beton en chape waar de vloerverwarming in ligt en daar wil ik echt niet in boren)
Is die AIMesh van Asus niet goed ? Dan koop ik een asus bij , beide routers staan dan op 5 meter van elkaar met juist vloer van verdieping tussen ?
Maar moet de eerste dan als router ingesteld worden en de 2 de als node ?
Probleem is dan de ik de routerfunctie van telenet niet kan uitschakelen ?
@ Masimo : ik ga dit eerst proberen , alles is Apple thuis en die hebben juist moeite met roaming heb ik gelezen in een ander topic ?
Bedankt voor jullie hulp guys

• degorre
ik heb de asus RT AC86U beneden als AP ingesteld , dekking is al heel goed , zelfs boven dus 2de is voorlopig niet nodig
Echter heel ik op 2.4 maximum 60 mbps en op 5G 160 mbps
Kan ik iets instellen zodat de snelheid omhoog gaat ?
Kan moeilijk voorstellen dat deze router niet sneller kan ? Kan tot 750 mbps in 2.4G halen en 2167 in 5G
Staat nu op 20/40 MHz , de rest op auto , static ip 192.168.0.30 , sub 255.255.255.0 , default gateway leeg , connect to dns auto (no)
Bedankt
Sven

• Masimo
De snelheden die je aanhaalt zijn "verkooppraat". Sowieso moet je maximaal haalbare snelheden door twee delen omdat wifi single-duplex is. Daarnaast zijn er geen clients beschikbaar die dat soort snelheden en features ondersteunen (nitroQAM, quad stream, MU-MIMO, ...). Zeker niet in laptops, mobiele telefoons

Je kan een nog zo'n (op papier) goed AP hebben, als je clients matig zijn, ga je geen geweldige snelheden halen.
Over welke wifi-apparaten hebben we het in jouw geval?

• degorre
@Masimo iPhone x en 7, iPad mini 4 en Macbook Pro, geen oude toestellen dus! Gisteren laptop rechtstreeks op modem Telenet aangesloten en haal maar 60 maps, meteen Telenet gebeld en ze gaan langs komen, willen eventueel EMTA installeren, vind je dat een goed gedacht?

• Masimo
"Rechtstreeks op modem Telenet"

Bedraad of via wifi?
Welk telenet modem heb je? Misschien vervangen door een nieuwer model.
Heb je overigens al eens een scan van omliggende wifi-netwerk gedaan met bijv. Acrylic Wi-Fi Home?
Mogelijk verstoren de buren je wifi.

Verwijderd

degorre schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:39:
Kan moeilijk voorstellen dat deze router niet sneller kan ? Kan tot 750 mbps in 2.4G halen en 2167 in 5G
Deze snelheden haal je alleen als je een enkel apparaat vlak naast de router hebt staan dat ook op die snelheid verbind. Dat is zelden het geval.

Realiseer je ook dat de router elk apparaat evenveel bandbreedte probeert te geven. Dat doet het door langzamere apparaten relatief meer zendtijd te geven. Als jij dus ergens in huis slecht ontvangst hebt en daar een telefoon neerlegt of PC neerzet, dan haalt dat je hele netwerk naar beneden.

Sommige routers bieden een "airtime fairness" optie die dit omdraait, maar dan zit je weer met dramatische performance in de uithoeken van huis. Het is het een of het ander.

Nieuwe technieken als MU-MIMO proberen ook bovenstaande te voorkomen, maar hoe meer apparaten je in huis hebt hoe sneller je tegen de beperkingen van dat soort technieken aanloopt. Uiteindelijk is de totale airtime simpelweg beperkt.

Enfin - om op je originele vraag terug te komen: een extra AP lijkt me de beste van de opties die je voorstelt. Als je nog enkele jaren denkt te wonen waar je nu woont zou ik zelfs de moeite nemen om naar meerdere kamers kabel te (laten) trekken en die veel te dure Asus te vervangen door een aantal goedkopere Unifi access points.

• degorre
Speedtest via lan rechtstreeks op modern van Telenet van 2 jaar , Telenet komt woensdag kijken want als je voor 200 Mbps betaald en je krijgt er 80 aan de modem klopt er iets niet
Eens dit opgelost is , met nieuwe modem of EMTA , weet niet wat het beste is , de router van Telenet is gemakkelijk , alles op 1 netwerk , digicorders en AP , wel minder mogelijkheden
Of EMTA , dan moet ik 2 netwerken maken, vanuit EMTA naar switch en van hier via powerswitch naar de 4 digiboxen , vanuit EMTA ook naar mijn Asus die i.p.v. AP router wordt en voor de WiFi zorgt , via lan verbinden met een switch waaruit er naar elke kamer utp vertrekt voor bvb PlayStation enzo , ook mijn camera’s zullen op deze switch komen !
Ben er echt niet uit , kies ik voor gemak of voor volledige controle maar meer werk
Alvast bedankt
Pagina: 1