Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 983161

Topicstarter
mijn pc freezed de laaste tijd enorm veel voorheen had ik al een paar blue screens of death(deze week nog een met de code STOP CODE:QUOTA UNDERFLOW )

maar nu freezed my pc zo een 5-6 keer perdag. 8)7

eerst dacht ik dat mijn kabels misschien wat lost zaten maar dat was niet het geval.

ik heb naar mijn temperaturen gekeken en die waren normaal.

ik heb mijn drivers verwijdert en opnieuw gedownload.+

en ik heb zelfs mijn windows Opnieuw geinstaleerd :F omdat het misschien een software fout kon zijn maar dat was het dus niet.

Tijdens games en zelfs tijdens het browsen met chrome,netflix en het freezed nogsteeds. :(
wat wel apart is is dat het 70% van de freezes aleen gebeuren bij het wisselen van Map in overwatch, of waneer ik een nieuwe turn begin in civ games
Ik sta op het punt om mijn moederbord terug op testuren naar azerty ;w omdat mij verteld it dat die moederboord( ASRock AB350M Pro4) wat fouten kan hebben heeft iemand nog enige tips ?

hier zijn mijn build

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 177,-€ 177,-
1ASRock AB350M Pro4€ 70,72€ 70,72
1Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX€ 216,-€ 216,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 40,49€ 40,49
1Fractal Design Focus G Zwart€ 47,50€ 47,50
1Gigabyte WB867D-I€ 28,18€ 28,18
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 105,-€ 105,-
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 47,95€ 47,95
1WD Green SSD 2,5" (WDS120G1G0A) 120GB€ 45,98€ 45,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 778,82

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 983161 op 05-03-2018 20:21 . Reden: wat meer info ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36

Nemesizz

Untouchable

Als ik naar die foutcode zoek zie ik meerdere mogelijke oorzaken, maar moederbord zou ik niet meteen verdenken eigenlijk.

Ik zou eerst eens de gezondheid van je drives (dus de Seagate HDD, en de WD SSD) controleren.

Ook een RAM test, Ryzen kan soms wat probleempjes hebben met hogere RAM snelheden.
Controleer dus de snelheid van het RAM (evt memtest), want snelheden als 3000Mhz is een overklok, dus probeer eventueel eerst eens een lagere snelheid kijken of het systeem dan stabieler is (vaak heet dat wel iets van SPD setting in je BIOS, ipv een XMP profiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nooit met mijn instellingen gespeeld geen overlock
ik had ram al alles al gecheckt ram,drives,cpu alles ziet er gewoon normaal uit (heb het nogmaals gedaan er komt helemaal niks vreemds tevoorschijn)
tijdens het typen van deze post is mijn pc weer ge freezed toen ik een programma wou downloaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:58
Ik sta op het punt om mijn moederbord terug op testuren naar azerty ;w omdat mij verteld it dat die moederboord( ASRock AB350M Pro4) wat fouten kan hebben heeft iemand nog enige tips ?
Waarom wil je je moederbord terug sturen als je nog niet weet wat de oorzaak is? Welke fouten?
ik heb nooit met mijn instellingen gespeeld geen overlock
ik had ram al alles al gecheckt ram,drives,cpu alles ziet er gewoon normaal uit (heb het nogmaals gedaan er komt helemaal niks vreemds tevoorschijn)
tijdens het typen van deze post is mijn pc weer ge freezed toen ik een programma wou downloaden
Wat heb je getest en hoe (welke tools heb je gebruikt) een ram test kan namelijk rustig een 4+ uur duren.

AMD ryzen setups staan er bekend om dat ze picky zijn met geheugen en dat het supported moet zijn vanuit de fabrikant. Zo niet, dan kan dat issues opleveren. Kan, hoeft niet natuurlijk.

Het kan zijn zoals Nemesizz aangeeft dat je geheugen problemen geeft. Ik zie het ook niet op de supported list staan van je moederbord, al kloppen de 8GB vermeldingen daar ook niet (serienummers zijn van 32GB sticks). Dus we gaan er even vanuit dat het ondersteund wordt.
http://www.asrock.com/mb/...0Pro4/index.us.asp#Memory

qua moederbord/cpu/ram. Je moederbord ondersteund een hoger ram, je cpu kan tot max 2666 Mhz aan. Je stick is 3000Mhz en wordt dus automatisch terug geklocked. 3000Mhz is dus een overclock (daar hoef je niet altijd iets voor te doen ;)).

//ontopic
tools: kijk eens als je een BSOD krijgt, om die goed uit te lezen(je moet bij een BSOD wel even wachten totdat de info verzamelt is). http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

1. Draai een memtest (ubuntu iso/bootable usb erin) en laat dat maar eens een paar uur draaien (complete test). zelfde probleem: http://www.tomshardware.c...3363134/windows-bsod.html

2. check je 1TB eens op fouten. Nieuwe sata kabel kan soms al wonderen doen of andere powerplug, ook al lijkt er niets mis. Indien de schijf kuren vertoont kan dit rustig voor freezes zorgen. Bij een BSOD zou dit ook terug te vinden zijn in de dumps (bv power state failure). Vandaar de bsod viewer. Dan kun je beter je fouten analyseren

Dit soort problemen zijn soms lastig te pinpointen, maar je moet eerst zaken proberen uit te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 15:23
...en nog een serieuze verdachte die nog niet genoemd is: de voeding. Genoeg topics hier te vinden over onvoorspelbare vastlopers die na een voeding-wisseling opgelost waren.

Moederbord nu retourneren is echt veel te vroeg en conclusies trekken zonder bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NLMaca schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 03:54:
[...]

Waarom wil je je moederbord terug sturen als je nog niet weet wat de oorzaak is? Welke fouten?

[...]

Wat heb je getest en hoe (welke tools heb je gebruikt) een ram test kan namelijk rustig een 4+ uur duren.

AMD ryzen setups staan er bekend om dat ze picky zijn met geheugen en dat het supported moet zijn vanuit de fabrikant. Zo niet, dan kan dat issues opleveren. Kan, hoeft niet natuurlijk.

Het kan zijn zoals Nemesizz aangeeft dat je geheugen problemen geeft. Ik zie het ook niet op de supported list staan van je moederbord, al kloppen de 8GB vermeldingen daar ook niet (serienummers zijn van 32GB sticks). Dus we gaan er even vanuit dat het ondersteund wordt.
http://www.asrock.com/mb/...0Pro4/index.us.asp#Memory

qua moederbord/cpu/ram. Je moederbord ondersteund een hoger ram, je cpu kan tot max 2666 Mhz aan. Je stick is 3000Mhz en wordt dus automatisch terug geklocked. 3000Mhz is dus een overclock (daar hoef je niet altijd iets voor te doen ;)).

//ontopic
tools: kijk eens als je een BSOD krijgt, om die goed uit te lezen(je moet bij een BSOD wel even wachten totdat de info verzamelt is). http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

1. Draai een memtest (ubuntu iso/bootable usb erin) en laat dat maar eens een paar uur draaien (complete test). zelfde probleem: http://www.tomshardware.c...3363134/windows-bsod.html

2. check je 1TB eens op fouten. Nieuwe sata kabel kan soms al wonderen doen of andere powerplug, ook al lijkt er niets mis. Indien de schijf kuren vertoont kan dit rustig voor freezes zorgen. Bij een BSOD zou dit ook terug te vinden zijn in de dumps (bv power state failure). Vandaar de bsod viewer. Dan kun je beter je fouten analyseren

Dit soort problemen zijn soms lastig te pinpointen, maar je moet eerst zaken proberen uit te sluiten.
toen ik mijn ram check deed duurde dat maar rond 10minuten ik ga dit zeker eerst doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:06:
...en nog een serieuze verdachte die nog niet genoemd is: de voeding. Genoeg topics hier te vinden over onvoorspelbare vastlopers die na een voeding-wisseling opgelost waren.

Moederbord nu retourneren is echt veel te vroeg en conclusies trekken zonder bewijs.
sorry maar wat bedoel je precies hier mee dat ik een nieuwe voeding moet kopen of even los koppelen en er inplanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Anoniem: 983161 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:06:
sorry maar wat bedoel je precies hier mee dat ik een nieuwe voeding moet kopen of even los koppelen en er inplanten
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor je probleem: RAM, niet goed functionerende harde schijven, probleem met moederbord, probleem met CPU, zelfs probleem in je elektrische installatie thuis tot aan de meterkast. Ik noem ook de voeding als mogelijke oorzaak.

En de beste (enige?) manier om de voeding uit te sluiten als oorzaak is tijdelijk een andere voeding er in plaatsen. Dus of een nieuwe voeding kopen en er in zetten, of tijdelijk van iemand lenen.

Met loskoppelen en vervolgens weer aankoppelen ga je waarschijnlijk niets oplossen (of de stekker moet een slechte verbinding maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:53:
[...]

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor je probleem: RAM, niet goed functionerende harde schijven, probleem met moederbord, probleem met CPU, zelfs probleem in je elektrische installatie thuis tot aan de meterkast. Ik noem ook de voeding als mogelijke oorzaak.

En de beste (enige?) manier om de voeding uit te sluiten als oorzaak is tijdelijk een andere voeding er in plaatsen. Dus of een nieuwe voeding kopen en er in zetten, of tijdelijk van iemand lenen.

Met loskoppelen en vervolgens weer aankoppelen ga je waarschijnlijk niets oplossen (of de stekker moet een slechte verbinding maken).
als ik een nieuwe voeding zou kopen is het dan nog mogelijk om het terug testuren het zou zonde zijn om twee goede voedingen te hebben. kan het misschien ook te maken hebben met een oud verleng snoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Anoniem: 983161 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:34:
[...]

als ik een nieuwe voeding zou kopen is het dan nog mogelijk om het terug testuren het zou zonde zijn om twee goede voedingen te hebben.
Kunnen - wellicht wel;
Mogen - wellicht niet. Je zou dan gebruik kunnen maken van de wet koop-op-afstand, echter bestel & retourneer je op valse gronden. Dus niet waar de wet voor bedoeld is.
kan het misschien ook te maken hebben met een oud verleng snoer?
Kans lijkt mij heel klein. Maar dan nog - waarom probeer je dat niet gewoon, in plaats van het mij te vragen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Kunnen - wellicht wel;
Mogen - wellicht niet. Je zou dan gebruik kunnen maken van de wet koop-op-afstand, echter bestel & retourneer je op valse gronden. Dus niet waar de wet voor bedoeld is.

[...]

Kans lijkt mij heel klein. Maar dan nog - waarom probeer je dat niet gewoon, in plaats van het mij te vragen? :)
;w ;w omdat ik nog op het werk zit ;w ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(aanvulling op reactie vanaalten) @Anoniem: 983161 Als 1e schakel ik de pc uit, zet de voeding uit en trek de stekker er uit. Helpt dit niet, probeer een goed werkende (nieuwe) voeding. Er word vaak veel geld uitgegeven aan videokaart, processor maar men denkt niet aan goede een kwaliteits voeding.

edit: hier is het stekkerblok op geaard stopcontact aangesloten

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 06-03-2018 19:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:56:
(aanvulling op reactie vanaalten) @Anoniem: 983161 Als 1e schakel ik de pc uit, zet de voeding uit en trek de stekker er uit. Helpt dit niet, probeer een goed werkende (nieuwe) voeding. Er word vaak veel geld uitgegeven aan videokaart, processor maar men denkt niet aan goede een kwaliteits voeding.

edit: hier is het stekkerblok op geaard stopcontact aangesloten
als ik dan een nieuwe voeding zou halen(als alle checks zeggen dat niks mis is) welke zou je me dan aanraaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

...maar kijk vooral ook even of je niet tijdelijk een voeding uit andermans PC kan lenen. Dan WEET je tenminste of je voeding defect aan het raken is, in plaats van een aankoop gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwepausma
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-01-2024
Hopelijk krijg ik hier nog een reactie op, deze post is onder andere alweer 5 jaar oud. Momenteel ervaar ook freezes, het is vrijwel zeker dat het een hardware probleem is omdat ik het ook met Linux heb getest (ik gebruikte hem eerder als NAS en daar ontstonden deze problemen al), of misschien is het een BIOS instelling die goed moet worden gezet. Ik zie op de tijd van de freezes niks terug in de Windows Event Logs. Momenteel heb ik Windows geïnstalleerd. Ik heb alles nieuw gekocht, de voeding is 400w dat lijkt mij voldoende zonder het gebruik van een videokaart.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 (14nm) Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS Prime A320M-K€ 60,-€ 60,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C16€ 20,63€ 20,63
1Voedingenbe quiet! Pure Power 10 400W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesTranscend 110S 128GB€ 20,34€ 20,34
Totaal€ 100,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Heb je je geheugen getest?
Ryzen en Corsair geheugen gaan meestal niet goed samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:08

br00ky

Moderator Harde Waren
@douwepausma waarom je dit in een bijna 6 jaar oud topic post is me onduidelijk. Je kunt prima een nieuw topic aanmaken. Dan kan je meteen ook de stappen opnoemen die je zelf hebt geprobeerd.

Overigens klopt je lijst met specs niet want dit systeem draait niet zonder gpu. Dus of je hebt toch een gpu of een andere CPU waar wel een gpu ingebakken zit.

[ Voor 29% gewijzigd door br00ky op 14-01-2024 22:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.